Vanhojen tanssit

Emma

En osaa päättää otanko vanhojen tanssi-kurssia ja haluaisin vähän tietää millaista se on? Oppiiko ne tanssit tosiaan ajoissa ja kuinka se esiintyminen sujuu? Onko jotain perinteitä, joista pitäis tietää esim.jatkot?

Niin että jos joku kertois ihan reippasti ja rehellisesti mitä sillä kurssilla tehdään ja onko se tosiaan niin hauskaa, mitä puhutaan?

12

12428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie

Kyllä kannattaa ottaa, vaikkei se harjoittelu aina niin hohdokasta ollutkaan ;) (oma tanssitaito oli aika päin... :D) Se kurssihan on nyt suurimmaksi osaksi raakaa tanssimista eikä ihan joka kerta ollut niin hauska mennä sinne tunnille. Mutta sitten kun sai aina uuden tanssin haltuun niin oli ihan hauskaa. Ja kyllä ne kaikki tanssit ehtii oppimaan, koska minunkaltaiseni hontelokin ne oppi :D. Olisin osannu vaik unissanikin ne ennen sitä vanhojen päivää. Esiintyminen on tietysti aina jännittävää mutta kyllä siitä kelpaa, eikä siellä yleisössä kukaan mitään virheitä huomaa on kuitenkin sen verran jengiä siinä tanssimassa. Ja oli se vanhojenpäivä jatkoineen sen verta hieno kokemus, että kyllä se kurssi kannattaa ottaa :).

• nääh

Itse jätin koko wanhojen tanssit väliin. Ja samoin teki aika moni omasta lukiostani. Puku maksaa älyttömästi ja noh itselläni ei olisi tuo edes lukujärjestykseen mahtunut.

Ota jos tykkäät perinteistä ja puvuista tms.. Jos olet opiskelemassa älä ota.

• wanha'02

No, ensinnäkin, meillä oli kaikilla (täysin tanssitaidottomillakin, kuten vaikka mä) älyttömän hauskaa, niin harkoissa, kuin tanseeissakin. Siitä iso kiitos meidän liikanmaikoille. Jokainen oppi ne tanssit niin hyvin, että kun jossain sattui kuulemaan tanssien musiikkia, niin vaistomaisesti alkoi kuulla askelohjeita. :) Tottahan esiintymistilanne jännittää, mutta hyvin se kaikilla meni. Meillä opetettiin siinä sivussa kursseilla muitakin perustansseja.

Ja jatkot ("siellä jossakin, missä ihmeessä me oikein oltiin?") olivat sitten ihan oma lukunsa ;) Ainakin ikimuistoiset.

Muutama miinus tossa kuitenkin on. Meillä saadakseen vanhojentanssikurssin, piti "käydä" kaksi ensimmäistä liikankurssia. Ja toinen oli meillä se, että kun naispuolisia oppilaita oli paljon enemmän, niin taistelu pareista oli toisinaan vähän veristäkin - ykköset tulivat ritarillisesti ( ja saihan ne lintsata kursseiltaan sillä varjolla) paikkaamaan. Eli, parinhankinta kannattaa alkaa ajoissa. (Omani nykäisin mukaan ruokajonosta.)

Ja naisten tanssipukujen vuokra on kyllä päätähuimaava, myönnetään. Itse kätevänä tyttönä ostin kaavat ja kankaat ja omelin itse, ja muut luulivat pukua teetetyksi...:) Kannattaa kokeilla, jos jollakin edellisvuoden tanssijalla on antaa oma puku lainaksi.

Mä suosittelen lämpimästi, onhan noi noita lukioajan yhteisiä 'kohokohtia' Ei se kenenkään opiskelua haittaa/pilaa.

• juke

Kyllä ehdottomasti kannattaa ottaa se kurssi!
      Onhan se sellanen lukiotraditio samoin kun penkkaritkin sit abina. Tanssit oppii helposti. Ite oon sellanen tumpelo tansseissa (vaikka aina urheillutkin joten motoriikan pitäs pelata =). Sain ainakin nauraa, kun mokailin siellä aina alkuun. Mutta tansseihin mennessä ne tuli ihan luuytimestä asti.
      Meillä tanssit skippas oikeestaan vaan sellaset, jotka ei muutenkaan mihinkään sosiaaliseen toimintaa osallistuneet (ainakaan muiden oppilaiden kanssa). Syynä varmaankin se, etteivät saaneet paria hommattua ujoutensa takia.
      T: Jälkikäteen hymysuin muistellen.

• ,,,

...sinä

• juke
        ,,, kirjoitti:

...sinä

Et sit perusteluja jaksanu kuitenkaan pistää. No anna mä arvaan. Et voinut ottaa tuosta itseesi muuta osiota, kun sen, että ne ketkä eivät tanssineet olisivat olleet ujoja (rankasti kärjistäen).
        Mutta tuskin sinä tai kovin moni muu voi väittää, etteikö asia olisi juuri näin. Jos katsoo vaikka esim. juuri 3 vuoden ajan, keitä ei näy tansseissa he ovat yleensä juuri ne, ketkä ovat perusluonteeltaan huomattavasti ujompia.
        Ei siitä kenenkään pitäisi nokkiinsa ottaa. Kyllähän kaikki voivat paria hakea / pyytää. Jos ei pyydä niin luulisin olevani oikeutettu sanomaan, että oli hieman hölmö, kun skippasi tanssit sen takia ettei saanut niin paljon aikaiseksi.

Kerää sinäkin siis rohkeutesi ja käy pyytämässä pari parketille ;)

• nääh
        juke kirjoitti:

Et sit perusteluja jaksanu kuitenkaan pistää. No anna mä arvaan. Et voinut ottaa tuosta itseesi muuta osiota, kun sen, että ne ketkä eivät tanssineet olisivat olleet ujoja (rankasti kärjistäen).
        Mutta tuskin sinä tai kovin moni muu voi väittää, etteikö asia olisi juuri näin. Jos katsoo vaikka esim. juuri 3 vuoden ajan, keitä ei näy tansseissa he ovat yleensä juuri ne, ketkä ovat perusluonteeltaan huomattavasti ujompia.
        Ei siitä kenenkään pitäisi nokkiinsa ottaa. Kyllähän kaikki voivat paria hakea / pyytää. Jos ei pyydä niin luulisin olevani oikeutettu sanomaan, että oli hieman hölmö, kun skippasi tanssit sen takia ettei saanut niin paljon aikaiseksi.

Heh no ehkäpä meillä sitten oli suurin osa koko lukiosta ns. ujoja ja sosiaalisesti lahjattomia yksilöitä. Itse olen oikeen tyytyväinen etten moiseen osallistunut. Pitää ottaa huomioon, että se joka sinusta näyttää ujolta ihmiseltä ei sitä ehkä ole. Mitä jos häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta wanhojen tanssit, kastajaiset, koko koulun yhteiset ryyppäjäiset tms? Tekeekö se ihmisestä ujon?

Vanhojentanssitkin järjestettiin vain muutaman opettajan vaatimuksista ja siellä taisi olla joku 10 paria (joka on melkein parista sadasta tokaluokkalaisesta aika vähän). Muu sosiaalinen toiminta toki oli kovin suosittua. Ehkäpä sitten koska painotuksena oli matemaattiset tms.. aineet niin ehkä olimme sitten "epäsosiaalisempia ja ujompia"

• ,,,
        juke kirjoitti:

mulla on tanssit vasta ens vonna. tänä vuonna juonsin tanssit, juontajinaha on aina ykkösluokan oppilaat, ainaki täällä.

ja mulla on pari jo ens vuodeksi.

• sivusta seurannut
        juke kirjoitti:

MINÄ voin väittää, että minulla oli toinen "syy", miksi en halunnut/en nähnyt tarvetta osallistua Wanhojen tansseihin. Seurustelin silloin nykyisen miesystäväni kanssa ja koska molemmilla on tanssitaidot hallinnassa ja varmasti tulevaisuuden häissä saamme molemmat olla parhaimmillamme, en nähnyt mitään syytä kuluttaa rahojani sellaiseen turhuuteen. MUTTA jatkoille pääsin ja oli myös hauskaa iloisten tanssijoiden seurassa, jotka kertoivat kommelluksiaan. Ujoudesta tässä ei siis ollut kyse. Ja uskon, että löytyy monia muitakin syitä siihen, miksei joku osallistunut vanhoihin tansseihin. Taisit nyt itse kärjistää asiaasi..

• västäräkki

Kannattaa todellakin valita vanhojentanssi-kurssi! Omat tanssini olivat ihanat ja ikimuistoiset.
      Tottahan mokia sattui harjoituksissa ja itse tanseissa, muttei se vauhtia hidastanut. Omia kömmähyksiä ei pidä panikoida, sillä kaikkilla menee välillä askeleet tai tanssiote väärin.
      Puku kyllä maksoi ihan liian paljon. Mutta kyllähän voi jostain löytää suht halvalla, täytyy vain pitää silmät auki ilmoituksille.
      Ryhmähenki kohentu paljon, sillä aivan kaikki olivat juonessa mukana.
      Lisäksi: ajatteleppa että pääset tanssittaan kaikkia kurssin valinneita poikia :)

• tanssija.

Seurustelen nyt kuudetta vuotta wanhojentanssiparini kanssa ...

... ja turha huolehtia, etteikö tansseja oppisi. Kyllä ne juntataan aivan selkäytimeen asti. Olisivat menneet melkein puol'unessa.

Ja toisaalta, milloin muulloin elämässäsi sinulla olisi mahdollisuus tälläytyä ihanaan pukuun ja tanssia vanhantyyppisiä tansseja ison porukan voimalla, frakkipukuisen miehen viemänä? Ei ikänä!

Kurssilla käydään vain ja ainoastaan lävitse noita tansseja, kun sitten wanhojenpäivänä tanssitaan. Meille ainakin opetettiin lisäksi myös perusvalssi ja tango. Me tanssittiin alusta asti oman parin kanssa, joten tanssien muistaminen helpottuu sitäkin tietä, kun on tuttu pari. Itse en ole ollut mikään kovin "sosiaalinen" ja "suosittu", mutta pari löytyi: jo kolmannella tunnilla oltiin sovittu.

Pukua kannattaa lähteä etsimään ajoissa. Jos vähänkään on taitoa sormissa, tee puku itse: näyttävätkin kankaat saa helposti alle 70 E:n jos on viitseliäs ja tietää, mistä etsii! Kaavat saa kirjastosta: Suuressa Käsityölehdessä on ollut kaavoja (Jouluk. 2000, Lokak. 2001, Lokak. 2002 sekä yksi hääpuvunmalli, joka soveltuu hyvin haltiamaiseen, modernimpaan pukuun Tammik. 2000). Tyllihame on helppo tehdä, Eurokankaan sivuilla on siihen ohje.

• Seijan padawan

Mäkin mietin ennen kurssin ottamista, että menenkö vai en, menenkö sittenkin, ehkä en kuitenkaan. Homma sinänsä ärsytti, koska en pidä tälläytymisestä ja itseni esittelystä. En pidä itseäni yhtään kauniina ja "prinsessamaisena" ja ajatus kauniisiin ikätovereihin vertailemisesta ei ehkä ollut se mukavin.

Ja kaiken lisäksi meidän koulussa oli tapana aloittaa parin metsästys jo ysillä, ekan puolivälissä oli jo melkein kaikki pojat varattuja. Otin kuitenkin kurssin, ja harppuunoin itselleni ekalla tunnilla yhden pojan, jota olin jo alustavasti pyytänyt. Poika oli mukava, meillä oli sama huumorintaju, ja hän osasi tanssia.

Siispä, ei parilla ole muuta väliä, kunhan pystytte puhumaan ja nauramaan yhdessä. On kamalaa olla jonkun huumorintajuttoman vetelän silakan pari.

Tanssit oppii, ja ei väliä vaikka mokaisikin. Ekan esityksen eka tanssi on vähän järkyttävä, mutta sen jälkeen vain nauretaan kompuroinneille. Kaverinikin kaatui kesken tanssin, mutta kukaan ei edes ehtinyt huomata mitään.

Puku oli siskon vanha, ja tukan kävin laittamssa parturilla. Kampaus oli ihan perseestä, se ei sopinut minulle yhtään, ja pilasi melkein koko vanhojen tanssit. Monta kyyneltä vuodatettiin itse tilaisuuden vuoksi (se kampaus !), mutta jatkoilla ja harjoituksissa nauretut naurut kyllä varmastikin korvasivat sen. Jatkoilla emme kovasti panostaneet tanssiin, vaan juttelimme kaverien kanssa pöydissä, ja kävimme välilä tanssimassa letkajenkkaa kesken humpan ;).

Mitähän oli tämän pitkän litanian tarkoitus kertoa ? Hmm. Tiivistän kaiken yhteen neuvoon: jos pari ei ole mukava, ei kurssia kannata ottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe