Hesburger-apua pikaisesti

dhg

Aloitan työt Hesburgerissa. Ennakkoluuloja on vaikka muille jakaa, mutta erityisesti pelottaa se mieletön kiire. En taatusti opi hampurilaisten reseptejä muutamassa päivässä niin että voisin tehdä niitä reippaalla tahdilla. Voisitteko kirjoittaa tänne (tai lähettää sähköpostilla [email protected] ) eri hampurilaisten reseptejä/ohjeita, jotta voisin vähän silmäillä jo etukäteen? Olisin erittäin kiitollinen.

Toinen juttu sitten noista työvuoroista, kun en ole koskaan ollut työvuorolistojen kanssa tekemisissä. Voin siis toivoa itselleni tiettyjä työvuoroja ja toivoa, milloin minulla ei olisi työvuoroja? Kuinka hyvin näitä toiveita saa toteutumaan? Jos työsopimukseni on min. 10 h/3 vk, niin saanko kuitenkin halutessani esimerkiksi yli 25 h/1 vk?

Kyseessä on pieni drive-in-paikka. Millä tavalla siellä on erilaista työskennellä, kuin varsinaisessa ravintolassa?

8

6624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++

      Olin itse Hesessä v.2000-2001, joten osa asioista on saattanut jo muuttua ja varmaan toimipaikoittainkin on jotain eroja, mutta tässä nyt jotain kuitenkin. Kerron vain omista kokemuksistani, jos jollain on erilaisia kokemuksia (kuten varmasti onkin)niin kertokoon ihmeessä.

      Aloitin itse kassalta, perehdytys kesti noin viisi minuuttia ja sitten vaan myymään. Kassaohjelma oli tuolloin vielä ikivanha, MS Dos -pohjainen, mutta sinänsä erittäin looginen kuten pian sai huomata. Nykyään on uusi, helppokäytöisen olonen kassaohjelma käytössä (oon vakoillu sivusta ja lähdin itse asiassa firmasta about niihin aikoihin kun sen eka versio otettiin käyttöön) ja jos osaat käyttää kännykkää tai tietokonetta(ilmeisesti osaat;D ) niin takaan että opit sen nopeasti.

      Ekat n. kolme vuoroa paiston puolella tehtiin toisen, kokeneemman parina. Reseptiikka näytetään paperilla heti työsuhteen alussa, ja kunkin tuotteen sisällön jne oppii ihan parhaiten tekemällä. ei kannata stressata, reseptiikassakin on tietty selkeä logiikkansa, eli täytteillä on aina tietty keskinäinen järjestys jossa ne lisätään. Muistan edelleen perussäännön: esim juustoburgeriin tulee pohja, sinappi, ketsuppi, sipuli, kurkku, juusto, pihvi, majo, kansi. tavallinen hamppari muuten ihan sama paitsi juusto veke. Mahdollinen salaatti aina kurkun ja majon päälle, ja tällöin myös pihvi hyppää ylöspäin sen salaatin päälle. Majoneesin määrä ja paikka riipuu siitä, onko kyseisessä tuotteessa salaattia vai ei: yksi turaus majoa salaatin alle ja toinen sitten siihen pihvin päälle. Kertsiin tuli muistaakseni pohja, ketsuppi, sipuli, kurkku, paprikamajo, salaatti, juusto, pihvi, välikäntty, toinen pihvi, kurkkumajo, kansi. Majot saattoi olla toisin päin.
      Mutta siis pointti on että ei kannata jännittää reseptejä, ne oppii kyllä.
      Alussa varmaan tuntuu ettei osaa, ehdi eikä pysty, mutta kaikilla on ollu alussa se sama fiilis. Teet vaan parhaasi ja olet reippaalla mielellä, niin alkaa sujua ennen pitkää.

      Alussa annetaan usein tosi vähän tunteja, just tyyliin kaks vuoroa viikossa tms, mutta jos ja kun osoittaudut reippaaksi ja kehityskykyiseksi niin tuntimäärät lisääntyvät aika nopeasti. Työvuoroista on kaikilla asiallisesti toimivilla ravintola-alan työpaikoilla toivelista, johon työntekijällä on oikeus ja velvollisuuskin merkitä erityisesti toivomansa vapaapäivät. Toiveiden käsittelyssä kuuluu olla tasapuolinen, eli uuttakaan työntekijää ei saa "sortaa" olemalla antamatta mahdollisuutta työvuorotoiveisiin. Olen itse ollut useissa erityyppisissä ravintoloissa töissä ja niissä kaikissa toiveet on otettu eritäin hyvin huomioon. Tietenkään kukaan ei aina saa kaikkia toiveitaan läpi, ja periaatteessa mitä enemmän erikoistoiveita on, sitä useampi niistä jää toteutumatta.
      Ja varmin tapa joutua epäsuosioon on kieltäytyä milloin mihinkin syyhyn vedoten perjantain ja lauantain (ilta)vuoroista, kahmia tuplapalkallisia sunnuntaivuoroja sitäkin enemmän, ja tulla niihin vielä kaiken lisäksi väsyneenä ja darrassa.

      Onnea matkaan ja kerro kuinka alkaa sujua!

      -ex-hesentäti-

    • ...

      Noi edellisen viestin hampparin maustojärjestykset oli pikkasen pielessä, oikeita en viiti tänne kirjottaa.. mut pian ne oppii. Saat varmasti reseptiikan paperilla ekana työpäivänäsi niin voit niistä sit opetella. Muuten edellisessä oli ihan asiaa.

      • pielessä

        ei nyt näköjää iha pieles ole. majot vaa vääripäin ja väärä huomio siitä majon määrästä jos saalaattiaki tulee.(sama onko salaattia vai ei)
        Muutoin iha oikeita asioita.

        Toi perehdytys piti paikkasa, 5min perehdytys:):)


      • ex-hese
        pielessä kirjoitti:

        ei nyt näköjää iha pieles ole. majot vaa vääripäin ja väärä huomio siitä majon määrästä jos saalaattiaki tulee.(sama onko salaattia vai ei)
        Muutoin iha oikeita asioita.

        Toi perehdytys piti paikkasa, 5min perehdytys:):)

        Noita burgerin maustoreseptejä tosiaan ei oikeestaan ton tarkemmin (eikä varsinkaan määriä) saa kertoa. Sua sitoo vaitiolovelvollisuus, kun oot Hesessä töissä -ja sen jälkeenkin. Sama mäkkärissäkin.Eli et mee levittelee hesen toimintatapoja/reseptimääriä/yms kaikelle maailmalle.

        Mut ei se niin vaikeeta oo loppujen lopuks se maustaminen. Mä sain reseptit kotiin ja sanottiin, että viikko aikaa opetella. :) Mut siis se oli puoli vitsinä, toki en kaikkia osannut, eikä siitä rangaistu. Ja sitä lunttilappua kyl saa pitää siin mauston vieres sillon ku harjottelee keittiöö.

        Muista myös, että nuo vuorotoiveet on aina TOIVEITA, vaikka ne aika hyvin toteutetaankin. Jos monet asiat askarruttaa, suosittelisin melkeen menee juttelee ihan ravintolapäällikön kanssa näistä asioista...


      • löpö.......
        ex-hese kirjoitti:

        Noita burgerin maustoreseptejä tosiaan ei oikeestaan ton tarkemmin (eikä varsinkaan määriä) saa kertoa. Sua sitoo vaitiolovelvollisuus, kun oot Hesessä töissä -ja sen jälkeenkin. Sama mäkkärissäkin.Eli et mee levittelee hesen toimintatapoja/reseptimääriä/yms kaikelle maailmalle.

        Mut ei se niin vaikeeta oo loppujen lopuks se maustaminen. Mä sain reseptit kotiin ja sanottiin, että viikko aikaa opetella. :) Mut siis se oli puoli vitsinä, toki en kaikkia osannut, eikä siitä rangaistu. Ja sitä lunttilappua kyl saa pitää siin mauston vieres sillon ku harjottelee keittiöö.

        Muista myös, että nuo vuorotoiveet on aina TOIVEITA, vaikka ne aika hyvin toteutetaankin. Jos monet asiat askarruttaa, suosittelisin melkeen menee juttelee ihan ravintolapäällikön kanssa näistä asioista...

        ja vai että kotiin. Vaikka olisikin ollut vitsi, niin varmaan opettelit himassa... he he . no hese tarvitsee juuri sinunlaisia duunareita, ilman palkkaa himassa, kunhan vp on tyytyväinen. Ja tauotkin varmaan jätit pitämättä ja et saanut jp päiviä....


    • Anonyymi

      Tämä on vain esimerkki jos minulla on käteisenä 5euroa ja bonus hese sovelluksessa 2.70 voinko maksaa se erikseen jos ei ole 2.70 käteisenä ja tarvin 7.70

      • Anonyymi

        Kyllä voit.


    • Anonyymi

      Burgerit on varsin simppeliä mekanistista kasaa ja pinoa tuotteita. Jotkut paistoajat ja kellotukset on sitä insider tietoa, mitä tulee opetella. Tuotteen kun asiakas ostaa näkee periaatteessa kasausjärjestykset. Eri ketjujen tuotteet ovat melko klooneja keskenänsä. Majoneeseissa on sitä kirjoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe