lapsi ei puhu

Äityliini!!

Meidän lapsi on 1,5vuotta eikä sano sanaakaan! Onko kellään kokemusta?? Neuvolassa ei olla sanottu mitään.

8

2060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs perheph

ei välttämättä mitään hätää ,olen hoitanut lasta joka ei puhunut eikä jokellellut vielä 3- vuotiaana ,mutta nyt puhuu kuin konekivääri ,kirjoittaa tänä keväänä ylioppilaaksi ilmeisesti hyvin paperein.

• +++

Jos lapsesi kuitenkin ymmärtää puhetta, niin ei ole vielä hätää.

• mielestäni

ymmärtää. Mutta kiellot ei tunnu tehoavan, nauraa päälle ja jatkaa silti..

• lapsi saman ikäinen

1.5 vuotta eikä kovin paljon puhu..höpöttää omaa kiletä enimmäkseen osaa kuitenkin ilmaista jos tahtoo jotain ja ymmärtää puhetta jos käsken tuomaan jonku esineen osaa tuoda sen. mutta kieltosanat ei mene perille.Muutamia sanoja tulee kakka,täti,anna,oho,hei hei.. tyttö on niin vilkas ettei keskity puhumiseen vaan juoksee ja liikkuu koko ajan.:) vanhat ihmiset tapaa sanoa että jos lapsi lähtee aikasin kävelemään niin puhuminen viivästyy ja päin vastoin. meidän tyttö lähti 10kk ikäisenä kävelemään.siskolla on poika joka alko 2 vuotiaana kunnolla puhumaan ja muidenkin tuttujen lapset on 2 vuotiaana oppinu kunnolla puhumisen. joten ei varmasti ole mitään hätää. =)

• {[neiti-1990]}

mulla on kans 1.5 vuotias tyttö. oppi kävelemään 1v 3kk iässä jouluaattona. :) mutta puhetta ei tahdo tulla. "hui"ta hokee koko ajan..:) meillä sama juttu että puhetta ymmärtää, mutta kiellot menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nauretaan päälle.. :)
        eiköhän se puhekin tuli jossain vaiheessa sieltä ja sit sitä tuleekin kahta kauheammin. sitten varmaan toivoo että oliko pakko oppia jo puhumaan..:)

• poika nyt 10v
        {[neiti-1990]} kirjoitti:

mulla on kans 1.5 vuotias tyttö. oppi kävelemään 1v 3kk iässä jouluaattona. :) mutta puhetta ei tahdo tulla. "hui"ta hokee koko ajan..:) meillä sama juttu että puhetta ymmärtää, mutta kiellot menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nauretaan päälle.. :)
        eiköhän se puhekin tuli jossain vaiheessa sieltä ja sit sitä tuleekin kahta kauheammin. sitten varmaan toivoo että oliko pakko oppia jo puhumaan..:)

poikamme oppi kävelemään 8kk ja puhumaan 1 v 8kk jolloin sanoikin kertaheitolla äiti kuori tämä appelsiini :). Eli jotkut vaan oppivat myöhäään

• Säävirkkunen

Hei!

Vanha kansa taitaa sanoa, että varhaisilla kävelijöillä jää "kieli jalan alle". Kahta noin suurta taitoa on vaikea opetella ihan samaan aikaan.

Jos puolitoistavuotiaasi tuottaa jonkinlaista omaa kieltä ja osoittaa kiinnostusta ympärillään oleviin esineisiin, en kantaisi turhaa huolta vielä. Kieltojen suhteen lapsilla onkin vielä pitkään valikoiva kuulo ja "en ymmärrä"-asenne. Lapsi kuitenkin usein ymmärtää paljonkin enemmän kieltä kuin mitä vielä osaa tuottaa. Toiset alkavat tapailla sanoja aikaisemmin, toiset myöhemmin.

Tärkeintä on kuunnella lapsen "puhetta" ja rohkaista näyttämään ja kertomaan, tunnistamaan ja nimeämään -vaikka sillä omalla nimikkeellä- erilaisia asioita. Lukeminen, laulaminen ja yhdessä katseleminen on tärkeää.

• äiti -68

...poikani on 1,4v ja sanoo vasta äiti, shi = isi, muumi = maa maa, siinä kaikki. Ole huoletta kyllä ne alkaa puhumaan kun on sen aika :) Tyttäreni ovat molemmat alkaneet sanomaan sanoja jo 9-10 kk. Se on niin yksilöllistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe