Ensimmäiset lasit?

kohta

Tulipa tuossa mieleen kysäistä laseista kun ovat ihan oudot kapistukset vielä minulle. Minulla ei siis laseja ole vielä, mutta optikolle on suunnitelmissa mennä. Pienen tekstin lukeminen on alkanut vaikeutua ja saan "venyttää" käsiä jo jonkin verran nähdäkseni. Eli todennäköisesti pian olisi jonkinlaisten lukulasien aika. Ovatko tällaiset lukulasit plussaa vai miinusta ja minkä vahvuisia yleensä lievimmät? Kiitos jos joku viitsii vastata.

11

1947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirkko_tku

Hei! Minkä ikäinen olet? Yleensä ns ikänäköisyys alkaa -40 v. Itse olen nyt 42 ja käyttänyt laseja nyt parisen vuotta. Ensin sain lukulasit vahvuudella 1.25 ja nyt nää toiset on jo kaksitehoiset, joissa kauaksi 1.5 ja lähelle 2.75.
      Lukulasit on aina plussaa ja käsittääkseni ensimmäiset yleensä vahvuutta 1.0... 1.25. Onko sulla muuta vaivaa kuin tuo käsien venyttäminen esim päänäsrkyä, väsymistä tms...

• vastauksesta

Ikää on nyt 40 v ja tuntuu että muutos huonompaan on tapahtunut ihan hetkessä. Käsien venyttämisen lisäksi silmät ovat aika usein rasittuneen oloiset ja väsyneet. Pakko varmaan pikimmiten mennä optikolle vaikka ajatus laseista tuntuu kyllä vähän vastenmieliselle, aurinkolasejakaan en ole ikinä löytänyt sellaisia jotka eivät painaisi korvan takaa ja nenältä.

• pirkko_tku
        vastauksesta kirjoitti:

Ikää on nyt 40 v ja tuntuu että muutos huonompaan on tapahtunut ihan hetkessä. Käsien venyttämisen lisäksi silmät ovat aika usein rasittuneen oloiset ja väsyneet. Pakko varmaan pikimmiten mennä optikolle vaikka ajatus laseista tuntuu kyllä vähän vastenmieliselle, aurinkolasejakaan en ole ikinä löytänyt sellaisia jotka eivät painaisi korvan takaa ja nenältä.

Aika lailla samanlainen tilanne sit sulla kuin mullakin ekoja hankkiessa. Esiintyykö rasitusta ja väsämistä muutoinkin kuin lähelle katsellessasi? Saattaa olla että sinulla on minun laillani myös piilevää kaukotaitteisuutta, johon saatat tarvita pian lukulasien hankkimisen jälkeen silmälaseja myös kauaksi katseluun. Kaksitehoiset on silloin hvyä ratkaisu.
        Miksi silmälasit sinua "pelottavat"?

• ap taas
        pirkko_tku kirjoitti:

Aika lailla samanlainen tilanne sit sulla kuin mullakin ekoja hankkiessa. Esiintyykö rasitusta ja väsämistä muutoinkin kuin lähelle katsellessasi? Saattaa olla että sinulla on minun laillani myös piilevää kaukotaitteisuutta, johon saatat tarvita pian lukulasien hankkimisen jälkeen silmälaseja myös kauaksi katseluun. Kaksitehoiset on silloin hvyä ratkaisu.
        Miksi silmälasit sinua "pelottavat"?

Kyllähän nuo silmät pakkaavat väsymään ihan muulloinkin kun vaan lukiessa. Saapa nyt nähdä milloin optikolle saisin itseni haalattua.
        atuntuu sille että kun kerran lasit laittaa niin sitten on niiden vanki loppuikänsä!

• pirkko_tku
        ap taas kirjoitti:

Kyllähän nuo silmät pakkaavat väsymään ihan muulloinkin kun vaan lukiessa. Saapa nyt nähdä milloin optikolle saisin itseni haalattua.
        atuntuu sille että kun kerran lasit laittaa niin sitten on niiden vanki loppuikänsä!

Tuo viittaisi kyllä siihen että saatat tarvita lasit myös kauaksikin. Joten reippaasti vaan optikolle. Hän ohjaa tarvittaessa silmälääkärille. On totta että lasit kun saa alkavat silmät tottua niiden tuomaan apuun ja niitä alkaa tarvita eikä enää osaa olla ilman.
        Mutta toisaalta vaivat poistuvat ja mulla ainakin parani lasien myötä ulkonäkökin, sillä ovathan ne asuste siinä kuin muukin päällä oleva varustus.
        Oletko muuten mies vai nainen? Ainakin naisille on tosi kauniita laseja nykyisin.
        Pidätkö ajantasalla siitä mitä optikko sanoi ja millaiset lasit hankit?
        Rohkeasti matkaan!

• optikko
        vastauksesta kirjoitti:

Optikko säätää kehykset niin että ne eivät valu, eivätkä paina nenältä tai korvan takaa!

• taas pohtii
        optikko kirjoitti:

Optikko säätää kehykset niin että ne eivät valu, eivätkä paina nenältä tai korvan takaa!

millon saisi ajan tilatuksi. Nainen olen ja tietysti ihania laseja on kyllä tarjolla. Mutta edelleen mietityttää kun töissä eräs sanoi että " älä vaan hommaa laseja, niitä saat sitte lopun ikää pitää". Ja tietysti se niinkin on, mutta toisaalta jos nuo oireet helpottais niin hyvähän se olisi.

• pirkko_tku
        taas pohtii kirjoitti:

millon saisi ajan tilatuksi. Nainen olen ja tietysti ihania laseja on kyllä tarjolla. Mutta edelleen mietityttää kun töissä eräs sanoi että " älä vaan hommaa laseja, niitä saat sitte lopun ikää pitää". Ja tietysti se niinkin on, mutta toisaalta jos nuo oireet helpottais niin hyvähän se olisi.

kävin minäkin läpi ennenkuin rohkaisin mieleni ja varain silmälääkäriajan. Ajattelin että kun olin 40 v tuolloin että pian kuitenkin on ainakin hommattava lukulasit joten sinnittely ilman ei kannata kuin korkeintaan muutaman vuoden ajan. Toisaalta vaihtoehdot joko silmälasit tai päänsärky ja muut oireet.
        Kun sitten sain sen silmälasimääräyksen se oli jotenkin helpotus kun loppui jahkailu kun oikein "määrättiin" hankkimaan silmälasit. Määräystä oli sitten helppo totella.
        Silmälasit sinänsä eivät aiheuta riippuvuutta. Totta on että ainakaan minä en enää osaa olla ilman lasejani enkä näe kauaksi enkä lähelle hyvin ilman ja ymmärrän että nää on mulle loppuelämän kaverit. tämä ymmärtääkseni johtuu siitä, että silmät - saatuaan plus-linssit avukseen rentoutuvat ja asettuvat ikäänkuin normaalitilaan ja lopettavat vaivoja aiheuttavan tsemppaamisen eli yrityksen korjata silmälihaksia pinnistelemällä taittovirhettä.
        Pidettyäsi laseja pari viikkoa et enää huomaakaan niitä.
        Rohkeasti matkaan sillä kerran se vain kirpaisee.
        Annathan kuulua itsestäsi ja kerrot kuinka juttusi etenee.

• Jukka
        pirkko_tku kirjoitti:

kävin minäkin läpi ennenkuin rohkaisin mieleni ja varain silmälääkäriajan. Ajattelin että kun olin 40 v tuolloin että pian kuitenkin on ainakin hommattava lukulasit joten sinnittely ilman ei kannata kuin korkeintaan muutaman vuoden ajan. Toisaalta vaihtoehdot joko silmälasit tai päänsärky ja muut oireet.
        Kun sitten sain sen silmälasimääräyksen se oli jotenkin helpotus kun loppui jahkailu kun oikein "määrättiin" hankkimaan silmälasit. Määräystä oli sitten helppo totella.
        Silmälasit sinänsä eivät aiheuta riippuvuutta. Totta on että ainakaan minä en enää osaa olla ilman lasejani enkä näe kauaksi enkä lähelle hyvin ilman ja ymmärrän että nää on mulle loppuelämän kaverit. tämä ymmärtääkseni johtuu siitä, että silmät - saatuaan plus-linssit avukseen rentoutuvat ja asettuvat ikäänkuin normaalitilaan ja lopettavat vaivoja aiheuttavan tsemppaamisen eli yrityksen korjata silmälihaksia pinnistelemällä taittovirhettä.
        Pidettyäsi laseja pari viikkoa et enää huomaakaan niitä.
        Rohkeasti matkaan sillä kerran se vain kirpaisee.
        Annathan kuulua itsestäsi ja kerrot kuinka juttusi etenee.

Tuo "älä vaan hommaa laseja, niitä saat sitte lopun ikää pitää" on aikamoinen ajaton viisaus. Niinhän se tosiaan taitaa olla, että kun ikänäkö alkaa vaivata niin sitä joko hankkii lasit korjatakseen tilanteen, tai kärsii omasta tyhmyydestään ja siitä, ettei nää mitään. Onhan se varmaan ihan kivaa sekin.

Valintojen maailma.

• tiedottelee
        Jukka kirjoitti:

Tuo "älä vaan hommaa laseja, niitä saat sitte lopun ikää pitää" on aikamoinen ajaton viisaus. Niinhän se tosiaan taitaa olla, että kun ikänäkö alkaa vaivata niin sitä joko hankkii lasit korjatakseen tilanteen, tai kärsii omasta tyhmyydestään ja siitä, ettei nää mitään. Onhan se varmaan ihan kivaa sekin.

Valintojen maailma.

Töissä ollut sen verran kiireitä etten ole nyt joutanut asiaa pohtimaan. Mutta kyllä lähiaikojen homma on optikolle mennä.

• pirkko_tku
        tiedottelee kirjoitti:

Töissä ollut sen verran kiireitä etten ole nyt joutanut asiaa pohtimaan. Mutta kyllä lähiaikojen homma on optikolle mennä.

Moikka!
        Oletko jo uskaltautunut optikolle vai onko asia edelleen harkinnassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      143
      3191
    2. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      40
      3002
    3. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      110
      1443
    4. Empaattisuus ja suoruus.

Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi
      Sinkut
      145
      1187
    5. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1087
    6. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1057
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      60
      1007
    8. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      979
    9. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      41
      817
    10. Sä saat mut tuntemaan

Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne
      Ikävä
      23
      813
    Aihe