vaikuttaaks 4 tahtii tehari? :D
anteeks tyhmyyteni :D
öhöhöhmmmmmmmmmmmm.
12
2002
Vastaukset
- Tumppi-82
Vaikuttaa mikäli muut osa-alueet ovat kondiksessa.
Eli jos imupuoli tai kansi venat ahdistaa niin merkittävää hyötyä ei ole.
Vaikutus ei myöskään ole yhtä suuri kuin 2t-koneessa.- Rossi-seniori
Tumppi ei juuri vääremmässä vois olla.
2T-piikkiin ylävireinen putki saattais tuoda max 2hp lisää, tarjoten samalla täysin kuolleen alapään. Noh, pelimies hyötyy silti yläpäähän tulleesta hevosesta tai kahdesta. Yleensä kuitenkin suurin hyöty tulee korvien väliin, kun pyörä kiekuu ylös ja lyhyt änkkäri antaa mageet saundit.
4T pyörien meluisuuden takia niissä on todella ahdistavat putket / äänen vaimentimet vakiona. Parhaissa tapauksissa on tullut 4hp:tä lisää pelkän putkiston vaihdolla (myös suuttimet vaihdettu). Hondahan on koittanut tehdä oman ratkaisunsa pistämällä pyöriinsä 2 äänen vaimenninta, en tiedä paljonko tarvikeputkisto niissä vaikuttaa?
Ongelmahan näissä putken vaihdoissa on juuri noi äänet. Kaikki viriputket eivät mene kisoissa äänen mittauksista läpi, lisäksi harrastajat jyrsivät niillä viriputkilla tottakai. Jo vakioviriputkilla melusaaste on aika kovaa, huonoilla villoilla helvetillistä. Oma näkemykseni on, että monen motocross radan jatkoluvat on noiden nelareiden meluisuuden takia uhattuna.
Itselläni ei ole mitään nelareita vastaan, mutta huolehtikaa siitä, ettei ne nelarinne räikää koko hienoa harrastustamme suohon. (myös 2T miehet, villat kuntoon!) - viimeiseen
Rossi-seniori kirjoitti:
Tumppi ei juuri vääremmässä vois olla.
2T-piikkiin ylävireinen putki saattais tuoda max 2hp lisää, tarjoten samalla täysin kuolleen alapään. Noh, pelimies hyötyy silti yläpäähän tulleesta hevosesta tai kahdesta. Yleensä kuitenkin suurin hyöty tulee korvien väliin, kun pyörä kiekuu ylös ja lyhyt änkkäri antaa mageet saundit.
4T pyörien meluisuuden takia niissä on todella ahdistavat putket / äänen vaimentimet vakiona. Parhaissa tapauksissa on tullut 4hp:tä lisää pelkän putkiston vaihdolla (myös suuttimet vaihdettu). Hondahan on koittanut tehdä oman ratkaisunsa pistämällä pyöriinsä 2 äänen vaimenninta, en tiedä paljonko tarvikeputkisto niissä vaikuttaa?
Ongelmahan näissä putken vaihdoissa on juuri noi äänet. Kaikki viriputket eivät mene kisoissa äänen mittauksista läpi, lisäksi harrastajat jyrsivät niillä viriputkilla tottakai. Jo vakioviriputkilla melusaaste on aika kovaa, huonoilla villoilla helvetillistä. Oma näkemykseni on, että monen motocross radan jatkoluvat on noiden nelareiden meluisuuden takia uhattuna.
Itselläni ei ole mitään nelareita vastaan, mutta huolehtikaa siitä, ettei ne nelarinne räikää koko hienoa harrastustamme suohon. (myös 2T miehet, villat kuntoon!)kappaleeseen. Äänet kuriin!!!
- juttua
Rossi-seniori kirjoitti:
Tumppi ei juuri vääremmässä vois olla.
2T-piikkiin ylävireinen putki saattais tuoda max 2hp lisää, tarjoten samalla täysin kuolleen alapään. Noh, pelimies hyötyy silti yläpäähän tulleesta hevosesta tai kahdesta. Yleensä kuitenkin suurin hyöty tulee korvien väliin, kun pyörä kiekuu ylös ja lyhyt änkkäri antaa mageet saundit.
4T pyörien meluisuuden takia niissä on todella ahdistavat putket / äänen vaimentimet vakiona. Parhaissa tapauksissa on tullut 4hp:tä lisää pelkän putkiston vaihdolla (myös suuttimet vaihdettu). Hondahan on koittanut tehdä oman ratkaisunsa pistämällä pyöriinsä 2 äänen vaimenninta, en tiedä paljonko tarvikeputkisto niissä vaikuttaa?
Ongelmahan näissä putken vaihdoissa on juuri noi äänet. Kaikki viriputket eivät mene kisoissa äänen mittauksista läpi, lisäksi harrastajat jyrsivät niillä viriputkilla tottakai. Jo vakioviriputkilla melusaaste on aika kovaa, huonoilla villoilla helvetillistä. Oma näkemykseni on, että monen motocross radan jatkoluvat on noiden nelareiden meluisuuden takia uhattuna.
Itselläni ei ole mitään nelareita vastaan, mutta huolehtikaa siitä, ettei ne nelarinne räikää koko hienoa harrastustamme suohon. (myös 2T miehet, villat kuntoon!)Niin,että hondan tupla änkkärit vievät tehoja paljon... Hondassa ainakin vois teharista olla hyötyäkin, koska silloin vaimentia tulee vain yksi...Paras tehonlisäys keino on ostaa isompi pyörä.
- Tumppi-82
Rossi-seniori kirjoitti:
Tumppi ei juuri vääremmässä vois olla.
2T-piikkiin ylävireinen putki saattais tuoda max 2hp lisää, tarjoten samalla täysin kuolleen alapään. Noh, pelimies hyötyy silti yläpäähän tulleesta hevosesta tai kahdesta. Yleensä kuitenkin suurin hyöty tulee korvien väliin, kun pyörä kiekuu ylös ja lyhyt änkkäri antaa mageet saundit.
4T pyörien meluisuuden takia niissä on todella ahdistavat putket / äänen vaimentimet vakiona. Parhaissa tapauksissa on tullut 4hp:tä lisää pelkän putkiston vaihdolla (myös suuttimet vaihdettu). Hondahan on koittanut tehdä oman ratkaisunsa pistämällä pyöriinsä 2 äänen vaimenninta, en tiedä paljonko tarvikeputkisto niissä vaikuttaa?
Ongelmahan näissä putken vaihdoissa on juuri noi äänet. Kaikki viriputket eivät mene kisoissa äänen mittauksista läpi, lisäksi harrastajat jyrsivät niillä viriputkilla tottakai. Jo vakioviriputkilla melusaaste on aika kovaa, huonoilla villoilla helvetillistä. Oma näkemykseni on, että monen motocross radan jatkoluvat on noiden nelareiden meluisuuden takia uhattuna.
Itselläni ei ole mitään nelareita vastaan, mutta huolehtikaa siitä, ettei ne nelarinne räikää koko hienoa harrastustamme suohon. (myös 2T miehet, villat kuntoon!)Olet oikeassa että nelarien putket ahdistavat vakiona 2t:tä enemmän.
Mutta tarkoitinkin että mikäli molempien putket virtaavat yhtä hyvin niin 2tahdin putken muokkaus vaikuttaa enemmän koneen luonteeseen kuin nelarissa. Eli 2t:n putki "viritetään" aina jollekkin kierrosalueelle, esim putken pituuden muutos vaikuttaa selvästi. Tosin pakoaukonsäädin laajentaa kierros aluetta.
Nelarissa pelkkä putkisto ei vaikuta yhtä paljoa koska myös venttiilien aukioloa pitäisi säätää samalla. - Rossipappa
Rossi-seniori kirjoitti:
Tumppi ei juuri vääremmässä vois olla.
2T-piikkiin ylävireinen putki saattais tuoda max 2hp lisää, tarjoten samalla täysin kuolleen alapään. Noh, pelimies hyötyy silti yläpäähän tulleesta hevosesta tai kahdesta. Yleensä kuitenkin suurin hyöty tulee korvien väliin, kun pyörä kiekuu ylös ja lyhyt änkkäri antaa mageet saundit.
4T pyörien meluisuuden takia niissä on todella ahdistavat putket / äänen vaimentimet vakiona. Parhaissa tapauksissa on tullut 4hp:tä lisää pelkän putkiston vaihdolla (myös suuttimet vaihdettu). Hondahan on koittanut tehdä oman ratkaisunsa pistämällä pyöriinsä 2 äänen vaimenninta, en tiedä paljonko tarvikeputkisto niissä vaikuttaa?
Ongelmahan näissä putken vaihdoissa on juuri noi äänet. Kaikki viriputket eivät mene kisoissa äänen mittauksista läpi, lisäksi harrastajat jyrsivät niillä viriputkilla tottakai. Jo vakioviriputkilla melusaaste on aika kovaa, huonoilla villoilla helvetillistä. Oma näkemykseni on, että monen motocross radan jatkoluvat on noiden nelareiden meluisuuden takia uhattuna.
Itselläni ei ole mitään nelareita vastaan, mutta huolehtikaa siitä, ettei ne nelarinne räikää koko hienoa harrastustamme suohon. (myös 2T miehet, villat kuntoon!)No jopas vedit. Aletaanko mittaa niitä nelareitten ja kakkosten ääniä ihan tosissaan. Mistä ääni muodostuu ja onko matala harvallaan sätkättävä pahempi kuin kimeä tiuhaan tikuttava?
2-tahtiset tarvii vastapaineen jolla säädetään jo mainittuja "alueita". Kukin mieltymyksensä mukaan.
Ottakaas muuten 2-tahtisesta putki pois kokonaan ja tehkää sama nelarissa. Huomaatte eron tai sitten ette.
Totta, ne villat kuntoon sillä tehonlisäys ilman muita toimenpiteitä on - 0. Viritys on onnistunut jos teho ei ole alentunut kuin 5%. - Rossi-seniori
Tumppi-82 kirjoitti:
Olet oikeassa että nelarien putket ahdistavat vakiona 2t:tä enemmän.
Mutta tarkoitinkin että mikäli molempien putket virtaavat yhtä hyvin niin 2tahdin putken muokkaus vaikuttaa enemmän koneen luonteeseen kuin nelarissa. Eli 2t:n putki "viritetään" aina jollekkin kierrosalueelle, esim putken pituuden muutos vaikuttaa selvästi. Tosin pakoaukonsäädin laajentaa kierros aluetta.
Nelarissa pelkkä putkisto ei vaikuta yhtä paljoa koska myös venttiilien aukioloa pitäisi säätää samalla.Lukisitko uudelleen alkuperäisen viestin!
Lukisitko uudelleen mun viestin!
Mikä kohta oli vaikea ymmärtää?
Nelarissa siis pelkkä putkisto ei vaikuta kuin jopa 4hp!!!(on siis n.10% 250 4t pyörässä) Ei tarvitse nokkia vaihtaa, haetaanko rautalankaa? - Rossi-seniori
Rossipappa kirjoitti:
No jopas vedit. Aletaanko mittaa niitä nelareitten ja kakkosten ääniä ihan tosissaan. Mistä ääni muodostuu ja onko matala harvallaan sätkättävä pahempi kuin kimeä tiuhaan tikuttava?
2-tahtiset tarvii vastapaineen jolla säädetään jo mainittuja "alueita". Kukin mieltymyksensä mukaan.
Ottakaas muuten 2-tahtisesta putki pois kokonaan ja tehkää sama nelarissa. Huomaatte eron tai sitten ette.
Totta, ne villat kuntoon sillä tehonlisäys ilman muita toimenpiteitä on - 0. Viritys on onnistunut jos teho ei ole alentunut kuin 5%.Juu, ei se äänen kovuus vaan häiritsevyys. Toisaalta, monen nelarin ääni kuuluu paljon kauemmas, kuin useimpien 2t-pyörien ja se on juuri se ongelma.
Useimmat eivät muista nelitahtisten ylimääräisiin huoltokustannuksiin laskea noita sikahintaisia villasettejä. Ei se ihme, että pyörät räimää usein niin hel..isti.
Noista äänen häiritsevyydestä vielä sen verran, että yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas isästä.
Itse kuuntelen mieluummin aidon kilpamoottorin ääntä(2t), kuin perunamaa jyrsimeksi tarkoitetun moottorin papatusta. - Tumppi-82
Rossi-seniori kirjoitti:
Lukisitko uudelleen alkuperäisen viestin!
Lukisitko uudelleen mun viestin!
Mikä kohta oli vaikea ymmärtää?
Nelarissa siis pelkkä putkisto ei vaikuta kuin jopa 4hp!!!(on siis n.10% 250 4t pyörässä) Ei tarvitse nokkia vaihtaa, haetaanko rautalankaa?Tietysti tukossa olevan putken avaus vaikuttaa paljon nelariin.
Mutta pointti on se että nelarin luonne ei muutu niin dramaattisesti putken vaihdolla kuin 2tahdin.
Nelarin kaasujen virtausta hoidetaan venttiilien aukiololla ja nokka-akselin asteilla. Overlapin kasvatus mm vaikuttaa selvästi.
2tahdilla ei ole mahdollisuutta säädellä virtausta venojen kanssa joten pakoputki ja sen aiheuttamat alipainepulssit pitää "virittää" niin että halutulla kierrosalueella pakokanavaan syntyy alipaine imutahdin alussa ja lopuksi ylipaine pulssi työntää putkistoon menneen ilma/bensa seoksen takaisin sylinteriin.
On täysin selvää että em. pulssit toimivat näin vain kapealla kierrosalueella. Eli sen takia 2tahdin käytös muuttuu putkistoa vaihtamalla enemmän kuin vastaavan nelarin.
laadukkaiden 2t-crossien putkisto on jo viritetty yläkierroksille joten putkiston vaihdolla ei suuria lisätehoja saa, kuten sanoit. Sen sijaan putkea vaihtamalla saa koneesta tehtyä mm. alempaa vääntävän, huipputehon kustannuksella.
Kuten joku jo sanoi niin 2t-"hyytyy" jos putken ottaa pois. Tai jos putkeen syntyy klommo niin tarkka kuski huomaa eron. Nelarissa eroa ei huomaa selvästi.
Mikäli haluat niin voin skannata jutun jossa perehdytään 2t ja 4t-putkistoihin. - Rossi-seniori
Tumppi-82 kirjoitti:
Tietysti tukossa olevan putken avaus vaikuttaa paljon nelariin.
Mutta pointti on se että nelarin luonne ei muutu niin dramaattisesti putken vaihdolla kuin 2tahdin.
Nelarin kaasujen virtausta hoidetaan venttiilien aukiololla ja nokka-akselin asteilla. Overlapin kasvatus mm vaikuttaa selvästi.
2tahdilla ei ole mahdollisuutta säädellä virtausta venojen kanssa joten pakoputki ja sen aiheuttamat alipainepulssit pitää "virittää" niin että halutulla kierrosalueella pakokanavaan syntyy alipaine imutahdin alussa ja lopuksi ylipaine pulssi työntää putkistoon menneen ilma/bensa seoksen takaisin sylinteriin.
On täysin selvää että em. pulssit toimivat näin vain kapealla kierrosalueella. Eli sen takia 2tahdin käytös muuttuu putkistoa vaihtamalla enemmän kuin vastaavan nelarin.
laadukkaiden 2t-crossien putkisto on jo viritetty yläkierroksille joten putkiston vaihdolla ei suuria lisätehoja saa, kuten sanoit. Sen sijaan putkea vaihtamalla saa koneesta tehtyä mm. alempaa vääntävän, huipputehon kustannuksella.
Kuten joku jo sanoi niin 2t-"hyytyy" jos putken ottaa pois. Tai jos putkeen syntyy klommo niin tarkka kuski huomaa eron. Nelarissa eroa ei huomaa selvästi.
Mikäli haluat niin voin skannata jutun jossa perehdytään 2t ja 4t-putkistoihin.Ymmärryksessäsi on paljon vikaa!
Alkuperäinen kysymys oli, vaikuttaako viriputki 4T pyörään?
Vastaus on siis: K-Y-L-L-Ä!!!! Vaikuttaa vakiopyörään, vakio nokilla, vakio kannella, vakio venttiileillä jopa 4HP, luonteen oleellisesti muuttumatta! Eikö olekin kivaa, vai peräti ihanaa tai fantastista! Tämä kaikki siis sen takia, että 4T pyörien kannet virtaavat hienosti ja tulppana on alkuperäinen putki!!!!!
Tumppi hyvä, teho ja vääntömomentti on ne, jotka kuljettavat sitä sinunkin mopoasi ympäri rataa. Jos saat 4hp lisää ja osaat käyttää niitä, niin moposi kulkee kierroksen nopeammin kuin ennen.
Viriputkia SIIS ostetaan, jotta pyörällä pääsisi nopeammin kierroksen ympäri. Kysyjä halusikin tietää, että vaikuttaako se putki 4T pyörään ja vastaus oli kyllä, enemmän kuin 2T:hen ja mikä parasta, luonteen juurikaan muuttumatta.
Nelari putket eivät muuten tukkeennu. Ongelma on hitailla 2T miehillä, joilla öljy ehtii paistumaan karstaksi putken seiniin.
Voin kyllä scannata kuvan siitä rautalankasasta, jonka väännän sinulle malliksi, jollet tämän jälkeenkään ymmärrä näitä juttuja! - Tumppi-82
Rossi-seniori kirjoitti:
Ymmärryksessäsi on paljon vikaa!
Alkuperäinen kysymys oli, vaikuttaako viriputki 4T pyörään?
Vastaus on siis: K-Y-L-L-Ä!!!! Vaikuttaa vakiopyörään, vakio nokilla, vakio kannella, vakio venttiileillä jopa 4HP, luonteen oleellisesti muuttumatta! Eikö olekin kivaa, vai peräti ihanaa tai fantastista! Tämä kaikki siis sen takia, että 4T pyörien kannet virtaavat hienosti ja tulppana on alkuperäinen putki!!!!!
Tumppi hyvä, teho ja vääntömomentti on ne, jotka kuljettavat sitä sinunkin mopoasi ympäri rataa. Jos saat 4hp lisää ja osaat käyttää niitä, niin moposi kulkee kierroksen nopeammin kuin ennen.
Viriputkia SIIS ostetaan, jotta pyörällä pääsisi nopeammin kierroksen ympäri. Kysyjä halusikin tietää, että vaikuttaako se putki 4T pyörään ja vastaus oli kyllä, enemmän kuin 2T:hen ja mikä parasta, luonteen juurikaan muuttumatta.
Nelari putket eivät muuten tukkeennu. Ongelma on hitailla 2T miehillä, joilla öljy ehtii paistumaan karstaksi putken seiniin.
Voin kyllä scannata kuvan siitä rautalankasasta, jonka väännän sinulle malliksi, jollet tämän jälkeenkään ymmärrä näitä juttuja!Alkuperäisessä kysymyksessä ei mainittu että vaikutuksella tarkoitetaan vain huipputehoa (vaikka sitä luultavasti tarkoitettiin).
Kuten jo sanoin niin tottakai tukossa olevan putken vaihto lisää reilusti nelarin tehoa.
Ja 2t crossin putki on jo valmiiksi "viritetty" korkeille kierroksille tuoden suurimman huipputehon, ja tämän takia suuria lisätehoja ei viri-putkistolla enää saa.
Mutta ekassa viestissäni puhuin koneen luonteen muutoksesta, joka on siis myös putkiston tuoma vaikutus (=josta alkuperäinen kirjoittaja kysyi). 2tahdista saa mm. selvästi alempaa vääntävämmän sopivan putkiston vaihdolla, tietysti ylätehon kustannuksella. Nelarilla muutos ei ole niin dramaattinen.
Eli rautalangasta:
Myönnän ja tiedän että vakio nelarista saa enemmän lisätehoja viri-putkistolla kun 2T:stä. Mutta 2T:n käyttökelpoiseen kierrosalueeseen vaikuttaa putkisto paljon enemmän kuin nelarissa. - Rossipappa
Rossi-seniori kirjoitti:
Juu, ei se äänen kovuus vaan häiritsevyys. Toisaalta, monen nelarin ääni kuuluu paljon kauemmas, kuin useimpien 2t-pyörien ja se on juuri se ongelma.
Useimmat eivät muista nelitahtisten ylimääräisiin huoltokustannuksiin laskea noita sikahintaisia villasettejä. Ei se ihme, että pyörät räimää usein niin hel..isti.
Noista äänen häiritsevyydestä vielä sen verran, että yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas isästä.
Itse kuuntelen mieluummin aidon kilpamoottorin ääntä(2t), kuin perunamaa jyrsimeksi tarkoitetun moottorin papatusta.Olen samaa mieltä kanssasi. 2-T äänet ovat PORNOT, ja nelarin perseestä.
Jos nelarissa on vaimennin kunnossa niin on ehdottomasti hiljaisempi joka suhteessa.
Jos ei ihan "ruotsalaispeukalo" ole, niin voi villottaa itsekkin niitä vaimentimia. Ja eiköhän ne kovat äänet nelareissa johdu siitä, kun tietämättömät vastoin parempaa tietoa neuvovat tietämättömiä hankkimaan "tehoputkia". Se on sit siinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2006142Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1645705BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2474267- 2333589
Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1323408Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j523360Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1273234Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai113107HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok212966Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan22419