Soinnut pianolla

Englanniksi?

Hei. Ongelmani on se, että haluaisin oppia paremmin soittamaan sointumerkeistä ja saada uusia ideoita, miten niitä sointumerkkejä voisi soittaa joskus eri tavalla. Kyseessä siis piano. Siis siten, että oikealla soitan melodiaa ja vasemmalla sointumerkit.

Ja nyt olen löytänyt YouTubesta kaikenlaisia pianonsoitto-oppaita, joita toiset harrastajat ovat sinne laittaneet iloksemme. Olen hakenut hakusanalla mm. "piano lesson".

Ja keksin, että sieltä voisin löytää sointuoppaitakin, kun olen löytänyt myös komppimallien opastusta, siis sellaisia sointumerkeistä soittamista ilman melodiaa.

Ja tämän alustuksen kirjoitettuani voin vihdoin kysyä, että millä englanninkielisellä sanalla hakisin, että löydän noita oppaita? Ymmärrän kyllä englantia, mutta en tiedä sitä termiä, jolla kuvataan sitä, että jos on sointu C, niin miten voin vasemmalla kädelläni soittaa sen muullakin tavoin kuin painamalla samaan aikaan kaikki nuotit pohjaan.

Jos joku ymmärsi kysymykseni, niin olisi kivaa, että auttaisitte minua.

6

6272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki
    • tutor

      www.pianofooruumi.net sivuston linkeissä ainakin pari hyvää linkkiä pianonsoiton opetus kohdassa

      • piano-ope

        Kuvaamaasi soittotapaa kutsutaan vapaaksi säestykseksi, joka on kylläkin mielestäni aika kökkö ilmaisu. En osaa ikävä kyllä kertoa, mitä kyseinen termi mahtaa olla englanniksi, mutta sen voin kertoa, että ei kannata soittaa niin, että melodia on oikealla ja sointu pelkästään vasemmalla kädellä. Parhaimman soundin saat aikaiseksi siten, että oikea käsi soittaa melodian lisäksi soinnun ääniä (ainakin soinnun terssin, joka on siis C-duurisoinnussa E, paitsi jossoinnun terssi on jo melodiassa, tällöin on parasta valita väliääneksi esim. soinnun kvintti) ja vasen soittaa bassosäveliä (=soinnun pohjasäveliä, C-duurissa C) esim. oktaaveissa. Oktaavin äänillä voit sitten kompata erilaisilla rytmeillä, ja sekaan voit lisäillä tarpeen mukaan myös soinnun kvintin, mutta soinnun terssi kannattaa jättää oikean käden huoleksi, sillä se ei useinkaan kuulosta hyvältä bassossa, paitsi jos kyseessä on soinnun terssikäännös, jolloin soinnun bassoäänenä on soinnun terssi (C-duurissa E; tällöin melodiassa esim. C ja väliäänessä oikella kädellä G). Soinnun terssiä ei kannata ainakaan kovin usein soittaa molemmilla käsillä, se ei kuulosta hyvältä. Kannattaa myös välttää kovin lähekkäisiä matalia ääniä vasemmassa kädessä, oktaavit ja kvintit soivat parhaiten matalalta.

        Oikeassa kädessä melodia kannattaa aina pitää ylimmäisenä, ja "väliääneksi" valita jokin soinnun ääni, mieluiten joku muu kuin basso- tai melodiaääni.

        Esimerkki Ukko Nooasta: oikea soittaa melodian CCCE ja sen lisäksi EEEG yhtäaikaa melodian äänten kanssa (melodian alapuolella, peukalolla). Vasen soittaa C:tä oktaaveissa vuorotellen ala- ja ylä-äänellä tai yhtäaikaa, jos haluat. Voit itse miettiä sopivan rytmin vasempaan käteen.

        CCCE DDDF EEDD C
        EEEG HHHH GGFF E

        C_C_ G_G_ C_G_ C

        Ehkä sinun olisi hyvä palkata opettaja auttamaan, tämä on vähän hankala asia oppia yksin, kun siihen liittyy niin paljon juttuja, esim sävellajit olisi hyvä osata sekä intervallit ja soinnut.


      • vapaan säestyksen ope
        piano-ope kirjoitti:

        Kuvaamaasi soittotapaa kutsutaan vapaaksi säestykseksi, joka on kylläkin mielestäni aika kökkö ilmaisu. En osaa ikävä kyllä kertoa, mitä kyseinen termi mahtaa olla englanniksi, mutta sen voin kertoa, että ei kannata soittaa niin, että melodia on oikealla ja sointu pelkästään vasemmalla kädellä. Parhaimman soundin saat aikaiseksi siten, että oikea käsi soittaa melodian lisäksi soinnun ääniä (ainakin soinnun terssin, joka on siis C-duurisoinnussa E, paitsi jossoinnun terssi on jo melodiassa, tällöin on parasta valita väliääneksi esim. soinnun kvintti) ja vasen soittaa bassosäveliä (=soinnun pohjasäveliä, C-duurissa C) esim. oktaaveissa. Oktaavin äänillä voit sitten kompata erilaisilla rytmeillä, ja sekaan voit lisäillä tarpeen mukaan myös soinnun kvintin, mutta soinnun terssi kannattaa jättää oikean käden huoleksi, sillä se ei useinkaan kuulosta hyvältä bassossa, paitsi jos kyseessä on soinnun terssikäännös, jolloin soinnun bassoäänenä on soinnun terssi (C-duurissa E; tällöin melodiassa esim. C ja väliäänessä oikella kädellä G). Soinnun terssiä ei kannata ainakaan kovin usein soittaa molemmilla käsillä, se ei kuulosta hyvältä. Kannattaa myös välttää kovin lähekkäisiä matalia ääniä vasemmassa kädessä, oktaavit ja kvintit soivat parhaiten matalalta.

        Oikeassa kädessä melodia kannattaa aina pitää ylimmäisenä, ja "väliääneksi" valita jokin soinnun ääni, mieluiten joku muu kuin basso- tai melodiaääni.

        Esimerkki Ukko Nooasta: oikea soittaa melodian CCCE ja sen lisäksi EEEG yhtäaikaa melodian äänten kanssa (melodian alapuolella, peukalolla). Vasen soittaa C:tä oktaaveissa vuorotellen ala- ja ylä-äänellä tai yhtäaikaa, jos haluat. Voit itse miettiä sopivan rytmin vasempaan käteen.

        CCCE DDDF EEDD C
        EEEG HHHH GGFF E

        C_C_ G_G_ C_G_ C

        Ehkä sinun olisi hyvä palkata opettaja auttamaan, tämä on vähän hankala asia oppia yksin, kun siihen liittyy niin paljon juttuja, esim sävellajit olisi hyvä osata sekä intervallit ja soinnut.

        Vapaata säestystä vastaavaa ilmiötä kutsutaan englanniksi nimillä keyboard accompaniment tai keyboard harmony (tää on vähän eri juttu, voi olla klassisen musiikin lähestymistapoja tutkivaa ym.). Pohjoismaissa ja Pohjois-Euroopassa on pianolla tapahtuva säestys muodostunut omaksi erikoisalueekseen, johtuen todennäköisesti opettajankoulutuskysymyksistä - näin ainakin Suomessa, kun luokanopettajien piti pystyä säestämään virret ja muut laulut luokan harmonilla. Pikkuhiljaa tämä muuttui 1970-luvuilla käsittämään myös muuta musiikkia, kuten esim. pop- ja rock-musiikkia. Tätä alettiin soittaa koulukirjoista sointumerkeistä. Musiikkioppilaitosten uudistuksen myötä v. 2005 vapaa säestys määriteltiin käsittämään laajasti myös muita muusikon taitoja kuin pelkästään säestämistä: improvisointia, säveltämistä, eri musiikkityyleihin tutustumista jne. Keisarilla on siis uudet vaatteet. :)

        Nykyään on olemassa paljon oppimateriaalia vapaasta säestyksestä: on klassiseen pianonsoittoon liittyvää materiaalia sekä vapaaseen säestykseen ja improvisointiin liittyvää materiaalia. Niiden kanssa pääsee alkuun jos ei ole mahdollista tutkia asioita opettajan kanssa.


    • musaman

      Varmin tapa tappaa soittoinnostus on juuri se, että sointu soitetaan vain vasemmalla kädellä ja oikea käsi hoitaa melodian. Siitä on lisäksi erittäin vaikea oppia pois. Alusta pitäen on siis opeteltava niin, että vasen käsi hoitaa bassolinjan ja oikealla hoidetaan sekä soinnut että melodia. Vasen käsi voi joissakin hankalammissa käännöksissä auttaa soinnun muodostamista. Ja kokeilkaapa kvintin pois jättämistä nelisoinnuissa tai laajemmissa soinnuissa. Esim Am7: VK: A OK: g c . Kolme säveltä ja TOIMII!!

    • Ikuinen aloittelija

      Ai, olen soittanut juuri vasemmalla sointuja ja oikealla melodiaa. Siis opetellut omatoimisesti. Onneksi olen niin hidas (ja vanhakin) oppimaan, etten ole tästä kärsinyt. No, korvani kärsivät. Täytyy ottaa joku toinen soitonopas käyttöön ja koettaa monipuolistaa harjoittelua, vaikka kovin aloittelija olenkin. Musiikinteoriassakin vasta superalkeet menossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      172
      3375
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2161
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2097
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1988
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      394
      1091
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      115
      1015
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      46
      889
    Aihe