Kuka joutuu kiusatuksi?

kiinnostunut sosionomi

Olen sosionomiopiskelija ja teen pienimuotoista harjoitustutkimusta liittyen nuorten kiusaamiseen. Haluaisin kuulla teidän kokemuksia kiusatuksi joutumisesta. Minkä koette kiusaamisenne syyksi? Mitkä tekijät/ominaisuudet mielestänne vaikuttavat kiusatuksi joutumiseen? Voisiko kiusatuilla olla jotakin yhteisiä ominaisuuksia? Keskustelkaa vapaasti aiheesta!

24

3264

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

      Kyllähän se on aikuisellekin vaikeaa miettiä, mikä kiusaajan sielunelämässä on pielessä. Päin mäntyä menee, jos rupeaa etsimään syitä itsestään, ja vielä murrosiässä, kun persoonallisuus on vasta muovautumisasteella. Kaipaisin pikemmin paljonkin lisätutkimuksia nimenomaan kiusaajia yhdistävistä luonteenpiirteistä ja mitä tekijöitä taustalta nyt löytyykin. Ei sitten pelkästään ryhmäilmiönä, osataanhan sitä parisuhteessakin. Täällähän näitä rällästää; voipi tulla vastauksiakin, kun on tukijoukot kannustamassa.

      • hyödyllinen tieto

        Sitten voisi myös kysyä, miksi joku (vaikkapa itse kiusattu) ei kiusaa, vaikka törmää elämänsä aikana monenlaisiin viheltäjiin.


      • hyödyllinen tieto kirjoitti:

        Sitten voisi myös kysyä, miksi joku (vaikkapa itse kiusattu) ei kiusaa, vaikka törmää elämänsä aikana monenlaisiin viheltäjiin.

        Hmm... kiusattuna tiedän, että kiusaaminen sattuu muihin ja en halua pahaa toisille. Tosin tämäkään ei päde kaikkiin - joistain kiusatuista, kun tulee kiusaajia itsekin ajan myötä... Hmm... toisaalta kiusattu voi olla eroava juuri myötätunnossaan tai jossain muussa tällaisessa seikassa... sekin voi vaikuttaa...

        Tietty kotikasvatus tekee paljon. Myös kasvu ympäristö, sen ihmiset ja oma elämäntilanne muokkaavat ihmistä. Ei ole selvää syytä, miksi jotkut kiusaavat ja jotkut eivät - on vain yksilöitä, jotka toimivat valitsemallaan tavalla...


    • Lopettaja