Tupakointi lisää selvästi keskosriskiä

dhj

18

2582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ippoliina

      askin päivässä. kaksi viikkoa etuajassa tuli mutta nyt terveempi kuin moni muu ja mikä ihmeellisintä isompi kuin muut,nyt toisella luokalla mutta kolmosluokkalaisten kokoinen. en siis yhtään usko näihin tutkimukseen koska myös äitini poltti ja jopa joi mutta terveenä olen pysynyt 44v.ainut vaiva ylipaino.

      • talikynttilät

        Hienoa!
        Olet todella hyvä äiti kun et lapsen takia voinut lopettaa sauhutteluasi! Hyvä hyvä!
        IDIOOTTI IPPOLIINA!


      • ippoliina
        talikynttilät kirjoitti:

        Hienoa!
        Olet todella hyvä äiti kun et lapsen takia voinut lopettaa sauhutteluasi! Hyvä hyvä!
        IDIOOTTI IPPOLIINA!

        kannatti.katson ympärilleni niin mitä näen?sairaita allergisia lapsia vaikka tupakoimattomia vanhempia,nukutettu ulkona ym...meillä tehty kaikki päinvastoin kuin neuvolassa sanottu...eipä ole kahteen vuoteen ollut poissa koulusta tokaluokkalainen,ei allergiaa,ei tavan tauteja kuin jokunen mahatauti ja kehut kuulee lääkärissä,koulussa ym... uskon ennemmin itseeni kuin tutkimuksiin.eiköhän esim pakokaasut ole myrkyllisempiä kuin tupakka.ei millään voi tutkia pelkkää tupakoinnin vaarallisuutta.


      • toki
        ippoliina kirjoitti:

        kannatti.katson ympärilleni niin mitä näen?sairaita allergisia lapsia vaikka tupakoimattomia vanhempia,nukutettu ulkona ym...meillä tehty kaikki päinvastoin kuin neuvolassa sanottu...eipä ole kahteen vuoteen ollut poissa koulusta tokaluokkalainen,ei allergiaa,ei tavan tauteja kuin jokunen mahatauti ja kehut kuulee lääkärissä,koulussa ym... uskon ennemmin itseeni kuin tutkimuksiin.eiköhän esim pakokaasut ole myrkyllisempiä kuin tupakka.ei millään voi tutkia pelkkää tupakoinnin vaarallisuutta.

        "meillä tehty kaikki päinvastoin kuin neuvolassa sanottu"

        Voi halavattu! IDIOOTTI OLET!


      • lisäys
        toki kirjoitti:

        "meillä tehty kaikki päinvastoin kuin neuvolassa sanottu"

        Voi halavattu! IDIOOTTI OLET!

        "äitini poltti ja jopa joi"

        Selittää paljon...


      • mutta............

        sain silti 51,5cm pitkän tytön ja painoa oli 4,040g (tyttö syntyi 11.3.08)

        Ei tupakki vaikuta siihen. Ne on yleensä perintötekijöitä tai muita juttuja. Perkule sentään. Alkoholi on pahenpi kuin tupakointi. Passiivinen tupakointi on taas paljon pahenpi kuin tupakointi.


      • puoltaa
        mutta............ kirjoitti:

        sain silti 51,5cm pitkän tytön ja painoa oli 4,040g (tyttö syntyi 11.3.08)

        Ei tupakki vaikuta siihen. Ne on yleensä perintötekijöitä tai muita juttuja. Perkule sentään. Alkoholi on pahenpi kuin tupakointi. Passiivinen tupakointi on taas paljon pahenpi kuin tupakointi.

        tupakan polttamista raskausaikana!!??

        Tyhmänkin tulisi tajuta että tupakka tekee pahaa ja on vaarallista itse polltajllekkin, niin tottakai se on sikiöllekkin vaarallista kun nikotiini ja häkä menevät äidin verenkierron kautta suoraan lapseen!!!

        Olin itsekkin polttaja ennen raskautta ja lopetin heti kun sain tietää raskaudesta, vaikeaa oli, mutta mitäpä ei lapsensa eteen tekisi.

        EN SANO TÄLLÄ KETÄÄN HUONOKSI ÄIDIKSI, KAIKKI TEKEVÄT OMAT PÄÄTÖKSENSÄ mutta täytyy kyllä olla tyhmä jos väittää ettei tupakka ole vaaraksi tai haitaksi lapselle!


      • sikiölle!!!
        mutta............ kirjoitti:

        sain silti 51,5cm pitkän tytön ja painoa oli 4,040g (tyttö syntyi 11.3.08)

        Ei tupakki vaikuta siihen. Ne on yleensä perintötekijöitä tai muita juttuja. Perkule sentään. Alkoholi on pahenpi kuin tupakointi. Passiivinen tupakointi on taas paljon pahenpi kuin tupakointi.

        Miten joku voi puoltaa tupakan polttamista raskausaikana!!??

        Tyhmänkin tulisi tajuta että tupakka tekee pahaa ja on vaarallista itse polltajllekkin, niin tottakai se on sikiöllekkin vaarallista kun nikotiini ja häkä menevät äidin verenkierron kautta suoraan lapseen!!!

        Olin itsekkin polttaja ennen raskautta ja lopetin heti kun sain tietää raskaudesta, vaikeaa oli, mutta mitäpä ei lapsensa eteen tekisi.

        EN SANO TÄLLÄ KETÄÄN HUONOKSI ÄIDIKSI, KAIKKI TEKEVÄT OMAT PÄÄTÖKSENSÄ mutta täytyy kyllä olla tyhmä jos väittää ettei tupakka ole vaaraksi tai haitaksi lapselle!


      • mie vain
        sikiölle!!! kirjoitti:

        Miten joku voi puoltaa tupakan polttamista raskausaikana!!??

        Tyhmänkin tulisi tajuta että tupakka tekee pahaa ja on vaarallista itse polltajllekkin, niin tottakai se on sikiöllekkin vaarallista kun nikotiini ja häkä menevät äidin verenkierron kautta suoraan lapseen!!!

        Olin itsekkin polttaja ennen raskautta ja lopetin heti kun sain tietää raskaudesta, vaikeaa oli, mutta mitäpä ei lapsensa eteen tekisi.

        EN SANO TÄLLÄ KETÄÄN HUONOKSI ÄIDIKSI, KAIKKI TEKEVÄT OMAT PÄÄTÖKSENSÄ mutta täytyy kyllä olla tyhmä jos väittää ettei tupakka ole vaaraksi tai haitaksi lapselle!

        molempien raskauksieni aikana, molemmat tytöt syntyivät yli kaksi viikkoa yli lasketunajan, molemmat olivat melkeen 4kiloisia, päälle 50cm pitkiä, täysin terveitä. Nyt vanhempi tyttö 5v, kasvaa pituutta ylimmällä kasvukäyrällä, nuorempi menee pituudessa keskikäyrän yläpuolella. En sano, ettäkö tupakka raskauden aikana hyväksi olisi, mutta lääkärille kyllä sanoin esikoiseni synnyttyä että se neiti ei kauheen pieneltä vaikuttanut. Neuvolassa kun mulle sillon odotus aikana sanoivat että "synnytä vaan lapsesi keskosena, pienihän siitä tuollasella tupakka määrällä tulee" Nyt ihan vertailun vuoksi tässä kolmatta odotellessani tupakan polton ajattelin lopettaa, jotta saisin tietää kuinka paljon näitä eroavaisuuksia sitten lapsille tulee...


      • 1-vuotias,
        mie vain kirjoitti:

        molempien raskauksieni aikana, molemmat tytöt syntyivät yli kaksi viikkoa yli lasketunajan, molemmat olivat melkeen 4kiloisia, päälle 50cm pitkiä, täysin terveitä. Nyt vanhempi tyttö 5v, kasvaa pituutta ylimmällä kasvukäyrällä, nuorempi menee pituudessa keskikäyrän yläpuolella. En sano, ettäkö tupakka raskauden aikana hyväksi olisi, mutta lääkärille kyllä sanoin esikoiseni synnyttyä että se neiti ei kauheen pieneltä vaikuttanut. Neuvolassa kun mulle sillon odotus aikana sanoivat että "synnytä vaan lapsesi keskosena, pienihän siitä tuollasella tupakka määrällä tulee" Nyt ihan vertailun vuoksi tässä kolmatta odotellessani tupakan polton ajattelin lopettaa, jotta saisin tietää kuinka paljon näitä eroavaisuuksia sitten lapsille tulee...

        tyttö syntyi 13 pv yliaikaisena, kasvukäyrät olleet tähän saakka 1,5 ja 2 välillä. Tupakkaa meni n. 5-10/pv.


      • Cassie_
        mie vain kirjoitti:

        molempien raskauksieni aikana, molemmat tytöt syntyivät yli kaksi viikkoa yli lasketunajan, molemmat olivat melkeen 4kiloisia, päälle 50cm pitkiä, täysin terveitä. Nyt vanhempi tyttö 5v, kasvaa pituutta ylimmällä kasvukäyrällä, nuorempi menee pituudessa keskikäyrän yläpuolella. En sano, ettäkö tupakka raskauden aikana hyväksi olisi, mutta lääkärille kyllä sanoin esikoiseni synnyttyä että se neiti ei kauheen pieneltä vaikuttanut. Neuvolassa kun mulle sillon odotus aikana sanoivat että "synnytä vaan lapsesi keskosena, pienihän siitä tuollasella tupakka määrällä tulee" Nyt ihan vertailun vuoksi tässä kolmatta odotellessani tupakan polton ajattelin lopettaa, jotta saisin tietää kuinka paljon näitä eroavaisuuksia sitten lapsille tulee...

        Mie yritän kovasti lopettaa, mutta aina kun ajattelen lopettavani, huomaan että menee kaksi kertaa enemmän tupakkaa kuin normaalisti.

        Neuvolassakin sanoivat että jos ei pysty lopettamaan niin yrittää edes vähän vähentää.

        Mulla tulee aivan kaamea stressi kun ajattelenkin että pitäisi saada tupakointi lopetettua. Tässä ajassa (4kk) on ollut jo kaksi migreenikohtausta.
        Enpä usko että sekään on hyväksi lapselle..

        Mutta onhan näitä nk.terveysintoilijoita, jotka yrittävät saada mahdollisimman paljon syyllistettyä muita.
        Mitä nyt on katsellut ympärilleni niin ne jotka ovat näitä intoilijoita, niin eivät edes itse viitsi imettää vaan suoraan vaan korviketta lapsen suuhun. Vaikka sanotaan että imettäminen on hyväksi lapselle.
        Ja nämä ovat minun huomioita tuttavapiirissä. (eikä heillä ole ollut imettämisessä mitään vaikeuksia, eivät vaan tahdo että rinnat riippuu)


        että ehkä parempi jos jokainen huolehtii itsestään eikä toisten tekemisistä.
        On maailmassa paljon pahempaakin kuin tämä.
        Vaikka kaikki eivät sitä halua nähdä.
        MUISTAKAA SE!


      • Niin yksinkertaisia...
        ippoliina kirjoitti:

        kannatti.katson ympärilleni niin mitä näen?sairaita allergisia lapsia vaikka tupakoimattomia vanhempia,nukutettu ulkona ym...meillä tehty kaikki päinvastoin kuin neuvolassa sanottu...eipä ole kahteen vuoteen ollut poissa koulusta tokaluokkalainen,ei allergiaa,ei tavan tauteja kuin jokunen mahatauti ja kehut kuulee lääkärissä,koulussa ym... uskon ennemmin itseeni kuin tutkimuksiin.eiköhän esim pakokaasut ole myrkyllisempiä kuin tupakka.ei millään voi tutkia pelkkää tupakoinnin vaarallisuutta.

        Ei se lapsen paino ole mikään tae terveydestä!

        "Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

        Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa."

        http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56


      • pauligue1981
        talikynttilät kirjoitti:

        Hienoa!
        Olet todella hyvä äiti kun et lapsen takia voinut lopettaa sauhutteluasi! Hyvä hyvä!
        IDIOOTTI IPPOLIINA!

        Näitähän tänne kaivataan


      • .............
        ippoliina kirjoitti:

        kannatti.katson ympärilleni niin mitä näen?sairaita allergisia lapsia vaikka tupakoimattomia vanhempia,nukutettu ulkona ym...meillä tehty kaikki päinvastoin kuin neuvolassa sanottu...eipä ole kahteen vuoteen ollut poissa koulusta tokaluokkalainen,ei allergiaa,ei tavan tauteja kuin jokunen mahatauti ja kehut kuulee lääkärissä,koulussa ym... uskon ennemmin itseeni kuin tutkimuksiin.eiköhän esim pakokaasut ole myrkyllisempiä kuin tupakka.ei millään voi tutkia pelkkää tupakoinnin vaarallisuutta.

        Idiootti... Miten voit ylpeillä tuollaisilla päätöksillä? Juominen ja tupakointi ovat oikeasti haitallisia raskauden aikana vauvalle ja se ON todistettu moneen kertaan. Tuttuni poltti raskausajan ja puhtaasti sen vuoksi istukka lakkasi toimimasta ja lapsi (joka onneksi on kuitenkin terve) piti leikata keskosena pihalle. Itse en ikinä koskisi alkoholiin tai tupakkaan raskausaikana ja silti mulla on kaksi tervettä lasta! Ei allergioita tai muutakaan. Tuo aiemmin mainitsemani tuttu syyttää itseään edelleen päivittäin tupakoinnistaan, miettii miten suuret riskit lapsella oli syntyessään ja miten lähellä kuolemaa käytiin.. Nyt odottaa toista eikä ole koskenut tupakkaan, ei sen jälkeen kun esikoinen syntyi.


      • Sivusta seurannut
        mie vain kirjoitti:

        molempien raskauksieni aikana, molemmat tytöt syntyivät yli kaksi viikkoa yli lasketunajan, molemmat olivat melkeen 4kiloisia, päälle 50cm pitkiä, täysin terveitä. Nyt vanhempi tyttö 5v, kasvaa pituutta ylimmällä kasvukäyrällä, nuorempi menee pituudessa keskikäyrän yläpuolella. En sano, ettäkö tupakka raskauden aikana hyväksi olisi, mutta lääkärille kyllä sanoin esikoiseni synnyttyä että se neiti ei kauheen pieneltä vaikuttanut. Neuvolassa kun mulle sillon odotus aikana sanoivat että "synnytä vaan lapsesi keskosena, pienihän siitä tuollasella tupakka määrällä tulee" Nyt ihan vertailun vuoksi tässä kolmatta odotellessani tupakan polton ajattelin lopettaa, jotta saisin tietää kuinka paljon näitä eroavaisuuksia sitten lapsille tulee...

        Tänne eivät kirjoita ne, joiden lapset ovat saaneet vaurioita raskaudenaikaisesta tupakoinnista! Kuten siskoni, jonka poika kärsii läpi elämänsä ylivilkkaudesta ja keskittymiskyvyn puutteesta ja jolla on vakavia vaikeuksia matemaattiikassa ja lukemisessa. Ihan kuin suoraan lainattu sivulta, jolla kerrotaan raskauden aikaisen tupakoinnin pitkäaikaisvaikutuksista.

        Nämä raskausaikana tupakoivat ovat useimmiten vähemmän koulutusta saaneita naisia, jotka eivät ymmärrä tilastomatematiikkaa ja sitä, että tilastot eivät valehtele ja niihin sisältyy myös poikkeamia suuntaan jos toiseen. Siis jos oma lapsi näyttää selvinneen vauriotta raskauden aikaisesta tupakoinnista, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että riski lapsen kehitysvaurioihin on silti keskimäärin moninkertainen tupakoimattomiin verrattuna. Omalla muutaman lapsen otoksella on häviävän pieni vaikutus kokonaistilastoihin eli havaittuihin ja tutkittuihin tapauksiin kaikenkaikkiaan.


    • vaahtokarkki

      vaikea sanoa johtuuko keskoisuus tupakanpoltosta pieni kokoisuus ehkä, esikoiseni syntyi alipainoisena keskosena rv34 painoa oli 1300g mutta syy oli istukan vajaa toiminnassa, tällöin poltin tupakkaa n.5-10kpl päivässä. nyt odotan toista lasta ja sinnikkäästi olen yrittänyt lopettaa.. silloin tällöin menee 1-2 tupakkaa. Ei se varmastikkaan ole hyväksi sikiölle!! ja uskoisin että ne lapset joiden äidit on raskauden aikana polttanut tupakkaa on pienenpi kynnys näillä lapsilla vanhemmiten aloittaa tupakan poltto.

      • en itse polta

        Eikö nikotiinipurkka, laastari yms. olis sentään myrkyttömämpiä sikiölle jos ei lopettaa pysty?? Eihän se pelkkä nikotiini ole kuin yksi aine, tupakassahan on kymmeniä pahoja myrkkyjä.


      • ..
        en itse polta kirjoitti:

        Eikö nikotiinipurkka, laastari yms. olis sentään myrkyttömämpiä sikiölle jos ei lopettaa pysty?? Eihän se pelkkä nikotiini ole kuin yksi aine, tupakassahan on kymmeniä pahoja myrkkyjä.

        jep..no mä poltin raskauden aikana sitä kaikkein lightinta tupakkaa semmosen 5-15 päivässä, lapsi synty keskosena rv 33 6 painoa 1565 ja pituutta 42 cm, syynä raskausmyrkytys. Kysyin heti lääkäriltä että onko se mun polttamisen syy että näin kävi, lääkäri sano että ei ole, raskausmyrkytys voi tulla kenelle vaan, ilmeisesti uusimpien tutkimuksien mukaan vika piilee geeneissä..tiedä sitten? Mutta kyllä mä ainakin itteeni syytän, todellakin, ja en varmasti seuraavassa raskaudessani sauhun sauhua vedä. Poika nyt ihan terve, flunssan (3kk) ja rs-viruksen (4 kk) sairastanut, painoa tullut ihan hyvin jne.. Mutta todellakin mietin nyt että mitä jatkoongelmia tulee..aika tietenkin näyttää. Tyhmä mikä tyhmä. Lopettakaa kaikki vaan ketkä pystytte, ja jos ette pysty ni vähentäkää roimasti.

        Ja noista korvaustuotteista vielä, multa ne sillon ainakin kiellettiin neuvolassa, oikein lääkäri kävi sanomassa että jos ei polta yli 20 tupakka päivässä ei niitä saa käyttää...tiedä tostakaan sitten?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe