miksi suomeen ei kukaan tuo noita kromilla ym hienouksilla olevia rekkoja ?
kuulemma liki tuhat hepoakin on .
ovatko liian kalliita suomen hunolle tulotasolle vai mikä siihen vaikuttaa ??
USA = EDELLÄKÄVIÄ
jenkki rekka
34
6107
Vastaukset
- Eräsvaari
> kuulemma liki tuhat hepoakin on
Jenkeissä pelataan ihan meikäläisiä vastaavilla tehoilla.
Esimerkiksi Peterbiltin klassikkoon, 379-malliin, on tarjolla Caterpillarin myllyjä 305-525 hv (suurin 15-litrainen) ja Cumminseja 225-565 hv. Kenworthin raskaampaan päähän tarjotaan lähinnä Cumminsin ISX-sarjaa (enimmillään 565 hv) tai ISM-sarjaa (enimmillään 450 hv).
Jos Sisua saa 18-litraisella Pillarin moottorilla (630 hv), Volvoa 16-litraisella 620 hv:n ja Scaniaa samoin 16-litraisella 580 hv:n myllyllä, niin eipä voine väittää että täällä pahasti alakynnessä oltaisiin.
Nuo viitosella tai kuutosella alkavat teholukemat ovat toki toistaiseksi harvinaisempia Atlantin kummallakin puolella. Jos tieltä poimitaan satunnaisesti raskasta rekkakalustoa, niin eiköhän se hv-määrä ala useimmissa tapauksissa kolmosella tai nelosella. Siinäkin on yllin kyllin tasaisella tiellä rajoitinta vasten jyrryyttäessä. Kiihdytettäessä ja ylämäessä jokainen kuski kaipaisi tietysti papua lisää ja lisää, mutta kustannuspeikko tulee vastaan: isompi moottori on kalliimpi ja kuluttaa enemmän.
Mitä kuorma-autojen tekniikkaan tulee, niin eurooppalaiset ovat olleet edelläkävijöitä ja jenkit perässälaahaajia.
Onhan noita suuren lännen kromi-ihmeitä tänne tuotukin näytille ja mausteeksi. Olisi tuotu enemmänkin, jos olisivat kilpailukykyisiä. - Pölkki
Jenkki vehkeet o rumia ku hitto!
Ja pitää olla miestä et ruuvvaa sellase pitkä
keulase härveli mehtikköö...ja et tulee sieltä vielä pois!!!- Redneck
Kateellinen kun et itte omista??????????????????????.
- MitenTyhmäOletkaan
Redneck kirjoitti:
Kateellinen kun et itte omista??????????????????????.
Miten tyhmä ihmisen täytyy olla jos kuvittelee jenkkirekanvetäjän olevan näppärä puutavaran ajossa??!! Minkä helvetin takia pitäisi olla kateellinen autosta jolla työtä ei pysty kunnolla tekemään???
- TyhmäKinkeli
MitenTyhmäOletkaan kirjoitti:
Miten tyhmä ihmisen täytyy olla jos kuvittelee jenkkirekanvetäjän olevan näppärä puutavaran ajossa??!! Minkä helvetin takia pitäisi olla kateellinen autosta jolla työtä ei pysty kunnolla tekemään???
"Miten tyhmä ihmisen täytyy olla jos kuvittelee jenkkirekanvetäjän olevan näppärä puutavaran ajossa??!!"
Siksi, että ulkonäkö menee työn teon edelle. Olenhan vasta nuori kinkeli vailla mitään muuta kokemusta, kuin ulkonäöstä. Työkokemus on tuntematon asia, eikä sellaisella ole mitään merkitystä. Pääasia on ULKONÄKÖ!!
- Vha pieru
Kyllähän noista 15 litran kieppeillä olevista dieselmoottoreista voi repiä irti tuhannen pollea tai enemmänkin, oltiinpa sitten Ameriikassa tai koti-Suomessa. Tehtaat tosin eivät moiseen typeryyteen sorru vaan asialla ovat kaikenkarvaiset virityspajat.
Kunhan syöt aamupuurosi kiltisti ja kasvat isoksi, niin toivottavsti tajuat itsekin, että rekat ovat välineitä elinkeinon harjoittamiseen. Niillä pyritään tienaamaan rahaa eikä tuhlaamaan sitä. Ei osteta niin kallista veturia kuin rahat ikinä piisaavat. Eikä kromi ole aikuiseen eurooppalaismakuun näissä vehkeissä olleenkaan!
Myönnettäköön: jotkut harvat täällä tykkäävät Jenkkilän värkeistä vielä täysi-ikäisinäkin. "Makunsa kullakin", tuumi entinen koira kun muniaan nuoli. - subbari soi
olen nimittäin telkkarissa nähnyt komeita ovat
on myös ohjaustehostin subbarit ym
jenkeissä kaikki suurta
taidatte papat olla edelleen 50 luvulla
en oo vielläkään koittanut mitään
eihän meillä köyhillä ole varaa hienoihin jenkki rekkoihin.
no heikommilla kilpaillaan hinnat alas siks ei papoilla oo ku velkaa ja vanhat raaderit ym takapihal.
OOTTEKS KATEELLISII HIENOILLE KROMI REKOILLE AJAVILLE ?
MOIKKA PAPAT .- Pölkki
Edellee...Kuka Helvetti haluis ajaa sellasille
jäykillä raktoreilla??
Ehkä mersu-miehet, mut ei saatana auto-kuskit! - Scaniaman
Pölkki kirjoitti:
Edellee...Kuka Helvetti haluis ajaa sellasille
jäykillä raktoreilla??
Ehkä mersu-miehet, mut ei saatana auto-kuskit!Euroopassa ja USA:ssa on aivan erillainen laki koskien yhdistelmäpituuksia. Täällä mitataan puskurista puskuriin ja Usassa vaikuttaa perävaunun pituus. Korjatkaa jos väärässä. PS. tuohon mersun jäykkyyteen voisin sanoa että napavälitteisissä telivetoautoissa mersun (actros) tehostettu-ohjaus pesee mennen tullen scanian (144G) isonratin ja jäykänohjauksen. puikkoperä autoista en tiedä koska en ole ajanut sellaisilla, enkä edes volvolla.
- suburban
Yksi merkittävä syy jenkkirekkojen puuttumiseen ovat EU:n pyrkimykset suojella eurooppalaista alan teollisuutta: EU:ssa on 20% suojatulli EU:n ulkopuolelta tuotaville kuorma-autoille. Lisäksi EU:n tyyppihyväksyntä-byrokratia vaikeuttaa asiaa. Myynti- ja huoltoverkoston pystyttäminen tyhjästä ei myöskään ole halpaa.
- Putki Notkonen
Muistelisin, että valtameren toisella puolen leveydetkin ovat 2,6m. luokkaa tai vastaava mitta jaloissa ja tuumissa. Suomessakin Vennamon liikenneministerikaudella nostettiin leveys 2,5 m:stä 2,6 m:iin. Nyt on palattu uusien ajoneuvojen osalta 2,55 m:iin EU:n vaatimuksesta. Tulee aika kalliiksi rakentaa kapeammat versiot Eurooppaa varten...
- kalervo
Putki Notkonen kirjoitti:
Muistelisin, että valtameren toisella puolen leveydetkin ovat 2,6m. luokkaa tai vastaava mitta jaloissa ja tuumissa. Suomessakin Vennamon liikenneministerikaudella nostettiin leveys 2,5 m:stä 2,6 m:iin. Nyt on palattu uusien ajoneuvojen osalta 2,55 m:iin EU:n vaatimuksesta. Tulee aika kalliiksi rakentaa kapeammat versiot Eurooppaa varten...
joopa joo, putki notkonen on hajulla tasta asiasta. 102 tuumaa loytyy kaapissa leveytta ja pituutta 53 jalkaa tai vahemman. mita tuo yks koijari ylempana perusteli kromivanteista ja suolavellista, niin loytyy sita taaltaki eraista osavaltioista (lue pohjoinen) ja perkeleesti onki, samoten kanadan puolella kylvavat suolaa vitusti. ja onhan siela saksassa esim. kromivanteita ja suolivellia talvella niin etta kylijet harmaana talvella. ja ohjaustehostintaki on, ihan vakiona. tuhat hepoaki saa koneeseen, ja niin saa kyla suomessaki. mutta jos taala pillarin ohjekirjassa lukee etta sulla on 450 hp niin se sielta myos loytyy, ja jos nyky kaanian kylessa lukkee etta 460, niin eipa loydy. ne on ne euro kolomoset sum muut pistany ihan pilalle koko homman siela euroopasa. vehkeet ei kulije vakiona mihinkaan.
- EiSenKummempaa
Ilmeisesti laadun ja taloudellisuuden yms.?nähden olivat liian kalliita? Tai epäsopivia?
Yrittäjät kyllä tietää millä kannattaa ajaa, ja millä ei.
Ei siellä Amerikassa tms ole mitään uutta keksitty. Tavallisia autoja nuo.
Itse olen ajanut kenworthilla, ja se oli melko antiikkinen auto. Mutta yksinkertainen huoltaa. - OlenAmerikanPresidentti
"Itse olen ajanut kenworthilla, ja se oli melko antiikkinen auto. Mutta yksinkertainen huoltaa."
Just joo.....Olet varmasti ajanut rekkaa jenkkilässä. Tämänhän me varmasti kaikki uskomme. Kerroppa vielä se, että miksi rekka pitäisi sinun mielestäsi olla vaikea huollettava, kun se on kuitenkin pelkkä työkalu?- KukaOnVäittänyt
Kerro sinä puolestasi missä ja kuka on väittänyt että REKAN PITÄISI OLLA VAIKEASTI HUOLLETTAVA???
- Lännenlokarinkaima
Kanadassa asuneena (en ollut rekkakuski) voin kyllä sanoa ettei ne kaikki rekat ole kromattuja. Paljon oli suorastaan kulahtaneita. Ja eivät muutenkaan palkasta vedettyjä. Ne ovat siellä samalla lailla tuotantovälineitä kuten muutkin koneet. Ajetaan niin loppuun kuin mahdoliista.
Jos olette seuranneet tätä hinausfirmojen tositv;tä "valtatien pelastajat" vai mikä sen nimi on, niin voin kyllä sanoa, että rekat ajavat todella kovaa. Ajelin nimittäin noilla samoilla teillä. Sikäläisiä ei huono ilma hidastanut pätkän vertaa.
Ajelkaa varovaisesti! - rahtarioy
Tuo JENKKIrekka on oiva suomeen,
Notkea ja ketterä mm raakapuun, soran, elementin, jakorahdin ajoon.
Verraton kampe vaikka kaupunkien keskustoihin.
Suomi on vaan takapajula jossa ei ole vielä tuota ymmärretty. - KenWoortt
Tämänpäivän jenkkikuormurin konehuone ja entisaikojen Belarus traktorin konekoppi ovat samaa tasoa . Iso aurinkolippa pitkä vekselikeppi unohtamatta lälläriä . Ja tuo mittariston ryhmä ? Muuta kookasta ei löydy kuin suuri kääntösäde ja mahtava polttoaineen kulutus .
- tow.truck
https://www.youtube.com/watch?v=Ral1Y-06jLI
Tuossa videossa on lyhyesti kuvattu raskaammanpuoleisen hinausauton kalustuksen valmistus. Pätkä on englanninkielinen. - dieselpetrooli
Jos trumppi ostais kuorma-auton niin se olis Kenwoortti tai Mäkki, koska jenkkirekka on paras rekka koko maailmassa ikinä. Ja seuraavaksi se jatkaa muurin tekoa ympäri maan ettei muita huonompia rekkoja tule maahan.
- JenkitPoisAmerikasta
Ja hyvä niin. Ovat jo ihan tarpeeksi aiheuttaneet vahinkoa muulle maailmalle.
- Pelkkiäkromiläjiä
Saahan suomirekoistakin rakenneltua kromiläjän ja ei häpeä usan kromiläjille.
- Michelin.Ukko
Meillä rekan korsistelu on rankasti kielletty.
- PirunHyväJuttu
Michelin.Ukko kirjoitti:
Meillä rekan korsistelu on rankasti kielletty.
Se on piru hyvä juttu. Teette itsenne ihan riittävät typeriksi puukenkien ja rahtaritakkien kanssa.
- Verokarhuu
Turha koristelu on tietysti verottajalta pois, sellaiset tuunaus vähennystää ei saisi sallia?
- Z-Pentti
Oman työvälineistön tuunailu lisää työintoa - näin väittävät ainakin rekkakuskit, jotka ovat innostuneet koristelemaan ja rakentelemaan rekoistaan entistä ehompia silmän iloja.
- jenkitpoisusasta
Joko jenkit käyttää kuorma-autoissaan 24 V sähköjärjestelmää 12 V sijaan ? Miten on etuakselin jarrujen suhteen-niitä ei ainakaan ennen ollut ohjattavuuden säilyttämisen takia ? Fullerin vaihteisto joka oli 2.maailmansodan aikaan kehityksen huippua,pienet pyöreät kromikehyksiset erilliset mittarit ja nokkamalleissa kapea ohjaamo kaksiosaisella tuulilasilla tuo tunkkaisen tuulahduksen 1960-luvulta. Lähinnä tulee mieleen Bedford kalusto. Kumpi osapuoli on kopioinut kummalta-jenkit neukkulasta vai päinvastoin ? Itse epäilen ensinmainittua
- U.S.A
Donitsirekka tuhoutui onnettomuudessa
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/0f63e390-48bc-499f-b5a5-217ee9fdb68d - Palo.Mies
U.S.A kirjoitti:
Donitsirekka tuhoutui onnettomuudessa
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/0f63e390-48bc-499f-b5a5-217ee9fdb68dOlipa komia jenkkirekka, ikävä että paloi.
- Rekkarally
Niin mikä rekka, paketti autoksi luokitellaan Euroopassa? Ja melkoista valosaastetta onneksi ollut!
- Cummins-turbodiesel
Komia jenkkirekka 50-luvulta, kyllä Cumminsin moottori kuulostaa mukavalta :)
https://www.youtube.com/watch?v=IXKrV55nZoo
Onneksi Cumminsia saa kuunnella täällä Suomessakin Sisun nokalla:
https://www.youtube.com/watch?v=28Qz5wDkXLw
https://www.youtube.com/watch?v=TYo5dW220gY- Fuller
Onneksi Sisusta löytyy Fullerin vaihteisto!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458690Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472499Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282307- 382262
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1861779- 961775
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221610Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik81066Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61056