Kuinka vanhana voi olla "kypsä" tietokoneen virittämiseen?

napajuha

Eli olen 13 v. Olisiko minun mahdollista saada kyhättyä tietokone jos osat työnnetään nenän eteen ja joku neuvoisi foorumeilla esimerkiksi. Onko tietokoneen rakentaminen siis vaikeaa? Olen omasta mielestäni aika terävä ja aina ollut hyvä rakentamaan kaikenlaisia rakennussarjoja. Vai luulenko vain liikoja itsestäni?

10

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei se ole iästä kiinni

Luulen, että sulta onnistuu paremmin kuin kuuskymppiseltä toimitusjohtajalta. Ei muuta ku kokeilemaan. Onnistuu, jos saat koneen toimimaan :D

• iästä ole kiinni

vaan tietotaidoista ja neuvonnan tasosta.
      Minulla on mennyt 30 vuotta opiskelua että osaan
      rakentaa koneen, ehkä olen hidas oppimaan.
      Ja on ollut niin paljon muuta, esim. 5 lapsen
      kasvattaminen.
      Nyt jo osaan kasata koneen kuin koneen.
      Mutta miten 13-vuotias on ehtinyt asiaan perehtyä?
      Onnea silti.

• asdasds

Itse olen kohta 17 vuotias. Ja koneen rakentamiseen tai siis kasaamista ei tarvtise kyllä 30 vuotta opetella =D==DD=D. Helppoa se on kun osaa vähän päätä käyttää : ). Katsot vaikka valmiiksi kasatusta emosta vähän esimerkkiä ja kokoat rauhassa ja huolella loppuun asti. Ja jos et ole varma jostain osasta niin kysy joltai tutulta mikä ainakin hallitsee nämä hommat ; D

• Sen kummempaa kuin legopalikotten kasaaminen.

• riittävän..

"vanha" tälle ikuisen rakentelun uralle. Mutta ekalle kerralle kantsii ottaa kaveriksi joku kokeneempi, ei muuten mutta huolellisuuten takia, lapsilla, joksi viellä sinutkin luen on perinteisesti (muistan) oireita hätäilyyn. Kaikki olisi toimittava heti tai lentää romukoppaan ja itku päälle.

• Maucereijaksakirjautuu

Ei se kovin vaikeaa ole. Ainoa missä voi mennä sekaisin on piuhojen kytkeminen, ja siihenkin saat avun emolevyn manuaalista. Ite rakensin juuri 14 täytettyäni itse. Kone ei käynnistynyt kylläkään, mutta ongelmana oli emolevyn viallinen biospiirii.

• kokem. om.

Itse kun kasailen työkseni koneita ATK - liikkeessä, niin olen saanut useammin, kuin kerran tapella noiden kotelosta emolle menevien johtojen kanssa.

Kun tilaa osia, kannattaa katsoa mahd. tarkkaan, että kaikki on yhteensopivaa. Itse tappelin kerran 2 tuntia koneen kanssa, ja syyllinen oli sempron - prosessori, joka sopi kyllä fyysisesti prosessorikantaan, mutta emo ei tukenut sitä.

• Baretto

Hanki jokin käytännössä ilmainen koneen raato harjoittelua varten. Et aloittaisi autojen rassaamistakaan ferrarista. Opettele myös turvallisuusasiat. Haluat ehjän koneen, joten kannattaa myös katsoa mitä virheitä muut ovat tehneet. Taisi olla Tietokone -lehden keskusteluissa, joissa joku listasi top 5 itsekyhättyjen koneiden mokaa. Mokat voivat olla joitakin helposti korjattavia toimimattomuuksia, tai konetta fyysisesti tuhoavia. Esimerkiksi prosessorin saat rikki paljon helpommin kuin kuvitteletkaan. Hanki maadoitusranneke.

• olla jos..

intelin nyk. 775 kantaset prossat saa rikki edes fyysisesti, ennen oli toista kun piikit oli viellä prossassa. Emon siinä ekana särkee asennus vaiheessa, ruuvari lipsahtaa tai vastaavaa.

• 21v unknown

Ensimmäisen koneen kasaus on isoaskel :-P
      Mutta suosittelisin että otat jonkun enemmän kasailleen kaverin avuksi siihen hommaan.

Ei ole järkeä halojottaa kokonaisuutta taitamattomuuden takia.

Iällähän ei niin ole väliä, kunhan on tarpeeksi voimaa ruuvata ruuvit kiinni ;-)

Mutta pyydä joku kaveriksi.

Ensimmäinen kerta on aina jaskus kaikilla ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4417
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      374
      1153
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1042
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1012
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      891
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      881
    7. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      873
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      836
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      827
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe