Kirjastokoulutuksesta

kirjastontäti

Olen vähän samaa mieltä toisaalta, että koulutus on nykyisin yliarvostettua. MUTTA täytyy ottaa huomioon että kirjastovirkailijan tradenomi-koulutus valmistaa myös muihin tradenomin tehtäviin eli muutakin voi tehdä kuin kirjastotyötä.

Itse kirjoitin ylioppilaaksi ja sen jälkeen kävin vanhan kunnon 2-vuotisen kauppiksen aikoinaan 20 vuotta sitten. Suomen Liikemiesten Kauppaoppilaitoksen Kirjastolinjaa. Samalla olin koko ajan töissä eli pidin toista jalkaa oven välissä ja täten sain vakituisen paikan kirjastossa. Koko ajan olen ollut sitä mieltä että kyllä se on se työ joka opettaa tekijäänsä eikä niinkään koulutus. Ainakin näin on minun kohdallani. Asiakaspalvelu on tässä kaikkein tärkeintä ja kaiken muun voi oppia tekemällä, viisaampia kuuntelemalla ja kenties joitain pieniä kursseja käymällä.

Palkkaakin moititaan, itselläni ei ole koskaan ollut sen suhteen mitään valittamista. Ensimmäinen kesätyöpalkkani oli vuonna -83 tasan 2000 markkaa eli onhan tuo siitä jo moninkertaistunut. Palkallani maksan laskut, bensat, käyn säännöllisesti etelässä ja shoppailemassa eli elän ihan tavallista elämää. Ei ne suuret tulot vaan ne sopivan pienet menot. On mies, lapsia, lemmikkejä ja omakotitalo, parin hehtaarin tontti. Mies samantuloinen kuin minä, tosin ihan eri hommissa.

Mitä tästä opimme? Ei iso koulutus tee ketään onnelliseksi vaan se pieni iloinen elämä jota jopa kirjastontätikin voi elää onnellisena!

33

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuuden tradenomi

      Opiskelen kirjastoalan tradenomiksi toista vuotta, ja täytyy sanoa että ainakin meidän opinahjossa nuo liiketalouden opinnot ovat todella heppoisia, lähes olemattomia. En usko, että näillä taidoilla (kivikautisen vanhoilla, ja erittäin suppeilla) pääsisin yritykseen töihin näinä aikoina, kun liiketalouden tradenomeja tulvii ovista ja ikkunoista.

      Tänä päivänä tuo kirjaston oven välissä jalan pitäminen ei ole kovin mahdollista. Minun luokallani vajaasta 20:stä kahdella on osa-aikainen työ kirjastossa, vaikka suurimmalla osalla on jo työkokemusta. Kaupunki on ylibuukattu, kirjastoa opetetaan sekä yliopistossa, että amk:ssa. Koulutus on näin useimmille ainoa reitti töihin, kaikille ainoa reitti vakituiseen työpaikkaan. Myönnän, että mielestäni koulutus on liian laaja, juurikin noiden liiketalouden opintojen ja muiden puppakurssien vuoksi, joille ei oikein kenenkään mielessä ole minkäänlaista työelämän funktiota, ainoastaan yleissivistyksellistä.

      Toisaalta koulussa oppii suoraan sanottuna ihan älyttömästi sellaista, mitä en kahdessa eri kirjastossa työllistettynä ja harjoittelijana edes huomannut. Kirjastossa tapahtuu niin paljon takahuoneissa, ettei sitä tiskin edessä tai edes takana tajua. On koulutuksesta hyötyäkin, ja vaikkei olisikaan, se on tänä päivänä PAKKO. Ei enää pätevöidytä kirjekurssilla.

      • kirjastotätsy

        Turun kirjastoon ei ainakaan kuulema oteta parhaillaan lisää väkeä. Tällä meidän seudulla sensijaan töitä riittää, vuoden sisällä eläköityy kaksi kirjastosihteeriä ja muutaman vuoden sisällä ainakin kolme kirjastonhoitajaa. Sijaisia tarvitaan aina ja jatkuvasti, on sairaslomaa, äitiyslomaa yms.


    • Nimetön

      "Koko ajan olen ollut sitä mieltä että kyllä se on se työ joka opettaa tekijäänsä eikä niinkään koulutus. Ainakin näin on minun kohdallani. Asiakaspalvelu on tässä kaikkein tärkeintä ja kaiken muun voi oppia tekemällä, viisaampia kuuntelemalla ja kenties joitain pieniä kursseja käymällä."

      Millä alalla ei näin olisi? Koulutus antaa valmiudet, perusteet ammattiin, ei niinkään täydellistä ammattitaitoa.

      Koulutuksen tehtävä on siis enemmän valmistaa (suunnata) tiettyjä tehtäviä vartem, se ei tarkoita että heti olisi valmis tuosta vain mihin tahansa.

      Kuten sanot "Työ opettaa tekijäänsä"

      • kirjastontäti

        Lähinnä kommentoinkin kirjoitusta jossa ihmeteltiin kirjastoalan koulutuksen laajuutta. Minun mielestäni koulutusta kaikenkaikkiaan arvostetaan liikaa nykyään.


    • Tiinae

      Olet varmaan töissä jossakin pienessä sivukirjastossa, jossa ei asiakkaat kummoisia tiedonhakupalveluja tarvitse. Kunnan pääkirjastossa hakuja tehdään tietokannoista eikä toimita lainausautomaatteina. JOs olet suorittanut Liikemiesten kauppaopiston noin kaksikymmentä vuotta sitten, olet auttamattomasti ulkona kirjastotyön nykyvaatimuksista. Palkkasi on reilusti alle kahden tonnin, riippuen kunnasta. Sillä palkalla ei elellä omakotitalossa eikä käydä etelässä.

      • kirjastontäti

        suurimman osan elämästäni suuressa kirjastossa ja tiedän kyllä nykyvaatimukset, pienellä kurssituksella niistä selviää. Onneksi nyt tosiaan olen päässyt pieneen kirjastoon sillä työskentely on paljon monipuolisempaa!

        Ja kyllä: minulla on se omakotitalo ja etelässä käyn useasti, eihän pienehkö palkka sitä estä, kyse on vain siitä miten rahansa käyttää!


      • kirjastontäti

        en työskentele pienessä sivukirjastossa nykyään vaan kunnan pääkirjastossa. Palkan lisäksi pitää muistaa kaikki muut luontaisedut: ruoka, työmatkat joista saa erillisen verottoman korvauksen, tyky-raha ja kylpyläkuntoutukset, joululahjarahat, kesälomarahat yms yms. Ja lomaa vielä pari kuukautta vuodesta!


      • Hoh-hoijaa
        kirjastontäti kirjoitti:

        en työskentele pienessä sivukirjastossa nykyään vaan kunnan pääkirjastossa. Palkan lisäksi pitää muistaa kaikki muut luontaisedut: ruoka, työmatkat joista saa erillisen verottoman korvauksen, tyky-raha ja kylpyläkuntoutukset, joululahjarahat, kesälomarahat yms yms. Ja lomaa vielä pari kuukautta vuodesta!

        Ensin yhtä sitten toista.
        Luontoisetuja etuja kunnallisella puolella ole.


      • kirjastontäti
        Hoh-hoijaa kirjoitti:

        Ensin yhtä sitten toista.
        Luontoisetuja etuja kunnallisella puolella ole.

        olenko väittänyt olevani muualla kuin kunnankirjastossa? Vielä selvennökseksi: olen siis ennen työskennellyt kaupunginkirjastossa ja nyt olen pienen kunnan kirjastossa. Ja tiedoksesi vaan, meillä ainakin on luontaisetuja, kai sekin vaihtelee kunnittain!?


      • Hoh-hoijaa
        kirjastontäti kirjoitti:

        olenko väittänyt olevani muualla kuin kunnankirjastossa? Vielä selvennökseksi: olen siis ennen työskennellyt kaupunginkirjastossa ja nyt olen pienen kunnan kirjastossa. Ja tiedoksesi vaan, meillä ainakin on luontaisetuja, kai sekin vaihtelee kunnittain!?

        Pienet kunnat ovat niin taloudellisessa ahdingossa, että luontaisetuja ei ole. Edellyttäen, että puhutaan Suomesta. Tiedän mistä puhun


      • kirjastontäti
        Hoh-hoijaa kirjoitti:

        Pienet kunnat ovat niin taloudellisessa ahdingossa, että luontaisetuja ei ole. Edellyttäen, että puhutaan Suomesta. Tiedän mistä puhun

        ei kuntamme rikas ole, mutta työntekijät hyvässä asemassa!


    • olla kateellisia

      kun noin mollaavat kirjastontätejä ja kunnan virkoja. Minäkin työskentelen pienehkön kunnan (yli 5000 asukasta) kirjastossa ja kyllä meillä pyyhkii mukavasti! Sekä kirjastossa että henk.koht. elämässä. Kirjastolla on suhteellisen hyvät määrärahat ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Kunta muistaa meitä työntekijöitä säännöllisesti, ensi kuussakin on juhlat: rajattomasti ruokaa ja viiniä. Asun omakotitalossa, tonttia on noin pari hehtaaria. Harrastan matkustelua ja puutarhanhoitoa. Työajat ovat ihanteelliset: jää aikaa yksityiselämäänkin!

      • Hoijaa-hoh

        Pirun kateelliselta vaikuttavat. Olen pienessä kunnassa kirjastossa, meillä on tosi hauskaa täällä. Sidukkaa, sipsejä, työaikana joutaa chattailemaan, töistä voi lähteä pois kun huvittaa. Mahtavaa.
        Ai niin, meinas unohtua, asun omakotitalossa, tontti n 1000 ha, en oo tarkkaan mitannut


      • sanos muuta
        Hoijaa-hoh kirjoitti:

        Pirun kateelliselta vaikuttavat. Olen pienessä kunnassa kirjastossa, meillä on tosi hauskaa täällä. Sidukkaa, sipsejä, työaikana joutaa chattailemaan, töistä voi lähteä pois kun huvittaa. Mahtavaa.
        Ai niin, meinas unohtua, asun omakotitalossa, tontti n 1000 ha, en oo tarkkaan mitannut

        mitäpä sitä rehkimään jos ei oo pakko! ja sipsit janottaa..


      • Tsaukkis
        sanos muuta kirjoitti:

        mitäpä sitä rehkimään jos ei oo pakko! ja sipsit janottaa..

        Aion heti hakea oppisopimuksella kirjastokoulutukseen. Sidukat, sipsit ja chatit tänne ja heti!


      • provosoit?

        No nyt tiedätäänkin, mistä kunnan seuraavia säästökohteita kannattaa hakea!


    • kirjastontäti

      oltaisiin hiukan poikettu aiheesta :) Kirjastokoulutuksesta kai alunperin oli kyse tai sen liiallisuudesta. Toki sipsiensyömiseen ja sidukanjuomiseen ei paljoa koulutusta tarvitsekaan :)

      • Tsaukkis

        Kirjastontäti hei !
        Missähän kunnassa työskentelet? Näin hyviä kuntia näin hyvine etuineen ei Suomessa varmasti ole monta. Haluan heti sinne töihin !


      • Hoh-hoijaa

        Käyn kirjastossa viikottain, olen aina saanut siellä erittäin hyvää palvelua,todellisten asiantuntijoiden,huoliteltujen,ystävällisten virkailijoiden opastusta.Tiedän senkin, että palkkaus ei ole päätä huimaava,eikä kunnallisella puolella niitä luontaisetuja valitettavasti ole.


      • Saanen epäillä
        Hoh-hoijaa kirjoitti:

        Käyn kirjastossa viikottain, olen aina saanut siellä erittäin hyvää palvelua,todellisten asiantuntijoiden,huoliteltujen,ystävällisten virkailijoiden opastusta.Tiedän senkin, että palkkaus ei ole päätä huimaava,eikä kunnallisella puolella niitä luontaisetuja valitettavasti ole.

        Missä kirjastossa on huoliteltuja kirjastotätejä?
        Enemmistöllä on huonosti istuvat farkut, porkkanamallia 80-luvulta, ja harmaaksi kauhtunut t-paita virttyneen ja nyppyyntyneen villakauhtanan seurana. Mutta se onkin ulkopuolisen mielipide. HOmmansa osaavat hyvin ja palvelu on ylipäätään hyvää. Karderoobiin ei varmaan kuulu paljon rahaa.


      • Hoh-hoijaa
        Saanen epäillä kirjoitti:

        Missä kirjastossa on huoliteltuja kirjastotätejä?
        Enemmistöllä on huonosti istuvat farkut, porkkanamallia 80-luvulta, ja harmaaksi kauhtunut t-paita virttyneen ja nyppyyntyneen villakauhtanan seurana. Mutta se onkin ulkopuolisen mielipide. HOmmansa osaavat hyvin ja palvelu on ylipäätään hyvää. Karderoobiin ei varmaan kuulu paljon rahaa.

        Siellä missä itse asioin, on todella upeita, tyylikkäitä rouvia.
        Kaukana ns. luontoliitto-lookista.
        mutta tämä on vain minun mielipiteeni.


      • kirjastontäti
        Hoh-hoijaa kirjoitti:

        Käyn kirjastossa viikottain, olen aina saanut siellä erittäin hyvää palvelua,todellisten asiantuntijoiden,huoliteltujen,ystävällisten virkailijoiden opastusta.Tiedän senkin, että palkkaus ei ole päätä huimaava,eikä kunnallisella puolella niitä luontaisetuja valitettavasti ole.

        kun meillä niitä luontaisetuja on ja kuten sanottu niin kuntia on erilaisia. Vai työskenteletkö itse jossain valtionhallinnossa ja tunnet kaikki kunnat ja niiden toiminnat?


      • kirjastontäti
        Hoh-hoijaa kirjoitti:

        Siellä missä itse asioin, on todella upeita, tyylikkäitä rouvia.
        Kaukana ns. luontoliitto-lookista.
        mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

        pukeutumisen suhteen ihan samalla lailla kuin muissakin ammateissa! Onneksi meille ei ole tullut sitä pankkineitivirkapukua kuitenkaan vaikka sitä on joskus kaavailtu!! Itse suosin iloisia värejä, ruutua raitaa kukkkaa, mutta en oo mikään ladylike. En silti kulje kauhtanoissakaan enkä likaisissa vaatteissa.


      • Kirjastovirkailija
        kirjastontäti kirjoitti:

        pukeutumisen suhteen ihan samalla lailla kuin muissakin ammateissa! Onneksi meille ei ole tullut sitä pankkineitivirkapukua kuitenkaan vaikka sitä on joskus kaavailtu!! Itse suosin iloisia värejä, ruutua raitaa kukkkaa, mutta en oo mikään ladylike. En silti kulje kauhtanoissakaan enkä likaisissa vaatteissa.

        Pukukeskusteluksiko tämä muuttui ?
        Onneksi ei ole pukukoodeja. Minä pukeudun mahdollisimman seksikkäästi. Vanhemmilla miehillä on silmänruokaa !


      • kirjastontäti
        Hoh-hoijaa kirjoitti:

        Käyn kirjastossa viikottain, olen aina saanut siellä erittäin hyvää palvelua,todellisten asiantuntijoiden,huoliteltujen,ystävällisten virkailijoiden opastusta.Tiedän senkin, että palkkaus ei ole päätä huimaava,eikä kunnallisella puolella niitä luontaisetuja valitettavasti ole.

        ainakin minä katson luontaiseduksi sen että saan esim. kahvit ilmaiseksi ja välipalat. Jouluna tulee jouluraha TAI -lahja, joka on yleensä sisältänyt kahvipaketin, glögiä, joskus jopa viinin, puuroriisin, servetit yms. Matkat maksetaan verottomana eri toimipisteiden välillä ja kirjakauppakäynneiltä. Tyky-rahaa on varattu muutama kymmenen euroa henkilöä kohti oman kunnon ylläpitämiseen tai hierontoihin tms. Pikkujoululahja on ollut joko ruokailu tai teatterireissu. Ja jos kunnassamme järjestetään juhlat niin tarjoilu on ruhtinaallinen ruokineen ja viineineen. Yms yms yms. En tiedä mihin ystävämme Hoh-hoijaa nämä yllämainitut laskee, mutta minä katson niiden olevan luontaisetuja. Mukavimmat "luontaisedut" tulevat tietysti asiakkailta: suklaata, viiniä, kukkia ja mitä erilaisempia joululahjoja. Eipä se palkkaus monella muullakaan alalla ole päätähuimaava, mutta työnä tämä on niin hauskaa että raha tulee vain extrana sen päälle!!


      • sekstant
        Kirjastovirkailija kirjoitti:

        Pukukeskusteluksiko tämä muuttui ?
        Onneksi ei ole pukukoodeja. Minä pukeudun mahdollisimman seksikkäästi. Vanhemmilla miehillä on silmänruokaa !

        miehillä, yllättävän monet nuoret miehet ihastuvat vähän vanhempiinkin naisiin..


      • Hoh-hoijaa
        kirjastontäti kirjoitti:

        kun meillä niitä luontaisetuja on ja kuten sanottu niin kuntia on erilaisia. Vai työskenteletkö itse jossain valtionhallinnossa ja tunnet kaikki kunnat ja niiden toiminnat?

        kunnat ovat talouksineen paskat housussa. Rahaa ei ole kuin juuri ja juuri sen lystin pyörittämiseen. Kirjastojen menot ovat ekana karsintalistoilla. näin on, enkä sille mitään voi.


      • Hölmistynyt
        kirjastontäti kirjoitti:

        ainakin minä katson luontaiseduksi sen että saan esim. kahvit ilmaiseksi ja välipalat. Jouluna tulee jouluraha TAI -lahja, joka on yleensä sisältänyt kahvipaketin, glögiä, joskus jopa viinin, puuroriisin, servetit yms. Matkat maksetaan verottomana eri toimipisteiden välillä ja kirjakauppakäynneiltä. Tyky-rahaa on varattu muutama kymmenen euroa henkilöä kohti oman kunnon ylläpitämiseen tai hierontoihin tms. Pikkujoululahja on ollut joko ruokailu tai teatterireissu. Ja jos kunnassamme järjestetään juhlat niin tarjoilu on ruhtinaallinen ruokineen ja viineineen. Yms yms yms. En tiedä mihin ystävämme Hoh-hoijaa nämä yllämainitut laskee, mutta minä katson niiden olevan luontaisetuja. Mukavimmat "luontaisedut" tulevat tietysti asiakkailta: suklaata, viiniä, kukkia ja mitä erilaisempia joululahjoja. Eipä se palkkaus monella muullakaan alalla ole päätähuimaava, mutta työnä tämä on niin hauskaa että raha tulee vain extrana sen päälle!!

        Kirjastontäti hei !
        Onpas teillä edut!
        Tänne kelpais kanssa asiakkaiden antamat viinilahjat sun muut pöperöt ja jos ei paljon töitäkään tartte tehdä kunhan vaan mukavia jutustelee asiakkaille ja lopun ajan chattailee, oot mukavissa kunnan hommissa. Mistähän kunnasta tässä on kyse? Kohta teillä on tunkua kirjastohommiin.


      • Toinen hoh-hoijaa
        kirjastontäti kirjoitti:

        ainakin minä katson luontaiseduksi sen että saan esim. kahvit ilmaiseksi ja välipalat. Jouluna tulee jouluraha TAI -lahja, joka on yleensä sisältänyt kahvipaketin, glögiä, joskus jopa viinin, puuroriisin, servetit yms. Matkat maksetaan verottomana eri toimipisteiden välillä ja kirjakauppakäynneiltä. Tyky-rahaa on varattu muutama kymmenen euroa henkilöä kohti oman kunnon ylläpitämiseen tai hierontoihin tms. Pikkujoululahja on ollut joko ruokailu tai teatterireissu. Ja jos kunnassamme järjestetään juhlat niin tarjoilu on ruhtinaallinen ruokineen ja viineineen. Yms yms yms. En tiedä mihin ystävämme Hoh-hoijaa nämä yllämainitut laskee, mutta minä katson niiden olevan luontaisetuja. Mukavimmat "luontaisedut" tulevat tietysti asiakkailta: suklaata, viiniä, kukkia ja mitä erilaisempia joululahjoja. Eipä se palkkaus monella muullakaan alalla ole päätähuimaava, mutta työnä tämä on niin hauskaa että raha tulee vain extrana sen päälle!!

        Ja kukaanhan ei usko tällaista kuntaa olevan olemassakaan, eihän?


      • Kirjastonhoitaja
        kirjastontäti kirjoitti:

        kun meillä niitä luontaisetuja on ja kuten sanottu niin kuntia on erilaisia. Vai työskenteletkö itse jossain valtionhallinnossa ja tunnet kaikki kunnat ja niiden toiminnat?

        älä välitä kirjastontäti, täällä pyörii näköjään vain kateudesta vihreitä muun alan edustajia. Tai loppuunpalaneita yrittäjiä, jotka joutuvat niska limassa raatamaan ja kadehtivat kunnan työntekijöitä. Kunnan työntekijöistä suurin osa pääsee suht helpolla, ei ole kyse vain kirjaston työntekijöistä!


      • kirjastontäti
        Kirjastonhoitaja kirjoitti:

        älä välitä kirjastontäti, täällä pyörii näköjään vain kateudesta vihreitä muun alan edustajia. Tai loppuunpalaneita yrittäjiä, jotka joutuvat niska limassa raatamaan ja kadehtivat kunnan työntekijöitä. Kunnan työntekijöistä suurin osa pääsee suht helpolla, ei ole kyse vain kirjaston työntekijöistä!

        selvää kateutta ilmassa. Minkäs minä sille voin että olen niin hyvä työssäni ja minut siitä hyvästä palkitaan!?


    • kuntatyöntekijä

      Tuntuu tosiaan täällä olevan kovasti kateellista porukkaa. Onko todellakin niin että kirjastonhoito on kateutta herättävää työntekoa? Itse työskentelen myös kuntapuolella ja meidän kunnassamme on aikalailla vastaavanlaisia etuja kuin kirjastontädin kunnassa. Ainoastaan asiakkailta saatavat lahjat puuttuvat, sosiaalipuolella ei ole aina niin kiitollisia asiakkaita..

    • kirjastonhoitaja

      Meillä saa kyllä joulun aikaan kaikenlaista kakkua ja konvehtia. Ei työnantajalta vaan lahjaksi asiakkailta. Tämä on suuri kaupunki, mutta meillä on pieni lähiökirjasto ja monet asiakkaat ovat tuttuja ja tyytyväisiä ja meitä kyllä välillä lahjotaan ja palkitaan.

      Vaatteet on kaikilla ihan omanlaisensa, mutta tuosta keskustelusta olin aistivinani, että vaatteista arvosteltiin juuri naisia. Haloo! Kyllä ainakin meidän kirjastossa on miehiäkin töissä. Ihan yhtä lailla kauhtuneita tai hienoja hekin voivat olla.
      Porukka vaihtuu vähän väliä, kun vakituisia on vain pari. Mutta jotenkin tänne valikoituu mukavia tyyppejä. Kirjaston aulassa on tietenkin kahvila, josta saa tosi halvalla henkilökuntahinnalla kahvia ja leivoksia.

      En halua etelään, mutta kyllä minun palkallani voi lapset Linnanmäelle viedä. Kesämökki ei ole tarpeen, meillä on oma pieni piha. En asu kunnan työntekijöille varatussa vuokra-asunnossa, vaikka sellaisiakin olisi. Meillä on sellainen mukava rivitaloasunto vuokralla. Kyllä siihen kirjastotädin rahat riittää. Olenhan sentään ensin opiskellut 5 vuotta yliopistossa ja siinä tuli tutuksi, miten saada pieni raha riittämään moneen asiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3856
    2. 209
      3068
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe