Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

UUDET SÄÄNNÖT pk-seudulle

hurttimus

JIPPII, uudet säännöt, jotka kiinnitetään portteihin, niin että varmasti kaikki puistoon pyrkivät ne näkevät! :


Koiranomistajat kuriin
06.03.2008 07:04, päivitetty 06.03. 10:38   

Pääkaupunkiseudun 126 koirapuistossa käy monenlaista emäntää, isäntää ja hauvaa. Järjestyssäännöissäkin on vivahde-eroja. Koirapuiston käyttäjien kesken on ollut pientä kitkaa, kun kaikki eivät tunne hyvää puistokuria. On annettu esimerkiksi isojen koirien rikkoa rakenteita tai kaivaa aidan alle kuoppia, joista pienet pääsevät pakoon.

- Nyt asiaan tartutaan koirapuistojen sääntöjen yhtenäistämisellä. Näin helsinkiläiskoira isäntineen osaa käyttäytyä oikein vieraillessaan Vantaalla ja Espoossa. Ja päinvastoin. Säännöt kiinnitetään koirapuistojen portteihin, kertoo Satu Nätynki Vantaan kaupungin viheralueyksiköstä.

Uudet säännöt julkaistaan 24.4. valtakunnallisena koirapäivänä. Tässä hiukan alkupaloja niistä: Pidä koirasi vapaana aitauksessa, mutta varmista, että se tulee toimeen muiden kanssa. Älä tuo kiimaista tai rokottamatonta koiraan puistoon. Älä tuo puistoon omia leluja äläkä heittele keppejä. Kerää koirasi jätökset. Älä anna haukun häiritä yörauhaa klo 22-07.

Helsingissä on 87 koirapuistoa, Vantaalla 24 ja Espoossa 15.
Reija Ypyä, Vartti.fi
   

14

1841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumpe

      ei nuo säännöt mitään auta. ihan turhaa rahan tuhlausta niitä on asettaa.. tuo kellonaikakin ihan perseestä kuten minä käytän viimeisen kerran koirani puistossa 23.00-> jotta siellä ei ole niitä pikkukoiria räkyttämässä ja se on ainut klo aika milloin puistossa saa olla rauhassa oman koiran kanssa

      • hurttimus

        Toivotaan kuitenkin, että edes vähän auttaa, sillä pysyvät ainakin aina tuoreessa muistissa ! ,
        ja kuka törppö kehtaa sääntöjä rikkoa kun ovat oikein portilla vastassa?... :-)


      • helpompaa jos joku ylimielinen
        hurttimus kirjoitti:

        Toivotaan kuitenkin, että edes vähän auttaa, sillä pysyvät ainakin aina tuoreessa muistissa ! ,
        ja kuka törppö kehtaa sääntöjä rikkoa kun ovat oikein portilla vastassa?... :-)

        koiran omistaja hilluu niin soittaa vain poliisit ja sillä selvä ei tule enään puistoon jollei usko.


      • pieni lintu

        Ei tuossa sanottu ettei koiria saa viedä puistoon klo22 jälkeen, vaan ettei saa häiritä yörauhaa. Jos koirasi nätisti sielä menee (ei hauku), niin ei mikää kiellä menemästä yölläkään.


    • sääntöihin

      Pitäisi koirapuistoissa olla tosi tarkat säännöt niiden koiranomistajien varalta, jotka luulevat omistavansa koko tarhan. Olen usein nähnyt tilanteita, joissa erittäin "hallitseva" koira estää puistoilun riemun kaikilta sosiaalisilta koirilta. Eli koirapuisto on koirien leikkipaikka, jossa nuoret tai muuten lapsenmieliset koirat saavat purkaa energiaansa.

      Joku tuossa aikaisemmin sanoi, että koirat eivät leiki vaan ottavat mittaa toisistaan. Voi toki niinkin olla, mutta kyllä koiran eleistä näkee heti, mikä on kyseessä. Jos on tosi mittelö kyseessä, meillä ainakin juostaan karkuun tai heittäydytään selälleen. Leikissä on kaikki toisin..!

      • Lucatro

        Täällä Helsingissä on sellainen tyyli, että kaikki vaan valittavat näistä samoista asioista vuodesta toiseen.
        Miksi ette jo vihdoin tee asialle mitään?
        Itse ainakin menen juttelemaan heti jos kuvailemaasi käytöstä tapahtuu.
        Esim. omalla asuinalueellani on koira ja omista joka ei meinannut uskoa, että tarhaan ei viedä juoksussa olevaa tyttöä kun pojat ovat sitten ihan kaistapäisiä ja sitä paitsi se on pojille rankkaa jos on tytön tuoksut siellä.
        Jokainen valitti asiasta minulle ja sitten menin sanomaan kerran (kyllästyin kitinään) tämän koiran omistajalle, että hän ei saa mennä tarhaan kun tytöllä on juoksu.
        Jopas uskoi.

        Minua itseäni ärsyttää kun ei ole pikku koirille tarhoja ja oma pikkuinen kullanmuruni aristaa vähän iso kokoisia koiria.
        Paremmin hoidetuissa tarhoissa on ne sääntötaulut hyvin esillä ja niissä sanotaan, että koiraa EI saa viedä tarhaan eikä laskea vapaaksi jos se ei ole sosiaalinen ja nätisti käyttäytyvä.

        Ja mitä tulee siihen koiran leikkimiseen, niin minun koirani LEIKKII. Sekä muiden pienikokoisten kanssa, että minun kanssani.
        Kertomasi vaihtoehdot karkuun juoksemisesta ja heittäytymisestä ovat juuri ne kaksi eri asiaa milloin se on leikkiä ja milloin esim. pelkoa.

        Minut tekee myös kiukkuiseksi se kun eräskin dalmatialaisen omistaja sanoi kerran kun kehoitin siivoamaan jätökset, hän sanoi, että kyllähän ne puiston siivoojat sen tekevät.
        Enpä vaan ole vielä nähnyt joten JOKAINEN joka ulkoilluttaa koiraa, omaa tai vieraan, ottakoon kakit pussiin ja sitten niille varattuihin astioihin.
        Olen joskus miettinyt, että minkälaista näillä ihmisillä on kotonaan kun ulkonakin jättävät kaiken muiden hoidettavaksi??? Herää kysymys?

        Kevään odotusta ja avatkaa suunne kohteliaasti kertoen kuinka tulee toimia. Sillä tavalla kaikilla on yksinkertaisempaa elää. Ja ne jotka suunnittelevat koiran hommaamista, älkää tehkö sitä jos epäilette ettette jaksa/viitsi siivota omia/koirienne jälkiä ainakin seuraavat 10-15 vuotta, koiran rodusta riippuen.

        Luca


      • niinpä niin..
        Lucatro kirjoitti:

        Täällä Helsingissä on sellainen tyyli, että kaikki vaan valittavat näistä samoista asioista vuodesta toiseen.
        Miksi ette jo vihdoin tee asialle mitään?
        Itse ainakin menen juttelemaan heti jos kuvailemaasi käytöstä tapahtuu.
        Esim. omalla asuinalueellani on koira ja omista joka ei meinannut uskoa, että tarhaan ei viedä juoksussa olevaa tyttöä kun pojat ovat sitten ihan kaistapäisiä ja sitä paitsi se on pojille rankkaa jos on tytön tuoksut siellä.
        Jokainen valitti asiasta minulle ja sitten menin sanomaan kerran (kyllästyin kitinään) tämän koiran omistajalle, että hän ei saa mennä tarhaan kun tytöllä on juoksu.
        Jopas uskoi.

        Minua itseäni ärsyttää kun ei ole pikku koirille tarhoja ja oma pikkuinen kullanmuruni aristaa vähän iso kokoisia koiria.
        Paremmin hoidetuissa tarhoissa on ne sääntötaulut hyvin esillä ja niissä sanotaan, että koiraa EI saa viedä tarhaan eikä laskea vapaaksi jos se ei ole sosiaalinen ja nätisti käyttäytyvä.

        Ja mitä tulee siihen koiran leikkimiseen, niin minun koirani LEIKKII. Sekä muiden pienikokoisten kanssa, että minun kanssani.
        Kertomasi vaihtoehdot karkuun juoksemisesta ja heittäytymisestä ovat juuri ne kaksi eri asiaa milloin se on leikkiä ja milloin esim. pelkoa.

        Minut tekee myös kiukkuiseksi se kun eräskin dalmatialaisen omistaja sanoi kerran kun kehoitin siivoamaan jätökset, hän sanoi, että kyllähän ne puiston siivoojat sen tekevät.
        Enpä vaan ole vielä nähnyt joten JOKAINEN joka ulkoilluttaa koiraa, omaa tai vieraan, ottakoon kakit pussiin ja sitten niille varattuihin astioihin.
        Olen joskus miettinyt, että minkälaista näillä ihmisillä on kotonaan kun ulkonakin jättävät kaiken muiden hoidettavaksi??? Herää kysymys?

        Kevään odotusta ja avatkaa suunne kohteliaasti kertoen kuinka tulee toimia. Sillä tavalla kaikilla on yksinkertaisempaa elää. Ja ne jotka suunnittelevat koiran hommaamista, älkää tehkö sitä jos epäilette ettette jaksa/viitsi siivota omia/koirienne jälkiä ainakin seuraavat 10-15 vuotta, koiran rodusta riippuen.

        Luca

        "Paremmin hoidetuissa tarhoissa on ne sääntötaulut hyvin esillä ja niissä sanotaan, että koiraa EI saa viedä tarhaan eikä laskea vapaaksi jos se ei ole sosiaalinen ja nätisti käyttäytyvä"

        Yleinsä tarhoissa on Helsingin alueella "varmista että koirasi tulee toimeen muiden koirien kanssa..."

        Itse käytän koiriani keskenään puistossa jos puisto on vapaana eikä muita koiruuksia paikalla ja otan kiinni ja poistun kun muita tulee, ilmoitan myös toiselle koirakolle aikeeni avaamalla suuni: odotathan hetken otan koirani pois ja puhetta ymmärtäville ei kyseisen pyynnön noudottaminen pitäisi olla vaikea?


    • koiran omistaja

      ...moni noudattaa näitä ohjeita?!!
      Itse keräämme AINA koiramme jätökset pois, niin koirapuistosta kuin kadultakin.
      Ainakin Varkauden koirapuistossa ei näköjään siivota koirien jätöksiä..Kävimme siellä muutamia kertoja ja enää emme sinne mene.Sieltä löytyi verisiä koiran ulosteita ja muutenkin koirien ulosteita paljon. Todella törkeää jättää koiran jätökset siivoamatta!!!

      • Miksi ihmeessä?

        Minkä ihmeen takia ei saa tuoda omia lelujaan tai heitellä keppejä? Kyllä me ainakin jatkossakin aiotaan heittää koirapuistoissa keppiä, jos ei muita koiria ole. (Eikä me edes mennä puistoilemaan jos siellä on vieraita koiria)


      • hurttimus
        Miksi ihmeessä? kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia ei saa tuoda omia lelujaan tai heitellä keppejä? Kyllä me ainakin jatkossakin aiotaan heittää koirapuistoissa keppiä, jos ei muita koiria ole. (Eikä me edes mennä puistoilemaan jos siellä on vieraita koiria)

        Teikäläiset ne sitten jättää niitä keppejä sinne puistoon ja toiset koirat niitä saattavat pureskella ja syödä puutikut, vaarallista,
        kuten sekin, että puistoon jätetyistä kepeistä saattaa tulla koirille vakavaa riitaa, joka voi pahimmillaan johtaa tappeluun puremineen.... eli, ei keppejä puistoon.


      • hurttimus

        Tosiaan, on kaikkien etu noudattaa sääntöjä ja kerätä ulosteet.
        Inhottavaa, että koira joutuu tallaamaan ties mitä taudinaiheuttajaviruksia ja bakteereja ja madonmunia sisältävässä paskassa... eikö nuo välinpitämättömät koiranomistajat ollenkaan ajattele tätä?

        Itse kun menen koirani kanssa puistoon, heti ensimmäiseksi kiertelen keräämässä roskat,paskat ja tupakantumpit, onpahan sitten ainakin mun jäljiltä siistimpi ja miellyttävämpi seuraavien tulla...


      • hurttimus
        hurttimus kirjoitti:

        Tosiaan, on kaikkien etu noudattaa sääntöjä ja kerätä ulosteet.
        Inhottavaa, että koira joutuu tallaamaan ties mitä taudinaiheuttajaviruksia ja bakteereja ja madonmunia sisältävässä paskassa... eikö nuo välinpitämättömät koiranomistajat ollenkaan ajattele tätä?

        Itse kun menen koirani kanssa puistoon, heti ensimmäiseksi kiertelen keräämässä roskat,paskat ja tupakantumpit, onpahan sitten ainakin mun jäljiltä siistimpi ja miellyttävämpi seuraavien tulla...

        unohdin tuosta tärkeän pointin : kerään myös kepit ja täytän syvät kuopat !
        Noitakin jotkut jälkeensä jättää, ja niissä on omat vaaransa!


      • sääntöjen noudattaja!
        hurttimus kirjoitti:

        unohdin tuosta tärkeän pointin : kerään myös kepit ja täytän syvät kuopat !
        Noitakin jotkut jälkeensä jättää, ja niissä on omat vaaransa!

        erittäin hyvä kun tulee uudet säännöt.
        saa nähdä miten vaikuttaa koirapuistoon pitäjänmäellä
        henrikinkentän vieressä.siellä ei paljon välitetä
        varsinkaan kesällä kun kiimaiset koirat toisijaan
        panevat ja omistajat vaan kaljaa juovat.


      • koirapuistoa
        sääntöjen noudattaja! kirjoitti:

        erittäin hyvä kun tulee uudet säännöt.
        saa nähdä miten vaikuttaa koirapuistoon pitäjänmäellä
        henrikinkentän vieressä.siellä ei paljon välitetä
        varsinkaan kesällä kun kiimaiset koirat toisijaan
        panevat ja omistajat vaan kaljaa juovat.

        käytäkään niin kyllä nuo säännöt ovat hyvät ja koitetaan niitä tietoja puolin ja toisin valistaa tietämättömille/haluttomille.

        Ajattelen tuota kakka-asiaakin siltä puolelta, että nykyään koiria tuodaan ulkomailta ja koiran voi tuoda myös henkilö, jolla ei ole mitään hajua tarttuvista taudeista. Papereita ei juurikaan tarkasteta rajoilla. Onko rokotukset kunnossa tai kantaako koira jotain sairautta tai loisia? Ulkomailla voi vaikka kadulta napata suloisen koiran mukaansa!

        Nyt kun tuodaan joku tutkimaton rescue- koira ulkomailta ja se sitten kakkii puistoon tai kadulle niin taudit lisääntyy. Myös ne kontaktit muiden koirien kanssa on jonkinlainen riski.

        90-luvun jossain vaiheessa oli vaikea ulkoiluttaa pentua edes kadulla tai metsissä kun oli sitä parvoa. Pentua joutui kantamaan pitkät matkat puhtaammille alueille.
        Kuinka moni silloin menetti koiransa?

        Välillä ollaan tarkkana tai siis suurin osa mutta sitten taas rentoudutaan kun joku tauti hiljenee. Pitkään on ollut hiljaista.
        Nyt tai kohta on riski saada uusia loisia, jotka tarttuvat myös ihmiseen.
        Herätyshän tulee vasta sitten kun on useampia tartuntoja.

        Eli kakat pois. Perussiisteys niin ei tarvitse otsikoista lukea kuinka kaikki koiranomistajat ovat sitä ja tätä.
        Matokuuriakin on tänä vuonna joutunut aikaistamaan kun lämpötilat ovat etelässä päivittäin plussan puolella. Ehkä madotan kohta uudestaan. Kevättä odotellaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe