Ilmat Säät Kelit...

jeebatnoo

Olisin sellaista kysellyt, että millaiset säät mahtavat olla tuossa marraskuun loppu-tammikuu??
Silloin olisi määrä matkustaa peru-bolivia-kolumbia -akselilla, mutta tieto ilmastosta ja säästä tuohon aikaan on melko ristiriitaista. Siis mitä olen saanut netistä ja kirjoista lukea.
Pitäisi alkaa varata matkoja, mutta olis hyvä tietää millaiset kelit on, että voi suunnitella matkaa järkeväst (jos esim.marras-joulukuu sataa perussa niin sitten sinne vasta tammikuussa...)
Tattista!

11

2908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkamassa...

      Tuohon aikaan on koko alueella sadekausi alkamassa tai jo alkanut. Esim. Perussa ja Boliviassa ainakin oman kokemuksen mukaan sataa eniten alkuvuodesta, ja kuivinta on touko - syyskuussa. Suurin ero sademäärissä on vuoristossa, jossa kuivan ja kostean kauden sademäärien ero on näin hatusta tempaisten kymmenkertainen. Eniten sataa tammi-helmikuussa mutta ei silloinkaan sade ole jatkuvaa, esim nyt tammikuun lopussa vettä tuli Punossa ja Cuscossa iltapäivisin, eikä ihan joka päivä.
      Marraskuussa kokemuksen mukaan sateita ei ole yhtä paljon, mutta selvästi ollaan jo kääntymässä sadekauteen. Paikoitellen Perussa tämä vuosi on ollut tavallista sateisempi ja monet alueet ovat kärsineet tulvista.
      Viidakossa sade ja kuivankauden ero ei ole niin suuri, siellä satelee "kuivallakin" kaudella.

      • jeebatnoo

        ...hitsiläinen!
        Olin ajatelllut ens talvena pakoon tällaista sadetta ja harmautta, muttta jos siellä on ihan sama meininki...
        Ei kai lämpötilatkin ole 'alhaalla'?


      • siellä...
        jeebatnoo kirjoitti:

        ...hitsiläinen!
        Olin ajatelllut ens talvena pakoon tällaista sadetta ja harmautta, muttta jos siellä on ihan sama meininki...
        Ei kai lämpötilatkin ole 'alhaalla'?

        Mene vaan, kyllä se aina Suomen olot voittaa. Tuossa jäi mainitsematta äsken että rannikolla on silloin varmaan ihan hyvät kelit. Ei sada ollenkaan, yleensä, ja aurinkoa riittää. Varsinainen kesähän siellä on siinä tammi-maaliskuu, parasta ranta-aikaa, vaikkei se nyt mikään rantalomakohde olekaan. Perun rannikko on yleensä ympäri vuoden kuiva, varsinkin etelässä.
        Lima on kesällä (tammi-huhtikuu) aurinkoinen, muihi aikoihin pilvinen ja sumuinen ja kylmä.

        Itse olin juuri kuukauden tammi-helmikuussa. Mukavaa siellä oli. Mene viidakkoon, siellä on yli 30. Rannikolla samoin. Eikä se vuoristossakaan niin paha ole. Ne sateet ei välttämättä ole sen pahempia kuin meidän kesäsateet ja maisemat paljon paremmat.

        Kolumbian säistä en ole ihan varma, omakohtaisesti, sillä siellä olen ollut vain kerran, lokakuussa. Mutta maa on ihan tutustumisen arvoinen.


      • jeebatnoo
        siellä... kirjoitti:

        Mene vaan, kyllä se aina Suomen olot voittaa. Tuossa jäi mainitsematta äsken että rannikolla on silloin varmaan ihan hyvät kelit. Ei sada ollenkaan, yleensä, ja aurinkoa riittää. Varsinainen kesähän siellä on siinä tammi-maaliskuu, parasta ranta-aikaa, vaikkei se nyt mikään rantalomakohde olekaan. Perun rannikko on yleensä ympäri vuoden kuiva, varsinkin etelässä.
        Lima on kesällä (tammi-huhtikuu) aurinkoinen, muihi aikoihin pilvinen ja sumuinen ja kylmä.

        Itse olin juuri kuukauden tammi-helmikuussa. Mukavaa siellä oli. Mene viidakkoon, siellä on yli 30. Rannikolla samoin. Eikä se vuoristossakaan niin paha ole. Ne sateet ei välttämättä ole sen pahempia kuin meidän kesäsateet ja maisemat paljon paremmat.

        Kolumbian säistä en ole ihan varma, omakohtaisesti, sillä siellä olen ollut vain kerran, lokakuussa. Mutta maa on ihan tutustumisen arvoinen.

        Kiitos vinkkeleistä!!
        Nyt sopii sitten alkaa suunnitella tuota matkaa, kun ei tarvitse pelätä hytisevänsä kylmässä tihkusateessa 3kk:tta :)

        Tarkoitus todellakin on siis kiertää Peru-Bolivia-Kolumbia, ja pääpaino juuri Perussa eli siellä eniten aikaa viettäen.
        Kannattaa varmaankin lentää Limaan?
        Taitaa tulla halvemmaksi kuin esim. Sucresta tai la Pazista aloittaminen? Tai Bogotasta?

        Niin,ja mikä onkaan halvin mahdollinen reitti Peruun?
        Espanjan vai Jenkkien kautta vai onko vielä jokin salainen 'satama', josta ei ole hajua?


      • katso vaikka
        jeebatnoo kirjoitti:

        Kiitos vinkkeleistä!!
        Nyt sopii sitten alkaa suunnitella tuota matkaa, kun ei tarvitse pelätä hytisevänsä kylmässä tihkusateessa 3kk:tta :)

        Tarkoitus todellakin on siis kiertää Peru-Bolivia-Kolumbia, ja pääpaino juuri Perussa eli siellä eniten aikaa viettäen.
        Kannattaa varmaankin lentää Limaan?
        Taitaa tulla halvemmaksi kuin esim. Sucresta tai la Pazista aloittaminen? Tai Bogotasta?

        Niin,ja mikä onkaan halvin mahdollinen reitti Peruun?
        Espanjan vai Jenkkien kautta vai onko vielä jokin salainen 'satama', josta ei ole hajua?

        Pallontallaajista (http://www.pallontallaajat.net/pt2/) löydät juttua paljonkin eri lennoista.

        Jos lennät Limaan ja aiot vierailla sekä Boliviassa että Kolumbiassa joudut siinä kulkemaan edestakaisin omia jälkiäsi...
        Mitenkäs Ecuador? Sehän on siinä Perun ja Kolumbian välissä?


      • intohimona etelä- amerikka
        katso vaikka kirjoitti:

        Pallontallaajista (http://www.pallontallaajat.net/pt2/) löydät juttua paljonkin eri lennoista.

        Jos lennät Limaan ja aiot vierailla sekä Boliviassa että Kolumbiassa joudut siinä kulkemaan edestakaisin omia jälkiäsi...
        Mitenkäs Ecuador? Sehän on siinä Perun ja Kolumbian välissä?

        Jos vain aikaa riittää niin kannattanee tsekata lennot Chileen. Hinta jää parhaimmillaan alle 800 euron (yhden hlö meno- paluu). Itse olen lähdössä kaverin kanssa ensi vuoden syyskuun tienoilla samoille seuduille kuukaudeksi.


      • JJ
        jeebatnoo kirjoitti:

        Kiitos vinkkeleistä!!
        Nyt sopii sitten alkaa suunnitella tuota matkaa, kun ei tarvitse pelätä hytisevänsä kylmässä tihkusateessa 3kk:tta :)

        Tarkoitus todellakin on siis kiertää Peru-Bolivia-Kolumbia, ja pääpaino juuri Perussa eli siellä eniten aikaa viettäen.
        Kannattaa varmaankin lentää Limaan?
        Taitaa tulla halvemmaksi kuin esim. Sucresta tai la Pazista aloittaminen? Tai Bogotasta?

        Niin,ja mikä onkaan halvin mahdollinen reitti Peruun?
        Espanjan vai Jenkkien kautta vai onko vielä jokin salainen 'satama', josta ei ole hajua?

        Kannattaa ottaa esim. Kilroyhin yhteyttä, heiltä saa ehkä halvimmat lennot, ainakin itse olen aina sitä kautta ottanut lennot.

        Jos et halua pitkään istua koneissa, niin ota suora lento Amsterdamista Limaan. Yleensä lennättävät jenkkien kautta, mutta tulli on siellä täysin syvältä, ihan kipeetä touhua!

        Hyvällä säkällä saat edestakasin lennot alta tonnin. Kannattaa varata mahdollisimman ajoissa, niin saa halvemmalla.

        Ja kylmässä ei tarvitse hytistä, jos tule tänne pohjoisemmaksi. Limassa ja Cuscoss on "kylmä", eli päivisin jossain 15-20 asteen kieppeillä, ja kosteaa.

        Täällä pohjoisessa rannikolla on päivisin noin 30 astetta, öisin noin 22-25 astetta, eikä sadetta tule ikinä!

        Euroista saat täällä noin 3.6 - 3.8 solea, voit tarkistaa että kannattaako vaihtaa jo siellä vai vasta täällä. Sekä dollarit että Solet käy täällä. VISAkin toimii suht hyvin turistipaikoissa. Solen-kolikoita tarvitaan mototakseihin, joita kannattaa hyödyntää, tosi käteviä ja ihan sika-halpoja!


      • jorma.junttila
        JJ kirjoitti:

        Kannattaa ottaa esim. Kilroyhin yhteyttä, heiltä saa ehkä halvimmat lennot, ainakin itse olen aina sitä kautta ottanut lennot.

        Jos et halua pitkään istua koneissa, niin ota suora lento Amsterdamista Limaan. Yleensä lennättävät jenkkien kautta, mutta tulli on siellä täysin syvältä, ihan kipeetä touhua!

        Hyvällä säkällä saat edestakasin lennot alta tonnin. Kannattaa varata mahdollisimman ajoissa, niin saa halvemmalla.

        Ja kylmässä ei tarvitse hytistä, jos tule tänne pohjoisemmaksi. Limassa ja Cuscoss on "kylmä", eli päivisin jossain 15-20 asteen kieppeillä, ja kosteaa.

        Täällä pohjoisessa rannikolla on päivisin noin 30 astetta, öisin noin 22-25 astetta, eikä sadetta tule ikinä!

        Euroista saat täällä noin 3.6 - 3.8 solea, voit tarkistaa että kannattaako vaihtaa jo siellä vai vasta täällä. Sekä dollarit että Solet käy täällä. VISAkin toimii suht hyvin turistipaikoissa. Solen-kolikoita tarvitaan mototakseihin, joita kannattaa hyödyntää, tosi käteviä ja ihan sika-halpoja!

        Tarvitsisin tietoa siitä mikä on Perun alueen Planetaarinen ilmavyöhyke? ja minkälaisia ovat paikallistuulet sielläpäin? :o


      • peruperu
        jorma.junttila kirjoitti:

        Tarvitsisin tietoa siitä mikä on Perun alueen Planetaarinen ilmavyöhyke? ja minkälaisia ovat paikallistuulet sielläpäin? :o

        hahhah, taisi tylyläinen siellä olla tekemässä Oma paikka- työtä, sillä samoja kysymyksia tässä itsekin etsin !


    • Perussa käynyt

      Muistakaa että vuoristossa on aina helvetin kylmä ainakin yöllä. Ja kun saavut Limaan niin heti lentokentällä voi saada virallisesta rahanvaihtopaikasta väärennettyjä seteleitä.
      Sanoivat myös että heti lentokentältä lähtiessä on takseja ryöstetty. Suhteellisen turvallisen taksin saa kun ottaa sen kalleimman, kaupungille maksaa n. 50 dollaria.
      Kunnon lennot Peruun maksaa 1500-2000 dollaria.

    • not peru amigo

      Yxi tuttu kävi Machupichulla ja sanoi että todella epämiellyttävä paikka. Voisi olla hienokin paikka mutta perulaiset tunarit eivät osaa hallita massiivista turismia sinne ja tuloksena uskomaton kaaos. Pääasia on rahat pois - mentaliteetti ja miks ulkomaalaiset joutuu maksamaan moninkertaisen pääsymaksun?
      Kaikenkaikkiaan Peru ei ole kovin vieraanvarainen paikka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      703
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe