Miksi ruotsinkielisiä vihataan?

Atrid

Muutin kokkolaan opiskelemaan teerijärveltä, olen lähes vuoden saanut tuntea nahoissani vihaa ruotsia puhuessani.
Mikä teitä suomenkielisiä vaivaa?

32

2154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruotsia

Puhutaan ruotsia murtaen Kokkolassa ja odotetaan,että jokaikinen täällä töissä oleva ymmärtää sen kaiken, mikä on vaikeaa, varsinkin jos on muuttanut muualta eikä ole kuullut tätä pohjanmaan ihmeellistä ruotsia aiemmin puhuttavan.

Töissäni ei vaadita minkäänlaista ruotsin kielen taitoa, mutta sitä tulee kyllä käytettyä sen verran kuin pystyy. Mutta ne ovat niitä perusjuttuja.

Siksi alkaa ärsyttään, kun tullaan nenä pystyssä (aika yllättävän usein, varsinkin naiset) puhumaan sitä ns "ruotsia" ja kun ODOTETAAN että palvelen ja nuolen vaikka tädin saappaat hänen halutessaan. Kaupan alalla työskentelevänä on ollut jännä huomata täällä Kokkolassa, miten ruotsinkieliset asettavat itsensä muiden yläpuolelle.

• jnsjnbs

Sun yläpuolelle me kuulutaanki... tyhmä juntti. faktahan on että me ollaan rikkaampia, komeempia ja fiksumpia

• pännäistenpoika

Minua käy sääliksi tuo sun luulotauti ja kuvittelutaaito. Tule tähän päivään ja tunnusta että Suomi on menettämässä kaiken teollisuuden muualle kun eivät osaa eikä hallitse maailman markkinoita. Kielikylpyyn koko porukka niin Suomi ja sinä nousette. Heja Sverige.

• taidat olla tyhmä
        pännäistenpoika kirjoitti:

Minua käy sääliksi tuo sun luulotauti ja kuvittelutaaito. Tule tähän päivään ja tunnusta että Suomi on menettämässä kaiken teollisuuden muualle kun eivät osaa eikä hallitse maailman markkinoita. Kielikylpyyn koko porukka niin Suomi ja sinä nousette. Heja Sverige.

"Suomi on menettämässä kaiken teollisuuden muualle kun eivät osaa eikä hallitse maailman markkinoita. Kielikylpyyn koko porukka niin Suomi ja sinä nousette. Heja Sverige."

Ei maailmanmarkkinoilla pärjätä ruotsin osaamisella eikä suomalaisia tarvitse mihinkään ruotsinkielikylpyyn laittaa.
        Ruotsinkielisten on ruvettava puhumaan suomea koska asuvat Suomessa.
        Eihän Ruotsikaan salli suomalaisten puhuvan siellä suomea!

• resitentti hallonen
        taidat olla tyhmä kirjoitti:

"Suomi on menettämässä kaiken teollisuuden muualle kun eivät osaa eikä hallitse maailman markkinoita. Kielikylpyyn koko porukka niin Suomi ja sinä nousette. Heja Sverige."

Ei maailmanmarkkinoilla pärjätä ruotsin osaamisella eikä suomalaisia tarvitse mihinkään ruotsinkielikylpyyn laittaa.
        Ruotsinkielisten on ruvettava puhumaan suomea koska asuvat Suomessa.
        Eihän Ruotsikaan salli suomalaisten puhuvan siellä suomea!

No resitentti vois alkaa kielikylvystä että kelpuutettais valkoseen taloon.

Mitä te sekoitatte Ruotsia Suomeen. Me olemme suomen ruottalaisia ja mulle käy kaikki kielet. Sinä se vaan olet niin perkelen kade että pitää maukua kuin naapurin kolli. Ruotsi tätä Ruotsi sitä. Juoskaa jorpakkoon, sillä kaksikielisyys on rikkaus sanot sä sitten juu tai ei.

• Höpö.

Minä olen asunut kokkolassa 40 vuotta, ja puhun ruotsia, ei koskaan mitään ongelmaa.

• kirjoittelee

Onko kivaa aloittaa viestiketju, ja vastailla omiin viesteihin?

• ne on aina

vihannu meitä. Ei se sen kummempaa.

• vaan niin

että hurrjävlarna måste tervata ja kieritellä höyhenissä!

• ei niistä
        vaan niin kirjoitti:

että hurrjävlarna måste tervata ja kieritellä höyhenissä!

rumia saakkaan. Te olette syntyynet rumiks.

• kypsyttää

...kun te vuosia/vuosikymmeniä kuulette ja puhutte suomea,ettekä yritä korjata puheenne vääriä sanoja/painotuksia,vaan sönkkäätte sitä alavetelin suomen ja ruotsin sekakieltä.Ootte huono-oppisia tai sitte vain haluatte pitää se oma murre yllä,että varmasti kaikki kuule,että oleet rantaruohtalainen.Minäkin alka oppi sun kieltä,jos vain tahdon,mutta se otta korvan nin pahasti,etten haluta.

• little palle

suumenruohtalainen olla hauska eikä vihata ollenka

• lässy lässyyy

Sää rakastat niitä. Niinkuin sinun kuuluukin tehdä.

• POPKIELI,,,

Luuletkos olevas joku parempi kun osaat Suomea ja siihen se jää. Toivottavasti sua ei myydä halvalla Moskovan torilla jollekin Moskovalaiselle liikemiehelle. Minua et sinä ainakaan myy för något pris. Elde va? Int girigonantti, eli tarkoitti ei koskaan. Kuuleppas välyvilkku. Kaikkia kieliä tarvitaan. Ja voin lohduttaa sinua että jos jokin kieli häipyy maailman kartalta niin Suomi on niitä ensimmäisiä. Päivän kysymys sinulle että montakos Afriikan kieltä luulet maailmassa olevan. Trevlig dag. önskar en svensktuppe. Tajusitkos edes tätä välkkypää. Blixthövå.

• asfaaa

Kokkola on muuten ihana kaupunki ja näin, mutta ikävän tahran kaupungin imagoon antaa nuo ruotsinkieliset.. meneppä johonki ouluun ja sanot että oon kokkolasta, niin ankarat naurut saa ja leimataan heti rantahomoksi vaikka en todellakaan edes osaa ruotsia(enkä haluakkaan osata, hyi olkoon)

• jo ulos

sieltä kaapista. Ei sun tarvi yrittää esittää jotain muuta kuin mitä oot.

• språkbad

Puhu ruotsia. Vain siten voit vaikuttaa fiksummalta. Oululaisista ei kannata oikeestaan paljon välittää.

• gddg
        språkbad kirjoitti:

Puhu ruotsia. Vain siten voit vaikuttaa fiksummalta. Oululaisista ei kannata oikeestaan paljon välittää.

Ruotsinkieliset fiksuja... mmm.. ja paskanmarjat.

• ainakin
        gddg kirjoitti:

Ruotsinkieliset fiksuja... mmm.. ja paskanmarjat.

viisaampia kuin suomalaiset.

• fsaafasc
        ainakin kirjoitti:

viisaampia kuin suomalaiset.

Eheeii.. ei ole..:) ruotsinkieliset voi muuttaa mun puolesta sinne ruotsiin jos kerta haluavat niin ruotsiksi jutella:) eikös se niin ois parempi.??

• Sivustaseuraava psykologi
        fsaafasc kirjoitti:

Eheeii.. ei ole..:) ruotsinkieliset voi muuttaa mun puolesta sinne ruotsiin jos kerta haluavat niin ruotsiksi jutella:) eikös se niin ois parempi.??

Aika hauskaa näin sivustaseuranneena kommentoida tätä viestiketjua. Päällisinpuolin huomaan, että ruotsinkieltä kannattavat ovat selvästi agressiivisempia ja hyökkäävämpiä. Oikeastaan näillä kahdella sanalla riittäisi jo antamaan Atridillle vastauksen. Turhamaisuus ja mitättömillä asioilla ylpeily on ollut ruotsinkielisten paheena jo kauan.

Kaikki tämä jauhaminen " me ruotsinkieliset ollaan rikkaampia, kauniimpia ja fiksumpia " riittää jo minulle osoittamaan rodun tai kulttuurin pakkomielteen itsensä ylentämiseen jonkun vahvemman rinnalla. Tässä huomaan, kuinka ruotsinkieliset selvästi osoittavat olevansa jo pelkillä puheillansa alakynnessä.

Suomessa turvataan vähemmistöjen asemaa ja sana vähemmistö viittaa heikommassa asemassa oleviin, esimerkiksi ruotsinkielisiin. Samanlaista käytöstä on jo vuosikaudet tavattu romaneilta. Ruotsinkieliset ja romanit tarvitsevat keksittyjä asioita kuvittaakseen ylpeytensä siihen mittaan, että he itsekin uskovat perättömät tarinansa.

• käydä
        Sivustaseuraava psykologi kirjoitti:

Aika hauskaa näin sivustaseuranneena kommentoida tätä viestiketjua. Päällisinpuolin huomaan, että ruotsinkieltä kannattavat ovat selvästi agressiivisempia ja hyökkäävämpiä. Oikeastaan näillä kahdella sanalla riittäisi jo antamaan Atridillle vastauksen. Turhamaisuus ja mitättömillä asioilla ylpeily on ollut ruotsinkielisten paheena jo kauan.

Kaikki tämä jauhaminen " me ruotsinkieliset ollaan rikkaampia, kauniimpia ja fiksumpia " riittää jo minulle osoittamaan rodun tai kulttuurin pakkomielteen itsensä ylentämiseen jonkun vahvemman rinnalla. Tässä huomaan, kuinka ruotsinkieliset selvästi osoittavat olevansa jo pelkillä puheillansa alakynnessä.

Suomessa turvataan vähemmistöjen asemaa ja sana vähemmistö viittaa heikommassa asemassa oleviin, esimerkiksi ruotsinkielisiin. Samanlaista käytöstä on jo vuosikaudet tavattu romaneilta. Ruotsinkieliset ja romanit tarvitsevat keksittyjä asioita kuvittaakseen ylpeytensä siihen mittaan, että he itsekin uskovat perättömät tarinansa.

psykologin opinnot uudestaan. Olen nimittäin suomenkielinen ja tarkoituksena on pelkästään vittuilla.

• psykologio
        käydä kirjoitti:

psykologin opinnot uudestaan. Olen nimittäin suomenkielinen ja tarkoituksena on pelkästään vittuilla.

Ai kannatais? Tuosta kirjoitusvirheestä päätellen, et osaa ainakaan kirjoittaa suomea. Tavataanpa nyt: K A N N A T T A I S I, eikä kannatais. Oppitunti ruotsinmielisille.

• sdfsdafasfd
        psykologio kirjoitti:

Ai kannatais? Tuosta kirjoitusvirheestä päätellen, et osaa ainakaan kirjoittaa suomea. Tavataanpa nyt: K A N N A T T A I S I, eikä kannatais. Oppitunti ruotsinmielisille.

kielipolisi. ha ha ha ha. alkoko pinna kiristyyyyy?

• psykologio
        sdfsdafasfd kirjoitti:

kielipolisi. ha ha ha ha. alkoko pinna kiristyyyyy?

Huomaan edelleen kirjoitusvirheesi: kielipolisi. Tavataanpas nyt vielä uudestaan, K I E L I P O L I I S I, eikä kielipolisi. Poliisi sana kirjoitetaan kadella I-kirjaimella. Oppitunti ruotsinmielisille.

• hahah ha ha
        psykologio kirjoitti:

Huomaan edelleen kirjoitusvirheesi: kielipolisi. Tavataanpas nyt vielä uudestaan, K I E L I P O L I I S I, eikä kielipolisi. Poliisi sana kirjoitetaan kadella I-kirjaimella. Oppitunti ruotsinmielisille.

vituttaan. kyl oon hauskaa.

• -linna

Että nauravat? Enpä ole huomannut. Vaikka asun Oulussa. Olen ruotsalainen (pohjanmaalainen). Ja kielestä sen huomaa. Sanoisin että Oulu on nykyään sivistynyt kaupunki, kiitos yliopiston.

• MANSKI.

OLI RUATTIN KIÄLINEN KRISTUS TOTTA JUMALAUTA
      HENU HE

• sentään...

Mäkin erehdyin kerran töihin Teerijärvelle. Minua katsottiin pitkin nenänvartta kun puhuin suomea ja pidettiin ilmeisesti jonkinlaisena toisenluokan kansalaisena tai jotain... No eipä oikeesti olis voinu vähempää kiinnostaa, omapa oli häpeänsä. Miksi Teerijärvellä vihataan suomenkielisiä?

• tarkistakaa

faktat ennenkuin uskotte kaikkea nettiin kirjoitettua.

• laiskuus iski...

Minäkin katselisin pääpyöränä, kun sun työtahti on mitä on. Taitaa sulla olla kompleksi kun kyttäät mitä työkaverit ajattelee sinusta. Kyllä se maailma sut vielä koulii että ei pidä ajatella mitä muut tekee ja katsoo, vaan hoidat työsi niin saat sinäkin kavereita sieltä Teerijärven kunnassa.

• suomea

Näitä suomenruotsinkielisten juttuja ylläpitävät etupäässä ruotsinkieltä puhuvat, kun heillä ei ole mitään muuta osaamista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6544
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3910
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3335
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      382
      1794
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1073
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe