10-11kk onko tuttua?

poika10ja puoli

Haluaisin kuulla, onko muilla 10-11-kuisten vanhemmilla seuraavia "huolia":
1. Poika nyt 10,5 kk jaksaa edelleen olla hereillä kerrallaan vain 3 tuntia. Miten muilla tämän ikäisillä? Jos meillä menee yli tuon kolmen tunnin, niin mennään yliväsymyksen puolelle ja nukahtaminen vaikeutuu entisestään. Nukkuu yleensä n.10 h yöunet, ekat päikkärit ap:llä noin tunti, ip-päikkärit n. 2 tuntia.
Tuntuu, että valveillaoloajan tunnit menevät aina heräilyyn ja syömisiin ym. rutiineihin ja hankala lähteä minnekään (poika ei tykkää kaupan ruuista, joten siksi syöminen sitoo meitä kotiin).
2. Kuolaus on ihan mahdotonta. Hampaita on nyt yhteensä kuusi eli uusia on tietysti vielä tulossa. Mutta kuolaaminen alkoi 2-kuisena ja nykyään tipat valuu leuasta kuin parista-kolmesta hanasta. Pystyynnousun jälkeen (8kk) olen käyttänyt kuolalappuja, jottei paidat ole aina napaan asti märkinä. Kuolalappukin kastuu vajaassa puolessa tunnissa. Kuolaaminen lienee hyvin persoonallista, mutta onko muita kovia kuolaajia?
3. Tietääkö kukaan voiko eroahdistus ilmetä siten, että ip-päiväunilta herää kovan itkun kanssa? Poika ei vierasta juuri ketään eikä ole osoittanut muita eroahdistuksen merkkejä juurikaan. Nyt kuitenkin muutaman viikon ajan päiväunet päättyy siten, että alkaa itkeä eikä auta vaunun heijaus eikä mikään rauhoittelu. On vielä unessa ja itku vain yltyy. Yleensä yritän herätellä lempeästi, nostan syliin ja juttelen hiljaa, mutta itku jatkuu. Vasta yleensä 5-10 minsan päästä herää ja itku alkaa laantua. Iltaisin mennään nukkumaan ilman itkua, öisin meillä ei itketä juuri koskaan (pientä itkeskelyä vain tutin perään) ja aamuisin herää hymypoikana keikkumaan sängyssään. Aamupäiväpäikkäreiltä herääminen ei ole ollenkaan näin dramaattista.
4. Onko kellään vinkkejä hampaiden pesuun? yritetään totuttaa pesuun aamuin-illoin, mutta nykyään suu ei meinaa aueta harjalle tai huitoo käsillään harjaa pois. Ei auta leikit eikä lorut, ei ainakaan ne, mitä olen itse keksinyt käyttää. Vinkkejä?

3

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa

Meillä 11kk tyttö:
      1. sama juttu. jaksaa olla hereillä n.3h kerralla. Päikkärit nukkuu ap noin 1-2 tuntia ja ip yhdet tai kahdet päikkärit, 30min-2h.
      2. kuolaus on aivan samaa. Kaatamalla tulee sylkeä :) Hampaita on 3,5 (toinen yläetuhammas ei tunnu puhkeavan ollenkaan). Paita on jatkuvasti märkä ja tytön sormet suussa.
      3. meidän tyttö herää päikkäreiltä itkien mikäli ne on jääneet lyhyiksi. Joskus myös hirveä pissahätä herättää ja tyttö rauhoittuu kun pissaa.
      4. Meillä pestään hampaat yhdessä. Pesen siis samalla omia hampaita ja annan tytön itse pestä omiaan (istuu sylissä tai wc:n lattialla). Hän pitää harjaa suussa välillä oikein päin ja välillä väärin päin. Ei sen väliä, kunhan oppii tykkäämään harjauksesta ja oppii rutiinin. Välillä otan harjan hänen kädestään ja nykytän hänen hampaita, mutta sitten tyttö jo haluaa itse jatkaa touhua. Tyttö pesee hampaat noin 3-4 kertaa viikossa ja vain kerran päivässä. Se on ihan riittävää tässä iässä! (Ps. olen hammaslääkäri)

• pesusta

tuosta hampaiden pesusta vain, että meilläkään ei oikeen onnistu joten annan puolikkaan xylisuu-tabletin jokaisen ruokailun jälkeen.

• ....

Meidän poika on 11kk vanha. Herää aamulla 7-8 välillä ja menee nukkumaan 9-10 välillä. Nukkuu tunnin. Seuraavat unet on n.klo 14, jolloin nukkuu taas tunnin tai kaksi. Illalla kitisee väsymystään kuuden aikaan -> nukkuu 1/2h - 1h. Iltaunille mennään klo 8. Vuorokaudessa nukkumista tulee 12-15h.

Eli meillä taitaa tuo 4 tuntia olla suurin hereillä olo aika. Usein lähdetään liikkeelle juuri niin että lapsi menee nukkumaan rattaisiin tai auton turvaistuimeen.

Syöminen ei sitoudu kotiin kun teet kotiruokaa valmiiksi ja otat mukaan pienissä rasioissa. Pakastat ja otat jäisen ruuan mukaan niin se ei edes mene pilalle. Tosin syönti onnistuu vain sellaisessa paikassa jossa on ruuan lämmitysmahdollisuus.

Esikoisellani oli vastaavaa tuo kuolaus. Kaikissa valokuvissa paita on melkein napaan asti märkä. Toiset vaan kuolaa enemmän. 5 -vuotiaana sylki alkoi pysyä suussa, eikä paidan rintamuksessa.

Meillä poika (11kk) herää kauhean huudon kera silloin kun sillä on kova pissahätä! Tämän huomaa yölläkin. Lapsi nukkuu ja itkee. Vien potalle. Tekee isot pissat pottaan ja NUKKUU samalla! Vaippa takaisin ja sitten sänkyyn. Poika jatkaa uniaan tyytyväisenä.

Meillä hammasharjalla leikitään. Suu pysyy hetken kauemmin auki jos joku (isi tai sisarukset) pesevät vieressä hampaita. Aloitan pesun vuoroin alhaalta vuoroin ylhäältä jotta edes joku kohta tulisi pestyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      111
      1229
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      977
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe