Mikä olisi hyvä kompostori kahden aikuisen talouteen? Kompostoitavaa syntyy lähinnä hedelmien ja kasvisten kuorista ym sekä jonkin verran muista ruuantähteistä. Lisäksi tulee puutarhajätteitä, jotka kyllä voi kompostoida myös avokompostorissa. Lähinnä kiinnostaisi tuo talousjätteen kompostointimahdollisuus. Olisiko kellään hyviä vinkkejä? Rakentamaan en ala, haluan ostaa valmiin ja toimivan sekä turvallisen. Edullisuus ei tietenkään olisi pahasta.
Vinkki hyvästä kompostorista
26
22719
Vastaukset
- kompostoija
on halpa lämpökompostori ja siihen mahtuu tavaraa
- marjamiina
Kiitos. Osaatko sanoa, kumpi olisi parempi, tämä L&T:n globe vai HobbyHallissa myytävä Gröna Johanna? Itse olen katsellut sitä, kun siinä luvataan toiminta jopa -25asteen pakkasella. Entä mikähän mahtaisi olla hintaero?
- juuri ostanut
marjamiina kirjoitti:
Kiitos. Osaatko sanoa, kumpi olisi parempi, tämä L&T:n globe vai HobbyHallissa myytävä Gröna Johanna? Itse olen katsellut sitä, kun siinä luvataan toiminta jopa -25asteen pakkasella. Entä mikähän mahtaisi olla hintaero?
Globe on ainakin mökkikäytössä toiminut hyvin, kun on voinut jättää syksyllä muhimaan ja sitten keväällä tyhjentänyt kauden alkaessa. Helppo käännellä lapiolla tai talikolla, ei liikkuvia osia, yksinkertainen, sulautuu maastoon jne.
En tiedä, miten toimii ympärivuotisessa käytössä ja periaatteessa tarvii kai kaksi kompostoria tai jälkikompostorin kun uutta tavaraa tulee koko ajan.
Miten ympäri vuoden kompostoivat ovat ratkaiseet tuon tuoreen tavaran aiheuttaman ongelman. Nostetaan uudempi häppä sivuun siksi aikaa kun otetaan valmiit mullat alta vai...? - matonen
juuri ostanut kirjoitti:
Globe on ainakin mökkikäytössä toiminut hyvin, kun on voinut jättää syksyllä muhimaan ja sitten keväällä tyhjentänyt kauden alkaessa. Helppo käännellä lapiolla tai talikolla, ei liikkuvia osia, yksinkertainen, sulautuu maastoon jne.
En tiedä, miten toimii ympärivuotisessa käytössä ja periaatteessa tarvii kai kaksi kompostoria tai jälkikompostorin kun uutta tavaraa tulee koko ajan.
Miten ympäri vuoden kompostoivat ovat ratkaiseet tuon tuoreen tavaran aiheuttaman ongelman. Nostetaan uudempi häppä sivuun siksi aikaa kun otetaan valmiit mullat alta vai...?se globe tuppas minulla ainakin jäätyilemään talvisin 4 henkilön kuormalla (tyhjennyskin oli hieman hankalaa). vaihdoin siihen biolanin lämpökompostoriin ja ole ollut todella tyytyväinen. Siitä pitää mättää multaa ulos keskellä talveakin, eli toimii myös pakkasilla.
Tässä taitaa kyllä toimia vanha totuus, että hyvä ja halpa myydään eri paketeissa :) - talvikompostoija
juuri ostanut kirjoitti:
Miten ympäri vuoden kompostoivat ovat ratkaiseet tuon tuoreen tavaran aiheuttaman ongelman. Nostetaan uudempi häppä sivuun siksi aikaa kun otetaan valmiit mullat alta vai...?Ympärivuotisessa kompostissa olisi hyvä olla lämpöeristetyn kompostin lisäksi yksinkertainen "kakkoskomposti" johon lämpöeristetyn kompostin tavara laitetaan jälkikäymään kun se tyhjennetään.
Lämpöeristetyn kompostorin ylin, uusin, kerros voidaan nostella operaation ajaksi esim. kottikärryyn, josta tämä uusin aines laitetaan takaisin äsken tyhjennetyn lämpökompostorin pohjalle. - kierrättäjä
talvikompostoija kirjoitti:
Ympärivuotisessa kompostissa olisi hyvä olla lämpöeristetyn kompostin lisäksi yksinkertainen "kakkoskomposti" johon lämpöeristetyn kompostin tavara laitetaan jälkikäymään kun se tyhjennetään.
Lämpöeristetyn kompostorin ylin, uusin, kerros voidaan nostella operaation ajaksi esim. kottikärryyn, josta tämä uusin aines laitetaan takaisin äsken tyhjennetyn lämpökompostorin pohjalle.Yleensä lämpökompostoreissa, kuten biolanissa on luukku alhaalla, josta voi ottaa "multa" pois.
- juuri ostanut
matonen kirjoitti:
se globe tuppas minulla ainakin jäätyilemään talvisin 4 henkilön kuormalla (tyhjennyskin oli hieman hankalaa). vaihdoin siihen biolanin lämpökompostoriin ja ole ollut todella tyytyväinen. Siitä pitää mättää multaa ulos keskellä talveakin, eli toimii myös pakkasilla.
Tässä taitaa kyllä toimia vanha totuus, että hyvä ja halpa myydään eri paketeissa :)Mitens tuon biolanin kääntely, onnistuuko pohjia myöten, vai onko moiseen edes tarvetta? Toimiiko kompostointi niin hyvin, että alakerrasta tulee todellakin valmista multaa?
Globea on ainakin tarvinnut välillä kääntää ihan pohjaa myöten (pitäis laittaa ehkä enemmän risuja pohjalle). On ollut mukava työstää kun sen saa kokonaan auki. - kompostoija
kierrättäjä kirjoitti:
Yleensä lämpökompostoreissa, kuten biolanissa on luukku alhaalla, josta voi ottaa "multa" pois.
mitään valmista multaa tule. Samaa tavaraa kuin Globesta eli jälkikompostoinnin vaatii. Eri juttu on sitten haluatko lapioida sitä mujua joka kuukausi jälkikompostoitumaan vai kerran-kaksi vuodessa reilummasti ergonomisesta asennosta. Ja toiseksi haluatko maksaa 400€ vai 140€.
Käyppä lukemassa kompostoinnista eri saiteilta ja huomaat että aina ne kompostointiongelmat on tuossa Biolanissa. - kompostoija
juuri ostanut kirjoitti:
Miten ympäri vuoden kompostoivat ovat ratkaiseet tuon tuoreen tavaran aiheuttaman ongelman. Nostetaan uudempi häppä sivuun siksi aikaa kun otetaan valmiit mullat alta vai...?kompostoi Globeen ympäri vuoden ja hyvin pelittää.
En ymmärrä mikä siinä tyhjennyksessä on niin hankalaa mukamas. Muutaman talikollisen ottaa sivuun ja kun on tyhjennetty niin kippaa tavaran takaisin. Ja jos tuo on muka työlästä niin ostaa sitten toisen Globen viereen ja jatkaa täyttöä siihen. Yhden Biolanin hinnalla saa 3 Globea. - juuri ostanut
kompostoija kirjoitti:
mitään valmista multaa tule. Samaa tavaraa kuin Globesta eli jälkikompostoinnin vaatii. Eri juttu on sitten haluatko lapioida sitä mujua joka kuukausi jälkikompostoitumaan vai kerran-kaksi vuodessa reilummasti ergonomisesta asennosta. Ja toiseksi haluatko maksaa 400€ vai 140€.
Käyppä lukemassa kompostoinnista eri saiteilta ja huomaat että aina ne kompostointiongelmat on tuossa Biolanissa.Olisko heittää linkkivinkkejä?
Biolanissa arvelluttaa hinta ja härpättimet, globe on mukavan simppeli ja tosiaan helppo työstää. jäätymisongelmia tuskin etelä-suomessa tulee, varsinkaan kun talvet vielä tästä lämpiävät. Onko globen uudemmissa malleissa kunnollinen eristys; väittävät valmistajan sivuilla, että 15mm eristys, mutta se, mitä minä olen käännellyt on max 5mm. Lienee vanhempi malli.
Luulenpa, että globeen päädymme ja toinen sitten viereen jos on tarvetta. - kompostoija
juuri ostanut kirjoitti:
Olisko heittää linkkivinkkejä?
Biolanissa arvelluttaa hinta ja härpättimet, globe on mukavan simppeli ja tosiaan helppo työstää. jäätymisongelmia tuskin etelä-suomessa tulee, varsinkaan kun talvet vielä tästä lämpiävät. Onko globen uudemmissa malleissa kunnollinen eristys; väittävät valmistajan sivuilla, että 15mm eristys, mutta se, mitä minä olen käännellyt on max 5mm. Lienee vanhempi malli.
Luulenpa, että globeen päädymme ja toinen sitten viereen jos on tarvetta.http://puutarha.net/ sieltä keskustelut ja kompostointi
http://www.kotipuutarhuri.com/keskustelu/keskustelupalsta/Kompostointi/
Enpä ole ajatellut Globen eristyspaksuutta, mutta tuolla tuo pihan perällä pöhisee ja pohjoisessa ollaan. Talvella voi pukata muutaman kolallisen lunta ympärille lisäeristykseksi.
Tilavuus on 310l joten vaikka jäätyisi talvella, niin hyvin mahtuu tavaraa, korotusosalla vetoisuus kasvaisi vielä 160l - juuri ostanut
kompostoija kirjoitti:
http://puutarha.net/ sieltä keskustelut ja kompostointi
http://www.kotipuutarhuri.com/keskustelu/keskustelupalsta/Kompostointi/
Enpä ole ajatellut Globen eristyspaksuutta, mutta tuolla tuo pihan perällä pöhisee ja pohjoisessa ollaan. Talvella voi pukata muutaman kolallisen lunta ympärille lisäeristykseksi.
Tilavuus on 310l joten vaikka jäätyisi talvella, niin hyvin mahtuu tavaraa, korotusosalla vetoisuus kasvaisi vielä 160lKiitoksia linkeistä.
Täällä etelärannikolla on tämän "talven" keskilämpötila ollut reilusti plussalla. Ei ole juuri lunta, mitä pukata lisäeristeeksi ;-( - kierrättäjä
kompostoija kirjoitti:
Käyppä lukemassa kompostoinnista eri saiteilta ja huomaat että aina ne kompostointiongelmat on tuossa Biolanissa.En mä sillai oo väittänyt, että se valmista multaa olisi. Lueppa tämä teksti uudestaan; " Yleensä lämpökompostoreissa, kuten biolanissa on luukku alhaalla, josta voi ottaa "multa" pois."
Jos et huomannut, niin tuossa on lainausmerkit! Mitähän se voisi silloin sun mielestä muka tarkoittaa!?!? - marjamiina
Taidanpa päätyä Globe-kompostorin ostoon. Ei liene edes hinnalla pilattu, ja ainakin tämän ketjun perusteella voisi päätellä, että se ihan ajaa asiansa. Toisaalta kiinnostaisi tuo HobbyHallin Gröna Johanna, kun siinä oikein mainitaan tuo -25astetta ja se, että sinne voi laittaa myös ruokajätteitä. Miten Globessa? Biolanista olen kuullut, että se ei oikein toimi, kun on niin korkean mallinen, siksi en siitä ole kiinnostunut.
Miten muuten on, milloin minun kannattaisi aloittaa kompostointi? Pitäisikö odottaa ilmojen lämpenemiseen (asun Pohjois- Suomessa)? Ja miten? - kompostoija
marjamiina kirjoitti:
Taidanpa päätyä Globe-kompostorin ostoon. Ei liene edes hinnalla pilattu, ja ainakin tämän ketjun perusteella voisi päätellä, että se ihan ajaa asiansa. Toisaalta kiinnostaisi tuo HobbyHallin Gröna Johanna, kun siinä oikein mainitaan tuo -25astetta ja se, että sinne voi laittaa myös ruokajätteitä. Miten Globessa? Biolanista olen kuullut, että se ei oikein toimi, kun on niin korkean mallinen, siksi en siitä ole kiinnostunut.
Miten muuten on, milloin minun kannattaisi aloittaa kompostointi? Pitäisikö odottaa ilmojen lämpenemiseen (asun Pohjois- Suomessa)? Ja miten?voi laittaa myös ruokajätteet, jyrsijät yms. elukat eivät pääse sinne.
Odottele vielä tovi ennen kuin otat käyttöön. Kun pohjalle pitäisi laittaa puutarhajätettä risua yms. ja jos voit laittaa esim. ruohosilppua lähtee kompostori paremmin käyntiin. - marjamiina
kompostoija kirjoitti:
voi laittaa myös ruokajätteet, jyrsijät yms. elukat eivät pääse sinne.
Odottele vielä tovi ennen kuin otat käyttöön. Kun pohjalle pitäisi laittaa puutarhajätettä risua yms. ja jos voit laittaa esim. ruohosilppua lähtee kompostori paremmin käyntiin.Kiitos. Odottelen siis vielä muutaman kuukauden ja aloitan sitten.
Risuja meidän tontilta kyllä löytyy, mutta ruohosilppua ei ehkä vielä tulevana kesänä.
Innostukseni kompostointiin liittyy nimittäin osittain myös siihen, että olemme pikapuolin muuttamassa uuteen omakotitaloon, ja haluan aloitta siellä jätteiden lajittelun mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman pian. - Yualle
marjamiina kirjoitti:
kiinnittää myös huomio kompostorin koottavuuteen. L&T kootaan perusmuodossaan kahdesta kappaleesta pystysuunnassa. Jos Grönä Johanna on jotain taiteltavaa / laskostettua mallia, niin sen koossa pysyminen voi olla ongelma. Itse kierrän nuo taiteltavat / laskostetut kompostorit kaukaa.
- Näin toimii meillä
marjamiina kirjoitti:
Miten muuten on, milloin minun kannattaisi aloittaa kompostointi? Pitäisikö odottaa ilmojen lämpenemiseen (asun Pohjois- Suomessa)? Ja miten?Meillä on Gröna Johanna. Sen kolme osaa kootaan ja kiinnitetään ruuveilla. Kerran kun kokoon askartelee, niin OK. Pysyy taatusti koossa eikä mutkuile minnekään!
Eristeet tulevat kolmena kerroksena kompostorin päälle "takiksi". Helppo laittaa ja ottaa pois. Mutta: heti alkuun joko jyrsijät tai harakat sipelsivät eristeestä laikkuja pois ja varmaan jatkavat sitä joka talvi - ainakin, jos se oli jyrsijöiden tekosia. Kaksi talvea nyt mennyt ja suurin osa eristeistä tosin on tallella ja käyttökelpoisia. (Ei tosin jyrsittyinä varmasti tarpeeksi lämmitä.)
Mutta ei ainakaan täällä Itä-Suomessa nuo eristeet yksinään riittäisi - vaikkei olisi jyrsittykään. Olen kiertänyt kompostin ympärille erilaisia materiaaleja lisäeristeeksi. Viime talvena oli paksu (n.2-3 cm paksu, mutta reikäinen, koska virkattu) muoviverkosta tehty "mittatilaustakki", jonka virkkasin tosi isolla koukulla yhtenä hellepäivänä viime kesänä. Voi toki laittaa jotain muutakin:) Sen päälle kietaisin valkoista hallahuopaa, jota saa kaupoista. Samalla tuli maisemoitua komposti talvikuntoon. Ja heti kun lunta oli riittävästi, niin sitä ympärille - ihan yläreunaan asti. Lumi on mainituista eristeistä paras! Päälle vielä vanha pussilakana tms. ilmavasti peitoksi ja pahimmilla pakkasjaksoilla vielä ohut kerros lunta katolle, niin ei jäätynyt koko talvena. Pientä vaivannäköä vaatii kaivaa komposti lumen alta esiin ja peitellä taas. Mutta kyllä se kannattaa: toimii ja mutustaa nopsasti ruoantähteet. Lumieristettä joutuu korjailemaan ja lisäilemään, koska kompostori sulattaa sitä ympäriltään. Olen antanut sulaneen 10-20 cm ilmatilan olla ympärillä ja taputellut näin muodostuneen "iglun" seiniin lisää lunta, ettei lumisuoja häviäisi kokonaan.
Nyt etsin toista kompostoria viereen, koska ihan ei meinaa koko talven ruoantähteet mahtua. Tarkalla tosin on. Otanko toisen Gröna Johannan, jossa tuo eristeen jyrsimisongelma (ja tyhjennysluukut tuntuvat pieniltä, vaikka kyllä niistä saa kaivettua ja talven aikana ei tarvinnut tyhjentää. Heti sitten keväällä kyllä). Vai Globen, jossa tyhjennys vaatisi tuoreemman aineksen sivuun siirtämistä. Vai löydänköhän jonkun muun...
Ai niin. Ensimmäinen kompostorini oli omatekoinen: kuljetuslavan päällä vahva jyrsijöitten kestävä metalliverkko, sisäpuolella laudoitus, välissä styroksit ja ulkopuolella myös laudoitus. Kansi kaksi palaa paksua "peltiseinää", jossa pelti molemmin puolin ja eriste välissä. Toimi tosi hyvin, mutta söi sisälaudoituksensa ajan myötä ja jyrsijät pääsivät lahon tullen sisään ja siellähän oli kaikki: lämmin koti ja ruokaa. Ruokaa riitti myös hiirulaissukulaisille, jotka kantoivat sitä autotalliin ja jopa auton peräkonttiin!
Jos teet itse kompostorin: tiheä metalliverkko joka ikiselle sivulle eikä missään kohti jyrsijän mentäviä rakoja! - komiaakin
kompostoija kirjoitti:
Käyppä lukemassa kompostoinnista eri saiteilta ja huomaat että aina ne kompostointiongelmat on tuossa Biolanissa.Niin, kyllähän totuus on se, että -25 kun on pakkasta - 2 henkilön taloudessa jäätyy jokainen kompostori. Mutta ei ole ongelma kyllä se taas keväällä alkaa pelittää. Meillä kompostori on jaettu kahtia vanerilevyllä, toinen puolisko "muhii" toista käytetään. Tilavuudeltaan nuo 300l on niin isoja kahden henk. talouteen
- sisäkompostori
Minulla on sama ongelma, että en oikein tiedä minkä kompostorin laittaisin. On alkanut kiinnostamaan sellainen ns sisäkompostori. Onko kukaan käyttänyt sellaista ja toimiiko se? Tuntuisi niin helpolta jos voisi heti keittiössä kipata tähteet ym suoraan kompostoriin. Puutarhajätteet kompostoimme pihan perällä kehikossa ja se on toiminut vuosi kaudet oikein hyvin. Osan ruuantähteistä annamme koirille niin että kompostoitavaa kahden hengen perheessä jää melko vähän. Niitä sisäkompostoreita näyttäisi olevan ihan pieniäkin. Kertokaa, jos tiedätte sellaisesta jotain! Kiitos jo etukäteen.
- KOMPOSTOIJA.
Stigalla on erilainen ja vielä toimivakin.
- kierrättäjä
tänään sisäkompostori. Ohjeita lukemalla kompostointi tuntui helpolta.
Katotaan miten käy, laitettiin juuri ensimmäiset biojätteet kompostiin.- kierrättäjä
Ainakin näin alussa toimii aika hyvin. Lämpötila oli aluksi n. 22 asteen paikkeilla, mutta nyt alkaa olemaan n. 37 astetta. Nopeasti nousee..
- Yualle
pikakompostori 220 litraa (ovh. hinta 500-600€) on ainakin täysin arvoton, koska tarjoavat sitä kaupantekijäisenä, jos ostaa Biolanin jätevesisysteemin.
- Paloturvallinen
Nenäliinat ja kuukautisjätteet, kondomit sekä lastenvaipat polttojätteeksi, päästään jo saman päivän aikana eroon...pronssiteräksiseen wc-pönttöön bensaa ja yhdellä nykäisyllä tuhkaksi viemärilaitokselle...
- toimii itsestään
kotelointi tuottaa metaania (eikä energia muutu lintujen lentoenergiaksi.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279