Onko kellään leikattu sesamluuta? Paraniko hyvin? Kauanko mahd. Keppien kanssa taiteilua? Itse menos kk päästä,mutta en mistään löydä oikeen tietoa kys. leikkauksesta. Lääkäri kyl puhuu,mut tuskinpa omakohtasta kokemusta hänel. =)
Sesamluun leikkaus
9
12489
Vastaukset
- ole jalan
Eikös se ole jalan pieni luu? Jos on, niin minulta leikattiin kauan sitten ja samalla leikattiin vaivasenluu.
Sinulle varmaan leikkaus tehdään puudutuksessa. Ei minulla kovin kauaa paraneminen kestänyt. Muutaman viikon käytin sauvoja. Siitä on jo niin kauan, että en tarkkaa muista. Olin koululainen silloin, joten en pahemmin sairaslomaa tarvinnut. Itse olin 4 päivää sairaalassa, mutta eiköhän nykyään pääse kotiin samanapäivänä.
Ei tästä varmaan apua pahemmin ollut. Se tietysti ehkä, että leikkusta ennen oli koipi kokoajan kipeä. Leikkauskivusta kun selvisi, niin nyt on 20 vuotta tallusteltu kyseisellä jalalla hyvin ilman kipuja. - tintsa
Mulla todettiin tänään seesamluiden ylirasittuminen. Ortopedi määräsi ensin vielä magneettikuviin jolla vaiva varmistetaan, ja sit aletaan iskeä kortisonipiikkejä. Leikkausta se kuulemma ei suosittele, kun siinä voi tulla niin pahoja virheasentoja tms??
Kauanko teillä oli jalat kipeät ennen leikkausta ja miten pahasti ne oireili? Mulla ihan arkiasiat (kaupassa käynti, koulu, kotona kävely) sattuu, lentopallokausikin päättyi tähän kipuun ajoissa :(- -Riina-
Minulla kivut kestivät vuoden verran ennen leikkaukseen menoa. Omalla kohdallani kyseessä oli sesamluun selkeä murtuma, joka ei levollakaan parantunut. Kortisonia sain myös ja pidin muutaman viikon kantakenkää jalassa. Näistä ei ollut apua, joten päädyimme sesamluun poistoon. Kipu ennen leikkausta oli jokapäiväistä.. välillä sattui enemmän, välillä vähemmän, rasituksesta riippuen.
Nyt leikkauksesta on neljä kuukautta ja kipuja on välillä, mutta ei enää samanlaista tuskaa kuin aikaisemmin. Mutta olen saanut leikkauksen myötä muita kiputiloja. Pohkeet ovat todella kireät ja jalkapohjissa on kipua, varsinkin jos kävelee paljon. Mutta olen toiveikas, että pääsen niistä vaivoista vielä ajan kanssa eroon. Itselläni tuli virheasento jo siinä, kun vuoden kävelin varoen kipeää jalkaa, joten en usko, että leikkaus pahentaisi asiaa. Mutta pitkä toipuminen ja kuntoutus on varmasti edessä jos leikkaukseen päätyy.
- Ontäävainkamalavaiva
Hei missä olette leikkauttaneet? Sairaala tai lääkärin nimi? Terveisin yli 5 vuotta asiasta kärsinyt ja jalkapalloilija uran jättänyt
- Tuulikkij
3.5.2017 leikattu pois kokonaan mediaalinen (sisempi?) sesamluu huonon kunnon vuoksi (kipuja yli vuosi eikä yksilölliset pohjalliset auttaneet). Lateraalinen (ulompi?) sesamluu vielä suht hyvässä kunnossa, mutta sitä muotoiltu vähän. Leikkauspaikka POKS ja leikkaaja M. Ikävalko. (Poksissa loppuu leikkaukset vuoden 2017 lopussa). Ikävalko työskentelee myös Mehiläisessä.
Nyt reilu viikko leikkauksesta. Heti siisti leikkausjälki jalan sisäsivussa. Hyvin parantunut umpeen (tikit ja liimaus).
Yksi päivä meni keppien/kantakengän kanssa, jonka jälkeen pelkkä kantakenkä riitti. Kantakengän pitoa kaikenkaikkiaan 2-3 viikkoa tai kunnes tavallisella kengällä kävely onnistuu. Nyt turvotusta isovarpaassa, tunnottomuutta ja kipua, myös leikkaushaava kipeä ja ympäristö mustelmilla joten tuskin vähään aikaan tavallinen kenkä käy. . Myös koko jalat kipeytyy kokonaisuudessaan. Etenkin jalkapohjat ja polven seudun jänteet. Johtunee virheasennoista. Nyt reilu viikko leikkauksesta ja kuitenkin jo pystyy varaamaan koko jalkapohjalla lattiaan ilman kantakenkää, vaikken haluakkaan rasittaa sitä liikaa, koska näyttää tulevan helposti sisäistä verenvuotoa).
Tikit poistetaan vasta 12 pv:n kuluttua toimenpiteestä.
Kovasti odotan, että pääsen taas lenkkeilemään kivuitta ja lupaavalta näyttäisi. - Tuulikkij
Ps. Isovarpaan mahdollista virheasentoa estetään asettamalla 1 ja 2 varpaiden väliin pehmusteet ja myöhemmin silikoniset pehmusteet.
- Kipuilijaz
Hei, miten olet toipunut? Joko lenkkeily sujuu kivuitta?
- Tuulikkij
Reilu kolme kuukautta leikkauksesta, eikä lenkkeily vielä onnistu täysin kivuitta etenkin kun uusia kipuja on tullut pikkuvarpaan puolelle (kallistan jalkaa sivuun). Parempaan päin kuitenkin menossa, mutta kovaa säätöä kenkien kanssa ja päkiätukea pitää koko ajan säätää. Kengän numero on kasvanut numerolla ja silti jalkaa painaa aina jostain kohti. Kovasti olen etsinyt leveämpiä kenkiä ja niitä tuntuu olevan vaikea löytää. Olen kyllä muutoinkin herkkä kivulle ja kipukroonikko, niin vähän on sellainen olo että meninkö ojasta allikkoon. Ehkä pohjallisten kanssa olisi pitänyt kokeilla pidempään ja etsiä hyviä kenkiä. Eihän niistä leikkauksista saa aina apua vaikka niin luulisi. Minulla on myös molemmat jalkaholvit (pitkittäinen ja poikittainen) laskeutuneet joka varmaankin haittaa toipumista lisää. Vähän on epätoivoinen olo, että korjaantuuko koskaan kivuttomaksi. Hyvästä päkiätuesta kuitenkin olisi ollut ehkä eniten apua minulle... mutta vielähän tässä pitää odotella kun tuntuu, että paraneminen on vielä kesken ja se tuntuu tapahtuvan askel kerrallaan. Ikää minulla on hieman yli 50v.
- Helpotti
Minulta leikattiin sesamluu pois 4 päivää sitten vasemmasta jalasta. Nyt kävelen jo ilman keppejä, varaten kuitenkin vasemmalle puolelle jalkapöytää katsoen.
Minulla syy leikkaukseen oli kuolio, joka selvisi magneettikuvauksessa.
Sesamluu oli jostain syystä mennyt kuolioon ja aiheutti vuoden verran kipua jalkaan. Tykytystä ja jomotusta, levossa ja rasituksessa. Virheellisestä kävelytavasta johtuen on jalkaterän muihin luihin tullut kulumaa, josta voi aiheutua rasitusmurtuma.
Jalka leikattiin selkäydinpuudutuksessa ja siinä kesti n. 1 tunti. Paraneminen on sujunut hyvin ja jatkuva särky on jo nyt kadonnut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289