Kihlajaiset

miten teillä?

Elikkäs, täällä päin, missä asutaan, kihlajaisia on tapana juhlia aika isostikin. Siskoni kihlajaisissa oli aikoinaan yli 100 vierasta. Täällä myös usein kutsutaan vieraita ihan lehdellä. Me halutaan mieheni kanssa pienemmät kihlajaiset, ihan sukulaisille ja ystäville tarkoitetut vaan.
En vain tiedä, mihin vetää raja, ettei kukaan sukulaisista suutu..

Suurin ongelma on kuitenkin pukeutuminen. En oo ollut aikoihin kenenkään kihlajaisissa, siskoni kihlajaisissa olin 11v. enkä muista juuri mitään. Ja on tuo muotikin hieman yli 10 vuodessa muuttunut.
Haluaisin pukeutua ihan juhlapukuun ja että miehellä olisi puku. Onkohan liian hienostelua?

Millaisia kihlajaisia te muutte ootte pitäneet?
Onko ollut jotain ohjelmaa? Paljonko vieraita? Mitä ootte tarjonneet jne.? Auttaisi tosi paljon ideoinnissa. Häihin kuitenkin on aikaa 6 vuotta, joten olisi kiva kuitenkin pitää "kunnon" juhlat, vaikka vieraita ei satapäin halutakaan kutsua...

9

6200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täälläpäin

      Surua ja murheta sairaus tuopi.

    • haluttiin..

      pitää kihlajaiset, tosin enimmäkseen sen vuoksi, että perheemme eivät olleet tavnneet vielä. Kihlajaisiin kutsuttiin vain ihan perheet, ei edes kummeja tai lähimpiä ystäviä. Sisarusten perheistä tuli kuitenkin meille jo parikymmentä henkilöä.

      Miehellä oli kyllä ihan puku päällä (muilla vierailla ei) ja minulla oli sellainen siisti kesämekko. Vierailla oli kaikkea ihan farkuista mekkoihin.

      Tarjosimme lämpimän ruoan, koska vieraita oli hieman kauempaakin, eli oli vähän kaikenlaista, esim. kermaperunoita, lihaa, uunikalaa, graavilohta, erilaisia salaatteja ym. Kahvin kanssa täytekakkua ja jotain pientä muuta, en muista tarkalleen.

      Pidimme vielä ystäväpiirille "kihlajaiset" eli laitettiin kaikkea pikkunaposteltavaa (salaatteja, pizzaa ym.)ja tunnelma oli ihan rento, sellaiset illanistujaiset vain siis. Oli kuitenkin kiva kavereidenkin kanssa juhlistaa, emmekä olleet toistemme kaikkia ystäviä vielä edes tavanneet.

      Toivottavasti saatte tekin kivat kihlajaiset järjestettyä!

    • turhaa sekoilua.

      Siis minkä takia tommosia kaikenmoisia kissanristiäisiä pitää järjestellä? Kauhea stressi ja puuha, syöttäminen ja juottaminen. Ja vaivautuneet vieraat raahautuvat paikalle velvollisuudesta, kun eivät kehtaa sanoa, että:"menitte kihloihin, mitä sitten." Ja ovat turhautuneita, kun juoksevat lahjan perässä, ilmanhan ei kehtaa tulla ja mikä se sitten olisi sopiva ja sopivanhintainen lahja parille... HUHHUH.
      Kihlaushan on vain kahden ihmisen keskinäinen sopimus naimisiin menosta, tuntuu, että se on nykyään vaan jokin tilaisuus esitellä sormusta. Pitäkää mieluummin kunnon häät, jos sinne asti kihlaus kestää. Ei nimittäin harvinasta nykyään sekään.

      Me ei edes harkittu, että oltais pidetty kihlautumisesta meteliä, haluttiin, että se on ihan vaan meidän kahden juttu. Kyllä se sormus sitten huomattiin ennemmin tai myöhemmin ihan meteliä pitämättäkin.

    • ----

      Olen ollut kahdesti kihlajaisissa. Toiset oli sellaiset, että kihlapari järjesti ne kavereilleen, jotka eivät vielä tunteneet toisiaan. Heillä oli iso tila käytössä Helsingin keskustassa ja tarjolla oli keittoa ja pientä naposteltavaa. Pukeutumista en muista, siististi olivat varmaan ihmiset pukeutuneet mutta eivät kuitenkaan niin hienosti kuin häihin.

      Toiset kihlajaiset olivat pienimuotoisemmat, mukana olivat vanhemmat ja lähimmät ystävät ja sukulaiset. Ei mitään erityistä pukeutumiskaavaa ollut.

    • kosiva nainen

      me kutsuttiin vain ja ainoastaan molempien vanhemmat kihlajaiskahville. tällä tavoin annettiin vanhemmille tilaisuus tutustua toisiinsa vieläkin paremmin ja ihan rauhassa muulta "hälinältä". ystävät ja sisarukset ajateltiin kutsua sitten jossain vaiheessa erikseen.
      aluksi tarjoiltiin lasit kuohuviiniä jonka jälkeen kahvia ja leivonnaisia. (esim. suolaista piirakkaa ja makeaa kakkua ja keksejä)
      mutta jos haluat tarjoilla jotain "ruokaisaa" niin tee vaikka joku salaatti, joka on vähän täyttävämpi kuin normaali salaatti. ja siihen kylkiäisiksi vaikka patonkia tms.

    • mikään pakko

      ole pitää, eikä edes vieraille tarkoitettuja häitä. Itse olen mieheni kanssa tehnyt sen ratkaisun, että ei pidetä meteliä kummistakaan, meidän juhlahan se on, sukujuhlat kun molemmille olleet aina hyvin ikäviä ja vaivalloisia. Mitäpä sitä elämänsä hienoimpia hetkiä pilaamaan murehtimalla mitä tarjoaisi, kuka katselee minäkin hetkenä, miten pitäisi olla, miten liikkua jne...

      • lähinnä

        vaan äitee ilmotti, että olen vähän leipomuksia tehnynnä ja muutaman vieraan pyytäny (n. 50) sinä ja sinä viikonloppuna juhlistamaan teidän kihlausta, jotta paree tulla ite kihlaparinkin paikalle. Eli meillä siis oli kihlajaiset halusimmepa tai enmme, meiltä kun ei sitä asiaa kysytty. Ihan mukavahan tuo oli ei siinä mittään, kai se tuolla maalla vielä kuulu perinteisiin ne kihlajaiset pitää :) Eikä tuota tohtinu ennää ruveta vieraille perrään soittelemmaan, että ei me mutta kun se tuo äitee..


      • -Jonttu-
        lähinnä kirjoitti:

        vaan äitee ilmotti, että olen vähän leipomuksia tehnynnä ja muutaman vieraan pyytäny (n. 50) sinä ja sinä viikonloppuna juhlistamaan teidän kihlausta, jotta paree tulla ite kihlaparinkin paikalle. Eli meillä siis oli kihlajaiset halusimmepa tai enmme, meiltä kun ei sitä asiaa kysytty. Ihan mukavahan tuo oli ei siinä mittään, kai se tuolla maalla vielä kuulu perinteisiin ne kihlajaiset pitää :) Eikä tuota tohtinu ennää ruveta vieraille perrään soittelemmaan, että ei me mutta kun se tuo äitee..

        Lehteen laitettiin pieni ilmoitus kihlautumisesta, mutta mitään juhlia ei pidetty. En ole yhtään juhlaihmisiä. Jotkut sukulaiset halusivat tulla kahville, joten kahvit sitten keitimme.

        Naimisiin olisi joskus kiva mennä, mutta murehdin jo sitäkin, minkälainen poru siitä tulee, jos en halua pitää juhlia sen kunniaksi. Avioituminen on kuitenkin mielestäni kahden ihmisen välinen asia. Miksi siihen koko sukua tarvitsee? Tuntuu, että jotkut pitävät juhlia vain lahjojen toivossa...


    • MariaEmily

      Hihii, meidän kihlajaiset ovat ylihuomenna! Vieraita on tulossa n. 40 (vanhemmat, sisarukset perheineen, osa isovanhemmista, osa kummeista ja ystäviä). Tarjoamme ruuaksi lohikeittoa ja jauhelihakeittoa, ja myöhemmin kahvin kanssa täytekakkua ja muuta naposteltavaa. Meille on tulossa 2-3 ystävien vetämää musiikkiesitystä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe