Rokotukset????

enkkubulli

Hei rakkaat tietäväiset koiraihmiset!
Mulla on ongelmana sellainen hommeli,että en tiedä mikä on ihan tavallisen kotikoiran "rokotusohjelma" eli kuinka usein ja mitä rokotuksia pitää käydä ottamassa sille. Otimme reilu vuoden ikäisen hauvelin ja sille on annettu kaikki peruspistokset silloin pentuna n. vuosi sitten kirjan mukaan eli olisiko nyt aika käydä uusimassa ne?
Kiitokset etukäteen vastauksista :)

15

1230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimenomaan

      se hetki, kun koirasi kuuluu saada nelosrokote ja rabies. Penturokotteiden jälkeen vuoden päästä on juuri oikea rytmi.
      Sitten kahden vuoden välein jatkossa.
      Madota koira reilu viikko ennen rokotusta.

      • ja myös

        tietääkseni Pavro-rokote annetaan seuduilla, joilla sitä on liikkeellä joka vuosi, muuten Pavro kahden vuoden välein. Ell kyllä tietää. :))


      • ....
        ja myös kirjoitti:

        tietääkseni Pavro-rokote annetaan seuduilla, joilla sitä on liikkeellä joka vuosi, muuten Pavro kahden vuoden välein. Ell kyllä tietää. :))

        Tarkoittanet PARVOA!?


      • Telpet
        .... kirjoitti:

        Tarkoittanet PARVOA!?

        anneta kaikille pennuille lääkärin tarkastuksen yhteydessä jo kasvattajalla.
        Näin oli ainakin toissavuonna, kun tuo meidän
        likka haettiin.


      • Telpet kirjoitti:

        anneta kaikille pennuille lääkärin tarkastuksen yhteydessä jo kasvattajalla.
        Näin oli ainakin toissavuonna, kun tuo meidän
        likka haettiin.

        Ei anneta.Se vielä puuttuisi,jos moinen pakolliseksi tulisi.

        Toiset antaa,toiset ei.Itse en anna,enkä tule antamaan vapaaehtoisesti.


      • Telpet
        molossi kirjoitti:

        Ei anneta.Se vielä puuttuisi,jos moinen pakolliseksi tulisi.

        Toiset antaa,toiset ei.Itse en anna,enkä tule antamaan vapaaehtoisesti.

        pennuille jotain haittaa, kun on rokotettu?
        Miksi osa kasvattajista yleensä rokotuttaa pienet pennut parvoa vastaan, jos se on kerran turha, tai haitallinen.
        Meillä tämä nuorin sairasti myös tuon kennelyskän, vaikka nelosrokote olikin.
        Se nyt sitten oli ainakin turha, se kennelyskärokote siinä mukana.
        Koskaan aikaisemmin ei meilläkään olla tuota sairastettu, eikä nytkään vanhemmat koirat.


      • rokotteen 12vko ja 16vko
        Telpet kirjoitti:

        pennuille jotain haittaa, kun on rokotettu?
        Miksi osa kasvattajista yleensä rokotuttaa pienet pennut parvoa vastaan, jos se on kerran turha, tai haitallinen.
        Meillä tämä nuorin sairasti myös tuon kennelyskän, vaikka nelosrokote olikin.
        Se nyt sitten oli ainakin turha, se kennelyskärokote siinä mukana.
        Koskaan aikaisemmin ei meilläkään olla tuota sairastettu, eikä nytkään vanhemmat koirat.

        12vko:hon suojaa emolta saatu suoja jos emo rokotettu ja yleensä on.Paras suoja saadaan juuri sillä jotta emolta saatu suoja loppuu ja sitten tulee rokotukset.Ne jotka rokottee pentuja oletko miettinyt niillä voi olla rokottamaton narttu.


      • SAMAINEN ENKKUBULLI :)

        Kiitos kaunis neuvoista,varasin tänään ajan rokotukseen. Mukavaa kevään odotusta teille ja haukuillenne :)


      • Telpet kirjoitti:

        pennuille jotain haittaa, kun on rokotettu?
        Miksi osa kasvattajista yleensä rokotuttaa pienet pennut parvoa vastaan, jos se on kerran turha, tai haitallinen.
        Meillä tämä nuorin sairasti myös tuon kennelyskän, vaikka nelosrokote olikin.
        Se nyt sitten oli ainakin turha, se kennelyskärokote siinä mukana.
        Koskaan aikaisemmin ei meilläkään olla tuota sairastettu, eikä nytkään vanhemmat koirat.

        Rokotukset on välttämätön paha.

        Rokotukset on välttämättömiä siis siksi,että pidetään taudit kurissa.Paha siksi,että jos joskus saat/löydät matskua,mitä kaikkea ne sisältää,mm.liotinaineet,niin lue.Mutta älä ota iltalukemiseksi ;/

        Rokotukset on siis melkoinen hyökkäys koiran immuunipuolustukseen.Varsinkin pienillä pennuilla,joilla se ei ole edes vielä kokonaan muodostunut.Eli jos mielikuvitusta käyttää tai jotain muuta,niin voi miettiä,onko mahdollista,että rokotuksista tulisi muutakin häikkää koirille,kuin pelkät suoranaiset reaktiot,mitä on tullut ;/

        Itse kritisoin siis KAIKKIA turhia rokotuksia,VÄLTÄN niitä,ja toivoisin,että rokotusohjelmia mahdollisesti alettaisiin miettiä,kuinka paljon niissä on "ilmaa"...
        No,kuten sanoin.Kova bisnes,niin lekureille kuin lääkefirmoille,joten tuskin muuta tehdään kuin suositellaan vaan lisää rokotuksia.

        Muistatko muuten,tuosta nuorimmaisesta puheenollen,koska se sai kennelyskän?Oliko kenties lähellä rokotuksen saantia tuo sairastaminen?
        Jos oli,niin eipä ollut ainoa...
        Tuossa siis lyhyesti.


      • Lappalaiskoiriensa ihminen
        molossi kirjoitti:

        Ei anneta.Se vielä puuttuisi,jos moinen pakolliseksi tulisi.

        Toiset antaa,toiset ei.Itse en anna,enkä tule antamaan vapaaehtoisesti.

        Ja saisiko tiedustella perusteita ?


      • Lappalaiskoiriensa ihminen
        rokotteen 12vko ja 16vko kirjoitti:

        12vko:hon suojaa emolta saatu suoja jos emo rokotettu ja yleensä on.Paras suoja saadaan juuri sillä jotta emolta saatu suoja loppuu ja sitten tulee rokotukset.Ne jotka rokottee pentuja oletko miettinyt niillä voi olla rokottamaton narttu.

        Ei, toivon mukaan normaalisti, vaan hiukka enempi vastuuntuntoa kuin niillä, jotka tekee vain sen mitä on pakkopakko...

        Plus koskaan ei tiedä missä ostajien seuduilla on näiden tietämättä parvoa liikkeellä.


      • niksu
        Telpet kirjoitti:

        pennuille jotain haittaa, kun on rokotettu?
        Miksi osa kasvattajista yleensä rokotuttaa pienet pennut parvoa vastaan, jos se on kerran turha, tai haitallinen.
        Meillä tämä nuorin sairasti myös tuon kennelyskän, vaikka nelosrokote olikin.
        Se nyt sitten oli ainakin turha, se kennelyskärokote siinä mukana.
        Koskaan aikaisemmin ei meilläkään olla tuota sairastettu, eikä nytkään vanhemmat koirat.

        haittaa.
        Mun aussituonnit on rokotetu jo kuuden viikon iässä parvoa vastaan. Keski-Euroopassa on ihan normaalia rokotuttaa pennut noin 8 vko iässä. Esim. Saksassa ei edes saa rekkareita, jos ei ole esittää ns. jalostustarkastajalle pentujen rokotustodistuksia viimeisen tarkastuksen yhteydessä. Ihan samoja rokotuksia käyttävät kuin Suomessakin.

        Kennelyskä taas voi tulla, vaikka on rokotettu. Voi olla esim. muuttunut virus eli auttaa yhteen, mutta ei toiseen. Ihan niin kuin ihmisilläkin flunssapiikin kanssa.


    • Parvo kyllä riittää yli vuoden annettuna kahden vuoden välein.
      Myöskin kannattaa miettiä,ottaako nelosrokotetta,vaan ennemmin kolmoisrokote.Sillä on iät ajat pärjätty.
      Tuo nelosrokotteen kennelyskärokote kun on ihan tuurista kiinni,auttaako se,jos sen ylipäätäänsä edes sattuu tulemaan.Ei nääs auta,ellei juuri oikea pöpö siitä osu kohdalle ;)
      Minulla on jokusia vuosikymmeniä koiia ollut,kokeet ja näyttelyt koluttu ym.eikä yhtään kennelyskää.Yksi epäily ainoastaan.Kaveripiirissäni suht samoin.

      Eli kannattaa miettiä,onko järkeä antaa turhia rokotteita.Lekurit ne toki monetkin mielellään antaa.Bisnestä kun tekee.

      • Lappalaiskoiriensa ihminen

        Oikea ihminen päättämään rokotustiheydestä on paikallinen eläinlääkäri, joka tietää tuntee paikalliset epidemiat mitä siellä tyypillisesti pyörii. Koiratiheässä taajamassa etenkin nykyaikaisten koiraseurustelufanaatikkojen koiria pitäessä, ainoa oikea teko on rokotuttaa koiransa tiiviisti vuosittain.

        Parvorokotus ei ole kuin vuoden tai jopa vain vajaan voimassa. Se on kuitenkin parempi suoja kuin ei mitään. Jopa aikuinen koira voi kuolla parvoon. Meilläpäin kuolee vuosittain suuressa taajamassa. Itse en todellakaan pitäisi mitään koiraa parvorokotuksetta mielelläni.


      • Lappalaiskoiriensa ihminen kirjoitti:

        Oikea ihminen päättämään rokotustiheydestä on paikallinen eläinlääkäri, joka tietää tuntee paikalliset epidemiat mitä siellä tyypillisesti pyörii. Koiratiheässä taajamassa etenkin nykyaikaisten koiraseurustelufanaatikkojen koiria pitäessä, ainoa oikea teko on rokotuttaa koiransa tiiviisti vuosittain.

        Parvorokotus ei ole kuin vuoden tai jopa vain vajaan voimassa. Se on kuitenkin parempi suoja kuin ei mitään. Jopa aikuinen koira voi kuolla parvoon. Meilläpäin kuolee vuosittain suuressa taajamassa. Itse en todellakaan pitäisi mitään koiraa parvorokotuksetta mielelläni.

        Perustelut,jotka kysyit,on viestissä Telpetillä.Siinä on lyhyesti.Jos on tiedonhaluinen todella,niin lisää saa,kun ottaa itse selvää ;)

        Kuten sanoin.Itse olen asunut isossa kaupungissa,koirat käyneet näyttelyissä,kokeissa ym.eivätkä eläneet missään pöpeliköissä,aina rokotettu vain pakollisen mukaan,mikä on tarvinnut ylläoleviin.Koskaan ei parvoa useammin.
        Tuskinpa kennelliiton suositus riittäisi moisiin massatapahtumiin,jos suoja ei olisi riittävä ;)

        "jopa aikuinen koira voi kuolla parvoon".Niin voi,mutta niin on muuten kuollut jopa rokotettukkin.Tiedän tapauksen.

        Mutta kuten sanoin,en ainakaan itse rokotuta yhtään sen useammin,ainakaan niinkauan,kun ne tietämäni parvotapaukset näinkin suuressa kaupungissa on sormilla laskettavat yhteensä jokusien kymmenien aikana,eikä tarvi enempää rokottaa kennelliiton tapahtumiin.

        Ja kuten sanoin.Rokotukset on välttämätön paha.Siksi en minäkään voisi ajatella,ettei niitä annettaisi lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      383
      8609
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2364
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1722
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1599
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      84
      1355
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      356
      1173
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1045
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1012
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      121
      1004
    Aihe