Kuinka vanhana voi olla "kypsä" tietokoneen virittämiseen?

napajuha

Eli olen 13 v. Olisiko minun mahdollista saada kyhättyä tietokone jos osat työnnetään nenän eteen ja joku neuvoisi foorumeilla esimerkiksi. Onko tietokoneen rakentaminen siis vaikeaa? Olen omasta mielestäni aika terävä ja aina ollut hyvä rakentamaan kaikenlaisia rakennussarjoja. Vai luulenko vain liikoja itsestäni?

10

848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei se ole iästä kiinni

      Luulen, että sulta onnistuu paremmin kuin kuuskymppiseltä toimitusjohtajalta. Ei muuta ku kokeilemaan. Onnistuu, jos saat koneen toimimaan :D

    • iästä ole kiinni

      vaan tietotaidoista ja neuvonnan tasosta.
      Minulla on mennyt 30 vuotta opiskelua että osaan
      rakentaa koneen, ehkä olen hidas oppimaan.
      Ja on ollut niin paljon muuta, esim. 5 lapsen
      kasvattaminen.
      Nyt jo osaan kasata koneen kuin koneen.
      Mutta miten 13-vuotias on ehtinyt asiaan perehtyä?
      Onnea silti.

      • asdasds

        Itse olen kohta 17 vuotias. Ja koneen rakentamiseen tai siis kasaamista ei tarvtise kyllä 30 vuotta opetella =D==DD=D. Helppoa se on kun osaa vähän päätä käyttää : ). Katsot vaikka valmiiksi kasatusta emosta vähän esimerkkiä ja kokoat rauhassa ja huolella loppuun asti. Ja jos et ole varma jostain osasta niin kysy joltai tutulta mikä ainakin hallitsee nämä hommat ; D


    • Sen kummempaa kuin legopalikotten kasaaminen.

    • riittävän..

      "vanha" tälle ikuisen rakentelun uralle. Mutta ekalle kerralle kantsii ottaa kaveriksi joku kokeneempi, ei muuten mutta huolellisuuten takia, lapsilla, joksi viellä sinutkin luen on perinteisesti (muistan) oireita hätäilyyn. Kaikki olisi toimittava heti tai lentää romukoppaan ja itku päälle.

    • Maucereijaksakirjautuu

      Ei se kovin vaikeaa ole. Ainoa missä voi mennä sekaisin on piuhojen kytkeminen, ja siihenkin saat avun emolevyn manuaalista. Ite rakensin juuri 14 täytettyäni itse. Kone ei käynnistynyt kylläkään, mutta ongelmana oli emolevyn viallinen biospiirii.

      • kokem. om.

        Itse kun kasailen työkseni koneita ATK - liikkeessä, niin olen saanut useammin, kuin kerran tapella noiden kotelosta emolle menevien johtojen kanssa.

        Kun tilaa osia, kannattaa katsoa mahd. tarkkaan, että kaikki on yhteensopivaa. Itse tappelin kerran 2 tuntia koneen kanssa, ja syyllinen oli sempron - prosessori, joka sopi kyllä fyysisesti prosessorikantaan, mutta emo ei tukenut sitä.


    • Baretto

      Hanki jokin käytännössä ilmainen koneen raato harjoittelua varten. Et aloittaisi autojen rassaamistakaan ferrarista. Opettele myös turvallisuusasiat. Haluat ehjän koneen, joten kannattaa myös katsoa mitä virheitä muut ovat tehneet. Taisi olla Tietokone -lehden keskusteluissa, joissa joku listasi top 5 itsekyhättyjen koneiden mokaa. Mokat voivat olla joitakin helposti korjattavia toimimattomuuksia, tai konetta fyysisesti tuhoavia. Esimerkiksi prosessorin saat rikki paljon helpommin kuin kuvitteletkaan. Hanki maadoitusranneke.

      • olla jos..

        intelin nyk. 775 kantaset prossat saa rikki edes fyysisesti, ennen oli toista kun piikit oli viellä prossassa. Emon siinä ekana särkee asennus vaiheessa, ruuvari lipsahtaa tai vastaavaa.


    • 21v unknown

      Ensimmäisen koneen kasaus on isoaskel :-P
      Mutta suosittelisin että otat jonkun enemmän kasailleen kaverin avuksi siihen hommaan.

      Ei ole järkeä halojottaa kokonaisuutta taitamattomuuden takia.

      Iällähän ei niin ole väliä, kunhan on tarpeeksi voimaa ruuvata ruuvit kiinni ;-)

      Mutta pyydä joku kaveriksi.

      Ensimmäinen kerta on aina jaskus kaikilla ;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      191
      32282
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      250
      20761
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      431
      10645
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6555
    5. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      67
      4756
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      27
      4612
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3998
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1587
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      96
      1490
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      52
      1419
    Aihe