Lääkärin vinkit herkälle iholle?

jenn-i84

Olen menossa kesäkuussa Kroatiaan. Ihotyyppini I tai II-tyyppiä - eli herkkä, palaa helposti ja ruskettuu harvoin ja hyvin hyvin hitaasti. Ajattelin kysyä lääkäriltä apua kuinka voisin valmistaa ihoani tulevaan koetukseen :) No, neuvo oli tälläinen: todella kylmiä suihkuja joka aamu (karaistakseni ihoa), vauvaöljyä suihkun jälkeen, solariumia, ja Kroatiassa antaa ihon palaa kerran mutta jatkaa auringossa oloa niin että iho tottuu aurinkoon ja alkaa ruskettumaan. Ei kuullosta kivalta, mutta kai lääkäri tietää mitä neuvoo? Mitä mieltä olette? Jotenkin tuntuu aika rankalta herkälle iholle ja solariumiakaan ei yleensä suositella näille ihotyypeille. Olen vain hämmentynyt :/

10

2398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli...........

      ihotautilääkäri joka moiset "neuvot" antoi?
      Tuskin oli...

      • jenn-i84

        Perus terveyskeskuslääkäri :/ Ei ollut varaa mennä yksityiselle ihotautilääkäriin, mutta noiden ohjeiden jälkeen kyllä mietin, kannattaisiko kysyä jonkun toisen mielipidettä. Mutten ole siis ainoa, josta ohjeet tuntui aika hurjilta?


    • itse kokeillut

      Voisit koittaa solariumia ennen matkalle lähtöä. Itse olen ottanut viiden kerran kuurin (20 min kerrallaan) enkä ole kertaakaan lomalla palanut kun muistaa vielä kunnon aurinkosuojan. Solarium valmistaa ihoa aurinkoon etkä parissakymmenessä minuutissa vielä palaa ehdi, jos epäilet, niin kysy paikan päällä josko lyhyempi aika olisi sopiva.

    • ja hyvät auringonsuojavoiteet

      Itse olen ehkä ihotyyppiä II: palan helposti, en rusketu helposti mutta olen saanut selvät rusketusraidat esim talvella etelänmatkalla. Rusketusta alkaa muodostua vasta kun iho vähän palaa, en polta tarkotuksella mutta niin voi käydä vaikka kotikaupungin torilla kesäkuussa 15 min ostoskierroksella!!! ilman suojavoiteita.
      Levitä suurikertoimiset suojavoiteet hyvissä ajoin ennen aurinkoon menoa, levitä uusi kerros aina uinnin jälkeen (pyyhekuivaus hankaa osan voiteesta aina mukaansa).
      Noista kapseleista yms en ole itse hyötynyt, eivät helpota rusketuksen muodostumista eivätkä estä palamista.
      Jos onnistut saamaan jonkinlaista pohjaa jo täällä toukokuussa, etkä polta itseäsi, jatkat auringonottoa maltillisesti läpi kesän, esim pyöräillen yms. on syksyllä sulla nätti rusketus, ei tumma mutta tasainen, ja sen voi huomata vielä talvellakin.
      Ai niin, muista tehdä vartalon kuorinta ennen aurinkokautta, halvin kaupan kuorintavoide, rakeinen, on ihan sopiva: Loreal, Garnier, Lumene, mitä niitä nyt onkaan.

    • rapsunrapsun

      Vähän erikoisia nuo "karaisuvinkit" kyllä... Asiaan liittyen tuli mieleen, että mieheni, joka ei kovasti kestä aurinkoa ja on melko herkkäihoinen muutenkin, sai mittavan ihottuman Kreetalla. Lekuri tuikkasi kortisonipiikin ja rupatteli ihosta noin yleisesti ja totesi myös ihottuman olevan monen asian summa, ei välttämättä pelkästä auringosta johtuva. Lomalla hikoilee jatkuvasti, käydään enemmän suihkussa, vesi on tosi kovaa eli kalkkipitoista, hotellien pyyhkeet pestään melko rankoilla pesuaineilla, uiminen ärsyttää ihoa, jatkuvan tuulen puhaltama hiekka ärsyttää, aurinkosuojat ärsyttävät jne.

      Missään nimessä ei kannata polttaa itseään eikä mielestäni käydä solariumissa. Suojaus on tärkeintä, muutenkin ulkona ollessa eikä pelkästään rannalla. Jos huomaa palamista tai muuta ihottumaa, heti pitkähihainen päälle vaikka olis miten kuuma. Hattu ja arskalasit käyttöön.

    • herkkä iho

      Älä usko moista puoskaria.

      Ensinnäkin solariumin antama suoja on vanhentunutta tietoa. Ja sitäpaitsi solariumia ei edes suositella herkälle iholle.

      Tosi vahvat suojavoiteet (apteekit ja erikoismyymälät), niiden jatkuva käyttö ja lisääminen pitkin päivää. Eli voiteet aina mukana. Hattu tai huivi päähän. Olkapäät aina piilossa. Ja sit jos syö tai kahvittelee ulkona, niin tekee sen varjossa. Ja iltaisin runsas rasvaus rauhoittavalla ja kosteuttavalla voiteella, esim. joku erikoisvoide auringonoton jälkeen. Ikävä kyllä en voi suositella käyttämiäni merkkejä sillä niitä ei saa suomesta. Harmi.

      Jotkut levittävät kortisonivoiteita iltaisin palaneisiin kohtiin. Ylipäätään palamista kannattaa varoa, eli unohda konitohtorin opit. Nämä keinot ovat auttaneet ainakin minua.

    • jenn-i84

      Kiitos vinkeistä :) On aina ihan asiallista kyseenalaistaa sellaiset ohjeet, jotka tuntuu maalaisjärjellä epäilyttäviltä ja etsiä tarkempaa tietoa. Taidan jättää solariumin väliin ja keskittyä ennemminkin hellimään ihoa kuorinnalla, ahkeralla rasvaamisella, kunnon kertoimilla ja suojaavilla vaatteilla. Rusketustahan saa purkistakin, ensisijaisena tavoitteena olisi kerrankin saada nauttia täysillä lomasta ilman palamista.

    • ha ha ha ha ha hah ahahahah...

      kysyitkö samalla lääkärikäynnillä myös muita kosmeettisia meikkivinkkejä?


      ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha ha ha ha ha ha hah ahahahah hahah ha

    • lääkäriä tarvita

      ihan normaali järjellä ajateltuna. Kannattaa vältellä aurinkoa pahimpaan aikaan eli keskipäivällä ja jos on pakko itteensä grillata niin laittaa kunnon suojakertoimet 40-50, ja lisää sitä säännöllisin väliajoin. Ja rasvaa itseään kosteusvoiteella joka päivä,ettei iho kuivu.
      Voi olla että muutama kerta solariumia ennen matkaa maltillisesti otettuna voi auttaa ettei pala.
      Missään nimessä kenenkään ei kannata antaa itsensä palaa auringossa!!!!

      Millähän idiootilla sinä olet käynyt?

    • kokemusta on

      Eihän Kroatia ole niin "kuuma" maa,että ihan tuosta noin palaisit iholtasi.Mutta jos on herkkä ihoinen
      ja vaalea "maitonaama",kannattaa toki varoa.
      Itse olen juuri sellainen ja tropiikissakin paljon
      matkustellut,vuosien mittaan olen oppinut ja tässä
      vihjeeni:3 viikkoa ennen matkaa aloitan syömään
      aurinkokapseleita (beettakaroteeni)ja käytän normaalia enemmän kosteuttavaa ihovoidetta.
      Kapseleita syäön siis koko matkan ajan ja vielä parisen viikkoa jälkeenkin.Suojaava rasvaus tärkeää
      aloitan yleensä kertoimella 40,sitten alennan vähi-
      tellen käyttäen kuitenkin 25 suojakerrointa,jos siis tropiikissa olen,Välimerellä ja lievemmässä
      kyllä 20-15kertoimet ovat riittäneet.
      Apteekista olen ostanut Louis Widmerin voiteet.
      Ovat hinnakkaita,mutta todella hyviä.
      Huolellinen pesu ja sitten jälkirasvaus.
      Kosteusvoidetta siis reilusti ja ennen suojarasvausta taas kunnollinen ihon puhdistus ja pesu.
      Siinäpä se.Hauskaa matkaa.
      Vielä:solariumia ei nykyisin suositella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe