Automyyjät....

Unknown

Olen harkinnut automyyjäksi, joten haluaisin nyt vähän tiedustella etukäteen asiasta eli laitan muutaman kysymyksen...

1. Paljonko saatte palkkaa bruttona? (esim.pohjapalkka provisio)
2. Kokemus alalta?
3. Ikä?
4. Missäpäin Suomea työskentelette? (esim.etelä- suomi).
5. Koulutus?

32

25142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus-

      1. kieltäydyn kommentoimasta.
      2. 4 vuotta ja 3kk
      3. 42v
      4. etelä-suomi
      5. kieltäydyn kommentoimasta.

      • Kouluts puuttuu?

        Tarkoittaako toi ettei sinulla ole mokomaa? (Koulutusta)


      • Pameissako hillut
        Kouluts puuttuu? kirjoitti:

        Tarkoittaako toi ettei sinulla ole mokomaa? (Koulutusta)

        Kuusi vuotta vanha ketju ja sinä kyselet koulutuksesta vastaajalta. Ehkä sisälukutaidon harjoittelu tekisi sinulle hyvää.


      • Anonyymi

        Innokkuutta ja oikeaa asennetta oppia. Tärkeimmät ovat tässä.


    • Teijo83

      Minua kiehtoisi myös automyyjän ammatti. Ensimmäinen "este mikä tulee mieleen" on ikä 25vuotta, onko liian nuori? Täytyykö automyyjän olla 35 ? Millainen koulutus pitäisi olla, ilmeisesti on myös kursseja? Riittääkö että on loistava asiakaspalvelija ja tulee toimeen/ymmärtää kaikenlaisia ihmisiä? Kuinka paljon kyseisen liikkeen tulee myydä autoja, jotta kannattaa mennä sinne töihin? useinhan ilmoitetaan myimme viime vuonna 3000 autoa yms... Onko riskiä lähteä Merkkiliikeeseen myyjäksi jos he hakevat työntekijää?

      • mielipidettäni

        niin ei kai ikä ole este.Mutta kävin vaimon kanssa autonäyttelyissä tänään ja se hyvä tunne tuli kun myyjänä oli se 35 tai pikemminkin 40 .Oli sitten kyse miehestä tai naisesta.Itse asiassa miehenä voin sanoa että lähellä 50 vuotta oleva nainen Veholta jolta ostimme edellisenkin niin on ollut paras.


      • Teijo83
        mielipidettäni kirjoitti:

        niin ei kai ikä ole este.Mutta kävin vaimon kanssa autonäyttelyissä tänään ja se hyvä tunne tuli kun myyjänä oli se 35 tai pikemminkin 40 .Oli sitten kyse miehestä tai naisesta.Itse asiassa miehenä voin sanoa että lähellä 50 vuotta oleva nainen Veholta jolta ostimme edellisenkin niin on ollut paras.

        Ymmärrän, ajatus helposti on että myyjän on hyvä olla yli 30 tuoko se jotain varmuutta, vai mikähän siinä on? 25 vuotias varmasti tietää tarpeeksi autoista jos on innostunut ja kiinnostunut, mutta asiakkaat haluaa varmaankin että palvelijana/myyjänä on iäkkäämpi? Mitä mieltä kansa onko myyjän iällä väliä autokauppoissa?


      • ...
        Teijo83 kirjoitti:

        Ymmärrän, ajatus helposti on että myyjän on hyvä olla yli 30 tuoko se jotain varmuutta, vai mikähän siinä on? 25 vuotias varmasti tietää tarpeeksi autoista jos on innostunut ja kiinnostunut, mutta asiakkaat haluaa varmaankin että palvelijana/myyjänä on iäkkäämpi? Mitä mieltä kansa onko myyjän iällä väliä autokauppoissa?

        ihan psykologinen juttu, että ihmisillä on ajatus, että mitä vanhempi myyjä niin sen kokeneempi ja tietää enemmän autoista.


      • se...
        ... kirjoitti:

        ihan psykologinen juttu, että ihmisillä on ajatus, että mitä vanhempi myyjä niin sen kokeneempi ja tietää enemmän autoista.

        niin mene, ei sillä ole väliä(tai vähän) paljonko autoista tietää, kokeneempi tietää mitä asiakas haluaa, ei myy autoa vaan ratkaisee asiakkaan tarpeet, toki on luotettavan tuntuinen myös kun on elämänkokemusta ja voi kertoa omista autoilu kokemuksista, niitä ei opita kirjoista.


      • ole mikään
        Teijo83 kirjoitti:

        Ymmärrän, ajatus helposti on että myyjän on hyvä olla yli 30 tuoko se jotain varmuutta, vai mikähän siinä on? 25 vuotias varmasti tietää tarpeeksi autoista jos on innostunut ja kiinnostunut, mutta asiakkaat haluaa varmaankin että palvelijana/myyjänä on iäkkäämpi? Mitä mieltä kansa onko myyjän iällä väliä autokauppoissa?

        este autokaupoissa mutta tuntuu näin 40 hieman luontevammalta ja uskottavammalta keskustella myyjän kanssa jolla autoiluhistoriikki kutakuinkin samalla tasolla.Itse olen hakenut viimeiset 6 autoa uutena sisältäen myös vaimoni autot ja meidän kohdallamme emme ole kaivanneet kovin detalikohtaista ja asiantuntevaa tietoa tekniikasta.Meitä kiinnosta ulkonäkö,väri,varustetaso,ajoistuimen mukavuus sekä tietenkin tärkein meille se ajomukavuus.Ai niin vaimo valitsee sisustuksen.Uusien autojen ostajat ovat useimmiten jo varttuneempaa asiakaskuntaa joilla jo aika vakaa talous.
        Mutta jostainhan sinun on aloitettava mutta ikäsi saattaa olla este esim. Vehon uusien autojen myyjäksi.Sen sijaan vaihtoautopuolelta ehkä helpompi aloittaa koska asiakkaat tiedustelevat enemmän tekniikasta ja kestävyydestä etc.
        On myös monia aloja missä nuoruus on etu.Esimerkiksi kun käyn eloktroniikka tai tietokonetarvike ostoksilla niin asioin mieluiten nuoren parikymppisen myyjän kanssa.Itse 42-vuotiaana en heh.. oikein luota siihen että samanikäiset myyjät osaavat yhtä asiantuntevasti tietokoneasioista kuin parikymppiset.Kuten sanoin niin vaihtoautoliikkeet voi olla hyvä alku automyyjä urallesi.
        Pieni ehdotus,soita pariin uusia autoja myyvään liikkeeseen ja tiedustele esim. henkilöstöpäälliköltä minkälaisen profiilin he toivovat myyjistään.Siis ei pelkästään ikä vaan osaaminen,palvelualttiuus ja kielitaito.


    • Unknown

      Tosiaankin lähinnä olisin kiinnostunut palkkauksesta ja yleensä työstä.

      • Total Blackout

        Kerron oman täysin todellisen esimerkin.

        Automyynti ei todellakaan ole mitään helppoheikin ja aloittelijan hommaa.

        Itse olen ollut n. 17v automyynnissä, ikää meikäläisellä on 45v. Olen ollut aina varsin hyviä merkkejä edustavassa merkkiliikkeessä.

        Pian en enää jaksa/pysty harrastamaan tätä puuhaa, ellei palkkausjärjestelmät muutu...

        Joka kuukausi aloitetaan tyhjältä pöydältä keräämään kappaleita kasaan. Työviikot ovat 37,5 tuntia virallisesti, mutta tosiasiassa ne ovat keskimäärin 45-50 tuntisia. Työkuvaan kuuluu hirmuisesti paljon muutakin kuin se asiakkaalle päin näkyvä autojen esittely- ja kauppakirjan kirjoittaminen. Asiakastyytyväisyyksiä mitataan joka kuukausi, soittamalla tai kirjeitse asiakkailta ja niistä voi saada myyjä esim. 5-10e/ auto ekstrapalkkaa. Työ on ollut varsin mukavaa ja sydäntä lähellä olevaa, mutta nyt ei enää näillä palkoilla jaksa/ enää pysty visallakaan elättämään isoa perhettä..

        Eli jos et myy tai itseasiassa luovuta autoja kuussa, et saa tehdystä työstä palkkaa.

        Autokauppa on oikeasti ihan jäissä, kuten varmasti kaikenlainen muukin kaupankäynti, vaikka kaikkialla kirjoitetaan, että erikoiskauppa käy nyt ennätystahtiin. Ostovoima esimerkiksi lapsiperheillä on oikeasti vähentynyt n. 3000e v. 2006 ostovoimasta. Puhutaan mitä puhutaan.

        Palkkaus meidän alalla menee about näin:

        Myyjän palkka on yleensä pieni pohjapalkka esim. 5ooe ja provisiota maksetaan yleensä alv0% katteesta vaikkapa 10%. Jos lasketaan vaikkapa 20000e alv 22% hintaista autokauppaa, joita myydään vaikkapa nykyisessä kilpailutilanteessa auto 3% katteella tekee se bruttokatetta 600e/auto, joka on alv0% katteena 492e, tuosta myyjälle maksetaan vaikkapa provisioehtojen mukaan 10%, eli 49,20e/kpl.

        Tuon kiinteän kk-pohjapalkan ja provision päälle tulee "pakollinen" vapaa-autoetu esim. n. 500e/kk.

        Jos luovutan vaikka 15 autoa kuussa, niin palkkaa tulee provisiona 738e pohja kk-palkka 500e = > Bruttopalkka 1238e 500e autoetu.

        Käteen saan autoedun jälkeen 1238e , josta - verot (prosentti velallisella 26%)
        - muut veroluonteiset maksut t-tel, tyött.maksu = > n. 900e/kk käteen!!!!

        Lyhennäpä tuosta sitten asuntovelkaa ja ruoki ja pidä perhe tyytyväisenä.

        Tässä oli minun kaunistelematon versio.

        En halunnut lannistaa, mutta kertoa vain realiteetit, että ne 55-60000e tulot voi heti alkuun kuitenkin unohtaa.

        Toivottavasti saat sovittua kiinteän takuupalkkauksen, myyntityö lähtee hyvin käyntiin ja tulot ovat tehdyn työn ja tuloksen mukaiset.


      • Myynnin ammattilainen
        Total Blackout kirjoitti:

        Kerron oman täysin todellisen esimerkin.

        Automyynti ei todellakaan ole mitään helppoheikin ja aloittelijan hommaa.

        Itse olen ollut n. 17v automyynnissä, ikää meikäläisellä on 45v. Olen ollut aina varsin hyviä merkkejä edustavassa merkkiliikkeessä.

        Pian en enää jaksa/pysty harrastamaan tätä puuhaa, ellei palkkausjärjestelmät muutu...

        Joka kuukausi aloitetaan tyhjältä pöydältä keräämään kappaleita kasaan. Työviikot ovat 37,5 tuntia virallisesti, mutta tosiasiassa ne ovat keskimäärin 45-50 tuntisia. Työkuvaan kuuluu hirmuisesti paljon muutakin kuin se asiakkaalle päin näkyvä autojen esittely- ja kauppakirjan kirjoittaminen. Asiakastyytyväisyyksiä mitataan joka kuukausi, soittamalla tai kirjeitse asiakkailta ja niistä voi saada myyjä esim. 5-10e/ auto ekstrapalkkaa. Työ on ollut varsin mukavaa ja sydäntä lähellä olevaa, mutta nyt ei enää näillä palkoilla jaksa/ enää pysty visallakaan elättämään isoa perhettä..

        Eli jos et myy tai itseasiassa luovuta autoja kuussa, et saa tehdystä työstä palkkaa.

        Autokauppa on oikeasti ihan jäissä, kuten varmasti kaikenlainen muukin kaupankäynti, vaikka kaikkialla kirjoitetaan, että erikoiskauppa käy nyt ennätystahtiin. Ostovoima esimerkiksi lapsiperheillä on oikeasti vähentynyt n. 3000e v. 2006 ostovoimasta. Puhutaan mitä puhutaan.

        Palkkaus meidän alalla menee about näin:

        Myyjän palkka on yleensä pieni pohjapalkka esim. 5ooe ja provisiota maksetaan yleensä alv0% katteesta vaikkapa 10%. Jos lasketaan vaikkapa 20000e alv 22% hintaista autokauppaa, joita myydään vaikkapa nykyisessä kilpailutilanteessa auto 3% katteella tekee se bruttokatetta 600e/auto, joka on alv0% katteena 492e, tuosta myyjälle maksetaan vaikkapa provisioehtojen mukaan 10%, eli 49,20e/kpl.

        Tuon kiinteän kk-pohjapalkan ja provision päälle tulee "pakollinen" vapaa-autoetu esim. n. 500e/kk.

        Jos luovutan vaikka 15 autoa kuussa, niin palkkaa tulee provisiona 738e pohja kk-palkka 500e = > Bruttopalkka 1238e 500e autoetu.

        Käteen saan autoedun jälkeen 1238e , josta - verot (prosentti velallisella 26%)
        - muut veroluonteiset maksut t-tel, tyött.maksu = > n. 900e/kk käteen!!!!

        Lyhennäpä tuosta sitten asuntovelkaa ja ruoki ja pidä perhe tyytyväisenä.

        Tässä oli minun kaunistelematon versio.

        En halunnut lannistaa, mutta kertoa vain realiteetit, että ne 55-60000e tulot voi heti alkuun kuitenkin unohtaa.

        Toivottavasti saat sovittua kiinteän takuupalkkauksen, myyntityö lähtee hyvin käyntiin ja tulot ovat tehdyn työn ja tuloksen mukaiset.

        Nämä on juuri näin.
        Olen pari kertaa törmännyt että hakijoilta odotetaan juuri tuon tyyppisiä ominaisuuksia.
        Jopa ihan suurissa, jopa pörssiyrityksissä.

        Palkkaa oltaisiin sitten valmis maksamaan alle myyntialan mediaanin! Halutaan siis huippukaveri jolle maksetaan harjoittelijan palkka - onnea vaan rekrytointiin.
        2006 myynnin mediaani oli jotain 3600,


      • Unknown
        Total Blackout kirjoitti:

        Kerron oman täysin todellisen esimerkin.

        Automyynti ei todellakaan ole mitään helppoheikin ja aloittelijan hommaa.

        Itse olen ollut n. 17v automyynnissä, ikää meikäläisellä on 45v. Olen ollut aina varsin hyviä merkkejä edustavassa merkkiliikkeessä.

        Pian en enää jaksa/pysty harrastamaan tätä puuhaa, ellei palkkausjärjestelmät muutu...

        Joka kuukausi aloitetaan tyhjältä pöydältä keräämään kappaleita kasaan. Työviikot ovat 37,5 tuntia virallisesti, mutta tosiasiassa ne ovat keskimäärin 45-50 tuntisia. Työkuvaan kuuluu hirmuisesti paljon muutakin kuin se asiakkaalle päin näkyvä autojen esittely- ja kauppakirjan kirjoittaminen. Asiakastyytyväisyyksiä mitataan joka kuukausi, soittamalla tai kirjeitse asiakkailta ja niistä voi saada myyjä esim. 5-10e/ auto ekstrapalkkaa. Työ on ollut varsin mukavaa ja sydäntä lähellä olevaa, mutta nyt ei enää näillä palkoilla jaksa/ enää pysty visallakaan elättämään isoa perhettä..

        Eli jos et myy tai itseasiassa luovuta autoja kuussa, et saa tehdystä työstä palkkaa.

        Autokauppa on oikeasti ihan jäissä, kuten varmasti kaikenlainen muukin kaupankäynti, vaikka kaikkialla kirjoitetaan, että erikoiskauppa käy nyt ennätystahtiin. Ostovoima esimerkiksi lapsiperheillä on oikeasti vähentynyt n. 3000e v. 2006 ostovoimasta. Puhutaan mitä puhutaan.

        Palkkaus meidän alalla menee about näin:

        Myyjän palkka on yleensä pieni pohjapalkka esim. 5ooe ja provisiota maksetaan yleensä alv0% katteesta vaikkapa 10%. Jos lasketaan vaikkapa 20000e alv 22% hintaista autokauppaa, joita myydään vaikkapa nykyisessä kilpailutilanteessa auto 3% katteella tekee se bruttokatetta 600e/auto, joka on alv0% katteena 492e, tuosta myyjälle maksetaan vaikkapa provisioehtojen mukaan 10%, eli 49,20e/kpl.

        Tuon kiinteän kk-pohjapalkan ja provision päälle tulee "pakollinen" vapaa-autoetu esim. n. 500e/kk.

        Jos luovutan vaikka 15 autoa kuussa, niin palkkaa tulee provisiona 738e pohja kk-palkka 500e = > Bruttopalkka 1238e 500e autoetu.

        Käteen saan autoedun jälkeen 1238e , josta - verot (prosentti velallisella 26%)
        - muut veroluonteiset maksut t-tel, tyött.maksu = > n. 900e/kk käteen!!!!

        Lyhennäpä tuosta sitten asuntovelkaa ja ruoki ja pidä perhe tyytyväisenä.

        Tässä oli minun kaunistelematon versio.

        En halunnut lannistaa, mutta kertoa vain realiteetit, että ne 55-60000e tulot voi heti alkuun kuitenkin unohtaa.

        Toivottavasti saat sovittua kiinteän takuupalkkauksen, myyntityö lähtee hyvin käyntiin ja tulot ovat tehdyn työn ja tuloksen mukaiset.

        Okei, mites toi pohjapalkka määräytyy, perustuuko se aikasempiin myyntien määrään ja yleensä kokemukseen/kokemukseen myynnistä. Sen verran ole itsekkin kuullut, että vaihtoautomyyjä saattaa tienata enemmän kuin uusien autojen myyjä ja onko tiettyjen merkkien myyjillä sitten omat pohjapalkat jos myydään jotain merkkiä esim. toyota ja mercedes eli jos oletaan että on kaksi samanlaista myyjää siis ikä,kokemus jne. niin onko esim. mercedes myyjällä suurempi pohjapalkka kuin toyota myyjällä.


    • Vanha patu

      Tästähän on ollut juttua ennenkin. Tuohon palkkaanhan ei voi sanoa muuta kuin että se on 0 - ihan kuinka paljon vaan kuukaudessa riippuen siitä mitä myyt. Jos palkka lähenee tuota nollaa pidemmäksi aikaa niin silloin varmasti "pomo" ottaa asian kanssasi esille.
      Tuntuu välillä siltä että automyyjäksi lähdetään työsuhdeauton ja kravatin takia (en toki yleistä) unohtaen että työ on aika kovaa ja tunteja tulee huomattavasti enemmän kuin "normaalissa" työssä. Liikkeet ovat auki lauantaisin ja viikonloppuisin on kaikenlaisia kampanjoita.

      Ei tullut mieleen kysäistä miten sitä kauppaa tehdään?

      • Teijo83

        autokaupoissa, niin kauppa on menny että esittelen vaihtoautoni, myyjäö käy sitä koeajamassa, ja minä ajan sitä mistä olen kiinnostunut. Jos sanottavaa ei ole, väännetään välirahasta, ja tässä tulee se missä erottuu hyvä myyjä huonosta. Pitää osata perustella miksi väliraha on mitä on, tekemättä sitä niin että asiakas loukkaantuu. Itse pidän tyylistä missä saa tingata. Toisaalta joskus on käyny niin että myyjä tympääntyy siihen jos on jo valmiiksi tehnyt hyvän tarjouksen. Viimeksi kun kävin niin istu vaan vastapäätä ja hoki että tinkaa nyt sitten...lähin pois.

        En halua alalle että saisin olla PUKU päällä töissä. Vanhalla autollanikin voin ajaa. Nautin kaupanteosta siksi syy miksi haluan alalle, autokaupat voi miten mukava ois tehä niitä päivittäin. En tosin tiiä, täällä misä asun ollaan niin juroja=)

        Kyllähän joku pohjapalkka on? Mutta kerrohan Patu klopille miten sitä tehdään?


    • meikäläinen tässä

      eräs henkilö myy pk-seudulla Saksalaista merkkiä,
      b2b asiakkaita lähinnä.

      Vuodessa saa vääntää noin 50 autoa luovutukseen,
      palkkaa nostaa noin 55-60.000e. Vaatii useamman vuoden työn että saa oman vakioasiakaspiirin mistä tulee "automaattisesti" kauppaa.

      • Anonyymi

        Siis 1kpl viikossa...aika vaisu tahti on tuolla myyjällä :-(


    • EX-automyyjä

      Moi,

      Minulla on kaupallinen koulutus ja myyntiedustajan tehtävistä oli kokemusta n.7 vuotta, ennen kuin 1.5 vuoden ajan käväisin töissä automyyjänä.

      Aluksi saat todnäk. 4kk:n takuupalkan. Mikäli myyt uusia autoja, niin palkka yleensä maksetaan takautuvasti (1-2kk) luovutusten mukaan. Eli huomioi että sinun täytyy pystyä 3:ntena työkuukautena jo myymään hyvin, jotta saat rahaa takuupalkan jälkeenkin.

      Uusien autojen aloitteleva myyjä ei 3-4:ään ensimmäiseen vuoteen pysy hengissä "lattia-asiakkaiden" avulla, vaan ainoa keino päästä ok liksoille on etsiä asiakkaita koko ajan.

      Etsintä tapahtuu esim. asiakasrekistereistä, päättyvistä rahoitussopimuksista yms. Asiakkaiden etsiminen on todella työlästä ja vaikeata ja saat soitellessasi kuulla todella monta "mitä v----a sä mulle soitat" vastausta. Vaikeampaa kuin uskoisikaan.

      Lisäksi täytyy todeta että autoalan henki valitettavasti on: Tulos tai ulos! Niinhän sen myyntihommissa toki pitääkin olla, mutta usein johdolta puuttuu kuitenkin inhimillisyys. Mikäli kauppa ei käy, niin vika on myyjän! Siltikin vaikka olisi sama tilanne kaikilla muillakin myyjillä ja myös kilpailevilla liikkeillä, niin vika on myyjän (ainakin johtajien mielestä).

      Olin itse ihan ok myyjä (lukemiltani keskitasoa parempi, mutta en huippu) ja tulin toimeen tuloillani ihan ok. Sitten tuli n.3kk jakso jolloin kukaan tiimistämme eikä muistakaan pisteistä myynyt juuri mitään. Olin helvetin alamaissa, kun mietin jatkuvasti että millä helvetillä elätän perheeni ja menin sanomaan että en enää tule oikein toimeen tällä provisiosysteemillä, kun kauppa ei tällä hetkellä käy. Sain vastauksen: Mikäli ei työ kelpaa, niin tossa on ovi!

      Kyllä automyyjänä voi tiliä tehdä, jos on ollut alalla jo vuosia. Myös aloitteleva henkilö, joka on varustettu mahtavilla henkisillä voimavaroilla voi päästä siinä 3-4 vuodessa asiallisiin ansioihin, jos kestää sen että hyvinä hetkinä silitetään päätä ja heti kun pari viikkoa menee huonosti, niin ollaan kurkussa kiinni ja lähtöpasseja antamassa.

      Ihmisarvosi autoliikkeessä määräytyy lähinnä tuloksesi mukaan. Tulos tai ulos. Tämä on aika suuri syy siihen miksi vaihtuvuus on uusien autojen myynnissä kovaa, sillä moni käy alalla 1-2 vuotta ja sitten toteaa että ei enää jaksa. Jotkut toki jaksavat hautaan asti ja niillä jotka ovat aloittaneet hommat yli 10 vuotta sitten, niin heillähän on jo omat asiakkaat, jotka seuraavat perässä vaikka liikekin vaihtuisi.

      Ihan helvetin rankkaa on tänä päivänä. Työssä selviytymistä helpottaa se jos olet tunteeton työnarkomaani.

      • tuttuja automyyjiä

        Itseasiassa täytyy sanoa että aika pitkälti samaa olen kuullut tutulta automyyjältä, joka myy käytettyjä autoja nyt jo toista kymmentä vuotta.

        Uusia nuorukaisia kuulemma tulee joka toinen vuosi myymään autoja, mutta monella hommat loppuu lyhyeen, kun ei liikkeessä käy tarpeeksi asiakkaita ja sitten kun ei ne raukat saa kaivettua niitä asiakkaita mistään, niin hommat tyssää siihen.

        Toisaalta jos joku mulle soittaisi autoliikkeestä että tuuppa kokeilee autoa, niin tuskinpa menisin. Eli voipa se olla pirun vaikeata siis kaivella niitä asiakkaita esille.


      • autojamyyvä.
        tuttuja automyyjiä kirjoitti:

        Itseasiassa täytyy sanoa että aika pitkälti samaa olen kuullut tutulta automyyjältä, joka myy käytettyjä autoja nyt jo toista kymmentä vuotta.

        Uusia nuorukaisia kuulemma tulee joka toinen vuosi myymään autoja, mutta monella hommat loppuu lyhyeen, kun ei liikkeessä käy tarpeeksi asiakkaita ja sitten kun ei ne raukat saa kaivettua niitä asiakkaita mistään, niin hommat tyssää siihen.

        Toisaalta jos joku mulle soittaisi autoliikkeestä että tuuppa kokeilee autoa, niin tuskinpa menisin. Eli voipa se olla pirun vaikeata siis kaivella niitä asiakkaita esille.

        Ennen vanhaan automyyjän homma oli erittäin hyvä, mutta nykyisin automyyjiä palkataan liikaa ja kun kilpailu on vienyt katteet onnettomiksi niin myyjien olosuhteet ovat paikoitellen todella vaikeat. Hyvin hommansa hoitamalla pääsee hyville ansioille, mutta tuskin on toista alaa missä talo kohtaiset palkka erot ovat todella suuret. Toisessa talossa tienaa toisessa saa tehdä tupla homman ja saa saman palkan.

        Tervetuloa mukaan joukkoon ja motivaatiota mukaan. Mutta mikä on auto alan tulevaisuus ja millä myyjät elävät jos tilanne jatkuu tällaisena ?


      • edelliseen
        autojamyyvä. kirjoitti:

        Ennen vanhaan automyyjän homma oli erittäin hyvä, mutta nykyisin automyyjiä palkataan liikaa ja kun kilpailu on vienyt katteet onnettomiksi niin myyjien olosuhteet ovat paikoitellen todella vaikeat. Hyvin hommansa hoitamalla pääsee hyville ansioille, mutta tuskin on toista alaa missä talo kohtaiset palkka erot ovat todella suuret. Toisessa talossa tienaa toisessa saa tehdä tupla homman ja saa saman palkan.

        Tervetuloa mukaan joukkoon ja motivaatiota mukaan. Mutta mikä on auto alan tulevaisuus ja millä myyjät elävät jos tilanne jatkuu tällaisena ?

        Mainitsit että mikä on autoalan tulevaisuus ja millä myyjät jatkossa elävät kun tilanne on mikä on.

        Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että lähes kaikki isommat liikkeet tekevät viivan alle miinus merkkistä lukemaa. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä että jonkin on muututtava.

        Tämä tarkoittaa hintojen nostamista tai kulujen karsimista. Hintoja ei ole vielä nosteltu hirveämmin, mutta sen sijaan tuulista tuntuu miehistön suhteen monessa liikkeessä olevan.

        Moni autoalan johtaja onkin jo tiedotusvälineissä väläytellyt että hinnat ovat pohjalukemissa ja niitä on pakko lähitulevaisuudessa nostaa.

        Kuten totesitkin, niin kilpailua on liikaa ja hintoja on poljettu jo liikaa. Nykyään uusien autojen katteet on jotain ihan muuta kuin kuvitellaan. Puhutaan tosiaankin muutamista prosenteista. Toista se oli vielä 80 luvulla ja 90 luvun alussa aina lamavuosiin asti.

        Ps. Heitänpä tähän villin veikkauksen. En usko että esim. magneetti-nimistä autotaloa (joko tosin kuuluu erääseen konserniin) enää on 5 vuoden päästä olemassa tai ainakin se on muuttanut ja supistanut toimintaansa.

        Alkuperäiselle kysyjälle:
        Lähde vaan autoalalle, mutta vain jos todella olet todellinen HUIPPUMYYJÄ, silloin voit päästä asiallisille tienesteille. Mikäli olet perusmyyjä tai vain astetta parempi, niin mietippä vielä.

        Nimim. jobbari


      • autoja myyvä.
        edelliseen kirjoitti:

        Mainitsit että mikä on autoalan tulevaisuus ja millä myyjät jatkossa elävät kun tilanne on mikä on.

        Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että lähes kaikki isommat liikkeet tekevät viivan alle miinus merkkistä lukemaa. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä että jonkin on muututtava.

        Tämä tarkoittaa hintojen nostamista tai kulujen karsimista. Hintoja ei ole vielä nosteltu hirveämmin, mutta sen sijaan tuulista tuntuu miehistön suhteen monessa liikkeessä olevan.

        Moni autoalan johtaja onkin jo tiedotusvälineissä väläytellyt että hinnat ovat pohjalukemissa ja niitä on pakko lähitulevaisuudessa nostaa.

        Kuten totesitkin, niin kilpailua on liikaa ja hintoja on poljettu jo liikaa. Nykyään uusien autojen katteet on jotain ihan muuta kuin kuvitellaan. Puhutaan tosiaankin muutamista prosenteista. Toista se oli vielä 80 luvulla ja 90 luvun alussa aina lamavuosiin asti.

        Ps. Heitänpä tähän villin veikkauksen. En usko että esim. magneetti-nimistä autotaloa (joko tosin kuuluu erääseen konserniin) enää on 5 vuoden päästä olemassa tai ainakin se on muuttanut ja supistanut toimintaansa.

        Alkuperäiselle kysyjälle:
        Lähde vaan autoalalle, mutta vain jos todella olet todellinen HUIPPUMYYJÄ, silloin voit päästä asiallisille tienesteille. Mikäli olet perusmyyjä tai vain astetta parempi, niin mietippä vielä.

        Nimim. jobbari

        Edelliset pari kirjoitusta olivat todella osuvia ja tämän hetken tilanne on juuri tälläinen. Seuraava liike auto liikkeillä on varmasti kulujen karsinta ja tämä tarkoittaa, että vain parhaat pärjäävät. Ihmiset pitävät auto alaa ja sen katteita todella suurina, mutta totuus on aivan toinen. Tosin on autoliikkeiden/maahantuojien omaakin syytä tähän luuloon, koska mainonnassa käytetään hirmu etuja, mitkä eivät kuitenkaan ole todellisia.

        Auto liikkeiden määrä tulee pienenemään ja varmasti liike koko kasvamaan koska vain isoilla myynti määrillä elää.

        Tosin automyyjän töihin on helppo päästä, mutta kuka selviää 2 vuotta tai yli alalla tarvitsee suuren motivaation, kunnianhimon, tressin sietokykyä ja myös tuuria.

        Auto ala on ollut hieno ala, mutta tulevaisuus ei näytä nuorille kamalan ruusuiselta.

        Kohti uusia seikkailuja ?!


      • naulan kantaan
        autoja myyvä. kirjoitti:

        Edelliset pari kirjoitusta olivat todella osuvia ja tämän hetken tilanne on juuri tälläinen. Seuraava liike auto liikkeillä on varmasti kulujen karsinta ja tämä tarkoittaa, että vain parhaat pärjäävät. Ihmiset pitävät auto alaa ja sen katteita todella suurina, mutta totuus on aivan toinen. Tosin on autoliikkeiden/maahantuojien omaakin syytä tähän luuloon, koska mainonnassa käytetään hirmu etuja, mitkä eivät kuitenkaan ole todellisia.

        Auto liikkeiden määrä tulee pienenemään ja varmasti liike koko kasvamaan koska vain isoilla myynti määrillä elää.

        Tosin automyyjän töihin on helppo päästä, mutta kuka selviää 2 vuotta tai yli alalla tarvitsee suuren motivaation, kunnianhimon, tressin sietokykyä ja myös tuuria.

        Auto ala on ollut hieno ala, mutta tulevaisuus ei näytä nuorille kamalan ruusuiselta.

        Kohti uusia seikkailuja ?!

        ja otsikko kertoo kaiken.


      • silli2008
        naulan kantaan kirjoitti:

        ja otsikko kertoo kaiken.

        Kokemus autokaupasta harrastuksen kautta.
        Muuten menin ummikkona merkkiliikkeeseen.
        2 vuotta talossa olleena räpylään jää n.1600-2300e/kk. Tämäon siis keskiarvo koko ajalta ja siinä on vielä vapaa autoetu.)
        Tyytyväinen olen työhön,missä vastuuta ei ole, päivätyö ja kaikenlaisten kaheleiden kanssa joutuu vääntämään kauppaa.

        En sitten tiedä olenko hyvä vai huono myyjä.
        Ikää n.30v


      • Niks naks
        silli2008 kirjoitti:

        Kokemus autokaupasta harrastuksen kautta.
        Muuten menin ummikkona merkkiliikkeeseen.
        2 vuotta talossa olleena räpylään jää n.1600-2300e/kk. Tämäon siis keskiarvo koko ajalta ja siinä on vielä vapaa autoetu.)
        Tyytyväinen olen työhön,missä vastuuta ei ole, päivätyö ja kaikenlaisten kaheleiden kanssa joutuu vääntämään kauppaa.

        En sitten tiedä olenko hyvä vai huono myyjä.
        Ikää n.30v

        En tiedä kun pitäs peruskoulun jälkee opiskelemaan mennä mut en tiedä sitten sitä ikää.. Oon ny 9 luokal ja miettiny et jos automyyjäks opiskelis et onkohan sillä iällä mitään merkitystä... Ja sit 18 weenä myymään autoja se olisi tavota :D


      • eoritgj
        Niks naks kirjoitti:

        En tiedä kun pitäs peruskoulun jälkee opiskelemaan mennä mut en tiedä sitten sitä ikää.. Oon ny 9 luokal ja miettiny et jos automyyjäks opiskelis et onkohan sillä iällä mitään merkitystä... Ja sit 18 weenä myymään autoja se olisi tavota :D

        liikkeitä missä maksetaan kk palkkaa. Menkää sellaseen.


    • Filosofointia

      Olet autokauppias, jos, myyt autoja kirjoittamalla vuosimallin kohtaan
      käyttöönottopäivämäärän, sillä voit saada myydyksi (5) viisivuotta sitten
      valmistuneita autoja. Täytyy vain varoa sitä, ettei asiakas ole psykologinen
      tieteilijä (kallonkutistaja) joka voi kirjoittaa sinulle kollegan avustamana
      huoltomääräyksen uusintakatsastukseen.

      Jos katsot tulleeksi huijatuksi ja teet asiasta tutkintapyynnön viranomaiselle
      ja kysyt, missä asiankohdalla mennään, saat vastaukse: lopetetaan tämä
      paskan jauhaminen tähän.

      Loppukommentit autokauppaan liittyen: SIELTÄPÄ PÄÄSTÄ NUO TARKIMMAT
      OIVALLUKSET NÄYTTÄVÄN TULEVAN - vanhan reijän kautta !

    • muovisikasäkissä

      1. opi manipuloimaan
      2. opi valehtelemaan jäämättä kiinni
      3. opi automeikkauksen salat
      4. tapa moraalisi
      5. myy loppuunkäytettyjä autoja hyvällä hinnalla

      Siinä autokauppiaan työkalut.

    • Anonyymi

      Eipä automyyjäksi paljon vaadita. Eivät ainakaan osaa edes käyttää puhelinta ja olla asiakkaaseen yhteydessä. Sähköpostin käyttäminen on aivan ylivoimaista. Näin ainakin Rinta-Joupin osalta.

    • Anonyymi

      Älä mene jos olet sellainen vitun vesipää joka ei tajua autoista mitään eikä osaa lukea mitä etäostaja kysyy ja miten etäostaja haluaa olla yhteyksissä asian tiimoilta.

    • Anonyymi

      Olisi hyvä olla kaupallisen alan koulutus. Työkokemusta on hyvä olla monipuolisesti esimerkiksi telakoilta, kiinteistönhoitopuolelta yms. Ihmisten kanssa toimeen tuleminen on tärkeää. Autonasentajan koulutus ja työkokemus on plussaa. Työ voi olla stressaavaa jos kauppa hiljenee välillä. Paineensietokykyä täytyy olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10380
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3555
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3301
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2875
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      207
      2243
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2033
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1456
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe