Sairastuin 46 v. äkilliseen pienaivoinfarktiin syyskuun puolivälissä, koira riuhtaisi ja nikamavaltimo tukkeutui. Tasapaino meni vaikka halvauksia ei tullut. kuntouduin muuten aika hyvin, mutta nyt on parin kuukauden aikana öisin esiintynyt kiertohuimausta selinmaatessa ja joskus jopa kyljellään. Takaraivo tuntuu silloin oudolta. Onko kellään tämmöisestä kokemusta? Onko jälkimaininkeja vaiko ihan uusi asia? Samoin pelkään kamalasti sen uusiutumista näistä syistä johtuen vaikka lääkäri on sanonut, että uusiutumisen riski on sama kuin terveilläkin.
pienten aivojen ifarkti
6
4766
Vastaukset
- Aika saman läpikäynyt
Kommentteja:
Sain vuonna 2004 (40 v.) aamulla herätessäni pikkuaivoihin infarktin: rajua huimausta ja pahoinvointia. Alkuun olin sairaalassa ilman oikeaa diagnoosia ja pitempien tutkimusten (kuvaukset) jälkeen viikkoja myöhemmin vihdoin löytyi totuus. Tasapainon kanssa oli ongelmia pitempään ja osin näkökentässä. Palasin kuitenkin töihin melko nopeasti ja muutaman kuukauden jälkeen liikkuminen sujui paremmin ja pääsin myös taas ajamaan autoa. Olen onnekas.
Infarktia ennen ja sen aikana tunsin että jokin olisi hullusti juuri siellä kallonpohjassa. Tunteminen tuolla alueella on kuitenkin kuulema fysiologisesti mahdotonta ? Infarktia ennen olin kehittänyt urheillen itselleni pahan niska- ja yläselän jäykkyyden, joka diagnosoitiinkin alkuun virheellisesti koko ongelmani syyksi. Verisuonten ja sydämen kuvaukset olivat "terveet", joten varsinainen syy jäänyt hämäräksi. Olen kallistustumassa ajatukseen että jokin tiukkuus aiheutti verenkierron ongelmat ja veritulpan.
Nykyään pidän erityistä huolta niskan ja yläselän toimivuudesta - oikea monipuolinen liikunta, päivittäiset venyttelyt ja tarvittaessa hieronta. Alkuun pelkäsin hierontaa, mutta lääkäreiden luvan ja hyvien kokemusten karttuessa olen tyytyväinen nykytilaani. Manipuolaatioita (osteopaatti tai kiropraktikko) en halua. Mielestäni toimin oikein.
Uusi oireita en ole saanut.
Onko sinulla jäykkyyttä tai lihaskireyttä yläselän alueella ?
Lukemani mukaan infarktin jälkeiset kuukaudet ovat korkeamman riskin aikaa. Olet päässyt jo niiden ohi, joten otahan rennommin.
Mitä rennommin otat sen vähemmän on riskitekijöitä (stressi ja verenpaine). Lukemani mukaan infarktin saaneet kyllä kuuluvat korkeampaan riskiryhmään loppu elämänsä. Älä lue ikäviä tilastoita. Niissä on valtaosa erittäin vanhoja ihmisiä joille infarkti on jotain aivan muuta. Minulle lääkäri sanoi että nelikymppisten tilastoja ei ole olemassakaan.
Oletko lääkityksellä ? Minulla kolesterooliin.
Nim. Erikoista ! En juuri käy näillä sivuilla, mutta tänään päätin kurkata... juuri kirjoituksesi jälkeen.- sairastanut
Löyttyikö sinulta kuvissa vika?
Onko paljon eroa infarktin ja asentohuimauksen oireissa?
Se mitä olen löytänyt netistä tuntuu että ovat aika paljon samanlaiset oireet.
Minulla tuollainen voimakas huomauskohtaus diagnisoitiin asentohuimaukseksi, toki infarktia epäiltiin, mutta aivokuvissa ei näkynyt mitään.
Jäi vaan vaivaamaan kun tk:ssa sanottiin että ei tästä nyt mitään varmaan diagnoosia tehty: - tarkoittaa
sairastanut kirjoitti:
Löyttyikö sinulta kuvissa vika?
Onko paljon eroa infarktin ja asentohuimauksen oireissa?
Se mitä olen löytänyt netistä tuntuu että ovat aika paljon samanlaiset oireet.
Minulla tuollainen voimakas huomauskohtaus diagnisoitiin asentohuimaukseksi, toki infarktia epäiltiin, mutta aivokuvissa ei näkynyt mitään.
Jäi vaan vaivaamaan kun tk:ssa sanottiin että ei tästä nyt mitään varmaan diagnoosia tehty:jonkun pienen seudun tervkeskusta hakeudu hyvä ihminen ajoissa hyvälle neurologille ja anna kuvauttaa koppasi siellä, maksoi mitä maksoi, tuttavalleni se pelasti elämän jo 5 v sitten. tervettä menoa ohi tk:n
- peloissaan
Hei
Kyllä vaan on helpottavaa lukea, että on muitakin tämän läpikäyneitä ja joilla on ollut oireita senkin jälkeen. Ilmeisesti kuitenkin normaali elämä on palautunut vuosien saatossa. Yläkropan jäykkyyttä kyllä on ja pahasti. Sitä on hoidettu fysikaalisessa ja itse olen vesijuoksua harkinnut. Verenohennuslääke on loppuikäinen, ei kuitenkaan marevan. Eihän tässä siten muuta kuin positiivisin mielin kohti huomista. Kiitos tuesta.
- Sairastanut 050507
MInulle iski melkein vuosi sitten toukokuussa kallonpohjavaltimon tukos joka aihettui kaksi pientä infarktia pikku aivoihin. Mitään kuntoutettavaa ei jäänyt, mutta hirveän väsynyt olo on vieläkin sekä usein särkee päätä. Luottamus elämään on välillä vähän parempi ja välillä huonompi. Itsellä myös se käsitys että kun on kerran saanut infarktin niin korkeampi riski saada uusi kuin niillä jotka eivät ole sairastuneet ollenkaan. Itse olen yrittänyt vaan luottaa taas elämään vaikka vaikeaa onkin. Marevan on minulla elinikäinen lääke ja olen "vasta" 35-v. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti löydät luottamuksen taas elämään.
- Anonyymi
minä sain aivoinfarktin 42-vuotiaana. Lenkkeilin niihin aikoihin paljon, ehkä oli senkin vuoksi jäykkyyttä niska-hartiaseudulla. Heräsin elokuisena aamuyönä todella ankaraan pääkipuun. Ajoin itse aamupäivällä tk:een, sain migreenilääkkeet ja kehoituksen tulla uudelleen jos kipu jatkuu. Sama toistui seuraavana aamuna, ja taas tk:een, sieltä lääkäri passitti sairaalaan. Siellä magneettikuvauksessa paljastui aivoinfarkti pienaivossa. Pääsin kotiin pienin sivuoirein n.viikon kulutua. Kotona ehdin olla pari viikkoa, kun olo alkoi muuttua vaikeaksi,verenpaine oli reippaasti koholla. Uudelleen sairaalaan. Tällä jaksolla olinkin sitten pari kuukautta. Olin koomassa n.kuusi viikkoa. Minulta katosi kävelykyky kokonaan, harjoittelin sitten pikkuhiljaa kävelykoneen avulla kävelemään uudelleen. Huimaus oli alussa voimakasta, en kävellyt ilman rollaattoria. Pääsin kotiin, missä sain avohoitona allasterapiaa ja toimintaterapiaa. Olin kuntoutustuella n.10 kuukautta. Sitten sain palata takaisin omaan työhöni sosiaalityöntekijäksi. Alussa tein osa-aikaista työtä, mutta sen jälkeen normityöaikaa. Minulta löytyi useiden kuvausten ansiosta myös aneyrusma, mikä leikattiin n.puoli vuotta infarktin jälkeen.
Voin myöntää, että oma tahto, taisteluhalu ja halu palata takaisin elämään, töihin, perheeni pariin oli merkittävässä roolissa. Nykyään olen edelleen työelämässä, ollut sairastumisen jälkeen jo 16 vuotta, ei mitään merkkiä sairauden uusiutumisesta, kaikki arvot ovat olleet hyviä, lääkitys verenpaineeseen ja kolesteroliin jäi, samoin verta ohentava lääke. Mutta syön lääkkeet mielelläni, elämä on sen arvoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409