Rotikoille kaveriksi rääpäle

Miksu1

Omistan kaksi rotikkaa, nartun ja uroksen, joista narttu on leikattu. Olen ajatellut ottaa kolmannen koiran, harkitsen seuraavia rotuja ranskanbulldoggia, kääpiöpinseriä, bostonterrieriä, petit brabanconia ja mopsia. Kuten roduista huomaa haluan siis melkoisen rääpäleen rotikoihin nähden. Minulla on aina ollut yli 60cm kokoisia koiria ja vähän huolettaa, että näinköhän tuollainen rääpäle pysyy hengissä kahden ylisuuren rottweilerin kaverina, joista varsinkin uros on innostuessaan vähän turhankin raisu. Ei se aggressiivinen ole, mutta ei oikein hallitse voimiaan. Tosin on vasta 2,5-vuotias.

Kertokaapa miten teillä joilla on sekä isoja että pieniä koiria miten etenkin pentuaika on menny. Onko sattunut haavereita ja miten ovat keskenään pärjänneet? Varmaan laittaisin kyllä pennun kylppäriin töitten ajaksi rotikoiden ollessa vapaana asunnossa.

Itteekin vähän mietityttää että mitenkähän sitä oppii varomaan jokaista askeltaan, ettei tallo rääpälettä..

8

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksu1

      sellainen lukee tän viestin, jolla on joku noista harkitsemistani roduista, niin kertokaa ihmeessä kokemuksia ko. rodusta, lukisin mielelläni. Etenkin ranskiksista..

    • Kokemusta löytyy :O)

      Eli ensin kannattaa miettiä tarkoin se rotu.Jos siis haluaa pitää kimpassa,niin itse suosittelem sellaista kääppänää,joka aikuisena on riittävän kestävää mallia rakenteeltaan,ettei tartte pelätä,että tulee vahinkoa,jos leikitään kunnolla,tai jos haluaa,että koiria voi pitää yhdessä vähän huolettomammin ylipäätään.Noi on aikas hyviä muuten,mutta toi brabbari vähän mietityttää.Niitä kun on aika pieniä.Mutta toivottavasti toi Uma vastaa ja sanoo mielipiteensä,kun tuntee rodun paremmin.

      Toinen mikä kannattaa miettiä,että haluaako,ettei tarttis erkseen pahemmin lenkitellä.Lähinnä tarkoitan sitä,että kun isompien kanssa tekee kunnon lenkkejä,niin haluaako tirriäisen,jolla on kapasiteettiä ja innostusta niihin.
      Noista roduista tulee mieleen kaksi ainakin heti kättelyssä,ja muut varauksella,eli kannattaa tarkistaa rodun harrastajilta.

      Ja sitten kannattaa miettiä ne sukupuolet.Eli pikkukoiristakin löytyy niitä,jotka on aika luupäitä.
      Mitäs sitten,jos ottaa samaa sukupuolta,niin onnistuuko viimekädessä yhteiselo.Ihan hyvin voi onnistua,mutta mitä sitten jos ei.Jos kaverit rupeaakin ottamaan mittaa toisistaa.Pystyykö itse klaaraamaan hommat.Kun on isot kokoerot,niin vahingossa voi tulla pahaa jälkeä,jos huono tuuri on.
      Eli tärkein asia on se omien koirien hyvä tunteminen.

      Mielestäni myöskin on aikas tärkeää se,että iso/isot osaisi varoa pientä koiraa jo luonnostaan.Useimmat sitä sisäsyntyisesti osaa.Se vähentäisi sitä omaa osuutta ja tarkaavaisuuta huomattavasti.Varsinkin kääpökoiran pentu on hirmu pieni,eikä monikaan osaa mitenkään itseään varoa,niin olisi hyväksi,että isot tajuisi varoa luonnostaan.
      Ei siinä muuta,mutta vahingon vaara on paljon taas suurempi,kuin suht samaa kokoluokkaa olevilla.

      Pentuaikana kannattaa pitää jollain systeemillä erillään,kun ei pysty valvomaan leikkejä,niin kauan kunnes kääppänä on riittävän vahvaksi kasvanut,että kestää.Sitten kun on aikuinen,ja riittävän vahva rakenteinen pikkurotu,niin on hieman eri asia.
      Mutta kuten sanoin,se omien koirien tuntemus ON tärkeää,että tietää miten ne toimii,ja miten paljon niihin voi luottaa myös silloin,kun itse ei ole valvomassa.
      Eli sen mukaan on toimittava.

      Ja kun nuot on ihan pieniä,niin kyllä siinä kannattaa olla vähän tarkkana,että ne huomaa,esim.kun kulkee ovista.Mutta kuten sanoin,kun nyt ei ihan heiveröistä kokoa olevaa valitse,siis rotua,niin eipä niitä sitten sen ihmeemmin varoa tartte.

      • Miksu1

        jotka itteeni eniten miellyttää ulkomuodoltaan. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta ainoastakaan pienestä rodusta, mutta jos nyt sen kolmannen otan niin nimenomaan haluaisin pienen. Ranskis on noista mainitsemistani roduista se vankkarakenteisin, muut aika heiveröisiä, vaikka onhan se ranskiskin aika rääpäle rotikan rinnalla. Omani kun vielä ovat vähän yli-isoja..

        Uroksen mä ehdottomasti ottaisin. Rotikkani tulevat hyvin toimeen muiden koirien kanssa ja tottelevat hyvin. Koskaan ei ole mitään rähinää ollut keskenään taikka muiden koirien kanssa. Narttu kyllä näyttää urokselle missä sen paikka on jos riehaantuu liikaa. Eniten mua mietityttääkin ton uroksen riehaantumiset, ei aina tajua kokoakaan eikä voimiaan. Minuakin saattaa vahingossa naukkasta leikkiessään. Tykkää hulluna lapsista mutta ei voi antaa leikkiä kun saattaa vahingossa satuttaa. Lopettaa kyllä kun karjaisee että sattuu. Sitten tulee kamalat lipomiset ja ulvomiset. Ikää on tosin vasta 2,5v pitäskö odottaa vielä vuosi jos vaikka vähän rauhoittus ja hallitsis voimansa leikkiessäänkin. Pari kertaa on temmeltänyt jacrusselin kanssa ja melko vikkelästi täytyi russelin liikkua ettei jäänyt ton köntyksen alle kun leikkivät.


      • Miksu1 kirjoitti:

        jotka itteeni eniten miellyttää ulkomuodoltaan. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta ainoastakaan pienestä rodusta, mutta jos nyt sen kolmannen otan niin nimenomaan haluaisin pienen. Ranskis on noista mainitsemistani roduista se vankkarakenteisin, muut aika heiveröisiä, vaikka onhan se ranskiskin aika rääpäle rotikan rinnalla. Omani kun vielä ovat vähän yli-isoja..

        Uroksen mä ehdottomasti ottaisin. Rotikkani tulevat hyvin toimeen muiden koirien kanssa ja tottelevat hyvin. Koskaan ei ole mitään rähinää ollut keskenään taikka muiden koirien kanssa. Narttu kyllä näyttää urokselle missä sen paikka on jos riehaantuu liikaa. Eniten mua mietityttääkin ton uroksen riehaantumiset, ei aina tajua kokoakaan eikä voimiaan. Minuakin saattaa vahingossa naukkasta leikkiessään. Tykkää hulluna lapsista mutta ei voi antaa leikkiä kun saattaa vahingossa satuttaa. Lopettaa kyllä kun karjaisee että sattuu. Sitten tulee kamalat lipomiset ja ulvomiset. Ikää on tosin vasta 2,5v pitäskö odottaa vielä vuosi jos vaikka vähän rauhoittus ja hallitsis voimansa leikkiessäänkin. Pari kertaa on temmeltänyt jacrusselin kanssa ja melko vikkelästi täytyi russelin liikkua ettei jäänyt ton köntyksen alle kun leikkivät.

        No ei bostoni ole kyllä heiveröinen pikkukoira.Korkeintaan,jos lähdetään ihan sieltä rotumääritelmän ihan alapäästä.Mutta suht vankka se on.
        Mopsikaan ei nyt mikään särkyvä malli ole.
        Ainut noista mitä vähän epäilen,on se brabbari.

        Kuitenkin kokoerot on sen verran suuret,että jos minulla olisi mainitsemasi "vähän hillitön" koira innostuessaan,enkä saisi sitä laakista rauhoittumaan ja varomaan tekemisiään,niin taitaisin kyllä odottaa mahdollista koiran rauhoittumista iän myötä.
        Muuten kyllä sitä joutuu niin hirmuisesti varomaan aina,jos itse on se,joka se homma täytyy hoitaa...

        Niin,ja pikku-uroissa on myös melkoisia gigoloita narttujen suhteen,mm.noissa muutamissa.
        Sekin kannattaa miettiä,jos pojat alkaakin yrittää omia pimua itselleen.Että osaa toimia niin,ettei kaverit kilahda yhteen noissa asioissa ;)


    • et ihan vakavasti suunnitellut tuota pennun sulkemista kylpyhuoneeseen?
      meillä koirat on eri huoneissa silloin kun kukaan ei ole kotona.
      meille ssattui nimittäin sellainen onnettomuus että Apollo puri pentua päästä. onneksi olin kotona koska varmaankin olisi kuollut verenvuotoon. (Chihupentu). Apollo ei purrut tahallaan vaan ihan vahingossa sen kulmahammas osui pennun päähän.
      en tiedä uskaltaisinko ottaa pienenpää rotua Rottiksen seuraksi? en ainakaan jättäisi keskenään, enkä sulkisi minnekkään kylpyhuoneeseenkaan.

      • Miksu1

        pentua pitänyt kylpyhuoneessa työn aikana ja hyvin on siellä pärjännyt. Eipä mulle oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole kuin toi kylpyhuone ja eihän se ole sen kummasempi kuin esim. makuuhuone tai keittiö. Parempi vaan kun ei tarvitse kantaa huolta että pentu pilaa pissallaan ja kakillaan asunnon parkettilattiat, eikä ole pahemmin mitään jyrsittävääkään kylpyhuoneessa.


    • Telpet

      on Portugalin vesikoira uros ja chihu uros. Ovat jo aikuisia kumpikin. Ne ovat parhaat kaverukset keskenään.
      Tuo pikkukoira pitää välillä niin riiviömäistä mekkalaa vastaantulijoille, että hirvittää.
      Se kulkee tuon ison koiran mahan alla ja sieltä rähjää.
      Siellä on turvallinen paikka isotella.
      Niitä ei nauramatta voi ohittaa, on se sellainen pari. Tämä isokoira on kuin viilipytty, se ei reagoi vastaantulijoihin, eikä tähän räksyttimeen siellä mahansa alla.
      On se kotioloissa joskus istunut sen päälle, jos tuo pieni riehuu liikaa. Siinä on silloin pakko rauhoittua.

    • jotain..

      Sakemanniurosekoitus ja kääpiöpinseri ovat kyllä tulleet ihan hyvin toimeen. Alussa piti katsoa vähän että miten isompi reagoi..molemmat uroksia. Isompi välillä turahtelee pienelle mutta yleensä suhtautuu siihen lempeästi ja haluaa leikkiä sen kanssa. Pieni kääkkä taas aina lipomassa sen suu pieliä ja tykkää myöskin leikkiä. Mutta arvoasteikko selvä näiden välillä iso on pomo eikä pieni ikinä sitä uskaltaisi kyseenalaistaa..

      Mutta kun ajattelee isoa pientä koiraa. Niin jos toinen tulee pentuna ja kasvaa toisen parissa niin ihan hyvin voi tulla hyvät kaverit 2 uroksestakin ja kyllä se iso pitää sitä koirana eikä leluna.

      Mutta tietysti aina jos isolla koiralla on paljon sitä massaa voi vahingossa leikissä tuuppasta pienempää ja pieneltä voi mennä jalka poikki. Eli ottaisin rotikoille semmoisen pikkurodun joka ehkä ei niin tikkujalkainen kuin kääkkä...mutta itsehän päätät..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe