Novascotiannoutaja terve/sairas rotu?

Blosse.

Pitkän harkinnan jälkeen ollaan perheen kanssa päädytty siis tolleriin. Kuutta eri kasvattajaa ollaan tavattu ihan face to face. Ollaan kyselty tollereiden terveydentilaa, mutta kaikki kasvattajat näyttäis olevan aina eri mieltä.

Nyt kaipaisin omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä siis tollereiden terveydentilasta. Onko paljon perinnöllisiä sairaykisa yms?

6

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toikkari

      Noin vuosi sitten toileri kävi surutta terrierini kimppuun, joka oli silloin 7.viikkoa vanha. viime perjantaina pyöräilin duunista himaan, ja ehdin ajatella "onpa kiva kun pariskunta vie yhdessä noutajaa ulos". Ja kun olin kohdalla koira hyökkäsi, no onneksi hihna otti kiinni ennen kun ehti jalkaan.Että se LUONTEEN TERVEYDESTÄ!!. Toki vika voi olla siellä narun toisessa päässä.

      • eräs.....

        Ei koira ole syntyessään paha. Narun toisessa päässä se ongelma on.


      • jke

        Ei se johtajuusongelma kuule millään tavalla periydy. Se on aina kiinni omistajasta.

        Johtuiskohan jälleen kerran siitä, että joku on ottanut pikkuisen kivan noutajan tietämättä yhtään mihin ryhtyy. Tolleri vaatii vahvan johtajan tai se ottaa itse laumassa johtajuusaseman. Sitten seuraa noita rähinöitä kun johtaja mallikkaasti puolustaa laumaansa.


      • jaa

        tollerit eivät ole ihan tervein rotu, mutta ei myöskään pahimmasta päästä. silmäsairauksia on jonkin verran, sen olen itse myöskin huommannut kun rodun harrastaja olen. niinkuin aikaisemmatkin ovat sanoneet, monet ottavat tollerin tietämättä että se muutakin kuin suloinen kuori. tolleri voi olla todella hankala jos ei osaa olla kasvattaessa määrätietoinen ja näyttää koiralle että kuka pomo on. huono käytös yleensä ei johdu siis koirasta vaan omistajasta, mutta en silti sano ettei jo syntyessään hankalia yksilöitä olisi.
        muuten toikkari, aikas ääliömäistä yleistää!


    • kultsu

      Tollereilla on paljon autoimmuunisairauksia, sokeuttavaa silmänpohjan rappeumaa PRA(21 diagnosoitua v.85-07) ja aika monessa tapauksessa luonteissa toivomisen varaa.

      Tollereitten JTO: "Rodussa esiintyy jonkin verran liioiteltua reviiri- tai dominanssikäyttäytymistä sekä arkuutta.
      Epäotollisissa olosuhteissa jokin koiran em. ominaisuuksista voi johtaa koiran aggressiiviseen
      käyttäytymiseen."

      Lisää tietoa:
      http://www.tolleri.net/yhdistys/pdf/JTO2006.pdf

      • Tollerin omistaja

        PRA:sta sen verran, että pentua ottaessa sitä ei kannata pelätä, sillä HYVÄ kasvattaja testaa pentueen vanhemmat geenitestillä, jotta pennut eivät kyseiseen sairauteen sairastu. geenitesti on siis eri asia kuin silmätarkastus.

        Autoimmuunisairauksista kannattaa olla huolestuneempi, kysele kasvattajalta kuinka paljon lähisuvussa on sairaita, sillä pystyy hieman ennakoimaan riskiä. Sairastuneita on kyllä huomattavasti ennemmän kuin tollerit.fi-sivustolla olevasta listasta voisi päätellä. Valitettavasti kaikki ei avoimmuutta kannata. :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe