MacBook ja 22-tuumainen näyttö

eeellli

Minulla on MacBook ja olen ostanut sen kaveriksi 22-tuumaisen näytön. Isolla näytöllä kuva ei ole niin tarkka, vaikka näyttö itsessään on laadukas. Johtuuko siitä, että isolle näytölle siirretyn kuvan resoluutio on sama kuin 13-tuumaisessa läppärin näytössä, jolloin se isompana näyttää tietenkin söhryisemmältä??

Onko tähän olemassa mitään ratkaisua, jonka avulla kuvan saisi tarkemmaksi? Esim. voiko ostaa jotain parempaa näytönohjainta tms...minä kun en näistä oikein ymmärrä.

8

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja resoluutio kohdalleen Näyttö-asetuksesta. Oikea on 1680x1050. Ota pois ruksi näytön kahdennuksesta! Vedä yläpalkki Näyttö-asetuksessa ulkoisen näytön päälle, jos ja kun haluat käyttää 22-tuumaista päänäyttönä. Sulje Näyttö-asetus ja nauti lopputuloksesta.

      • eeellli

        Minulla on jo resoluutio 1680X1050. Näyttö ei kahdenna kun laitan läppärin kannen kiinni. En tosin ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla "Vedä yläpalkki Näyttö-asetuksessa ulkoisen näytön päälle", mutta luulisin, että minulla on kaikki asetukset kunnossa. Siltikään en ole ihan tyytyväinen. Kuvan laatu on ihan fine, mutta teksti ei ole niin selkeää. Ei nyt söhryistä, mutta jotenkin vaan ei niin selkeää kun voisi olla.


      • jason-blue
        eeellli kirjoitti:

        Minulla on jo resoluutio 1680X1050. Näyttö ei kahdenna kun laitan läppärin kannen kiinni. En tosin ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla "Vedä yläpalkki Näyttö-asetuksessa ulkoisen näytön päälle", mutta luulisin, että minulla on kaikki asetukset kunnossa. Siltikään en ole ihan tyytyväinen. Kuvan laatu on ihan fine, mutta teksti ei ole niin selkeää. Ei nyt söhryistä, mutta jotenkin vaan ei niin selkeää kun voisi olla.

        Onko 1680x1050 sen näytön natiiviresoluutio?

        Järjestelmäasetuksissa näet näytön asetuksissa — välilehdellä järjestys — kaksi näyttöä vierekkäin, jolloin voit raahata näyttöjen esityssijainnin fyysistä sijaintia vastaavaksi, sekä raahata toisen näytön yläreunassa näkyvän harmaan palkin siihen ulkoiseen näyttöön. Tämä tekee ulkoisesta näytöstä päänäytön, siihen asti kun otat piuhan irti.

        Mulla on 2. näyttönä Samsungin 23" telkkari ja pikkelsejä on paljon vähemmän, mutta tekstit on ihan siistejä.


      • eeellli
        jason-blue kirjoitti:

        Onko 1680x1050 sen näytön natiiviresoluutio?

        Järjestelmäasetuksissa näet näytön asetuksissa — välilehdellä järjestys — kaksi näyttöä vierekkäin, jolloin voit raahata näyttöjen esityssijainnin fyysistä sijaintia vastaavaksi, sekä raahata toisen näytön yläreunassa näkyvän harmaan palkin siihen ulkoiseen näyttöön. Tämä tekee ulkoisesta näytöstä päänäytön, siihen asti kun otat piuhan irti.

        Mulla on 2. näyttönä Samsungin 23" telkkari ja pikkelsejä on paljon vähemmän, mutta tekstit on ihan siistejä.

        Minulla on Samsungin SyncMaster 2232BW ja kyllä se resoluutio taitaa olla tuo 1680X1050.

        Ehkä minä sitten olen vain liian nirso tuon tarkkuuden suhteen.


    • Heebo

      Hei! Harkitsen Syncmaster 226cw näyttöä. Kokeilin sitä kaverilla MacBookilla. Muuten hyvä mutta värimaailma on aivan voinen kuin esim. macin omalla näytöllä. Digikuvat näyttivät aivan kaameilta; esim. normaali punainen näkyy todella räikeänä.

      Koitettiin säätää jos jollakin tavoin näytön vimpaimista, applen calibrointi työkalulla ja magictune ohjelmalla ilman kunnollista tulosta.

      Ideoita?

      • mac + 22"

        Itse olen huomannut saman ongelma. Asetukset on varmasti oikein mutta kuva näyttää silti jotenkin "pehmeältä" jos vertaa macbookini omaan näyttöön tai 22" windowsissa. Viimeinen terävyys puuttuu. Saman olen todennut monessa muussakin näytössä, jotka ei ole ollut "apple tuotteita". Onkohan tämäkin brändisulkeisuutta?


      • mac + 22" kirjoitti:

        Itse olen huomannut saman ongelma. Asetukset on varmasti oikein mutta kuva näyttää silti jotenkin "pehmeältä" jos vertaa macbookini omaan näyttöön tai 22" windowsissa. Viimeinen terävyys puuttuu. Saman olen todennut monessa muussakin näytössä, jotka ei ole ollut "apple tuotteita". Onkohan tämäkin brändisulkeisuutta?

        Kaikki Macien perässä näkemäni näytöt ovat merkistä riippumatta antaneet terävää kuvaa, jos liitäntä on ollut DVI/HDMI ja resoluutio kohdallaan. Ei poikkeuksia, eikä Apple ole ollut sanottavasti terävämpi näyttö kuin mikään muukaan merkki. Analoginen VGA taas suttaa hieman kuvaa; se onkin jo täysin vanhentunut juttu eikä sitä kannata käyttää kuin pakon edessä.

        Omassa ja lähipiirissä on pääasiassa ViewSonicin ja LG:n näyttöjä eikä terävyydessä ole ollut valittamista kenelläkään.


      • on ratkaisu. Sillä kun säätää, värit ovat kunnossa laakista, jos näyttö ei vallan rikki ole. Hinnat alkavat reilusta satasesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe