Aina sanotaan että niihin punaisiin laservaloihin ei saa katsoa.
Olen töissä kassalla ja viivakoodinlukijassa on ilmeisesti samanlainen laservalo. Eilen onnistuin vahingossa katsomaan siihen sekunnin murto-osan ajan.
Onko siitä oikeasti jotain vaaraa?
Laservalon haitallisuus...?
2
656
Vastaukset
- Jukka
Jos näät vielä lukea tämän viestin, silmäsi ovat luultavasti kunnossa. Jos et, suosittelen käyntiä lääkärillä.
Ja sitten asiaan. Wikipediasta kopioitua:
"Laserin vaarallisuus perustuu laserin pitkään kantamaan ilmassa (ts. säde ei leviä ja hajoa tavanomaisen valokeilan tavoin). Jo pienen tehon (~1 mW) laserin säteily voi aiheuttaa näkövaurioita. Aallonpituuksilla, joilla sarveiskalvo ja linssi kohdistavat hyvin valoa, koherentti ja kapea lasersäde voi fokusoitua hyvin pienelle verkkokalvon alueelle aiheuttaen nopeasti kudosvaurioita. Laserit on turvallisuusluokiteltu luokkiin I-IV. Luokan I laser on turvallisin mutta turvallisuusluokan IV laser voi polttaa iholle palovamman hetkessä."
Minulla oli aikaisemmin sellainen mielikuva, että 5mW on se kriittinen raja jonka yläpuolelle mentäessä laservalo on vaarallista. Ilmeisesti myös heikommasta laserista voi olla haittaa.
Kuten tuossa Wikipedian artikkelissa mainitaan, laserin vaarallisuus perustuu siihen että valo kohdistetaan erittäin pienelle alueelle. Vaikka viivakoodin lukijoissa olisikin käytössä esim. 5mW:n laser, ei se käytännössä voi olla vaarallinen käyttötavan vuoksi.- ..............
Kiitos vastauksesta!
Näen edelleen ihan normaalisti, joten eipä se mitään ilmeisesti aiheuttanut. :)
Hyvää kevättä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894