Tollerin vähätelty maine

Tollerr

Olenko ainoa jota ärsyttää suuresti tämä tollerin muuttaminen seurakoiraksi? Tuntuu että tollereita hankitaan yhä enemmän sen suloisen ulkonäön takia, eikä huomioida ollenkaan sen vaikeaa luonnetta? Unohdetaan siinä kaikki aktivointi, ja ennenkaikkea noutajan alkuperäinen käyttötarkoitus, noutaminen!
Nykyään tollereita näkee jo vanhuksilla ja lapsilla, kummallakin tolleri räyhää remmin päässä, eikä tietoakaan aktivoinnista.
Minulla alkaa jo päässä kiehua kun yhä useammin näkee netissäkin juttuja siitä kuinka tolleri otetaan kotikoiraksi, etsitään helppoa koiraa ja lenkitystä ollaan valmiita tarjoamaan tunti per päivä..
Oma tollerini on todella tulinen ja vaikea tapaus. On kova, dominoiva, miellyttämishaluton ja herkkä. Josta siis syntyy vaikea tapaus, mutta hyvin ollaan pärjätty. Pääsee purkamaan loputonta energiaansa vaakkuihin, mejään, agilityyn, tokoon, viestiin ja metsälenkkeihin.

5

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jke

      Olet todellakin niin oikeassa kun olla vaan voi.

      Onhan se surullista, miten usein tolleri nykyään päätyy väärään kotiin. Olen keskustellut kahden paikallisen ongelmakoirakouluttajan kanssa ja tolleri on hyvin yleinen asiakas. Ja johtajuusongelmahan se aina on kyseessä..

      Itseäni häiritsee se vallitseva ajatustapa, että kaikki noutajat olisivat samanlaisia koiria vain erivärisessä ja kokoisessa paketissa. Jokainen tietää millainen kultainennoutaja on ja sitten ajatellaan, että tolleri on sama koira pienemmässä koossa.

      Tollerista hankalan tekee juuri moniulotteinen luonne.. Toisaalta se on kova, toisaalta herkkä. Itsenäinen, itsepäinen, ei tee yhtään mitään ellei koe siitä itse hyötyvänsä. Harva osaa söpöstä luppakorvaisesta punaturkista ajatella, että sen rinnalla usein Rottweilerit ja Saksanpaimenkoirat on naurettavan helppoja koulutettavia.

      Tolleri vaatii todella vahvan johtajan. Omasta koirastani huomaan, että aina kohdattaessa vieraan ihmisen, se ottaa samantien selvää onko tuo ihminen hänen ylä- vai alapuolellaan. Haukahtelee ja kiehnää jaloissa, tuijottaa silmiin, kantaa leluja eteen ja jos uusi ihminen antaa vähänkin huomiota/rapsutuksia/ryhtyy leikkiin tms. niin ottaa kierroksia riemusta kun tajuaa, että "tuotahan voi pompottaa". Ja sitä pompotusta jatkuu sitten lopun päivää...

      Jos uusi ihminen taas ei noteeraa koiraa vaan toimii johtajan elkein, koirani lopettaa pian ja jättää ihmisen rauhaan.

      Mielestäni tässä rodussa upeinta on se, että se tekee kaiken aina täysillä mihin ryhtyy. Tolleri ei koskaan toimi puoliteholla..
      Kyseessä on ehdottomasti täysiverinen "harrastepeli", eikä tolloa saa pidettyä tyytyväisenä pelkällä lenkkeilyllä ja liikunnalla vaikka sitä harrastaisi aamusta iltaan. Aivotyöskentely ja nenänkäyttö on ne, mitä tämä koira vaatii. Itse pyrin treenailemaan joka päivä jonkin verran tokoa esineruutua tai jälkeä. Olen itsekin sikäli syntinen ja sopimaton omistaja, etten treenaa lainkaan noutajille ominaisia lajeja. Olen tästä saanut noottia monilta harrastajilta.. Minun yksilöni kanssa on puuhailtava joka päivä. Ei riitä että yhtenä päivänä viikossa käy ajamassa monta pitkää jälkeä, vaan koira vaatii aktiivista puuhastelua joka päivä. Käy todella hermoille ja hankalaksi jos tylsistyy.


      ONNEKSI useimmat kasvattajat kuitenkin ottavat pentunsa ostajista selvää ja varmistavat että pennut menevät aktiiviseen ja harrastavaan kotiin. Itsekin jouduin aikoinaan kovaan tenttiin ja hyvä niin :)

      • ........

        huh huh, noita juttuja! eipä mun koira ainakaan ole yhtään tuollainen, mitä edes odotat koiralta, kylläpä se on omistajasta kiinni! eikä se koira jatkuvasti tarvii noutamista!


      • Tollerr
        ........ kirjoitti:

        huh huh, noita juttuja! eipä mun koira ainakaan ole yhtään tuollainen, mitä edes odotat koiralta, kylläpä se on omistajasta kiinni! eikä se koira jatkuvasti tarvii noutamista!

        Koirissa on eroja, toki näin on. Joku tolleri voi olla pehmeä ja miellyttämishaluinen "nysvä". Harva kuitenkin on.
        Eikä koira tarvitse jatkuvasti noutamista, näin on. Mutta kuka siitä edes on puhunut? Omanikin pääsee vaakulle ja jäljelle korkeintaan kerran kuussa. Mutta pääpontti olikin se että koiralle on edes joskus annettava mahdollisuus toteuttaa alkuperäistä käyttötarkoitustaan.


    • aada08

      Olen samaa mieltä siitä, että tollereita otetaan huonoin perustein tietämättä rodun "hankaluudesta" mitään. Ihmiset tosiaan ottavat tollereita kotikoiriksi ja ne jäävät vaille aktivointia ja liikuntaa, joka on todella väärin koiria kohtaan. En tiedä eivätkö kasvattajat sitten huomioi asiaa vai ovatko ihmiset todella hyviä valehtelemaan tai menettävät mielenkiintonsa äkkiä. Toisin sanoen tämä kirjoitukseni ei liity juurikaan aiheeseen, mutta silmiini pisti pahasti teidän kirjoituksenne ja antaisin mielipiteeni (ei millään pahalla) :)

      En sis voi sanoa, että teillä sen enempää tietoa koiraroduista, joita ette tunne, jos toisella tolleri on "todella tulinen ja vaikea tapaus. On kova, dominoiva, miellyttämishaluton ja herkkä." ja toisen koira kokeilee johtajuutta jopa vieraiden kanssa. Nuokaan tapaukset eivät kuulosta kovin normaaleilta tollereilta tai oikein koulutetuilta, vaikka saisivatkin kanssanne runsaasti rodulle sopivaa aktivointia ja tekemistä.

      Itse olen ongelmakoirakouluttaja, omistan labbiksen (kodinvaihtaja, joka tuli meille vuoden vanhana ilman koulutusta), tollerin ja neljä sakemannia (kaksi tullut kodinvaihtajina). On hassua, kun vertaat tollerin koulutusta sakun ja rotikan koulutukseen (et selvästi tiedä roduista mtn), koska nämä koirat eroavat toisistaan täysin. Sakemanni ja rotikka ovat nopeasti oppivia (joka suhteessa) ja järjellä niistä saa todella hienoja ja osaavia NORMAALILLA koulutuksella (tekstistäsi saa kuvan, että niiden koulutus olisi jonkun mielestä jotenkin hankalaa, jota se ei ole). Tolleri ei vaadi samaa tarkkaavaisuutta kuin saku tai rotikka, mutta paljon enemmän mielikuvitusta ja järkeä (on siis vaativampi).

      Ettäh tällaista. Älkää siis ihmetelkö, miksi tollereilla on sellainen maine kuin on, kun teilläkin on ilmeisesti mm.sakujen ja rotikoiden (ulkonäön perusteella vai millä, en tiedä) koulutuksesta aivan väärä käsitys. Onnea koirienne kanssa ja mukavaa kevään jatkoa :)

      • jke

        Ehkä olen sitten kasvattanut tollerini kieroon. Vaikea niitä omia virheitään on itse nähdä ja sinulla on varmasti minua tarkempi kuva siitä, mitä olen koirani kanssa touhuillut ja mitä kursseja olen käynyt kouluttaakseni itseäni koirankouluttajana...



        Oletko todella ongelmakoirakouluttajana sitä mieltä, että koiran sisäisiä toimintamalleja, viettejä voi muokata kouluttamalla? Tokihan jotain viettiä voi vahvistaa tai opettaa koiran hallitsemaan viettejään mutta voiko uusia viettejä luoda tai vanhoja sammuttaa? Voiko esim. niin sanottuun "miellyttämisenhaluun" muka vaikuttaa koulutuksella? Onko miellyttämisenhalun puute, herkkyys, kovuus, dominassi tms. merkki automaattisesti huonosta koulutuksesta?

        Millainen sitten on hyvin koulutettu koira? Vietitön hirvittävän miellyttämishalun omaava, kaikille ihmisille alistuva, koneen lailla ilman itsenäistä ajattelua toimiva laite?

        Annatko asiakkaillesi (ongelmakoirakouluttajana) myös heti tarkan diagnoosin mistä ongelmasta on kyse, kun asiakas kertoo koiran rodun ja kuvailee sen luonnetta? Onnea vaan työhösi.

        Minulle on muuten kaksi ongelmakoirakouluttajaa sanonut, että tolleri on ongelmakoirarotu jota kenenkään ei pitäisi ottaa. Oli aika piinaavaa olla heidän kursseillaan.. Toinen heistä vieläpä sanoi, ettei miehille saisi antaa koiraa ollenkaan. Ja olin kurssin ainoa mies ja vieläpä tollerin kanssa... Hrrr.. Mutta kyllä oli ensimmäisessä haun maastotreenissä kouluttaja ihmeissään, kun tolleri syöksyikin läpi puskien ja pensaiden heti kohdehenkilön luo kun sai ilmavainun. Ei kierrellyt sipsutellut helppokulkuisinta reittiä kuten moni muu. Juuri tuo minusta on tollerissa parasta: Täysiä tai ei ollenkaan.



        Sinulla on uskomattomia kykyjä. Kirjoitin YHDEN lauseen, jossa mainittiin Rottweiler ja Saksanpaimenkoira ja sen perusteella loit hirveän kasan vääriä mielikuvia joita minulla on näistä roduista.

        Niin, ymmärrän kyllä että näin erilaisia koiria on huono edes vertailla. Tarkoitin vaan, että saksanpaimenkoirassa ja rottweilerissa (jotka usein mielletään vaativiksi koiriksi, vaikkeivat edes ole) on ominaisuuksia, jotka tekevät niistä monessa suhteessa paljon helpomman kuin tolleri on. Tietty kovuus, vahva laumavietti, nöyryys.. Tiedän saksanpaimenkoiria, jotka toimivat kuin koneet vaikka ne on koulutettu "tottele tai saat selkääsi" periaatteella. Siis ilman minkäänlaista positiivista vahvistamisesta koulutettuja. Koitapa samaa menetelmää tolleriin. Palveluskoirapiireissä myös nauretaan räkäisesti, kun joku ilmestyy paikalle tollerin kanssa. Eihän noutajasta voi olla mihinkään.. Tai että palkkaa koiraansa nyt makupaloilla! Eihän koira mitään positiivisia vahvisteita tarvitse. Pelkkää kouluttajan taitamattomuutta. Että vääriä käsityksiä on varmaan puolin ja toisin...



        Yritit nyt epätoivoisesti lukea jotain rivien välistä ja vedit aivan vääriä johtopäätöksiä tuohon rotikka/saku ilmaisuun. Ajatus oli vain se, jonka varmasti ammattilaisena tiedätkin, että usein ajatellaan että perinteinen palveluskoira = vaativa, noutaja = helppo nöyrä lessukka. Joista kumpikaan ei täysin pidä paikkaansa.

        Mielestäni tollerista tekee vaativan monikin asia..
        -Tietynlaisen herkkuuden ja kovuuden yhdistyminen
        -Motivointi on haastavaa. Ei motivoidu lainkaan tai ylimotivoituu herkästi.
        -Kaikki tehokas oppiminen perustuu siihen, että tolleri pitää laittaa luulemaan, että "Minä keksin sen itse!". Perinteinen ohjailu, houkuttelu, pakotteet toimivat huonosti.
        -Vaatii todella vahvan johtajan
        -Nopea mallioppija (tosin joskus myös hyödyksi)
        -Se harvoin tekee mitään, ellei itse koe siitä selkeästi hyötyvän
        -Itsenäisyys ja itsepäisyys

        Mutta ehkä nämä ovat vaan todisteita siitä, että olen surkea kouluttaja kuten vihjailit enkä tiedä edes omasta rodustani mitään.

        Itse koulutan pelkästään operantilla ehdollistamisella positiivisen vahvisteen ja negatiivisen rankaisun kautta. Tämän olen havainnut itse kaikista toimivimmaksi omalla yksilölläni. Mutta sekin menetelmä on varmaan arvon ongelmakoirakouluttajan mielestä täysin väärä?

        Mutta kiitos kun otit kantaa näin yksityiskohtaisten tietojen valossa koirankoulutustaitoihimme. Ja onnea ongelmakoirakouluttajan urallesi, mikäli todella olet sellainen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe