Pankille asunto/ itse vukralle

jaris

Onko millaisia kokemuksia, jos myy osakkeen pankille ja muuttaa edelleen loppuiäksi siihen itse asumaan

11

9762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt ensin

      Mikä pankki ostaa asuntoja. En eole koskaan kuullut, että pankille voisi asunnon myydä.

      Ja jos voisikin, niin miksi pankille? Miksi et myisi sitä ihan vapailla markkinoilla, jos on kova hinku vuokralle? Sitäkään en kyllä käsitä.

      • Nyt ensin.

      • Nyt ensin. kirjoitti:

        Hypoteekkiyhdistyksellä ja joillain pankeilla on kylläkin olemassa ns käänteinen asuntolaina. Mutta sitä ei saa kuin eläkkeellä ollessaan.

        http://www.hypo.fi/index.asp?yv=&av=41&as=81&kieli=1

        "Mutta sitä ei saa kuin eläkkeellä ollessaan."

        Mihin tuo väite perustuu? Jos katsot Hypon käänteisen asuntolainan hakemuslomaketta, siinä on omat ruutunsa yrittäjille, työsuhteessa oleville ja eläkeläisille. Siis esim. työsuhteessa olevan pitää ilmoittaa nykyinen työantajansa ja milloin nykyinen työsuhde on alkanut.


      • Hän kysyi kokemuksia eikä ideaa kyseenalaistavia kysymyksiä. Sivustolla http://www.hypo.fi on idean hyvä esittely. Siinä siis jäädään edelleen asumaan omaan kotiin, joka on siirtynyt pankin omistukseen. Silloin jää enemmän rahaa elämiseen ja vähemmän perinnöksi. Asuminen on kuitenkin turvattu loppuiäksi. "Vapaiden markkinoiden" asuntosijoittajat eivät ole riittävän luotettavia kumppaneita sellaiseen. Liike-elämässä myynti ja takaisinvuokraus on ollut tavallista jo parikymmentä vuotta. Esim. Tapiola-yhtiöt myi juuri hiljattain pääkonttorinsa ja jäi siihen vuokralaiseksi.


      • Rince
        Timontti kirjoitti:

        Hän kysyi kokemuksia eikä ideaa kyseenalaistavia kysymyksiä. Sivustolla http://www.hypo.fi on idean hyvä esittely. Siinä siis jäädään edelleen asumaan omaan kotiin, joka on siirtynyt pankin omistukseen. Silloin jää enemmän rahaa elämiseen ja vähemmän perinnöksi. Asuminen on kuitenkin turvattu loppuiäksi. "Vapaiden markkinoiden" asuntosijoittajat eivät ole riittävän luotettavia kumppaneita sellaiseen. Liike-elämässä myynti ja takaisinvuokraus on ollut tavallista jo parikymmentä vuotta. Esim. Tapiola-yhtiöt myi juuri hiljattain pääkonttorinsa ja jäi siihen vuokralaiseksi.

        Tuossa Hypon tapauksessa on todellakin kyse käänteisestä ASUNTOLAINASTA. Asunto ei siis siirry Hypon omistukseen. Omistajat asuvat itse omistamassaan asunnossa, ja maksavat Hypolle korkoa lainastaan. Lainaa ei lyhennetä, vaan omistajien kuoltua asunto joko myydään tai se siirtyy pankin haltuun (epätodenäköistä). Asunnosta voi myös muuttaa pois, ja silloin laina täytyy tietysti maksaa takaisin.

        Omistajat ovat siis itse vastuussa asunnon kunnossapidosta ym.

        Hakulomakkeesta lainattua:
        "Laina erääntyy kokonaisuudessaan takaisinmaksettavaksi sen jälkeen, kun kumpikaan lainanhakijoista ei enää asu alla mainitussa asunnossa."


      • Rince
        Rince kirjoitti:

        Tuossa Hypon tapauksessa on todellakin kyse käänteisestä ASUNTOLAINASTA. Asunto ei siis siirry Hypon omistukseen. Omistajat asuvat itse omistamassaan asunnossa, ja maksavat Hypolle korkoa lainastaan. Lainaa ei lyhennetä, vaan omistajien kuoltua asunto joko myydään tai se siirtyy pankin haltuun (epätodenäköistä). Asunnosta voi myös muuttaa pois, ja silloin laina täytyy tietysti maksaa takaisin.

        Omistajat ovat siis itse vastuussa asunnon kunnossapidosta ym.

        Hakulomakkeesta lainattua:
        "Laina erääntyy kokonaisuudessaan takaisinmaksettavaksi sen jälkeen, kun kumpikaan lainanhakijoista ei enää asu alla mainitussa asunnossa."

        jota alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoittaa, mutta siitä ei tahdo löytyä oikein mitään tietoa.

        "Käänteinen Asuntokauppa koostuu asuinhuoneiston tai -kiinteistön kauppakirjasta ja vuokrasopimuksesta. Kauppahinta ja vuokra perustuvat laillistetun kiinteistövälittäjän arviokirjaan. Kaikki kauppaan vaikuttavat tekijät selvitetään perusteellisesti yhdessä asiakkaan kanssa."

        Todennäköisesti tulee kalliiksi...


      • Rince kirjoitti:

        jota alkuperäinen kysyjä ilmeisesti tarkoittaa, mutta siitä ei tahdo löytyä oikein mitään tietoa.

        "Käänteinen Asuntokauppa koostuu asuinhuoneiston tai -kiinteistön kauppakirjasta ja vuokrasopimuksesta. Kauppahinta ja vuokra perustuvat laillistetun kiinteistövälittäjän arviokirjaan. Kaikki kauppaan vaikuttavat tekijät selvitetään perusteellisesti yhdessä asiakkaan kanssa."

        Todennäköisesti tulee kalliiksi...

        Valitettavasti minullakaan ei ole viestiketjun aloittajan kysymää kokemusta. Kumpiko vaihtoehto on edullisempi? Sitä on kai aika vaikea etukäteen sanoa. Käänteisessä asuntolainassa pankki perii varmaankin vain korkoa, joka on linjassa asuntolainojen yleisen korkotason kanssa. Mutta asukasomistaja joutunee itse kustantamaan putki- ym. remontit. Käänteisessä asuntokaupassa putki- ym. remontit jäänevät pankin maksettaviksi, mutta kuinka huima se vuokra sitten on? Jos vuokra määräytyy jonkin selkeän tuotto/kustannus-kaavan pohjalta, ei sen vaihtoehdon tarvitse välttämättä olla kalliimpi. Jos vuokra määräytyy markkinoilla vallitsevan yleisen vuokratason mukaan, korotuspaineita on jo olemassa.


      • jaris
        Timontti kirjoitti:

        Valitettavasti minullakaan ei ole viestiketjun aloittajan kysymää kokemusta. Kumpiko vaihtoehto on edullisempi? Sitä on kai aika vaikea etukäteen sanoa. Käänteisessä asuntolainassa pankki perii varmaankin vain korkoa, joka on linjassa asuntolainojen yleisen korkotason kanssa. Mutta asukasomistaja joutunee itse kustantamaan putki- ym. remontit. Käänteisessä asuntokaupassa putki- ym. remontit jäänevät pankin maksettaviksi, mutta kuinka huima se vuokra sitten on? Jos vuokra määräytyy jonkin selkeän tuotto/kustannus-kaavan pohjalta, ei sen vaihtoehdon tarvitse välttämättä olla kalliimpi. Jos vuokra määräytyy markkinoilla vallitsevan yleisen vuokratason mukaan, korotuspaineita on jo olemassa.

        Kiitokset tuosta hyposta, sitå hain.Tiettävästi vuokran luvataan olevan yhtiövastikkeen suuruinen.
        Tuttuni on tehnyt asunnon lahjoituksen tyttärelleen ja asuu itse asunnossa Suomessa ollessaan.


      • joille säästää,
        jaris kirjoitti:

        Kiitokset tuosta hyposta, sitå hain.Tiettävästi vuokran luvataan olevan yhtiövastikkeen suuruinen.
        Tuttuni on tehnyt asunnon lahjoituksen tyttärelleen ja asuu itse asunnossa Suomessa ollessaan.

        niin meillä on aikomus käyttää asuntorahamme itse eli myydä asunto ja mökki ja asua itse vuokralla loppu elämä. Asunnosta saadut rahat käytämme omaan elämiseemme, jos vain terveyttä riittää.

        Ongelma onkin siinä, missä vaiheessa tuon kaupan tekee, kun ei tiedä, paljonko eläkkeellä ollessa on vielä vuosia edessä ja terveyttä.


      • Raharikas
        joille säästää, kirjoitti:

        niin meillä on aikomus käyttää asuntorahamme itse eli myydä asunto ja mökki ja asua itse vuokralla loppu elämä. Asunnosta saadut rahat käytämme omaan elämiseemme, jos vain terveyttä riittää.

        Ongelma onkin siinä, missä vaiheessa tuon kaupan tekee, kun ei tiedä, paljonko eläkkeellä ollessa on vielä vuosia edessä ja terveyttä.

        Pärjäät varmasti loppuelämäsi myynnistä saaduilla rahoilla teit sen milloin vain eikä tarvitse edes kummoista talousasiantuntemusta pärjätä.


      • yksinkertaista ole
        Raharikas kirjoitti:

        Pärjäät varmasti loppuelämäsi myynnistä saaduilla rahoilla teit sen milloin vain eikä tarvitse edes kummoista talousasiantuntemusta pärjätä.

        Jos sairastuu niin rahaa tarvitsee. En itse uskaltaisi luopua asonnastani ennen 75 vuotta. Riippuu myös paljon asunnon arvosta. Jos asuisin ½ milj. arvoisessa talossa sitten ehkä uskaltaisin luopua siitä jo 55 vuotiaana ja asua vuokralaisena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe