ANKKOJEN KASVATUKSESTA TIETOJA

KAIVATAAN

Tähän olisi kiinnostusta,
mutta tietoa vähemmän.
Miten näitä kasvatetaan?
Mikä on ankanmunan hinta nykyään, onko kappale- vai kilohinta?

Olen kuullut että ovat todella kiukuisia otuksia, ja jopa koirat ja kissatkin saavat kyytiä,
itsekkin olen juossut lapsena niitä pakoon.

Ja mikä on se oikea kutsumanimi?: Ankka vai Hanhi?
Suloisia lintuja, ainakin minun milestäni, mutta lisätietoja kaivattaisiin.

26

5819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekijä on

      että ovat vesilintuja molemmat. Suosittelen ensin tunnistamaan eri lajit. Ankka on ankka ja hanhi on hanhi.Sulla on mennyt jo alkuvaiheessa vellit ja puurot sekaisin. Hae kirjastosta tai netistä tunnistusohjeet että tunnistat ensin kumpi elukka on kyseessä.
      Täytyy ensin osata eroittaa elukka toisesta ennen kun ankanmunia myyt ja niitä ei myydä vielä missään yleisesti, sitten tutustut eviran määräyksiin ja salmonella testeihin,lintuinfluenssan takia määrättyihin sisälläpitopaikkoon ym ym...
      Jos et osaa googlettaa, ÄLÄ edes ajattele ottaa.

      • taas tuli

        joku tosi neropatti linjoille lässyttämään.
        Jos et tuon parempia neuvoja osaa antaa, niin sulje tietsikka, ja mene päiväunille.
        Kiitos.


      • että keskustelu palstalla
        taas tuli kirjoitti:

        joku tosi neropatti linjoille lässyttämään.
        Jos et tuon parempia neuvoja osaa antaa, niin sulje tietsikka, ja mene päiväunille.
        Kiitos.

        opetellaan ensin eroittamaan ankat hanhista ja sitten revitään essee perään ankkojen kasvatuksesta ja "munien " myynnistä. Haloo, pöljä, kehoitin menemään kirjastoon hakemaan tietoa jos ei älyä hakea koneelta. Sulla nyt ei edes irronnut edes sekään vertaa. Ei näitä "kasvattamisia" opetella missään netti palstoilla kun ollaan siinä jamassa ettei osata edes kirjoittaa mistä eläinlajista on kysymys. Suksi sinä vittupää suolle ja sukella syvälle.


      • häh,mitä,häh???
        että keskustelu palstalla kirjoitti:

        opetellaan ensin eroittamaan ankat hanhista ja sitten revitään essee perään ankkojen kasvatuksesta ja "munien " myynnistä. Haloo, pöljä, kehoitin menemään kirjastoon hakemaan tietoa jos ei älyä hakea koneelta. Sulla nyt ei edes irronnut edes sekään vertaa. Ei näitä "kasvattamisia" opetella missään netti palstoilla kun ollaan siinä jamassa ettei osata edes kirjoittaa mistä eläinlajista on kysymys. Suksi sinä vittupää suolle ja sukella syvälle.

        Älä nyt tosiaankaan ala mulle, typerys.

        Ensinnäkin, mikä saa sinut luulemaan että alkaisin kasvattamaan ankkoja/hanhia?
        Minähän vain kysyin näistä eläimistä.
        Ja se mitä keneltäkin irtoo, on sinun puoleltasi aika heikkoa antia,
        kirjoitusvirheistäsi päätellen, en uskoisi sanaakaan mitä sinun suustasi/sormistasi näille sivuille irtoaa.

        Sitten huomauttaisin sinua siittä,
        että näitä sivuja lukevat myöskin lapset, joten olisiko aiheellista siivota sitä suurta suuvärkkiään.

        En tietenkään tiedä, millaisen kasvatuksen olet saanut, tai millainen on tällä hetkellä lääkityksesi,
        vai oletko kenties jättänyt muutaman tabun väliin.
        Hohhoijaa, ota lomaa omasta elämästäsi, ja koita tulla toimeen muitten ihmisten kanssa.

        Suosittelisin tarkistamaan reseptisi,
        hymyileminen ei satu, kokeile joskus.


      • pikkuista
        häh,mitä,häh??? kirjoitti:

        Älä nyt tosiaankaan ala mulle, typerys.

        Ensinnäkin, mikä saa sinut luulemaan että alkaisin kasvattamaan ankkoja/hanhia?
        Minähän vain kysyin näistä eläimistä.
        Ja se mitä keneltäkin irtoo, on sinun puoleltasi aika heikkoa antia,
        kirjoitusvirheistäsi päätellen, en uskoisi sanaakaan mitä sinun suustasi/sormistasi näille sivuille irtoaa.

        Sitten huomauttaisin sinua siittä,
        että näitä sivuja lukevat myöskin lapset, joten olisiko aiheellista siivota sitä suurta suuvärkkiään.

        En tietenkään tiedä, millaisen kasvatuksen olet saanut, tai millainen on tällä hetkellä lääkityksesi,
        vai oletko kenties jättänyt muutaman tabun väliin.
        Hohhoijaa, ota lomaa omasta elämästäsi, ja koita tulla toimeen muitten ihmisten kanssa.

        Suosittelisin tarkistamaan reseptisi,
        hymyileminen ei satu, kokeile joskus.

        kun meni hermo....
        Parempi että pysyt elikoista erossa. Oman tyhmyytesi paljastit jo keskustelun avauksessa...
        Vara Kaanin kanssa samaa mieltä Aku Ankasta. Mistä saisi sellaisia ankkoja millä olisi tuo takki päällä, mitä rotua ne on.

        Moro, osta poro.


    • Vara Kaani

      Aku ankka on ainakin valkoinen, olen nähnyt lehdessä kuvia, lisääntymisestä en tiedä kun kaikki ovat veljenpoikia ...

      • päätelty...

        ...jopa sellaiselta, joka ei edes tiedä mikä on laaman jälkeläinen oikealta kutsumanimeltään,
        heh,heh,hee...


      • Vara Kaani
        päätelty... kirjoitti:

        ...jopa sellaiselta, joka ei edes tiedä mikä on laaman jälkeläinen oikealta kutsumanimeltään,
        heh,heh,hee...

        Eikös siinä ollut kyse Alpakasta ...


    • äyskäri

      .. on maailman paras kakkujen leivontamuna. Ankat ja hanhet ovat eri eläinlajeja, ja luulen että hanhia olet juossut pakoon. Siitosmunat kappalehintaan, elintarvikkeeksi menevät munat kilohintaan. Kasvatus ja munantuotanto kannattavuuden rajoilla lintuinfluenssan hysterisoinnin vuoksi

      • meni metsään

        toisellakin oli sarvet.
        Kummasta päästä se muna tulee? Muniiko poika anhanit yhtä paljon?


      • suosiolla
        meni metsään kirjoitti:

        toisellakin oli sarvet.
        Kummasta päästä se muna tulee? Muniiko poika anhanit yhtä paljon?

        Southparkissa ja joulukakassa.


      • juuri tämmöisiä tietoja

        kaipailinkin.
        Ja vielä hienompaa olisi, jos joku voi kertoa omakohtaisista kokemuksista.


      • munamaalari

        Moi!

        Jos ankanmuna on paras leivontamuna, niin mistä niitä saa ostaa? Käytän tyhjennettyjä munia (toistaiseksi vain kanan) myös maalaamiseen.
        Kiitos vinkistä! Voit laittaa vaikka tekstarilla: 050 5303350.


    • """""

      No mutta lapset,
      ei kannata ruveta riitelemään, ja käyttämään rumia sanoja.
      Mielestäni tuo kysymys ankkojen kasvatuksesta on ihan mielenkiintoinen.
      Minun kotonani oli ankkoja kun olin alle kouluikäinen, ja aikaa siittä on n. 65 vuotta.
      Silloin ankat saivat tietenkin mennä kaakertaa omissa oloissaan,
      pääsivät navettaan omaan pesäänsä ja sitten taas ulos, ja lammelle uimaan ihan niin kuin itse halusivat.
      Nyt onkin käytäntö toinen, kun on nämä lintuinfluenssat yms.(liekö tuossakin kirjoitusvirhe näin vanhalta)
      Äitini käytti ankan munia leivontaan, ja isä taas piti niistä erityisesti paistettuna, muistan myös kuinka me lapset söimme ankan munia keitettynä,
      ja olivat hyviä.
      Äitimme myös myi ankan munia kyläkauppiaalle, joka sitten vei niitä kaupunkilaisrouville.
      Ankanmunilla käytiin ennen myös vaihtokauppaa, eli rahaa ei tarvinnut olla, kun ostokset sai maksaa tai vaihtaa ankanmumilla,
      saimme naapurista ternimaitoa ankanmunia vastaan, sekä joskus jopa naudanlihaa, porsaanlihaa ja ja lammasta myös.
      Se oli oikein hyvää aikaa minun elämässäni.
      Kyllä sitä aikaa on ikävä,
      mutta mikään ei enään ole niin kuin ennen.

      • Vara Kaani

        Taitaa, vaan olla niin, että aika kultaa muistot ...

        Elämä pienissä mökeissä oli toisinaan aika ankeaa, vaikka kaikkihan oli köyhiä, joten siinä mielessä siinä ei ollut ihmettelemistä ...

        Ehkä ihmiset huolehti toisista enempi, se taisi olla pakko kun yhteiskunta ei huolehtinut, suku huolehti omistaan.


      • sepevaan
        Vara Kaani kirjoitti:

        Taitaa, vaan olla niin, että aika kultaa muistot ...

        Elämä pienissä mökeissä oli toisinaan aika ankeaa, vaikka kaikkihan oli köyhiä, joten siinä mielessä siinä ei ollut ihmettelemistä ...

        Ehkä ihmiset huolehti toisista enempi, se taisi olla pakko kun yhteiskunta ei huolehtinut, suku huolehti omistaan.

        ei se suku ainakaan kuusikymmentä luvulla huolehtinut omistaan. Meilläkin tätit ja setät kyttäsivät mummon perintöä. Sai sitä ihmetellä pienenä vekarana kun serkku kertoi isansä ja äitinsä puuhista.

        Mukavaa aikaahan se lapsuus oli. Sai alaikäisetkin kaupasta kaljaa ja tupakkaa, eikä kukaan kysellyt perään. Ja kun ei ollut rahaa ostaa tupakkaa, niin varastettiin sitten serkun kanssa papalta. Jäätiin sitten kerran kiinni ja serkku sai selkäänsä, minä en... Oli se lapsuus sitten niin onnellista aikaa, ihan ilolla muistelee.

        Nykyään kaikilla puristaa päästä. Pitäisi otta asiat paljon rennommin. Olenkin yrittänyt, mutta akka on siinä jonkinlaisena esteenä. Ei vain tahdo ymmärtää, ettei kaikia asioita voi tehdä yhtenä päivänä...

        Ankkoja ja hanhia ei muuten meillä ole ollut edes ruokapöydässä. Kalkunaa kylläkin ja sillä on kuulemma terävä nokka kaksi jalkaa. Akka sano, kun riiputti sitä paistopussissa uuniin, että ne kaksi tynkää kylissä olisi olleet joskus siiven tapasia.


    • Hanhet on niitä isoja ja äkäsiä :) ankat o semmosia enemmän sorsan näkösiä ja ei-agressiivisia :)
      Meillä oli joskus hanhi ja sille syötettiin muistaakseni ohraa, tosin se tykkäs varastaa kissanruokaa, ja varotti aina pihaan tulevista autoista hirveenä kaakattamalla :)

      • laji pitää tietää

        ensinmäiseksi ennenkuin edes harkitsee niitä ottavansa.Ja jokseekin köyhällä pohjalla ollaan jos täällä yritetään selittää elukan pidosta muisti pohjalla ja kun ei edes se laji ole kyselijällä tiedossa...
        Molempia on talossa ja eroavat aika paljon toisistaan. Hanhen kiukkuisuudesta, että urbaani legenda, jos sen lemmikiksi ottaa, pihan perällä hylättynä se sitten onkin sitä. Samoin kuin koira, siitäkin saa narun jatkeena pihan perällä aika mielenkiintoisen...
        Ensin sinun täytyy ymmärtää että molemmat tarvitsevat vettä, minimissään pään kastamiseen, myös talvella, ja sotkua tulee, paljon.


      • voi ihmisiä...
        laji pitää tietää kirjoitti:

        ensinmäiseksi ennenkuin edes harkitsee niitä ottavansa.Ja jokseekin köyhällä pohjalla ollaan jos täällä yritetään selittää elukan pidosta muisti pohjalla ja kun ei edes se laji ole kyselijällä tiedossa...
        Molempia on talossa ja eroavat aika paljon toisistaan. Hanhen kiukkuisuudesta, että urbaani legenda, jos sen lemmikiksi ottaa, pihan perällä hylättynä se sitten onkin sitä. Samoin kuin koira, siitäkin saa narun jatkeena pihan perällä aika mielenkiintoisen...
        Ensin sinun täytyy ymmärtää että molemmat tarvitsevat vettä, minimissään pään kastamiseen, myös talvella, ja sotkua tulee, paljon.

        Niin siis en ymmärrä miksi ottaa pulttia jos toinen kysyy asiallisesti joidenkin eläinten kasvatuksesta, sama se erottaako hirven tai sian, mutta se ketä kysyy on kerran tyhmä, se joka ei kysy on aina tyhmä.. :) Kyllä itselläni nousee tämän tästä kysymyksiä eri aloilta, ja en silti ole silloin juuri menossa pankkiin hakemaan lainaa kyseiseen ammatin harjoittamiseen. Jos on täys järkinen aikuinen ihminen ja ei osaa sanoa mitään toiselle häntä edistääkseen niin voisi olla vastaamatta.


    • ...eli tässä taas nähdään,miten Suomi-palsta meni uudistuksen myötä piloille. Suurin osa vastauksista on omituisia kiroiluja asian ulkopolelta.
      Ankat on ihan mukavia ja sotkuisia kavereita. Meidän akka-ankka alkoi hautoa pensaassa ja ukko otti minut "jalkavaimokseen",makasi rapunpielessä ja odotti kaiket päivät rakastaan ulos. Sitten munat kuoriutuivat ja menetin asemani,kun ankkaperhe lähti joelle.(Minkki tappoi melkein kaikki poikaset).
      Hanhia ostin kiertävältä poikaskauppiaalta. Ajattelin naiivisti,että kun niitä kädestä syötän,niistä EI VOI tulla vihaisia. HAA,ei todellakaan auttanut. Seuraavana talvena käsivarteni olivat koko ajan mustelmilla,kun ruokin niitä ja sain kolme vihaista puraisua per ruokintakerta.
      Vuosi riitti hanhifarmarina,mutta vahtikoiraa ei olisi sinä aikana tarvinnut,eikä varkaita tarvinnut pelätä.
      Kummankin munat olivat mainioita leipomisessa ym

      • topi!

        olen yrittänyt googlettaa tietoa ankoista, huonolla menestyksellä.

        tuotantoeläimenä löytyy jonkin verran, mutta kun itse ajattelin lähinnä lemmikiksi ja mahdollisimman luomuna elävän ja syövän. ehkä pataankin kelpaisi :P
        tällaista tietoa ja kokemusa en tahdo nyt löytää. oliskos linkkivinkkejä tähän opiskeluun?


      • Ronja-Aliisa
        topi! kirjoitti:

        olen yrittänyt googlettaa tietoa ankoista, huonolla menestyksellä.

        tuotantoeläimenä löytyy jonkin verran, mutta kun itse ajattelin lähinnä lemmikiksi ja mahdollisimman luomuna elävän ja syövän. ehkä pataankin kelpaisi :P
        tällaista tietoa ja kokemusa en tahdo nyt löytää. oliskos linkkivinkkejä tähän opiskeluun?

        Hei,
        Minulla on myskejä. Toista viikkoa nyt ovat.
        Niitä hoidetaan kuten ankkoja, mutta pitää olla orsia ja lammikko ei ole pakollinen.
        Kannattaa harkita näitäkin, koska eivät sotke niin paljon.
        Täällä on matskua niistä mitä olen löytäny
        http://karppausjaperhe.blogspot.com/search/label/Myskiankka


      • topi!
        Ronja-Aliisa kirjoitti:

        Hei,
        Minulla on myskejä. Toista viikkoa nyt ovat.
        Niitä hoidetaan kuten ankkoja, mutta pitää olla orsia ja lammikko ei ole pakollinen.
        Kannattaa harkita näitäkin, koska eivät sotke niin paljon.
        Täällä on matskua niistä mitä olen löytäny
        http://karppausjaperhe.blogspot.com/search/label/Myskiankka

        no nyt nappas :)

        ankkoja jo toisaalla opiskellut ja hiukan mietityttänyt tuo sotkuisuus.

        näähän on tosi mukavan oloisia. ja nyt hakeen tietoo reviiristä että pysyisivätkö pihassa ilman aitausta :)


      • Ronja-Aliisa
        topi! kirjoitti:

        no nyt nappas :)

        ankkoja jo toisaalla opiskellut ja hiukan mietityttänyt tuo sotkuisuus.

        näähän on tosi mukavan oloisia. ja nyt hakeen tietoo reviiristä että pysyisivätkö pihassa ilman aitausta :)

        Hei,
        Se mistä hain kertoi, että pysyivät kuten kanatkin.
        Etttä heillä on se oma reviiri, mutta eivät kauas karkaa.
        Ja kesyyntyvät kuulemma helpommin kuin ankat ja ovat muutenkin kesympiä.
        Minulla kesyyntyvät kokoajan.
        Uros meinasi jo kädestä leivän ottaa :)

        Meillä on ollut 10v ankkoja joskus aikoinaan.
        Eihän mulla näitä myskejä kauaa ole ollut, mutta tällä kokemuksella vaikuttavat mukavemmilta.
        Siis juuri talvella. Kesäisin menee ankkakin, mutta talvella tuo sotku on niin ikävä.
        Myski myös laiduntaa enemmän.
        Tuo lentäminen voi olla vain ikävää jos ei halua niitä joka paikkaan. ankalle kun riittää pikku aita.
        Meillä koira paimentaa elukat pois etupihalta, joten se ei ole ongelma.


    • marlos

      Hommasin noita myskejä mutta sotkevat omasta mielestä enemmän.Ja ruokaa menee paljon eikä muniakaan oo näkyny.Hienoja elukoita http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.korkeasaari.fi/service.cntum?serviceType=picture&documentName=129840/myskiharka2.jpg&imgrefurl=http://www.korkeasaari.fi/myskiharka&h=288&w=324&sz=197&tbnid=K2ueyZi95ljKRM:&tbnh=105&tbnw=118&prev=/images?q=myskihärkä&zoom=1&q=myskihärkä&hl=fi&usg=__29ZCBSsGVAdePnk1voGlHJJ-A4g=&sa=X&ei=OHqTTbDPOdCSOtWY-cgH&sqi=2&ved=0CFMQ9QEwCA

    • xdj

      lkokokmdofhlh,lp,p lplplpgkdpro k, dsaröawörawörwåröråöeåör lol lol lol lol lol lol lol xdxdxddxdxdxdxdxddxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxdxd

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe