Tarvitaan 6000 taimea hehtaarille

Metsänhenki

Uudishakkuun jälkeisessä uudistamisessa taimia pitää olla vähintään 6000 kpl/ha.

Jos ei ole esim. männyistä tulee samanlaisia pensaita kuin valtateiden vierillä nähdään. Liian harvassa kasvanut mänty kasvattaa vain oksia tyvestä lähtien ja max pituus voi helposti jäädä alle 10 m.

Monet eivät edes tunnista liian harvassa ympäristössä kasvanutta mäntyä normaaliksi metsämännyksi mm. väärän ja kuhmuraisen rungon johdosta.

Ja em. lisäksi pitää muistaa, että esim. koivulla ja männyllä on viha-rakkaussuhde. Taimikkovaiheessa männyn kasvulle on suuri etu jos esim. koivu vähän härnää vieressä. Sopivassa vaiheessa metsämiehen pitää vapauttaa mänty koivun kurituksesta.

Niin että nämä koivut pitää olla 6000 männyntaimen lisäksi.

24

3078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipidettä

Viesti on hyvä esimerkki siitä kun puhutaan asiasta mistä ei mitään ymmärretä.

• Metsänhenki

Osoita väitteesi todeksi! Kerro esim. paikka jossa olisi istutettu n. 2000 mäntyä uudisalalle (eikä olueelle ole ilmestynyt luonnollisella lisäyksellä lisää taimikkoa) ja puut olisivat kovassa suorassa pituuskasvussa ja oksien osuus olisi optimaalinen.

Minun argumenttini voi jokainen todeta oikeaksi jokapäiväisellä työmatkalla. Tienvarsilla on lukematon määrä liiallisessa valossa kasvaneita pensasmaisia lyhyitä mäntyjä. Samoin tienvarsilla on paljon istutettuja mäntytaimikoita, joista ei ikinä tule kunnon puuta em. syistä johtuen.

• kehään!
        Metsänhenki kirjoitti:

Osoita väitteesi todeksi! Kerro esim. paikka jossa olisi istutettu n. 2000 mäntyä uudisalalle (eikä olueelle ole ilmestynyt luonnollisella lisäyksellä lisää taimikkoa) ja puut olisivat kovassa suorassa pituuskasvussa ja oksien osuus olisi optimaalinen.

Minun argumenttini voi jokainen todeta oikeaksi jokapäiväisellä työmatkalla. Tienvarsilla on lukematon määrä liiallisessa valossa kasvaneita pensasmaisia lyhyitä mäntyjä. Samoin tienvarsilla on paljon istutettuja mäntytaimikoita, joista ei ikinä tule kunnon puuta em. syistä johtuen.

Mänty pääsääntöisesti uudistetaan luontaisesti tai kylväen. Jos käytetään istutusta on tiheys oltava vähintään 2000 tainta hehtaarille. Tavoitteena on taimikon tiheydeksi alkuvaiheessa 4000-5000 tainta hehtaarille jos tavoitellaan hyvälaatuista tukkipuuta. Istutusaloilla noin suureen taimitiheyteen voidaan kuitenkin päästä ainoastaan luonnontaimien täydennyksen avulla.

Minun argumenttini ei perustu työmatkoihin vaan 37 vuotiseen kokemukseen omien metsien hoidosta.

Pysähdy muuten joskus työmatkallasi ja kävele muutama kymmenen metriä sinne taimikkoon niin ettet näe tielle. Argumettisi saattaa hyvinkin muuttua, jos ei niin saat ainakin raitista ulkoilmaa.

• Aboriginelli

Männyn taimien istuttamistiheys uudistamisalalla tulisi olla 3500-4000 tainta/ha, mikäli lisätaimettumista ei ole odotettavista.
      Tienvarsimännyt voivat olla ns. maisemapuita. Maisemametsiköitä koskevat erilaiset metsänkäsittelyohjeet.
      6000-tainta/ha,...on melko paljon ja taimikon harvennus on tarpeen aikaisemmin.
      Männyntaimikon kasvutiheus vaikuttaa suoraan rungon oksaisuuteen, perintötekijöiden ja kasvupaikan lisäksi.

• Metsänhenki

Tarkoitin aivan tavallisia metsämäntyjä tienvarsilla (metsien tuntumassa), jotka ovat kaikkien nähtävillä. Ne ovat tyvestä asti oksaisia eikä niistä tule koskaan kunnon tukkipuita eikä edes kuitupuuta.

Itselläni on edellisten sukupolvien ohjetaajuuteen istuttamaa noin 25 vuotiasta mäntytaimikkoa kahdessa eri paikassa. Molemmat metsäkuviot ovat vajaatuottoisia huonolaatuista puuta kasvia kuvioita.

• 30 tainta

per aari. On se vain liikaa jos oikein järjellä ajattelee. T. Metsuri

• Aboriginelli

Taimimäärät ovat virallisten suositusten mukaisia myös metsäkeskus noudattaa niitä.

• Metsänhenki

Olussa pitää olla 30 tainta/aari jotta mänty oppii kasvamaan pituutta. Sitten sitä on vähitellen harvenneltava.

• juntti----
        Metsänhenki kirjoitti:

Olussa pitää olla 30 tainta/aari jotta mänty oppii kasvamaan pituutta. Sitten sitä on vähitellen harvenneltava.

Kyllä se geeneissä se kasvu on... Oon lukenut, että tutkimuksissa ei ole havaittu pituuskasvussa eroa onko niitä taimia se 2000 vai 6000. Toki tutkimukset on aina tutkimuksia.

Mutta ei kukaan täyspäinen ala istuttamaan 6000 tainta hehtaarille. Toki kylvö hyvä vaihtoehto jos vaan on sille edellytykset.

Ja niitä huonolaatusia männiköitä on tienvieret täynnä myös sen takia koska yhteen aikaan niitä istutettiin joka paikkaan (liian reheville metsätyypeille), joten tulee väkisinki karvasia puita. Ja se ekojen istutusten laatuki tais olla mitä nyt sattu olemaan..

• mukaan

6000 tainta/ ha tarkoittaa 60tainta/aari. Ha on 100 aaria. Vai onko laskuoppikin muuttunut jotenkin siitä kun minä kävin kansakoulun. Mutta itse asiaan, niin olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä.Kasvun alkuvaiheessa taimia pitää olla tiheässä. Näillä seuduin tosin on sama kuinka paljon niitä taimia on. Hirvet syö kuitenkin joka ainoan. Perkeleet.

• on sitten
        mukaan kirjoitti:

6000 tainta/ ha tarkoittaa 60tainta/aari. Ha on 100 aaria. Vai onko laskuoppikin muuttunut jotenkin siitä kun minä kävin kansakoulun. Mutta itse asiaan, niin olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä.Kasvun alkuvaiheessa taimia pitää olla tiheässä. Näillä seuduin tosin on sama kuinka paljon niitä taimia on. Hirvet syö kuitenkin joka ainoan. Perkeleet.

sekaisin. Jos aarilla on kymmenen tainta ja se kerrotaan 200 on ha tulos 2000 eli jos aarilla on 30 tainta tietää se ha.lle 6000 tainta. En tiedä painaako ilta mutta aina on neljän metrin onkivavalla mitattu aari ja saatu tulokseksi kertoimella 200 ha.

• expert85
        on sitten kirjoitti:

sekaisin. Jos aarilla on kymmenen tainta ja se kerrotaan 200 on ha tulos 2000 eli jos aarilla on 30 tainta tietää se ha.lle 6000 tainta. En tiedä painaako ilta mutta aina on neljän metrin onkivavalla mitattu aari ja saatu tulokseksi kertoimella 200 ha.

4 metrin keppi antaa ympyränmuotoisen koealan, jonka pinta-ala on noin 50 m2. 1 aari sen sijaan on 100 m2! Äly hoi jos aarilla 10 tainta niin hehtaarilla on silloin 1000 tainta eikä 2000.

• myönnän
        expert85 kirjoitti:

4 metrin keppi antaa ympyränmuotoisen koealan, jonka pinta-ala on noin 50 m2. 1 aari sen sijaan on 100 m2! Äly hoi jos aarilla 10 tainta niin hehtaarilla on silloin 1000 tainta eikä 2000.

olleeni väärässä. Kepillä mitattu alue antaa puolen aarin kuvan. Siksi kerroin 200 tulee ha.

• ilta ja tyhmyys
        on sitten kirjoitti:

painaa siellä päälle. Yksinkertaisistakaan asioista ei mitään ymmärretä, mutta täällä esiinnytään niin asiantuntijana ja vittuillaan päälle. Mene kouluun uudestaan.

• luontaisuudistaja

Mitä enemmän taimia alussa on, sitä parempi valita. Paras tulos tulee kun viitsii käydä 2-3 kertaa raivurin kanssa taimikossa ennen ensiharvennusta. Koivuja kannattaa jättää aukkopaikkoihin ja pienempiä sekaankin, joille voi tehdä kasvutilaa ensiharvennuksessa jos ovat elinkelpoisia. 5-10% lehtipuuta ensiharvennuksen jälkeen pitää metsän terveempänä.

Mitä useampia kasvatushakkuita viitsii tehdä, sitä suurempi on kokonaistuottokin, ainakin määrällisesti.Jos aika ei riitä, kannattaa harventaa sitten vähän rankemmin kerralla.

Mutta nämähän on sitten niitä juttuja jotka riippuu pinta-alasta ja siitä ajasta mikä metsänhoitoon heltiää...

• Tuhlata hirville

6000 taintahan maksaa Alvineen noin 1500 €/ha työ, maanpinnan rikkominen ja hirvivahinko. Ei ole järkeä. Äestämisen yhteydessä (mänty kasvaa karuhkolla maalla) voisi ruikata paineilmalla 150 g siemeniä siemenpuiden siemeniä täydentämään. Tulee tieheä taimisto ja kustannukset ovat kurissa. Tästä ei MHY:ssä tietenkään tykätä.

• Metsänhenki

Tätä juuri tarkoitin. On syytä käyttää eletyn elämän antamaa omaa kokemusta kuin lähteä elättämään sellaisia joille ei osaa metsätulostasi kuulu. Niitä on vähän jotka oikeasti ajettelevat metsänomistajan parasta ilma ketunhäntää kainalossa.

• äyskäri

Millään uudistettavalla puulajilla ei tarvitse olla taimitiheys yli 2500/ha, joten mihin ihmeeseen tällä viestilläsi pyrit?

• Heinähanko

mäntyä istuttaa??? Jos mänty pitää istutttaa, että se selviää heinän seasta niin kasvupaikka on normaalisti niin rehevä, että mänty kannattaa vaihtaa kuuseksi. Karummilla kasvupaikolla kylvö tai siemenpuuhakkuu antaa männylle riittävän tiheän taimikon.(vinkki Metlan enustuksien mukaan männyllä hyvät siemenvuodet 2009 ja 2010.) 2000-2500 tiheydellä istutetusta männiköstä ei oksatonta tyveä saada, jos joukosssa ei ole vähintään samaa määrää luontaista lehtipuuta. Tässäkin tapauksessa taimikonhoidossa on mäntyjä valittavaksi turhan vähän, jotta voitaisiin kasvattaa todella laadukasta puuta.

Laadusta ei tosin nykyyn makseta tarpeeksi, mutta tulevaisuus voi olla hyvinkn toisenlainen. Ainakin jos hakkuukone mittaus edistyy siihen malliin, että kone pystyy lukemaan puun sisäisen oksikkuuden ja hinnoittelee tukin sen mukaan.

• kuka lie

En tiedä kuka olet mutta asiaa puhut. Olen kanssasi samaa mieltä. Suomessa ei osata kasvattaa laatupuuta. Liian harvassta määrästä tulee omenapuita. Metsää ei myöskään saa harventaa liian varhain . Laatupuuta tulee vain jos ensin on niin tiheää että voi hakea ongenvapoja niinku ennen vanhaan. Itse suosin hieman ylitiheää . Siitä voi sitten harventaa .

• puhut asiaa

Täällon toinen saman moinen

• Apli

Taimikon pitää antaa kasvaa tiheänä aina ensiharvenukseen asti, ja kuusivaltaiselle puustolle riittää yksi harvennus, männikölle ja koivikolle 2 harvennusta! Itse teen näin, esim jos istutan kuuselle, aukko istutetaan mahdollisemman nopeasti 2v kuusentaimilla noin 2000kpl/ha koska olen sekametsän suuri ystävä jätän myös luontasesti tulleita koivuja ja mäntyjä ja jopa haapoja, sitten reikäperkaus kun pituus noin 1m ja yksi raivaus ja sitten ensiharvennus ja päätehakkuu..

• Muuan hakkaaja

Aivan turha noita tiheyksiä on istuttamalla edes yrittääkään. Istutin pienen alan n. 1800 tainta/ha (VT ) ja loput saa luonto kylvää. Eihän tuolla istutustiheydellä mihinkään huippulaatuun pääse...tai eihän sitä tiedä vielä, millainen ryteikkö sinne kasvaa. Alana sen verran pieni, että kasvatetaan sitten intensiivisesti, jos ei ole muuta vaihtoehtoa.
      Tulee kohtalaisen kalliiksi alkaa istuttamaan taimia...on ne ennenkin puut kylväneet, miksipä ei nyt.

Puutetta on laadukkaasta puusta ja syitä ei hirveästi tarvitse miettiä...mutta jotenkin alkaa tuntumaan "hölmöltä" työntää rahaa esim. istuttamalla mäntyjä tuhansia taimia/ha, minkä luontokin voisi tehdä. Vaikka nykyisin vaaditaan lain puolesta vakiintunutta taimikkoa, toimitaanko liiankin orjallisesti ja muita vaihtoehtoja miettimättä ammattilaisten antamien ohjeiden (käskyjen) mukaan.
      En ala moralisoimaan sen kummemmin toisten tekemisiä, mutta hyödyntäisin luontaista uudistumista enemmän, mitä nykyään tehdään. Eikö nykyiset päätehakkuuikäiset metsät ole luontaisesti uudistuneet?!

Kuusella ymmärrän istutuksen, jos varta vasten halutaan kuusikkoa koivikon/haavikon sijasta.

• Heinähanko

Kyllähän luonto kylvää, mutta muistattehan että sitä pitää ihmisen yleensä hieman avittaa. esim. riittävällä maanmuokkauksella, joka tehdään ennen hyvää siemenvuotta.Ja pitää muistaa, että siemenpuiden tarkoitus on siementää. Hyvä siemenvuosikaan ei paljoa auta, jos siemenpuiksi on jätetty hoikkia tupsulatvaisia mäntyjä, jotka seuraavaan viiteen vuoteen eivät juuri muuta tee kuin kasvattavat juuria tai kaatuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe