vauva 8kk ei juo

hermo menee!

kertokaa joku nyt omasta kokemuksesta mitä tehdä. kun vauva 8kk ei juo. maito ei ole kelvannut aikoihin tuttipullosta, ei nokkamukista (erilaisia), eikä lasista. nyt ei enää kelpaa vellikään eikä tuttipullo ollenkaan. nokkamukista olen sitte koittanut vettä ja menee hyvin pieninä hörppyinä niin että menis päivä kun sen sais tyhjäksi. mehua olen myös koittanut muttei sekään mee. mitä mä teen?? tiedän että vauva saa nestettä soseista ja puurot teen löysiksi mut eihän se riitä mitenkään päivän nestetarpeen täyttämiseen. mulla alkaa jo oleen tosi paha mieli kun mikään ei auta. pitänee soittaa pian neuvolaan..mut jotai konsteja haluisin kans teiltä kuulla. kiitos.

18

12258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _minä_

      Ei vissiin kukaan osaa kertoa sulle neuvoja....
      Mites pitkä tuo "ei aikoihin" oikeesti on?

      Jos vauva ei juo yli vuorokauteen mitään, niin ala katsella kuivumisen merkkejä. Tosin nuo soseet sisältää nestettä sen verran että ei ihan heti tarvitse huolestua.
      Meillä kieltäytyi maidosta vkl ajan, sitten alkoi kelvata jääkaappikylmänä, MUTTA meillä joi samalla mehua.

      Montaa päivää en katselisi jos ei suostu juomaan YHTÄÄN MITÄÄN, vaan kävisin näyttämässä tk:ssa.

    • poika 7½ kk

      Meillä ihan sama juttu. Illalla juo purkillisen velliä, päivällä ei maitoa ollenkaan ja alkuillasta voi juoda pienen tipan maitoa. Olen yrittänyt kanssa kaikki konstit eikä mikään kelpaa. Neuvolassa sanottiin, että ei tämän ikäinen tarvitse lisä nestettä, koska ruoka on niin nestepitoista. En ole kuitenkaan lakannut tarjoamasta maitoa ja vettä, koska välillä aina muutama hörppy kelpaa.

    • linnea25

      Pissaako vauvasi? Mikäli pissaa niin ei ole hätää nestehukan suhteen.

      Ja muuten sama juttu täällä, ollut jo pari kuukautta...pissaa hyvin eikä ole muitakaan merkkejä huonovointisuudesta. Vauva nyt 8kk. Laitan maidot puuroon ja itsetehtyihin soseihin jotta saa ravinteita, mutta muutoin ei juo kuin ehkä 40ml/pvä.

      Kyllä vauva sitten pyytää kun tarvitsee.

      • ap.

        neuvolasta sanovat et ei mitää hätää, soseista saa nesteitä tarpeeksi. no nyt sitten täytyy vaan koittaa alkaa harjotteleen tai siis jatkaa harjottelua nokkamukin kans ja kylläpä se vauva juo kun sillä jano on. mä taidan olla ylireagoiva äiti...=)


    • Välillä epätoivoinen

      Hei! Olipa helpottavaa lukea, että muillakin on vauvoja, jotka eivät juo korviketta!!!!

      Meidän tyttövauva on nyt puolivuotias. Hän alkoi saada korviketta kolmen kuukauden ikäisestä lähtien, kun hän oli tosi rauhaton rinnalla. Päästi koko ajan otteen pois. Kun tätä oli jatkunut aikansa, tulkitsin, ettei minun maitoni jostakin syystä kelpaa... Mutta eipä ole kelvannut korvikkeetkaan kovin hyvin. Kaikkia kolme merkkiä olen kokeillut, yhtä huonolla menestyksellä.

      Kolmen-neljän kuukauden ikäisenä, kun ei syönyt kiinteitä vielä, joi korviketta vuorokauden aikana 5-5½ desiä, vaikka kaikkien oppaiden mukaan olisi pitänyt juoda enemmän. Kiinteän aloitin heti 4:n kuukauden kohdalla, ja jo parin viikon maistelujakson jälkeen söi puoli purkillista kerralla (silloin kaksi kertaa päivässä). Nyt ruokakertoja on neljä ja kerralla menee noin desin verran kiinteää ruokaa. Viime aikoina kiinteänkin syöminen on hieman takunnut, kun ilmeisesti on tulossa lisää hampaita. Mutta enempää kuin desin verran en kiinteää saa menemään, mutta eipä hän vielä ryömikään eli siinä mielessä ei ole energiantarve kasvanut.

      Korviketta sain annettua 3-4 kuukauden ikäisenä siten, että kannoin sylissäni ja vauva joi samalla, kun katseli vaihtuvia maisemia. Paikoillaan sylissä ei suostunut ottamaan, vaikka kuinka yritin. Sitten 5 kuukauden ikäisenä lähtien ei ole suostunut ottamaan kanniskellen eikä edelleenkään sylissäni paikalla ollen maitoa. Nyt olen parin kuukauden ajan saanut juomaan maitoa vähän juuri ennen unille nukahtamista siten, että makaamme molemmat sängyssä ja kun tyttö on vaipumassa uneen, vaihdan tutin pulloon. Välillä onnistun, välillä en. Muutaman kerran koetan. Parhaimmillaan juo näin 60 milliä, huonoimmillaan ei yhtään. Ja aina nukkumaan mennessä (kolmet päiväunet ) tarjoan. Kiinteän ruoan kanssa annan vettä, juo ehkä noin 20 - 30 ml:ä. Iltapäivällä, kun herää 2-3 tunnin unilta, juo yleensä noin 40 - 80 milliä. Ja aamuyöllä kuuden aikoihin ottaa vielä maitoa noin 80 milliä.

      Olen yrittänyt antaa maitoa ennen ruokaa, muttei huoli kuin yhden kerran silloin iltapäivällä pitkien unien jälkeen. Kaikkina muina kertoina juo vain 20 milliä tai ei yhtään, kun yritän tarjota ennen ruokaa.

      Nokkamukia ja lasia olen myös kokeillut, ja on niistä kiinnostunut. Muttei ota maitoa niistäkään hyvin. Jatkamme edelleen näitä harjoituksia.

      Neuvolassa olen ottanut tämän asian puheeksi jo useampana kuukautena. Tyttömme pituus on mennyt käyrien mukaan (itse asiassa jopa yli), mutta paino vastaavasti ei ole kasvanut käyrien mukaan. Kummallinen yhtälö! Ja nyt viimeksi, kun kävimme neuvolassa, paino oli -20 -käyrällä. Pituus ja painohan suhteutetaan toisiinsa; pituutta oli venähtänyt taas lähes 4 senttiä, mutta painoa oli tullut vain 400 g.

      Lisäksi vauvallamme on ollut poskissa allergista ihottumaa, johon on tähän asti suositeltu rasvaista voidetta. Mutta tavalliset rasvat eivät tepsi, vain Hydrocortison, jota voi käyttää vain kuurinomaisesti. Tämän ja edellä kertomani pituus-paino -käyrän takia meillä on pian ylimääräinen lääkäri, jossa mietitään, olisiko kyse ehkä maitoallergiasta, vaikkei ihottumaa ole muualla kuin poskissa. Antamani kiinteät ruuat ovat sellaisia, joita ns. allergiset voivat yleensä syödä, kuten bataatti, riisi, sianliha, mustikka.

      Muuten vauva voi hyvin. Hän on iloinen, nukkuu aamupäivällä 1,5 tunnin unet ja iltapäivällä 2-3 tunnin unet illalla pienet unet. Yönukuille menee siinä klo 22 tienolla ja nukkuu hyvin klo 6 asti, jolloin annan maitoa (silloin ei hylji maitoa) ja jatkaa unia vielä 1.5 - 2 tuntia.

      Pahoittelen tätä pitkää vuodatusta, mutta olen ollut välillä niin väsynyt tämän maidon kanssa takkuamiseen... Mutta nyt vähän helpotti, kun sai kirjoittaa ja lukea muiden vastaavia kokemuksia.
      Iloista kevättä kaikille!

      • merir.

        meillä poika 7kk ja lopetti 6kk:n ikäisenä maidon juonnin melkeinpä kokonaan. Neuvolassa neuvottiin laittamaan korvikemaitojauhetta että saisi kalsiumia tarpeeksi. Vettä menee ainoastaan lusikalla ja hörpyttämällä, mutta pieniä määriä nuokin :( ollaan kokoiltu erilaisia tuttipulloja mutta mikään ei enää kelpaa. mukilla opetellaan nyt sitä vettä juomaan, toivottavasti ennen kesää saataisiin homma toimimaan :) on huojentavaa lukea etten ole ainut ongelman kanssa,myös sen kannalta ettei tarvitse ajatella että olisin tehnyt jotain väärin ettei maitoa huoli :) turhauttava ongelma, pitää sanoa!


      • Hyttys-emo
        merir. kirjoitti:

        meillä poika 7kk ja lopetti 6kk:n ikäisenä maidon juonnin melkeinpä kokonaan. Neuvolassa neuvottiin laittamaan korvikemaitojauhetta että saisi kalsiumia tarpeeksi. Vettä menee ainoastaan lusikalla ja hörpyttämällä, mutta pieniä määriä nuokin :( ollaan kokoiltu erilaisia tuttipulloja mutta mikään ei enää kelpaa. mukilla opetellaan nyt sitä vettä juomaan, toivottavasti ennen kesää saataisiin homma toimimaan :) on huojentavaa lukea etten ole ainut ongelman kanssa,myös sen kannalta ettei tarvitse ajatella että olisin tehnyt jotain väärin ettei maitoa huoli :) turhauttava ongelma, pitää sanoa!

        Vanha ketju, mjutta koska täällä näyttää olevan muitakin saman pulman kanssa painivia, tässä vielä pari lisävinkkiä kalsiumin saantiin:
        Markkinoille on tullut äskettäin Piltin vauvarahkoja (aprikoosia, banaania, mansikkaa), ja niissä on paljon kalsiumia. Laskin että yhden tölkin kalsiummäärä vastaa 2,7 dl maitoa. Harmi vaan, ettei näitä joka kaupasta löydy ja ovat pikkuisen tyyriitä. Rahkat tekee ainakin meillä oikein hyvin kauppansa -valitettavasti vähän liiankin hyvin, osa päätyy äidin suuhun :D

        Semperillä on myös Mieto Hedelmäpuuro (jauhepuuro), jossa on kalsiumia tosi paljon. Juu, ja osassa Nutrician valmispuuroja on kalsiumia myös paljon (yli 2 x maidon kalsiummäärä), joskaan ei kaikissa.


    • juomaton 6kk

      Pakko kirjoittaa, koska meillä on sama ongelma. Poika täyttää ensi viikolla 6kk, eikä suostu juomaan lähes mitään. Kiinteitä on saanut 4kk ikäisestä lähtien, koska rintamaito ei enää näyttänyt riittävän kasvamiseen. Rintaa annoin 5kk ikäiseen asti kiinteiden ohella, mutta nyt ei enää huoli sitä muutoin kuin ehkä kerran illalla ja yöllä jos herää.

      Päivällä kun yritän antaa korvikemaitoa tuttipullosta, mukista/lasista tai nokkamukista, niin hörppii ainoastaan sitä ehkä 10ml kerrallaan, jos sitäkään. Kaikista noista osaa juoda, mutta ei vain suostu juomaan kuin todella vähän. Jos lasken yhteen, niin juo korvekemaitoa yhteensä ehkä noin 50ml-100ml päivässä, mikä on todella vähän! Tämän lisäksi syö illalla ja yöllä muutaman kerran rintaa, josta en voi tietää paljonko maitoa menee.

      Kiinteitä syö aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron. Nämä kaikki yritän tehdä ja pitää hyvin nestepitoisina mutta ei poika millään saa 100ml/kg nestettä päivässä.

      Poika on pienikokoinen, joten tarvitsisi maitoa kasvamiseen, mutta millä ihmeellä saan sitä menemään. Olemme myös menossa ulkomaille ensi viikolla ja huolettaa tuo nesteen juomisen vähyys. Tämä juomattomuus siis jatkuu kolmatta viikkoa - siitä lähtien kun ei enää ole rintaa päivällä huolinut.

      Kuuntelen mielelläni kikkoja, millä vauvan saa juomaan!! Hermoja raastavaa.. Poika 5kk neuvolassa 67cm ja 7400g (ei niin kovin pieni, mutta tuntuu että ei kasva)

    • miks maito ei kelpaa

      Sama täällä! Poika 6 kk ja maidon juominen käynyt taisteluksi. Neuvolan mukaan minimissään pitäisi mennä 6 dl/vrk, mutta harvoin menee 5 desiäkään. Miten te "turvaatte" kalsiumin ja muiden maidon vitamiinien saannin? Olen itsekin kovasti huolissani juomattomuuden vaikutuksesta kasvuun, painossa mennään rankalla miinuskäyrällä, valitettavasti. Soseita syö 2-3 dl päivä, sekin neuvolan mukaan alakanttiin. Mutta minkäs teet kun ei syö ja juo enempää, turhauttavaa. Olen huomannut, että juo mielummin korviketta kuin pumpattua rintamaitoa. Olenkin ajatellut lopetella pumppausta ja siirtyä pelkkään korvikkeeseen.

    • tipitii..

      en lukenut kaikkia viestejä, mutta annan yhden vinkin jos tilanne jatkuu, eikä pullot tahi mukit kelpaa sitten millään.

      hae apteekista lääkeruutta. sillä on helppo tyrkkiä nestettä vauvan suuhun :D meillä vauva on ihan innoissaan kun ruuttailen hälle välillä ruuan päälle vettä.

    • Veeni

      Meillä myös juomaton ja huonosti syövä vauva. Ketjun viimeisestä viestistä on jo aikaa, mutta kerronpa meidän konstit jos jollekin olisi apua.

      Meillä vauvalla on todettu refluksi (ruuan takaisinvirtaus) ja maitoallergia. Lisäksi vauva on syntynyt keskosena ja joutunut hengityskoneeseen heti synnyttyään. Nämä kaikki yhdessä melkeinpä takaavat sen, että syöminen on hankalaa. Ikää meidän vauvalla on noin 8kk mutta keskosuus huomioiden vauvan voisi laskea olevan nyt 6kk ikäinen. Maidon kanssa on taisteltu ihan aina ja joka kerta se edelleenkin on vähintään houkuttelua jos ei enää niinkään taistelua. Maitoa meidän vauva ei ole huolinut valveilla ollessaan ollenkaan enää pariin kuukauteen, aikaisemminkaan ei hyvin. Maitoa saan vauvalle nykyään menemään 350 millistä 550 milliin, joka onkin sitten jo hyvä päivä. Refluksin takia vauva suorastaan oksentaa yleensä kerran päivässä vatsansa tyhjäksi, joten se vielä pienentää maitomääriä. Ja yleensä jos on reilummin oksentanut, silloin on päästy tuohon 550 milliin. Meillä maidon kanssa helpotti, kun saimme päivään tiukat rutiinit ja tähän auttoi kiinteät. Aamulla, kun neiti herää niin heti herättyään annan leikkiä hetken joko sängyssä tai lattialla. Tämä siksi, että vähän väsähtäisi niin syöminen on hänellä helpompaa kun ei ole ihan kärppänä. Leikin jälkeen annan kaupan valmista maidotonta tetrapuuroa, se maistuu kaikista parhaiten. Kalsiumin saanti myös mua huolettaa, mutta verikokeissa ei ole löytynyt mitään hälyyttävää niin tähän puuroon en lisää vauvan omaa allergiamaitoa. Jos laitan siihen maitoa sekaan, ei puuroa mene läheskään sitä määrää mitä menee maidottomana. Puuroa menee aamuisin 70-90 grammaa, meille tosi hyvin! Tämän jälkeen taas leikitään hetki ja sitten laitan soimaan rauhallista musiikkia (aina sama levy ja samat biisit) ja hyssytän vauvan sylissäni uneen. Maidon olen laittanut jo valmiiksi ja kun vauva nukahtaa, laitan tuttipullon suuhun ja yleensä näin juo 60-80 milliä, aamupäivällä yleensä jopa 100 milliä kerrallaan. Tämän jälkeen menee päikkäreille ja herättyään aloitamme tuon syömisrumban alusta samalla kaavalla.

      Pelkkää syömistähän meidän päivät on, mutta tällä tiukalla rytmillä ja rutiinilla saan vauvalle menemään tuon maitomäärän ja mikä parasta, mun ei enää tarvii taistella sen maidon kanssa. Vauva juo sen mitä juo unissaan ja riittää että vaan hyssytän ja kävelen samalla tai vähän keinutan musiikin tahtiin. Joskus voin jopa istua alas ja vähän keinuttaa siinä.

      Kiinteitä menee päivässä yhden vajaan puurotetran lisäksi 1,5-2 purkkia valmista lihasosetta. Itse tehdystä saisi tehtyä vähän lihaisampaa, mutta vauva ei suostu syömään kun noita valmiita. Itsetehdystä en saa niin sileätä millään konstilla ja jos ruuassa on yhtään kökköjä, kaikki tulee oksuna ylös.

    • wefrgfds

      Ehkä siihen suositukseen on syynsä, että vauvaa tulisi imettää vähintään 1-vuotiaaseen...

      • Veeni

        "Ehkä siihen suositukseen on syynsä, että vauvaa tulisi imettää vähintään 1-vuotiaaseen... "

        Tähän älyttömään lausahdukseen on pakko kommentoida, että vain tietämätön voi sanoa jotain noi typerää! Ensinnäkin vauvan syömishäiriöitä tavataan yhtälailla pulloruokituilla kuin imetetyilläkin lapsilla, joten tissi ei tuo tässä(kään) asiassa autuutta. Toisekseen vastaan omasta puolestani, että joka kerta suorastaan loukkaannun ihmisten ahdasmielisyydestä kun kohtaan näitä "superäitejä" jotka luulevat että tissi vaan suuhun ja sillä selvä ja lapsi pysyy hautaan saakka terveenä kunhan vaan on saanut tissiä ja rintamaitoa.

        Itselläni on pienenä keskosena syntynyt vauva, jota en ole koskaan päässyt imettämään. Maidontulo loppui minulta ennen kuin vauva oli riittävän vahva edes haistelemaan tissiäni. Lypsin rinnat verillä 6-8 kertaa päivässä, myös öisin ja samalla vietin kymmenen tuntisia päiviä sairaalassa hoitamassa sairasta lastani. Ja sittenkään kaiken työn ja tuskan sekä yhden maitoa nostattavan lääkekuurin jälkeen maito ei noussut. Rintamaitoa lapseni on saanut letkutettuna sairaalassa kiitos ihanien rintamaidon luovuttajien, mutta kotiin päästyään on saanut korviketta pullosta.

        Lisäksi haluan että luet aiemman viestini, jonka alussa kerron neljä syytä siihen, miksi vauvalla voi olla syömishäiriö (keskosuus, refluksi, maitoallergia ja hengityskonehoito). Näiden lisäksi on vielä lukemattomia muita syitä, jotka voivat vauvalla aiheuttaa juomattomuutta / syömättömyyttä. Ja usein syömishäiriöön ei kaiken hakemisen jälkeen löydy mitään selittävää syytä.

        Vauvan syömishäiriö on vakava asia. Se voi pahimmillaan ajaa äidin masennukseen ja vaikuttaa äidin ja vauvan välisen varhaisen vuorovaikutuksen häiriintymiseen ja sitä kautta jopa vauvan itsetunnon kehittymiseen. Vauvan syömishäiriö voi myöhemmällä iällä siten nostaa päätään vielä esimerkiksi lapsen masennuksena ja käytöshäiriöinä. Lisäksi monille vauvana syömishäiriöstä kärsineille lapsille voi jäädä pysyvästi vaikea suhde syömiseen ja ruokaan. Lapsi ei välttämättä koskaan opi "nauttimaan" ruuasta kuten terveet lapset.

        Toivottavasti nyt edes muutama ihminen ymmärtää että vauvan syömishäiriö ei johdu siitä, että vauva ei ole saanut imeä rintaa "riittävästi"!!


      • sinde2
        Veeni kirjoitti:

        "Ehkä siihen suositukseen on syynsä, että vauvaa tulisi imettää vähintään 1-vuotiaaseen... "

        Tähän älyttömään lausahdukseen on pakko kommentoida, että vain tietämätön voi sanoa jotain noi typerää! Ensinnäkin vauvan syömishäiriöitä tavataan yhtälailla pulloruokituilla kuin imetetyilläkin lapsilla, joten tissi ei tuo tässä(kään) asiassa autuutta. Toisekseen vastaan omasta puolestani, että joka kerta suorastaan loukkaannun ihmisten ahdasmielisyydestä kun kohtaan näitä "superäitejä" jotka luulevat että tissi vaan suuhun ja sillä selvä ja lapsi pysyy hautaan saakka terveenä kunhan vaan on saanut tissiä ja rintamaitoa.

        Itselläni on pienenä keskosena syntynyt vauva, jota en ole koskaan päässyt imettämään. Maidontulo loppui minulta ennen kuin vauva oli riittävän vahva edes haistelemaan tissiäni. Lypsin rinnat verillä 6-8 kertaa päivässä, myös öisin ja samalla vietin kymmenen tuntisia päiviä sairaalassa hoitamassa sairasta lastani. Ja sittenkään kaiken työn ja tuskan sekä yhden maitoa nostattavan lääkekuurin jälkeen maito ei noussut. Rintamaitoa lapseni on saanut letkutettuna sairaalassa kiitos ihanien rintamaidon luovuttajien, mutta kotiin päästyään on saanut korviketta pullosta.

        Lisäksi haluan että luet aiemman viestini, jonka alussa kerron neljä syytä siihen, miksi vauvalla voi olla syömishäiriö (keskosuus, refluksi, maitoallergia ja hengityskonehoito). Näiden lisäksi on vielä lukemattomia muita syitä, jotka voivat vauvalla aiheuttaa juomattomuutta / syömättömyyttä. Ja usein syömishäiriöön ei kaiken hakemisen jälkeen löydy mitään selittävää syytä.

        Vauvan syömishäiriö on vakava asia. Se voi pahimmillaan ajaa äidin masennukseen ja vaikuttaa äidin ja vauvan välisen varhaisen vuorovaikutuksen häiriintymiseen ja sitä kautta jopa vauvan itsetunnon kehittymiseen. Vauvan syömishäiriö voi myöhemmällä iällä siten nostaa päätään vielä esimerkiksi lapsen masennuksena ja käytöshäiriöinä. Lisäksi monille vauvana syömishäiriöstä kärsineille lapsille voi jäädä pysyvästi vaikea suhde syömiseen ja ruokaan. Lapsi ei välttämättä koskaan opi "nauttimaan" ruuasta kuten terveet lapset.

        Toivottavasti nyt edes muutama ihminen ymmärtää että vauvan syömishäiriö ei johdu siitä, että vauva ei ole saanut imeä rintaa "riittävästi"!!

        "Ehkä siihen suositukseen on syynsä, että vauvaa tulisi imettää vähintään 1-vuotiaaseen... "

        Aivan älyvapaa kommentti. Huomaa kyllä ettei tällä kommentoijalla ole kauheasti kokemusta... Vauva saattaa myös itse haluta lopettaa imemisen rinnasta ja tämä syy on yksi niistä monista, joiden takia on siirryttävä pulloruokintaan.

        Ei se imetys aina vaan onnistu kaikilla niin hyvin, vaikka kuinka haluaisi.


    • "superäiti"

      "Ehkä siihen suositukseen on syynsä, että vauvaa tulisi imettää vähintään 1-vuotiaaseen... "

      Kiitos kommentistasi! tiedän etten ole se "superäiti" joka imettää lastaan AINAKIN 1-vuotiaaseen. Imetin poikaani kuukauden....ja sitten päätin luovuttaa, koska näin oli parempi sekä lapselle kuin itsellenikin. se ei vaan onnistunut. ja olen kyllä saanut kuullakkin tästä asiasta vanhan kansan viisailta ihmisiltä...ja olen tämän takia potenut masennusta yms. mutta meillä toimi tämä näin paremmin piste.

      Nyt poika on lakannu kuitenki juomasta, joten olen ajatellut että pitäisikö alkaa pikkuhiljaa kokeilla tav. maitoa (poika siis kohta 9kk)?? Poika sairasti vatsataudin ja sen jälkeen viimesetkin juomishalut loppuivat!!!!

      • ei vielä!

        Ei, tavallista maitoa suositellaan kuitenkin vasta yksivuotiaalle ja poikasi on vasta yhdeksän kuukautta. Yksivuotiaaseen asti korviketta. Kymmenkuiselle voit kokeilla piimää ja muita hapanmaitotuotteita. Eikä se tavallinen maito mikään ratkaisu tuohon juomattomuuteen ole. Vaikka tuntuisi, että ei se kolme kuukautta niin pitkä aika ole, niin kyllä se noin pienen vauvan kehityksessä on. Anna suolistolle vielä aikaa kehittyä.


    • Anonyymi

      8 kiloisen vauvan kuuluu saada 1, 2 litraa nestettä päivässä. Vain osa tulee ruuasta.
      Äidinmaitoa tai korviketta ja (keitettyä) vettä viileänä tarjoaisin. Mehuissa on sokeria, niin kuin hedelmäsoseissakin. Yhtä sosepussia tai purkkia en siksi antaisi päivässä, mutta neste on todella tarpeellinen. Muuten menee sisäelimet huonoon kuntoon, etenkin maksa, munuaiset ja haima.
      Ja maissinaksut... 🤦‍♀️ mikä järki niissäkään on? Maissilla kasvatetaan sikoja...siis lisätään rehun joukkoon. Ei ole järkevää aiheuttaa rasvamaksaa vauvalle.

    • Anonyymi

      Ja mitenkö vauvan saa juomaan? Esimerkillä.
      Vanhemmat juovat myös vettä ja maitoa lasista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe