Kiukaaan ikä

Kylypijä

Mitenkä ovat kiukaaat kestäneet käyttöä?
Meiilä on suhteellisen kova kulutus. 3-4 krt. viikossa, joskus useamminkin. Tähän taloon muutettaessa oli UPON valurauta ja 4- vuotiaana täysin puhki. Ostin Harvia 16-sen . 3-vuotiaana puhki. Tosin sama mökillä on ollut jo 12- vuotta. Milleniumin päivänä asensin Harvian 20- sen , joka on edelleen käytössä. Tosin Edellisen talon Narvi 20 (jossa oli ne kaksi pyöreää luukkua edessä) jäi myös ehjänä käyttöön 9-vuoden jälkeen. Naapurissa "Viki" kesti 3-vuotta. Kertokaa kokemuksia olkaa hyvät.

15

2442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylypijä

Jatkan vielä kun kukaan ei ole ehtinyt. Arinoita 290x135 menee se pari kolme per kiuas jos tuhkauksesta huolehditaan , eikä mikään "tuhopoltto" ole kyseessä . Eikä ne maksa kuin 3-5 € kipale. Olen pannut merkille, että mainoksissa korostetaan tulipesän laen paksuutta. 8-10 millimetriä. Kuitenkaan minulla ei puhkeamista ole tapahtunut mistään muualta kuin tulipesän takaa. Paitsi 1-kerran kupeesta-

• keskikoko

ollut 25 vuotta. Muita ei ole ollut, kun se ei ole hajonnut. Kylvetty 2-3 kertaa viikossa.
        Johtuisiko takaseinän hajoaminen siitä, että puita lisättäessä heitetty takaseinään.

• käyttövirhe
        keskikoko kirjoitti:

ollut 25 vuotta. Muita ei ole ollut, kun se ei ole hajonnut. Kylvetty 2-3 kertaa viikossa.
        Johtuisiko takaseinän hajoaminen siitä, että puita lisättäessä heitetty takaseinään.

"Johtuisiko takaseinän hajoaminen siitä, että puita lisättäessä heitetty takaseinään."

Siitä se juuri johtuu. Kyllä kiukaat kestää kun niitä osaa käyttää. Sinä osaat, mutta moni muu ei.

• paloi

Harvia mainosti silloin (1998): markkinoiden vahvin kiuas... Harvia 20:n käyttöikä oli 2.5 vuotta. Luukun kehykset paloi irti ja luukku jäi käteen. Saunomiskertoja on 4-7 kertaa viikossa ja välillä niiden lisäksi pari kertaa vuorokaudessa sauna tulilla, tosin normaalisaunomisella kiuas olisi kestänyt n. 15 vuotta ( 1-2 kertaa viikossa). Lämmityksessä käytän havupuuta.

• kyllä kestää

Arina vaihdettu kerran 32 vuoden aikana. Kestää isältä pojanpojalle ja löylyt on voittamattomat.

• Veskutin

Itsellä Harvian kiuas aikaisempaa mallistoa nimeltään Harve. Kiuas on palvellut jo yli 22 v. Saunontakertoja vähintään kerran viikossa. Joka kerta ennen kiukaan uudelleen lämmitystä poistan tuhkat pesästä. Arina on vielä alkuperäinen, tosin jo aika vääntynyt malli. Tehtiinkö -80 luvulla kiukaat paremmin kestämään vai riippuuko se pelkästään huolellisesta käytöstä?

• rauta..
        Veskutin kirjoitti:

Itsellä Harvian kiuas aikaisempaa mallistoa nimeltään Harve. Kiuas on palvellut jo yli 22 v. Saunontakertoja vähintään kerran viikossa. Joka kerta ennen kiukaan uudelleen lämmitystä poistan tuhkat pesästä. Arina on vielä alkuperäinen, tosin jo aika vääntynyt malli. Tehtiinkö -80 luvulla kiukaat paremmin kestämään vai riippuuko se pelkästään huolellisesta käytöstä?

..oli RAUTAA (20-30 vuotta sitten), nykyrauta on mitä lie eikä kestä...
        Huomaa just noiden vanhempien kiukaiden kestosta..

• piipun pituus sama

Onko piipun pituus sama ja onko välissä peltiä?

Sillä kiukaan saa kyllä lämmitettyä puhki jos piippu on pitkä ja pelti puuttuu, eikä mene kauaakaan. Mitä pitempi piippu niin sitä parempi veto ja kiuas palaa puhki.

• timo timpuri

Kolomen KOTA kiukaan kokemuksella elinkaari suvussamme noin 20 vuotta/kpl.Kylvetty 1 kerta viikossa.Koivua on käytetty.Muistaakseni koppa emaloitua peltiä. Kius tyyppi Family 20.Ite ostin myös samanlaisen.Laitoin kiukaan alle korotuksen ettei kiukaan tassut ruostu (kaakeli)Oon ollut tyytyväinen.

• Mutta älä laita tulta pesään

Kaikki juttunne ovat yhteneväisiä
      Kaikki kestää kun lämmittää hammastikuilla eikä kosketa takaseinää.

• hihhihii

Taas on trolli trollaamassa asiallista keskustelua. Harmi että tänne on pesiytynyt mätämunia.

• käyttömäärästä

Kiukaan ikä riippuu lämmityskerroista ja lämmitysajasta.
      Vuodesta 2000 on David kiuas lämmennyt meillä suurprheessä 4-5 kertaa viikossa, antaa tosi miellyttäviä löylyjä ja on edelleen täydessä timmissä.
      Aikaisemmat kiukaat uusittiin noin kahden vuoden välein.
      Kyseinen kiuas on kehittelyversio Sydän-kiukaan alkutaipaleelta. Kiuas maksoi silloin muistaakseni 2400 mk.

• kestää ja kestää

2 vuoden välein uusitte ennen? No siinä ei voi mennä kuin itseensä. Ehkä sähkökiuas olisi parempi ratkaisu teille? Halvinkin kiuas kestää toistakymmentä vuotta oikein käytettynä. Sen voi kokemuksella todeta. On toki niitä jotka saavat kaiken jo uutuuttaan rikki. Mutta se on käyttäjän vika se.

• käyttömääristä
        kestää ja kestää kirjoitti:

2 vuoden välein uusitte ennen? No siinä ei voi mennä kuin itseensä. Ehkä sähkökiuas olisi parempi ratkaisu teille? Halvinkin kiuas kestää toistakymmentä vuotta oikein käytettynä. Sen voi kokemuksella todeta. On toki niitä jotka saavat kaiken jo uutuuttaan rikki. Mutta se on käyttäjän vika se.

Meillä Davidia lämmittää koko perhe ja jokaisella on vähän erilainen käyttötapa.
        Miinuksena siinä on aivan liian pieni tuhkapesä.
        Oikeastaan sekään ei ole ongelma kun ennen sytyttämistä tuhjentää tuhkakaukalon.
        Meillä lämmitys ohje, täysiä pesiä (kourallinen) siihen saakka kun mittari näyttää 75-85 astetta ja eikun saunaan, sen jälkeen klapi tai kaksi niin kauan kun saunotaan, se on usita tunteja illassa. Mikä lämpö ja löylyt. Menestystä Sydän-kiukaalle.

• käyttöön
        käyttömääristä kirjoitti:

Meillä Davidia lämmittää koko perhe ja jokaisella on vähän erilainen käyttötapa.
        Miinuksena siinä on aivan liian pieni tuhkapesä.
        Oikeastaan sekään ei ole ongelma kun ennen sytyttämistä tuhjentää tuhkakaukalon.
        Meillä lämmitys ohje, täysiä pesiä (kourallinen) siihen saakka kun mittari näyttää 75-85 astetta ja eikun saunaan, sen jälkeen klapi tai kaksi niin kauan kun saunotaan, se on usita tunteja illassa. Mikä lämpö ja löylyt. Menestystä Sydän-kiukaalle.

Jokos olet reiska miettinyt seuraavan kiukaan nimeä? David, Tornado, Sydän, ??????? Onko mukava saunoa noilla kaikilla? Muillahan noita ei sitten olekaan paitsi tietysti lukuisalla mielikuvituskaveri joukolla esim. päijänteellä ja niin eespäin. Vähän reilu puolikuuta, niin alkaisi olla tilinpäätös käsillä. Mitkäs on fiilikset?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe