Nettisivujen koodaaminen Macilla

elizabethhh

Miten koodaatte nettisivuja Macilla vai koodaatteko? Itse olen koittanut tehdä tekstieditorilla, mutta se on hankalaa. MacBookin näppäimistöstä en meinaa edes löytää kaikkia tarvittavia merkkejä ja ääkköset menee jotenkin sekaisin.

En ole käyttänyt sitä Macin nettisivujen editoriohjelmaa, kun haluan kirjoittaa itse kaiken koodin....Teen sivut xhtml:llä ja css:llä.

Onko jollain jotain jippoja miten koodaaminen sujuisi helpommin?

Ikävää on myös mielestäni, että sivuja ei pääse Macilla testaamaan IE:llä, kun IE:stä ei ole uusimpia versioita Macille. Viimeksi kun tein sivut Macilla ja testasin niitä Firefoxilla niin myöhemmin huomasin, että eikös ne olleet rikki IE:llä.. :(

17

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IE:ssä, joka ei noudata mitään standardeja vaan puhtaasti Mikkiksen omia oikkuja. Sivu voi olla virheetön ja aueta moitteetta joka ikisessä muussa selaimessa, mutta IE:n mukaan se on rikki, koska se IE itsessään on valmiiksi rikki...

      MacBookin näppäimistön merkistö löytyy Järjestelmäasetusten Maakohtaiset-asetuksen kautta, jota kannattaa tutkia ja viilata niin että näppiskartan saa suoraan yläpalkista.

      IE 7:n saa MacBookiin mm. seuraavasti:
      Muisti maksimiin (se on halpaa) > asennetaan Parallels Desktop tai VMware Fusion > asennetaan Windows. Tämän jälkeen pystyt tekemään MacBookillasi enemmän asioita kuin PC:llä ikinä sekä käyttämään OS X:iä ja Windowsia yhtä aikaa.

      Muun kysymäsi osalta kehotan siirtymään Hopeiseen Omenaan.

      • Heh...

      • ie sukkaa

      • Safari käytössä

      • Heh heh
        Safari käytössä kirjoitti:

        Tuollainen ukko tulee myös Safarilla ( 3.0.4 ). Nenä muuttuu siniseksi kun hiiren vie sen päälle. Ilmeisesti kuuluu asiaan ?

        Turhaan yritti puolustella paskaa exploreriansa.


      • rrr
        Heh heh kirjoitti:

        Turhaan yritti puolustella paskaa exploreriansa.

        Kokeilepas NVU:ta

        http://nvudev.com/download.php

        Voit tehdä WYSIWYGinä tai koodaamalla ja saat esikateltua tekosesi samalla.


      • tuon nyt
        Heh... kirjoitti:

        Repe taas vauhdissa IE & MS kiukussaan..=)

        Testaappa kuule Acid-testillä niitä selaimiasi, aika kivasti kusee moni muukin kuin IE..

        http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html

        mennä läpi laadukkailla nykyselaimilla. IE:llä tulos on lähinnä surkuhupaisa/raivostuttava.

        safari ja konqueror tietenkin läpäisee kun ovat samaa khtml perhettä.

        Nintendo Wiin selain (Opera) myös.

        Firefoxi 3 beta läpäisee kans.


      • Heh...
        tuon nyt kirjoitti:

        mennä läpi laadukkailla nykyselaimilla. IE:llä tulos on lähinnä surkuhupaisa/raivostuttava.

        safari ja konqueror tietenkin läpäisee kun ovat samaa khtml perhettä.

        Nintendo Wiin selain (Opera) myös.

        Firefoxi 3 beta läpäisee kans.

        Niinhän niiden pitäisi, ei FF 2 tuota myöskään oikein näytä, ei sillä ole merkitystä onko se sinne päin, kyllä sen pitää oikein näkyä. Jos tuollaisen hässäkän nyt yleensäkään joku viitsii tehdä niin kusee se homma FFoxillakin. Jos kyseessä olisi sivupohja niin vituiksi menee kun divit hyppii miten sattuu...!!

        Nettisivuja teen useita vuodessa ja ei tuo IE nyt mikään ylivoimaisen vaikea ole saada tottelemaan oikein, kaikki sivut on diveillä ja css:llä standardien mukaan, ei edes tarvitse if ie-juttuja laittaa kun miettii etukäteen mitä tekee...

        FF tekee myös omituisia juttuja välillä, sisäkkäiset divit paddingeilla floatattuna tekee mitä sattuu, mutta kaikki on koodia muuttamalla saatavissa näkymään oikein kaikilla selaimilla, siksi vituttaa tuo ainainen IE ei osaa ja ei voi tehdä standardien mukaisia sivuja, paska puhetta sanon minä..!!


    • 1stMacFinn
    • mika2

      ... jos teet standardin mukaista koodia, niin miten ne sivut voisi olla rikki?!? jos joku selain ei niitä osaa näyttää, niin se on sen selaimen häpeä. Jos taas haluat tehdä winonlysivut niin käytä hyvä ihminen wintoosaa siihen.

      Sillä tavallahan mikkis sitä valta-asemaansa koittaa pönkittää. Ei muut toimijat voi lähteä siihen leikkiin mukaan, koska mikkis muuttaa sääntöjä sitä mukaa. Ei sii ole muuta mahdollisuutta kuin noudattaa standardia ja käyttäjät päättävät loput.

      • jason-blue

        Nettisivuja tehtäessä tulis kuitenkin pyrkiä siihen, että ne näkyy käytetyimmillä selaimilla. Muuten saattaa palkanmaksu katketa.

        Nopein ja helpoin tapa on kirjottaa sivut standardien mukaan ja tehdä lopuks workaroundeja CSS:ään IE:tä varten.


      • elizabethhh
        jason-blue kirjoitti:

        Nettisivuja tehtäessä tulis kuitenkin pyrkiä siihen, että ne näkyy käytetyimmillä selaimilla. Muuten saattaa palkanmaksu katketa.

        Nopein ja helpoin tapa on kirjottaa sivut standardien mukaan ja tehdä lopuks workaroundeja CSS:ään IE:tä varten.

        Minusta vika on koodaajassa, jos sivut eivät näytä samalta kaikissa selaimissa. Välillä sen eteen joutuu tekemään töitä ja kikkailemaan, mutta itse ainakin haluan, että tekemäni sivut toimivat ainakin kaikilla käytetyimmillä selaimilla.

        Ja uusin IE beta 8.0. -versio muuten läpäisee ACID-testin...


      • jason-blue
        elizabethhh kirjoitti:

        Minusta vika on koodaajassa, jos sivut eivät näytä samalta kaikissa selaimissa. Välillä sen eteen joutuu tekemään töitä ja kikkailemaan, mutta itse ainakin haluan, että tekemäni sivut toimivat ainakin kaikilla käytetyimmillä selaimilla.

        Ja uusin IE beta 8.0. -versio muuten läpäisee ACID-testin...

        Sitähän mä just sanoin


      • elizabethhh kirjoitti:

        Minusta vika on koodaajassa, jos sivut eivät näytä samalta kaikissa selaimissa. Välillä sen eteen joutuu tekemään töitä ja kikkailemaan, mutta itse ainakin haluan, että tekemäni sivut toimivat ainakin kaikilla käytetyimmillä selaimilla.

        Ja uusin IE beta 8.0. -versio muuten läpäisee ACID-testin...

        >Ja uusin IE beta 8.0. -versio muuten läpäisee ACID-testin...

        Eikös tämä sitten helpota koodaajan elämää huomattavasti?


      • elizabethhhh
        jason-blue kirjoitti:

        Sitähän mä just sanoin

        Joo, no se oli Mikalle ja yhdyin samalla sun mielipiteeseen. ;)


      • elizabethhhh
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ja uusin IE beta 8.0. -versio muuten läpäisee ACID-testin...

        Eikös tämä sitten helpota koodaajan elämää huomattavasti?

        Helpottaa toivon mukaan, kunhan vaan kaikki päivittäisivät selaimensa tuohon uusimpaan version...niin ehkä sit kun siitä tulee virallinen. Tosin mietin, että onko toi yleiskäyttöön tarkoitettu, kun siinä korostetaan nimenomaan, että se on selain webkehittäjille, mutta kai se on kaikille...?


    • Arnie

      Kyllä mä vaan koodaan iMacilla sivuja ja helposti käy. Parhain tapa on käyttää Adoben Dreamweaver ohjelmaa "split" -modissa eli kirjoitat koodia ja näät ohjelman alla miltä sivu todellisuudessa näyttää, ohjelma auttaa myös koodaamista huomattavasti. PCllä koodaamista en ole harrastanut kuin koulussa notepadilla, joten PCstä en tiedä, mutta Mac on hyvä vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      403
      7737
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      190
      5716
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2231
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1587
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1178
    8. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      8
      1071
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      959
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      902
    Aihe