wc remontti

apua tarvitseva

Muutettiin uuteen asuntoon,jossa ilmeisemmin alkuperäinen 20v vanha wc-tila.Wc on ihan hyvän kuntoinen,mutta laattojen väristä en oikein tykkää.

Tuntuu yksinkertaiselta,että vaihdettaisiin vain seinälaatat ja ei tulis kalliiksi.Mutta tätä palstaa lukiessani olen alkanut epäröimään tästä edullisuudesta.Siksi tarvitsen neuvoja.

Siis homman nimi olisi se että siis vanhat laatat seiniltä irrotettaisiin,mutta koska seinä on kyproc niin tarviiko tämä siis vaihtaa myös?
Lattiaan ei koskettaisi,koska siinä on eteiseen yhdistyvä laatta ja lattia lämmitys.Katto on kunnossa jne.
Eli haluasin tietää onnistuuko tälläinen matti meikäläiseltä,jos ottaa avuksi ei ammattilaisen mutta laatoitusta tehneen henkilön.

Jos joudun palkkaamaan remonttireiskan,niin hinnat hiukan ihmetyttää.Tuntuvat tosi kalliilta,ja hinnoittelu systeemejä on erillaisia.

Kuinka monta tuntia tälläisen tekoon kuuluisi mennä,jos on tunti palkalla?

19

7860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalata

Laattojen maalaaminenkin on nykymaaleilla helppo homma. Saumat voi vetää eri värillä jos tykkää tai sitten raapii saumat auki ja vetää uuden saumauslaastin... Mä vetelin neljä vuotta sitten keittiön kaapiston alapuolen laatat maalilla, eikä ainakaan vielä ole kulunut mistään vaikka hellankin takana sitä on, ja pestään ja hinkataan vähän väliä...
      Jos revit vanhat laatat kumminkin veks, niin uusien laatoitus on sitä vaikeempaa mitä epätasaisemmaksi alla oleva pinta jää. Sen voi joko yrittää vetää jollakin tasoitteella tai sitte ruuvata esim. 6mm paksun uuden kyprokin sen vanhan päälle. Siis vaan siinä tapauksessa, ettei se vanha ollut vesieristetty. Jos vanha pinta eristetty, niin sekin pitää repiä pois ja laittaa uudet levyt ja eristeet tilalle. Tääkin siis vaan siinä tapauksessa, että haluaa vesieristää vessan seinän, riippuu tietty, että onko sulla siellä suihku, jossa voi seisten pestä ittensä kokonaan...
      Vanhan seinän saat kyllä tasoitettua vaikka laikkakoneeseen kiinitetyllä timanttihiomalaikalla, jos et halua tasoitteita ruveta levittelemään mut pölyä tulee sitten ja paljon!

• niin...

siinähän ne taisi taas kaikki ammattimaiset neuvot jo tulla, mitäpä minä ainakaan enää muita neuvoja antamaan? ei muuta kuin hommiin vaan...
        voi jessus... olen sanaton!

• joillekin.

kysy nyt iskältäs ensin,
      kun lienet alta 20v

kun et edes kertonut onko kostea tila, yms.

aika erikoiselta vaikutti ajatuksesi,

• vanhan talon asukki

Hiukkasen remonteista kokemusta omaava perheenäiti täällä vastailee!
      Ensinnäkin omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että 20 vuotta vanhojen laattojen irroittaminen gyprocista siten, että levy jää kauttaaltaan ehjäksi, on erittäin vaikeaa. Eli lähtisin liikkeelle (mikäli itse alkaisin hommaa tehdä), että laittaisin seinälevytkin laattojen alta vaihtoon. (Ei ole vaikeaa, jos on hiukkasenkaan levyjä kiinnitellyt ja kittilastaa käyttänyt.) Samalla voisi tarkistaa, onko koolausväli riittävän kapoinen nykystandardeille uutta laatoitusta ajatellen. Veikkaisin, että vesieristystä ei tuonikäisen vessan seinästä löydy, eikä se ole tarpeenkaan.
      Laatoitus ei ole vaikeaa, varsinkaan, jos laatat kiinnittää liimalla. Tosin se on sen verran tyyriimpää, että halvemmaksi taitaa tulla pyytää se hommaa-ennenkin-tehnyt-tuttu laatoittamaan ne seinät laastin kera pientä korvausta vastaan.
      Jos putket menee seinän vierustalla, kannattaa putkimies käyttää ne laittamassa uusiksi - 20 vuotta vanhat liittimet eivät tykkää irroittelusta ja uudelleen kiinnityksestä.
      Taitaa se olla homman kallein osuus.

• apua tarvitseva

"kysy nyt iskältäs ensin,
        kun lienet alta 20v

aika erikoiselta vaikutti ajatuksesi,"

Oliko toi tarkoitettu minulle,alkuperäiselle?Mistä päättelet että olen alle 20v,ihmettelen vain? Nuori olen,mutta en sentään niin nuori.

Wc-tilassa ei yleensä suihkua käytetä,sellaista kutsun kylppäriksi.Jos nämä olisi yhdistetty,niin olisin kyllä asiasta maininnut.
        Wc-tila on siis kuiva,pelkkä pönttö ja lavuaari.

Jäi nyt epäselväksi mikä tässä wc remontissa on mielestäsi erikoista?

Kiitos muille jo vastanneille!Tuo laattojen maalaaminen on käynyt mielessä,mutta moni tuntuu olevan ehdottomasti sitä vastaan.
        Olisko jollain heittää vielä tietoa miten monta tuntia tuollaisen tekemiseen menisi,jos käyttää palkallista apuvoimaa?
        Siis purku laatoitus työ? putkia ja sähköjä ei tarvitse uusia/siirrellä.

• sanoa kun
        apua tarvitseva kirjoitti:

"kysy nyt iskältäs ensin,
        kun lienet alta 20v

aika erikoiselta vaikutti ajatuksesi,"

Oliko toi tarkoitettu minulle,alkuperäiselle?Mistä päättelet että olen alle 20v,ihmettelen vain? Nuori olen,mutta en sentään niin nuori.

Wc-tilassa ei yleensä suihkua käytetä,sellaista kutsun kylppäriksi.Jos nämä olisi yhdistetty,niin olisin kyllä asiasta maininnut.
        Wc-tila on siis kuiva,pelkkä pönttö ja lavuaari.

Jäi nyt epäselväksi mikä tässä wc remontissa on mielestäsi erikoista?

Kiitos muille jo vastanneille!Tuo laattojen maalaaminen on käynyt mielessä,mutta moni tuntuu olevan ehdottomasti sitä vastaan.
        Olisko jollain heittää vielä tietoa miten monta tuntia tuollaisen tekemiseen menisi,jos käyttää palkallista apuvoimaa?
        Siis purku laatoitus työ? putkia ja sähköjä ei tarvitse uusia/siirrellä.

ei tiedä kokoa, mutta sanotaan nyt viikko tai kaksi eli 40-80. No kaks viikkoo on kyllä jo maksimi.

• antavaaaa

hintoja ja aikoja, olettaen että n.10m2 seinäpinta-alaa.

Vanhojen laattojen ja levyjen irroitus n.2,5h.
      levytys n.2h
      laatat n.3h

Työmies 30-50e/h

työmiehet veloittaa monesti myös ajomatkat jne.
      Laatat muodostaa kuitenkin pienen erän(ellet ota kallista laattaa) kokonaiskustannuksista.

Jos teet itse, tarvitset tietty tarvittavat porakoneet (piikkausvehkeet?), ruuvit, lastat, laastit, lankut, laattanarut, laattaleikkuri tms, passit, mittanauhat, jne jne. Lisäksi tarvitsetko putkimiestä, missä on sulut ym. olisi hyvä tietää.

kannattaa suunnitella ja laskea kaikki etukäteen niin ei tule yllätyksiä sitten.

• töihin?

Laitahan yhteystietosi, palkkaa sinut oitis hommiin! päivässä vessa kuntoon alusta loppuun! kuukaudessa 20 vessaa kuntoon... loppuu tuota vauhtia työmaat!

• päivä per
        töihin? kirjoitti:

Laitahan yhteystietosi, palkkaa sinut oitis hommiin! päivässä vessa kuntoon alusta loppuun! kuukaudessa 20 vessaa kuntoon... loppuu tuota vauhtia työmaat!

vessa! tälle kaverille olis kysyntää. hyvänä päivänä painaa ylitöinä varmaa viel toisen putkeen.

• hommiin

palkka on hyvä jos teet vielä kunnollista jälkeä tuossa ajassa. Siis todella hyvä palkka!

• apua tarvitseva

Toinen sanoo tunneiksi 6h ja toinen 60h?
        Seinä pinta-alaa on varmaan tuo 10-12neliötä.Tarvii alkaa firmoista kyselee,kun saa ensin muut rempat valmiiksi.
        Siis joku sanoi että jopa pari viikkoa menisi remppaan??? Mihin ihmeessä sen ajan saa kulumaan?

Tarvis uusia ainoastaan siis laatat,ja asentaa uusi allaskaappi.Putkitöitä,sähkötöitä,ja lattiaan ei kosketa.

• niinpäniinn

Toinen sanoo tunneiksi 6h ja toinen 60h?
        Seinä pinta-alaa on varmaan tuo 10-12neliötä.Tarvii alkaa firmoista kyselee,kun saa ensin muut rempat valmiiksi.
        Siis joku sanoi että jopa pari viikkoa menisi remppaan??? Mihin ihmeessä sen ajan saa kulumaan?

Tarvis uusia ainoastaan siis laatat,ja asentaa uusi allaskaappi.Putkitöitä,sähkötöitä,ja lattiaan ei kosketa.

Kyllähän niitä tunteja saa kulumaan niin paljon kuin haluaa, mutta jos et kahvilla/tupakalla ole 10 minuutin välein, etkä rapsuta päätäsi ja juorua naapurin kanssa, niin ei siinä kovin kauan mene. 10 neliön seinän laatoitus, olettaen ettei hirveästi ole kommervenkkejä niin onnistuu kyllä ammattimieheltä 3 tuntiin. Piikkaus ja levyjen irroitus ei vie kuin sen 2-3 h, tietty vielä pitää ne purkujätteet siivota myös. kipsilevyä on helppo leikata niin siinäkään ei mene kuin se 2-3h kun on levyttänyt uudestaan. Tuossa siis varsinainen työaika, tuntejahan nyt rupeaa kertymään siitä tavaroiden roudaamisesta, mutta jos siinäö on apuna, niin säästää aikaa/rahaa.

• apua tarvitseva
        niinpäniinn kirjoitti:

Kyllähän niitä tunteja saa kulumaan niin paljon kuin haluaa, mutta jos et kahvilla/tupakalla ole 10 minuutin välein, etkä rapsuta päätäsi ja juorua naapurin kanssa, niin ei siinä kovin kauan mene. 10 neliön seinän laatoitus, olettaen ettei hirveästi ole kommervenkkejä niin onnistuu kyllä ammattimieheltä 3 tuntiin. Piikkaus ja levyjen irroitus ei vie kuin sen 2-3 h, tietty vielä pitää ne purkujätteet siivota myös. kipsilevyä on helppo leikata niin siinäkään ei mene kuin se 2-3h kun on levyttänyt uudestaan. Tuossa siis varsinainen työaika, tuntejahan nyt rupeaa kertymään siitä tavaroiden roudaamisesta, mutta jos siinäö on apuna, niin säästää aikaa/rahaa.

Eli siis tästä voi päätellä että remontti hinnoissa on tosi paljon ilmaa?eli jos palkataan tuntityöläinen,ja se ilmoittaa ette tekee vaikka 30h,ja todellisuudessa itse työhön menee maks.10h.
        eli kannattaako ottaa ottaa tunti,neliö vai urakka työläinen??

• vaiheessa.
        niinpäniinn kirjoitti:

meinasit saumata ja silikoonit laittaa? koita ny piru vie ettei tuota päivässä tee valmiiksi vaikka kuinka vääntäisit! Eihän normaalin kylppärin vesieristystäkään tee kuin sen pari tuntia, mutta pirulaisen kun pitää jostain syystä antaa kuivua telauskertojen välissä ja ennen laatoitustakin pitäisi antaa kuivahtaa... aika jännä kun aina unohdetaan nuo kuivumisajat?

• apua tarvitseva
        vaiheessa. kirjoitti:

meinasit saumata ja silikoonit laittaa? koita ny piru vie ettei tuota päivässä tee valmiiksi vaikka kuinka vääntäisit! Eihän normaalin kylppärin vesieristystäkään tee kuin sen pari tuntia, mutta pirulaisen kun pitää jostain syystä antaa kuivua telauskertojen välissä ja ennen laatoitustakin pitäisi antaa kuivahtaa... aika jännä kun aina unohdetaan nuo kuivumisajat?

Enhän minä tiedä noista työajoista,vaan siksi olenkin kyselemässä ja ihmettelemässä.Jos minua alkuperäistä tarkoitit....

Kysyn että mikä on realistinen aika tälläiselle rempalle,ettei ihan turhasta ajasta sokeana maksa.
        Esim.en minä aijo maksaa tuntilaiselle kuivumisajan odottelusta,jos se esimerkiksi vaatii odottelua seuraavaan päivään..Eikä remppaa tarvii päivässä saada valmiiksi,tiedän kyllä että on kuivumis aikoja jotka vaatii päiviä.Kysyn juuri siksi,etten tiedä,mutta monta viikkoa remppaan tuntuu jo liian pitkältä.

• realisesti.

Enhän minä tiedä noista työajoista,vaan siksi olenkin kyselemässä ja ihmettelemässä.Jos minua alkuperäistä tarkoitit....

Kysyn että mikä on realistinen aika tälläiselle rempalle,ettei ihan turhasta ajasta sokeana maksa.
        Esim.en minä aijo maksaa tuntilaiselle kuivumisajan odottelusta,jos se esimerkiksi vaatii odottelua seuraavaan päivään..Eikä remppaa tarvii päivässä saada valmiiksi,tiedän kyllä että on kuivumis aikoja jotka vaatii päiviä.Kysyn juuri siksi,etten tiedä,mutta monta viikkoa remppaan tuntuu jo liian pitkältä.

jos ajattelet, voit varata 3päivää hommaan! Ja urakkana kun maksat, ei tarvi välittää tupakkatauoista, pääsee kaveri ruokatunnillekkin, eikä tarvi kuvitella tuon yhden suhariurpon mukaista 8h valmistumista! kyllähän siinä saa painaa 8h töitä ihan tauotta eikä edes riitä, olla liikkeessä koko ajan, aikaa ei jää edes miettimiseen ja esim. laattajaon suunnitteluun. se on vaan ruvettava lätkimään laattaa seinille ja toivottava parasta. Oikeasti, turha kiire ja hosuminen pois! 1.päivä: purku,siivous,pönttö ym.irti ja uudet levyt, sekä purkujätteen poiskuljetus, 2.päivä laatoitus, 3.päivä saumaus, silikoonit, pönttö ym. kiinni! urakkahintana tuo homma voisi olla n.800e alv22%. Tai tiedä muista, mutta itse laskuttaisin tuon noin.

• näin!
        realisesti. kirjoitti:

jos ajattelet, voit varata 3päivää hommaan! Ja urakkana kun maksat, ei tarvi välittää tupakkatauoista, pääsee kaveri ruokatunnillekkin, eikä tarvi kuvitella tuon yhden suhariurpon mukaista 8h valmistumista! kyllähän siinä saa painaa 8h töitä ihan tauotta eikä edes riitä, olla liikkeessä koko ajan, aikaa ei jää edes miettimiseen ja esim. laattajaon suunnitteluun. se on vaan ruvettava lätkimään laattaa seinille ja toivottava parasta. Oikeasti, turha kiire ja hosuminen pois! 1.päivä: purku,siivous,pönttö ym.irti ja uudet levyt, sekä purkujätteen poiskuljetus, 2.päivä laatoitus, 3.päivä saumaus, silikoonit, pönttö ym. kiinni! urakkahintana tuo homma voisi olla n.800e alv22%. Tai tiedä muista, mutta itse laskuttaisin tuon noin.

tuossa oli aika realistinen aikataulu. Ei sitä 8 tuntiin tee, mutta ei siihen myöskään mene 60h. Ei kannata liikaa hosua, mutta tee suunnitelma ja aikataulu valmiiksi, ja sitten yritä pitää siitä kiinni.

• nyt pojat

kuinkas olitte ajatellut saada vesieristeen limitettyä lattian eristeen kanssa jos lattiaan ei kosketa? Ja sinä rempan suunnittelija: oletkos kysynyt taloyhtiöltä, siis isännöitsijältä, kenen vastuulla on teidän yhtiössä vesieristeiden teko?

• apua tarvitseva

Tämä on siis vain vessa,joten tarviiko vesieristeitä seiniin?Jos putket vuotais,niin lattiallehan se menee eikä seinille.
        Ei ole taloyhtiötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe