ei kuukautisia

8 kk

taas yksi, jolla on kuukautiset "vähän" myöhässä. Olen kyllä jo hyväksynyt sen, että tämä on tätä eikä se edes ole epänormaalia (ainakaan kun olen vasta 17 v.), mutta tällainen kysymys tässä heräsi: Ennen kuukautisiahan on aina vähän rinnat kipeät ja paakkuiset jne. Mutta minulla tätä on jatkunut jo pari kuukautta. Jos on ns. hidaskierto, niin kestääkö silloin nämä pms oireet (eikös se ole niiden nimi?) myös pitempään? Onko teillä mitään kokemuksia asiasta? Otan myös neuvot mielelläni vastaan :) Kiitos

10

796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

jos sulla ei siis ikinä vielä ole ollu kuukautisia ja olet jo 17-vuotias, niin olisi kyllä syytä käydä gynekologilla.
      pms-oireet on hyvin yksilöllisiä, kaikilla niitä ei edes ole. en kyllä välttämättä luokittelisi rintojen arkuutta pms-oireeksi. mutta katso seuraava linkki, siellä on aika hyvin tietoa pms-oireista.
      http://www.verkkoklinikka.fi/?page=9378729&id=5281691

mutta mene tosiaan käymään lääkärillä jos sulla ei vielä kuukautiset ole alkaneet, ja jos menet, niin mene ihmeessä ihan gynelle, jos vaan varaa on.

• alkuperäiseltä kirjoittajalta

siis ei, nyt ymmärsit väärin siis minulla alkoivat ne kuusi vuotta sitten, mutteivät kyllä koskaan ole olleet säännölliset, mutta tämä 8 kuukautta on kyllä jo aika paljon :)

• nalle22
        alkuperäiseltä kirjoittajalta kirjoitti:

siis ei, nyt ymmärsit väärin siis minulla alkoivat ne kuusi vuotta sitten, mutteivät kyllä koskaan ole olleet säännölliset, mutta tämä 8 kuukautta on kyllä jo aika paljon :)

joo, lukihan tossa otsikossakin että 8kk...no, enpä taas lukenut tarkkaan.
        kuitenkin kun sulla on kuukautiset ollut noinkin kauan, ja tauko on jo noin pitkä, niin olisi sun silti hyvä käydä lääkärissä, katsomassa että kaikki on kunnossa. todennäköisesti kyse on jostain hormonihäiriöstä, mutta hyvä sun silti olisi siellä käydä. joillakin saattaa olla pitkiäkin taukoja, varsinkin alkuvaiheessa, ja vaikka olis säännöllinen kierto, niin kyllä mä odottaisin ehkä 2-3kk ennen ku lekuriin menisin, mutta niinkun sanoit, niin toi 8kk on tosiaan pitkä aika.

• lääkäriin.
        alkuperäiseltä kirjoittajalta kirjoitti:

Jos sulla on menkat alkaneet jo 6 vuotta sitten mutta nyt ei ole 8:aan kuukauteen mitään tapahtunut, on tosiaankin syytä varata aika lekurille. Ilmeisesti sulla on joku hormonihäiriö, ja sen saa hoidettua kuntoon lääkityksellä. Turha odotella, sillä tuossa iässä ja jos menkat on kuitenkin ekan kerran tulleet jo 6 vuotta sitten, sinulla pitäisi olla ihan normaali kierto.

Ei tosiaan mikään leikin/naurun asia...tuo ei ole normaalia, ja voi johtua jostain minkä vain lääkäri saa selville.

Itellä epäsäännölliset menkat, mulla ilman e-pillereitä kierto 36-42 päivää, pilsuja olen syönyt nyt 7 vuotta.

• alkuperäiseltä taas
        lääkäriin. kirjoitti:

Jos sulla on menkat alkaneet jo 6 vuotta sitten mutta nyt ei ole 8:aan kuukauteen mitään tapahtunut, on tosiaankin syytä varata aika lekurille. Ilmeisesti sulla on joku hormonihäiriö, ja sen saa hoidettua kuntoon lääkityksellä. Turha odotella, sillä tuossa iässä ja jos menkat on kuitenkin ekan kerran tulleet jo 6 vuotta sitten, sinulla pitäisi olla ihan normaali kierto.

Ei tosiaan mikään leikin/naurun asia...tuo ei ole normaalia, ja voi johtua jostain minkä vain lääkäri saa selville.

Itellä epäsäännölliset menkat, mulla ilman e-pillereitä kierto 36-42 päivää, pilsuja olen syönyt nyt 7 vuotta.

Saat sen kuulostamaan kyllä jo aika pelottavalta... Tuota oikeastaan tarkoitukseni ei ollut alunperin kysyä neuvoja, että mitä pitäisi tehdä. Kiitos kuitenkin :)

Olen vaan kuullut, että voi olla ns. hidaskierto ja kysyin, että kestääkö silloin myös kaikki muut kuukautisiin liittyvät jutut kauemmin...

Tuli tuossa vaan sinun viestistäsi mieleen, että voiko se, että ei tee mitään vaikuttaa niin, että mikään hoito ei myöhemmin enää auta? Siis että pitäisikö jotain hormoneita alkaa syömään heti, että ne auttaisivat?

• niiskuneitiliini
        alkuperäiseltä taas kirjoitti:

Saat sen kuulostamaan kyllä jo aika pelottavalta... Tuota oikeastaan tarkoitukseni ei ollut alunperin kysyä neuvoja, että mitä pitäisi tehdä. Kiitos kuitenkin :)

Olen vaan kuullut, että voi olla ns. hidaskierto ja kysyin, että kestääkö silloin myös kaikki muut kuukautisiin liittyvät jutut kauemmin...

Tuli tuossa vaan sinun viestistäsi mieleen, että voiko se, että ei tee mitään vaikuttaa niin, että mikään hoito ei myöhemmin enää auta? Siis että pitäisikö jotain hormoneita alkaa syömään heti, että ne auttaisivat?

Hei. Mielestäni ei ole syytä paniikkiin, eikä minkäänlaiseen hysteriaan. Voit toki käydä lääkärillä mielenrauhasi säilyttämiseksi, mutta todennäköisesti määrävät sinulle vain keltarauhashormonikuurin. No, toisilla varmaan apu löytyy myös tuosta keltarauhas- eli progesteronihormonista. Tuollainen kuukautisten poisjääntihän nyt voi johtua kovin monesta seikasta.

Minulla myöskin on aiheesta omakohtaista kokemusta. Lopetin taannoin e-pillereiden napsimisen ikävien sivuoireiden takia. Kuukautisia ei kuitenkaan ruennut kuulumaan. Siinä puolen vuoden kuluttua kävin lekurilla ja keltarauhaskuurihan sitä sitten tuli syötyä, menkkojen käynnistämiseksi. No, pillereiden avulla "kuukautiset" tulivat kolme kertaa, juuri sen aikaa, kunnes kuuri oli syöty. Ja taas, ei menkkojan. Aloin asennoitua tilanteeseen kuvittelemalla, että menkkoja ei enää koskaan tule. Mutta mutta, ihme tapahtui. Kuukautiset alkoivat kuitenkin itsestään, puolentoistavuoden kuluttua e-pilleriden lopettamisesta. Homma vaan otti oman aikansa..

• vähän kaikkeen
        alkuperäiseltä taas kirjoitti:

niin, ensinnäkin: Jos on ns. hidas kierto, pms-oireet voivat olla voimakkaampia ja kestää pidempään. Mutta: hidas kierto ei ole noin hidas, naisella, ihan fyysisen terveydn vuoksi, tulisi olla menkat vähintään joka toinen kuukausi. Kierto tasoitetaan keltarauhashormonilla. Eli: asiaan tulee tarttua mahdollisimman nopeasti, jotta naisen kehitys ja kasvu sekä esim. luusto pysyy kunnossa. mitä nopeammin, sen parempi. Tuskin sinulla nyt mitään peruuttamatonta on tapahtunut, mutta 8 kk on jo kauan, mene lääkäriin.

• alkuperäiseltä
        vähän kaikkeen kirjoitti:

niin, ensinnäkin: Jos on ns. hidas kierto, pms-oireet voivat olla voimakkaampia ja kestää pidempään. Mutta: hidas kierto ei ole noin hidas, naisella, ihan fyysisen terveydn vuoksi, tulisi olla menkat vähintään joka toinen kuukausi. Kierto tasoitetaan keltarauhashormonilla. Eli: asiaan tulee tarttua mahdollisimman nopeasti, jotta naisen kehitys ja kasvu sekä esim. luusto pysyy kunnossa. mitä nopeammin, sen parempi. Tuskin sinulla nyt mitään peruuttamatonta on tapahtunut, mutta 8 kk on jo kauan, mene lääkäriin.

Te olette kyllä niin ihanan eri mieltä kaikesta :D Kiitos joka tapauksessa kaikista mielipiteistänne ja neuvoista - vaivannäöstä. Pidän eniten neuvosta jäädä odottamaan (=Niiskuneitiliini olet ihana! :D): koko keho on kuitenkin tuntunut jo tammikuusta lähtien ihan siltä kuin se valmistautuisi kuukautisiin (viime aikoina mielialat vaihdelleet kuin murrosikäisenä ja mainitsemani rintojen herkkyys ym.). Olin alunperin mielessäni päättänyt, että menisin lääkäriin puolen vuoden jälkeen, mutta...

Niin ja sitten mitään pillereitä en haluaisi rueta syömään, kun kuitenkin kiistellään, että miten ne vaikuttavat lastensaantiin jne. (minähän siis ehdottomasti haluan niin tai haluaisin :S saada lapsia). Ja sitten hormoneistahan KAI (?) menee enemmän tai vähemmän sekaisin, siis että tunteet heittelee, ja sekään ei kyllä sitten innostaisi yhtään. Ja minun käsittääkseni noiden kahden lisäksi lääkärin on vähän vaikea tehdä mitään muuta, joten ymmärrätte, että ei oikein sinne menokaan innosta...

Viimeiselle kirjoittajalle: Miten niin "naisen kehitys ja kasvu sekä esim. luusto pysyy kunnossa"? Minä kun luulin, etten ole enää muutamaan vuoteen kasvanut kun mahan ja reisien-ympäriltä...?

• se edellinen
        alkuperäiseltä kirjoitti:

Te olette kyllä niin ihanan eri mieltä kaikesta :D Kiitos joka tapauksessa kaikista mielipiteistänne ja neuvoista - vaivannäöstä. Pidän eniten neuvosta jäädä odottamaan (=Niiskuneitiliini olet ihana! :D): koko keho on kuitenkin tuntunut jo tammikuusta lähtien ihan siltä kuin se valmistautuisi kuukautisiin (viime aikoina mielialat vaihdelleet kuin murrosikäisenä ja mainitsemani rintojen herkkyys ym.). Olin alunperin mielessäni päättänyt, että menisin lääkäriin puolen vuoden jälkeen, mutta...

Niin ja sitten mitään pillereitä en haluaisi rueta syömään, kun kuitenkin kiistellään, että miten ne vaikuttavat lastensaantiin jne. (minähän siis ehdottomasti haluan niin tai haluaisin :S saada lapsia). Ja sitten hormoneistahan KAI (?) menee enemmän tai vähemmän sekaisin, siis että tunteet heittelee, ja sekään ei kyllä sitten innostaisi yhtään. Ja minun käsittääkseni noiden kahden lisäksi lääkärin on vähän vaikea tehdä mitään muuta, joten ymmärrätte, että ei oikein sinne menokaan innosta...

Viimeiselle kirjoittajalle: Miten niin "naisen kehitys ja kasvu sekä esim. luusto pysyy kunnossa"? Minä kun luulin, etten ole enää muutamaan vuoteen kasvanut kun mahan ja reisien-ympäriltä...?

Naisen luusto ja solujen uusiutuminen muutoinkin tarvitsee ns. puhdistautumisen vähintään joka toinen kk. Tämä hoituu menkkojen avulla. tutustumalla siihen miksi manopausiin jälkeen syödään korvaushoitoa mm. osteoporoosiriskin kasvaessa huimasti, selviää mitä kaikkea hormonitoiminta naisen kehossa ylläpitää ja terveyttää. Mietipäs muuten hetki, että kuinka todennäköistä raskautuminen on, jos sinun kuukautiskiertosi on tuollainen. todennäköisempää on saada lapsi, kun on hormonaalisesti käynnistetty ja tasattu hormonitoiminta, eikö? Jos sinulla on "menkkaoireet", niin ohko tullut mieleen, että ne olisivatkin raskausoireita?

• lopullinen alkuperäiseltä
        se edellinen kirjoitti:

Naisen luusto ja solujen uusiutuminen muutoinkin tarvitsee ns. puhdistautumisen vähintään joka toinen kk. Tämä hoituu menkkojen avulla. tutustumalla siihen miksi manopausiin jälkeen syödään korvaushoitoa mm. osteoporoosiriskin kasvaessa huimasti, selviää mitä kaikkea hormonitoiminta naisen kehossa ylläpitää ja terveyttää. Mietipäs muuten hetki, että kuinka todennäköistä raskautuminen on, jos sinun kuukautiskiertosi on tuollainen. todennäköisempää on saada lapsi, kun on hormonaalisesti käynnistetty ja tasattu hormonitoiminta, eikö? Jos sinulla on "menkkaoireet", niin ohko tullut mieleen, että ne olisivatkin raskausoireita?

Joo no siis alkoivat tänään. No niin näin tämä tänne kirjoittelu vaan auttaa! :D

("Mietipäs muuten hetki, että kuinka todennäköistä raskautuminen on, jos sinun kuukautiskiertosi on tuollainen." Niin niin kultaseni, juuri siksihän siinä olikin tuo haluaISIn.
        "Jos sinulla on "menkkaoireet", niin ohko tullut mieleen, että ne olisivatkin raskausoireita?" Niin nyt huomaan, etten pois sulkenut tuota näissä viesteissäni, mutta se on kyllä mahdotonta minun kohdallani.)

Niin niin eli nyt sitten kehoitukset kaikille tähän loppuun, että jos teillä on mitään ongelmia minkään naistenvaivoihin liittyvän kanssa, niin kirjoittakaa suomi24 kuukautisosastolle ja ongelmat ovat tiessään! (jää tanssimaan ympäri taloa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe