1-vuotiaan mittoja

utelias vain :)

Minkäs kokoisia ovat olleet teidän pikkuiset yksivuotisneuvolassa? Ja minkä kokoisia vaatteita käyttävät?
Meillä pieni poika. 75 cm pitkä ja painoa 8,8 kg. Vaatteet ovat keskimäärin kokoa 80.

55

9399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • christine83

      pitkä 75cm ja melkein 9kg painoa.juurikin sopivan kokoinen on tämä tirpakka ja mielummin hoikan puoleinen kuin ylipaonoinen joka ei pääsee edes liikkeelle kun elopainoa on liikaa.

      ketterä ja jäntevä likka täällä siis.
      vaatekoko 85cm.
      kenkä:22

      • mmm

        Olipa inhottavasti kirjoitettu: "mielummin hoikan puoleinen kuin ylipainoinen joka ei pääse edes liikkeelle kun elopainoa on liikaa". Meillä tyttö aina mennyt liki 3 käyrää painon suhteen ja lähti kuule juoksemaan jo 10kk ikäisenä ja 11,7kg painoisena. Että ei se paino aina siihen liikkumiseen vaikuta.


      • christine83
        mmm kirjoitti:

        Olipa inhottavasti kirjoitettu: "mielummin hoikan puoleinen kuin ylipainoinen joka ei pääse edes liikkeelle kun elopainoa on liikaa". Meillä tyttö aina mennyt liki 3 käyrää painon suhteen ja lähti kuule juoksemaan jo 10kk ikäisenä ja 11,7kg painoisena. Että ei se paino aina siihen liikkumiseen vaikuta.

        tämä vauvojenkin lihavuus täällä suomessakin tilastojen mukaan hyvin korkealla ja näin ollen vauvat ovat myös motorisetikkin usein jäljessä silloin erityisesti kun kyse on liiasta elopainosta,ei se enää ole lapsen parasta.

        meillä tyttö lähti kävelemään myös aikasin,oli 7kk kun käveli tuen kanssa ja 8kk täytettyään ilman tukea käveli ihan sujuvasti.
        nyt juoksee ja kiipeilee sohvalle ja meidän sänkyyn.


      • ...
        christine83 kirjoitti:

        tämä vauvojenkin lihavuus täällä suomessakin tilastojen mukaan hyvin korkealla ja näin ollen vauvat ovat myös motorisetikkin usein jäljessä silloin erityisesti kun kyse on liiasta elopainosta,ei se enää ole lapsen parasta.

        meillä tyttö lähti kävelemään myös aikasin,oli 7kk kun käveli tuen kanssa ja 8kk täytettyään ilman tukea käveli ihan sujuvasti.
        nyt juoksee ja kiipeilee sohvalle ja meidän sänkyyn.

        "tämä vauvojenkin lihavuus täällä suomessakin tilastojen mukaan hyvin korkealla ja näin ollen vauvat ovat myös motorisetikkin usein jäljessä silloin erityisesti kun kyse on liiasta elopainosta,ei se enää ole lapsen parasta"

        Ei mee kyllä noin... Minulla ja ystävälläni on pojat päivän ikäerolla, pituus on aina ollu suunnillen sama, paino eroa oli 1v:nä 3kg. Tämä painavampi poika lähti kävelemään 9kk ja oma hoikka poikani 1v2kk. Alun perin molemmat lähti liikkeelle samoihin aikoihin, siis ryömiin. Oma poikani vaan alko opetteleen sanoja niin kävelyn opettelu unohtu...


      • christine83
        ... kirjoitti:

        "tämä vauvojenkin lihavuus täällä suomessakin tilastojen mukaan hyvin korkealla ja näin ollen vauvat ovat myös motorisetikkin usein jäljessä silloin erityisesti kun kyse on liiasta elopainosta,ei se enää ole lapsen parasta"

        Ei mee kyllä noin... Minulla ja ystävälläni on pojat päivän ikäerolla, pituus on aina ollu suunnillen sama, paino eroa oli 1v:nä 3kg. Tämä painavampi poika lähti kävelemään 9kk ja oma hoikka poikani 1v2kk. Alun perin molemmat lähti liikkeelle samoihin aikoihin, siis ryömiin. Oma poikani vaan alko opetteleen sanoja niin kävelyn opettelu unohtu...

        "Oma poikani vaan alko opetteleen sanoja niin kävelyn opettelu unohtu..."

        tämän hyvin yleisen vanhanaikasen uskomuksen tarkistin neurologilta,että pitääkö muka paikkansa ja sanoi,ettei todellakaan pidä paikkansa.

        ei voi yleistää tietenkään lihavuutta,mutta tilastot puhuvatkoon puolestaan.

        ja lapsissa on motorisia eroja paljon painoon katsomattakin se on ihan totta,mutta sitten on myös PALJON näitä ylipainoisia rassukoita joita prismat ja anttilat on täynnä!

        mulla esikoien on myös ollut aina hoikka ja on edelleen ja lähti kävelemään myöhään kuten myös puhumaankin,mutta on luonteeltaan todella rauhallinen ja maltillinen,arka ja "hidas".

        kuopus taas rällättää pää kolmantena jalkana ja puskee sisulla eteenpäin,että onhan niissä luonnereojakin,mutta mielestäni ylipaino lapsilla ei ole eduksi.


      • huio+å
        christine83 kirjoitti:

        "Oma poikani vaan alko opetteleen sanoja niin kävelyn opettelu unohtu..."

        tämän hyvin yleisen vanhanaikasen uskomuksen tarkistin neurologilta,että pitääkö muka paikkansa ja sanoi,ettei todellakaan pidä paikkansa.

        ei voi yleistää tietenkään lihavuutta,mutta tilastot puhuvatkoon puolestaan.

        ja lapsissa on motorisia eroja paljon painoon katsomattakin se on ihan totta,mutta sitten on myös PALJON näitä ylipainoisia rassukoita joita prismat ja anttilat on täynnä!

        mulla esikoien on myös ollut aina hoikka ja on edelleen ja lähti kävelemään myöhään kuten myös puhumaankin,mutta on luonteeltaan todella rauhallinen ja maltillinen,arka ja "hidas".

        kuopus taas rällättää pää kolmantena jalkana ja puskee sisulla eteenpäin,että onhan niissä luonnereojakin,mutta mielestäni ylipaino lapsilla ei ole eduksi.

        olet tyhmä!ei vauvojen painosta voi sanoa että läski tai laiha.. voi kiesus että olet pimahtanut!!


      • sammakkoprinsessa06

        1v3kk tytöllä kenkä 19, mieluummin sirojalkainen kuin isoräpyläinen, jonka jalat näyttää suhteettoman isolta muuhun kroppaan verrattuna..

        Kuulostaako kivalta?


      • christine83
        huio+å kirjoitti:

        olet tyhmä!ei vauvojen painosta voi sanoa että läski tai laiha.. voi kiesus että olet pimahtanut!!

        ylipainosta,huonosta ravinnosta ja sen laadusta ja ylisyöttämisestä.
        en läskistä vaan terveydestä,en hauku ketään läskiksi(rumaa) vaan ylipaino on se oikea ilmaisu.

        sokeria kun lapset saavat aivan liikaa jo niin nuorena,hassua,että pidät minua pmahtaneena =D vai pimahditko sinä ?vinkkinä;hanki ensin itse tietoa asiasta.


      • christine83
        sammakkoprinsessa06 kirjoitti:

        1v3kk tytöllä kenkä 19, mieluummin sirojalkainen kuin isoräpyläinen, jonka jalat näyttää suhteettoman isolta muuhun kroppaan verrattuna..

        Kuulostaako kivalta?

        eiköhän jo riitä,katsos kun en minä SINUN kullannuppuasi millään lailla edes sättinyt,niin joten miksi sinä kimpaannut siellä sammakko?

        ps.kengän koko riippunee valmistajasta,19-22 on se haarukka millä mennään,mutta useat 22 ovat käypiä.
        enäs sitten sellanen liian pieni jalka?onhan sekin jo ihan hullun näköistä suhteutettuna muuhun kroppaan...kuulostaako sinusta kivalle?


      • ku on mukavaa
        christine83 kirjoitti:

        eiköhän jo riitä,katsos kun en minä SINUN kullannuppuasi millään lailla edes sättinyt,niin joten miksi sinä kimpaannut siellä sammakko?

        ps.kengän koko riippunee valmistajasta,19-22 on se haarukka millä mennään,mutta useat 22 ovat käypiä.
        enäs sitten sellanen liian pieni jalka?onhan sekin jo ihan hullun näköistä suhteutettuna muuhun kroppaan...kuulostaako sinusta kivalle?

        Musta tuntuu että meidän lapsilla on ollu jo syntyissään niin suuri jalka ku serkkulapsilla yksi vuotiaina...!! =D
        Aina jotai 3 numeroa suurempi jalka ku ikätovereilla, säästetäänköhän me suksikustannuksissa tulevaisuudessa ku ei tarvi erikseen hankkia, hiihtelee vaan kengillä.

        Iloista kevättä kaikille, nautitaan ihanista ilmoista me kaikki solakat, paksut, iso-ja pienijalkaiset sekä kaikki siltä väliltä!! :)


      • christine83
        ku on mukavaa kirjoitti:

        Musta tuntuu että meidän lapsilla on ollu jo syntyissään niin suuri jalka ku serkkulapsilla yksi vuotiaina...!! =D
        Aina jotai 3 numeroa suurempi jalka ku ikätovereilla, säästetäänköhän me suksikustannuksissa tulevaisuudessa ku ei tarvi erikseen hankkia, hiihtelee vaan kengillä.

        Iloista kevättä kaikille, nautitaan ihanista ilmoista me kaikki solakat, paksut, iso-ja pienijalkaiset sekä kaikki siltä väliltä!! :)

        asenne siellä ;) kaippa ne pakkasetkin pian hellittää ja lumi alkaa sulaa ja näin ollen mielikin virkistyy.


      • kysymys??

        Jos pieni vauvasi yllättäen kasvaisi käyrillä, laittaisitko hänet laihdutuskuurille?? Asia katos on niin, toiset lihoavat helpommin ja toiset sitten taas eivät millään! Totta on että ylipaino ei ole hyväksi kellekkään, mutta vauvan painosta ei tarvitse olla huolissaan, koska monella se tasoittuu vauvan hieman kasvettua! Jos leikki-ikäinen on selvästi pulska, niin silloin voisi hiukan katsoa mitä lapselle syöttää ja jättää ruoan tuputtamisen pois! Samoin en ymmärää sitä kun äidit tyrkyttävät vauvoilleen tissiä 15min välein "kun sillä on kokoajan nälkä" ei pidä paikkaansa! Ylipaino voi vaikuttaa vauvan liikkeelle lähtöön, MUTTA enemmän se häiritsee leikki-iässä, ylipainoiset taaperot ovat huomattavasti kömpelömpiä.


      • meilläkin..
        christine83 kirjoitti:

        eiköhän jo riitä,katsos kun en minä SINUN kullannuppuasi millään lailla edes sättinyt,niin joten miksi sinä kimpaannut siellä sammakko?

        ps.kengän koko riippunee valmistajasta,19-22 on se haarukka millä mennään,mutta useat 22 ovat käypiä.
        enäs sitten sellanen liian pieni jalka?onhan sekin jo ihan hullun näköistä suhteutettuna muuhun kroppaan...kuulostaako sinusta kivalle?

        1-1,5v käytti 18-19 kokoisia kenkiä eikä mitenkään "liian pienen" näköiset olleet.. 2-2.5v oli 21-22.. Hassun näköistä oli kun sovitin kaverin lapsen, joka samanikäinen, kenkiä 24-25!


      • christine83
        kysymys?? kirjoitti:

        Jos pieni vauvasi yllättäen kasvaisi käyrillä, laittaisitko hänet laihdutuskuurille?? Asia katos on niin, toiset lihoavat helpommin ja toiset sitten taas eivät millään! Totta on että ylipaino ei ole hyväksi kellekkään, mutta vauvan painosta ei tarvitse olla huolissaan, koska monella se tasoittuu vauvan hieman kasvettua! Jos leikki-ikäinen on selvästi pulska, niin silloin voisi hiukan katsoa mitä lapselle syöttää ja jättää ruoan tuputtamisen pois! Samoin en ymmärää sitä kun äidit tyrkyttävät vauvoilleen tissiä 15min välein "kun sillä on kokoajan nälkä" ei pidä paikkaansa! Ylipaino voi vaikuttaa vauvan liikkeelle lähtöön, MUTTA enemmän se häiritsee leikki-iässä, ylipainoiset taaperot ovat huomattavasti kömpelömpiä.

        kunikna paljon mennään plus käyrällä,en laittaisi lastani laihdutuskuurille,vaan muuttaisin ruokailutottumuksia parempaan ja terveellisempään.
        ja jos lähemmäs 2 vuotiaat vaativat VIELÄ öisin monta kertaa vellejä sun muita sössöjä,niin silloin siitähän on hyvä aloittaa se lihavuuden ihmettely ....ja tietenkin jättäisin liiallisen makean pois.

        niin,minäkin ihmettelen sitä kun maitoa(ja muuta) tarjotaan JOKAISEEN itkuun ja huutoon vaikka nälästä ei edes olisi kyse.
        neuroligisella- että psykiatrisella puolella tästä väitellään paljon ja hurjan paljon olen kuullut juuri näiden äitien milentilasta ja miksi he näin tekevät,mutta se on asia erikseen.

        meillä suomalaisillakin on valitettavasti nämä ruokailutottumukset muuttuneet mäkkäreiden ja muiden vastaavien myötä ja ylipaino täällä meillä lapsillakin alkaa olla huolestuttava-pian.
        ruokailuun pitäsin jo siis kiinnittää huomiota jo hyvin pian kun lapsi alottaa kiinteät(enkä tarkoita,että laihdustus mielessä vaan siihen ravinnon laatuun)


      • sammakkoprinsessa06
        christine83 kirjoitti:

        eiköhän jo riitä,katsos kun en minä SINUN kullannuppuasi millään lailla edes sättinyt,niin joten miksi sinä kimpaannut siellä sammakko?

        ps.kengän koko riippunee valmistajasta,19-22 on se haarukka millä mennään,mutta useat 22 ovat käypiä.
        enäs sitten sellanen liian pieni jalka?onhan sekin jo ihan hullun näköistä suhteutettuna muuhun kroppaan...kuulostaako sinusta kivalle?

        tarkoitus oli vaan saada sut ymmärtämään, miltä sinä itse kuulostat sanoessasi jotakin tuollaista kuin, "parempi hieman hoikka kuin liian lihava"

        Ensinnäkin, luulisi sinunkin tietävän, että pelkän painon perusteella ei 1-vuotiasta tai sitäkin nuorempaa voi kertakaikkiaan sanoa lihavaksi, toisekseen pientä lasta ei pitäisi sanoa lihavaksi ylipäätään.

        Meidäkin tyttö kasvoi ihan hurjaa vauhtia (painon puolella) kunnes oppi kävelemään (11kuisena aloitti, vaikka olikin sinun maailmassasi tosi lihava), vaikka silloinkin kun oli pelkästään korvikkeella, meni paino välillä jopa 15 käyrillä, sinä olisit ilmeisesti tuossa tilanteessa jo hylännyt lihavan lapsesi tai antanut yksinkertaisesti vähemmän maitoa? Vai?

        Nytkin on painavampi kuin useammat ikäisensä, ei todellakaan läski jaliikkuukin hienosti. Syö aika samalla tavalla kuin muutkin saman ikäiset, toisille lapsille (ja aikuisille) painoa kertyy vaan eri tavalla kuin toisille, syömisistä riippumatta, ihan niinkuin toiset ovat pidempiä kuin toiset, niin se vaan on.

        heitit typerän kommentin ja nyt joudut vastaamaan siihen, oma vika, kannattaa miettiä mitä sanoo.


      • christine83
        sammakkoprinsessa06 kirjoitti:

        tarkoitus oli vaan saada sut ymmärtämään, miltä sinä itse kuulostat sanoessasi jotakin tuollaista kuin, "parempi hieman hoikka kuin liian lihava"

        Ensinnäkin, luulisi sinunkin tietävän, että pelkän painon perusteella ei 1-vuotiasta tai sitäkin nuorempaa voi kertakaikkiaan sanoa lihavaksi, toisekseen pientä lasta ei pitäisi sanoa lihavaksi ylipäätään.

        Meidäkin tyttö kasvoi ihan hurjaa vauhtia (painon puolella) kunnes oppi kävelemään (11kuisena aloitti, vaikka olikin sinun maailmassasi tosi lihava), vaikka silloinkin kun oli pelkästään korvikkeella, meni paino välillä jopa 15 käyrillä, sinä olisit ilmeisesti tuossa tilanteessa jo hylännyt lihavan lapsesi tai antanut yksinkertaisesti vähemmän maitoa? Vai?

        Nytkin on painavampi kuin useammat ikäisensä, ei todellakaan läski jaliikkuukin hienosti. Syö aika samalla tavalla kuin muutkin saman ikäiset, toisille lapsille (ja aikuisille) painoa kertyy vaan eri tavalla kuin toisille, syömisistä riippumatta, ihan niinkuin toiset ovat pidempiä kuin toiset, niin se vaan on.

        heitit typerän kommentin ja nyt joudut vastaamaan siihen, oma vika, kannattaa miettiä mitä sanoo.

        mieltä ihan vapaasti,enhän minä sinun rinsessaa ol e edes missään lauseessa arvostellut??!
        kyse oli edelleen tilastoista-eikä sinun lapsestasi.

        ja kyllä on parempi LAPSEN olla hoikempi kuin liikalihava.

        vauvat ovat aina pullukoita,mutta silloin kun mennä YLIPAINON puolelle,niin silloin se on lihava.

        minä en hylkäisi lapsiani vaikka olisivatkin lihavia,vaan katsoisin,että syövät ainakin oikealla tavalla ja huolehtisin siitä,ettei painosta tule tulevaisuudessakaan ongelmaa,oppivat siis terveille tavoille.

        ehkä ilmaisin asiani liiankin provosoivasti,mutta sinä ainakin sen itseesi otit vaikk asia ei koskenut sinua eikä sinun lastasi.


      • .......
        christine83 kirjoitti:

        kunikna paljon mennään plus käyrällä,en laittaisi lastani laihdutuskuurille,vaan muuttaisin ruokailutottumuksia parempaan ja terveellisempään.
        ja jos lähemmäs 2 vuotiaat vaativat VIELÄ öisin monta kertaa vellejä sun muita sössöjä,niin silloin siitähän on hyvä aloittaa se lihavuuden ihmettely ....ja tietenkin jättäisin liiallisen makean pois.

        niin,minäkin ihmettelen sitä kun maitoa(ja muuta) tarjotaan JOKAISEEN itkuun ja huutoon vaikka nälästä ei edes olisi kyse.
        neuroligisella- että psykiatrisella puolella tästä väitellään paljon ja hurjan paljon olen kuullut juuri näiden äitien milentilasta ja miksi he näin tekevät,mutta se on asia erikseen.

        meillä suomalaisillakin on valitettavasti nämä ruokailutottumukset muuttuneet mäkkäreiden ja muiden vastaavien myötä ja ylipaino täällä meillä lapsillakin alkaa olla huolestuttava-pian.
        ruokailuun pitäsin jo siis kiinnittää huomiota jo hyvin pian kun lapsi alottaa kiinteät(enkä tarkoita,että laihdustus mielessä vaan siihen ravinnon laatuun)

        noista psykiatrisen ja neurologisen puolen asioista. Oletko ammattilainen vai onko henkilökohtaisia kokemuksia???
        Olen samaa mieltä sammakkoprinsessan kanssa, että kun heitit ilmoille semmoisen mielipiteen niin joudut siihen sitten vastaamaan. Kannattaisikohan miettiä tarkemmin sanamuodot miten asian ilmaisee?
        Eihän ne alle yksivuotiaat eikä vielä alle puolitoistavuotiaatkaan syö vielä epäterveellisesti. Jos lapsi menee yläkäyrillä, niin tuskinpa on vielä vaaraa mistään verisuonitaudeista yms. kun lapsi syö kyllä huomattavasti terveellisemmin kuin me aikuiset. Eri asia on sitten kun lapsi rupeaa ymmärtämään herkut. Jos silloin rupeaa niillä elättämään lapsensa, niin kaikkihan tietävät mitä siitä seuraa.
        Oma lapseni on koko ikänsä mennyt tasaisesti yläkäyrillä,1v. painoa on 14,3kg ja pituutta 80cm. Itse on urheilija, enkä herkuttele pahemmin, joten herkkujen kalorit ei ainakaan ole siirtynyt äidinmaidon mukana. Muuten syön hyvin ja terveellisesti. Olen itsekin ollut ns."iso lapsi" eikä oma äitini syöttänyt minua yhtään sen enempää kuin olisi tarvinnut ja ikinä en ole ollut ylipainoinen.

        Niin ja omaa lääkäriämme lainatakseni; pieniä lapsia ei voi sanoa ylipainoisiksi eikä lihaviksi.


      • christine83
        ....... kirjoitti:

        noista psykiatrisen ja neurologisen puolen asioista. Oletko ammattilainen vai onko henkilökohtaisia kokemuksia???
        Olen samaa mieltä sammakkoprinsessan kanssa, että kun heitit ilmoille semmoisen mielipiteen niin joudut siihen sitten vastaamaan. Kannattaisikohan miettiä tarkemmin sanamuodot miten asian ilmaisee?
        Eihän ne alle yksivuotiaat eikä vielä alle puolitoistavuotiaatkaan syö vielä epäterveellisesti. Jos lapsi menee yläkäyrillä, niin tuskinpa on vielä vaaraa mistään verisuonitaudeista yms. kun lapsi syö kyllä huomattavasti terveellisemmin kuin me aikuiset. Eri asia on sitten kun lapsi rupeaa ymmärtämään herkut. Jos silloin rupeaa niillä elättämään lapsensa, niin kaikkihan tietävät mitä siitä seuraa.
        Oma lapseni on koko ikänsä mennyt tasaisesti yläkäyrillä,1v. painoa on 14,3kg ja pituutta 80cm. Itse on urheilija, enkä herkuttele pahemmin, joten herkkujen kalorit ei ainakaan ole siirtynyt äidinmaidon mukana. Muuten syön hyvin ja terveellisesti. Olen itsekin ollut ns."iso lapsi" eikä oma äitini syöttänyt minua yhtään sen enempää kuin olisi tarvinnut ja ikinä en ole ollut ylipainoinen.

        Niin ja omaa lääkäriämme lainatakseni; pieniä lapsia ei voi sanoa ylipainoisiksi eikä lihaviksi.

        minulla on paljon läheisiä jotka työnskentelevät lasten parissa ja meillä koko suku kulkee lääkäreinä ja terapeutteina = p ja itsellä myös hieman koulupohjaa asiasta.

        mutta,ehkä vain ilmaisin asian liian provosoivasti,sori siitä,ja ne kellä näitä pullukoita on tai ovat itse tietenkin älähtävät.(enkä taas viittaa kehemnkään tiettyyn)
        ihan ymärrettävää sekin.

        mutta,ne ruokailutottumukset opitaan jo hyvin varhain.
        ensimmäisä ovat ne kokemukset ovat ne kun vanhemmat alkavat kiinteille lasta opettaa,niin jo sieltä asti pitäisi kiinnittää huomiota MITÄ LAPSELLE ANTAA.

        taisit sinäkin ymmärtää ajatukseni täysin väärin vai tahalleenko niin peräti teit.


        "Eihän ne alle yksivuotiaat eikä vielä alle puolitoistavuotiaatkaan syö vielä epäterveellisesti."


        ei tietenkään jos varmistaa MITÄ alle yksivuotiaalle syöttää!!ja VANHEMMATHAN se terveellisyyden tälle lapsellekkin määrittää.
        ei lapsi itse.
        ja alle yksivuotiasta voi hyvinki pitää huonolla ravinnon laadulla(lapsesta vastuussa oleva henkilö)mekiköhän edes perille..


      • vuoden vanhana
        sammakkoprinsessa06 kirjoitti:

        1v3kk tytöllä kenkä 19, mieluummin sirojalkainen kuin isoräpyläinen, jonka jalat näyttää suhteettoman isolta muuhun kroppaan verrattuna..

        Kuulostaako kivalta?

        siis kuukausi sitten 77,5 cm ja 10,3 kg ja käyttää tällä hetkellä kokoa 80 tai joitakin 74 menee.Kengän kokoa en tiedä varmaksi on ehkä jotain 20?
        Ja ylipainosta sen verran että päästiin tossa 1 v neuvolassa eka kerran 0 käyrälle kun ollaan oltu aina -5 tai -6 käyrällä....


      • mikä...
        christine83 kirjoitti:

        ylipainosta,huonosta ravinnosta ja sen laadusta ja ylisyöttämisestä.
        en läskistä vaan terveydestä,en hauku ketään läskiksi(rumaa) vaan ylipaino on se oikea ilmaisu.

        sokeria kun lapset saavat aivan liikaa jo niin nuorena,hassua,että pidät minua pmahtaneena =D vai pimahditko sinä ?vinkkinä;hanki ensin itse tietoa asiasta.

        tyyppi.
        jokainen lapsi kasvaa omalla tavalla/käyrällä. ei alta vuoden ikäinen lapsi voi syödä itteensä liian lihavaks/ ylipainoseks!


      • mikä...
        christine83 kirjoitti:

        ylipainosta,huonosta ravinnosta ja sen laadusta ja ylisyöttämisestä.
        en läskistä vaan terveydestä,en hauku ketään läskiksi(rumaa) vaan ylipaino on se oikea ilmaisu.

        sokeria kun lapset saavat aivan liikaa jo niin nuorena,hassua,että pidät minua pmahtaneena =D vai pimahditko sinä ?vinkkinä;hanki ensin itse tietoa asiasta.

        tyyppi.
        jokainen lapsi kasvaa omalla tavalla/käyrällä. ei alta vuoden ikäinen lapsi voi syödä itteensä liian lihavaks/ ylipainoseks!


      • k

        puolustelet vaan typerästi pienikokoista lasta


      • kyyles..
        christine83 kirjoitti:

        "Oma poikani vaan alko opetteleen sanoja niin kävelyn opettelu unohtu..."

        tämän hyvin yleisen vanhanaikasen uskomuksen tarkistin neurologilta,että pitääkö muka paikkansa ja sanoi,ettei todellakaan pidä paikkansa.

        ei voi yleistää tietenkään lihavuutta,mutta tilastot puhuvatkoon puolestaan.

        ja lapsissa on motorisia eroja paljon painoon katsomattakin se on ihan totta,mutta sitten on myös PALJON näitä ylipainoisia rassukoita joita prismat ja anttilat on täynnä!

        mulla esikoien on myös ollut aina hoikka ja on edelleen ja lähti kävelemään myöhään kuten myös puhumaankin,mutta on luonteeltaan todella rauhallinen ja maltillinen,arka ja "hidas".

        kuopus taas rällättää pää kolmantena jalkana ja puskee sisulla eteenpäin,että onhan niissä luonnereojakin,mutta mielestäni ylipaino lapsilla ei ole eduksi.

        oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin "vale-emävale-tilastot"?
        muutenkin ihan älytön olet! harmi, että olen hieman myöhässä, olisi ollut hyvä jos vielä tällä palstalla seikkailisit!


    • uiop mj

      meillä 72cm ja 8,8kg poika!

      • lg59dkot

        meil poika 11kk ikäisenä 76cm ja 11.550kg, 12kk neuvola edessä


    • skoda80

      poika oli 1-vuotiaana 77cm ja 10.3kg tyttö oli 1-vuotiaana 71,5cm ja 8,5kg

    • äpäti

      1.9,5kg ja 75cm
      2.12,9kg ja78,5cm
      Molemmat poikia vaatekoko riippui paljon valmistajasta mutta 80-90cm.

    • sammakkoprinsessa06

      vastauksista päätellen meillä on melko pitkä tyttö. Eli 1v neuvolassa oli 80,2cm pitkä ja painoa oli 11,4Kg
      vaatteita käyttää 86cm

    • kolmen äiti 78

      esikoinen: 82cm / 10kg640g (poika)
      kakkonen: 78,3cm / 11kg340g (tyttö)
      kuopus: 80cm / 10kg490g (poika)

      vaatteet olleet kaikilla suunnilleen kokoa 80cm.

    • mitat

      poika oli yksivuotiaana 77,5 cm ja 10,5 kg.

      • valois*

        Pitääks oikeesti noin pienenä jo aloittaa tollanen lihava- laiha - ajattelu...

        Lapsi on sen kokoinen kun on tuon ikäisenä, vai meinaako täällä joku, että pitäis laittaa lapsi dieetille, tai antaa vähemmän ruokaa...

        Tolla painolla ja kävelemäänoppimisella ei ole kyllä mitään yhteyttä toisiinsa.

        Meidän poika tais olla silloin jotain 75 cm pitkä ja painoi 8,8 kg, kävelemään lähti vasta 3 kk myöhemmin...


      • christine83
        valois* kirjoitti:

        Pitääks oikeesti noin pienenä jo aloittaa tollanen lihava- laiha - ajattelu...

        Lapsi on sen kokoinen kun on tuon ikäisenä, vai meinaako täällä joku, että pitäis laittaa lapsi dieetille, tai antaa vähemmän ruokaa...

        Tolla painolla ja kävelemäänoppimisella ei ole kyllä mitään yhteyttä toisiinsa.

        Meidän poika tais olla silloin jotain 75 cm pitkä ja painoi 8,8 kg, kävelemään lähti vasta 3 kk myöhemmin...

        neurologin ja lastenlääkäreiden mielipide taitanee erota sitten sinun mielipiteestäsi hiukan.

        mulla ystävä lihotti lapsensa jo varhain ja neuvolassa ja joka puolella käskettiin lopettamaan yö syötöt 2 vuotiaalta ja kaikki herkutkin kieltää kun tällä raukalla oli kävelyn ja juoksun suhteen todella paljon ongelmia!
        eli ol lihavuus jo fyysinen este,eikä tämä poika jaksanut itseään nostaa edes konttaus asentoon kun painoa oli niin helkutisti liikaa näin ollen vaan makasi lattialla pitkään ja tyytyi siis tähän.

        "ihanaa"


      • valois*
        christine83 kirjoitti:

        neurologin ja lastenlääkäreiden mielipide taitanee erota sitten sinun mielipiteestäsi hiukan.

        mulla ystävä lihotti lapsensa jo varhain ja neuvolassa ja joka puolella käskettiin lopettamaan yö syötöt 2 vuotiaalta ja kaikki herkutkin kieltää kun tällä raukalla oli kävelyn ja juoksun suhteen todella paljon ongelmia!
        eli ol lihavuus jo fyysinen este,eikä tämä poika jaksanut itseään nostaa edes konttaus asentoon kun painoa oli niin helkutisti liikaa näin ollen vaan makasi lattialla pitkään ja tyytyi siis tähän.

        "ihanaa"

        No joo, tässä nyt on kyse 1 vuotiaan mitoista, 2 vuotias on jo aika eri asia. Ja tuskin kukaan täällä "tahallaan" lihottaa lastaan, että siitä tulisi lihava.

        Voihan noita esimerkkejä hakea ääripäistä, vaikka kuinka paljon,
        mutta kyllä totuus on se, että
        Aika vähän pystyy oikeasti vaikuttamaan 1 vuotiaalla, mikä se paino on, vaikka kaikki syöttäisivät samaa ruokaa samalla tavalla niin silti painoeroja on aian varmasti. Siihen vaikuttaa vielä sekin, mikä on syntymäpaino, jos esimerkiksi vertaa minun ja ystäväni lasta. Minun lapseni syntymäpaino oli pikkasen päälle 3 kiloa ja ystäväni poika oli syntyessään 5,5kg

        Voi vain arvata, että painoeroa on rutkasti vuoden iässä. Kuitenkin lapsi on nykyään hoikka 5 vuotias...

        Sitä mieltä olen edelleen, että antaa lasten kasvaa rauhassa, ilman mitään kauhistelua onko pullukka vai liian laiha.

        kumpikin ihanne on typerä... en oikein ymmärrä sitäkään, että lapselle pitää syöttäää rasvaa, siis lihotusmeilessä...


      • on tälleen
        valois* kirjoitti:

        No joo, tässä nyt on kyse 1 vuotiaan mitoista, 2 vuotias on jo aika eri asia. Ja tuskin kukaan täällä "tahallaan" lihottaa lastaan, että siitä tulisi lihava.

        Voihan noita esimerkkejä hakea ääripäistä, vaikka kuinka paljon,
        mutta kyllä totuus on se, että
        Aika vähän pystyy oikeasti vaikuttamaan 1 vuotiaalla, mikä se paino on, vaikka kaikki syöttäisivät samaa ruokaa samalla tavalla niin silti painoeroja on aian varmasti. Siihen vaikuttaa vielä sekin, mikä on syntymäpaino, jos esimerkiksi vertaa minun ja ystäväni lasta. Minun lapseni syntymäpaino oli pikkasen päälle 3 kiloa ja ystäväni poika oli syntyessään 5,5kg

        Voi vain arvata, että painoeroa on rutkasti vuoden iässä. Kuitenkin lapsi on nykyään hoikka 5 vuotias...

        Sitä mieltä olen edelleen, että antaa lasten kasvaa rauhassa, ilman mitään kauhistelua onko pullukka vai liian laiha.

        kumpikin ihanne on typerä... en oikein ymmärrä sitäkään, että lapselle pitää syöttäää rasvaa, siis lihotusmeilessä...

        minun ja siskoni pojilla on 2,5kk ikäeroa. minun poikani (vanhempi) painoi syntyessään miltei 4 kiloa, siskoni poika 3200g. mun poika nyt n.1v 1kk painaa 9,5kg ja siskoni poika 11kk painaa yli 11kg. että ei se syntymäpainokaan oikein paljoa merkkaa tossa 1v painossa.
        Meidän poika syö kuin isompikin lapsi, puuroa menee iso lautanen aamuin illoin, ruokaa lähes yhtäpaljon kun äitillä :D ja poikamme saa kyllä makeisia ja mehuja silloin tällöin. mutta painokäyrä silti -2.
        kun taas siskoni poika ei meinaa syödä millään..
        toki siskoni imettää poikaa vielä, ja on itse kova mässäilemään, joten taitaapi tämä johtua siitä. (sama juttu oli hänen ensimmäisen pojan kanssa) kalorithan siirtyvät äidinmaidon mukana...


      • christine83
        valois* kirjoitti:

        No joo, tässä nyt on kyse 1 vuotiaan mitoista, 2 vuotias on jo aika eri asia. Ja tuskin kukaan täällä "tahallaan" lihottaa lastaan, että siitä tulisi lihava.

        Voihan noita esimerkkejä hakea ääripäistä, vaikka kuinka paljon,
        mutta kyllä totuus on se, että
        Aika vähän pystyy oikeasti vaikuttamaan 1 vuotiaalla, mikä se paino on, vaikka kaikki syöttäisivät samaa ruokaa samalla tavalla niin silti painoeroja on aian varmasti. Siihen vaikuttaa vielä sekin, mikä on syntymäpaino, jos esimerkiksi vertaa minun ja ystäväni lasta. Minun lapseni syntymäpaino oli pikkasen päälle 3 kiloa ja ystäväni poika oli syntyessään 5,5kg

        Voi vain arvata, että painoeroa on rutkasti vuoden iässä. Kuitenkin lapsi on nykyään hoikka 5 vuotias...

        Sitä mieltä olen edelleen, että antaa lasten kasvaa rauhassa, ilman mitään kauhistelua onko pullukka vai liian laiha.

        kumpikin ihanne on typerä... en oikein ymmärrä sitäkään, että lapselle pitää syöttäää rasvaa, siis lihotusmeilessä...

        tämä ystäväni lapsi oli jo ihan 3kk iästä lähtien "hieman" pulska.ongelmana oli se,että hän työnsi velli pullot joka ainoaan itkuun ja kitinään ja näin ollen mukelo oli jatkuvalla syötöllä ja yöt syötti aivan turhaan 4krt yön aikana!se poika vaan turposi hillittömäksi palloksi.lääkärit kielsi tätä äitiä syöttämästä öisin poikaa jotta paino saataisiin kuriin,mutta lopetti sen vasta 2v jälkeen(aivan hullua).

        ja sokeripitoisia ruokia tarjotaan kuulemma aivan liikaa aivan liian pienille aloitellaan liian aikasin(diabetes hurjassa kasvussa pieneillä,katso tilastot)

        että,on se siitäkin kiinni mitä ja milloin ja kuinka usein sitä omaa pientä kullannuppua syötellään =)kun kiinteisiin tullaan.

        1v LIIALLISEEN painonnousuun KYLLÄ pystytään vaikuttamaan pelkällä ruoalla ja sen säätelyllä.

        ei kyse ole mistään ihanteestä,kyse on lapsen terveydestä.


      • christine83
        valois* kirjoitti:

        No joo, tässä nyt on kyse 1 vuotiaan mitoista, 2 vuotias on jo aika eri asia. Ja tuskin kukaan täällä "tahallaan" lihottaa lastaan, että siitä tulisi lihava.

        Voihan noita esimerkkejä hakea ääripäistä, vaikka kuinka paljon,
        mutta kyllä totuus on se, että
        Aika vähän pystyy oikeasti vaikuttamaan 1 vuotiaalla, mikä se paino on, vaikka kaikki syöttäisivät samaa ruokaa samalla tavalla niin silti painoeroja on aian varmasti. Siihen vaikuttaa vielä sekin, mikä on syntymäpaino, jos esimerkiksi vertaa minun ja ystäväni lasta. Minun lapseni syntymäpaino oli pikkasen päälle 3 kiloa ja ystäväni poika oli syntyessään 5,5kg

        Voi vain arvata, että painoeroa on rutkasti vuoden iässä. Kuitenkin lapsi on nykyään hoikka 5 vuotias...

        Sitä mieltä olen edelleen, että antaa lasten kasvaa rauhassa, ilman mitään kauhistelua onko pullukka vai liian laiha.

        kumpikin ihanne on typerä... en oikein ymmärrä sitäkään, että lapselle pitää syöttäää rasvaa, siis lihotusmeilessä...

        suusta kuultua,onhan minullakin mielipiteeni,mutta tämä on kuitenkin tilastotietoa.
        mulla sattuu olemaan myös PLAJON läheisiä ketkä näiden(tai ylipäätäsä lasten parissa työskentelevät,sairaalalla) lasten parissa työnskentelvät ja näin ollen tietenkin mielenkiinnolla aina välillä kyselen kaikennäkösiä.


    • näin:

      Meillä vanhin poika vuotisena 80.2 cm ja painoa 12kg .. Erittäin eläväinen, motorisesti erittäin kehittynyt ikäisekseen (viittaan tähän painokeskusteluun)

      keskimmäinen poika vuotisena 79.5 cm ja painoa 11kg.. Lähti kävelemään vasta 1½ vuotiaana, kun taas ensimmäinen käveli hyvin jo 9kk ikäisenä.

    • ollaan..

      Meillä näin:

      1.10,2kg ja 75,5cm poika
      2. 9,125 kg ja 75cm tyttö
      3. 10,7kg ja 75,5 cm tyttö
      (4. (vasta 8kk) 9,735kg ja 71,5cm) tyttö

      Kakkosen ja kolmosen painoero oli puolivuotiaana hurja, 3.painoi puolivuotiaana enempi kuin 2.yksivuotiaana.
      Kaikki ovat lähteneet kävelemään aika tasan tarkkaan 1 vuotiaina. Nuorimmainen tosin kävelly tukea vasten jo kuukauden, joten olettaisin lähtevän liikkeelle muita aiemmin.

    • ***

      ...että voi olla lapsellinen tämä nimimerkki Christine83.
      Eikö sulla todellakaan ole muuta kuin arvostella muiden lapsia.
      Jos totta puhutaan, niin sun lapses on kyllä alipainoinen yksivuotiaaksi, oikea rääpäle. Voi sitä lapsiraukkaa kun äiti pitää nälässä. Kuule, ei ne tämän ikäiset lapset huvikseenkaan syö, kyllä ne ihan nälkäänsä syövät. No, sinä se opetat lapsellesi jo hyvin varhain nämä anoreksian alkeet!

      Jokainen lapsi on ihana omanlaisena, meni sitten käyrien ylä- tai alapäässä.

      Taitaa olla vaan oma itsetunto pohjalla kun pitää tulla tänne arvostelemaan muiden lapsia, kun oma pikku mussukka on niin täydellinen.

      PYSY POISSA TÄÄLTÄ!

      • christine83

        mutta,sehän on sallittua.

        puhun ruoan TERVEELLISYYDESTÄ ja sen vaikutuksista-ymmärsit väärin tai sitten kyse on uupuvasta aivotoiminnastasi.

        EN säti,en haku en arvostele kenenkään täällä oelvien mussukoita!en yhdenkään kirjoittajan muksun painoon ole kommentoinut mitään,ei se minun asiani ole.

        satuin vain puhumaan tilastoista ja siitä mitä lääkärit minulle ovat kertoneet kun olen kysellyt.
        ja nämähän ovat aina hyvin mielnkiintoisia seikkoja varsinkin jos itsellä lapsia on.

        mutta,kumma kun sinä pahoitit mielesi tästä asiasta,kyse kun on vain ylipainosta ja sen yleisyydestä täällä suomessakin.

        joten jospa nyt sinä vain otat pienen happihyppelyn ja haukkaat siis raikasta ilmaa ja palaat takaisin hyvin mielin,eihän tuollainen kiukku puuska-kohtaus kivaa ole...

        niin ja en ole missään väittänyt,että minulla olisi täydellisiä lapsia-ei sellaisia edes ole,ellet itse sellaisia omista.


      • erittäin ärsyttävää.
        christine83 kirjoitti:

        mutta,sehän on sallittua.

        puhun ruoan TERVEELLISYYDESTÄ ja sen vaikutuksista-ymmärsit väärin tai sitten kyse on uupuvasta aivotoiminnastasi.

        EN säti,en haku en arvostele kenenkään täällä oelvien mussukoita!en yhdenkään kirjoittajan muksun painoon ole kommentoinut mitään,ei se minun asiani ole.

        satuin vain puhumaan tilastoista ja siitä mitä lääkärit minulle ovat kertoneet kun olen kysellyt.
        ja nämähän ovat aina hyvin mielnkiintoisia seikkoja varsinkin jos itsellä lapsia on.

        mutta,kumma kun sinä pahoitit mielesi tästä asiasta,kyse kun on vain ylipainosta ja sen yleisyydestä täällä suomessakin.

        joten jospa nyt sinä vain otat pienen happihyppelyn ja haukkaat siis raikasta ilmaa ja palaat takaisin hyvin mielin,eihän tuollainen kiukku puuska-kohtaus kivaa ole...

        niin ja en ole missään väittänyt,että minulla olisi täydellisiä lapsia-ei sellaisia edes ole,ellet itse sellaisia omista.

        Lääkärit eivät ole mitään jumalia, joiden sana on yksi ainoa totuus. Ihan turhaan nyt sieltä latelet noita valtavia tietoiskujasi, jotka oot ihan neurologilta kuullut (vaikuttavaa todellakin). Kyllä kaikki nyt ymmärtää, että sulla on tarve tuoda esille, että omaat jotain "parempaa" tietoa, mutta olet niin "viisas", että osaat tämän tiedon jakaa meille maallikoille ihan sivistyneesti. Kiitos siis nyt näistä tietoiskuista, joita olet meille heikolla oikeinkirjoitustaidollasi suonut.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että sun kirjoituksestas paistaa täysin selvästi läpi halveksunta lähinnä äitejä kohtaan, jotka ovat antaneet lapselleen maitoa joka itkuun ja näin ollen lihottaneet lapsensa turhaan. Nämä äidit kärsivät sitten sun mielestä psyykkisistä ongelmista, mutta tämän sinä suuressa viisaudessasi olet jättänyt mainitsematta suoraan.

        Vai, että happihyppelylle ja sitte niin:) Anna mun kaikki kestää. Itse rauhallisuuden ja hyveellisyyden perikuva siellä:) Kultaiset käytöstavat oikeen.

        Ei se nyt vaan oo kivaa lukea yleiseltä keskustelupalstalta, kuinka tietyn mallista lasta pidetään kivempana ja parempana, kuin toisenlaista. Voi vaan olettaa, kuinka sä vedät noita näppäriä johtopäätöksiäs katsellessas äitejä ja lapsia ihan tosielämässä. Älä siis yhtään ihmettele, jos saat täältä kylmää vettä niskaas. Toivottavasti oikeassa elämässä osaat vähän hienosäätää ulosantiasi.


      • christine83
        erittäin ärsyttävää. kirjoitti:

        Lääkärit eivät ole mitään jumalia, joiden sana on yksi ainoa totuus. Ihan turhaan nyt sieltä latelet noita valtavia tietoiskujasi, jotka oot ihan neurologilta kuullut (vaikuttavaa todellakin). Kyllä kaikki nyt ymmärtää, että sulla on tarve tuoda esille, että omaat jotain "parempaa" tietoa, mutta olet niin "viisas", että osaat tämän tiedon jakaa meille maallikoille ihan sivistyneesti. Kiitos siis nyt näistä tietoiskuista, joita olet meille heikolla oikeinkirjoitustaidollasi suonut.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että sun kirjoituksestas paistaa täysin selvästi läpi halveksunta lähinnä äitejä kohtaan, jotka ovat antaneet lapselleen maitoa joka itkuun ja näin ollen lihottaneet lapsensa turhaan. Nämä äidit kärsivät sitten sun mielestä psyykkisistä ongelmista, mutta tämän sinä suuressa viisaudessasi olet jättänyt mainitsematta suoraan.

        Vai, että happihyppelylle ja sitte niin:) Anna mun kaikki kestää. Itse rauhallisuuden ja hyveellisyyden perikuva siellä:) Kultaiset käytöstavat oikeen.

        Ei se nyt vaan oo kivaa lukea yleiseltä keskustelupalstalta, kuinka tietyn mallista lasta pidetään kivempana ja parempana, kuin toisenlaista. Voi vaan olettaa, kuinka sä vedät noita näppäriä johtopäätöksiäs katsellessas äitejä ja lapsia ihan tosielämässä. Älä siis yhtään ihmettele, jos saat täältä kylmää vettä niskaas. Toivottavasti oikeassa elämässä osaat vähän hienosäätää ulosantiasi.

        oletpas sinä vihamielinen ja luulet lukevasi ns.rivien välistä kaikenmoista moskaa,wau.

        mutta,kyllä hieman laittaa hymyilemään nämä sinun ajatuksesi ja hienovaraiset kommenntisi asiasta(josta sinulla ei näytä olevan mitään hajua),että voikin olla näin viisasta porukkaa täällä =) kyllä sua nyt toden teolla taitanee ketuttaa tällä kertaa =D
        mutta,tietoon perustuvat faktat ovat aina tietoon perustuvia ja niitä vastaan on usein paha väittää vastaan :P äläkä nyt taas ota kultanuppu itseesi.


    • meree

      Meillä aika erikokoiset lapsukaiset poika 1v 82cm ja 13150g, tyttö 77cm ja 10600g. Vaatekoko pojalla 86cm ja tytöllä 80cm.
      Poika lähti kävelemään 1v2viikoa, tyttö 1v2kk.
      Kaikki lapset ovat erikokoisia geeni perimän vuoksi. Minulla esim. 4 sisarusta, isosiskoni on vain 155cm pitkä ja nuorin velini taas 194cm pitkä, samoista vanhemmista.

    • niin...

      poika 75.7cm ja 10150g. ekat askeleet otti viikko ennen synttäreitä ja nyt siis 1v 2viikkoa. kävelee ihan täysin ja meinaa yrittää juostakin välillä. kengät 22.

    • AaaVee

      Huh, mitä keskustelua...

      Meillä pitkä ja hoikka tyttö sekä pitkä ja jäntevä poika, joiden 1v mitat olivat seuraavia:

      TYTTÖ
      80cm/10,1kg
      vaatekoko 1v: 80-92cm (hihat ja lahkeet jäivät useasti lyhyeksi), kenkä taisi olla n. 22.

      Nyt 3v ja arviolta 100cm/16kg (neuvola tulossa), vaatekoko 98-110 (hoikka). Kenkä 27-28.

      POIKA
      85cm/13,6kg
      vaatekoko 1v: 92cm
      kenkä: 24(?)

      Nyt 1v 5kk ja arviolta 92cm/15,5kg, vaatekoko 92-100 (roteva), kenkä nyt 26...

      Lapsissamme näkyy miten lapsen oman kiinnostuksen ruokaan ja geenit vaikuttavat kokoon. Kummatkin syövät täsmälleen samaa ruokaa, mutta ruumiinrakenne on täysin erilainen.

      Luonne sekä paikka sisaruskatraassa vaikuttavat myös motoriseen kehitykseen. Rauhallinen esikoisemme oppi myöhään kävelemään, mutta puhui varhain, kun kotona oli rauhallista ja vanhemmilla paljon aikaa. Vilkas kuopus taas käveli alle vuoden ikäisenä isosiskon esimerkistä, nyt juoksee, kiipeilee ja hyppii (eikä yhtään järkeä päässä!).

    • eri tahtiin..

      No jaa.. Meillä pieni/ hoikka tyttö oli 1v neuvolassa vain 71cm ja vähän reilu 8kg. (Pituuden puolesta alimmalla käyrällä). Ja lähti ryömimään eteenpäin 9kk iässä, konttaamaan 11kk ja kävelemään vasta 1v3kk. :) Nyt on onneksi pituuttakin tullut toisena vuonna lisää mukavasti ja nyt 2-vuotiaana enää -1 sd käyrällä, mikä on jo lähellä typyn odotuspituutta (-0,8)

    • MiittaMiina

      Poika. 74,6 cm, paino 9,5 kg. Vaatteet 74 tai 80. Vaatteiden koossa on kyllä eroa. Toiset 74 cm on saman kokoisia kuin jotkut 80 cm vaatteet tai jopa isompia. Pitäs varmaan ottaa kauppaan mukaan joku vaate mihin verrata tai sovittaa (joka on vähän hankalaa). Vaattteen voi tietysti palauttaa, mutta siitä tulee ylimääräistä vaivaa.

      Jotkut vaatteet taas voi olla sopivan pituisia, mutta liian tiukkoja. Ja sukallisissa yöhaalareissa sukkaosa on aina liian lyhyt.

      Kyllä on muuten taas vanha ketju?

    • eipahalla

      Mua kyllä vähän inhottaa lihavata vauvat. Ne vaikuttaa jotenkin vajailta vaikka ei varmasti olekaan. Omani on alipainoinen ja kylkiluut paistaa eikä suostu syömään, 1v 74cm ja 8,4kg. Ei sekään näytä kivalta.

      • Muttei hyvälläkään?

        Noh, jonkun toisen mielestä aliravitun näköiset ruipelovauvat "vaikuttavat jotenkin vajailta" ja heillä lienee enemmän perusteitakin luuloonsa, sillä vauvan aivot kehittyäkseen tarvitsevat vähän rasvaa. ;)


    • sirpukkainennn

      Meidän murunen oli 1v1kk neuvolassa 75cm ja 8,3kg eikä hänellä onneksi luut törrötä. Siro sirpukkahan tuo on ikätovereihinsa verrattuna, mutta istuessa näkyy asiaankuuluva pömppis ja reisissä on sopivasti pienen pehmeyttä :)

      Vaatteet on kokoja 74 ja 80. Sopivan kapealinjaista ja pitkälahkeista haalaria on kyllä mahdoton löytää, tuo näyttää haalarissa siltä kuin se olisi puettu palloon. Ja housuja pitää vähän katsoa kaupassa että näyttääkö siltä, että putoaisivat päältä... narut vyötäröllä on pop!

    • !!!

      Meillä maistuu poikaselle ruoka paremmin kuin hyvin! Syö kaikkea ja ei oo millekään allerginen. Saa myös sillon tällön keksin ja jopa joskus pahan mielen yllättäessä saatan antaa pienen suklaan palan. Poika on nyt kohta 1v5kk.

      1v. mitat oli 77,4cm ja 10760g. Ei sillä vatsaa ole, vaikkakin syö reippaita annoksia. Lopettaa sitten kun on täynnä, mut se annoskoko on isompi mitä ikätovereillaan, jotka on paljon paljon isompia!!! Pituudeltaan ja painoltaan, varsinkin painoltaan... Meidän poikasella vaan on erilainen ruumiinrakenne, vaikkakin äitinsä ja isänsä ovat tanakoita ja pönäköitä :) Liikkumaan oppi myöhään, mut onkin siitä lähtien ollut ikiliikkuja kun sen jalon taidon oppi!

      Fakta nyt vaan on se, että niin ne lapset ovat yksilöitä! Ja kyllä vaan fakta on myös se, että vanhemmistakin se on kiinni, kuinka lapsen kasvu jatkuu vauvaiän jälkeen. Jos unohtaa ruokavalion tasapainoisuuden, niin äkkiä sitä lapsi alkaa huiteleen käyrien alapuolella tai yläpuolella.
      Meillä saavutettiin painokäyrässä nollataso vasta 10kk, vai 1v., neuvolassa. Pituudessa kaikki on ollu kohillaan likipitäien alusta asti!

    • mami

      Meillä poika oli 1-vuotiaana: 79cm ja 9,8kg :)

    • Pitkät ja rohkeat

      Meidän tytöt ovat olleet 1v neuvolassa 80cm, 83cm ja 84cm pitkiä (painoa kaikilla ollut n. 10-11 kg). Me vanhemmat olemme vain (äiti) 170 cm ja (isä) 175 cm pitkiä "hukkapätkiä".

    • minde4

      tänään käyty 1v neuvolas ja neitii oli 70cm ja 8,4kg :) aika pikkunen, mut ihan ittensä kokonen

    • Anonyymi

      Meillä poika 1 v 1 kk ikäisenä 13,2 kg ja 83,8 cm. Syntyi keskimääräistä pienempänä ja 3 viikkoa ajoissa, mutta on kasvanut koko ensimmäisen vuoden niin vauhdilla että lääkärit ovat huolestuneet että kasvaako jo liiankin nopeasti. Verikokeita on otettu mutta kaikki näyttää olevan kunnossa. Todennäköisesti kasvamassa vain pitkäksi kuten vanhempansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe