yksityinen vs julkinen

työpaikkana

Hei,
löytyykö täältä sairaanhoitajia, jotka ovat työskennelleet sekä yksityisellä että julkisella puolella? Viitsisittekö kertoilla hyviä ja huonoja puolia molemmista? Riippuu tietysti paikoista, mutta noin yleisesti :) Vastailkaa muutkin kuin sh:t, esim. rtg-hoitajat, labranhoitajat ja kaikki joilta kokemusta löytyy.

11

3301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. hoitsu

Olen kylläkin vaihtanut alaa, mutta olin vuosia töissä ykstyisessä hoitolaitoksessa ja täytyy sanoa, että paremmin hoidettu organisaatio kuin yksikään tuntemani kunnallinen laitos.

Henkilökunnan mielipiteet otettiin tosissaan ja samaten kehittämisideat. Kunnallisella henkilöstö on vain "karjaa" ja tuntuu, että työnanatajlle riittää vain kunhan hommat tulee tehtyä. Yksityisellä puolella työntekijöiden hyvinvointi kiinnostaa OIKEASTI ja hyvää työilmapiiriä vaalitaan.

Kunnallisella esim. pikkujoulut oli usein ilmainen ruokailu sairaalan ruokalassa ja joululahjaksi korkeintaan halpa konvehtirasia. Yksityisellä puolella työnantaja kustansi teatteri-illallisen ja joululahjat olivat laadukkaita ja harkittuja(esim. lahjakortteja jalkahoitoihin, hierojalle, punaisia mariskooleja, marimekon pussilakanasettejä ym). Ei sillä, että olisin materialisti, mutta kyllä tuollainen ele aina lämmittää työn raskaan raatajaa!
      Täsä nyt minun miwelipiteeni, mitä näin äkkiseltään tuli mieleen.

• on sullakin

kriteerit! Niitä saa työnantaja ostaa paalikaupalla tehtaanmyymälästä jotain kakskyt senttiä kappale.
        JA pihalle voit joutua tuotannollisista syistä heti kun olet sen -skoolisi vannu paketista.

• ent hoitsu
        on sullakin kirjoitti:

kriteerit! Niitä saa työnantaja ostaa paalikaupalla tehtaanmyymälästä jotain kakskyt senttiä kappale.
        JA pihalle voit joutua tuotannollisista syistä heti kun olet sen -skoolisi vannu paketista.

Ettei vain äänessäsi olisi katkeruutta??
        Irtisanomisperusteet yksityisellä on ihan samat kuin kunnallisellakin puolella! Ei ketään vakituista tuosta vain pihalle pistetä! Yhtä suuri ellei suurempikin todennäköisyys on saada kenkää persuuksiin kunnallisella.
        Ja mitä tulee nióihin lahjuksiin, niin ihan kaupasta ne on kaikki lahjat hankittu. Ja sen verran olen tehtaanmyymälöissä vieraillut, että hinnat on samat kuin jälleenmyyjillä. Voi jessus mitä jeesustelijoita...

• ent. hoitsu
        ent hoitsu kirjoitti:

Ettei vain äänessäsi olisi katkeruutta??
        Irtisanomisperusteet yksityisellä on ihan samat kuin kunnallisellakin puolella! Ei ketään vakituista tuosta vain pihalle pistetä! Yhtä suuri ellei suurempikin todennäköisyys on saada kenkää persuuksiin kunnallisella.
        Ja mitä tulee nióihin lahjuksiin, niin ihan kaupasta ne on kaikki lahjat hankittu. Ja sen verran olen tehtaanmyymälöissä vieraillut, että hinnat on samat kuin jälleenmyyjillä. Voi jessus mitä jeesustelijoita...

unohdin vielä mainita jokavuotiset bonukset mitä saadaan ykstyisellä. Eli joulukuussa napsahtaa tilille aina muutama satku "joulurahaa" bonuksena.

• kunnalliselle

Jouduin kuntapuolella työpaikkakiusatuksi ja lopultakin se koitui onnekseni : )

Nyt olen yksityisellä ja edut on todellakin toiset. Yksityinen kustantaa meille n. 4-5 kertaa vuodessa virkistyspäivän johon sisältyy jotain hoitoja valintamme mukaan ja tietenkin käymme syömässä jossain kivassa paikassa samalla.
      Työnohjausta on kerran kuukaudessa ja siellä todellakin käsitellään työhön liittyviä asioita, eikä panetella jotain yksittäistä ihmistä vaan pohditaan mitä vielä voidaan tehdä että työyhteisö pysyykin hyvänä ja toimivana.
      Lisäksi saamme aika pitkälle sanella työvuoromme ja lomat päätämme itse koska haluamme ne pitää. Sijaisia on helppo saada, joten ei ole ongelmia etteikö aina saisi vapaata kun vain haluaa.
      Niin ja jouluna työnantaja muistaa myös meitä, kunta-alalla ei edes jouluruokaa tarjottu.
      Niin ja sitten päivystys hoituu kotoa käsin joka on kyllä luxsusta entiseeen valvomiseen nähden ; ) tämä on kyllä varmaan harvinaista mutta meillä näin.... Niin ja vielä voin mainitä plussana sen että ammattitaioamme arvostetaan ja saamme usein mukavaa palautetta työstämme : ) Meillä onkin aika vapaat kädet toimia työssämme ja saamme kehittää ammattitaitoamme halujemme mukaan.
      Siis en missään nimessä enää menisi kunnalliselle puolelle jossa akat repii toisiaan ja työt jää hoitamatta, Niin ja sanouduin myös irti liitosta, joka kerää vain rahat muttei ole käytäettävissä silloin kun tarvitsee, enpähän tue nyt niitä työpaikkakiusaajia vaan turvaan työttömyyten yksityisen kassan kautta : ).

• nellikkä

Ehdottomasti julkinen parempi. Kaikki asiat toimii, vaikkakin hitaammin. Mutta silloin ei ainakaan raha paina pelkästään päätöksissä. Voi voi kun on niin kiire ja täytyy tehdä päätökset niin nopeaan... Hoitajat juoksee kieli vyön alla, huh!

• lähihoitaja-01

On olemassa hyviä ja huonoja, mulla kokemus yhdestä huonosta yksityisestä ja useasta kunnallisesta. Tämä yksityinen on syvältä. Odotan vain koska Helsingissä asia tulee julkiseksi. On niin hieno ulospäin mutta sisältä mätä. Mikään ei toimi ja nuori johtaja huutaa hoitajille.

• vaihdoin

Olen ollut kunnallisella ja seurakunnalla ja nyt yksityisellä. Olen 50 ja nyt on elämäni paras työpaikka. Palkka parani, työolot parani, työt väheni ja yksi ainoa pomo ja sama on työnantaja.

Tuli 200 euroa joulurahaa, palkankorotus tosi reilu tammikuusta alkaen ja palkka oli jo aiemminkin todella luksus. Ja meinasin unohtaa, saan vielä kaiken hyvän lisäksi matkakorvaukseksi bussikortin kuukausittain.

• *^*^*^*^^*^*^*^*

Ja aivan päinvastaisia kokemuksia täällä - kylläkin hyvien ystävien, ei omia. Olleet töissä suurissa eteläsuomalaisissa lääkärikeskuksissa, molemmat pitävät julkista parempana. Esim. leikkaussalissa on yksityisella vain kaksi hoitajaa, julkisella kolme. Tästä on aika simppeli päätellä, ettei työtä ole siellä vähemmän vaan ne kaksi tekee enemmän. Palkkaa luvattiin enemmän kuin lopulta maksettiin, palkanlisä tiiminvetäjän hommasta 70euroa (sehän on ihan vitsi), ylennyksiä jaeltiin hyvä veli/sisar-mentaliteetin mukaan jnejne..

Että sulla on todella käynyt tuuri, ei yksityinen todellakaan ole aikoihin enää ollut mikään unelmien täyttymys - vanhat uskomukset vain elävät tiukassa.

• edell.
        *^*^*^*^^*^*^*^* kirjoitti:

Ja aivan päinvastaisia kokemuksia täällä - kylläkin hyvien ystävien, ei omia. Olleet töissä suurissa eteläsuomalaisissa lääkärikeskuksissa, molemmat pitävät julkista parempana. Esim. leikkaussalissa on yksityisella vain kaksi hoitajaa, julkisella kolme. Tästä on aika simppeli päätellä, ettei työtä ole siellä vähemmän vaan ne kaksi tekee enemmän. Palkkaa luvattiin enemmän kuin lopulta maksettiin, palkanlisä tiiminvetäjän hommasta 70euroa (sehän on ihan vitsi), ylennyksiä jaeltiin hyvä veli/sisar-mentaliteetin mukaan jnejne..

Että sulla on todella käynyt tuuri, ei yksityinen todellakaan ole aikoihin enää ollut mikään unelmien täyttymys - vanhat uskomukset vain elävät tiukassa.

Tiedän, tuuri on käynyt.

• nähty

Yksityisellä noin 100 ekee huonompi palkka. Paljon enemmän vastuualueita, työaika ei meinaa riittää edes perusasioiden hoitamiseen. Kouluttautua pitäisi omalla ajalla. Ruokatauot jää usein pitämättä, on kuulemma organisointi kysymys..joopa joo. Työaika ylittyy miltei päivittäin 15 min,,,vuodessa tekee jo aika paljon. ja paljon muuta kivaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe