jenkki rekka

road runner

miksi suomeen ei kukaan tuo noita kromilla ym hienouksilla olevia rekkoja ?

kuulemma liki tuhat hepoakin on .

ovatko liian kalliita suomen hunolle tulotasolle vai mikä siihen vaikuttaa ??

USA = EDELLÄKÄVIÄ

34

5988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräsvaari

      > kuulemma liki tuhat hepoakin on

      Jenkeissä pelataan ihan meikäläisiä vastaavilla tehoilla.

      Esimerkiksi Peterbiltin klassikkoon, 379-malliin, on tarjolla Caterpillarin myllyjä 305-525 hv (suurin 15-litrainen) ja Cumminseja 225-565 hv. Kenworthin raskaampaan päähän tarjotaan lähinnä Cumminsin ISX-sarjaa (enimmillään 565 hv) tai ISM-sarjaa (enimmillään 450 hv).

      Jos Sisua saa 18-litraisella Pillarin moottorilla (630 hv), Volvoa 16-litraisella 620 hv:n ja Scaniaa samoin 16-litraisella 580 hv:n myllyllä, niin eipä voine väittää että täällä pahasti alakynnessä oltaisiin.

      Nuo viitosella tai kuutosella alkavat teholukemat ovat toki toistaiseksi harvinaisempia Atlantin kummallakin puolella. Jos tieltä poimitaan satunnaisesti raskasta rekkakalustoa, niin eiköhän se hv-määrä ala useimmissa tapauksissa kolmosella tai nelosella. Siinäkin on yllin kyllin tasaisella tiellä rajoitinta vasten jyrryyttäessä. Kiihdytettäessä ja ylämäessä jokainen kuski kaipaisi tietysti papua lisää ja lisää, mutta kustannuspeikko tulee vastaan: isompi moottori on kalliimpi ja kuluttaa enemmän.

      Mitä kuorma-autojen tekniikkaan tulee, niin eurooppalaiset ovat olleet edelläkävijöitä ja jenkit perässälaahaajia.

      Onhan noita suuren lännen kromi-ihmeitä tänne tuotukin näytille ja mausteeksi. Olisi tuotu enemmänkin, jos olisivat kilpailukykyisiä.

    • Pölkki

      Jenkki vehkeet o rumia ku hitto!
      Ja pitää olla miestä et ruuvvaa sellase pitkä
      keulase härveli mehtikköö...ja et tulee sieltä vielä pois!!!

      • Redneck

        Kateellinen kun et itte omista??????????????????????.


      • MitenTyhmäOletkaan
        Redneck kirjoitti:

        Kateellinen kun et itte omista??????????????????????.

        Miten tyhmä ihmisen täytyy olla jos kuvittelee jenkkirekanvetäjän olevan näppärä puutavaran ajossa??!! Minkä helvetin takia pitäisi olla kateellinen autosta jolla työtä ei pysty kunnolla tekemään???


      • TyhmäKinkeli
        MitenTyhmäOletkaan kirjoitti:

        Miten tyhmä ihmisen täytyy olla jos kuvittelee jenkkirekanvetäjän olevan näppärä puutavaran ajossa??!! Minkä helvetin takia pitäisi olla kateellinen autosta jolla työtä ei pysty kunnolla tekemään???

        "Miten tyhmä ihmisen täytyy olla jos kuvittelee jenkkirekanvetäjän olevan näppärä puutavaran ajossa??!!"

        Siksi, että ulkonäkö menee työn teon edelle. Olenhan vasta nuori kinkeli vailla mitään muuta kokemusta, kuin ulkonäöstä. Työkokemus on tuntematon asia, eikä sellaisella ole mitään merkitystä. Pääasia on ULKONÄKÖ!!


    • Vha pieru

      Kyllähän noista 15 litran kieppeillä olevista dieselmoottoreista voi repiä irti tuhannen pollea tai enemmänkin, oltiinpa sitten Ameriikassa tai koti-Suomessa. Tehtaat tosin eivät moiseen typeryyteen sorru vaan asialla ovat kaikenkarvaiset virityspajat.

      Kunhan syöt aamupuurosi kiltisti ja kasvat isoksi, niin toivottavsti tajuat itsekin, että rekat ovat välineitä elinkeinon harjoittamiseen. Niillä pyritään tienaamaan rahaa eikä tuhlaamaan sitä. Ei osteta niin kallista veturia kuin rahat ikinä piisaavat. Eikä kromi ole aikuiseen eurooppalaismakuun näissä vehkeissä olleenkaan!

      Myönnettäköön: jotkut harvat täällä tykkäävät Jenkkilän värkeistä vielä täysi-ikäisinäkin. "Makunsa kullakin", tuumi entinen koira kun muniaan nuoli.

    • subbari soi

      olen nimittäin telkkarissa nähnyt komeita ovat
      on myös ohjaustehostin subbarit ym
      jenkeissä kaikki suurta
      taidatte papat olla edelleen 50 luvulla
      en oo vielläkään koittanut mitään
      eihän meillä köyhillä ole varaa hienoihin jenkki rekkoihin.
      no heikommilla kilpaillaan hinnat alas siks ei papoilla oo ku velkaa ja vanhat raaderit ym takapihal.
      OOTTEKS KATEELLISII HIENOILLE KROMI REKOILLE AJAVILLE ?
      MOIKKA PAPAT .

      • Pölkki

        Edellee...Kuka Helvetti haluis ajaa sellasille
        jäykillä raktoreilla??
        Ehkä mersu-miehet, mut ei saatana auto-kuskit!


      • Scaniaman
        Pölkki kirjoitti:

        Edellee...Kuka Helvetti haluis ajaa sellasille
        jäykillä raktoreilla??
        Ehkä mersu-miehet, mut ei saatana auto-kuskit!

        Euroopassa ja USA:ssa on aivan erillainen laki koskien yhdistelmäpituuksia. Täällä mitataan puskurista puskuriin ja Usassa vaikuttaa perävaunun pituus. Korjatkaa jos väärässä. PS. tuohon mersun jäykkyyteen voisin sanoa että napavälitteisissä telivetoautoissa mersun (actros) tehostettu-ohjaus pesee mennen tullen scanian (144G) isonratin ja jäykänohjauksen. puikkoperä autoista en tiedä koska en ole ajanut sellaisilla, enkä edes volvolla.


    • suburban

      Yksi merkittävä syy jenkkirekkojen puuttumiseen ovat EU:n pyrkimykset suojella eurooppalaista alan teollisuutta: EU:ssa on 20% suojatulli EU:n ulkopuolelta tuotaville kuorma-autoille. Lisäksi EU:n tyyppihyväksyntä-byrokratia vaikeuttaa asiaa. Myynti- ja huoltoverkoston pystyttäminen tyhjästä ei myöskään ole halpaa.

      • Putki Notkonen

        Muistelisin, että valtameren toisella puolen leveydetkin ovat 2,6m. luokkaa tai vastaava mitta jaloissa ja tuumissa. Suomessakin Vennamon liikenneministerikaudella nostettiin leveys 2,5 m:stä 2,6 m:iin. Nyt on palattu uusien ajoneuvojen osalta 2,55 m:iin EU:n vaatimuksesta. Tulee aika kalliiksi rakentaa kapeammat versiot Eurooppaa varten...


      • kalervo
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Muistelisin, että valtameren toisella puolen leveydetkin ovat 2,6m. luokkaa tai vastaava mitta jaloissa ja tuumissa. Suomessakin Vennamon liikenneministerikaudella nostettiin leveys 2,5 m:stä 2,6 m:iin. Nyt on palattu uusien ajoneuvojen osalta 2,55 m:iin EU:n vaatimuksesta. Tulee aika kalliiksi rakentaa kapeammat versiot Eurooppaa varten...

        joopa joo, putki notkonen on hajulla tasta asiasta. 102 tuumaa loytyy kaapissa leveytta ja pituutta 53 jalkaa tai vahemman. mita tuo yks koijari ylempana perusteli kromivanteista ja suolavellista, niin loytyy sita taaltaki eraista osavaltioista (lue pohjoinen) ja perkeleesti onki, samoten kanadan puolella kylvavat suolaa vitusti. ja onhan siela saksassa esim. kromivanteita ja suolivellia talvella niin etta kylijet harmaana talvella. ja ohjaustehostintaki on, ihan vakiona. tuhat hepoaki saa koneeseen, ja niin saa kyla suomessaki. mutta jos taala pillarin ohjekirjassa lukee etta sulla on 450 hp niin se sielta myos loytyy, ja jos nyky kaanian kylessa lukkee etta 460, niin eipa loydy. ne on ne euro kolomoset sum muut pistany ihan pilalle koko homman siela euroopasa. vehkeet ei kulije vakiona mihinkaan.


    • EiSenKummempaa

      Ilmeisesti laadun ja taloudellisuuden yms.?nähden olivat liian kalliita? Tai epäsopivia?
      Yrittäjät kyllä tietää millä kannattaa ajaa, ja millä ei.

      Ei siellä Amerikassa tms ole mitään uutta keksitty. Tavallisia autoja nuo.
      Itse olen ajanut kenworthilla, ja se oli melko antiikkinen auto. Mutta yksinkertainen huoltaa.

    • OlenAmerikanPresidentti

      "Itse olen ajanut kenworthilla, ja se oli melko antiikkinen auto. Mutta yksinkertainen huoltaa."

      Just joo.....Olet varmasti ajanut rekkaa jenkkilässä. Tämänhän me varmasti kaikki uskomme. Kerroppa vielä se, että miksi rekka pitäisi sinun mielestäsi olla vaikea huollettava, kun se on kuitenkin pelkkä työkalu?

      • KukaOnVäittänyt

        Kerro sinä puolestasi missä ja kuka on väittänyt että REKAN PITÄISI OLLA VAIKEASTI HUOLLETTAVA???


    • Lännenlokarinkaima

      Kanadassa asuneena (en ollut rekkakuski) voin kyllä sanoa ettei ne kaikki rekat ole kromattuja. Paljon oli suorastaan kulahtaneita. Ja eivät muutenkaan palkasta vedettyjä. Ne ovat siellä samalla lailla tuotantovälineitä kuten muutkin koneet. Ajetaan niin loppuun kuin mahdoliista.
      Jos olette seuranneet tätä hinausfirmojen tositv;tä "valtatien pelastajat" vai mikä sen nimi on, niin voin kyllä sanoa, että rekat ajavat todella kovaa. Ajelin nimittäin noilla samoilla teillä. Sikäläisiä ei huono ilma hidastanut pätkän vertaa.
      Ajelkaa varovaisesti!

    • rahtarioy

      Tuo JENKKIrekka on oiva suomeen,
      Notkea ja ketterä mm raakapuun, soran, elementin, jakorahdin ajoon.
      Verraton kampe vaikka kaupunkien keskustoihin.

      Suomi on vaan takapajula jossa ei ole vielä tuota ymmärretty.

    • KenWoortt

      Tämänpäivän jenkkikuormurin konehuone ja entisaikojen Belarus traktorin konekoppi ovat samaa tasoa . Iso aurinkolippa pitkä vekselikeppi unohtamatta lälläriä . Ja tuo mittariston ryhmä ? Muuta kookasta ei löydy kuin suuri kääntösäde ja mahtava polttoaineen kulutus .

    • tow.truck
    • dieselpetrooli

      Jos trumppi ostais kuorma-auton niin se olis Kenwoortti tai Mäkki, koska jenkkirekka on paras rekka koko maailmassa ikinä. Ja seuraavaksi se jatkaa muurin tekoa ympäri maan ettei muita huonompia rekkoja tule maahan.

      • JenkitPoisAmerikasta

        Ja hyvä niin. Ovat jo ihan tarpeeksi aiheuttaneet vahinkoa muulle maailmalle.


    • Pelkkiäkromiläjiä

      Saahan suomirekoistakin rakenneltua kromiläjän ja ei häpeä usan kromiläjille.

      • Michelin.Ukko

        Meillä rekan korsistelu on rankasti kielletty.


      • PirunHyväJuttu
        Michelin.Ukko kirjoitti:

        Meillä rekan korsistelu on rankasti kielletty.

        Se on piru hyvä juttu. Teette itsenne ihan riittävät typeriksi puukenkien ja rahtaritakkien kanssa.


    • Verokarhuu

      Turha koristelu on tietysti verottajalta pois, sellaiset tuunaus vähennystää ei saisi sallia?

      • Z-Pentti

        Oman työvälineistön tuunailu lisää työintoa - näin väittävät ainakin rekkakuskit, jotka ovat innostuneet koristelemaan ja rakentelemaan rekoistaan entistä ehompia silmän iloja.


    • jenkitpoisusasta

      Joko jenkit käyttää kuorma-autoissaan 24 V sähköjärjestelmää 12 V sijaan ? Miten on etuakselin jarrujen suhteen-niitä ei ainakaan ennen ollut ohjattavuuden säilyttämisen takia ? Fullerin vaihteisto joka oli 2.maailmansodan aikaan kehityksen huippua,pienet pyöreät kromikehyksiset erilliset mittarit ja nokkamalleissa kapea ohjaamo kaksiosaisella tuulilasilla tuo tunkkaisen tuulahduksen 1960-luvulta. Lähinnä tulee mieleen Bedford kalusto. Kumpi osapuoli on kopioinut kummalta-jenkit neukkulasta vai päinvastoin ? Itse epäilen ensinmainittua

      • U.S.A

      • Palo.Mies

      • Rekkarally

        Niin mikä rekka, paketti autoksi luokitellaan Euroopassa? Ja melkoista valosaastetta onneksi ollut!


    • Cummins-turbodiesel
      • Fuller

        Onneksi Sisusta löytyy Fullerin vaihteisto!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe