Rahat on loppu ja remontti kesken. Please, antakaa vinkkejä sauvatammiparkettilattian hiontaan ja lakkaukseen (pakko tehdä itse).
parkettilattia
17
5152
Vastaukset
- tessu
...ja kaipaamme vinkkejä hommaan!
Netistä en ole pahemmin löytänyt mitään aiheeseen liittyvää, ainakaan mitään hyödyllistä. Täältä löytyy jotain:
http://www.parkettilehtonen.com/
http://www.parkettilehtonen.com/tyot.htm
http://www.mtv3.fi/koti/kotikuntoon2002/lattia.shtml?140537
http://www.parkettilattiat.fi/Kunnostus.htm
Tämä sivu on ruotsiksi, mutta kannattaa silti katsoa, sieltä löytyy hyvät kuvat!
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=53
Lisäksi lainasin kirjastosta seuraavat kirjat:
-MAALAUSTYÖT : LATTIOIDEN PINTAKÄSITTELY- JA PÄÄLLYSTYSTYÖT 3
-LATTIANPÄÄLLYSTEET JA PÄÄLLYSTYSTYÖT
-REPAIR & RENOVATE FLOORS & STAIRS / CORKE, MARK
Noissa kahdessa ensinmainituissa on lähes sama teksti, tuo toiseksi mainittu on uudempi, mutta mielestäni ensimmäinen on tarkempi ja yksityiskohtaisempi. Tuo englanninkielinen oli aika turha kirja.
Niin et tuon perusteella ajattelin uskaltautua kokeilemaan hiomista. Enkai mä nyt ihan hirveetä jälkee voi saada aikaan jos mä olen varovainen ja aloitan jostain vähemmän näkyvästä paikasta, enkä käytä karheinta mahdollista hiekkapaperia. Hion sitten vaikka kymmeneen kertaan hienommalla hiekkapaperilla :)
Se mistä etenkin kaipaisin lisätietoa on lakkaus. Mitä lakkaa pitäisi käyttää pohjalakkana ja mitä päälle? Entä lakkakerrosten lukumäärä? Useassa artikkelissa/kirjassa/tms. on mainittu, että pohjalakkaa levitetään ainoastaan yksi kerros, sitten välihionta, sitten pintalakka, sitten välihionta ja sitten pintalakka toiseen kertaan. Onko tämä käytäntö?
Vaikuttaako lakan valintaan parketin materiaali? Parkettimme on koivua.
Kylläpäs näitä kysymyksiä riittää. Toivottavasti myös vastauksia löytyy...
terveisin nimimerkki
"Laminaattilattia 4-ever" :)- jaska
Juu, tuo hionta hiukan arveluttaa. Meinaan, jos menee pieleen, niin jää rumat jäljet. Luulen kuitenkin, että homma tulee onnistumaan.
- tessu
jaska kirjoitti:
Juu, tuo hionta hiukan arveluttaa. Meinaan, jos menee pieleen, niin jää rumat jäljet. Luulen kuitenkin, että homma tulee onnistumaan.
...vaan mä TIEDÄN et homma tulee onnistumaan!! Ainakin sen jälkeen kun se on ensin epäonnistunut pariin otteeseen :)
No ei vain, mutta mä nyt en oo niin nokonnuuka, meillä on koirakin, joten menee se parketti silti pilalle, oli se miten hieno vain :) Ei stressiä!
Sitä mä vaan ihmettelen, kuinka kaikki on niin kauhistelleet sitä miten vaikeaa se parketin hiominen kuulemma on. Kukaan ei ole kuitenkaan hionut parkettia. Isälläni taas on kokemusta puulattian hiomisesta, ja hänen mielestään me voidaan ihan hyvin hioa se lattia, totes vaan et "eikai me nyt niin tumpeloita olla, ettei yhtä lattiaa saada hiottua" :)
Hommaa siinä silti piisaa, sen mä uskon, mutta kun kerran aikaa on ja mahdollisuus tehdä se myös itse, niin mikä ettei! Yrittänyttä ei laiteta!
Tsemppiä sinnekin!
terv.nimimerkki:
"Ehkä jo viikonlopuksi hommiin" - jaska
tessu kirjoitti:
...vaan mä TIEDÄN et homma tulee onnistumaan!! Ainakin sen jälkeen kun se on ensin epäonnistunut pariin otteeseen :)
No ei vain, mutta mä nyt en oo niin nokonnuuka, meillä on koirakin, joten menee se parketti silti pilalle, oli se miten hieno vain :) Ei stressiä!
Sitä mä vaan ihmettelen, kuinka kaikki on niin kauhistelleet sitä miten vaikeaa se parketin hiominen kuulemma on. Kukaan ei ole kuitenkaan hionut parkettia. Isälläni taas on kokemusta puulattian hiomisesta, ja hänen mielestään me voidaan ihan hyvin hioa se lattia, totes vaan et "eikai me nyt niin tumpeloita olla, ettei yhtä lattiaa saada hiottua" :)
Hommaa siinä silti piisaa, sen mä uskon, mutta kun kerran aikaa on ja mahdollisuus tehdä se myös itse, niin mikä ettei! Yrittänyttä ei laiteta!
Tsemppiä sinnekin!
terv.nimimerkki:
"Ehkä jo viikonlopuksi hommiin"Moi, kerrothan sitten miten projekti etenee, jos vaikka saisi arvokasta tietoa ;-)
- Suatanan Savolaene
tessu kirjoitti:
Tsemppiä sinnekin!
terv.nimimerkki:
"Ehkä jo viikonlopuksi hommiin"Joo, ei se niin vaikeaa ole. Varsinkaan jos ei ole tarvetta peilata itseään parketista ja saada siitä 100% tasaisesti sävytettyä.
Itselläni oli palikkaparketti todella huonossa kunnossa.
-Aloitin liimaamalla puuliimalla palikoista irronneet pinnat kiinni.
-Sitten vuokrasin hiomakoneen ja laikkoja, karkeudet 16, 24 ja 80.
-Hioin pahimmat kuopat karkeimmalla 16:lla ja jälki näytti jo ihan hyvältä. Viimeistelin sitten 24 karkeuksisella laikalla pinnan ja jätin siihen.
-Petsasin lattian sopiviksi katsomallani sävyllä, spriiliukoisella petsillä mikä uppoaa / tarttuu paremmin lattiohin missä saattaa olla lakan jäämiä.
-Lakkasin vesiliukoisella Tikkurilan Parketti-ässä lakalla ja levitin sen paikoilleen mohairlastalla.
Hyvä tuli.
Ok, virheitäkin tuli tehtyä. Moni varmaan älähtää noista hiomakoneen laikkojen karkeuksista, kun ihmiset yleensä suosittelevat vanhan maalin tai lakan poistoonkin hienompia kuin millä itse tein viimeisen hionnan. :D
Mulla se ei kato ole niin nöpönuukaa, kukaan ei ole valittamassa työn jäljestä enkä ole mikään seipäänniellyt nipottaja itsekään...
Tulihan ne hiomajäljet näkyviin petsatessa. Mulla oli 80-karkeuksiset laikatkin mukana mutten käyttänyt, myönnän että nyt jos aloittaisin hommaa niin käyttäisin nekin laikat ja jättäisin sen 80:n hiomajäljen viimeiseksi.
Ihan maalaisjärjellä pääteltynä; hyvänä puolena pinnan karkeaksi jättämisessä on se että lakka imeytyy / kiinnittyy / sitoutuu ehkä paremmin kuin kiiltäväksi hiottuun pintaan.
Ne jotka suosittelevat lattiaöljyä tai vahaa, perustelevat usein että ne ovat parempia koska lakka lohkeilee helpommin, vaha/öljy elää puun pinnan mukana.
Luulisi nyt kestävän paremmin lohkeilematta. Käytin BTW. ennen lakkausta erivärisiä petsejä ja tein tyylikkään logon keskelle lattiaa.
Lopputulos on talon muuhun kuntoon nähden suorastaan häkellyttävän hieno. :)
Tarinan opetus, kokeilkaa itse niitä hiomakarkeuksia. Ihmisillä näyttää olevan taipumusta glorifioida niitä hienoja karkeuksia, ikään kuin et kuka hio hienoimmalla - ja sitten vielä liioitellaan vähän kaupan päälle.
Seriously, 240 karkeus? No way.
- tessu
Varasin äsken koneet huomiseksi, parkettihiomakoneen sekä sen reunahiomakoneen. Katotaan nyt mitä tästä touhusta tulee :)
Mä löysin taas uuden sivuston, missä on aika ok ohjeet, jos vain ymmärtää enklantia. Bona-parkettilakkojen sivuilta löytyy sellainen Do-It-Yourself -osio. Bonan sivujen osoite: http://www.bona.com
Näin. Ja jatkoa seuraa...- asentaja
Minkä karkeuksisia papereita aiot käyttää hionnassa?
- tessu
asentaja kirjoitti:
Minkä karkeuksisia papereita aiot käyttää hionnassa?
Ohi on, ohi on, ohi on....!
Eilen aamulla haimme koneet (parkettihiomakoneen sekä reunahiomakoneen) Vuokraava Oy:stä (suosittelen lämpimästi, palvelu on hyvää ja on vielä suht edullinenkin firma). Hiekkapaperiliuskoja annettiin mukaan vino pino, maksettiin sitten käyttämistämme liuskoista jälkeenpäin. Sen lisäksi saimme vielä 16A sulakkeita, varmuuden vuoksi (loppujen lopuksi emme sitten niitä 16A sulakkeita tarvinneetkaan, vaan 10A, kun törkkäsin sen töpselin "väärään" pistorasiaan...) Eli ihan vinkkinä: Varaa kaikenlaisia sulakkeita mukaan :)
Toinen juttu minkä unohdimme, oli tarpeeksi pitkä maadoitettu jatkojohto. Teki homman välillä hieman hankalaksi. Mutta onnistuihan tuo silti.
Hiekkapaperien karkeuksista sitten. Hiomakoneisiin annettiin mukaan liuskoja vahvuuksilla 40, 60 ja 100. 4-kymppistä en missään nimessä olisi edes kokeillut, 60 oli jo sekin aika karkeaa. 120 olisi varmaankin ollut ihannekarkeus viimeistelyhiontaan, mutta kyllä satasellakin selvittiin.
Yllättäen sillä hienommalla hiekkapaperilla olikin hankalampi hioa kuin sillä karkeammalla. Piti olla tosi tarkkana, sillä heti kun sen koneen eteneminen vähänkään hidastui, tahtoi parkettihiomakoneen siitä rullasta tulla jälki lattiaan. No, onneksi aloitin kummatkin hionnat (karkeamman hionnan ja viimeistelyhionnan) keittiön ruokailutilasta, joten jos jotain jälkiä jää, niin nekin jää ruokapöydän ja maton alle :)
Työjärjestys meillä oli seuraava: mentiin huone kerrallaan, ensin parkettihiomakoneella, sitten reunahiomakoneella niin läheltä seiniä ja nurkkia kun vain pääsee, ja lopuksi hiottiin käsin ne alueet mitkä jäi sekä reunahiomakoneen jättämät jäljet (jättää ympyräjälkiä).
Tänä iltana olisi vuorossa ensimmäinen pohjalakkakerros, mutta ennen sitä ajattelin kyllä vielä hioa lattiaa vielä kevyesti käsin jollain hienolla hiekkapaperilla. Ihan varmuuden vuoksi.
Nyt pitäis jostain vain keksiä sellainen viritelmä, et sais sen hiekkapaperin viriteltyä jonkin tsydeemin alle, et mä voisin hioa lattiaa seisaaltani - mä en kykene enää konttimaan...:) Siis joku harjanvarsi tms. Mut en millään keksi et miten siihen sais viriteltyä jonku osan et se hiekkapaperi pysyy siinä. Tiiliskivi....? :)
Joo. All and all. Ei se niin hankalaa ollu se hiominen. Mun mielestä jälki on vähintäänkin tyydyttävää. Ei näy mitään kuoppia tai muitakaan aaltoja. Ehkä ne ilmestyykin vasta lakkauksen jälkeen :) Hiomamme pinta-ala oli vähän reilu 30 neliöö (onneksi yläkerran parketti on ok, en olisi kyllä millään jaksanut hioa sitä enää!). Tuntuu vähältä, mut kyllä mä eilen iltapäivällä rupesin oleen jo aika ryytynyt. Ja tänään kyl tuntuu ainakin käsissä ja hartioissa, et eilen on pidätelty hiomakonetta etenemästä liian hurjaa vauhtia :)
Eli seuraavaksi vuorossa on lakkaaminen. En ole vielä ihan päättänyt mitä lakkaa aion käyttää. Tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto taitaa olla Bonatechin lakoista pohjalakka Quick (jota levitetään kolmeen otteeseen) ja päälle pintalakka, oliko se nyt Mega, muistaakseni. Se levitetään kahteen otteeseen. Hintaa tuolle n. 30 neliölle tulee reilu 140 euroa. Mut täytyy vielä tarkistaa ne muut lakat ennenku pistän rahani tuohon. Sen verran vaivaa tuosta hiomisesta kuitenkin oli, että mä haluan lakan joka kans kestää jotain...:)
Palaan astialle... - asentaja
tessu kirjoitti:
Ohi on, ohi on, ohi on....!
Eilen aamulla haimme koneet (parkettihiomakoneen sekä reunahiomakoneen) Vuokraava Oy:stä (suosittelen lämpimästi, palvelu on hyvää ja on vielä suht edullinenkin firma). Hiekkapaperiliuskoja annettiin mukaan vino pino, maksettiin sitten käyttämistämme liuskoista jälkeenpäin. Sen lisäksi saimme vielä 16A sulakkeita, varmuuden vuoksi (loppujen lopuksi emme sitten niitä 16A sulakkeita tarvinneetkaan, vaan 10A, kun törkkäsin sen töpselin "väärään" pistorasiaan...) Eli ihan vinkkinä: Varaa kaikenlaisia sulakkeita mukaan :)
Toinen juttu minkä unohdimme, oli tarpeeksi pitkä maadoitettu jatkojohto. Teki homman välillä hieman hankalaksi. Mutta onnistuihan tuo silti.
Hiekkapaperien karkeuksista sitten. Hiomakoneisiin annettiin mukaan liuskoja vahvuuksilla 40, 60 ja 100. 4-kymppistä en missään nimessä olisi edes kokeillut, 60 oli jo sekin aika karkeaa. 120 olisi varmaankin ollut ihannekarkeus viimeistelyhiontaan, mutta kyllä satasellakin selvittiin.
Yllättäen sillä hienommalla hiekkapaperilla olikin hankalampi hioa kuin sillä karkeammalla. Piti olla tosi tarkkana, sillä heti kun sen koneen eteneminen vähänkään hidastui, tahtoi parkettihiomakoneen siitä rullasta tulla jälki lattiaan. No, onneksi aloitin kummatkin hionnat (karkeamman hionnan ja viimeistelyhionnan) keittiön ruokailutilasta, joten jos jotain jälkiä jää, niin nekin jää ruokapöydän ja maton alle :)
Työjärjestys meillä oli seuraava: mentiin huone kerrallaan, ensin parkettihiomakoneella, sitten reunahiomakoneella niin läheltä seiniä ja nurkkia kun vain pääsee, ja lopuksi hiottiin käsin ne alueet mitkä jäi sekä reunahiomakoneen jättämät jäljet (jättää ympyräjälkiä).
Tänä iltana olisi vuorossa ensimmäinen pohjalakkakerros, mutta ennen sitä ajattelin kyllä vielä hioa lattiaa vielä kevyesti käsin jollain hienolla hiekkapaperilla. Ihan varmuuden vuoksi.
Nyt pitäis jostain vain keksiä sellainen viritelmä, et sais sen hiekkapaperin viriteltyä jonkin tsydeemin alle, et mä voisin hioa lattiaa seisaaltani - mä en kykene enää konttimaan...:) Siis joku harjanvarsi tms. Mut en millään keksi et miten siihen sais viriteltyä jonku osan et se hiekkapaperi pysyy siinä. Tiiliskivi....? :)
Joo. All and all. Ei se niin hankalaa ollu se hiominen. Mun mielestä jälki on vähintäänkin tyydyttävää. Ei näy mitään kuoppia tai muitakaan aaltoja. Ehkä ne ilmestyykin vasta lakkauksen jälkeen :) Hiomamme pinta-ala oli vähän reilu 30 neliöö (onneksi yläkerran parketti on ok, en olisi kyllä millään jaksanut hioa sitä enää!). Tuntuu vähältä, mut kyllä mä eilen iltapäivällä rupesin oleen jo aika ryytynyt. Ja tänään kyl tuntuu ainakin käsissä ja hartioissa, et eilen on pidätelty hiomakonetta etenemästä liian hurjaa vauhtia :)
Eli seuraavaksi vuorossa on lakkaaminen. En ole vielä ihan päättänyt mitä lakkaa aion käyttää. Tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto taitaa olla Bonatechin lakoista pohjalakka Quick (jota levitetään kolmeen otteeseen) ja päälle pintalakka, oliko se nyt Mega, muistaakseni. Se levitetään kahteen otteeseen. Hintaa tuolle n. 30 neliölle tulee reilu 140 euroa. Mut täytyy vielä tarkistaa ne muut lakat ennenku pistän rahani tuohon. Sen verran vaivaa tuosta hiomisesta kuitenkin oli, että mä haluan lakan joka kans kestää jotain...:)
Palaan astialle...Miten lakkaus meni? Odotellaan lopullista "raporttia".
Tuliko hyvä? - tessu
asentaja kirjoitti:
Miten lakkaus meni? Odotellaan lopullista "raporttia".
Tuliko hyvä?Perjantaina hain sitten parkettilakat kaupasta, päädyin Bonatechin lakkoihin; pohjalakkana Quick ja pintalakkana "silkinhimmeä" Mega. Toisena vaihtoehtona olisi ollut kotimainen Kiillon parkettilakka - ratkaisevana tekijänä tässä tapauksessa oli hinta; Bonan lakat oli selkeästi halvempia, laadultaan nämä lakat vaikuttivat tasavertaisilta.
Quick on eräänlainen läpinäkyvä pakkelilakka, sitä levitetään kolmeen kertaan ja sitä nimenomaan ei SAA välihioa. Ohjeissa luki että lakka pitäisi levittää teräslastalla, itse levitin kuitenkin flotex-lastalla (sellainen puinen lasta missä on pätkä kokolattiamattoa tms.). Kysyin kaupasta ja sanoivat, ettei sillä ole suurempaa merkitystä millä sen levittää, tärkeintä on että lakan saa levitettyä tasaisesti joka paikkaan. Äkkiä sen levitystavankin oppi - sopiva määrä lakkaa kaadetaan lattialle ja sit vain piirtämään lastalla kaseja!
Kaikki sujui muuten oikein mallikkaasti, ainoo vaan, että se pohjalakka loppui yllättäen kesken! Ohjeen mukaan lakan riittoisuus olisi pitänyt olla 25-35 neliötä per litra, ja meillä kun tuo parketin pinta-ala on noin 30-31 neliötä, niin viiden litran kanisterista olis meidän laskelmien mukaan pitänyt kolmen lakkauskerran jälkeen jäädä parisen litraa ainetta vielä ylikin! Mutta niin siinä vain kävi, että parketti imi pohjalakkaa siihen malliin, ettei se lakka ihan riittänyt, eikä sitä pohjalakkaa myydä pienemmissä (esim. litran) astioissa vaan jouduimme sitten ostamaan toisenkin viiden litran kanisterin...äh ja päh ja kova harmistus! Ei kukaan tarvis lähes täyttä kanisterillista pohjalakkaa....? Nyt sais tosi halvalla, hih!
Megan eli pintalakan kanssa kävi sitten ihan täysin päinvastoin, meinaan tuon riittoisuuden suhteen. Käyttöohjeessa luki että riittoisuus on 8-10 neliötä per litra, siksi ostimmekin sen viiden litran kanisterin lisäksi vielä litran pullollisen samaista ainetta, koska laskimme että 6 litraa lakkaa riittäisi noin 30 neliön lattian lakkaamiseen, jos laittaa 2 kerrosta pintalakkaa.
Nyt kahden pintalakkakerroksen jälkeen siinä viiden litran kanisterissa on vielä ainakin 2 litraa ainetta jäljellä, eli riittoisuus olikin luokkaa 20 neliötä per litra! Nyt olis ainetta vielä kolmanteen pintalakkakerrokseen - loistavaa!
Niin. Ohjeissa mainittiin myös, että välihionnan voi suorittaa vasta ensimmäisen pintalakkakerroksen jälkeen, ja näin myös teimme. Eilen illalla levitin sitten sen toisen pintalakkakerroksen, ja tänään varmaankin sitten vielä sen kolmannen, kun kerran jäi runsaasti ainetta siihen.
Lakkauksen kanssa ei siis sinänsä ollut mitään ihmeellistä, siitähän se taitaa vain olla kiinni, että lattia on tosi hyvin hiottu, sillä nyt kyllä lakatessa huomaa, miten hyvin kaikki pienet virheet näkyykään...:) Ei mitenkään pahasti, mutta kuitenkin :)
Näin. Ollaan jo selkeesti voiton puolella ton parkettiprojektin kans. Ei se nyt niin vaikeaa ollut, mutta hommaa siinä kyllä riitti. Hommaa harkitseville voin sanoa et siitä vaan, kyllä se onnistuu, mutta varaa aikaa ja pinnaa! - jaska
tessu kirjoitti:
Perjantaina hain sitten parkettilakat kaupasta, päädyin Bonatechin lakkoihin; pohjalakkana Quick ja pintalakkana "silkinhimmeä" Mega. Toisena vaihtoehtona olisi ollut kotimainen Kiillon parkettilakka - ratkaisevana tekijänä tässä tapauksessa oli hinta; Bonan lakat oli selkeästi halvempia, laadultaan nämä lakat vaikuttivat tasavertaisilta.
Quick on eräänlainen läpinäkyvä pakkelilakka, sitä levitetään kolmeen kertaan ja sitä nimenomaan ei SAA välihioa. Ohjeissa luki että lakka pitäisi levittää teräslastalla, itse levitin kuitenkin flotex-lastalla (sellainen puinen lasta missä on pätkä kokolattiamattoa tms.). Kysyin kaupasta ja sanoivat, ettei sillä ole suurempaa merkitystä millä sen levittää, tärkeintä on että lakan saa levitettyä tasaisesti joka paikkaan. Äkkiä sen levitystavankin oppi - sopiva määrä lakkaa kaadetaan lattialle ja sit vain piirtämään lastalla kaseja!
Kaikki sujui muuten oikein mallikkaasti, ainoo vaan, että se pohjalakka loppui yllättäen kesken! Ohjeen mukaan lakan riittoisuus olisi pitänyt olla 25-35 neliötä per litra, ja meillä kun tuo parketin pinta-ala on noin 30-31 neliötä, niin viiden litran kanisterista olis meidän laskelmien mukaan pitänyt kolmen lakkauskerran jälkeen jäädä parisen litraa ainetta vielä ylikin! Mutta niin siinä vain kävi, että parketti imi pohjalakkaa siihen malliin, ettei se lakka ihan riittänyt, eikä sitä pohjalakkaa myydä pienemmissä (esim. litran) astioissa vaan jouduimme sitten ostamaan toisenkin viiden litran kanisterin...äh ja päh ja kova harmistus! Ei kukaan tarvis lähes täyttä kanisterillista pohjalakkaa....? Nyt sais tosi halvalla, hih!
Megan eli pintalakan kanssa kävi sitten ihan täysin päinvastoin, meinaan tuon riittoisuuden suhteen. Käyttöohjeessa luki että riittoisuus on 8-10 neliötä per litra, siksi ostimmekin sen viiden litran kanisterin lisäksi vielä litran pullollisen samaista ainetta, koska laskimme että 6 litraa lakkaa riittäisi noin 30 neliön lattian lakkaamiseen, jos laittaa 2 kerrosta pintalakkaa.
Nyt kahden pintalakkakerroksen jälkeen siinä viiden litran kanisterissa on vielä ainakin 2 litraa ainetta jäljellä, eli riittoisuus olikin luokkaa 20 neliötä per litra! Nyt olis ainetta vielä kolmanteen pintalakkakerrokseen - loistavaa!
Niin. Ohjeissa mainittiin myös, että välihionnan voi suorittaa vasta ensimmäisen pintalakkakerroksen jälkeen, ja näin myös teimme. Eilen illalla levitin sitten sen toisen pintalakkakerroksen, ja tänään varmaankin sitten vielä sen kolmannen, kun kerran jäi runsaasti ainetta siihen.
Lakkauksen kanssa ei siis sinänsä ollut mitään ihmeellistä, siitähän se taitaa vain olla kiinni, että lattia on tosi hyvin hiottu, sillä nyt kyllä lakatessa huomaa, miten hyvin kaikki pienet virheet näkyykään...:) Ei mitenkään pahasti, mutta kuitenkin :)
Näin. Ollaan jo selkeesti voiton puolella ton parkettiprojektin kans. Ei se nyt niin vaikeaa ollut, mutta hommaa siinä kyllä riitti. Hommaa harkitseville voin sanoa et siitä vaan, kyllä se onnistuu, mutta varaa aikaa ja pinnaa!Kiitos hyvistä ja tärkeistä neuvoista ;-)
- asentaja
tessu kirjoitti:
Perjantaina hain sitten parkettilakat kaupasta, päädyin Bonatechin lakkoihin; pohjalakkana Quick ja pintalakkana "silkinhimmeä" Mega. Toisena vaihtoehtona olisi ollut kotimainen Kiillon parkettilakka - ratkaisevana tekijänä tässä tapauksessa oli hinta; Bonan lakat oli selkeästi halvempia, laadultaan nämä lakat vaikuttivat tasavertaisilta.
Näin. Ollaan jo selkeesti voiton puolella ton parkettiprojektin kans. Ei se nyt niin vaikeaa ollut, mutta hommaa siinä kyllä riitti. Hommaa harkitseville voin sanoa et siitä vaan, kyllä se onnistuu, mutta varaa aikaa ja pinnaa!Oletko laskenut paljonko jäi tuntipalkaksi itsellesi ja ketä siinä nyt olikaan apuna. Koneen vuokrat lakat ja kaikki muut tarpeet vähennettynä? Olis kiva tietää noin muuten vaan.
Tuohon hommaan olis menny ammattimieheltä päivä ja hinta olis ollut sopimuskysymys välille 10-15 euroa/neliö. Se pohjalakka olisi muuten pitänyt ihan oikeesti vetää ruostumattomalla teräslastalla ja vaikka välihiontaa ei suositella pohjien väliin, niin olisi vaan kannattanut siklata siinä pohjalakkojen välissä sitä lattiaa muutama kerta. Pintalakan välihiontaa kannattaisi aina välttää. Ei tahdo saada niitä pölyjä pois siitä. Itse olisin ostanut kiillon lakat. Aku olisi hyvä pintalakka kotioloihin ja kuivuu kovemmaksikin kuin noi Bonan lakat. Bonaa ei taida alan liikkeet käyttääkään kun se jää niin pehmeäksi ja on hieman tahmea käytössä.
Mutta silti onneksi olkoon, olet tehnyt ison työn. : ) - tessu
asentaja kirjoitti:
Oletko laskenut paljonko jäi tuntipalkaksi itsellesi ja ketä siinä nyt olikaan apuna. Koneen vuokrat lakat ja kaikki muut tarpeet vähennettynä? Olis kiva tietää noin muuten vaan.
Tuohon hommaan olis menny ammattimieheltä päivä ja hinta olis ollut sopimuskysymys välille 10-15 euroa/neliö. Se pohjalakka olisi muuten pitänyt ihan oikeesti vetää ruostumattomalla teräslastalla ja vaikka välihiontaa ei suositella pohjien väliin, niin olisi vaan kannattanut siklata siinä pohjalakkojen välissä sitä lattiaa muutama kerta. Pintalakan välihiontaa kannattaisi aina välttää. Ei tahdo saada niitä pölyjä pois siitä. Itse olisin ostanut kiillon lakat. Aku olisi hyvä pintalakka kotioloihin ja kuivuu kovemmaksikin kuin noi Bonan lakat. Bonaa ei taida alan liikkeet käyttääkään kun se jää niin pehmeäksi ja on hieman tahmea käytössä.
Mutta silti onneksi olkoon, olet tehnyt ison työn. : )...näin jälkikäteen niistä onkin tosi paljon hyötyä...
Ihan olen niinkun aistivani jonkinnäköistä harmistusta tms?
Oltaishan me tietenkin voitu teettää tuo työ jollain firmalla, mutta syitä siihen ettei niin tehty, on itse asiassa kaksikin. Asiaan ei pelkästään vaikuttanut hinta, vaan myös se, että vaikutamme täällä pk-seudulla, ja reilu 3 vuotta täällä asuttuani olen pikkuhiljaa oppinut ymmärtämään täkäläisen "työmentaliteetin", tai miksi sitä nyt kutsuis. Kyse on siis siitä, että kynitään hommasta ihan hirveet rahat, palvelusta ei ole tietoakaan ja työn laatu on ihan liian usein täysin pe**eestä. Työmoraali on tuntematon käsite.
Joo. Mut kun tuo homma on tosiaan jo hoidettu, niin ei me nyt sitte voida muuta ku kattella tota lattiaa ja kärsiä :)) - asentaja
tessu kirjoitti:
...näin jälkikäteen niistä onkin tosi paljon hyötyä...
Ihan olen niinkun aistivani jonkinnäköistä harmistusta tms?
Oltaishan me tietenkin voitu teettää tuo työ jollain firmalla, mutta syitä siihen ettei niin tehty, on itse asiassa kaksikin. Asiaan ei pelkästään vaikuttanut hinta, vaan myös se, että vaikutamme täällä pk-seudulla, ja reilu 3 vuotta täällä asuttuani olen pikkuhiljaa oppinut ymmärtämään täkäläisen "työmentaliteetin", tai miksi sitä nyt kutsuis. Kyse on siis siitä, että kynitään hommasta ihan hirveet rahat, palvelusta ei ole tietoakaan ja työn laatu on ihan liian usein täysin pe**eestä. Työmoraali on tuntematon käsite.
Joo. Mut kun tuo homma on tosiaan jo hoidettu, niin ei me nyt sitte voida muuta ku kattella tota lattiaa ja kärsiä :))Itse en asu siellä, mutta tunnen henk.kohtaisesti muutaman parkettimiehen Helsingistä ja he ainakin tekevät työnsä tarkasti ja luonteeltaan ovat hyvin mukavia.
Ei kannata yleistää sitä laatua ja asiakaspalvelua. Tiedän kyllä mitä tarkoitat sillä olen itsekin käynyt pääkaupunkiseudulla ja ihmetellyt miten ihmiset ovat hyväksyneet lattiansa.Itse en olisi maksanut laskua siitä, mitä eräälle tuttavalleni oli mukamas laitettu parketit. Noi on yksittäis tapauksia.
Nautitaan nyt loppukesästä. : ) - tessu
asentaja kirjoitti:
Itse en asu siellä, mutta tunnen henk.kohtaisesti muutaman parkettimiehen Helsingistä ja he ainakin tekevät työnsä tarkasti ja luonteeltaan ovat hyvin mukavia.
Ei kannata yleistää sitä laatua ja asiakaspalvelua. Tiedän kyllä mitä tarkoitat sillä olen itsekin käynyt pääkaupunkiseudulla ja ihmetellyt miten ihmiset ovat hyväksyneet lattiansa.Itse en olisi maksanut laskua siitä, mitä eräälle tuttavalleni oli mukamas laitettu parketit. Noi on yksittäis tapauksia.
Nautitaan nyt loppukesästä. : )Sanotaanko sitten vaikka niin, että palvelu/laatu/hinta mättää myös muilla aloilla kuin rakennus- & remontointijutuissa :)
No joo. Tottakai täältä löytyy todellisia osaajiakin. Täältä niitä on vain vaikeampi löytää. Jees.
Eilen pesin seiniä ja kattoja yms. jos seuraavaksi sitten pääsisi vähän maalailemaan. Täytyy vain ensin odotella "sisustussuunnittelijani" käyntiä - eräs tuttavani on haka sisustamisessa, osaa yhdistellä värejä tosi kivasti ja näin. Etten sitte mee ostaan ihan järkyn väristä maalia :)
Kesän jatkoja joo :)
- kaksi
konetta hiomiseen: varsinainen parketinhiomakone (raskas nauhakone) ja reunakone nurkkia ja seinänvieriä varten. Näiden vermeitten vuokrahinta lienee yhteensä 50-60 euroa/vrk. Kokemuksesta sanon: harjoittele ensin. Hiontajäljen aaltoilu näkyy joskus vasta lakatessa, mutta silloin sitäkin selvemmin. Parasta olisi, jos pääsisit seuraamaan ammattimiehen puuhailua vähän aikaa.
- King of offtopic
Tai jos vaatimustaso ei ole luokkaa presidentin vastaanottoaulan parketti niin tekee itse suorilta käsin ja oppii samalla, niin kuin itse tein.
Yleensä olen henkeen ja vereen koulutuksen puolestapuhuja (mitä IT-alaan tulee) mutta näiden käytännöllisempien remonttihommien kanssa asioita voi ja kannattaa opetella tekemään ihan itse. Tehdessä oppii.
IT-alalla onkin sitten taas pilvin pimein niitä verkkoinfrastruktuureja mitkä on täysin kuralla sen takia kun asioihin kunnolla perehtymättömät penttiperusinsinöörit tekevät työtä mutu tuntumalla periaatteella "työ tekijäänsä opettaa".
Noh, ehkä se kultainen keskitie olis optimaalinen vähän kaikessa.
Esim. oppisopimukset jne. Eli niin kuin mainitset, vieläkin nopeammin homman oppii jos on vieressä joku toinen homman jo aiemmin opetellut. mutta tästä herääkin jo lähes filosofinen kysymys; kuka opetti taidon hänelle?
Jos mennään tarpeeksi kauaksi taaksepäin niin tietotaito alkaakin olla jo vanhentunutta.
Jonkun täytyy joskus opetella uutta ja kokeilla uusia työtapoja kumminkin. Ehkä se kannattaa jättää niille ammattilaisille ja aloittelijan lienee turvallisinta pysyä perusteissa, ainakin niin kauan että hallitsee ne hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883