Tuusmotorin huollot

gs 500

Mulla oli aikoinaan Suzuki GS 500.

Ajotapani oli normaaliliikenteen mukaista eikä mitenkään revittävää.

En tunne tekniikkaa ollenkaan vaan teetätin kaikki huollot mitä pyörän ohjekirjassa neuvottiin.

Huollatin pyörää säännöllisesti otsikon liikkeessä huoltokirjan mukaisin huoltovälein.

Kerran kuitenkin kävi niin että takapyörän jarrupala oli kulunut loppuun, sitä ei oltu vaihdettu huollossa, tai vaihtoehtoisesti varoitettu siitä että pala on lopussa ja tulisi vaihtaa pian.

(Huoltoväli oli kuitenkin tässä vaiheessa jo loppumassa)

Jarrulevy meni naarmuille ja ruman näköiseksi.

Menin huomauttamaan liikkeeseen asiasta ja myyjät kokoontuivat siihen ympärille aivan kuin olisi joku oikeudenkäynti menossa, ja korostivat kuljettajan vastuuta tässä asiassa vahtia itse että jarrupalat eivät pääse kulumaan loppuun.

Sain kuulla kommentteja, että "tää on ihan sama jos tulisit meille valittamaan että sun bensatankki on tyhjä"

Hyvitystä/uutta jarrulevyä pyytäessäni melkein naurettiin ulos liikkeestä.


Onko huollossa minkäänlaista takuuta?


En jaksanut selvitellä kuluttajan oikeuksia muuten, mihin asiasta olis voinut valittaa, vaan tästä eteenpäin huollatin pyörän toisessa huoltopaikassa ja ongelmia ei niissä huolloissa ollut.


Heidän mukaan ilmeisesti moottoripyöränomistajalta vaaditaan tietämystä pyörän rakenteesta niin paljon ettei kannata alkaa harrastaa koko lajia jos ei tunne pyörän rakennetta tai osaa itse tarkistaa huoltokirjan mukaisia kohteita.

En näe nyt pyörän huoltotaulukkoa, mutta kai siihen jarrupalojen tarkistus myös kuuluu.

Tapaus on jo vanha mutta tuli mieleen kun oli työkavereiden kanssa puhetta korjaamotyön laadusta.

Muilla samankaltaisia kokemuksia?

31

13709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemukset

      aikoinaan huollatukset tuusulassa loppu kun huolto ei vastannut odotuksiani esim. laitettiin eri öljyt
      koneeseen kun sovittu,takuu korjaukseen mennyttä
      vikaa ei huomattu ja korjauskaan ei kiinnostanut
      koska pyörä ostettu uutena muualta,onneksi toisaalla vielä palvellaan,aika kokemattomalta tuo huoltoporukka omaan silmään vaikuttaa.

    • se menee

      vastuu on aina loppupelissä kuskin, oli homma mikä tahansa. Jos huoltoon kuuluu jarrupalojen tarkistus ja asentaja ei ilmoita omistajalle asiasta että kannattaa vaihtaa palat koska ovat loppu niin hänhän on vaan tarkastanut palat, eli tehnyt työnsä.

      Joissakin autohuolloissa on soitettu että asentaja kertoi että tarkasuksissa on havaittu esim. jarrupalojen loppuminen niin vaihdetaanko samalla kun renkaat jo pois. Sehän on sitten asiakkaan päätettävissä vaihdattaako ne vai ei.

      Tää on just tätä että koko henkilökunta paikalle ja yksi on äänitorvi ja muut nyökkäilee ja ovat niin saatanan ammattilaisia,jokainen on ajanut motukkaa vähinään kolme vuotiaasta asti, tais käydä sulle just niin.

      Kauppiaalle on hyvä kun saavat uuden pyörän kaupaksi, saadan luvattua 3-5 vuoden takuut ja tehdään yleensä heillä tai jossain joku kuka on valtuutettu. Vitut siellä kaikkea tarkisteta mitä pitää, lasku käteen ja leima huoltokirjaan, asiakkaalle sanotaan näkemiin. Tätä ei ole kohdistettu Tuusmotoriin koska en ole siellä asioinut.

    • Inssi2

      Tapaus on vanha ja vieläkin kaivelee?? Autolla kun ajelee ja jarrupalat loppuu niin kyllä se hyttiin kuuluu ja tuntuu pedaalissa. Muistaakseni motskarillakin sen kuulee ja tuntee jos menee sorvaus hommiksi."20 vuotta ajeltu ihan vaan normaaliajoa"

      • gs 500

        Kyllä se ääni kuuluikin ja sen vuoksi aloin tutkimaan asiaa.

        Mutta sillon kun alkoi kuulua jarrulevy oli mennyt jo pahan näköiseksi.


    • näköjäänvieläriittää

      Jos mielestäsi jarrupalojen tarkistaminen vaatii ihmeellistä teknistä tietämystä niin suosittelen todellakin että jätät pyöräilyn kokonaan.
      Osaatko rasvata itse ketjuja vai vietkö silloinkin huoltoon kun ketjut ovat täysin ruosteessa ja ketjujen rapina alkaa ottamaan korviin?

      • vainon

        Tuskin esim. nyky uusavuttomat tai kaikki naiset osaa kts. jarrujen kitkapinnan vahvuutta,näin se vaan on ja mun puolesta ajelkoon siinä missä me muutkin vaikka ei huoltohommat kiinnostaisikaan jos vaan lompakko kestää,tuohon rahastukseen taitaa olla pitkät perinteet,onneksi puskaradio
        toimii...


      • kusipää

        Kai sä nyt tajuut, että jos pyörä tulee huollosta niin ei siinä tarttis enää itse alkaa tutkimaan että kaikki on kunnossa.


      • takuuhuoltoo
        kusipää kirjoitti:

        Kai sä nyt tajuut, että jos pyörä tulee huollosta niin ei siinä tarttis enää itse alkaa tutkimaan että kaikki on kunnossa.

        niin joo,eli jos pyörä on ollut juuri huollossa niin sen täytyy kestää seuraavaan huoltoon asti moitteitta.


      • maksavia

        Onhan meitä maksavia ja maksavi
        kaisia!







        Kyllä se on sillätavalla että kun pyörä viedään huoltoon niin se myös huolletaan ja jos jätkät jotka ovat homman ottaneet hoitaakseen niin myös hoitavat,Itse kyllä huollan ja korjaan pyöräni lukuunottamatta tätä nykyelektroniikkaa.Mutta välttäkää sellaisia liikkeitä joissa on näitä stadin kundeja duunissa, ne on tottuneet vaan bamlaamaan,.ja pirun itseriittoisesti vielä!Katso edellinen viesti,


      • poju ite

        Mä olen hankkinut pyörän ajamista varten ja huoltoon vien ja huolosta maksan siksi että siellä todellakin tehdään töitä laskutuksen eteen. Jos esim jarrupalat on kuluneet niin kyllä ammattaitoinen huoltomies siitä asiakkaalle mainitsee...jos siitäkin syystä että saa lisää kauppaa.Kyttäilkää palojanne ja rasvailkaa vitjojanne niin paljon kun tykkäätte, mä taas haluun ostaa täyden palvelun huoltoa. Nautiskelen sit ajamisesta vaan.


      • Rusunnupu
        poju ite kirjoitti:

        Mä olen hankkinut pyörän ajamista varten ja huoltoon vien ja huolosta maksan siksi että siellä todellakin tehdään töitä laskutuksen eteen. Jos esim jarrupalat on kuluneet niin kyllä ammattaitoinen huoltomies siitä asiakkaalle mainitsee...jos siitäkin syystä että saa lisää kauppaa.Kyttäilkää palojanne ja rasvailkaa vitjojanne niin paljon kun tykkäätte, mä taas haluun ostaa täyden palvelun huoltoa. Nautiskelen sit ajamisesta vaan.

        opetele ensiksi kirjotamaan ja laitamaa pilkutjapisteet oikeisiin paikoihin.

        kisa istui ikunala katseli kaunista kukaa.


        "Minä maksan kiltisti, olen hyvä asiakas" -tässä yksi syy, miksi kusettavia liikkeitä ja valohoitohuoltoja on olemassa.


      • luoja..
        Rusunnupu kirjoitti:

        opetele ensiksi kirjotamaan ja laitamaa pilkutjapisteet oikeisiin paikoihin.

        kisa istui ikunala katseli kaunista kukaa.


        "Minä maksan kiltisti, olen hyvä asiakas" -tässä yksi syy, miksi kusettavia liikkeitä ja valohoitohuoltoja on olemassa.

        ..sulle paljoa aivokapasiteettia suonut. Kyllä mua hävettäsi noilla eväillä.


    • tuusulalainen

      Tuusmotoriin älkää viekö mitään huoltoon!!
      Palvelu on aivan perseestä, joudut esim. odottamaan vuoroasi vähintään 30min, huolte kestää 3x enemmän kuin muissa liikeissä, hinta on mitä on, mutta laatu se on aivan täyttä paskaa.

      • varoisit

        Tiedätkö BW:stä ?


      • huhuhuhuh
        varoisit kirjoitti:

        Tiedätkö BW:stä ?

        huuuuuuu !!!!!!!!!!!! Tiedätkö sä FC:stä ??


      • AinakaanPalveluaSaa

        Toi on kyllä totta että palvelua kyseisestä puljusta ei saa !
        Viime kesänä piti odottaa puoli tuntia että pääsin kysymään uutta rengasta ja asennusta,tuolloin oli kamppanja että asennuksen saa kaupanpäälle.(vanteelle laiton)huomasin kuitenkin myöhemmin että halvemmaksi olisi tullut hakea rengas esim stormilta mistä saa PALVELUA ja vienyt asennettavaksi jonnekkin muualle.


    • mutta nyt en

      ...meinaan ko. liikettä. Jos eivät ole rahaa saamassa, niin käytös on tylyä.

    • guess81

      Ostin 2006 ko pyörän tuusmotorista.Täysi huolto tehtiin ennen pyörän luovuttamista ja ajanut sillä 2 suvea ja toiminut moitteettomasti.Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa, mutta olikin Jukkis myymässä.Viimekesänähän olikin jo uusi omistaja ko liikkeellä.

    • GSF

      ..on yhden ostetun ja huolletun pyörän verran.
      Kaupat tein Jukkiksen kanssa ja kaikki on mennyt kuten sovittua, mielestäni hienosti.
      Myös uudet vetäjät on kaikinpuolin OK ja liikkeessä on kiva käydä ihan muutenvaan.
      Käytettyjen myyjät on persoonia ja "vanhempi" varaosamyyjä hyvin perillä asioista.
      Joskus on ollut ruuhkaa ja silloin tietty joku voi mättää, mutta kuinkas Luidlissä tai S-marketissa ? Joka ihmisellä, joista firmat koostuu, on hyviä ja huonoja päiviä ja se näkyy palveluammateissa.

      Jos ihan alkuasiaan otan kantaa, ymmärrän ettei esim. öljyhuollossa, varsinkaan kiire aikana, käydä koko pyörää läpi, jolloin ko. vika saattaa jäädä huomiotta. Toisaalta itsellä ei takajarru paljon kulu, joten tuntuu hieman oudolta koko vika ? Myös krahina jarrulevyssä palojen loppuessa on sitäluokkaa, että jättäisin vastuun ehdottomasti kuljettajalle. Ei millään pahalla.

      Lisäksi olen sitämieltä, että asiat kannattaa selvittää, kuten aloittaja tekikin, liikkeen kanssa, eikä motkottamalla selän takana.

      ps. -hyville !- MP korjaajille on työtä ja kysyntää ;)...

    • yx uhri

      niinpä ostin mopon tuolta liikkeestä ja sain paskan palvelun
      -ei olleet rekisteriteröineet mopoa kun oli kuulemma mun jo vaikka en ollut sitä edes maksanut sitä vaan en saanut papereita ennen kun olin maksanut sen.... siin alko jo v...uttaa... nyt vuosi sen jälkeen suosittelisin että kukaan ei menis ostaa mitään sieltä.... ai niin yks kaveri meinas vaihtaa ton motogutsin siellä ei edes huolittu sitä piti mennä lahteen ja vaihtaa siellä sukisukiin....

    • FrozenCorpse

      Mä ostin kanssa ton omani tuolta ja sen jälkeen lähes kaikki huollot on siellä tehty. Mutta taso on just sitä, että no kurkataan, mutta eivät esimerkiks ymmärrä siellä mitä meinaa jos sanoo, että kaasua antaessa moottori tukehtuu, hyytyy, eli kuin ei saisi jotain, vaan sammuu. Viime vakuutushuollossa olivat hävittäneet ruuveja, eivät saaneet luvattuja katteita eikä niitä ole tullut tähän päivään mennessäkään!! Kätytii monesti kyselee, muttei koskaa saatu mitä piti. ÄLKÄÄ VIEKÖ HUOLTOON, kaikki muu siellä kyllä pelaa.

      • FrozenCorpse

        No rajansa kaikella, mutta ei toi nyt hyvää kuvaa anna jossei saa osia ikinä, vaikka piti tulla saman kesän aikana. Ei varmasti ole halpaa eikä helppoakaan ja kiireen kyllä hyvin ymmärtää, mutta ei ne saa osia kadotella ja tehdä noin mitä mun kohdalla tekivät. Vaikka liike ois pyörinyt 200v ei se oo laadun tae aina. Ne voi netota rahansa sen pitämiseen ihan jo pelkällä pyörien myynnillä ja markkinoiden seuraamisella ja huoltopuoli voi silti olla mitä sattuu. Siskon mies on diplomi-insinööri ja osaa siis hoitaa oman pyöränsäki kuntoon (Honda Hornet900). Sille mä pistän ton omani sitten ku ilmenee vikaa.. Se on sen jo pariinki kertaa sen rassaillu läpi ja kone on hyrrännyt niin kauniisti sen jälkee, että en voi ku olla kiitollinen.


    • Tohtori Sykerö

      Todellisuuden tietää jokainen aikuisen kyvyillä ajatteleva. 20v toiminut yritys ei pääsääntöisesti tee sutta ja sekundaa. Ja samoin jokainen ajatteleva tietää, miten kiireistä sesonkiaikana motoliikkeissä on. Vahinkoja toki sattuu itse kullekin. Joskus jotakin osaa ei yksinkertaisesti saa siihen hätään ja joudutaan turvautumaan esim. b-osiin esim. katteiden osien kanssa.

      Jokainen haluaisi omansa touko-kesäkuussa pajalle parin tunnin varoitusajalla, toimet ei saisi maksaa mitään ja puolessa tunnissa pitäisi saada valmista. Aika ristiriitaista, vai mitä?

      Jos omat taidot ei riitä edes öljynvaihtoon, ei kannata haukkua toistenkaan tekemisiä. Tuusmotorikin on alan liike joka tekee varmaan parhaansa pitääkseen pyörät liikkeellä.

      • K.K.

        Onko firman ikä kaikissa tapauksissa tae laadusta?


        Sulla riittää ymmärrystä asentajan kiireiselle työlle mutta miten suhtaudut käytännössä tapaukseen silloin kun se sattuu omalle kohdallesi?


        Jos pyörä huollatetaan ja siitä toimenpiteestä maksetaan huoltoliikkeelle niin eikö asiakkaan puolelta ole kohtuullista odottaa että sillon käydään ne kaikki huoltokohteet läpi mitkä huolto-ohjelmaan on merkitty?

        Minkään pyörän huollattaminen ei kuitenkaan ole ilmaista!

        Jos kaikkia huoltokohteita ei pysty käymään läpi henkilökunnan voimin niin sillon täytyy palkata lisää huoltajia tai pitkittää huoltojonoa.


      • Tohtori Sykerö
        K.K. kirjoitti:

        Onko firman ikä kaikissa tapauksissa tae laadusta?


        Sulla riittää ymmärrystä asentajan kiireiselle työlle mutta miten suhtaudut käytännössä tapaukseen silloin kun se sattuu omalle kohdallesi?


        Jos pyörä huollatetaan ja siitä toimenpiteestä maksetaan huoltoliikkeelle niin eikö asiakkaan puolelta ole kohtuullista odottaa että sillon käydään ne kaikki huoltokohteet läpi mitkä huolto-ohjelmaan on merkitty?

        Minkään pyörän huollattaminen ei kuitenkaan ole ilmaista!

        Jos kaikkia huoltokohteita ei pysty käymään läpi henkilökunnan voimin niin sillon täytyy palkata lisää huoltajia tai pitkittää huoltojonoa.

        Kyllä ymmärrystä riittää. Toimin itsekin alalla jossa ajoittain on niin hektistä, ettei veskissä ehdi käydä moneen tuntiin. Virheprosentti jää silti pieneksi...

        Totta kai pitää tehdä se, mitä laskutetaan. Suurin osa vaan tarkistuslistojen kohteista on nk. silmämääräisiä tarkistuksia. Kyllä minäkin kohdalleni osuneista virheistä reklamoin, mutta teen sen yleensä sinne minne se kuuluu tehdä. Tämä on väärä paikka. Kuka tahansa voi kirjoittaa nimettömänä mistä ja kenestä tahansa aivan perätöntä tuubaa.

        Kyllä firman ikä kertoo asiaan paneutumisesta. Ja ne hinnat ovat kalliita. Totta.

        Alalla olisi sesonkina huoltopalveluille kysyntää. Jokaisen, jolla on parempaa jälkeä ja palvelua kuin nyt tapetilla olevalla firmalla, kannattaa panna puoti pystyyn. Eihän se ole joidenkin mielestä kuin hylsysarjan ja parin ruuvarin osto? Siitä vaan mallia näyttämään jokainen, miten teette halvalla, nopeasti ja hyvää.


      • Tohtori Sykerö

        Niiden tarkistusten tuloksia, esim. juuri havaintoja kuluneista ketjuista tai jarrupaloista kyllä yritetään varmasti useinkin kertoa asiakkaille. Olen joskus ollut vierestä paikallakin kuulemassa kun huoltoneuvoja yrittää kertoa, että paikkoja pitäisi jo uusia ja poka käy lämpimänä ja posket punoittaen kertoo niiden osien olevan liian kalliita tähän hätään ja lähtee hana auki painamaan kohti kotia.

        Ne varoitusten sanat tahtovat helposti unohtua...


      • katsoa peiliin
        Tohtori Sykerö kirjoitti:

        Kyllä ymmärrystä riittää. Toimin itsekin alalla jossa ajoittain on niin hektistä, ettei veskissä ehdi käydä moneen tuntiin. Virheprosentti jää silti pieneksi...

        Totta kai pitää tehdä se, mitä laskutetaan. Suurin osa vaan tarkistuslistojen kohteista on nk. silmämääräisiä tarkistuksia. Kyllä minäkin kohdalleni osuneista virheistä reklamoin, mutta teen sen yleensä sinne minne se kuuluu tehdä. Tämä on väärä paikka. Kuka tahansa voi kirjoittaa nimettömänä mistä ja kenestä tahansa aivan perätöntä tuubaa.

        Kyllä firman ikä kertoo asiaan paneutumisesta. Ja ne hinnat ovat kalliita. Totta.

        Alalla olisi sesonkina huoltopalveluille kysyntää. Jokaisen, jolla on parempaa jälkeä ja palvelua kuin nyt tapetilla olevalla firmalla, kannattaa panna puoti pystyyn. Eihän se ole joidenkin mielestä kuin hylsysarjan ja parin ruuvarin osto? Siitä vaan mallia näyttämään jokainen, miten teette halvalla, nopeasti ja hyvää.

        myös työn tilaajankin. Omilla toimilla voi vaikuttaa hyvinkin paljon, minkä tasoista palvelua saa. Meillä suomalaisilla on paha tapa räyskyttää asioita keskustelupalstoilla, mutta emme kuitenkaan osaa vaatia rahoille vastinetta kasvokkain huollon tiskillä. Minulla ei ole moitittavaa omista huoltokokemuksistani. Huollatan pyöräni AINA maahantuojan valttuutamassa huollossa enkä retkahda "edullisten" jokapaikanasentajien palveluksiin. Jokaisen määräaikaisen huollon tilauksen yhteydessä käyn huollon kanssa läpi, mitä kulloiseenkin huoltoon sisältyy ja mitä huolto maksaa. Huollon jälkeen yhdessä tsekkaamme, että kaikki sovitut hommat on tehty. Mikäli jostain syystä tarviin huoltopalvelua määräaikaishuoltojen välissä, sovin tarkkaan mitä huollossa tehdään ja pyydän myös ilmoittamaan kaikesta tarpeellisesta, joka huollon yhteydessä ilmenee.
        Loistavasti on merkkihuollot toimineet, kun tiedän mitä haluun ja varmistan, että myös saan sovitut asiat. Ei tää sen vaikeampaa ole.


      • poikk.,.
        Tohtori Sykerö kirjoitti:

        Niiden tarkistusten tuloksia, esim. juuri havaintoja kuluneista ketjuista tai jarrupaloista kyllä yritetään varmasti useinkin kertoa asiakkaille. Olen joskus ollut vierestä paikallakin kuulemassa kun huoltoneuvoja yrittää kertoa, että paikkoja pitäisi jo uusia ja poka käy lämpimänä ja posket punoittaen kertoo niiden osien olevan liian kalliita tähän hätään ja lähtee hana auki painamaan kohti kotia.

        Ne varoitusten sanat tahtovat helposti unohtua...

        Harvinaisia ja poikkeuksillisia tuommoset tilanteet on,kyllä nuo useammat pajat toimii rahat pois osaamattomilta periaatteella,onneksi nykyään kun tieto kulkee niin jotain rajaa joutuvat pitämään...


      • 3156
        Tohtori Sykerö kirjoitti:

        Niiden tarkistusten tuloksia, esim. juuri havaintoja kuluneista ketjuista tai jarrupaloista kyllä yritetään varmasti useinkin kertoa asiakkaille. Olen joskus ollut vierestä paikallakin kuulemassa kun huoltoneuvoja yrittää kertoa, että paikkoja pitäisi jo uusia ja poka käy lämpimänä ja posket punoittaen kertoo niiden osien olevan liian kalliita tähän hätään ja lähtee hana auki painamaan kohti kotia.

        Ne varoitusten sanat tahtovat helposti unohtua...

        Kirjoitan vielä huoltokirjaan ja kuittiin huomautuksen jos renkaat, jarrut tai muut ajoturvallisuuteen seikkaan vaikuttavat tekijät eivät mene jakeluun verbaalisti tai huomaa että asiakkaan hillot eivät ehkä riitä palikoihin. Tällälailla suojaan oman selustani ja jää kirjallinen merkintä myös omistajalle/haltijalle jos veijo esson paarissa sattuu lippujaan pläräilemään..


      • Ninja 2007
        3156 kirjoitti:

        Kirjoitan vielä huoltokirjaan ja kuittiin huomautuksen jos renkaat, jarrut tai muut ajoturvallisuuteen seikkaan vaikuttavat tekijät eivät mene jakeluun verbaalisti tai huomaa että asiakkaan hillot eivät ehkä riitä palikoihin. Tällälailla suojaan oman selustani ja jää kirjallinen merkintä myös omistajalle/haltijalle jos veijo esson paarissa sattuu lippujaan pläräilemään..

        Itse olen huollattanut pyöräni Ykkös-Mp:ssä Järvenpäässä ja ainakin sieltä olen saanut todella hyvää palvelua.


    • Nimetön

      varmaan tiesit jo ennen, koska osasit heti huomauttaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe