Siveellisyys

Tarjatuulikki

Hei!

Mitä teille tulee mieleen sanoista siveellinen ja siveetön? Onko kovinkin raamatullista? Ovatko nykyajassa käyttökelpoisia sanoja vai onko tilalla uudet sanat?

Muistatteko siveyden sipulin, sen nutturapäisen naisen harmaassa hameessaan ja tiukassa ilmeessään? Ilottomuuttako siis?

Voiko nainen rakastaa montaa yhtäaikaa tai montaa peräjälkeen?

Mausteeksi ote Eeva Kilven kirjasta Kesä ja keski-ikäinen nainen (1970) (kyseessä on luento vapaasta seksuaalielämästä, jota yleisö on kuulemassa):
"...oli olemassa eräs asia, jonka todennäköisesti kaikki läsnäolijat kokivat loukkaamattomaksi ja jonka puolesta he loukkaantuivat. Se oli siveellisyys. Ihmisen siveellisyyttä, niin epämääräinen kuin tämä käsite onkin, ei voinut horjuttaa edes siinä missä uskontoa, ja tämä mitä täällä puhuttiin oli vallitsevan siveyskäsityksen vastaista ja siksi tuomittavaa. Kaiken lisäksi nimetöntä, mikä pahensi asiaa. Aviorikos sijoittuu moraaliin sievästi, sillä on vakituinen paikka ja nimi: huoruus; elämiin ja samaan sukupuoleen sekaantuminen oli myös tunnettua: se oli haureutta; mutta tämä oli nimeämätöntä pahaa, tuntematon ovi tuntemattomin seurauksin."

Paljon on muuttunut, vai onko?

4

948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eodem

...on aina siveellistä. Ehkä on mahdollista rakastaa useampaa, mutta täydellinen antautuminen rakkaudelle...Ainakin minulle se on mahdollista vain yhden ja ainoan kanssa...

• holycow

>Mitä teille tulee mieleen sanoista siveellinen ja >siveetön? Onko kovinkin raamatullista? Ovatko >nykyajassa käyttökelpoisia sanoja vai onko >tilalla uudet sanat?
      Hyvä kysymys! Raamattuosastolta en valitettavasti tahdo hakea mitään. Ja taisipa mennä sormetkin raappimaan niskaa: ei nyt äkkiä tule mieleen edes sanallisia vastineita! Pitäisi just käsittää mitä se pohjimmiltaan tarkoittaa?

Mun tulee vaan kaikkea hieman vanhahtavaa mieleen: esmes Suomi-filmien pelinpitoa heinäpellolla. Ensin kulkuripoika flirttailee piian - tai dramaattisimmisemmassa ylöspanossa talon tyttären kanssa. Tyttö katsoo ujosti maahan ja peittää huivilla kasvonsa. Sitten illalla polkupyöräillään lavatansseihin ja tanssitaan - kädet pysyvät sielläkin omalla puolella nätisti. Sitten ollaankin yhtäkkiä heinäladossa täysin peittelemätömien himokkaiden suudelmien ja hyväilyjen keskellä, tyttö sanoo "ei, et saa" ja sitten: NÄYTETÄÄN KOIVUNLATVOJA!!!

Kaiken tämän sivellisyyden jälkeen tyttö tuli kuitenkin raskaaksi, joten kyllä se kulkuripoika sittenkin sai?

Terminä siveellisyydessä on siis mun mielestä pieni tekopyhä vivahde, ei kuitenkaan pelkästään tuon esimerkin vuoksi! :D Ehkäpä siveellisyys aikanaan sopi kuvamaan määrättyä käytöstä, joka oli ikäänkuin yleisesti suotavaa.

>Voiko nainen rakastaa montaa yhtäaikaa tai montaa >peräjälkeen?
      Joidenkin kohdalla tuo yhtäaikainen monirakkaus saattaa toimiakin, ihan OK, jos ketään ei sorreta tai muuten julmasti valta-asemia käyttäen jyrätä. Montaa peräjälkeen voi ilman muuta rakastaa mun mielestä! Tarkoitan kuitenkin, että suhteenomaisesti, en vastaanottotyyppisesti. :D

>Mausteeksi ote Eeva Kilven kirjasta Kesä ja >keski-ikäinen nainen (1970)
      Eeva Kilpi on ollut mun alku- ja ikiaikainen suuri suosikkini! Viisas kyseenalaistaja, pilke vaan paranee silmäkulmassa koko ajan iän myötä! Aito kapinallinen mun mielestä!

"...Kaiken lisäksi nimetöntä, mikä pahensi asiaa. Aviorikos sijoittuu moraaliin sievästi, sillä on vakituinen paikka ja nimi: huoruus; elämiin ja samaan sukupuoleen sekaantuminen oli myös tunnettua: se oli haureutta; mutta tämä oli nimeämätöntä pahaa, tuntematon ovi tuntemattomin seurauksin."

>Paljon on muuttunut, vai onko?
      Tämäkin on todella hyvä kyssäri! Ei oikeastaan ole muuttunut, jos siveellisyydellä tarkoitetaan yhteisön ikäänkuin kirjoittamattomia sääntöjä ja normeja, en puhu nyt niinkään yhteiskunnasta tai yleisesti, vaan juuri pienemmän piirin systeemeistä... kyläyhteisö, joku lahko tai lohko, suku/perhe, jne. voi olla sellainen piiri.

Joka aikakaudella on omat kauhistelun kohteensa mun mielestä... ennen vanhaan sana huora edusti juuri tuon sivellisyyden vastakohtaa, sitä ei uskallettu ääneen edes lausua - sen takia meniin pakkonaimisiin kun alkoi vatsanseutu kasvaa, oli PAKKO, muuten olisi ollut sosiaalisesti kestämätöntä jatkaa samoissa maisemissa...

Men oikein tiedä mikä tänäpäivänä voisi olla vastaava asia? Voihan se olla niinkin että se on yhä Neitsyt - Huora -asetelma, mutta käytetyt sanat ja kieli on vaan erilaista.

(Tai sitten olen jo liian flunssassa, finnrexissä ja pää pörisee omiaan...)

• tuo mieleen

minulle sanan syyllisyys! Ehkäpä en ole riittävän siveellinen ; )

Tarjatuulikki, arvostan mielipiteitäsi ja tätäkin kysymystä, ja olen huomannut useimmiten olevani asioista samaa mieltä kanssasi :)

Ajattelen, että nainen voi rakastaa useampaa henkilöa samanaikaisesti. Ehkäpä se on jonkun mielestä sikamaista pettämistä, itse ajattelen kuitenkin niin, että tärkeintä on olla loukkaamatta ketään...

Itse olen bi, ja koen voivani rakastaa sekä miestä että naista samanaikaisesti. Ehkä olen törkimys monen mielestä, mutta se on tilanteeni tällä hetkellä ja toimin sen mukaisesti.

• holycow

jota rakkaudeksi nimitetään on NIIN monitahoinen ja NIIN henkilökohtainen juttu kuitenkin, että kaikkien säännöstöjen laatiminen - oli ne sitten joidenkin mielestä siveellisiä tai siveettömiä - on lyhyt- ja putkinäköistä, rajoittavaa ....jaaaaa yksinkertaisesti: oikeasti typerää.

Yleensä kun itselle tulee joku - sanotaan nyt vain että tilanne kohdalle sitä voi muuttaa rajustikin näkökantaansa, vaikka juuri eilen olisi päinvastaista toitottanut.

Rakastakoon kukin JUURI sillä tavalla kuin hyvältä tuntuu, ei pelkästään itsestä, vaan myös kumppanista tai kumppaneista! Men oikein ymmärrä miten tuo edes liittyy tossa multisysteemissä pettämiseeen!? Pettämiseksi voisi kutsua sitä, että osapuolet eivät tiedä toisistaan mitään ja siinäkin pettää ehkä vain itseään, mikäli nyt koko pettämisnäkökulmaa käytetään? Arvostaisin tuossa kohdassa eniten ehkä sitä, että tilanne kuitenkin kerrottaisiin osapuolille avoimesti, silloin vastuuta siirretään tasapuolisesti kaikille ja kaikki voivat vaikuttaa myös mahdollisiin päätöksiin, eikä kukaan tunne olevansa vain jonkinsortin pelinappula.

Montaa voi rakastaa samanaikaisesti, olen samaa mieltä, mutta minä en kyllä vain pystyisi olemaan useamman kanssa seurustelunomaisesti vai miten tämä nyt pitäisi tähän laittaa. Rakastan siis rakkaita ystäviäni hieman eri tavalla kuin vaikkapa puolisoani, jota rakastan kuin ...puolisoani!

MUTTA: minähän en asiasta mitään tiedä kuitenkaan, mutta tuntuisi siltä, että jos olisi vaikkapa kaksi kumppania, niin aikaa myöten sitä ehkä tahtoisi kuitenkin pitää ikäänkuin semmoista tukikohtaa ja olla puoliso vain toiselle. Voi mennä mettään että vinkuu!

TILANTEET elämässä ovat joskus vaan kinkkisempiä kuin toisinaan. Lisäksi minä ainakin pidätän itselläni koko ajan oikeuden muutoksiin, mitä tulee omaan elämääni. Yritän pysyä siitä koko ajan mahdollisimman reaaliaikaisesti kärryillä ja tehdä tarvittavia muutoksia liittyi ne sitten mihin tahansa parisuhteesta omiin käsityksiini mistä tahansa asioista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe