tuota noin

ihan pihalla näistä

Mites monta vuotta voi odottaa itse tulostettavien valokuvien säilymisen?

5

1646

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Can-ON

Tulostimen käyttämistä väreistä, tulostuspaperista ja säilytyspaikasta.

Pikmenttiväreillä hyvälaatuiselle valokuvapaperille tulostetut kuvat pakastimessa säilytettynä kestävät pitkäääään..... kaikki mitä noista huononnetaan vähentää kuvan säilyvyyttä;)

Sublimaatiotulostimella tulostetut kuvat säilyvät melko hyvin nekin.

• ihan pihalla

mutta vuosissa, vaikka esim, HP:n monitoimi tulostin ja Hp:n värit. Miten kauan kuvat säilyvät?

Äitini tulostelee nykyään kaikki kuvat itse noin ja olen epäillyt niiden kestävyyttä!

Oikeesti en ymmärrä, kuka säilyttää kuvia pakastimessa??? Valaisehan hieman, olen ihan pihalla.

• Can-ON
        ihan pihalla kirjoitti:

mutta vuosissa, vaikka esim, HP:n monitoimi tulostin ja Hp:n värit. Miten kauan kuvat säilyvät?

Äitini tulostelee nykyään kaikki kuvat itse noin ja olen epäillyt niiden kestävyyttä!

Oikeesti en ymmärrä, kuka säilyttää kuvia pakastimessa??? Valaisehan hieman, olen ihan pihalla.

tuskin kukaan säilyttää pakastimessa, mutta kuvien säilytyspaikkana sopiva, viileä tasalämpöinen/tasakosteuksinen tila on kuvan säilyvyyden kannalta parasta. Ja pimeässä.

Itsellä ei kovin paljon ole kokemuksia tulosteiden säilyvyydestä, joten en voi ottaa suoraan kantaa siihen asiaan. Senverran kuitenkin että omalla halpis-HP:llä tulosetut auringonvalossa olleet kuvat ovat entisiä. Kunnollista valokuvatulostinta en ole omistanut, Canonin Shelphy 10-kuvatulostinta lukuunottamatta. Tuo canoninkin ostin pääasiassa passikuvien tulostamista varten.

• Can-ON kirjoitti:

tuskin kukaan säilyttää pakastimessa, mutta kuvien säilytyspaikkana sopiva, viileä tasalämpöinen/tasakosteuksinen tila on kuvan säilyvyyden kannalta parasta. Ja pimeässä.

Itsellä ei kovin paljon ole kokemuksia tulosteiden säilyvyydestä, joten en voi ottaa suoraan kantaa siihen asiaan. Senverran kuitenkin että omalla halpis-HP:llä tulosetut auringonvalossa olleet kuvat ovat entisiä. Kunnollista valokuvatulostinta en ole omistanut, Canonin Shelphy 10-kuvatulostinta lukuunottamatta. Tuo canoninkin ostin pääasiassa passikuvien tulostamista varten.

Tulostimen väriaineissa on suuria eroja ja omassani mm. ei taata säilyvyyttä olenkaan :-) Vanhimmat itse tulostamani kuvat ovat nyt pari vuotta vanhoja ja värit ovat silmämääräisesti nähden säilyneet. Tietoisena värien huonosta säilyvyydestä olen omat tulosteet ripustanut vain sellaiille seinille, mihin ei paista aurinko.

Vuoden sisällä on parilta merkittävältä tulostinvalmistajalta tullut markkinoille uusia väriaineita, joille luvataan parhaimmillaan 100 vv kestoa. Jos tuo pitää paikkansa, niin se vaatii jo paljon paperiltakin. Pohjaksi tarvitaan hyvälaatuinen, hapoton kartonki, tai muuten värit kyllä pysyvät, mutta paperi häviää.

• Kuvankäsittelijä 9

Kuvien säilymiseen en ota kantaa, se on niin uusi asia vielä. Kukaan ei varmaankaan tarkkaa aikaa tiedä ja kaikki kehittyy päivä päivältä lisää aina.

Mutta pidä ne alkuperäiset sähköisessä muodossa olevat kuvat niin monessa paikassa kopioituna että sieltä tarvittaessa saa sitten tulostettua uudet.

Itselläkin on vähintään kahdella kiintolevyllä, useat kuvat kolmellakin.
      Se lisäksi vielä parilla cd:llä siksi että voi katsoa esim. telkkarista cd soittimen avulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      169
      6941
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      62
      2543
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2158
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      62
      1292
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      355
      1260
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1244
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1131
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      970
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      968
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      957
    Aihe