Peruna, pottu, potaatti..

Katicat2

Niin puheenaiheista on puutetta. Mutta entä tuo ruoka, pääelinkeinomme, eikös siitä riitä mukavaa mutusteltavaa. Perunasta on ennenkin puhuttu, entäs nyt maistuuko peruna?
Nimiä tälle perusherkulle löysin vain kolme, on nimityksiä armaan enemmänkin.
Muuten, on tosi mukavaa kun kaupoissa saa itse valkata perunat laareista, aina sen mukaan minkä kokoisia tarvitsee ja tarvitseeko kiinteää tai jauhoista. Ei valittamista.
Voihan jutut laajentaa perunaruokiinkin, on se vaan niin hyvä ja maukas ravintoaines.

58

5616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keitto ihmetytti

      sukulaistalossa Keski-Suomessa.
      Maaomenoistakin olen kuullut puhuttavan.
      Itse keittelemme aivan mainioita lähiseudun puikulaperunoita.
      Kyllä kunnon perunat kruunaavat ruuan.

      • se oli

        kartohka.


      • Katicat2
        se oli kirjoitti:

        kartohka.

        Kartohkasta en ole koskaan kuullut. Lie sukua saksalaisten Kartoffelille. Viron peruna kartul on myös vähän sinne päin. Pissäpäin Suomea kartohkaa syödään?


      • lakkasi potuttamasta
        Katicat2 kirjoitti:

        Kartohkasta en ole koskaan kuullut. Lie sukua saksalaisten Kartoffelille. Viron peruna kartul on myös vähän sinne päin. Pissäpäin Suomea kartohkaa syödään?

        myös venäjän (kieli) kautta: kartoffel sielläkin. Etelä-savolainen tuttava puhui myös saranista, joka on lato tai riihi suoraan venäjästä. Eräälle minulle tutulle emäntäiselle peruna oli "batata inglês" eli englantilainen peruna erotuksena "batata doceen", bataatti, sweet potato.


      • pilvi*
        lakkasi potuttamasta kirjoitti:

        myös venäjän (kieli) kautta: kartoffel sielläkin. Etelä-savolainen tuttava puhui myös saranista, joka on lato tai riihi suoraan venäjästä. Eräälle minulle tutulle emäntäiselle peruna oli "batata inglês" eli englantilainen peruna erotuksena "batata doceen", bataatti, sweet potato.

        ravintoloissa käyttävät kartoffel sanaa perunasta, ja viittaa kyllä venäjänkielen alkuperään.


    • Maalaismies*

      Laihduttajat välttelevät perunaa. Kuitenkaan keitetyn perunan kaloreita ei ole kuin 72. Jos sitten mennään ranskalaisiin perunoihin, niin niissä on 243 kaloria. Perunalastut sisältävät 531 kaloria, joten näistä taitaa perunan huono maine laihduttajille johtua.

      Laihduttajan ruokavalio saa sisältää 1200-1500 kaloria. Moni miettii, että miten himskatissa saa selville nuo eri ruokalajien kalorit. Google auttaa siinäkin. Sieltä löytyy kaloritaulukoita. Jos hankkii vielä dieettivaa' an, niin voi helposti arvioida, kuinka monta kaloria mistäkin syntyy.

      Aika helposti oppii arvioimaan sopivat päiväannokset. Pottu oikeassa muodossaan (keitettynä) on mitä parhain ruoka.

    • Mallamargareetta

      Hämäläinen anoppini puhui aina pernoista, siis yksikössä perna. Oli minulla nuorena miniänä ensimmäisen kerran oksennus lähellä, kun hän sanoi pernat keittävänsä. Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -romaanissakin pernoista puhutaan, on se ollut yleinen hämäläinen sana.
      "Peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea. Hei, hei peruna!" Tällainen laulu lapsukaisilleni päiväkodissa opetettiin.

      Oletteko koskaan syöneet Blue Kongoja, sinisiä pottuja? Kerran itsenäisyyspäiväkutsuilla niitä sain, kun kaikki ruoka oli sini-valkoista.

      Minusta siikli-peruna voin kanssa on ehdoton kesäherkku. Nyt kun kevät on aikaisessa, taidan kylvää pääsiäisen tai ainakin vapun jälkeen ensimmäiset potut harson alle.

      • Hintriika*

        "Oi sä kallis perunamme, -namme, -namme, -namme,
        nielemme sun kokonaan, -naan, -naan.
        Kerallasi taivaltamme, -tamme, -tamme, -tamme
        emme pelkää olenkaan, -kaan, -kaan."

        Säkeistöjä muistojen leirilaulussa on monta, mutta tämä riittäköön tähän ruokalajiin. Jos lisää otsikkoon yhden u:n, niin menee pottumuusiksi. Miksei kaali sopisi senkin höysteeksi!


      • Hintriika* kirjoitti:

        "Oi sä kallis perunamme, -namme, -namme, -namme,
        nielemme sun kokonaan, -naan, -naan.
        Kerallasi taivaltamme, -tamme, -tamme, -tamme
        emme pelkää olenkaan, -kaan, -kaan."

        Säkeistöjä muistojen leirilaulussa on monta, mutta tämä riittäköön tähän ruokalajiin. Jos lisää otsikkoon yhden u:n, niin menee pottumuusiksi. Miksei kaali sopisi senkin höysteeksi!

        Olipa niin mukava poljento tuossa piisissä, että mieleni minun tekevi saada sanat kokonansa tähän lauluun. Viitsisitkö kirjoittaa? Vai neuvoisitko, mistä sanat voisi löytää entäpä melodian?

        Kiitollinen oon, jos kerjuuseeni suopeudut. Kiitos.


      • Hintriika*
        OdetAmo kirjoitti:

        Olipa niin mukava poljento tuossa piisissä, että mieleni minun tekevi saada sanat kokonansa tähän lauluun. Viitsisitkö kirjoittaa? Vai neuvoisitko, mistä sanat voisi löytää entäpä melodian?

        Kiitollinen oon, jos kerjuuseeni suopeudut. Kiitos.

        "Sauhu leiriaukealla. -alla, -alla. -alla
        sieraimia kutittaa. -taa. -taa,
        niin kuin oisi hiilten alla. alla, alla, alla
        paistumassa perunaa, -naa, -naa."

        Tämä taisi olla eka säkeistö. Tai sitten olen unohtanut jotakin... (Tuo aikaisempi muistaakseni viimeisenä.) Toinen säkeistÖ:

        "Herkku perunas´ on meillä, meillä, meilä, meillä
        leiriläisen ihanne, -ne, -ne, ne,
        kieltä varmaan ei oo heillä, heillä, heillä, heillä,
        jotk´ ei sitä tajunne, -ne, -ne."

        Omavaltaisesti muutin toisen säkeistön "poliittisen varhaisnuoren" tilalle "epäpoliittisen persoonan".

        Sävelen siirtäminen lienee vaikeampi juttu. Täytyisi vain löytää joku, joka osaa sen. Iskevä poljento - ei vaikea edes minulle, joka en osaa laulaa!

        Laulun alkuperää en muista - onko suomalainen vai käännöstavaraa. Minun leirielämyksiini se kuului jo 50-luvulla.


      • Hintriika* kirjoitti:

        "Sauhu leiriaukealla. -alla, -alla. -alla
        sieraimia kutittaa. -taa. -taa,
        niin kuin oisi hiilten alla. alla, alla, alla
        paistumassa perunaa, -naa, -naa."

        Tämä taisi olla eka säkeistö. Tai sitten olen unohtanut jotakin... (Tuo aikaisempi muistaakseni viimeisenä.) Toinen säkeistÖ:

        "Herkku perunas´ on meillä, meillä, meilä, meillä
        leiriläisen ihanne, -ne, -ne, ne,
        kieltä varmaan ei oo heillä, heillä, heillä, heillä,
        jotk´ ei sitä tajunne, -ne, -ne."

        Omavaltaisesti muutin toisen säkeistön "poliittisen varhaisnuoren" tilalle "epäpoliittisen persoonan".

        Sävelen siirtäminen lienee vaikeampi juttu. Täytyisi vain löytää joku, joka osaa sen. Iskevä poljento - ei vaikea edes minulle, joka en osaa laulaa!

        Laulun alkuperää en muista - onko suomalainen vai käännöstavaraa. Minun leirielämyksiini se kuului jo 50-luvulla.

        Kiitos. Yritin kovasti Googlesta metsästää tätä laulua, en löydä. Mutta voipipa lasten kanssa lorutella, he niin tykkäävät lorinoista. Pikku Pegasos on melkein puhki luettu.


      • Meidän murteessamme peruna on perna, mutta täkäläinenhän onkin hämäläismurre.
        Mitä niihin sinisiin perunoihin tulee,lapsuudessani niitä sai jopa omasta vaosta.
        Mustiksi perunoiksi niitä silloin nimitettiin.


      • Hintriika*
        OdetAmo kirjoitti:

        Kiitos. Yritin kovasti Googlesta metsästää tätä laulua, en löydä. Mutta voipipa lasten kanssa lorutella, he niin tykkäävät lorinoista. Pikku Pegasos on melkein puhki luettu.

        Laitapa Googleen hakusanoiksi "lasten lorut", niin Pegasokselle löytyy uuttaa seuraa! (Loruja voi rakastaa aikuisenakin!)


    • Jos tarvitsen esim. keitettyä perunaa, en viitsi niitä keittää, vaan laitan mikroastiaan ja 1/2 cm vettä pohjalle. Noin 5 minuuttia täysillä ja ne ovat valmiit.
      Mulle kelpaa, mutta vaimo kauhistelee.

      • Katicat2

        Noin teen minäkin, sillä jotenkin hassua on keitellä paria perunaa. No, jos kattilassa keitän, heitän sinne parin perunan sekaan porkkanan lohkoja, niin tulee samalla vihanneslisäkin ruokaan.


      • Et mainitse ollenkaan, että perunoihin on pistettävä kuoreen reikiä, muuten peruna räjähtää.

        Eräs tapa kypsentää mikrossa on kostean paperin käyttö.

        Keittiörullasta pala, sen kostutus, kietaisu perunan ympärille ja uuniin.

        Etkö koskaan saa mikrossa nahistuneita perunoita?


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Et mainitse ollenkaan, että perunoihin on pistettävä kuoreen reikiä, muuten peruna räjähtää.

        Eräs tapa kypsentää mikrossa on kostean paperin käyttö.

        Keittiörullasta pala, sen kostutus, kietaisu perunan ympärille ja uuniin.

        Etkö koskaan saa mikrossa nahistuneita perunoita?

        Vesitilkka kannellisessa asitassa esttää sitä nahistumista.
        Noin sormustimen kokoisen kolon kaivaminen peunaan ja kolon täyttäminen voilla lisää mikroperunoiden makua kummasti.


      • Hintriika*
        Jopel kirjoitti:

        Vesitilkka kannellisessa asitassa esttää sitä nahistumista.
        Noin sormustimen kokoisen kolon kaivaminen peunaan ja kolon täyttäminen voilla lisää mikroperunoiden makua kummasti.

        Ihan uteliaisuuttani kysyn, panetko ne potaatit mikroon kuorineen vai kuorittuina. Yhden ainoan kerran olen kokeillut perunaan mikroa, kun tarvitsin johonkin sekaan yhtä keitettyä perunaa. Tulos ei ollut hurraamisen arvoinen!


      • Hintriika* kirjoitti:

        Ihan uteliaisuuttani kysyn, panetko ne potaatit mikroon kuorineen vai kuorittuina. Yhden ainoan kerran olen kokeillut perunaan mikroa, kun tarvitsin johonkin sekaan yhtä keitettyä perunaa. Tulos ei ollut hurraamisen arvoinen!

        Pestyinä, mutta kuorineen.
        Avotilassa perunasta tulee uuniperunamaisenmpi ja se sopii voisilmän kanssa.
        Ei tulos varmaan vastaa oikeaa uuniperuaa, mutta tämmöisen hätäisen ruoanlaittajan laatuvaatimustaso on matala.

        Nahistuminen johtuu varmaankin siitä että peruna kuivuu avoastilassa sisältä. Siksi käytän pientä vesimäärää ja kannelleista astiaa kun "keitän" mikrossa perunoita.


      • kapiam
        Jopel kirjoitti:

        Pestyinä, mutta kuorineen.
        Avotilassa perunasta tulee uuniperunamaisenmpi ja se sopii voisilmän kanssa.
        Ei tulos varmaan vastaa oikeaa uuniperuaa, mutta tämmöisen hätäisen ruoanlaittajan laatuvaatimustaso on matala.

        Nahistuminen johtuu varmaankin siitä että peruna kuivuu avoastilassa sisältä. Siksi käytän pientä vesimäärää ja kannelleista astiaa kun "keitän" mikrossa perunoita.

        huomenna nostetaan potaateja


    • Katicat2

      Laitan tähän linkin perunalajikkeista. Siinä on myös kerrottu niiden ominaisuuksista.

      http://wiki.rihmasto.fi/index.php?title=Peruna#Perunalajikkeet_aakkosj.C3.A4rjestyksess.C3.A4
      On se kummallista nykyään kun on kaikessa niin paljon valinnan varaa. Itse olen tottunut käyttämään vain muutamia lajikkeita ja tunnen ne. Perunamuusiin sopii eri lajike kuin esim keittoon ja perunasalaattiin.
      Minulle tuttuja ovat Puikula, Siikli, Record, van Gogh, Ukama , Rikea, Victoria ja Timo.

      • Maalaismies*

        Oletko Katicat tai kukaan kokeillut pataattia? Se näkyy olevan perunaa muistuttava, paljon isompi "maaomena".


      • Mallamargareetta
        Maalaismies* kirjoitti:

        Oletko Katicat tai kukaan kokeillut pataattia? Se näkyy olevan perunaa muistuttava, paljon isompi "maaomena".

        En halua nyt mitenkään pottuilla, mutta tuo mukula (?) kirjoitetaan hienosti b:llä. Tosin kielessä on trendi, että kun asia ja sitä tarkoittava sana tulevat tutuiksi, niitä aletaan kirjoittaa suomalaisittain, kuten pizzasta pitäisi käyttää muotoa pitsa ja samaan tapaan viski .Sinä taidatkin olla ajan tasalla.
        Olen bataattia kokeillut uunissa paistettuna ja keittoon. Ovat makeahkoja, minusta Pommerin sodasta tuotu peruna on huimasti parempaa. Tuleeko peruna-sana Perusta?


      • Maalaismies*
        Mallamargareetta kirjoitti:

        En halua nyt mitenkään pottuilla, mutta tuo mukula (?) kirjoitetaan hienosti b:llä. Tosin kielessä on trendi, että kun asia ja sitä tarkoittava sana tulevat tutuiksi, niitä aletaan kirjoittaa suomalaisittain, kuten pizzasta pitäisi käyttää muotoa pitsa ja samaan tapaan viski .Sinä taidatkin olla ajan tasalla.
        Olen bataattia kokeillut uunissa paistettuna ja keittoon. Ovat makeahkoja, minusta Pommerin sodasta tuotu peruna on huimasti parempaa. Tuleeko peruna-sana Perusta?

        Oikaisusi ei suinkaan ole hienostelevaa bottuilua, vaan asiallista ja kiinnostavaa sanojen kirjoitusten ja merkitysten tulkintaa. Olenhan minä ajan tasalla käyttökielestä koska olen meidän perheen autoileva juoksupoika. Olen lähikaupassa pannut merkille pataatin tulon hyllyille uskaltamatta kuitenkaan siihen kajota johtuen tiedon puutteesta.

        Peru-sanan historiaa en tunne, mutta maa-omena tulee tietenkin ranskan kielestä pomme de terre.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Oikaisusi ei suinkaan ole hienostelevaa bottuilua, vaan asiallista ja kiinnostavaa sanojen kirjoitusten ja merkitysten tulkintaa. Olenhan minä ajan tasalla käyttökielestä koska olen meidän perheen autoileva juoksupoika. Olen lähikaupassa pannut merkille pataatin tulon hyllyille uskaltamatta kuitenkaan siihen kajota johtuen tiedon puutteesta.

        Peru-sanan historiaa en tunne, mutta maa-omena tulee tietenkin ranskan kielestä pomme de terre.

        Peruna on todella hyvä ja monikäyttöinen mukula.
        Siitä voi tehdä laatikoita,keittoa,sosetta, uuniperunoita ym. ym.Ilman perunaa,ei osaisi elää.
        Muistan lapsena ,syötiin perunaa ja typyhäntäkalaa, laitettiin keitetyn perunan päälle suolaa..Heeheee...Minulla on vitsikkäitä vävypoikia..Yksi osti perunoita ja iski kassalle
        pari perunaa ja sanoi; Eikö potut yleensä makseta pottuina..Lapsena,sota-aikana,ei mikään ollut suurempaa herkkua,kuin raaka peruna..Muistan,että söin aina,kun vain oli mahdollisuus nam. Tuntuu,
        kuin ei nykypäivinä enää, olisi niin hyvänmakuisia perunoita.Aika kultaa monet asiat.
        Tämä oli vähän pottumainen juttu,mutta siitähän oli kysymys.Hyvää jatkoa päiväänne.t.Irkku


      • Katicat2
        Maalaismies* kirjoitti:

        Oletko Katicat tai kukaan kokeillut pataattia? Se näkyy olevan perunaa muistuttava, paljon isompi "maaomena".

        Peruna on Bataatin kaukainen sukulainen, köynnöstävä koristekasvi Päivänsini on paljon läheisempää sukua sille, sanoo Wikipedia.
        Amerikkalaiset sanovat Bataattia makeaksi perunaksi(Sweet potato).

        Niin ja sitten vastaus maalaismiehelle*: käytän bataattia jopa raakana naposteltavana, keittoihin, kypsennettyjen vihannesten ja juuresten sekoituksissa, perunamuusin aineosana. Bataatti on hyvin nopeasti kypsyvä mukula. Siitä voi kuulema tehdä sipsejäkin.


      • Maalaismies*
        Katicat2 kirjoitti:

        Peruna on Bataatin kaukainen sukulainen, köynnöstävä koristekasvi Päivänsini on paljon läheisempää sukua sille, sanoo Wikipedia.
        Amerikkalaiset sanovat Bataattia makeaksi perunaksi(Sweet potato).

        Niin ja sitten vastaus maalaismiehelle*: käytän bataattia jopa raakana naposteltavana, keittoihin, kypsennettyjen vihannesten ja juuresten sekoituksissa, perunamuusin aineosana. Bataatti on hyvin nopeasti kypsyvä mukula. Siitä voi kuulema tehdä sipsejäkin.

        Onks tietoo paljonko pakastaminen haukkaa vitamiineja perunasta? Tarjolla on vaikka kuinka paljon erilaisin höystein. Kyllä omassakin pakasteessa tulee varalta pidettyä vaikkapa pyöreitä Ranskan perunoita.


      • Kiitos siis tuosta linkistä! Vienpä tämän tietolaarin linkin tuonne galleriasivullenikin, on tässä laarissa niin minta muutakin hyvää ja hyödyllistä:

        http://wiki.rihmasto.fi/Etusivu


      • Fanni
        Maalaismies* kirjoitti:

        Oikaisusi ei suinkaan ole hienostelevaa bottuilua, vaan asiallista ja kiinnostavaa sanojen kirjoitusten ja merkitysten tulkintaa. Olenhan minä ajan tasalla käyttökielestä koska olen meidän perheen autoileva juoksupoika. Olen lähikaupassa pannut merkille pataatin tulon hyllyille uskaltamatta kuitenkaan siihen kajota johtuen tiedon puutteesta.

        Peru-sanan historiaa en tunne, mutta maa-omena tulee tietenkin ranskan kielestä pomme de terre.

        Näitä tietoja löytyy "Ruokasanakirjasta".

        Bataattia viljellään nykyään koko trooppisella alueella. Kotoisin se on Etelä-Amerikasta.
        Nimestään huolimatta bataatti ei ole perunan sukulainen. On kylläkin tärkkelyspitoinen. Sen voi keittää kuorineen, kypsentää uunissa tai tehdä keitetystä bataatista sosetta. Pitkänomaisten mukuloiden väri vaihtelee kellertävästä punaiseen.
        Maultaan se on perunaa hyvin paljon makeampi, sopii pataruokiin. Kotimainen peruna käy makuuni parhaiten.
        Ostin yhden ison bataatin. Sen hinnalla olisin silloin saanut perunoita ainakin 2 kg. Kotimainen porkkana korvaa sen mielestäni mainiosti pataruoissa tai keitoissa.


      • Namimies
        Katicat2 kirjoitti:

        Peruna on Bataatin kaukainen sukulainen, köynnöstävä koristekasvi Päivänsini on paljon läheisempää sukua sille, sanoo Wikipedia.
        Amerikkalaiset sanovat Bataattia makeaksi perunaksi(Sweet potato).

        Niin ja sitten vastaus maalaismiehelle*: käytän bataattia jopa raakana naposteltavana, keittoihin, kypsennettyjen vihannesten ja juuresten sekoituksissa, perunamuusin aineosana. Bataatti on hyvin nopeasti kypsyvä mukula. Siitä voi kuulema tehdä sipsejäkin.

        jotkut sota-ajan kokeneet sanovat sen muistuttavan maultaan palentunutta lanttua. Minun lounaskahvilani pitää valikoimassaan bataattisosekeittoa, eikä yhtään hullumpaa. Perunakeittoja on useampia, ja hyvä että on. Pottu paranee koko ajan, mutta vanhoista suosikkilajikkeistaan ei mielellään luopuisi.

        Eksoottisista, mutta kaukomailla paljon käytetyistä juureksista haluan tässä mainita maniokin ja jamssin, kun olen niiden kanssa joutunut tekemisiin, oikein komeita, etenkin jamssi. Keitettyinä parhaat perunat ja maniokit kilpailevat tiukasti, mutta nyt lopetan, kun suu kastui, - onneksi ei mikään muu.


    • katik*

      Kyllä sen verran potuttaa, että melkein joka päivä on pottua saatava. Kyllä se makaroonin (pasta)voittaa.

      • ullapulla*

        ruvennut käyttämään riisiä ,ja juuri oli uutisissa kuinka riisissä on kasvis myrkkyjä, ja ne juuri joita on luultu terveellisiksi ja ehkä ne sitä ovatkin. Mutta koska riisi on vesi kasvi ,saa se helposti kaikki myrkyt myös.

        Itse olen tutustunut siihen potaattiin.
        Jouluna esm. teen siittä laatikkoa uunissa ja saan makean peruna laalikon helpolla tavalla ilman imellyttämistä.
        Olen myös oppinut käyttämään perunan, ilman kuorimista uunissa ,lohkoan ne veneen muotoon,
        vähän oljyä ja karkeeta suolaa ja paistan samanaikaisesti, kun jonkun muunkin ruuan uunissa.
        Ihanaa kun on kiertoilma uuni ,voi tehdä samanaikaisesti montaa ruokaa siellä, ja samalla säästää enerkiaa myös.


    • Katicat2

      Nyt jo kaksikymppinen pojanpoikani pienenä toivoi aina , että mamma keittäisi pyöreitä perunoita. Hän tarkoitti sillä kuoriperunoita. Laitoin tassille vähän öljyä ja Pan-suolaa ja poika pyöritteli perunanpalansa siinä ja piti sitä herkkunaan.

      Nyt tämä nuorin 7v pojanpoika pitää ylikaiken perunamuusista ja jauhelihakastikkeesta. Sitä on joka kerta tehtävä, tänäänkin kun tulee yökylään. Laitan muusin joukkoon aina myös porkkanaa.

      • Mallamargareetta

        Minäkin teen joskus muusin lisäämällä perunoiden joukkoon porkkanaa tai lanttua. Jo omat lapset ristivät sen bonaksi, koska se muistuttaa vauvan purkkiruokaa.
        Tavalliseen pottumuusiin lisään toisinaan persiljaa, ruohosipulia, hienonnettua pinaattia tai muuta vihreää. Keitän välillä myös tarkoirtuksella niin paljon muusia, että saan leivotuksi siitä maanmainiot perunarieskat.
        Niin paljon ihania perunaruokia olisi mielessä, mutta riittäköön nyt tällä erää. ;)


    • Tiedättekö, mistä sana potuttaa (ottaa päähän) tulee.
      Onko se koko maan sanastoa vai alueellista.
      Potuttaa sanan synonyymiksi on nyt virallisesti hyväksytty vituttaa, joka ei siis kielitoimiston mukaan tarkoita mitään rivoa, siksi sen uskallan tähän kirjoittaa.
      Tuon modernin sanan alkulähde on tietenkin kadulla, mutta mistä tulee potuttaa.

      • Mallamargareetta

        Potuttaa on rennon puhekielen sana, ja uskoisin , että tuttu koko Suomessa. En tiedä alkuperää, mutta luulisin, että kun halutaan välttää vituttaa-verbiä, joka ainakin minun ikäpolveni naisen suussa kuulostaisi sopimattomalta , on otettu käyttöön äänneasultaan samantapaisia: potuttaa, ketuttaa, hatuttaa.


      • Mallamargareetta kirjoitti:

        Potuttaa on rennon puhekielen sana, ja uskoisin , että tuttu koko Suomessa. En tiedä alkuperää, mutta luulisin, että kun halutaan välttää vituttaa-verbiä, joka ainakin minun ikäpolveni naisen suussa kuulostaisi sopimattomalta , on otettu käyttöön äänneasultaan samantapaisia: potuttaa, ketuttaa, hatuttaa.

        Minusta tuntuu, että se potuttaminen on vanhempaa perua kuin tämä sukupuolielinlähtöinen verbi.
        Muistan aivan lapsuudessani jo kuulleeni, että ihmisiä aina silloin tällöin potutti.
        Kun joku pottuili jollekulle, se saattoi potuttaa niin paljon, että toinen maksoi potut pottuina.

        Sitä toista teonsanaa en kuullut koskaan käytettävän, vaikka melko suorsanaista ulosantia naapuristossamme harjoitettiinkin.


      • JukuP
        Mallamargareetta kirjoitti:

        Potuttaa on rennon puhekielen sana, ja uskoisin , että tuttu koko Suomessa. En tiedä alkuperää, mutta luulisin, että kun halutaan välttää vituttaa-verbiä, joka ainakin minun ikäpolveni naisen suussa kuulostaisi sopimattomalta , on otettu käyttöön äänneasultaan samantapaisia: potuttaa, ketuttaa, hatuttaa.

        "Ketut, ... siellä mitään ole!"


      • 'pottu'

        tarkoittaa sekä perunaa, että viinapulloa(potti).
        "asiat menevät pottuun, pottua päin, epäonnistuvat, menevät hullusti".
        Tuostahan suoraan johtuisi potuttaminen, ei siis olekaan kyse perunasta?

        'Nykysuomen Sanakirja'


      • Potti = pullo
        'pottu' kirjoitti:

        tarkoittaa sekä perunaa, että viinapulloa(potti).
        "asiat menevät pottuun, pottua päin, epäonnistuvat, menevät hullusti".
        Tuostahan suoraan johtuisi potuttaminen, ei siis olekaan kyse perunasta?

        'Nykysuomen Sanakirja'

        ja pottu on peruna.


      • siitä kuitenkin
        Potti = pullo kirjoitti:

        ja pottu on peruna.

        kertoo Nykysuomen Sanakirja.
        Kyllä itse olen kuullut kerrotun, että joskus aikoinaan ostettiin viinapottu.


    • Katicat2

      Karjalainen ruoka:

      Pottilohko (sianliha-juuresvuoka)
      Ainekset

      * 8 -10 perunaa
      * pala lanttua
      * 2 porkkanaa
      * 1/2 kg sianlapaa tai etuselkää
      * 1 sipuli
      * 1 tl suolaa
      * 10 maustepippuria
      * 1 laakerinlehti
      * noin 1/2 l vettä

      Valmistus
      1. Kuori ja lohko perunat, lanttu ja porkkanat. Porkkana ja lanttu hieman pienemmiksi lohkoiksi, sillä ne kypsyvät hitaammin. Kuori ja lohko myös sipuli.
      2. Paloittele liha annospaloiksi.
      3. Lado ainekset kerroksittain mausteiden kanssa korkeahkoon uunivuokaan tai pataan. Kaada vettä päälle sen verran, että ainekset juuri peittyvät.
      4. Hauduta pottilohkoa uunin alaosassa 150 - 175 asteessa noin kaksi tuntia. Lisää tarvittaessa välillä vettä.
      5. Pottilohkon seuraksi sopii reilu ruisleipä ja voi.

      Lähde: reetta.net

      • ent.kattcic

        Ei peruna mikään mitätön puheenaihe ole jepulis alias et cetera
        älkää ihmeessä perunaa puheenaiheenakaan halveksiko


      • pilvi*
        ent.kattcic kirjoitti:

        Ei peruna mikään mitätön puheenaihe ole jepulis alias et cetera
        älkää ihmeessä perunaa puheenaiheenakaan halveksiko

        paljonkin asiaa, ja olinkin toivonut uusia reseptejäkin, mutta ei voi mitään. Homejuustoperunatkin on ihan herkkua uunissa, samoin viipaleperunat kolmen juuston kermassa uunissa on ihanaa.


      • 1-Katleija
        pilvi* kirjoitti:

        paljonkin asiaa, ja olinkin toivonut uusia reseptejäkin, mutta ei voi mitään. Homejuustoperunatkin on ihan herkkua uunissa, samoin viipaleperunat kolmen juuston kermassa uunissa on ihanaa.

        Perunasta löytyy vaikka kahteen ketjuun yht'aikaa juttua, jos peruna maistt paremmalta kuin makaroooni.


      • 18 + 4
        1-Katleija kirjoitti:

        Perunasta löytyy vaikka kahteen ketjuun yht'aikaa juttua, jos peruna maistt paremmalta kuin makaroooni.

        Peruna oli hyvä paperiliima, sodanjälkeen piti sitä luovaa ja kehittävää ajattelua viljellä paljonkin.
        Puoliraaka peruna oli hyvä liima, sillä liimailtiin kuvia itseleikattuihin kortteihin, ja se pahvi saatiin Sirkku sokeritopasta, tehtiin pelikorttejakin.
        Kukkia ja kuvia leikattiin sanomalehdistä, kirjaimia ja sanojakin sieltä siirrettiin kun jollekin koulukaverille tehtiin nimi- tai syntymäpäivä korttia.
        Perunasta on moneksi, meillä pottumuusit, keitetyt perunat ja kaikki keitot ainakin melkein tehdään perunan kanssa.


      • @skartelija
        18 + 4 kirjoitti:

        Peruna oli hyvä paperiliima, sodanjälkeen piti sitä luovaa ja kehittävää ajattelua viljellä paljonkin.
        Puoliraaka peruna oli hyvä liima, sillä liimailtiin kuvia itseleikattuihin kortteihin, ja se pahvi saatiin Sirkku sokeritopasta, tehtiin pelikorttejakin.
        Kukkia ja kuvia leikattiin sanomalehdistä, kirjaimia ja sanojakin sieltä siirrettiin kun jollekin koulukaverille tehtiin nimi- tai syntymäpäivä korttia.
        Perunasta on moneksi, meillä pottumuusit, keitetyt perunat ja kaikki keitot ainakin melkein tehdään perunan kanssa.

        Perunasta voi tehdä kangaspainantaan, merkkejä vuolemalla haluttu kuvia raakaan perunaan, kestää useita hyvin kun ei käsittele kovalla kädellä.


        Pakko ihmetellä mitä mahtaa uuden opin mukaan olla 5 1...kun se EI ole 6


      • höpereissön
        ent.kattcic kirjoitti:

        Ei peruna mikään mitätön puheenaihe ole jepulis alias et cetera
        älkää ihmeessä perunaa puheenaiheenakaan halveksiko

        tunnetteko perunan? tunnetteko nauriin etc.


      • poonav...u
        höpereissön kirjoitti:

        tunnetteko perunan? tunnetteko nauriin etc.

        perunasta valmistettu viina on laitettu viinapottu nimiseen pulloon.


      • p santtu
        18 + 4 kirjoitti:

        Peruna oli hyvä paperiliima, sodanjälkeen piti sitä luovaa ja kehittävää ajattelua viljellä paljonkin.
        Puoliraaka peruna oli hyvä liima, sillä liimailtiin kuvia itseleikattuihin kortteihin, ja se pahvi saatiin Sirkku sokeritopasta, tehtiin pelikorttejakin.
        Kukkia ja kuvia leikattiin sanomalehdistä, kirjaimia ja sanojakin sieltä siirrettiin kun jollekin koulukaverille tehtiin nimi- tai syntymäpäivä korttia.
        Perunasta on moneksi, meillä pottumuusit, keitetyt perunat ja kaikki keitot ainakin melkein tehdään perunan kanssa.

        Me isonperheen penskat paistoimme ohuita perunaviipaleita puuhellan levyillä pulavuosina. Ripoteltiin päälle hienoa suolaa. Hyvää ja halpaa säännöstelyajan purtavaa.


      • että ..
        poonav...u kirjoitti:

        perunasta valmistettu viina on laitettu viinapottu nimiseen pulloon.

        viinapottu on viinapullo, jonka sisus on sitten tehty mistä milloinkin.


      • hohhoijjjaaaa
        että .. kirjoitti:

        viinapottu on viinapullo, jonka sisus on sitten tehty mistä milloinkin.

        Kuka jaksaa nostaa vanhoja ketjujansa tänne?
        Kiusahan se on pienikin kiusa!


      • tarvita,
        hohhoijjjaaaa kirjoitti:

        Kuka jaksaa nostaa vanhoja ketjujansa tänne?
        Kiusahan se on pienikin kiusa!

        jokainenhan siihen pystyy. Miksi, en tiedä. Eikö täällä ollut pottu-ketjuja jo huru mykket.


      • kai...
        tarvita, kirjoitti:

        jokainenhan siihen pystyy. Miksi, en tiedä. Eikö täällä ollut pottu-ketjuja jo huru mykket.

        taas potusta puhumaan, joku kai siitä suuttui.


    • i_a

      Puoli kiloa raakaa perunaa, puoli kiloa hirvenvasan maksaa, iso sipuli lihamyllystä. Suolaa ja pippuria, pari munaa ja vohvelipannun kautta lautaselle puolukkasoseen kera... Jässällämmm!!!

    • pottunen.

      Vaikka onkin 4 vuotta vanha aloitus, niin sukulaisissa etelässä syötiin peruja.

      • rautavaaran pka

        Sodan jälkeen perheissä oli paljon lapsia, ruokaa ei riittänyt aina riittävästi. Äiti sanoi, että raakaperunasiivuja voi paistaa puulieden levyillä.
        Näillä me usein välipalat kuitattiin. Päälle hiukan hienoa suolaa, ja hyvää oli.


      • maiskis..
        rautavaaran pka kirjoitti:

        Sodan jälkeen perheissä oli paljon lapsia, ruokaa ei riittänyt aina riittävästi. Äiti sanoi, että raakaperunasiivuja voi paistaa puulieden levyillä.
        Näillä me usein välipalat kuitattiin. Päälle hiukan hienoa suolaa, ja hyvää oli.

        Sukulaismies muisteli lapsuuttaan, merenrannan kalastavia kun olivat, paistoivat puuhellan levyllä ison lohen nahan rapeaksi.
        Hyvää kertoi olleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      143
      1892
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1477
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      91
      1285
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1272
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1195
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1081
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      997
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      46
      977
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      952
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe