Macistit tyytyväisimpiä

mika2

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=33049

Ollaanko me macistit tyhmiä, vai onko mac vähän mukavampi omistaa? itse mietin tässä kahden macin kanssa, että olenpa tosi onnekas kun saan operoida näin hienojen koneiden kanssa, mutta suosittelivat varimportissa ottamaan applecaren tuohon kaksneloseen aluiMaciin (maksaa rapiat kaksisataa pari lisä vuotta!?!) koska se on ihan uusi malli ja niissä voipi ongelmia esiintyä. Tuli mieleen että aluimacille tehdä mitään itse, kun koneen sisuksiin pitää mennä erikoistyökaluilla tuulilasin läpi ja kuulemma valtuutetulta huoltajakin menee tunti pari koneen auki ropaamiseen eli lasku on iso jos jotain pitää korjata.

Olen itse macia ylistänyt aina (silloinkin kun minulla ei sellaista ollut), mutta mahtaisiko asiakstyytyväisyyteni pysyä samalla tasolla, jos joutuisi kustantamaan omasta pussista jonkun 1000€ huollon koneeseen. Toisaalta mulla on sellainen kokemus, että rauta harvoin hajoaa ja erityisen harvoin maceissa joten ei varmaan syytä huoleen koska valmistusvirheet tulevat yleensä esille ensimmäisen vuoden aikana. Kyllä tuo applecare silti mietityttää, että pitäisikö sittenkin ottaa.

11

701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

...on jos käyttää Linuxia. Kummatkin unixeja. Mac toimii varmasti, linux, koska on pc:kokoonapanosta riippuvainen, niin joskus rauta takkuaa mutta eihän se Vistakaan, hahaha, kovin hyvin pc:rautaan istu.

Jos rauta on kunnossa niin Linux on tasan tarkkaan samalla viivalla mac:kin kanssa, ja nykyisin yhä harvemmin on raudan kanssa ongelmia.

Oikeastaan Windows Vista on se jonka kanssa tulee raudan kanssa ongelmia.

• mika2

Olen jonkin verran käytellyt Linuxiakin ja jos ihan vain järjestelmästä puhutaan, niin ei minusta niillä ole kovin paljoa eroa. Aika samantapainen käyttötuntuma, vaikka joitain pikku eroja onkin. Kyllä minä macissa kuitenkin käytän ja suosittelen käyttämään OsX:ää applen "herkkujen" takia ja siksi, että systeemin päivitys päivittää käyttiksen ja ohjelmien ohessa myös rautaa. Varmaan niitä firmiksiä ja ajureita voi löytää netistä muualtakin, mutta on se aika vaivatonta kun homma hoituu melkein automaagisesti keskitetysti. Se on sitä herkkua, joka tulee siitä paljon soimatusta seikasta, että kova ja pehmeä tulee samasta firmasta.

Kaikki kunnia kuitenkin Linuxille ja PC:hen se on ainoa järkevä vaihtoehto (vaikka 64bittinen vista on kuulema myös tietoturvallinen, mutta ei vissiin kovin hyvin ajurituettu).

• Wolf

"..on jos käyttää Linuxia. Kummatkin unixeja. "

Ei pidä paikkaansa, koska linux on UNIX clooni eli ei sertifioitu unixis. Sama toiminta periaate kylläkin.

• mika2
        Wolf kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, koska linux on UNIX clooni eli ei sertifioitu unixis. Sama toiminta periaate kylläkin.

....ero lienee enemmänkin erilaiseen lisenssimenettelyyn liittyvä. Systeemit ovat käytännössä aika samanlaisia, mutta bsd ja gpl lisenssit ovat erilaisia ja käyttäjät vieläpä riitelee kumpi on parempi:-D. Kaupalliset toimijat tykkäävät enemmän BSD:stä joka sallii itse koodin käyttämisen kauppatavarana kun gpl pakottaa aitoon kilpailuun eli kilpailuun palvelun laadulla, koska koodi on kaikille saatavissa olevaa ja vapaata.

• Wolf kirjoitti:

klooni, vaan Posix standardin kautta *NIX yhteensopiva käyttöjärjestelmä...

...koska linux on UNIX clooni...

• ainoa paikka joka melko luultavasti hajoaa kolmen vuoden päivittäisessä käytössä. Muu osa koneesta kestää todennäköisesti kauan, mutta levyt on lyhytikäisiä. Levyn uusiminen iMaciin maksaa varmasti enemmän kuin Apple Care. Kyllähän sen kätevä itsekin vaihtaisi, mutta konetta koottaessa lasin alle pyrkivät roskat ovat kova haaste.

• mika2

--- joo kyllä se levyn vaihto varmasti maksaa kun uusi levy on satkun huitteissa ja applen huollossa varmaan vähän enemmänkin ja sitten työt on satasen/tunti jos laskutus on alkavalta tunnilta kuten tapana on, niin saattaa hyvinkin nelisen sataa kustantaa. Pitäs varmaan kysäistä varimportista tuo levyn vaihtohinta niin ja sekin vaihtaako ne sitä levyä jos esimerkiksi itse kävisi ostamassa sen uuden levyn jostain mustasta pörssistä.

Mä muistan vielä ajan kun kovalevyille annettiin ihan yleisesti neljän vuoden takuu ja itselläni ei ole hajonnut ikinä kuin yksi levy vaikka niitä jokunen on ollut käytössä yheksänkytluvun puolivälistä alkaen. Toisalta proidolla on mennyt nyt viis tai kuus levyä peräjälkeen tosin kaikki jotain samsungin levyjä.

Meinaan vaan, että kaikkein vittumaisin riski on, että se levy hajoaakin vasta neljässä vuodessa eikä kolmessa jolloin se vaihto pitää maksaa ikäänkuin kahteen kertaan.

Ei noista huolloista aina tiedä, kun menin aikanaan kyselemään ho:n valokuvatulostimen huoltoa, niin ne sano että se maksaa 1700mk. Ettekö arvioi ensin mikä siellä on rikki kysyin minä. "ei tarvitse, se maksaa aina 1700mk, vaikka olisi vain sulake palanut, ne kun vaihtaa kaikki prujut sinne sisälle" vastattiin mulle. No tulostin jäi sillä erää huoltamatta, mutta pani se miettimään että ei voi koskaan ennustaa onko jokin laite "huollettavissa" kun valmistaja on voinut hinnoitella homman niin että "osta uusi".

No eiköhän näitä tietokoneita vielä huolleta. Pitää pohtia vielä tuota applecarea marraskuuhun asti tässä on aikaa sitä miettiä.

• oieeeeeeee

Minkäs merkkisiä kovalevyjä Apple muuten käyttää oletuksena?

Ittelläni aina ollut Seagateja (5 vuoden takuu) ja Western Digitaleja (3 vuotta muistaakseni takuuta) ja koskaan ei ole vielä mikään niistä hajonnut, PC:stäni on takuun puitteissa vaihdettu esim. virtalähde, itse koottu kone kyseessä, joten sekin meni niin että vein vanhan powerin myyjälle, mikä heitti sen kyselemättä roskiin ja antoi hyllystä uuden ja kirjoitti kuittiin vaihtopäivän.

• oieeeeeeee kirjoitti:

Minkäs merkkisiä kovalevyjä Apple muuten käyttää oletuksena?

Ittelläni aina ollut Seagateja (5 vuoden takuu) ja Western Digitaleja (3 vuotta muistaakseni takuuta) ja koskaan ei ole vielä mikään niistä hajonnut, PC:stäni on takuun puitteissa vaihdettu esim. virtalähde, itse koottu kone kyseessä, joten sekin meni niin että vein vanhan powerin myyjälle, mikä heitti sen kyselemättä roskiin ja antoi hyllystä uuden ja kirjoitti kuittiin vaihtopäivän.

näyttäis olevan WD.

• oieeeeeeee
        RepeRuutikallo kirjoitti:

näyttäis olevan WD.

No kai niitten pitäisi jotain kestää, vanhin WD on mulla vuodelta -98 ja toimii yhä, vaikka on vuosien varrella ollut jopa waretuskäytössä.

Hiljainen on muuten nyky mittapuunkin mukaan, noi Seagaten sata-levyt ovat paljon äänekkäämpiä, tosin nopeampiakin. :D

Enää toi WD palvelee saman merkkisen kaverinsa kanssa tossa mun vanhassa koneessa, mikä toimii nykyään erilaistem käyttöjärjestelmien koealustana, tällä hetkellä koneessa sisällä PCBSD ja Slackware.

• paikkaansa; Markus Kajo on tieteellisesti todistanut, että fysioterapeutit ovat KAIKKEIN tyytyväisimpiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3531
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      2237
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      2005
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1550
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1393
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1354
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1307
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1065
    Aihe