Kuka joutuu kiusatuksi?

kiinnostunut sosionomi

Olen sosionomiopiskelija ja teen pienimuotoista harjoitustutkimusta liittyen nuorten kiusaamiseen. Haluaisin kuulla teidän kokemuksia kiusatuksi joutumisesta. Minkä koette kiusaamisenne syyksi? Mitkä tekijät/ominaisuudet mielestänne vaikuttavat kiusatuksi joutumiseen? Voisiko kiusatuilla olla jotakin yhteisiä ominaisuuksia? Keskustelkaa vapaasti aiheesta!

24

3264

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

      Kyllähän se on aikuisellekin vaikeaa miettiä, mikä kiusaajan sielunelämässä on pielessä. Päin mäntyä menee, jos rupeaa etsimään syitä itsestään, ja vielä murrosiässä, kun persoonallisuus on vasta muovautumisasteella. Kaipaisin pikemmin paljonkin lisätutkimuksia nimenomaan kiusaajia yhdistävistä luonteenpiirteistä ja mitä tekijöitä taustalta nyt löytyykin. Ei sitten pelkästään ryhmäilmiönä, osataanhan sitä parisuhteessakin. Täällähän näitä rällästää; voipi tulla vastauksiakin, kun on tukijoukot kannustamassa.

      • hyödyllinen tieto

        Sitten voisi myös kysyä, miksi joku (vaikkapa itse kiusattu) ei kiusaa, vaikka törmää elämänsä aikana monenlaisiin viheltäjiin.


      • hyödyllinen tieto kirjoitti:

        Sitten voisi myös kysyä, miksi joku (vaikkapa itse kiusattu) ei kiusaa, vaikka törmää elämänsä aikana monenlaisiin viheltäjiin.

        Hmm... kiusattuna tiedän, että kiusaaminen sattuu muihin ja en halua pahaa toisille. Tosin tämäkään ei päde kaikkiin - joistain kiusatuista, kun tulee kiusaajia itsekin ajan myötä... Hmm... toisaalta kiusattu voi olla eroava juuri myötätunnossaan tai jossain muussa tällaisessa seikassa... sekin voi vaikuttaa...

        Tietty kotikasvatus tekee paljon. Myös kasvu ympäristö, sen ihmiset ja oma elämäntilanne muokkaavat ihmistä. Ei ole selvää syytä, miksi jotkut kiusaavat ja jotkut eivät - on vain yksilöitä, jotka toimivat valitsemallaan tavalla...


    • Lopettaja

      Yleensähän ajatellaan, että kiusatuksi tulevat "hiket, friikit ja hissukat." Ei sitä kuitenkaan noin voi yleistää. Olin tokalla luokalla luokan valitsema "hyvä kaveri" -stipendin saaja, mutta kuinkas sitten vuotta myöhemmin kävikään... En edelleenkään tiedä syytä, miksi kaikki alkoi. Minullahan oli kavereita, olin ihan söpö lapsi... Sitten tilanne kehittyi ja ilmeni niitä syitä, joista minua "ymmärrettävästi" kiusattiin. Mm. laihuus ---> hitaampi murrosiän (ulkoinen) kehittyminen, arkuus, rumuus... (tai siis oikeastaan minua "haukuttiin kauniiksi ja seksikkääksi," joita en oikeasti ollut.

      Syitä ja vikojahan löytää mistä vaan. Niitä voivat olla esim.
      - ulkonäkö, mm. lihavuus, laihuus, vammaisuus, ulkomaalaisuus, pituus, lyhyys, iso nenä, hörökorvat, hitaampi murrosiän kehitys...
      - hiljaisuus, arkuus, vääränlainen puheliaisuus eli puhuu tyhmiä, ei osaa kaikkea, liian tyhmä, liian fiksu...
      - liian köyhät vanhemmat, vääränlaiset vaatteet, väärät kaverit, väärä harrastus, väärät mielipiteet, väärä nimi...

      Mutta kysymyksesi jää silti vaille vastausta. Poikkeuksia kun on niin paljon... Kyllähän noita edellämainittuja vikoja löytää kenestä vaan, jopa niistä itse kiusaajista, mutta siltikään kaikki eivät päädy kiusatuiksi.

      Ensimmäisenä tulee yhteiseksi piirteeksi mieleen kyvyttömyys puolustaa itseään. Joko ei osaa puolustaa ollenkaan, tai sitten puolustautuu niin provosoivasti, että se vain innostaa kiusaajia lisää. Mutta toisaalta tämänkin tyypin ihmisiä löytää kiusaaMATTOMISTA ihmisistä ja jopa niistä kiusaajistakin, joten edelleenkin ihmetyttää, miksi moni pääsee heikkouksistaan huolimatta kuin koira veräjästä, mutta liian moni jää satimeen.

      Hitto mitä ruikutusta taas, en tajua, miksen osaa tästä asiasta kijoittaa samalla tavalla kuin muista asioista. Vaikutan hirveän säälittävältä hissukalta tämän viestin perusteella. Mutta toisaalta sellainenhan olinkin joskus.

      • voi päätellä paljon

        En minä huomannut tuossa viestissä mitään säälittävää (ja mitäs pahaa siinäkään). Hyviä pointteja, suorastaan analyysi. Ehkä onkin niin, että ne jotka eivät ryhdy sosiaalisiin peleihin, kuten nokkimisiin, joutuvat sen vuoksi kohteiksi? Ehkä kiusattuakin on jollain lailla testattu ensin, että lähteekö hän muiden muassa sorsimaan tai ryhtyykö ainakin muokkaamaan itseään vallanhaluisen huomauttelujen perusteella (ja alkaa jopa mielisteleväksi hovilaiseksi), ja kun ei vastakaikua kuulu, niin vihaksihan se pistää. Moni ihminen kai lähtee jo kepillä koittaissa menoon mukaan ja välttyy siksi joutumasta kiusatuksi, mutta se on väärä valinta.

        Kirjastosta löytyy muuten kirjoja kiusaamistapauksista. Niissä tulee väkisinkin esiin nimenomaan kiusaajien ja kiusaamisen kaavamaisuus. Kehnompikin jälkikoira löytää tiensä sylttytehtaalle.


    • qwertyuiodfghjk

      Itse olen homo ja tulin ulos kaapista 8lkl. Omat luokkakaverit ja joitain muitakin kavereita toisilta luokilta hyväksy mut, mutta sitten oli ne pellet jotka ei hyväksyny ja alko esittään naista aina kun menin ohi. Kaikki niistä kiusaajista oli niitä jotka esittivät muille tytöille eli siis sellasia pikku "gangstoja" joilla koulu ei nii hyvin mennyt ja vanhemmat niillä oli siihen suuntaat että jokainen erilainen saisi hirttää itsensä. Eipä ne väkivaltaisiks ruvennu kun mulla on kuitenkin sen verran kavereita ettei tunnu uskallusta löytyvän. Enpä ole niin jaksanut edes kiinnittää huomioita näihin pelleihin vaikka vieläkin ne yrittää kovistella tytöille "mitä tehdään homolle" jutuillansa. Että sellasta.

    • lykiöläinen

      Luulisin, että kiusattuja on kolmea eri tyyppiä.

      Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat ne, jotka ovat jollakin tavalla outoja ja ärsyttäviä. He voivat esimerkiksi vaikuttaa ikäistään nuoremmilta, itkeä tai suuttua helposti ja pukeutua silmiinpistävällä tavalla. Nämä lapset ja nuoret eivät näytä ymmärtävän, millaista käytöstä muut samanikäiset heiltä odottavat.

      Toisen ryhmän muodostavat ujot ja hiljaiset "hissukat", joilla ei ole kavereita puolustamassa. Yksinäiset ovat aina helppo kohde kiusaajille.

      Kolmanteen ryhmään taas kuuluvat kaikki ne kiusatut, jotka eivät ole "friikkejä" tai "hissukoita". Heillä ei ole keskenään mitään muuta yhteistä kuin se, että he ovat jollakin tavalla saaneet kiusaamiseen taipuvaisen suuttumaan tai loukkaantumaan ja sitten menettäneet ystäviensä tuen esim. koululuokassa.

      Kiusaajia puolestaan yhdistää halu purkaa omaa pahaa oloa jatkuvasti toisiin. Kaikilla kiusaajilla on siis jollakin tavalla ongelmia, sillä ei kai kukaan, joka kokee olevansa tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, halua toistuvasti ilkeillä muille?

      • ............

        haluavat päteä porukassa. Otetaan joku sopiva silmätikuksi ja ruvetaan heittämään vittuilevaa "läppää" aina kun uhri on näköpiirissä ja mitä enemmän se tuntuu muita huvittavan, sitä enemmän lisätään löylyä.
        Jos muita ei ole lähistöllä, niin tämä saattaa heittäytyä hyvinkin kaverilliseksi uhrinsa kanssa. Mutta sitten kun porukka on taas kasassa, niin muuttuu ääni kellossa ja kaikki mistä kahden kesken juteltiin asiallisestikin, toimiikin jenginnauratusmateriaalina.

        Omalla luokallani oli tällainen. Kukaan ei ollut hänen veroisensa. Aina löytyi kaikista jotain huomauteltavaa ja siinä tämä sitten ringissä päti porukan hötköttäessä ympärillä. Tällaiset tarvitsevat sen porukan ympärilleen. Se on heille jonkinlainen turva. Yksinään nuo tuntuvat olevan jokseenkin pallo hukassa.

        "Nämä lapset ja nuoret eivät näytä ymmärtävän, millaista käytöstä muut samanikäiset heiltä odottavat."
        Ei kai tässä vaan haiskahda jonkinlainen sitä saa mitä tilaa -asenne?
        Mikään ei oikeuta kiusaamaan. Muut saavat odottaa vaikka minkälaista käytöstä, mutta se ei ole mikään syy ruveta kiusaamaan, jos eivät omat odotukset toteudu. Jopa opettajien taholta on kuulunut näitä "itse se patistaa muut kiusaamaan omalla käytöksellään" -juttuja. Syy on aina kiusaajan. Jos joku on erilainen, niin se ei ole provosointia, vaan vika löytyy vittuilijoiden korvien välistä.


      • lause kuulostaa
        ............ kirjoitti:

        haluavat päteä porukassa. Otetaan joku sopiva silmätikuksi ja ruvetaan heittämään vittuilevaa "läppää" aina kun uhri on näköpiirissä ja mitä enemmän se tuntuu muita huvittavan, sitä enemmän lisätään löylyä.
        Jos muita ei ole lähistöllä, niin tämä saattaa heittäytyä hyvinkin kaverilliseksi uhrinsa kanssa. Mutta sitten kun porukka on taas kasassa, niin muuttuu ääni kellossa ja kaikki mistä kahden kesken juteltiin asiallisestikin, toimiikin jenginnauratusmateriaalina.

        Omalla luokallani oli tällainen. Kukaan ei ollut hänen veroisensa. Aina löytyi kaikista jotain huomauteltavaa ja siinä tämä sitten ringissä päti porukan hötköttäessä ympärillä. Tällaiset tarvitsevat sen porukan ympärilleen. Se on heille jonkinlainen turva. Yksinään nuo tuntuvat olevan jokseenkin pallo hukassa.

        "Nämä lapset ja nuoret eivät näytä ymmärtävän, millaista käytöstä muut samanikäiset heiltä odottavat."
        Ei kai tässä vaan haiskahda jonkinlainen sitä saa mitä tilaa -asenne?
        Mikään ei oikeuta kiusaamaan. Muut saavat odottaa vaikka minkälaista käytöstä, mutta se ei ole mikään syy ruveta kiusaamaan, jos eivät omat odotukset toteudu. Jopa opettajien taholta on kuulunut näitä "itse se patistaa muut kiusaamaan omalla käytöksellään" -juttuja. Syy on aina kiusaajan. Jos joku on erilainen, niin se ei ole provosointia, vaan vika löytyy vittuilijoiden korvien välistä.

        tutulta. muistuu entinen työ paikka mieleen.

        Hanna


      • lykiöläinen
        ............ kirjoitti:

        haluavat päteä porukassa. Otetaan joku sopiva silmätikuksi ja ruvetaan heittämään vittuilevaa "läppää" aina kun uhri on näköpiirissä ja mitä enemmän se tuntuu muita huvittavan, sitä enemmän lisätään löylyä.
        Jos muita ei ole lähistöllä, niin tämä saattaa heittäytyä hyvinkin kaverilliseksi uhrinsa kanssa. Mutta sitten kun porukka on taas kasassa, niin muuttuu ääni kellossa ja kaikki mistä kahden kesken juteltiin asiallisestikin, toimiikin jenginnauratusmateriaalina.

        Omalla luokallani oli tällainen. Kukaan ei ollut hänen veroisensa. Aina löytyi kaikista jotain huomauteltavaa ja siinä tämä sitten ringissä päti porukan hötköttäessä ympärillä. Tällaiset tarvitsevat sen porukan ympärilleen. Se on heille jonkinlainen turva. Yksinään nuo tuntuvat olevan jokseenkin pallo hukassa.

        "Nämä lapset ja nuoret eivät näytä ymmärtävän, millaista käytöstä muut samanikäiset heiltä odottavat."
        Ei kai tässä vaan haiskahda jonkinlainen sitä saa mitä tilaa -asenne?
        Mikään ei oikeuta kiusaamaan. Muut saavat odottaa vaikka minkälaista käytöstä, mutta se ei ole mikään syy ruveta kiusaamaan, jos eivät omat odotukset toteudu. Jopa opettajien taholta on kuulunut näitä "itse se patistaa muut kiusaamaan omalla käytöksellään" -juttuja. Syy on aina kiusaajan. Jos joku on erilainen, niin se ei ole provosointia, vaan vika löytyy vittuilijoiden korvien välistä.

        "Ei kai tässä vaan haiskahda jonkinlainen sitä saa mitä tilaa -asenne?"

        En tarkoittanut tuota. Ketään ei tietenkään saa kiusata, vaikka käyttäytyminen olisi jollakin tavalla poikkeavaa. Yritin vain sanoa, että ne, jotka eivät näytä noudattavan ryhmässä vallitsevia kirjoittamattomia sääntöjä, saavat helposti muut kimppuunsa.

        Kuitenkaan kaikki kiusatut eivät ole pelkästään syyttömiä uhreja. Jotkut ihan oikeasti menevät kerjäämään verta nenästään tuppautumalla väkisin koulun kovanaamojen seuraan ja kyselemällä kaikkea typerää. En sano, että kovinkaan moni kiusattu käyttäytyisi tuolla tavalla, mutta jotkut kuitenkin. Tuosta ei siis kenenkään kiusaamista kokeneen tarvitse ottaa itseensä.


    • suurpetohullu

      kiusatuksi joutuu nörtit, läskit ja ohjelmoijat



      (oon kaikkia niistä)

    • ..........................

      Miksi olet kiusattu?
      - sinulla on hyvä keskiarvo
      - et ryypiskele viikonloppuisin
      - et vedä aamuisin sätkää koulun nurkalla
      - kuuntelet vääränlaista musaa
      - käytät vaatteita, mistä itse pidät
      - olet syntynyt väärän näköiseksi
      - olet kohtelias kaikille
      - sinulla on väärä luonne

      Siinähän niitä tuli. Valitettavaa mutta totta.

    • eräs poika..

      kun koulussa kuuluin yhteen erityisluokalle, jotkut normaaliluokan oppilaat olivat ennakkoluuloisia mua kohtaan että mihin tiettyyn ryhmään kuuluin koulussa. kun peruskoulun suoritteua jälkeen joitain tuttuja koulusta josta on jääny semmoinen paha kuva niistä, aina kun näen sen ihmisen niin yritän mahdollisesti välttää ettei ne tunnistaisi mua ja olen jopa poistannut irc-galleriasta tunnuksen ettei ketään kiusaajista tunnistaisi mua

    • köyhdyttää

      Huh, mitäs se sellainen niin tavoiteltu "samanlaisuus" sitten määritelmän mukaan pitää sisällään? Miten kaikki voivat yht'äkkiä tietynikäisinä muuttua nii-in samanlaisiksi, ettei heitä toisistaan voi erottaa? Pelko ja epävarmuus ajavat laumaa, mutta suunta vaihtelee tuulen mukaan.

    • kiinnostunut sosionomi

      Hei kaikki!

      Paljon kiitoksia hyvistä kommenteista ja näkemyksistänne! On mielenkiintoista kuulla teidän ajatuksia ja esimerkkejä elävästä elämästä.

      Kiinnostavaa onkin juuri, miksi jotkut joutuvat kiusatuksi ja toiset eivät. Ominaisuudet, joiden takia kiusataan voivat olla mitä tahansa. Kiusaaja keksii aina jotain. Vika ei suinkaan ole kiusatuissa tai ominaisuuksissa.

      Tarkoituksenani onkin tutkia kiusaamisen uhriksi joutuneiden ihmistyyppejä, ominaisuuksia, reagointitapoja jne...
      Toivoisin, että jatkatte vielä keskustelua!

    • Mr Lonely

      Itse olin kiusattu peruskoulussa 5 luokalta 9 luokalle.

      Parhaiten pärjäsin ihan vaan ignoroimalla kiusaajat. Kaikilla kiusaajilla oli huonompi keskiarvo kuin minulla. Kaikkein pahinta kiusaaminen oli 5 luokalla jolloin laitoin vastaan jonkin verran, mutta kun aloin vain ignoroimaan heitä, kiusaaminen oikeastaan loppui kokonaan. Nykyisin yksi kiusaajista on hyvä ystäväni, muita en sitten olekkaan nähnyt ollenkaan ja hyvä niin.

      Omasta mielestäni kiusaajat vain hakevat huomiota kiusaamalla, ja jos kiusattu ei laita vastaan niin se ajaa heidät pois.

      • aggagfdagfd

        hentsa


      • 90-luvulla kiusattu

        Ei pidä laittaa vastaan jonkin verran. Pitää mennä rytinällä päälle. Sitä ennen vaikka heittää kiviä kauempaa kohti juostessa. lähellä sitten ottaa pesäpallomailan esille. Siihen se loppuu kiusaaminen ,ja jos ei lopu, vaihdetaan kivet tarkkuuskivääriin ja maila moottorisahaan.


    • likka11v

      Kylhän mua nykyäänki kiusataan... ;( just perjantain pillaamas puol tuntii vessas...Ei se ope mitään sano vaan et:En tiedä mikä sinulla on,nyt ei ole aikaa pitää tehä virpomisoksii tuu sanoo välkäl.....Ja pas*at minä menin sille sanoo.....Eli en mitään...En uskalla puhua rehtorin kaa...Koulukuraattori on jo puhunu niille pojille ja puhuttu vanhemmille... ;(

      • mahda lapsille mitään?

        Ei ole tainnut maksaa niille pojille tarpeeksi? Tuskin näkyy edes käytösnumerossa niin kuin pitäisi? Joka päivä vaan jälkkäriä ja käytös nelkkuun, siinä on hyvä alku.


      • - - -
        mahda lapsille mitään? kirjoitti:

        Ei ole tainnut maksaa niille pojille tarpeeksi? Tuskin näkyy edes käytösnumerossa niin kuin pitäisi? Joka päivä vaan jälkkäriä ja käytös nelkkuun, siinä on hyvä alku.

        Ei teillä ole tukioppilas-systeemiä? Tällainen samalta tasolta tuleva tuki on kuulemma tehokasta. Ehdottaisitko sitä opettajille tai pyytäisit vanhempia ehdottamaan?


    • Fhejjwkskrnrfnkf

      Vanha ketju ja ikuinen asia jota tullaan jatkossakin tutkimaan, mutta elävästi muistan omalta yläasteeltani vajaat 10 vuotta sitten yhden pojan, jota kiusattiin huutamalla maito tai haukkumalla maitopojaksi. Iso joukko oppilaita näki kun hän suuttui ja kävi kuumana siitä. Tollaset just joutuu helposti kiusatuksi, samoin muut jotka ovat jollain tavalla erilaisia kuin muut esim. pukeutumisen tai sukupuoliroolien vastaisen harrastuksen/käytöksen vuoksi. Tai jos jollain on heikot kyvyt vaikkapa liikunnassa, sosiaalisissa taidoissa tai huumorintajussa.

    • Anonyymi

      Se on järkyttävää miten aikuiset ihmiset antaa esimerkkiä omille lapsilleen. Ei tarvitse kun istua jossain kahvipöydässä ja kuunnella ihmisten keskusteluita ja naureskelua jonkun kustannuksella. Siitähän ne nuoret ja lapset saa mallia mitä täytyy ajatella määrätynlaisista ihmisistä. Se on myös syy miksi monet karttaa kyseistä puheenaihetta eli kiusaamista koska tuntevat piston itsessään. Se on erittäin yleistä. Jopa ammatti-ihmisten keskuudessa, koska se on heille harmitonta pikku hupia pilailla ja naureskella jonkun kustannuksella.

      • Anonyymi

        Sosionomit on usein hirveimpiä tässä ja päätyy lastenkoteihin ohjaajiksi.
        Sama kanssa lasten vanhemmat usein sanoo omille lapsilleen, että "Älä leiki tuon lapsen kanssa." jos jollain lapsella on sellaiset vanhemmat, jotka on esim. sairaita tai muuten ei miellytä muita aikuisia juuri oikein. Mitä väliä sillä jossain hiekkalaatikolla on? Jos oikeasti on oman lapsen turvallisuudesta huolissaan niin sanoo vain, ettei mene sinne kylään yksin, mutta pihalla ollessa voi kaikki lapset leikkiä keskenään.
        Aikuiset on läpi mätiä, etenkin monet ns. paremmassa asemassa olevat vanhemmat ja sieltä se kiusaaminen opitaan eikä mistään koulussa. Kouluissa sitä taitoa vain harjotellaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe