Istutuksen työtahti

Jorves

Kuinka monta puun taimea tunnissa ehtii istuttamaan? Toisin sanoen kuinka monta tuntia menee hehtaarin istuttamiseen. Käsitykseni mukaan yli 10 tuntia/ha?? Taimien tiheys tietysti vaihtelee, mutta jotakin arvioita.

18

12193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsänomistaja-istuttaja

      istuttanee tuollaiset 100 tainta tunnissa. Mutta palkkarengit revittelee jopa 2000 tainta päivässä, eikä heidän työpäivän pituus ole ainakaan enempää kuin kahdeksan tuntia - kahvi- ja ruoka tauot.
      Siitä voi jokainen päätellä, mikä on istutustyön taso!
      Eli toinen istuttaa hehtaarin yhdessä kahdeksan tunnin työ päivässä, kun taas toisella saattaa mennä 2-2,5 päivää.

      • ja roikkuu

        Istutusvauhti riippuu myös siitä, mitä istutetaan, mihin ja millä laadulla. Kivinen kallionkylki / tasainen hiekka- tai multamaa. Avojuuritaimi kuokalla / pieni pottitaimi putkella. Jne.

        Nimimerkillä eräänkin kerran kivien välistä kasvumaata etsinyt...


    • juntti----

      No sellanen 100- 150 tainta tunnissa jos maa ihan ok. Ja istuttaa HUOLELLISESTI eikä vaan sinne päin. Eipä tossa taho palkoille päästä..

      • ei muuten

        ole päässyt pahemmiten rikastumaan HERRAT sen muuten olisi tehnyt.


    • enkko

      Tänään pistelin joutessani 5000 kpl 8 tuntiin.Lunta oli n.80cm.Siihen hangelle nakkelin taimia niinku heinänsiementä.Van oli joutusaa hommaa..En vaan tiijä menikö ihan oikein :)

      • sulla ole

        eikö sulla todellakan ole mitään muuta tekemistä kuin kertoilla täällä satuja ps. kerro ne illalla lapsillesi!!!!!!!!


      • taas,
        sulla ole kirjoitti:

        eikö sulla todellakan ole mitään muuta tekemistä kuin kertoilla täällä satuja ps. kerro ne illalla lapsillesi!!!!!!!!

        puolestani olen edistyksellinen ja istutan nykyisin taimet latvapuoli maahan päin,on kävynkerääjän paljon mukavampi poimia käpyset ei tavii reisiä puuhun.


    • tahti.

      ei se tahti kun se työjäki.
      itse omaan metsään kun istutin niin siinä oli vähä yli hehtaarin kokoinen aukko vaihtelevaa mastoa , kalliota kivikköä mutamaata ym niin 3 päivää mulla siinä meni mutta mulla olikin aikaa ja taimet tuli otollisille kasvupaikoille.
      ei siinä kannata hosua ainakaa ku omaa mettää istuttaa .

    • topintam

      12 lootaa pv/6h keskimäärin omaan mettään hyvin tietysti..vähän samanlaista hommaa ku marjanpoiminta jos reippaasti touhuaa niin jälkeäkin tulee tärkeintä "ladata tykki siirtyessä mättäältä toiselle" ei tuu turhaa seisoskelua ! työ tekijäänsä opettaa 100000 taimen jälkeen sitä ei tarvii paljon enää ajatella menee ihan omalla painollaan
      -ennätykseni 18 ltk kuusia/pv-

      • Nimetön

        oot tehokas! Voin vaan kuvitella tuommoisen kehuskelijan työnjäljen... Kertoo jutuista jotain sekin, et taimilaatikoita on aika monen kokoisia, riippuen taimien iästä. Iso ero onko 90 vai 150 kpl laatikko, mutta eihän se kaltaisillesi mitään merkkaa. Laitahan taimia mättääseen, kun muuta et taida sinne saadakaan laitetuks...=)


      • Oi kuusipuu
        Nimetön kirjoitti:

        oot tehokas! Voin vaan kuvitella tuommoisen kehuskelijan työnjäljen... Kertoo jutuista jotain sekin, et taimilaatikoita on aika monen kokoisia, riippuen taimien iästä. Iso ero onko 90 vai 150 kpl laatikko, mutta eihän se kaltaisillesi mitään merkkaa. Laitahan taimia mättääseen, kun muuta et taida sinne saadakaan laitetuks...=)

        Eikö tule keneltäkään rehellistä vastausta mihin uskoa ?.Itse olen istuttanut avotaimilla laikutuksen jäljelle muutaman hetaarin ajat sit.Nyt tulee kesäkuu alkupuolien pottitaimien istutus kaivuri muokkasi alueen raiskioksi.Mielenkiinnosta vaan tietäisinkin alue on tasaista n 2ha.


      • joku vaa
        Oi kuusipuu kirjoitti:

        Eikö tule keneltäkään rehellistä vastausta mihin uskoa ?.Itse olen istuttanut avotaimilla laikutuksen jäljelle muutaman hetaarin ajat sit.Nyt tulee kesäkuu alkupuolien pottitaimien istutus kaivuri muokkasi alueen raiskioksi.Mielenkiinnosta vaan tietäisinkin alue on tasaista n 2ha.

        Itse olen tehnyt istutus töitä suht paljon ja tunnissa se 200 tainta menee (istutusputkella).

        Semmonen suht hyvä määrä 8 tunnissa on se 1000 tainta..

        Aluks se saattaa tuntua aika mahdottomalta, mutta kun siihen tulee semmonen rutiini, niin kyllä se siitä.


      • mpäå
        joku vaa kirjoitti:

        Itse olen tehnyt istutus töitä suht paljon ja tunnissa se 200 tainta menee (istutusputkella).

        Semmonen suht hyvä määrä 8 tunnissa on se 1000 tainta..

        Aluks se saattaa tuntua aika mahdottomalta, mutta kun siihen tulee semmonen rutiini, niin kyllä se siitä.

        En tiiä miten voitte olla kyseisessä hommassa nuin hitaita... Itse olen ollut istuttamassa metsähallituksella jo viitenä vuonna ja tämän kesän aikana olen lyönyt keskimäärin 15 laatikkoa/pv. Olen tehnyt reilun 6 tunnin päivää ja pitänyt yhden noin tunnin mittaisen ruokatauon... Eikös se sitten tee joatkuinkin 3*250=750 tainta tunnissa ja se ei ole homma eikä mikään kunhan ei turhia höpise muidne kanssa ja keskittyy työn tekoon.


    • kovempi jätkä

      itehän löin 8,5 tunnissa 3300 kuusen taimea maahan :D

    • mänty 150e

      Hyvä maasto,niin jouduttaa taimien laittoa,mätästys kiekkamaalla on aika joutusa laittaa.
      Männyn taimia olen laittanu vähintään 1500-2500kpl/pv,alueesta riippuen.
      Mutta istutus hinta saisi olla 6snt7korkeampi,mutta onhan sekin tyhjää parempi..

    • 18 vee

      10 senttiä taimelta ja joka päivä 1500 maahan. se on mun osalta siinä. kesätyöksi teen ja oon tyytyväinen. n 7 tunnin päiviä.

    • Fir Spur

      Itsellä taitaa mennä kuusta keskimäärin 200kpl/h. Kuokalla koivua 200kpl/päivä.
      Kateellisena katselen kun ammattimies pysäköi mönkijänsä juuri siihen kohtaan ( -5m) mihin vakka tyhjenee. Siinä ei mene kuin alta minuutti ja taas on taimea putkessa. Ei kai se alle 2000 kpl päiviä tee =)
      Ei voi kuin toivottaa pitkää ikää ja pieniä aukkoja jos joku vielä haluaa takoa kuokalla taimet kovaan maahan oksien ja kantojen sekaan. Lämpöisiä muistoja tästä

    • 30v työkokemusta

      totuus alkaa olla keski-suomen maisemissa se 150 per tunti ammatti miehellä. jos puhutaan istutus vauhdista,eikä jostain muusta asian vierestä. siis 1200/8h ja siinä myös normi taimien haut,ja kahvin juonnit mukana. riittävän syvään istutus,taimet suorassa ja muokkaus jäljen mukaisesti parhaissa paikoissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe