HYVÄ SUKSI

=HYVÄ HIIHTÄJÄ?

Heittäkää joku arvio paljonko voi tulla eroa ajassa/km jos on tosi hyvä luisto&suksi tai kehnot edelliset (kuitenkin kilpavehkeet)?
Jos esim. testauksessa toisen sukset luistaa 10 metriä loivassa mäessä pidemmälle niin paljonko se vaikuttaa kisassa?

23

3912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertailua

Kari Variksen Finlandia-hiihdon voittoajat 2008:
      perinteinen (la): 2:04
      vapaa (su): 2:13

Hyvällä ja huonolla luistolla on siis järkyttävän suuri vaikutus.

• tuo on...

...ihan ääriesimerkki kun lauantaina oli jääladut ja sunnuntaina märkä lumisade eikä kari sunnuntaina joutunut hiihtämään täysiä kun kisa oli paljon heikkotasoisempi. Jos puhutaan esim piirikunnallisesta kympin kisasta ja on normaali talvikeli niin 1-2 minuuttia voi jäädä suksella. Vaikeilla keleillä kuten vesikelillä tai vitilumella voi tulla isompikin ero. Tietysti mitä korkeatasoisempi kisa niin sitä vähemmän suksella eroja syntyy kun kaikilla on huippuvehkeet ja voitelutaito.

• Vapaalla..
        tuo on... kirjoitti:

...ihan ääriesimerkki kun lauantaina oli jääladut ja sunnuntaina märkä lumisade eikä kari sunnuntaina joutunut hiihtämään täysiä kun kisa oli paljon heikkotasoisempi. Jos puhutaan esim piirikunnallisesta kympin kisasta ja on normaali talvikeli niin 1-2 minuuttia voi jäädä suksella. Vaikeilla keleillä kuten vesikelillä tai vitilumella voi tulla isompikin ero. Tietysti mitä korkeatasoisempi kisa niin sitä vähemmän suksella eroja syntyy kun kaikilla on huippuvehkeet ja voitelutaito.

oli mukana Petri Ylönen, joka on voittanut Isometsänkin!

• voitelu

Meidän juniorilla hävisi minuutti hiihtoajasta (5km) kun tehtiin urat. Mitä jos pohjassa olisi vielä fluorivoiteet?

• ¤¤¤¤¤¤

eihän sitä noin voi verrata

• mieltä
        tuo on... kirjoitti:

1-2min 10km

• voi noin
        ¤¤¤¤¤¤ kirjoitti:

eihän sitä noin voi verrata

verrata? Hiihtäjä ja reitti olivat identtiset. Ero syntyi siis vain suksien luistosta.

• verrata
        voi noin kirjoitti:

verrata? Hiihtäjä ja reitti olivat identtiset. Ero syntyi siis vain suksien luistosta.

koska ko hiihdoissa oli kyseessä eri laji.

• tällä
        Vapaalla.. kirjoitti:

oli mukana Petri Ylönen, joka on voittanut Isometsänkin!

hetkellä varmaankaan kovin iso se porukka (kotimainen)joka pesee Variksen noilla pitkillä matkoilla.Kova kaveri Hiihtämään....

• Amatööri-isä

Mikä on hyvä suksi juniorille piiritasolla perinteiseen? Vai voiteluko se ratkaisee? Monet kehuu Madhuseja. Mihin ostaessa pitäisi kiinnittää huomiota, kun yhdellä merkilläkin on monta suksea tarjolla.

• että.

ei pidä ostaa liian jäykkää pertsansuksea junnuille. pidon kanssa tulee ongelmia.
        ei merkillä ole väliä jos löytää sopivan suksen
        se kannattaa ostaa vaikka olisi mitä merkkiä
        tahansa.

• mad-1
        että. kirjoitti:

ei pidä ostaa liian jäykkää pertsansuksea junnuille. pidon kanssa tulee ongelmia.
        ei merkillä ole väliä jos löytää sopivan suksen
        se kannattaa ostaa vaikka olisi mitä merkkiä
        tahansa.

... liian jäykkää suksea ei kannata ostaa. Mulla itellä on nyt ykkösparina Madshus (no en oo kyllä junnu....ollu enää hetkeen aikaan) niin täytyy kyllä sanoo että vaikka edellisetki hankinnat on aina tehty valikoiden että jäykkyys on sopiva, niin tää Madshus on kyllä helppo hiihtää. Ja onhan tää jts kans kehunu Madshusin vapaan suksea helpoksi hiihtää, että kyllä asias varmaan on jotain todenpuolta. Ja tämä ei oo mainos... vain mielipide.

• jts-1
        mad-1 kirjoitti:

... liian jäykkää suksea ei kannata ostaa. Mulla itellä on nyt ykkösparina Madshus (no en oo kyllä junnu....ollu enää hetkeen aikaan) niin täytyy kyllä sanoo että vaikka edellisetki hankinnat on aina tehty valikoiden että jäykkyys on sopiva, niin tää Madshus on kyllä helppo hiihtää. Ja onhan tää jts kans kehunu Madshusin vapaan suksea helpoksi hiihtää, että kyllä asias varmaan on jotain todenpuolta. Ja tämä ei oo mainos... vain mielipide.

hyvä ja tasapainonen suksi vipeltää..ja ainakin mun suksessa varsinkii etupuolen painealue on just sellane kuin pitääkin..notka keula ja taitekohtaa ei muodostu ja muoviliuska menee tasasesti läpi ilman piikkiä!
        fiisserissä piti olla tarkkana just ton tavallaan "jäykän" keulan takia..ja vielä tarkempi että "kilot" oli ainakin lähellä oikeeta!
        siinä lipsahti helposti liian jäykkä pari jos ei ollu tarkkana!
        mun ylämäkihiihto on tullu rennommaksi ja tehokkaammaksi madden ansiosta..turhat jännitteet koivista on jääny pois..ehkä se pitää paikkansa että madde on kevytrakenteisen hiihtäjän suksi..varmaan näin on!fisseri oli aivan toisenlainen hiihettävä..se vaati tavallaan jatkuvasti kovaa voimaa ja vauhtia jolloin sen ominaisuudet oli kyllä hyvää luokkaa!
        ja lumikelillä mads.kyllä luistaa vallan mahottoman hyvin..kiitos notkan keulan ilman mitään turhia piikkejä..
        mulla se toimii näin..saa olla erimieltä!

• mad-1
        jts-1 kirjoitti:

hyvä ja tasapainonen suksi vipeltää..ja ainakin mun suksessa varsinkii etupuolen painealue on just sellane kuin pitääkin..notka keula ja taitekohtaa ei muodostu ja muoviliuska menee tasasesti läpi ilman piikkiä!
        fiisserissä piti olla tarkkana just ton tavallaan "jäykän" keulan takia..ja vielä tarkempi että "kilot" oli ainakin lähellä oikeeta!
        mun ylämäkihiihto on tullu rennommaksi ja tehokkaammaksi madden ansiosta..turhat jännitteet koivista on jääny pois..ehkä se pitää paikkansa että madde on kevytrakenteisen hiihtäjän suksi..varmaan näin on!fisseri oli aivan toisenlainen hiihettävä..se vaati tavallaan jatkuvasti kovaa voimaa ja vauhtia jolloin sen ominaisuudet oli kyllä hyvää luokkaa!
        ja lumikelillä mads.kyllä luistaa vallan mahottoman hyvin..kiitos notkan keulan ilman mitään turhia piikkejä..

...tulin semmoselta reilun parin tunnin rauhalliselta lenkiltä jonka kyseisillä kapuloilla hiihdin... ja oli kyllä tosi mukavaa kun pystyy hiihtämään rauhallisesti ja suksi toimii silti.
        Muuten, muistelisin jostain aikasemmista keskusteluista että minä, jts ja Jauhojärven Sami ollaan likimain samanpituisia. Ja Sami ja jts on viä kiloistaanki samalla viivalla. Mulla sen sijaan ei oo urheilijan paino vaan kiloja on aika paljo enemmän.... eli se toimii se suksi kyllä raskaammallaki hiihtäjällä... en kyllä toki omista kilpahiihtäjän potkuakaa.

• jts-1
        jts-1 kirjoitti:

kun tosta luistosta on kysymys alottajan kirjotuksessa..no se on ainakin selvää että ero on jonkinmoinen..mutta vaikea tarkkaan on sanoa!
        mun mielestä liikaa tuijotetaan tohon kuinka "pitkälle" menee jne..!yksi suuri tekijä on miten suksi luistaa ylämäkihiihossa..ja kuinka NOPEASTI se lähtee taas liukuun alamäessä..nää on semmosia asioita mitä minä seuraan omalla kohalla tarkkaan!
        jos on kisasta kysymys niin niitä vimosia loppuliukuja ei kerkii kontrolloimaa..on työnnettävä eteenpäin!
        jos on liukas suksi ja helppo hiihettävä..ylämäessä antaa suksi jo paljon etua huonosti luistavaan vehkeeseen..ei pysty liuuttamaan ja sillo menee polkemiseksi paikallaan!
        jotkut puhuvat suksen herkkyydestä..se on iha oikea sana tähän asiaan..
        tuli tossa vielä mieleen se "kuuluisa" pakkausteippi-testi..siinä oli herkkyys kyllä kohallaan..kun kävi muna-asentoon alkukiihtyvyys alko HETI..ja siinä kyllä mentii pitkälle..sanan varsinaisessa merkityksessä!
        jos teippi kestäs pohjassa..niin kymppi menis kyllä huomattavasti kovempaa..no joo..tänään oli hieno ja luistava keli..parin tunnin lenkki tuli tehtyä..kevät lähestyy ja rullailu jo pyörii päässä..eka rullakisa on jo toukokuussa..jeeees!

• jts-1
        mad-1 kirjoitti:

...tulin semmoselta reilun parin tunnin rauhalliselta lenkiltä jonka kyseisillä kapuloilla hiihdin... ja oli kyllä tosi mukavaa kun pystyy hiihtämään rauhallisesti ja suksi toimii silti.
        Muuten, muistelisin jostain aikasemmista keskusteluista että minä, jts ja Jauhojärven Sami ollaan likimain samanpituisia. Ja Sami ja jts on viä kiloistaanki samalla viivalla. Mulla sen sijaan ei oo urheilijan paino vaan kiloja on aika paljo enemmän.... eli se toimii se suksi kyllä raskaammallaki hiihtäjällä... en kyllä toki omista kilpahiihtäjän potkuakaa.

tippunu entisestään..hiihtovehkeet päällä tasan 63 kg..nyt on kyllä niin rasvaton olo että -2 asteessa rupiaa jo kylmä iskemää..

• kysymys?
        mad-1 kirjoitti:

Mistäköhän mielestänne voisi johtua, että vapaan sukseni Ficherin carbonlite plussat toimivat/ luistavat mielestäni ihan ok, mutta ladulla, mitä esim. loivaan alamäkeen olisi vapaankin suksilla kiva lykkiä tasatyöntöä niin sukset eivät luista millään kelillä ollenkaan. Eli ladulle ei ole mielekästä mennä, eli missä voisi mättää?
        Toiseksi ajatellut olen hankkia toisen parin vapaan suksia ja madshusseja olen ajatellut, eli millä malleilla hiihtelette. Olisko mad-1:lla hypersonic R:t ja jts-1:llä nanosonic carbon sk R tai Hp ? veikkailisin :) Mitä malleja suositelisitte etelän aktiiville? Väylät useasti melko kovia sekä jäisiä.

• mad-1
        kysymys? kirjoitti:

Mistäköhän mielestänne voisi johtua, että vapaan sukseni Ficherin carbonlite plussat toimivat/ luistavat mielestäni ihan ok, mutta ladulla, mitä esim. loivaan alamäkeen olisi vapaankin suksilla kiva lykkiä tasatyöntöä niin sukset eivät luista millään kelillä ollenkaan. Eli ladulle ei ole mielekästä mennä, eli missä voisi mättää?
        Toiseksi ajatellut olen hankkia toisen parin vapaan suksia ja madshusseja olen ajatellut, eli millä malleilla hiihtelette. Olisko mad-1:lla hypersonic R:t ja jts-1:llä nanosonic carbon sk R tai Hp ? veikkailisin :) Mitä malleja suositelisitte etelän aktiiville? Väylät useasti melko kovia sekä jäisiä.

...mulla on perinteisen hypersonicit eikä oo tämä uusin malli, että en osaa oikeen tuohon luistelusukseen ainakaa sanoo mitää. Mutta jts:llä lienee kyllä tietoo ja noista molemmista suksimerkeistä, että sieltä kyllä varmaan tulee vastaus kunhan ehtii.... kyllä mullaki on mieles ollu tuo Madshusin luitelusuksi mutta kyllä se ny ainaki tältä talvelta jää varmaan hankkimatta... ja pitää saada sitte joku spesialisti mukaan jos joskus sitä meen ostaan.

• jts-1
        kysymys? kirjoitti:

todennu saman..luistelu-uralla menee hyvin mutta latu-uralla ei..ehkä suksen värähtelynopeus on jollain tavoin toinen..profiili ym.ja miten se elää..nää on vaikeita analysoida..muuta en tohon nyt saa ajatusta!
        hypersonic 3*3 R skate..toi on mulla!ois nanokin ollu saatavissa mut en halunnu carbon suksea koska se ei jollain tavoin sovi mulle..on ehkä liikaa vieterimäinen toimivuudeltaan..carbon ei tavallaan elä sopivasti mun koipien alla!

• vp.k
        jts-1 kirjoitti:

todennu saman..luistelu-uralla menee hyvin mutta latu-uralla ei..ehkä suksen värähtelynopeus on jollain tavoin toinen..profiili ym.ja miten se elää..nää on vaikeita analysoida..muuta en tohon nyt saa ajatusta!
        hypersonic 3*3 R skate..toi on mulla!ois nanokin ollu saatavissa mut en halunnu carbon suksea koska se ei jollain tavoin sovi mulle..on ehkä liikaa vieterimäinen toimivuudeltaan..carbon ei tavallaan elä sopivasti mun koipien alla!

kantaa kärestä ja kannasta liian lyhyeltä matkalta, jolloin tunkeuma lumeeen on suuri. Liike-energia muuttuu lämmöksi. Luistelu-uralla tätä ei huomaa, mutta kyllä pienessä muodossa ongelma on sielläkin. Ei vain ole selvää vertailukohtaa, kuten nyt perinteisen ladulla.
        Jäykkä luikkari tuntuu olevan myös herkkä resonoimaan ladulla, jolloin suksi on kuin auton lehtijousi.

• jts-1
        vp.k kirjoitti:

kantaa kärestä ja kannasta liian lyhyeltä matkalta, jolloin tunkeuma lumeeen on suuri. Liike-energia muuttuu lämmöksi. Luistelu-uralla tätä ei huomaa, mutta kyllä pienessä muodossa ongelma on sielläkin. Ei vain ole selvää vertailukohtaa, kuten nyt perinteisen ladulla.
        Jäykkä luikkari tuntuu olevan myös herkkä resonoimaan ladulla, jolloin suksi on kuin auton lehtijousi.

uusi lumi.. 4 astetta..lumen kosteus 80%..maasto vaihteleva..aika 1.5h..PITO oli ihan hyvä!!

• vp.k
        jts-1 kirjoitti:

uusi lumi.. 4 astetta..lumen kosteus 80%..maasto vaihteleva..aika 1.5h..PITO oli ihan hyvä!!

niin lämmin, mutta 1, vähän uutta pakkaslunta yön jäleltä, luisto ja pito kohdallaan. Tunti ladulla.

• vp.k
        jts-1 kirjoitti:

olet löytänyt kantapään kautta saman mikä itselleni on tullut mieleen mittausten tuloksena.
        Kolme vuotta sitten näpelöin rossarin kanssa ja tulosta näyttää syntyneen.
        Nyt pyysin toiselta isolta sukset, joissa ei ole painealueita ollenkaan. Harmi kun et ehtinyt näkemään, se lasti tuli samana päivänä kun kävit. Tiedät tehtaan. En ole sanut käsiini parempaa perinteisen suksea, vaikka olen testannut 7 valmistajaa ja yli 50 mallia.
        Tuo painealueilla selittely on tullut tavaksi suksen valinnassa ja valmistuksessa. Vesikelillä tehdään lyhyt alue, jolla saadaan kärki ja kanta taipumaan helposti, jotta voidepesä ei vääntyisi alas. Selityksenä käytetään veden syrjäytystä ja jos mitä. Tosiasiassa pyritään pitämään liisteri irti lumesta, kun se ei luista. Vastaavasti muilla keleillä painealueita voidaaan pidentää, koska lämpötila jäykistää suksea ja kovat pitovoiteet luistavat vähän paremmin. Kaupassa voidepesä mitataan sentin tarkkuudella sisällä 23 C:ssa. Ulkona mittapiste on ihan muualla, kun pakkanen jäykistää muovirakenteen. Vesikelillä painekohtaan syntyy melkoinen pintapaine.
        Sitten se kysymysmerkki; pertsan suksi myydään siten, että painon ollessa yhdellä jalalla suksi on tiukasti kiinni koko matkalta. Pertsaa hiihdettäessä paino on aina tasaliukua lukuunottamatta yhdellä suksella. Kumpi vaikuttaa enemmän luistoon; pitovoiteen jarruttava vaikutus (kunes kuluu pois) vai hyvä luistovoide?
        Itse kutsuin tätä yhtälöä suksen "profiiliksi" ja siksi pyysin sukset, joilla ei ole valmista profiilia.
        Ei se suksienkaan kehittäminen helppoa ole jos se pitää tehdä sillä perusteella, että Ritu haukkui sukset ja toinen tehtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe