RE: silmien laser leikkaus
Lähettäjä: katjuska | 20.02.2003 - 19:37 | 90 | |
hei kikkeliskokkelis! kerroitko itsestäs sun viimeisessä lauseessa?
Lähettäjä: palattaisko aiheeseen | 20.02.2003 - 20:55 | 91 | |
Ketään sen kummmemmin erittelemättä, siirryttäisiinkö keskustelemaan ihan siitä mitä aiheen aloittaja halusi tietää, eli
"Haluaisin kuulla muiden kokemuksia leikkaukseta. Itsellä näkö -9 mutten ole vielä uskaltautunut.Saitteko jättää lasit kokonaan pois? ja menikö kaikki hyvin?"
Eli siis hän haluaa kokemuksia nimenomaan heiltä, jotka leikkauksessa ovat olleet :)
Lähettäjä: varautukaa tähän | 20.02.2003 - 21:31 | 92 | |
Kaikkiin leikkauksiin liittyy riskejä. Leikkauksessa käytetään uusinta lasertekniikkaa. Leikkauksen jälkeen peräaukko on kipeä, minkä vuoksi potilaita jännittää aina ensimmäinen ulostamiskerta. Tilannetta pyritään helpottamaan kipu- ja ulostuslääkkeillä. Lääkkeellä uloste pysyy pehmeänä, eikä vaadi kovia ponnistuksia.
Lähettäjä: Asiaan | 21.02.2003 - 10:14 | 93 | |
Mulla leikattiin PRK:lla noin kolme vuotta sitten. Silmät oli -4.5 ja -2.75. Harrastukset on sellasia missä ei laseja saa pitää ja mun silmät ei enää tykänneet piilareista vaikka piti vaan treeneissä ja ilman mitään en nähnyt tarpeeksi (oikeastaan mitään).
Toimenpide onnistui erinomaisesti, tavoite oli että silmät jää hieman miinukselle ja nyt on -0.2 ja -0.1. Vasemmassa HIEMAN hämäränäön heikentymistä jos on väsynyt, mutta esim. auton ajaminen hämärässä sujuu kuten ennen.
Summasummarum: yksi parhaista päätöksistä. Hintaa yms. en ole ajatellut: elämänlaatu on oikeasti parempi! Olen ehdottoman tyytyväinen, enkä kadu, mutta jokaisen on päätös tehtävä itse.
Lähettäjä: 14 vuoden kokemus piilareista | 04.03.2003 - 17:01 | 94 | |
No neiti 15v. kokemuksen syva rintaaani. Mulla takana vuosi vahemman kuin sulla ja eika mene viikkoakaan etten ajattelisi leikkaukseen menoa. Johtuen harrastuksista joissa ei todellakaan voi kayttaa silmalaseja. Kuinka monta kertaa olen haaveillut aamuista, jolloin voisin herata ilman etta ensimmaiseksi tarvitsee hamuta silmalasit yopoydalta. Silmalasien kanssa on tullut touhuttua jo viimeiset 20 vuotta. Ja rahaa ei ole tod. ole ollut aikasemmin tarpeeksi. En ole halunnut ottaa lainaa sattuneista syista, vaan haluan maksaa kaiken samalla kertaa pois. Vaikka lainaa saisin.
Ajatteleppa naita nakokulmia myos...
Lähettäjä: silmät vielä päässä | 05.03.2003 - 15:01 | 95 | |
Minulta leikattiin kyseisellä tekniikalla molemmat silmät -91, jolloin se oli huomattavasti kalliimpaa puuhaa kuin nykyisin. Eikä silloin vielä tiedetty paljoakaan, miten näkökyky säilyy tulevaisuudessa. Näköni oli hiukan yli -4. Piilolinssejä en voinut käyttää verisuonten liikakasvun vuoksi, ja silmälasit aihuttivat jatkuvaa päänsärkyä. Leikkaus onnistui hienosti. Vuorkausi sen jälkeen oli todella kivuliasta, silmän pintaahan poltetaan! Mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia ja näkö on säilynyt nyt jo yli 10v moitteettomana.
Lähettäjä: Onnellinen Näkijä | 08.03.2003 - 09:06 | 96 | |
Olen ollut laserleikkauksessa n. -6 arvoilla. Kaikki sujui hyvin ja en tarvitse laseja. Mikäli näkö joskus huononee, menen uudestaan leikkaukseen.
Leikkaus oli joka markan arvoinen. Nyt voin harrastaa ilman että rillit lentää hikisiltä kasvoilta pois tai että pitäisi etsiä salissa jokin paikka jonne ne voisi laskea, ja toivoa ettei ohjaaja murskaa niitä jalkojensa alle.
Voin laittaa aurinkolasin nenälleni nyt keväällä.
Ei tarvitse sählätä linssien kanssa, ei tule ihottumaa silmälaseista. Pakkasella ei kasvot jäädy silmälasien kanssa. Ei enää Huurteisia Linssejä.
Herään yöllä ja näen. Menen ulos ja näen kauas, kauas. Voin lukea kirjaa tuosta vaan. Voin mennä luentosalissa takariviin ja näen aina taululle ja piirtoheittimelle. Näen vastaantulevien kasvot. Allergiakausina ei tarvitse käyttää laseja. Suudellessa eivät lasit pyöri kolmantena pyöränä mukana leikissä.
Voin harrastaa seksiä ja NÄHDÄ itseni vaikka peilistä :)
Lähettäjä: Jäitä hattuun | 08.03.2003 - 10:57 | 97 | |
Silmiä ei voi leikellä loputtomasti. Jokaisella leikkauskerralla riskit suurenevat ja komplikaatioiden todennäköisyys kasvaa. Likinäköisen alle 40-vuotiaan henkilön on hyvä tietää, että hän voi laserleikkauksen vuoksi menettää mahdollisuutensa hyvään lähinäköön ilman silmälaseja hieman myöhemmällä iällä. Likinäköinen tekee laserleikkauksessa vaihtokaupan luopumalla miinuslaseistaan ja samalla synnynnäisistä lukulaseistaan. Hän ei jaksa odottaa luonnon omaa korjausmenetelmää, näin hän sitoutuu käyttämään lukulaseja koko loppuelämänsä.
Lähettäjä: entinen silmälasikäärme | 08.03.2003 - 11:32 | 98 | |
Onnellinen näkijä (96)
Just näin. Allekirjoitan kaiken kirjoittamasi.
Ja jäitä hattuun (97) voi laitella niitä omaansa ihan rauhassa lukiessaan "faktoja" (paksut rillit nenällä) silikonitiedon yms. sivuilta ;)
Lähettäjä: Onnellinen Näkijä | 08.03.2003 - 12:30 | 99 | |
Ikänäön voi huomioida leikkauksessa pyytämällä leikkaamaan ns. monovision. Eli toiseen silmään jätetään vähän miinusta. Käytännössä näkö on ihan yhtä hyvä kuin /-0, mutta lukulasien tarve siirtyy.
Tuo on vähän vanhemmalle leikkaukseen menijälle hyvä vaihtoehto. Mutta jollekin parikymppiselle ehkä turha huoli, siinähän on vielä parikymmentä vuotta aikaa ennenkuin ikänäkö tulee kohdalle. Ja nykyisin voi leikkauttaa myös plusnäköä kohdalleen.
Lähettäjä: Terveyttä arvostava | 08.03.2003 - 15:33 | 100 | |
Plusnäön leikkaamisesta laserilla saavutetut hyödyt ovat olleet prosentuaalisesti heikompia. Monovisio-menetelmä ei sovellu kaikille, ja sen tyytyväisyys sen tuloksiin on alempi. Viestin 97 tiedot ovat yhteneväiset silmätautien klinikan ylilääkäri, professori Timo Tervo antamien tietojen kanssa. Itse odotan luotettavampia leikkausmenetelmiä. Samoin tekee myös suuri osa silmälääkäreistä.
Mahdollisia esteitä laserleikkaukseen menemiselle:
- reuma
- sokeritauti
- raskausaika
- imettäminen
- harmaakaihi
- silmätulehdus
- silmänpainetauti
- muut silmäsairaudet
- sydämentahdistin
- alle 18 vuoden ikä
- riippuluomi (mikrokeratomi tarvitsee tilaa)
- jos taittovirhe on lisääntynyt viimeisimmän vuoden aikana
- raskaaksi tulemista ei suositella myöskään puolen vuoden sisällä leikkauksen jälkeen
Lähettäjä: doris | 08.03.2003 - 17:45 | 101 | |
Onnellinen näkijä kuvaili juuri minun haaveeni...
-nähdä kello yöpöydällä,laittaa aurinkolasit silmille
rillit ei häiritse urheillessa jne..
MUTTA,vielä harkitsen leikkausta. Olenhan eläny lasieni kanssa yhdessä yli 20 vuotta,joten totuttu on.
Lähettäjä: Onnellinen Näkijä | 08.03.2003 - 19:35 | 102 | |
Tunnen myös yhden onnistuneen plus-näköisen, jonka laserleikkaus onnistui hyvin.
Lähettäjä: Onnellinen Näkijä | 08.03.2003 - 19:39 | 103 | |
Mun mielestä on kuitenkin asiallista selvittää myös riskit. Itse kyselin kaiken mahdollisen lääkäriltä, luin netistä ja on olemassa myös alt.lasik-eyes keskusteluryhmä... eli tuskin kukaan on sinisilmäisenä marssimassa leikkaukseen ilman mitään järjellistä ajatuksenhäivää.
Leikkauspäätös on hyvä tehdä vasta sitten, kun on keskustellut lääkärin kanssa. Eikä lääkärikään suostu leikkaamaan ilman tarvittavia tutkimuksia. Joillakin esim. sarveiskalvo voi olla liian ohut.
En myöskään menisi kaikista halvimpaan paikkaan. Kyllä tuollaiseen operaatioon kannattaa satsata ja valita luotettava, suomalainen leikkauspaikka.
Lähettäjä: Terhi | 12.03.2003 - 13:22 | 104 | |
On noita isoja miinuksia muillakin kuin minulla, näemmä..
Sinä, joka kirjoitit viestin nro 76, miten meni leikkaus? Missä kävit?
Itse oon menossa ensi kesänä Eiran Sairaalaan leikkaukseen. Minulle suositeltiin Super-Lasikia ja odotukseni ovat korkealla... On vaan vaikea kuvitella, että pystisin näkemään ilman laseja hyvin.. Kyllä minä olen valmis maksamaan leikkauksesta, koska näillä miinuksilla elämänlaatu heikkenee.
Lähettäjä: Nadina | 12.03.2003 - 13:48 | 105 | |
Olen kantanut silmälaseja naamallani pian 20 v. Näkö on tällä hetkellä -7:n luokkaa/silmä. Olen suunnitellut ja harkinnut leikkaukseen menoa vuosia, mutta vielä en ole tehnyt lopullista päätöstä. Tänä aikana leikkausmenetelmiä on tullut uusia, hinnat ovat laskeneet, leikkauksia suoritetaan useammassa paikassa.
Rahasta ei minullakaan ole kiinni. Ennemminkin siitä että yrittäjänä on vaikeampi järjestää pidempää poissaoloa töistä. Mietityttää myös se, että jos jotain menee vikaan niin en voi enää jatkaa työtäni.
Näin tässä TV:ssä kerran ohjelman jossa silmän sisään asennettiin nesteellä täytetty linssi. Tämä leikkaus voidaan tarvittaessa perua, siis linssi voidaan poistaa tai vaihtaa jos jotain ongelmia ilmenee tai näkö muuttuu. Tämän leikkauksen vaikutuksista taas ei ole tietoa pidemmällä aikavälillä.
Myönnän että silmälasit ovat monesti hankalat. Myönnän harkitsevani leikkausta jatkuvasti. Myönnän myös sen, että en kuitenkaan vielä tunne olevani niin luottavainen leikkausmenetelmiin että uskaltautuisin leikkaukseen.
Lähettäjä: check this out | 14.03.2003 - 23:43 | 106 | |
www.lasikdisaster.com
tuosta nettisivusta
Lähettäjä: Näkijä | 15.03.2003 - 10:41 | 107 | |
"My own surgeon states that he doesn't do LASIK on patients with my pupil size, but he didn't bother to notice that this crucial measurement was missing when he performed surgery on my only pair of eyes.."
Eli kannattaa todellakin valita asiansa osaava lääkäri suorittamaan toimenpidettä.
RE: silmien laserleikkaus
Lähettäjä: Lasikdisaster | 17.03.2003 - 09:54 | 108 | |
"Before you have Lasik, you need to know these things and so much more:
The flap never heals completely. Lasik patients cannot be cornea donors. The "safe" amount of corneal bed left under the flap is only a guess, with disastrous results for some patients. Long-term results are not known. There is no "Plan B" if you have complications. The blade that cuts the flap can jam in your eye. It can infect your eye, and it usually leaves metallic debris in your eyes. Problems with measuring intraocular pressure after Lasik could delay glaucoma diagnosis, increasing the likelihood of optic nerve damage. Impact to Lasiked eyes has resulted in flap dislodgement years after surgery. Lasik has caused actual blindness. Lasik vision is never as crisp and sharp as the vision patients can achieve with RGP contact lenses. The corneal nerves are severed when the flap is cut, causing loss of the sensation and resulting in dry eyes in most patients. Some are still suffering years later. Some Lasik patients are developing early cataracts. Cornea transplants are on the rise, thanks to Lasik.
If the above is not enough to convince you that having Lasik is risking your vision with a procedure that is not a miracle but a tradeoff or worse, read the rest of this site and be sure to visit the Surgical Eyes website. If you know of someone with Lasik complications, please tell them that Surgical Eyes provides interaction with doctors and other patients for thousands with long-term problems after refractive surgery. You only have one pair of eyes. Are they worth risking?"
Lähettäjä: Näkijä | 17.03.2003 - 10:35 | 109 | |
Kas sinun piti äkkiä kopioida tekstiä suoraan etusivulta? Eiköhän jokainen osaa lukea itse. Lukekaa erityisesti ylläpitäjän kertomus siitä, kuinka hän meni leikkauttamaan silmänsä kirurgilla, joka ei osannut asiaansa.
Opetus: kannattaa valita hyvä kirurgi eikä puoskaria.
Lähettäjä: Lukija | 17.03.2003 - 14:25 | 110 | |
Ei hyväkään kirurgi pysty koskaan poistamaan a) itse leikkauksen kaikkia riskejä ja b) mahdollisia myöhempiä komplikaatioita sekä näön huononemista. FDA:n mukaan tyytymättömiä leikkauksen jälkeen on joka kymmenes potilas. Myöhemmistä tyytyväisyyksistä/tyytymättömyyksistä ei ole tarkkoja tilastoja.
Lähettäjä: Näkijä | 17.03.2003 - 18:52 | 111 | |
Ei tietenkään kirurgi voi poistaa leikkauksen riskejä, sehän olisi jo ihme. Tuolla aiemmin on puhuttu siitä, että on hyvä selvittää riskit. Jokainen asiantunteva lääkäri myös selvittää ne sinulle, kun kysyt. Sitten vasta teet itse omilla aivoillasi päätöksen.
En oikein tykkää pelottelusta enkä parjaamisesta enkä kaikkien lääkäreiden leimaamisesta. Asiallisuus puree paremmin.
Lähettäjä: Kaupallinen=Puolueeton? | 17.03.2003 - 21:39 | 112 | |
Kauneus ja Terveys -lehdessä:
"Silmäleikkaukseen ei kannata rynnätä suin päin harkitsematta, sillä toimenpiteellä on aina omat riskinsä. Yksi niistä on silmäinfektioiden mahdollisuus. Komplikaatioita tapahtuu eikä tulosta välttämättä saavuteta. On tapauksia, joissa lääkkeet ja uusintaleikkauksetkaan eivät auta, vaan näkö jää entistäkin heikommaksi. Leikkauksen jälkeen silmää ei ole enää mahdollista saada entiselleen. Riskinottokykyä vaatii myös se, että kukaan ei tiedä, mitä vaikutuksia operaatioilla on vuosien päästä. Liioin odotuksin leikkaukseen ei pidä mennä.
Professori Timo Tervo HYKS:n silmäklinikalta varoittaa, että potilas ei voi aina luottaa sokeasti silmälääkäriin, sillä silmäleikkauksiin liittyy usein myös liiketoimintaa.
-Kannattaa suhtautua epäillen, jos potilaalle ei anneta harkinta-aikaa. Myös silloin on syytä olla varuillaan, jos toimenpidettä myydään esimerkiksi erikoistarjouksin, tai jos molemmat silmät halutaan leikata samana päivänä. Silloin voi käydä niin, että kumpaankin silmään tulee komplikaatioita yhtä aikaa.
-Esimerkiksi esitutkimus, potilaan informointi tai varsinainen toimenpide saattavat mennä pieleen. Kun näkee sairaalassa epäonnistuneita tuloksia, ei voi välttyä vaikutelmalta, että leikkausta on suositeltu liian herkästi."
Lähettäjä: copy-paste-hullulle | 18.03.2003 - 08:53 | 113 | |
Kyllä sä taas jaksat pitää tätäkin keskustelua yllä vaikka väkisin. Tuleeko sulle jotain vieroitusoireita, jos et saa päivittäin lähetellä noita kopioituja juttuja tänne ja vouhottaa olemattomista riskeistä?
Mene, hyvä mies, välillä vaikka ulos siitä tietokoneesi ääreltä. Siellä paistaa aurinko ja kevät tulee. Ei tämä maailma muutu siitä, että joku nimetön hörhö lähettelee keskustelupalstoille noita juttujaan. Silmäleikkauksia tehdään päivittäin ja tullaan tekemään. Koita hyväksyä se tosiasia ja hanki elämä!
Lähettäjä: timo tervo tietää | 18.03.2003 - 09:10 | 114 | |
enpä usko että suomen ehkä pätevin silmäkirurgi timo tervo puhuisi läpiä päähänsä. kyllä ne vaarat on ihan todellisia. ei kai riskeistä mainitsemisella ole tarkoituskaan lopettaa leikkauksia vaan kertoa totuus.
Lähettäjä: Näkijä | 18.03.2003 - 12:03 | 115 | |
Ihan turhaa kopiointia, olen samaa mieltä. Tuo artikkeli on tietysti täyttä asiaa, mutta ei kumoa yhtään aiemmin esitettyä väitettä tai kommenttia. Esim. että kannattaa valita hyvä lääkäri ja esim. kannattaa ensin keskustella lääkärin kanssa, harkita ja sitten päättää eikä suinpäin juosta leikkaushuoneeseen pötkölleen...
Jos valitsee esim. tarjouksen perusteella lääkärin ja tämä sitten ehdottaa että eikun suoraan vaan tonne peremmälle, niin - hälytyskellot soi - ja omia aivoja saa käyttää.
Lähettäjä: Asiaa | 18.03.2003 - 12:26 | 116 | |
"Professori Timo Tervo HYKS:n silmäklinikalta varoittaa, että potilas ei voi aina luottaa sokeasti silmälääkäriin, sillä silmäleikkauksiin liittyy usein myös liiketoimintaa."
Lähettäjä: kyllästynyt | 18.03.2003 - 13:16 | 117 | |
Viestille 116: Kaikkihan tässä maailmassa on liiketoimintaa, mitään palveluja ei saa ilmaiseksi. Ei se silti tarkoita sitä, että palvelu ei voisi olla laadukasta. Minä ainakin luotan asiantuntevien lääkäreiden moraaliin ja ammattitaitoon. Jos et sinä luota, se on sinun ongelmasi. Omanpa elämäsi siinä vaikeaksi teet.
Lähettäjä: Valma Valtanen | 18.03.2003 - 14:44 | 118 | |
Luotan enemmän professori Timo Tervoon kuin nimimerkkiin "kyllästynyt".
Lähettäjä: heh | 18.03.2003 - 15:26 | 119 | |
Luotan enemmän useiden tyytyväisten omakohtaisiin kokemuksiin kuin johonkin pakkomielteiseen ressukkaan, jolla on ilmeisesti joku ihan "oma päämäärä" tuolla pelottelullaan.
Lähettäjä: heh vastaan professori | 18.03.2003 - 16:19 | 120 | |
professori timo tervo ei ole pakkomielteinen ressukka. hän ei pelottele vaan kertoo miten asiat oikeasti on. löytyyhän myös esimerkiksi huumeiden käyttäjien joukosta useita tyytyväisiä omakohtaisten kokemuksien haltijoita. eli ei sitten uskota huumeasiantuntijoitakaan vaan huumeiden käyttäjiä...
Lähettäjä: Näkijä | 18.03.2003 - 16:54 | 121 | |
Olen lopen kyllästynyt tähän "keskusteluun", joka kuulostaa ihan muinaiselta "silikonikeskustelulta".
Jotenkin tuollainen ulkopuolinen saarnaaminen ja yksisilmäinen mustaaminen saa minut haluamaan silikoneja ja laserleikkauksia ja KAIKKIA niitä asioita, joita tämä kyseinen no-life-hahmo vastustaa sinnikkäästi.
Meillä on kuule ihan oikeasti omat aivot, joilla kykenemme ajatteluun ja myös silmät, joilla voimme itse lukea juttuja ilman KYMMENIÄ kopiointeja. Olisipa sinullakin vielä KUULO ja KÄSITYSKYKY niin voisimme vaikka keskustella.
Lopetan tähän.
Lähettäjä: TT | 18.03.2003 - 18:42 | 122 | |
On vaikeaa käsittää, että jollekin reppanalle ei ole koulussa opetettu, että riskeistä kertominen ja asioiden vastustaminen ovat kaksi kokonaan eri asiaa. Ei Timo Tervokaan varmaan vastusta laserleikkauksia. Hän vain painottaa tärkeitä näkökohtia. Näkijän "asiantuntemus" ja ymmärryskyky ei taida olla ihan samalla tasolla kuin professorilla.
Lähettäjä: jossu | 23.03.2003 - 00:51 | 123 | |
hei käy lukemassa silikonitieto.net sivuilla on juttua laserleikkauksista.. myös muista. en suosittele heikkohermoisille
Lähettäjä: lakka | 23.03.2003 - 10:03 | 124 | |
Kyseisen satu-sivuston mainostaminen on tällä foorumilla kielletty. Voihan niitä juttuja toki käydä katsomassa huvikseen, mutta kannattaa pitää mielessä, että kyseinen sivusto ei ole asiantuntijoiden tekemä ja se on erittäin puolueellinen, ja esittää vain yhden näkökulman asioihin.
Lähettäjä: Valehteleminen on rumaa | 23.03.2003 - 11:23 | 125 | |
Lakka haluaa jostakin syystä mustamaalata ei-kaupallista Silikonitieto.netiä levittämällä valheellista tietoa. Sivusto ei ole itse keksinyt siellä esitettyä informaatiota. Tiedot on kerätty Suomen johtavilta huippuasiantuntijoilta lehdistä, ja lähteet on selvästi mainittu artikkelien yhteydessä sekä varsinaisessa lähdeluetelossa. Silikonitieto.net ei ole puolueellinen, vaan kertoo etusivun johdantonsa mukaisesti operaatioiden riskeistä, ja lisäksi muun muassa esittelee erilaisia leikkausmenetelmiä.
Lähettäjä: Hohhhhoijjjjjaaaaaaa | 23.03.2003 - 12:16 | 126 | |
Täällä tuntuu tosiaankin liikkuvan pilvin pimein ihmisiä jotka eivät millään tunnu ymmärtävän että jos jostain asiasta (tässä tapauksessa silmäleikkauksesta) kerrotaan huonoja puolia niin se ei välttämättä tarkoita että operaatiota vastustetaan!!
Nimimerkin Näkijä viimeisin viesti jäi vähän oudoksuttamaan. Saako kaikki valistus hänet tuntemaan samoin? Kun puhutaan huumeiden vaaroista niin tuleeko hirveä hinku päästä kokeilemaan niitä? Entä liikenneturvallisuusvalistus? Tekeekö kauheasti mieli ajaa päissään, päin punaisia ja ilman turvavyötä?!
Sillä valistuksen tarkoitushan on nimenomaan jankata asiaa että ihmiset tiedostaa riskit ja voivat sen jälkeen tehdä päätöksensä siltä pohjalta.
Lähettäjä: hyvä 126! | 23.03.2003 - 12:42 | 127 | |
hyviä vertauksia! luulen että näkijä & co on vain 1 tai 2 tyyppiä.
Lähettäjä: mä | 23.03.2003 - 16:31 | 128 | |
Eiköhän kaikista parhaimmat kokemukset ole niillä, jotka ovat ko. leikkauksen läpikäyneet? Tai kenellä muilla oikeastaan voi edes olla KOKEMUSTA leikkauksesta kuin sellaisella, jolle se on tehty?? Järkeä käteen kiitos. Kyllä minä ainakin enemmän uskon sellaista, joka kertoo itse omasta hänelle tehdystä leikkauksesta, kuin jotain hömppäpropagandaa jossain nettisivulla. Netissä kun on muutenkin "tietoa" joka lähtöön....
Lähettäjä: Kirurgeilla on kokemusta | 23.03.2003 - 17:12 | 129 | |
Netissä voi kuka tahansa kirjoitella nimettömänä vaikka mitä tarinoita. Anonyymien viestien perusteella ei kenenkään kannata tehdä koko loppuelämänsä terveyteen vaikuttavia ratkaisuja. Silikonitieto.netissä on ihmisten omien kokemuksien lisäksi myös esim. HUS:n silmätautien klinikan ylilääkäri, professori Timo Tervon ja silmäkirurgi, lääketieteen tohtori Tiina Tuunasen lausuntoja. Tiina Tuunanen on tehnyt väitöskirjankin silmäleikkauksista. Heillä on takuulla luotettavinta ja tuoreinta tietoa silmäkirurgian todellisista tuloksista juuri tämän hetken Suomessa. He eivät todellakaan edusta mitään hömppäpropagandaa.
Lähettäjä: mäkans | 23.03.2003 - 18:34 | 130 | |
Eiköhän niitä omakohtaisia kokemuksia ole myös niillä joilla leikkaus on epäonnistunut? Vai onko omakohtaiset kokemukset vain onnistuneita kokemuksia??
Lähettäjä: mä | 23.03.2003 - 22:41 | 131 | |
Tottahan on myös epäonnistuneita leikkauksia, mutta nimenomaan juuri heiltä LEIKKAUKSEN KOKENEILTA niitä kommentteja sitten toivoisi, eikä näiltä silikonipeeloilta, jotka tähänkin threadiin sormi sinisenä ovat tekstejä copypasteilleet, vaikkei heillä itsellään ole asiasta mitään kokemusta!
Lähettäjä: Valittajalle | 23.03.2003 - 23:37 | 132 | |
Kummallista että ketään muuta ei ole häirinnyt se, että tämän keskustelun joukossa on myös ihan oikeiden asiantuntijoiden lausumaa tietoa laserleikkauksista. Pelottaako sinua, mä, kun he kertovat, että leikkauksissa ja niiden jälkitilanteissa on olemassa ihan oikeita riskejä? Mainitulla sivustolla on aika paljon ihmisten omiakin kokemuksia, eikä niitä ole kopioitu tänne. Myös minä olen ollut lasik-leikkauksessa. Sen perusteella en ole varma, tekisinkö samaa enää uudestaan, jos olisi mahdollisuus palata ajassa taaksepäin.
Lähettäjä: Tuota jotta niin | 24.03.2003 - 01:03 | 133 | |
Jos joku aloittaa keskustelun toivoen kommentteja henkilöiltä, jotka ovat itse olleet leikkauksessa niin voisiko hän niitä saada? Ilman että keskustelu siirtyy SILIKONEIHIN ja erääseen sivustoon, jonka mainostaminen minusta on mennyt ihan överiksi.
Lähettäjä: Kokemusta on | 24.03.2003 - 07:23 | 134 | |
Mun silmäni laseroitiin muutama vuosi sitten, enkä ole rillejä tarvinnut enää sen jälkeen käyttää. Linssien vahvuus oli jotain -5...-6 luokkaa, en enää muista tarkkaan mutta sokee kuin mikä ilman rillejä.
Nyt en siis tarvitse laseja, näkökyky on loistava, silmät eivät kuivu herkemmin niinkuin joillakin leikkauksen läpikäyneillä tuntuu kuivuvan. Kotihoito operaation jälkeen oli ihan helppoa, eikä kipuakaan ollut kuin ekana vuorokautena leikatussa silmässä.
Muutama tuttunikin on käynyt operaatiossa eikä heilläkään ole ollut mitään ongelmia. He saivat rohkeutta mennä toimenpiteeseen kun saivat läheltä seurata minun juttuani ja hoksasivat ettei se niin kauhee juttu olekaan. Ajattelin tuoda ilmi väliin onnistuneenkin toimenpiteen, kun täällä tuntuu vallitsevan sellainen ilmapiiri ettei totuutta ole muualla kuin silkkarissa ja kaikki vaan epäonnistuu...
Lähettäjä: Luehan tarkemmin | 24.03.2003 - 08:43 | 135 | |
Viestille 133. Missä kohtaa keskustelu olisi mielestäsi siirtynyt silikoneihin? Eiköhän täällä ole ihan puhuttu sinua lukuunottamatta näistä laserleikkauksista. Keskustelun otsikko on "Silmien laserleikkaus". Otsikosta kiinnostunut lukija haluaa varmasti aiheesta mahdollisimman paljon monipuolista ja myös faktoihin perustuvaa tietoa.
Jos jollakin ei-kaupallisella sivustolla on laserleikkauksiin liittyvää tietoa ja ihmisten kokemuksia, niin se on ihan asiallista mainita. Varsinaiseen mainostamiseen liittyy yleensä jotain kaupallisia intressejä. Tässä tapauksessa niitä ei ole.
Viestille 134. Kukaan ei ole väittänyt, että kaikki leikkaukset epäonnistuvat. Suurin osa menee todennäköisesti suhteellisen hyvin. Kokonaan toinen asia ovat silmäleikkauksia kuukausien ja jopa vuosien kuluttua mahdollisesti seuraavat komplikaatiot ja näön huononeminen. Niitäkin tapahtuu vain osalle, mutta silti on syytä tiedostaa, että myös näitä tapauksia on jatkuvasti.
Edelleen kenenkään ei kannata sokeasti luottaa netin nimettömiin viesteihin. Jotkut niistä perustuvat oikeasti koettuihin tilanteisiin, toisissa on totta vain osa, ja loput ovat kokonaan keksittyjä. Tietyillä ihmisillä on hyvä mielikuvitus, ja he haluavat hauskuuttaa tai hämätä muita. Esimerkiksi viesti 134 vaikuttaa provolta monestakin syystä.
Lähettäjä: gee ® | 24.03.2003 - 09:42 | 136 | |
Nimim. Luehan tarkemmin (135)
Oletko itse ollut leikkauksessa? Jos et, tämä threadi ei kaipaa sinun eikä kenenkään muunkaan luulotautisia kokemuksia. Ja ihan vaan selvennyksenä, että silikoniviittaus tarkoittaa tuota silikonitieto.net -sivustoa, jota nuo kyrpiintyneet copypasteilijat pitävät kai raamattunaan.
Minä kävin leikkauksessa viime toukokuussa, miinusta oli toisessa noin -7 ja toisessa noin -8. Kaikki sujui hienosti ja ilman rillejä olen saanut olla kohta jo vuoden :) . Myös muutama tuttavani on käynyt saman ja heillä myös ihan sama juttu. Parilla henkilöllä on leikkauksesta jo useampi vuosi aikaa, eikä mitään ongelmia ja maalailemiasi komplikaatioita ole tullut.
Tottahan epäonnistumisia voi sattua, niitä kun voi sattua missä asiassa vain. Kotona makaamallakin voi henki lähteä... Mutta en ymmärrä, miksi ne epäonnistumiset pitää nostaa jollekin ihme jalustalle. Kyllä jokainen JÄRKEVÄ ihminen tietää, että kaikessa on riskinsä. Jos ei halua mitään riskejä ottaa, se on jokaisen oma valinta, mutta elämässä on riskejä otettava asiassa kuin asiassa, jos meinaa elämästä selvitä!
Että tulee vain mieleen, onko moinen kielteinen provosointi järkevää ja ennenkaikkea ajattelen sitä, että saatteko te raukat tuosta provoilu-/julistustouhustanne jonkinmoisen tyydytyksen? Ei voi kuin sääliä moista touhua. Katsokaa ulos ja ihailkaa keväistä aurinkoa ja unohtakaa puuduttavat pakkomielteenne. Ja ennenkaikkea, antakaa muiden nauttia elämästään, vaikkei teillä kykyä moiseen olekaan.
Lähettäjä: Luehan tarkemmin | 24.03.2003 - 10:40 | 137 | |
Kyllä minulla on ihan oma kokemus laserleikkauksesta 2,5 vuoden takaa. Lähtötilanne oli -4 ja -4,5. Leikkauksen jälkeen arvot olivat molemmissa silmissä -0,5. Nyt ne ovat -1 ja -1,5. Hämäränäkö heikkeni leikkauksen takia selvästi, näen usein varjokuvia ja silmät ovat tulleet valonaroiksi. Silmät ovat lisäksi kuivat. Joudun käyttämään silmälaseja tai piilolinssejä autoa ajaessa ja muissa tarkkuutta vaativissa tilanteissa.
Jos jonkun sivuston nimi viittaa tiettyyn asiaan, niin eihän se tarkoita sitä, ettei siellä voisi olla mitään muita aiheita. Joten valitukset ovat siinä mielessä aika huvittavia. Siellä on selvästi mainittu lähteet, joista tiedot on hankittu. Lähteiden asiantuntemusta ei varmasti ole syytä epäillä.
Epäonnistumisia voi toki sattua missä tahansa asiassa. Ihmisillä on kuitenkin vain yhdet silmät. Kerran leikatuista silmistä ei enää koskaan saa leikkaamattomia. Jopa näön menetyksiä on tapahtunut leikkausten seurauksena. Kalliita uusintaleikkauksiakaan ei voi tehdä kovin montaa. Minulla varsinainen leikkaus onnistui kohtuullisesti, mutta tämänhetkiseen tilanteeseen ja rahanmenoon en voi olla tyytyväinen.
Yksittäistapaukset eivät sulje pois sitä tosiasiaa, että samanlaisia ja paljon pahempiakin kohtaloita silmäleikkausten jäljiltä on paljon. Meitä varten on perustettu oma potilasyhdistyskin.
Suomen Potilasliitto
Lapinlahdenkatu 21 C
00180 Helsinki
[email protected]
Lähettäjä: onnellinen leikattu | 24.03.2003 - 11:34 | 138 | |
nimimerkki Luehan tarkemmin
Katkeruutesi oikein paistaa kevätauringon lailla noista kirjoituksistasi. Jos sinun kohdallasi on homma epäonnistunut, miksi niin kävisi kaikille muillekin? Niinkuin edellä on kirjoitettu, kaikessa on riskinsä. On niitä muitakin terveydellisiä toimenpiteitä epäonnistunut ja silti niitä yhä tehdään.
Katkeruus on kamala asia. Yritä päästä siitä irti!
Lähettäjä: Luehan tarkemmin | 24.03.2003 - 12:02 | 139 | |
En ole katkera, vaan ainoastaan pettynyt siihen, että luotin liikaa hyvään tuuriini. Menetin myös 15000 markaa rahaa ja sain monia ikäviä vaivoja. Jouduin lisäksi ostamaan uudet kalliit silmälasit ja piilolinssit. Kuten kerroin, todella monelle on käynyt vielä paljon huonommin. En ole missään vaiheessa väittänyt, että kaikille tapahtuisi näin, mutta silti aivan liian monelle. Siksi on hyvä tiedostaa riskit ennen leikkausta, eikä vasta sitten kun on jo liian myöhäistä.
Laserleikkausten pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole vielä paljoa tietoa. Se kuitenkin tiedetään, että laserleikkauksen takia ihminen luopuu "synnynnäisistä lukulaseistaan", ja joutuu ostamaan silmälasit lukemista varten paljon normaalia aikaisemmin.
Lähettäjä: elämä on liian lyhyt surtavaksi | 24.03.2003 - 13:55 | 140 | |
No eiköhän järkevä ihminen joka asiassa ota selvää myös riskeistä, haloo pahvit herätkää!
Ja mitä tulee tuohon lukulasihommaan, niin mun tuttava on leikattu noin 10 v sitten ja nyt reilusti päälle neljänkymmenen eikä ole lukulasien tarpeesta tietoakaan. Ei tuokaan asia kaikkiin päde. Että älähän yleistä.
Katkeruutta löydän tuosta minäkin...
Lähettäjä: jatkoa... | 24.03.2003 - 13:58 | 141 | |
Niin täytyy vielä lisätä, että kirjoitat "monelle on käynyt vielä huonommin". Mikset huomaa sitä, että PAAAAALJON USEAMMALLE on käynyt paremmin?!?! :) Siksi, että olet katkera, kun et itse ole siinä joukossa. Kellään muulla ei saisi leikkaus onnistua, jos se ei ole onnistunut sullakaan.
Hmph, aurinkoista kevättä kuitenkin ja pipoa löysemmälle!
Lähettäjä: Luehan tarkemmin | 24.03.2003 - 14:22 | 142 | |
Eri nimimerkeillä kirjoittavalle:
Kyllä tässä on nyt jollakin toisella pipo kireällä ja pahoja vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Olen sanonut useaan kertaan, että suurin osa varsinaisista leikkauksista menee todennäköisesti suhteellisen hyvin. Toinen asia ovat leikkauksia myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti seuraavat ikävät jälkikomplikaatiot ja näön huononeminen, kuten minun tapauksessani.
Professori Timo Tervokin on kertonut, potilas ei voi aina luottaa sokeasti silmälääkäreihin, koska toimenpiteisiin liittyy usein liiketoimintaa. Tietoa riskeistä kannattaa siis hankkia muualtakin kuin yksityisiltä/kaupallisilta klinikoilta.
Jos väitteesi ystäväsi lukulasien tarpeen siirtymisestä pitää paikkansa, niin hän on harvinainen poikkeustapaus. 10 vuotta sitten Suomessa ei edes tehty Lasik-leikkauksia, joten kyseessä on ilmeisesti ollut PRK-menetelmä. Lisää tietoa laserleikkausten mahdollisista haittavaikutuksista löydät esimerkiksi lääketieteen tohtori Tiina Tuunasen hyväksytystä väitöskirjasta.
Tottakai toivon, että muille kävisi paremmin kuin minulle. En ymmärrä, miksi yrität kääntää asian päälaelleen. Toivon vain, että silmäleikkausta vielä harkitsevat selvittäisivät riskit etukäteen, eivätkä olisi niin hyväuskoisia kuin minä olin.
Lähettäjä: mirjami | 24.03.2003 - 14:56 | 143 | |
Ja mistähän niin päättelet, etteivät he selvitä niitä riskejä etukäteen? Ei kaikki oo noin tampioita, sori vaan!
nimimerkillä leikkaukseen ensi kuussa menevä ja riskit selvittänyt ;)
Lähettäjä: Luin jo | 24.03.2003 - 15:01 | 144 | |
Sinulle luethan tarkemmin, miksi et ole käynyt korjausleikkauksessa? Eikö valitsemasi klinikka suostunut korjausleikkauksiin?
Kannattaa todella valita hyvin paikka mihin silmänsä vie.
Lähettäjä: terveyttä arvostava | 24.03.2003 - 15:30 | 145 | |
moni luulee että lääkäri on aina luotettava ja tyytyy pelkkään yksityisen firman antamaan markkinointi-infoon. suomeksi ei ole kovin paljoa tietoa laserleikkausten vaaroista. englanniksi löytyy enemmän mutta jutuissa on paljon harvinaisia sanoja. miksi antaa leikellä silmiään uudelleen jos ensimmäinenkin kerta on tuottanut huonon tuloksen? ihmisen silmät ei kestä jatkuvaa silpomista ja se on kallistakin. odottelen vielä leikkausmenetelmien kehittymistä. 143 ja 144 taitaa olla sama "mirjami" kun on vain muutama minuutti väliä ja ihan sama tyyli.
Lähettäjä: mirjami | 24.03.2003 - 15:39 | 146 | |
Ihan vaan tiedoksi, että minä olen kirjoittanut vain viestin 143, jos siitäkin haluaa joku tilastoa tehdä :P
Lähettäjä: Luin jo | 24.03.2003 - 16:52 | 147 | |
Ja minä kirjoitin kysymyksen "terveyttä arvostavalle" vai mikä nimmari sinulla nyt olikaan, kun sulla oli se oma kokemus.
Yleensä muuten ihmiset syyttelevät muita sellaisista paheista, joita he _itse_ harrastavat.
Lähettäjä: Kokemusta on | 28.03.2003 - 08:28 | 148 | |
Luehan tarkemmin, viesti 135
Minä kirjoittlen NIIN vähän tänne keskustelupalstoille, että kun joskus jotain väsään niin en minä paskaa viitti jauhaa.
Terveisin viestin 134 kirjoittaja
Lähettäjä: Elisa | 01.04.2003 - 14:57 | 149 | |
En jaksanu lukee läpi koko viestilitaniaa mutta pisti silmään toi vähävarasten mollaaminen. Sattumalta kaikki ei oo syntyny kultalusikka suussa ja kun ei aina oo rahaa edes ruokaan niin mistäs sitä säästät esim. silmien leikkaukseen!?!Moni muukin terveyden kannalta tärkee asia jää hoitamatta kun ei yksinkertasesti oo varaa. Itellä molemmat silmät on jotain -5.75 ja odotan että pääsisin valmistumisen jälkeen töihin jollon vois panostaa välillä terveyteenki. Tottakai se olis kiva kun ei tarvis sählätä joka päivä piilareiden ja rillien kans mutta elämä ei oo kaikille tasapuolista.
Lähettäjä: Asiaa | 16.04.2003 - 20:36 | 150 | |
Kävin just lukemassa laserleikkauksista Duodecimin sivuilta www.duodecim.fi klikkaa kohtaa "käypä hoito". Lueskelin lääkäreille tarkoitettuja ohjeita. Teksti on ainakin puhdasta asiaa, eikä mainontaa. Käykääs tsekkaamassa!!!
Täytyy todeta, että riskit kaikessa. Nytkin jos lähtee ulos, saattaa auto ajaa päälle. Elämä on yhtä suurta riskiä. Leikkauksissa on aina riskit, mutta usein ongelmat ovat korjattavissa olevia. Ei ainakaan kannata jäädä yksin ihmettelemään ongelmia, vaan kannattaa heti ottaa yhteyttä leikanneeseen lääkäriin, kyllä he varmasti haluavat huolehtia potilaan rahojen saannin jälkeenkin, onhan siinä heidän maine sentäs kyseessä. Mun monta kaveria on leikattu, kaikki on tosi tyytyväisiä, yhdellä on silmät ollu vähän kuivat, muuten kaikki mennyt hyvin (kun oli hyvä kokenut lääkäri leikkaamassa). Kannattaa kattoo leikkauspaikkaa valkatessa meneekö alennusleikkaukseen vai hyvään. Hyväähän ei saa halvalla. Vai mitä?
Lähettäjä: ... | 21.04.2003 - 17:38 | 151 | |
Ihan tosta hintakeskustelusta sen verran.. Ootteko miettineet sitä, että leikkaus on ehkä itsessään kallis mutta myös uudet piilarit tai lasit useiden vuosien ajan kuluttavat hyvin pääomaa.
Lähettäjä: lasit on | 26.06.2003 - 04:05 | 152 | |
silmäni leikattiin vuonna 92 prk:lla. tällähetkellä (v.03) vasen silmä on -2 ja oikea -1, kun lähtötilanne oli molemmissa vuonna 92; -4,5. lasit tuli siis takaisin, olen tuuminu uutta leikkausta, mutta tiedä sitten.
Lähettäjä: marjaana | 13.09.2003 - 22:00 | 153 | |
Olen myöskin menossa lähiaikoina kyseiseen toimenpiteeseen. Tällä palstalla on pariin otteeseen kehuttu Tampereen kiruegipalvelua. Onko kellään mitään kokemusta toisesta tamperelaisesta paikasta, medilaserista?
Lähettäjä: Princess ® | 14.09.2003 - 12:28 | 154 | |
Onko kenelläkään kokemusta harmaakaihin leikkauksesta?
Lähettäjä: ... | 15.09.2003 - 07:35 | 155 | |
Multa on leikattu harmaakaihi! Tuli yhden toisen hoidon kylkiäisenä. Mitäs haluat tietää??
Lähettäjä: Laserpimu | 15.09.2003 - 21:51 | 156 | |
Molemmat silmät leikattiin tasan kaksi viikkoa sitten maanantaina PRK.lla Kuopiossa, lähtötilanne oli -4.25. Kolme ekaa päivää kipua, sen jälkeen maailma alkoi kirkastua. Nyt ajan autoa ja luen telkkaritekstejä ilman laseja ja olo on aika jännä ainaisen sumussa elämisen ja piilarisähläilyjen jälkeen. Näkö kuulemma vielä vakautuu kuluvien viikkojen ja kuukausien aikana, mutta tähän asti olen ollut tyytyväinen. Pientä tarkennusvaikeutta on välillä tosi pieniä tekstejä lukiessa kaukaa, mutta niitäkin täytyy vaan aika zoomailla. Aika näyttää miten tässä käy, mutta tällä hetkellä tuntuu hyvältä. Tulin justiin body combatista, eka jumppa elämässäni omilla silmillä! Hiki saa virrata eikä piilarit putoa, jees!
Lähettäjä: Princess ® | 15.09.2003 - 23:05 | 157 | |
Lähettäjä:
Oliko sun harmaakaihi synnynäinen? Mulla on molemmissa silmissä synnynäinen kaihi. Olen 22v. Kiinnostaisi vaan tietää, et millainen leikkaus oli? Näetkö hyvin nyt? Mun silmiä ei lapsena leikattu, koska lääkärit sanoivat et tekniikka parantuu ja niinhän nyt on käynytkin. Näen ihan hyvin nytkin, käytän paljon piilareita ja välillä laseja. On vaan alkanut yhä enemmän kiinnostaa toi leikkaus.
Lähettäjä: marjaana | 22.09.2003 - 16:28 | 158 | |
Onko niin, että leikkauksesta saa tosiaan PALKALLISTA sairaslomaa? Tuntuis aika hassulta, kun tilanne on kumminkin itseaiheutettu. Ja kuinkas sitten jos joutuu pidempäänkin lomailemaan kyseisen operaation jälkeen? Pitäkö siis varautua elämään ilman tuloja, jos ei ihan hyvin menekkään? Hieman pelottaa tuollaiset seikat. Entäpä jos leikkaus ei onnistukkaan siinä määrin, että pärjäisi ilman laseja ja uusintaankin pääsee vasta muutaman kuukauden päästä. Sille ajallekkin tarvii sitten hankkia omat linssinsä silmälaseihin. Olen jo varannut ajan lasikkiin ja jännää ihan pimeesti.
Lähettäjä: Laserpimu | 22.09.2003 - 20:44 | 159 | |
Joo, leikkauksesta saa palkallista silmälääkärin kirjoittamaa sairaslomaa ainakin viikon ainakin prk.ssa. Lasikissa varmaan vähemmän, kun siinähän toipumisaika on aika nopea käsittääkseni. Riskithän leikkauksissa aina on, mutta niitä on turha miettiä ja pelätä. Todennäköisyys epäonnistumiseen on todella pieni, lähes olematon. Hyvä kirurgi tietää mitä tekee, eikä tee mitään jos riski on olemassa. Toivottavasti olet perehtynyt ko.paikan toimintatapoihin johon menet leikkaukseen. Mutta onnea päätöksestäsi, elämä ilman laseja on ihanaa. Itse olen nyt kolme viikkoa leikkauksesta aivan uskomattoman tyytyväinen ja hehkutan kaikille näkemisen onnea.
Uusintaleikkaustahan ei muuten tietääkseni voi tehdä puoleen vuoteen jos jotain menee vialle, mutta todennäkösyys on kyllä aika pieni. Elämä kokonaisuudessaan on riski, etkä kuitenkaan mieti joka päivä jokaisessa asiassa entä jos nyt kaadun portaissa, kompastun katukiveen, liukastun kylpyhuoneessa vaikka niissäkin mahdollisuus loukkaantua on samaa luokkaa ellei jopa suurempi kuin laserissa.
Itse tiedän kyllä että leikkaus jännittää, mutta usko pois, hyvin se menee. Niin monet on jo sen läpikäyny ennen sinua ja tyytyväisiä ovat suurin osa. Jos olisit ensimmäinen potilas jolle kokeiltaisiin jotain uutta leikkaustapaa tai ensimmäistä kertaa laseria niin sillon sietäisi jo jännittääkin. Rohkeutta ja voimaa leikkaukseen! Lopputulos on Selkeästi sen arvoinen.
Lähettäjä: maaret | 26.09.2003 - 13:44 | 160 | |
Molemmat silmäni on operoitu laserleikkauksella vuonna -99 ja olen ollut todella tyytyväinen tulokseen. Ennen leikkausta molemmat silmät -4,75 ja heti leikkauksen jälkeen -0. En ole huomannut näön huononevan lähivuosinakaan, viimeksi tarkastutin näköni vuosi leikkauksen jälkeen. Maksoihan se leikkaus, mutta menee rahaa pilolinsseihinkin ja laseihin. Suosittelen!!
Lähettäjä: Juu | 26.09.2003 - 14:08 | 161 | |
Sairaslomasta vielä.
Sairaslomanhan pitäisi aina olla palkallista. Eli ihan normaalin päivänpalkan saat sairaslomalla. Oli sairasloman sitten kirjoittanut hoitaja tai lääkäri.
Lähettäjä: Suvi-Tuuli | 27.09.2003 - 10:55 | 162 | |
Onko kukaan käynyt leikkauksessa, jolla on ollut myös taittovikaa ja karsastusta? Itse tuumin, etten mene leikkaukseen, koska lasit korjaavat karsastuksen, josta leikkauksen jälkeen vielä joutuisin kärsimään. Onko kellekään tehty aikuisiässä karsastusleikkausta? Korvaako Kela sen?
Lähettäjä: h | 30.09.2003 - 16:48 | 163 | |
"miesystäväni kävi lasersilmäleikkauksessa reilu vuosi sitten. heti leikkauksen jälkeen hän havaitsi, että hämäränäkö on oleellisesti heikentynyt. sen lisäksi silmät ovat alkaneet kerätä sekä ylä-että alaluomille nestettä tehden suuret silmäpussit. kysyessään asiasta leikkausen tehneeltä lääkäriltä, lääkäri oli vastannut, että hämäränäkö voi mennä joillakin potilailla, mutta palautuu kyllä vuoden sisällä. niin ei käynyt. takuuaika leikkaukselle oli juuri se vuosi. mitä tehdä? onko oikeuteen haastaminen ainoa vaihtoehto? olemme kuulleet ettei terveydenhuollon oikeusturvakeskus suosita muuta kuin aivan pieniä korvauksia ja leikkaus maksoi kuitenkin melkein 3000 euroa. näkö ei varmaan enää tule takaisin, mutta kai jokin korvaus pitää saada lainmukaan pysyvän terveydellisen haitan aiheuttamisesta? voisitteko antaa neuvoja? kuka on kokenut lakimies jolla on kokemusta pieleenmenneistä laser-leikkauksista? leikkauksen piti olla kaikkein uusinta teknologiaa edustava."
Lähettäjä: happy camper | 17.10.2003 - 14:13 | 164 | |
Kävin itse PRK:ssä viikko sitten, ja ennen leikkausta yritin etsiskellä tietoa toipumisajasta yms löytämättä kuitenkaan kovinkaan uusia potilaskertomuksia.. Joten kirjoitanpa itse sitten pari riviä. Näkö silmässä oli -3.5, toisessa vain reilut yksi joten sitä ei ilmeisesti tarvitse leikata laisinkaan (monovision, voipi auttaa lukulasien tarpeeseen vanhempana).
Leikkaus tehtiin perjantaina, kesti varmaan n. 10 minuuttia kaikkinensa, ei tuntunut miltään ja siitä sitten kotiin parantelemaan. Välittömästi leikkauksen jälkeen näki kohtalaisen hyvin, mutta epiteelin parantuminen myöhemmin samensi näön muutamaksi päivää.
Silmä ei ollut koko viikonlopun aikana lainkaan kipeä, ja mukaan saaduilla lääkkeillä olisi varmaan ollut pihalla koko viikonlopun jos kipuja olisi ilmaantunut.. Koko viikonlopun näki ihan ok, pystyi televisiota katsomaan ja ohjelmatiedot lehdestä lukemaan vaivatta, tähän tietenkin auttoi se että toisen silmän näkö oli kuitenkin kohtalainen.
Maanantaina otettiin suojaava piilolinssi pois, varoiteltiin taas että tämän jälkeen voi tulla araksi mutta edelleenkään ei ollut kuin pientä roskan tunnetta.
Tiistaina sameus alkoi parantua, ja silmällä alkoi näkemään paremmin, palasin silloin töihin (ohjelmistohommia). Tänään perjantaina näkee jo hyvin, mutta lähelle katsoessa täytyy tarkentaa vähän tietoisesti, johtunee vielä olevasta ylikorjauksesta tms.
Kaikenkaikkiaan suosittelen tähänastisella (pitkällä :-)) kokemuksella, jos ajattelee että LASIKista olisi toipunut saman tien tiistaiselle tasolle ja PRK:ssä meni tuo yksi viikonloppu, niin enpä tiedä onko tuolla käytännön vaikutusta - jos 20 vuotta on pitänyt laseja niin yksi kivuton, vähän sumea viikko sinne tänne on aivan sama. LASIKissahan on joitain riskejä läpän kanssa kalliimpi hinta. Vielähän ei tiedä miten tämä tästä kuukausien ja vuosien mittaan kehittyy mutta nyt ei kyllä voi kuin ihmetellä tätä lasitonta elämää. Tähän asti saanut aina mopoharrastusten yms kanssa tapella ajolasien, aurinkolasien, silmälasien, suojalasien yms kanssa..
Lähettäjä: Saint | 17.10.2003 - 23:24 | 165 | |
Mun silmät leikattiin tammikuussa 2001 prk:lla. Miinusta oli ensin leikatussa -6,25 ja toisessa -4,25. Parantumiskertomus on melkolailla sama kuin Happy Camperilla: leikattiin perjantaina, ja viikonlopun jälkeen sai ottaa hoitolinssin pois. Mä olin tosin saikulla viikon / silmä :) Ei olis ollut ehkä välttämätöntä, mutta kun kerran sai sen mahdollisuuden, niin mikäs siinä :)
Ekassa silmässä näkyi leikkauksen jälkeen varjokuva yli viikon leikkauksen jälkeen, mutta ajan kanssa sekin korjautui ihan täydelliseksi.
Tällä hetkellä näkökyky on hyvä. Lääkärintoikkarissa (jonka olen onnistunut hukkaamaan) sanotaan muistaakseni näkökyvyksi 0,5 tjsp. Hämärässä näen ihan hyvin. Ainoastaan kirkkaalla aurinkoisella ilmalla häikäisee niin pahasti, että on pakko pitää aurinkolaseja - ilman ei voi olla. Mut sekin on pieni paha.
Eiköhän toi leikkauksen onnistuminen/epäonnistuminen ole ihan yksilöllistä. Huomattava tekijä on se, että löytää luotettavan lääkärin, joka ei ole liian rahanahne. Kannattaa pitää silmät ja korvat auki: kuunnella millaisia kokemuksia lähipiirillä on ollut kenestäkin lääkäristä.
Tajuan kyllä, että vaikka tilanne on nyt mulla ok, niin en voi tietää mitä on vuosien kuluttua. Näistä leikkauksista kun ei todellakaan ole pitkän ajan seurantaa, joten ei voi mitään jos 30 vuoden päästä on asiat huonosti. Mutta olenpahan saanut nauttia siihen asti elämästä hyvännäköisenä!
Lähettäjä: Tiedustelija | 19.10.2003 - 18:48 | 166 | |
Onko kellään kokemusta Tampereen Medilaserista?
Lähettäjä: toinen | 04.11.2003 - 19:09 | 167 | |
Sen minäkin haluaisin kuulla.
Lähettäjä: utelias | 07.11.2003 - 17:20 | 168 | |
hei!
onko kukaan kaynyt leikkauksessa oulun diakonissalaitoksella? kokemuksia?
Lähettäjä: zeni | 08.11.2003 - 00:36 | 169 | |
hei suvi-tuuli-ihanaa!!!löytää toisiakin kellä on samaa "vikaa" silmissä:) mulla on ollut karsastusta syntymästä lähtien ja olen käynyt kahdessa leikkauksessa-karsastusta korjattu siis...nyt oon mneossa kuukauden päästä ja olen 23 vuotta. Olen menossa keskussairaalaan, ja siellä se ei maksa muuta kuin se olo siellä sairaalassa. eli en oo menossa yksityiselle. Hei olen myös suunnitellut laseris..ja luultavasti tenkin sen:) sen onnistumis prosentti ei oo niin hyvä kuin miinuslaseilla, ja pitäis korjata myös karsastusta:)hei ois kiva kuulla sun ajatuksia lisää:)ookko minkä ikäinen? ja kuinka paha se on? mulle se ei oo enää ongelma..vaan se on osa munpersoonaa, onhan se jotain erilaista,,,jonkun mielestä jopa seksikästä:)
mutta hei oikeesti oli kiva tavata, muitakin näitä asioita pähkäileviä:)
Lähettäjä: Epäilijä | 22.11.2003 - 17:59 | 170 | |
Tuosta silmien laserleikkauksesta on nykyään paljon tietoa saatavilla.
Oikeasti olisi kyllä mukava tietää noiden leikkausten tulosten pysyvyydestä ja vaikutuksista noin muuten?
Johtopäätöksiä koko threadista:
Leikkausta "vastaan" ovat neutraalit realistit, jotka osaavat varautua pahimpaan.
Leikkausta taas puolustavat onnistuneen leikkauksen läpikäyneet.
Mutta täällä ei ilmeisesti kukaan ole käynyt epäonnistunutta laserleikkausta läpi?
Tosiasia on kuitenkin että ehkä riskit ovat kuitenkin suuremmat kuin hyödyt??? Toista ei välttämättä huonontunut ajotaito pimeässä haittaa, taikka valon häikäiseminen kirkkaalla säällä, mutta toisia kylläkin.
Itselläni näkö on 4 vuodessa huonontunut 0.9:stä, -3,5:een.
Suunnittelin itsekin jo tuota leikkaukseen ajanvarausta, mutta mikäli tällaisessa leikkauksessa on riskejä noinkin paljon mitä on tullut havaittua, mahtaako se todellakin MAKSAA itsensä positiivisimpina elämänkokemuksina ja aikuisiässä saatavilla(40-50 v. ->) lukulasilla takaisin?
Onko kukaan Turun silmälaserin palveluja käyttänyt hyödykseen, ja jos on niin millaisin tuloksin?
Yllä olevissa viesteissä kävi selväksi, että onnistuneita taittovirheiden korjausoperaatioita löytyy, muttei kuitenkaan aivan täydellisiä?(huonontunut hämäränäkö, koronailmiötä, valon arkuutta) Lisäksi vain harvoissa viesteissä mainittiin laserointipaikka.
Olisi mukava tietää näistä asioista vielä lisää. Jos menen kysymään Pulssin lääkäriltä, ovatko kaikki leikkaukset onnistuneet, on vastaus tietenkin oltava kyllä, enhän muuten edes harkitsisi ajanvaraustakaan.
Siksi toivoisin lisää erilaisia kokemuksia ilmoille.
Lähettäjä: happy camper | 24.11.2003 - 19:42 | 171 | |
Leikkauksestahan ei ole vielä aikaa juurikaan mitään, joten en voi siinä mielessä sen onnistuneisuudesta sanoa. Mutta tähän mennessä, 1.5kk, tulokset ovat nähdäkseni :-) täysin onnistuneet, eli mitään valonarkuutta, hämäränäön huononemista (verrattuna leikkamattomaan silmään) tai sädekehiä valojen ympärillä ei ole vielä näkynyt. Viime tarkistuksessa oli jonkin verran plussaa leikatussa silmässä, käytännössä en sitä huomaa. Mutta tulevaisuuspa sen näyttää lopullisesti. Leikkauspaikka Oulun Laser-porus.
Lähettäjä: Laserpimu | 26.11.2003 - 15:17 | 172 | |
Palailen asiaan näin 3 kk leikkauksesta kun elämä hymyilee täydellisen kirkkaan maailman avautuessa silmien eteen. Näkö on aivan täydellinen, parempi kun lasien tai piilarien kanssa, hämäränäköongelmia ei ole eikä koronailmiöitä. Ensimmäisten viikkojen aikana olleet tarkennusvaikeudetkin ovat historiaa. Minä ainakin lämpimästi pystyn suosittelemman Kuopion Medilaseria, olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Vielä on yksi kontrollikäynti jäljellä ennen lopullisia "hyvänäköisen" papereita.
On ihanaa et piilarisähläys on historiaa, hiki saa vapaasti virrata eikä aikatauluja tarvii suunnitella enää sen mukaan miten kauan jaksaa piilareita pitää silmissä!
Hyvää joulunodotusta ja talvenjatkoa kaikille leikkausta harkitseville tai sen läpikäyneille!
Lähettäjä: Nelly | 26.11.2003 - 15:25 | 173 | |
Miehelläni toinen silmä karsastaa jonkin verran, jota ei huomaa kuin silloin, kun hän on oikein väsynyt tai juovuksissa ;) Mieheni haluaisi karsastuksen pois, sillä hänen mummollaan karsastaa toinen silmä niin pahasti, että on vaikea katsoa häntä silmiin (täytyy katsoa vain toiseen), joten mieheni kai pelkää, että hänelle käy vanhemmiten samoin! Saako laserleikkauksella karsastuksen pois ja paljonko se maksaisi?!
Kiitos vastanneille etukäteen!
Lähettäjä: katja | 05.12.2003 - 15:23 | 174 | |
Minulla oli myös likinäköä -9 verran. Leikkaus tehtiin pari vuotta sitten. Nyt on tullut jonkin verran likinäköä ja olen joutunut hankkimaan rillit, mutta käytännössä tarvitsen niitä vain kun pitää nähdä todella tarkasti esim. autolla ajaessa. Olen kuitenkin tyytyväinen, sillä aiemmin olin täysin riippuvainen rilleistä tai piilareista. Itse olin 20, kun leikkaus tehtiin eli saattaa näkö huonontua vielä yli parikymppisenäkin.
Lähettäjä: Medilaser kokija | 22.12.2003 - 16:57 | 175 | |
Lähettäjä: Tiedustelija | 19.10.2003 - 18:48 | 166 | |
Onko kellään kokemusta Tampereen Medilaserista?
Lähettäjä: toinen | 04.11.2003 - 19:09 | 167 | |
Sen minäkin haluaisin kuulla.
Medilaser (Tampere) tuntuu olevan hyvin kiireinen paikka. Asiantuntijuutta saattaisi kyllä riittää, mutta leikkaukseen liittyviä asioita kerrotaan melkoisella vauhdilla, ettei itse ehdi kysyä juuri mitään.
Vaaroista ei juurikaan mainittu ennen leikkausta. Kaikki menetelmään liittyvät toimenpiteet ja hoito-ohjeet kuitenkin kerrottiin ennalta. Hoito-ohjeet tosin muuttuivat leikkauksen jälkeen.
Vinkkejä leikkaukseen haluavalle.
1. Valitse paikka, missä sinulle kerrotaan myös leikkauksen vaaroista. Eikä pelkästään markinoida sitä sinulle.
2. Varmista, että paikassa on mahdollista leikata yksi silmä kerrallaan. Paikat jotka mainostavat, että leikaavat kummatkin silmät kerralla ei herätä uskottavuutta.
3. Leikkaavan lääkärin pitää olla hyvä asiantuntija, mutta on myöskin tärkeää, että pystyt hoitamaan asioita lekkaavan lääkärin kanssa. Ei ole mukavaa, jos leikkauksen jälkeen lääkäri näyttääkin sinulle auton takavaloja.
Kokemukset leikkauksesta: Olen vielä toipilaana. Näkö on tarkka (0 kummassakin ja se on pysynyt), mutta hivenen voisi näön laadussa olla hiomista. Odotankin hazeen vähenemistä (prk). Tällä hetkellä on myös pieniä kipuja, todennäköisesti hermostoon liittyvä, jotka eivät aina päästä nauttimaan näkemisestä. Näiden pitäisi hävitä ajan kuluessa. Toivottavasti kärsivällisyys riittää.
Lähettäjä: agafgdshk | 26.12.2003 - 16:06 | 176 | |
Mielipiteitä ja kokemuksia on monia, mutta olisi kiva kuulla tarkkaa ja puolueetonta tilastollista tietoa. Itse olen vähän alle 18 (n.-4 molemmissa silmissä) ja tarkoitus olisi mennä leikkaukseen
Lähettäjä: (sama kuin edellinen) | 26.12.2003 - 16:09 | 177 | |
oisko kellään kokemuksia zyoptix-menetelmästä?
Lähettäjä: Tainuska | 20.01.2004 - 13:35 | 178 | |
Onko kukaan käyny Helsingin Silmälaserissa leikkauttamassa? Millasia kokemuksia? Mitä paikkoja voitte suositella, tai lääkäreitä?
Lähettäjä: onnellinen rillitön :) :) :) :) | 20.01.2004 - 18:05 | 179 | |
Kävin laserleikkauksessa huhtikuussa 2004 eli siitä on nyt aikaa 9kk. Ja voin vain sanoa, että se oli kaikkein paras juttu, mitä olen elämässäni tähän mennessä tehnyt! Olen pitänyt rillejä ja piilareita 11-vuotiaasta asti eli yhteensä 19 vuotta, enkä koskaan tykännyt pitää rillejä. Nyt se kärsimys on siis ohi!
Ennen leikkausta näkö oli n.-5. Nyt toisessa silmässä on puhdas nolla ja toisessa -0.5. Alkuun tuntui vähän hankalalta, koska olin tottunut "tasaparisiin" silmiin, mutta nyt eroon on jo tottunut. Laseja ei kuitenkaan tarvitse harkita ja se on pääasia.
Ja nyt, vaviskaa kaikki heikkohermoiset: leikkaukseni tehtiin Bangkokissa, vieläpä molemmat silmät yhtäaikaa. Kaikki tehtiin kuitenkin täysin ammattitaitoiseti, ihan alkutarkastuksesta lähtien. Siellä lääkärien mukaan (20v. kokemuksella) silmien eri aikaan leikkaamisella ei ole mitään merkitystä, sillä silmät ovat kuitenkin niin "eri paria". Jos toiseen tulee esim. tulehdus, niin ei voida millään ennustaa, että tuleeko toiseen samanlainen. Myöskään toisen silmän korjautuvuuden perusteella ei voida ennustaa toisen silmän korjautuvuutta.
Kävin Bangkokissa sen takia koska asustan täällä päin maailmaa sekä edullisen hinnan takia (USD500/silmä).
Eli siitä vaan lomareissulle Thaimaaseen ja silmäleikkaukseen! ;)
P.S. Lisätietoja osoitteesta www.bumrungrad.com
Lähettäjä: onnellinen rillitön :) :) :) :) | 20.01.2004 - 18:41 | 180 | |
Luin vielä noita aiempia juttuja ja sieltä tuli vastaan tällanen:
"PRK 1000 - 1500 euroa
Lasek 1500 - 2000 euroa
Lasik 2000 - 3000 euroa
Lisäksi tulevat vielä seuraavat kustannukset:
Pakollinen
esitutkimus, 150 - 200 euroa
Pakolliset
jälkitarkastukset
3 - 5 kertaa, 50 - 100 euroa/kpl
Poliklinikka-/
toimistomaksu
joka käynniltä, 7 - 9 euroa/kpl "
ELi siinä tapauksessa mun leikkaus Thaimaassa oli TODELLA halpa: LASIK-leikkaus USD500/silmä johon kuului omalla kohdallani 3 jälkitarkastusta, sekä pakollinen esitarkastus, jonka hintaa en enää tarkalleen muista mutta max. USD30. Muita maksuja ei ollut, paitsi jälkihoitoon tarvittavat silmätipat.
En laita näitä juttuja tähän leveilläkseni, mutta haluaisin sanoa, että noillakin hinnoilla asia voidaan hoitaa täysin ammattimaisesti ja hyvin tuloksin. Ehkä Suomessakin hinnat joku kaunis päivä vielä halpenevat...
Lähettäjä: happy camper | 26.01.2004 - 15:04 | 181 | |
Tilannekatsaus jälleen ja kommenttia Bangkokin hintoihin.. Eli nyt 3kk kulunut, mitään ongelmia ei ole ollut ja paraneminen edistynyt täydellisesti - juuri kävin toisen kontrollikäynnin. Hintahan oli itselleni 765e /silmä PRK:lla ja Lasikilla se olisi ollut jotain 1020e tms.
Mitä itse olen ymmärtänyt syy ettei kahta silmää kannata välttämättä yhtäaikaa leikata on se että jos sattuu jotain menemään vikaan ja komplikaatioita ilmenee, voi sitten mennä saman tien molemmat silmät - erikseen kun leikataan ja annetaan parantua niin toinen jää (toivottavasti) aina jäljelle..
Jos asuisi jossain muuallapäin maailmaa, niin mikäpä ettei voisi tämänkin leikkauksen hoitaa hyvässä firmassa siellä, kyllä ne muualla kuin Suomessakin osaa yllättävän paljon kaikennäköistä.. Mutta enpä kyllä itse lähtisi tarkoitusta varten kauemmas tälläiseen operaatioon vaikka vähän jäisikin säästöön, JOS jotain sattuisi niin on hyvä että apu on lähellä ja saatavissa.
Mutta siinä kyllä yhdyn edelliseen että ehdottomasti parhaimpia päätöksiäni käydä operaatiossa, ei voi kuvitellakaan että on vielä 3kk sitten pitänyt joka päivä laseja. Pölijähän sitä on ollu!-)
Lähettäjä: Medilaser kokija | 30.01.2004 - 18:34 | 182 | |
Se miksi kannattaa leikata vain yksi silmä kerrallaan niin on myös se, että pääsee vertaamaan leikkauksen tulosta. Hämäränä näköä, heijastumisia, häikäistymistä sekä muutakin näön kokonaislaatua.
Mikäli leikkaa kummatkin kerralla esim. prkl:lla... silmät sumeat, kirkaat, sumeat... ja saavutettua tulosta on enää vaikea verrata aikaisempaan laatuun.
Lähettäjä: ozzy | 30.01.2004 - 23:04 | 183 | |
Kukaan leikkuuttanut silmiään Jyväskylässä?
Lähettäjä: Ozzy | 30.01.2004 - 23:04 | 184 | |
Kukaan leikkuuttanut silmiään Jyväskylässä? Mikäli kokemuksia, niin kertokaa!
Lähettäjä: R | 10.02.2004 - 20:00 | 185 | |
Onko kellään tietoa, vaikuttaako mielialalääkitys siihen, voiko laserleikkaukseen
Laserleikkaus - vanha ketju - jatkoa
E.L.
0
1300
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046