Gallup: kestovaipat vai kertakäyttöiset?

Utelias uu

Tätä on varmaan ennenkin kysytty, mutta vastaajat/lukijat vaihtuu ja tuon alla olevan merkkikohtaisen gallupin innoittamana... Siis käytätkö kestovaippoja, kertakäyttöisiä vai oletko "sekakäyttäjä"? Miksi olet kyseisen valinnut?

13

1078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias uu

      Käytän kestovaippoja ja kertakäyttöisiä. Tarkoituksenani on siirtyä kokonaan kestoihin kun saan kertakäyttöiset käytetyksi. Syynä kestovaippailuun on tulevaisuus, eli ympäristöystävällisyys. Toinen syy on ihana malli, jonka löysin ja syötävän suloiset kankaat joista vaippoja voi tehdä! Käsityön harrastajana teen itse vaipat ja imut...

    • Sisely

      kestoja lähes pelkästään. kertiksiä käytetty yhteensä alle 10kpl.

      syitä kestoiluun: ekologisuus, varmuus ettei vauvan ihoa vasten ole kovin kamalia myrkkyjä (en itse käytä kertakäyttösiteitä, miksi sitten vauvalle?), hinta ja vaippojen veikeä ulkonäkö ja ihanat materiaalit joista valita. enkä keksi yhtä ainoaa syytä käyttää kertakäyttöisiä, paitsi kuvitelman helppoudesta.

    • kakkosen oottaja

      Esikoinen täytti just 2 ja käyttää vaippaa vain öisin. Hänellä käytettiin alkuun sekaisin kestoja ja kertiksiä, parin kertispaketin jälkeen kestot voitti. Kertiksiä on ostettu sen jälkeen vaan ulkomaanreissuissa.

      Vauva syntyy pian ja yhtään kertispakettia ei nurkkiin hankita, nyt on kestovaipatinta ihan tarpeeksi tulokkaalle ja homma on ihan tuttua. Ympäristösyyt painaa jonkin verran, mutta on tuo luonnonkuitujen käyttö ja söpöt vaipatkin plussaa.

    • 4:n äiti

      Esikoinen ja kakkonen vaipatettiin täysin kertakäyttöisillä, ja kolmaskin melkeen. Kuivaksiopettelun loppuvaiheessa käytettiin jonkin verran kestovaippoja, lähinnä yöllä. Ja neljäs on ollut täysin kestovaipoissa, lukuunottamatta paria sairaalareissua.

      Kolmosella kokeilin kestoja ihan vaan uteliaisuuttani, ja neljännen kanssa alettiin kestoilemaan, koska meille syntyi vielä yksi vauva. Oikeastaan voisi sanoa, että mukavuussyistä kestovaipat olivat kuopukselle se ensisijainen vaihtoehto. Ja kun niiden kanssa lähti homma sujumaan heti alusta alkaen, eikä ole tullut yhtään syytä, miksi olisi pitänyt ostaa kertakäyttövaippoja, joten niitä ei ole sitten ostettu. Kerran on pesty reissussa vaippapyykkiä, sukulaisten luona, mutta muuten ovat reissut olleet niin lyhyitä (max 2 yötä), ettei ole tarvinnut sinä aikana pyykkäillä.

      Ei minulla edelleenkään ole mitään kertakäyttövaippoja vastaan, mutta meillä vaan ei ole kuopuksen kanssa niitä tarvittu, paitsi sairaalassa. Jotkuthan kantavat sairaalaankin omat kestot mukanaan. Ei se minua haittaa. Kukin tyylillään.

    • mamma 76

      esikoisellani en käyttänyt kestovaippoja, se ei jotenkin ollut "In", tarkoitan että oli aika harvinaista 7 v sitten. nyt pikkuveljen kohdalla olen tajunnut "maapallon tilan" jotenkin vakavammin ja halunnut kantaa korteni kekoon myös tällä saralla. ja käytän kestovaippoja ja voin vain suositella, niin helppoa halpaa ja kaikin puolin jees. olen joskus kertakäyttöjäkin pitänyt, mutta tuntuu jotenkin ahdistavalle se roskan määrä. kertakäyttövaipat ovat sinänsä uusi juttu ja täysin "hyviä kansalaisia" meistä harsovaippoja käyttäneistä on tullut! lisäksi lapset oppivat kuivaksi paljon nuorempana.

    • hellenäippä

      Kestoja meilläkin käytetään, ehkä eniten siitä syystä, että en halua kanniskella päivittäin kakkavaippoja roskikseen ympäristön kannalta ja omaa laiskuuttani, helpompi minusta vain pyykkikoneeseen nakata ja kone pesee :)

      Niin ja onhan ne aika söpöjäkin kertiksiin verrattuna..

    • blondi-72hki

      vanhin tyttö oli vauva käytin kestovaippoja mutta muilla kertakäyttö.

    • helpompaa!

      Asumme kerrostalossa, neljäskerros, ei hissiä. Pyykkikone ei mahdu omaan asuntoon, vaan käytämme taloyhtiön pesutupaa. Se löytyy viereisen talon kellarista... Ja maksaakin euron tunti, lyhin ohjelma on 1,5 tuntia. Kuivaustilaa ei taloyhtiössä ole, ja kuivausrumpu maksaa saman kuin pesukonekin. Se siitä rahansäästöstä kestovaipoilla...

      En edes harkinnut kestovaippoja. Olisi vaatinut vähän turhan paljon vaivaa. Helpoksi olen kokenut kertakäytöiset.

      Lisäksi retkeilemme paljon. Miten ihmeessä hoitaisin esimerkiksi kolmen viikon telttareissulla kestovaippojen pesun?? Ei ikinä! En ole niin hullu.

      • ...Nappi

        Miten hoidat muut pyykkisi/ vauvan pyykit?

        Ei niistä vaipoista kovin montaa ylimääräistä koneellista tule, ennemminkin täyttävät lopun tilan siitä mitä jää koneeseen kun kaikenmaailman vaatteita ja rättejä pesee..

        On aika pieni kämppä kyllä jos ei mahdu pesukone mihinkään.

        Ja kolmen viikon telttaretki vauvan kanssa? ei kuulosta ihan nyt kyllä todelliselta.


      • edel.
        ...Nappi kirjoitti:

        Miten hoidat muut pyykkisi/ vauvan pyykit?

        Ei niistä vaipoista kovin montaa ylimääräistä koneellista tule, ennemminkin täyttävät lopun tilan siitä mitä jää koneeseen kun kaikenmaailman vaatteita ja rättejä pesee..

        On aika pieni kämppä kyllä jos ei mahdu pesukone mihinkään.

        Ja kolmen viikon telttaretki vauvan kanssa? ei kuulosta ihan nyt kyllä todelliselta.

        Miksi telttaretki vauvan kanssa ei kuulosta todelliselta? Olen nähnyt monenkin tuttavan sitä tekevän.:) Kuuluu oleellisena osana koko perheemme harrastukseen. Reissulle tulee mukaan myös vanhempani. Olen itsekin ollut kuukauden reissulla jo alle vuoden vanhana. Niin, ihan tosi.

        Kämpässä on neliöitä tasan 100. Pyykinpesukonetta ei kuitenkaan voi tökätä mihin tahansa kerrostalossa... Vaihtoehtoina ovat keittiö ja kylppäri. Keittiössä on tiskikone, ei paikkaa toiselle laitteella. Kylppäriä emme ole remontoineet, koska parin vuoden sisällä on odotettavissa viemäriremppa. Eli siellä on amme, joka vie kaiken tilan. Ei mahdu siis sinnekään.

        Muuta pyykkiä on ihan tarpeeksi. Sen hoidan, koska ei ole vaihtoehtoja. Kakkavaippoja ei edes suositella pestäväksi muun pyykin kanssa yhtä aikaa (eikä tulis mieleenkään...), joten kyllä se tietäisi ylimääräisiä koneellisia. Minulla on tapana pestä muutenkin mahdollisimman täysiä koneellisia tämän tilanteen takia, joten mitään "tyhjiä koloja" ei ole.

        En ole totaalisen välinpitämätön luonnosta, vaikka en alakaan "kestoilla". Me esimerkiksi olemme tehneet sen päätöksen, ettemme aja talvella autolla lainkaan. En silti ala hajottamaan päätäni pyykkirumballa ym. Ja pinnallisesti ajatellen en edes pidä kestovaippojen kotitekoisesta ulkonäöstä... Mutta tämä nyt on puhtaasti mielipideasia.


    • mennään ja ollaan!
      ehkä sitten kun opetellaan kuivaksi niin yöllä kestoja...

      tuossa yhdessä vaiheessa olin kauhean innostunut,mutta sitten olin niistä kuuntelemassa ja katselemassa ja huomasin väkisin pistävän tuoksun ja ei ole eka kerta mut tajusin sen että se tulee niistä vaiposta...

      ja yksi mikä nyppii,niin on se syyllistäminen,että tuhoat kertiksillä ympäristöä(ehkä joo,mutta kestoillako muka ei yhtään?),mutta mistä saisi rehellistä tietoa puolesta ja vastaan kumpaisitakin vaipoista??tuskin mistään!

      sitten maatuuko nykyään kaatopaikoilla mikään,kun paktaan niin piukkaan??
      ja sitten onko sillä oikeasti suurikaan merkitys,kun ihminen käyttää muutamat alkuvuodet kertiksiä,kun mahdollisesti voi joutua elämänsä lopulla käyttämään jopa kymmen vuotta vaippoja. aina paasataan lasten vaipoista,eikä muisteta että on niitä muitakin,jotka eivät enää kuivaksi opi...

    • kertakäyttö -vaippoja

      Molempia meillä käytetään. Enemmän kuitenkin kerta käyttöisiä. Kertakäyttöiset on kyläreissuilla parempia,mutta kestovaipat on kyllä ihan hyviä kotona kun kuitenkin hengittävät ja ovat vauvan iholle parempia. Kesällä varmaan suosin enemmän kestovaippoja kun eivät hiosta niinkö kerta käyttöiset.

      • SaskiaG

        Tyttäremme käytti kestovaippoja päivisin ja kertakäyttöisiä öisin. Nyt kaksivuotiaana on jo päiväkuiva ja käyttää kestovaippaa yöllä.

        Meilläkään ei aluksi ollut omaa pesukonetta ja käytin taloyhtiön pyykkitupaa, en kokenut vaippapyykkiä työlääksi, pyykkiä nyt joutuu pesemään muutenkin.

        Ympäristön kannalta kestovaippa on parempi vielä senkin jälkeen kun pesun aiheuttama ympäristökuormitus on laskettu mukaan.
        Ja pyykkikoneellisen peseminen maksaa kotona sähkön kulutuksesta riippuen alle kaksi euroa.

        Olen myynyt pois tyttäreni vaippavaraston joten vaippojen käyttökustannukset on nyt melkein nollattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe