Bordercollie meille?

Shiban omistaja

Olen ehkä hankkimassa toista koiraa muutaman vuoden kuluttua, ja mielessä on pitkään pyörinyt bortsu. Olen nyt 13 ja toisen koiran ottamisen ajankohta olisi varmaan kun olen koulun käynyt. Eli nyt on 3½ vuotias shiba (yli rauhallinen ja kiltti) uros, jonka olen kouluttanut (lähes) toko-kisa tasoiseksi. Haen koiralta: Mielyttämishalua, Älyä, energiaa, mukavaa luonnetta (siis tällä tarkoitan että en halua mitään taistelukoiraa :)) ja tietenki kaunista ulkomuotoa. Minun tietääkseni bortsuun käy nuo kaikki, ellei enemmänkin ;). Olen ajatellut harrastaa: Agilityä, tokoa, ehkäpä koiratanssia ja mahdollisesti jotain PK lajeja. ja tietenkin sitten näitä "tylsiä" lenkkejä. Myös joka päiväistä aivojumppaa tulisi.
Että sopiiko minulle bordercollie tämän mukaan?:)

12

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaa tuon perusteella :) itellä on bordercolliemix ja se on tosi kaukana sohvaperunasta, eli tosi palio toimintaa ja ennen kaikkea virikkeitä nii on tosi mukava koira.. tylsistyessään oikee täystuho :/

    • Zani

      Kyllä varmaan sopii. Olen itsekkin hankkimassa bordercollien. :)

    • Vaikuttaisi ihan sopivalta sulle =)
      Ite hankin bortsuni tänä keväänä, olen 14-vuotias. Necalta ainaki löytyy kaikki kuvaamasi ominaisuudet, ja bortsu on todellakin haastava rotu. Hyvät hermot saa olla jos meinaat tälläsen kanssa pärjätä!

    • colly fany

      Mullekii kelpais collie jei colliet

    • BC

      Täälläkin yksi Bordercolliesta haaveileva:-)

      Miten rodun sisäsiisteyden laita?
      Entäs eläminen todella pienten (2kg) koirakavereiden kanssa samassa taloudessa?

    • ei omaan makuuni

      Itse en olisi ikinä hankkinut bordercollieta, ellei ukko olisi saanut tahtoaan läpi. ihan kamalan yli-energinen, jatkuvasti vailla huomiota, vinkuu koko ajan, vetää remmissä kun höyryveturi koska haluisi vaan juosta, eli todella rasittava tapaus minun kohdallani. JA KYLLÄ, tämä saa paljon liikuntaa, huomiota, ja ruokaa, mutta kun ei mikään riitä, ja sitten alkaa rikkoa paikkoja kun ei jaksa koko ajan rapsuttaa, että mieti nyt hyvä ihminen vielä !!!

      • someone~

        Tuo kuulostaa vähän siltä, että koiralta puuttuu täydellinen peruskoulutus...

        Meillä on ollut koiria ennenkin, itselläni ei omaa, mutta koirien parissa olen viihynyt, itäsiperianlaikamme (nyt 5v) jäi mieleen eniten shelttien lisäksi. Itselleni nousi haave harrastekoirasta, kiinnostuin eniten tokosta ja koirafrisbeestä ja vaikkakin on typerää monien mielestä ottaa bc ekaksi koiraksi, otin sen ensimmäiseksi OMAKSI koirakseni. Nyt bc narttuni on 6,5kk, ja osaa jo liikkeitä ja temppuja täydellisesti, eli vaikka olenkin 12v, ei bordercollienomistukseen tarvitse käydä huippuluokan kursseja, mutta ihan aloittelija et voi olla. Tarvitaan kärsivällisyyttä, hellyyttä, määrätietoisuutta ja urheilullisuutta, ja kiinnostusta eri lajeihin., eli älkää masentuko, vaikka netissä joku törkeästi sanoisi, että ei todellakaan sovi sulle. Kannattaa kuitenkin miettiä, pystyykö tarjoamaan bclle sopivan elämän. Itse uskoin siihen, otin askelen eteenpäin ja sovimme kasvattajan kanssa pennunostosta. Ennen sitä olin n. 3 vuotta harkinnut ja hakenut tietoa rodusta.

        Toimettomaksi sisäkoiraksi ei bordercollieni jäänyt. Uskon voivani tarjota sille sopivan elämän :)


      • sishkebab

        Vaikuttais vähän siltä, ettei koira saa tarpeeksi aivojumppaa.
        Harrastakaa sen kanssa jotain muutakin kuin pelkkiä lenkkejä ja rapsutuksia.
        Anteeksi, mutta mulle jäi sellainen mielikuva tekstistäsi, että koira on vain tyytymätön, koska se ei saa kerta kaikkiaan tarpeeksi aktiviteettia.

        Ja mitkään perus lenkit ei edes minun koirilleni riitä, jotka ovat siis bööminpaimenkoira ja lapinporokoira.
        Näiden kanssa harrastetaan vaikka ja mitä. Eniten koirani tykkäävät nenähommista.

        Voihan se olla, että ukkosi ei ole oikein kärryillä siitä, mitä koiran kanssa voisi tehdä ja sinua ei kiinnosta, koska asenteesi on jo ihan väärä. :/
        En minä tätä pahalla tarkoita, mutta tuosta viestistä tuli vaan niin negatiivinen kuva.

        Bortsun voisin huolia itselleni ihan koska vain, siis näiden kahden oman aktiivisen rodun kokemuksella voisin jo uskaltaa BC:nkin ottaa :D
        Bortsut ovat tosi aarteita ja kuuluvatkin minun unelmarotujen TOP3. sijalle :D

        Tämä oli siis vastaus tuolle -Ei omaan makuuni -vastaajalle


      • ElluCat

        Jaa ja tekemisenpuutekko sinne on iskeny? Vie vaik juoksemaan vapaan tai uimaan? vaikka 3 tuntii. Kyllä väsyy... Mutta varo vesihäntää...


    • tyhgfdv

      Heips,

      kyllä bordercollien on oikeesti tosi haastava rotu, kyllä en hankkimista kannattaa tarkkaan miettiä. Totuushan on se, että bc ei väsy liikunnalla ikinä, sehän on jalostettu paimentamaan lampaita koko päivän! Sen kanssa täytyy harrastaa ja treenata päivittäin, jotta se olisi onnellinen. Muussa tapauksessa siitä tulee helposti todellinen ongelmakoira, joka rikkoo paikat, vinkuu, kiskoo remmissä kuin höyryveturi jne...

      Kuitenkin jo se, että mietit sitä, et sopiiko koira sulle, on jo hyvä juttu! Kannattaa käydä kisoissa seuraamassa ja kyselemässä rohkeasti bc:n omistajilta ja tutustua eri kasvatteihin. Myös koiranetti kannattaa lukaista, koska valitettavasti bordercollieissakin on todella paljon kuraa ja jopa rekisteröityneitä, kennelliiton hyväksymiä kasvattajia löytyy, jotka on täysiä pentutehtaita, näitä on useampi ikävä kyllä... Ja aloitteleva harrastaja ei välttämättä erota näitä pentutehtailijoita oikeista kasvattajista... Vois suoralta kädeltä mainita ainakin kolme tällaista...

      Kuitenkin jos bortsun valitsee oikealta kasvattajalta, huolehtii että se saa paljon liikuntaa ja paaaaljon treeniä ja aivotoimintaa, siitä voi tulla aivan mahtava harrastuskaveri.

      Kannattaa kuitenkin muistaa, että bortsusta saa helposti aivan väärän kuvan, kun katselee esim. tokon erikoisvoittajaluokan huippukoiria, tai agilityratojen kiitureita, niistä saa helposti kuvan, että nuo on niin fiksua, että ne osaavat kaiken jo suunnilleen pentulaatikossa. Asia ei oo ihan niin :)

      Kannattaa käydä vierailemassa rotujärjestön sivuilla: www. sbcak.fi

    • Painosta huolestunut

      Tämä ei nyt valitettavasti liity tähän aiheeseen, pahoittelut, mutta löytyisikö keneltäkään tietoja/suosituksia 7,5kk bc nartun painoon, omani on löysässä kunnossa vaikkei lihava olekaan, painaa 15 kg, säkää n. 50cm.

    • never never

      EN ikinä ottais edes ilmaseksi bordercollie,ta !!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe