G: 3-4kk nukuttaminen?

elikäs kyselisin, miten nuk...

tuon ikäistä vauvaa? Nukahtaako omaan sänkyyn ja kauanko menee nukuttaessa?Yöheräilyt ja yöunen määrä? Meillä vaavi nukahtaa 21-22 aikaan joko tissille tai syliin keinutellen(koliikkiajoilta jäänyt tuo keinutus,jolloin tottui siihen). Nukahtaminen sujuu suht hyvin, mutta vauva herää hetken päästä ja vaatii tissiä päästäkseen uneen, ei ilmeisesti osaa nukahtaa ilman imemistä(tutti ei kelpaa). Hän herää 15-30min. n. 2-4 kertaa ennenkuin uni on pysyvämpää, joten jatkuvasti saa nukuttaa tuonne puolille öin asti.Mielellään nukkuisi tissi suussa ja äiti vieressä:) Yöllä heräilee 1-3 tunnin välein ja aamulla heräilee klo 9-10. Aika rankkaa tämä näin on. Vauva nukkuu perhepedissä.

11

1048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamiliini

Meillä tyttö 3,5 kk nukahtaa omalle paikalleen perhepetiin, kunhan on ensin rauhoittunut sylissä. Uni tulee n. klo 23:00 ja aamulla herätään klo 7-8 ensimmäisen kerran syömään. Sitten jatketaan vielä tunti tai pari unia. Yöheräämiset jäi siinä vajaan 2 kk iässä. Eli helppo tapaus.

• ........................

Omaan sänkyyn. Meillä ainakin 2,5kk rupes heti nukkuun 8 tunnin unia, kun siirsin pois vierestä. Maidonhaju häiritsee vauvan unta. Ja huomaat kyllä, että onko kyse nälästä (syö kunnolla) vai vaan heräämisestä (tissi suuhun ja uni jatkuu).

Nukuttaminen meilläkin ongelma. Eilenkin annoin nukkua melkein tunnin sylissä ja sitten vasta uskalsin siirtää omaan sänkyyn... Vinkkejä nukuttamiseen kaivattais täälläkin =( Vaavi kun herää aina, kun pitäisi siirtää sylistä pois...

• Äippis

Meillä neiti nukkuu myös omassa sängyssään yöt tosi nätisti.
        Iltaisin on aina tietyt rutiinit jotka viestivät että nukkumaan mennään kohta.
        Esim; käydään iltapesulla, hetken aikaa jumpataan/hieronta... Ja juttelee vaan kuinka kohta käydään nukkumaan.

Meillä iltarutiinit menee kuta kuinkin näin;
        - iltapesu, vaipan vaihto
        - vaihdetaan pyjama päälle, samalla joko jumppaa tai hieronta
        - iltavelli nautitaan lämpöisenä äidin tai isin sylissä (ei siis norm. syö sylissä)

Kun velli on hotkittu, yleensä vähän aikaa vielä halitellaan ja pusutellaan sylissä, kunnes siirretään omaan sänkyyn. Ja sänkyyn mennessä aina vielä hereillä! Peittelen pikkuisen, annan tutin jos sitä kaipaa ja laitan unipupun kainaloon.
        Hiljaisella äänellä kerron että nyt nukutaan, aamulla taas sitten leikitään =)

Meillä aluksi juuri nukahtaminen omaan sänkyyn oli vaikeaa, ja silloin sattumalta huomasin että vauva rauhottui huomattavasti kun pidin lämmintä kättäni hetken aikaa rintakehän/masun päällä.

Meillä kunnon yöunet takaa juuri iltarutiinit, jos niistä hirveästi poikkeaa, ei nukkumisesta tule mitään.

• ..............................
        Äippis kirjoitti:

Meillä neiti nukkuu myös omassa sängyssään yöt tosi nätisti.
        Iltaisin on aina tietyt rutiinit jotka viestivät että nukkumaan mennään kohta.
        Esim; käydään iltapesulla, hetken aikaa jumpataan/hieronta... Ja juttelee vaan kuinka kohta käydään nukkumaan.

Meillä iltarutiinit menee kuta kuinkin näin;
        - iltapesu, vaipan vaihto
        - vaihdetaan pyjama päälle, samalla joko jumppaa tai hieronta
        - iltavelli nautitaan lämpöisenä äidin tai isin sylissä (ei siis norm. syö sylissä)

Kun velli on hotkittu, yleensä vähän aikaa vielä halitellaan ja pusutellaan sylissä, kunnes siirretään omaan sänkyyn. Ja sänkyyn mennessä aina vielä hereillä! Peittelen pikkuisen, annan tutin jos sitä kaipaa ja laitan unipupun kainaloon.
        Hiljaisella äänellä kerron että nyt nukutaan, aamulla taas sitten leikitään =)

Meillä aluksi juuri nukahtaminen omaan sänkyyn oli vaikeaa, ja silloin sattumalta huomasin että vauva rauhottui huomattavasti kun pidin lämmintä kättäni hetken aikaa rintakehän/masun päällä.

Meillä kunnon yöunet takaa juuri iltarutiinit, jos niistä hirveästi poikkeaa, ei nukkumisesta tule mitään.

Ei syö sylissä muuten kuin iltaisin???

• meillä näin

Meidän 3kk nukahtaa omaan "sivuvaunusänkyyn". Illalla meillä on aina samat rutiinit, jotka selkeästi helpottaneet nukahtamista. Iltasyötön jälkeen odotellaan hetken tuleeko kakka, sitten vaihdetaan vaippa ja mennään pimeään makuuhuoneeseen. Siellä laitan pojan unipussiin, silittelen hetken ja lasken pinnasänkyyn. Tutti suuhun ja uniriepu viereen, sitten laitan sellaisen soittovempaimen pimputtamaan kymmeneksi minuutiksi. Sinne nukahtaa yksin. Aamuyöstä herätään ehkä kerran pari tuttia kaipaamaan tai piereskelemään, sitten aamulla klo 7-8 välillä haluaa rinnalle. Meillä tosin ollaan osittaisimetyksellä, joka varmasti syynä siihen ettei enää herää yöllä syömään.

• lipa

meillä on todellinen ongelma toi tutti,joka ei sitten millään tahdo pysyä tytön suussa.Ja jos sitä ei laita suuhun,tulee kauhea parku!Illalla klo 20maissa saadaan yleensä tyttö omaan sänkyyn nukkumaan syötön jälkeen,joskus tutilla/ilman,mutta sitten sitä tuttia joutuu juoksemaan laittamaan suuhun valehtelematta 10 minuutin välein. Olisiko jollakin neuvoa tähän?

Toinen ongelma on kun yöllä syötän hänet,niin eipä tahdokaan enää yksin nukkua omassa sängyssäänsen jälkeen. Ja silloin on aika mahdotonta tuota tuttirumbaa tehdä keskellä yötä itse ihan nukuksissa. Usein joudun ottamaan vaavin meidän keskelle joka sitten taas aiheuttaa se,etten itse saa enää pariin tuntiin unta ja sitten hän jo tahtookin syödä hetken päästä taas jo...muutun pian zombieksi kun heräilen parin tunnin välein tai useammin ja valvon usean tunnin joka yö. olisiko taikajippoa tähän?

Onko kokemuksia nukuttamisesta niin, että laitatte vauvan vaan sänkyynsä ja annatte hetken itkeä ja katsotte nukkuuko?Sairaalassa neuvottiin, että 5 minuuttia kerrallaan saa antaa vauvan itkeä, sitten mentävä tyynnyttämään ja sitten taas itse pois ja antaa itkeä 5 minuuttia jne jne. Tuntuu niin kurjalta antaa toisen itkeä yksinään..olisi niin mukavaa jos vauveli nukkuisi omassa vuoteessaan.
      Hyvät neuvot olisivat tarpeen!!

• meillä näin

Moi,

meillä kanssa oli tuohon aikaan juuri tuollaista. Vastasinkin tuossa jo aiemmin miten meidän 3kk:n ikäinen nyt nukkuu, eli tosi iso ero on kuukaudessa tullut. Eli aika varmasti auttaa ongelmaasi. Minä tein niin, että kuulostelin millaisella mielellä makuuhuoneessa oltiin. Jos ääntely oli sellaista känisevää, eikä itkua, en mennyt laittamaan tuttia takaisin. Usein nukahti sitten itsekseen. Jos taas meteli yltyi itkuksi asti, menin laittamaan tutin. Joskus olen tehnyt sitäkin, että olen huudattanut hetken aikaa. Esimerkiksi kerran päikkäreillä köllöteltiin vierekkäin, ja herra sylki tuttia jatkuvasti suusta ulos ja kränäsi. Annoin muutaman minuutin huutaa, laitoin tutin suuhun ja valehtelematta jätkä nukahti alle minuutissa.

Minä kyllä kannatan kovasti nukkumisjärjestelynä tuota sivuvaunua perhepedin vaihtoehtona. Kun poika vielä öisin söi, siihen oli hänet helppo nostaa takaisin syötön jälkeen. Jos on yöllä rauhaton, niin silittely sekä tutin kanssa pelaaminen sujuu helposti. Ei tarvitse koko aikaa nousta ylös. Ja sivuvaunuhan on siis meidän sängyn viereen laitettu pinnasänky, josta toinen laita irroitettu ja pohja laskettu alas, eli siis tavallaan oman sängyn jatke.

Jostain luin (en muista mistä) että vauvoilla menisi jopa 20 minuuttia, että pääsevät siihen syvään uneen. Eli saattavat herkästi heräillä siirtotilanteissa yms. Minä en ainakaan öisin jaksa odotella sitä 20 minuuttia, joten usein jätin pojan viereen ja käänsin kylkeä. Sivuvaunu oli tuolloin jo käytössä, ei tarvinnut pelätä että putoaa lattialle.

• piruuttaan

laittaa sänkyyn oma paitasi tms. ihan nenän viereen ja laita peitto sillai tukevasti ympärille et tyttö luulee et on viellä sinun sylissä. Itse olen tuon huudon kans tehny niin et kuulostelen millainen huuto on. Kuulemma ikinä sitä ei saisi päästää noin pientä huutamaan sitä hätähuutoa. Tunnistat varmaan lapsesi eri itkut? Tavallista itkua annan itkeä hetken aikaa, välillä se loppuu itsestään.. Nämä on siis toiminu meillä, mutta ei aina :D vaikeita päiviä löytyy aina välillä. Mut huomaa et poika kasvaa joka asian suhteen viikko viikolta, välillä otetaan takapakkia mut parempaan päin välillä. Ja tuttia olen alkanu koittaa itse nyppään pois et pikku hiljaa oppis siihen et ilman sitäkin voi nukkua.. Voimia taistoihin! Toivottavasti jotain vinkkiä sait sovellettavaks teille :)

• näin meillä...

meillä poika on nukutettu omaan sänkyyn jo reilu 2 kk:n vanhasta pitäen, ja hyvin on aina jäänyt sinne nukkumaan. meillä on selvät iltarutiinit, klo 22.00 mennään iltapesulle ja vaihdetaan yökkäri päälle, sitten otetaan iltamaidot sohvalla ja laitetaan sänkyyn n. 22.30-23.00. Sinne molemmilta vanhemmilta iltapusut, tutti suuhun, mobile päälle, valot pois ja ovi raolleen. Jos tutti tippuu, kuunnellaan äityykö kitinä itkuksi, jos ei, ei tuttia ei mennä laittamaan takaisin. jos mennään pojan luo ku on laitettu jo sänkyyn, ei puhuta pojalle ollenkaan eikä oteta katsekontaktia. yöllä saattaa herätä kun tutti tippuu, käydään hämärässä laittamaan takaisin. poika myös silloin tällöin herää syömään joskus viiden aikaan, syötetään hämärässä ja laitetaan takasin omaan sänkyyn. nukkuu siitä hyvin jonnekin 9 asti.
      Iltarutiinit on meillä ainakin auttanut tosi paljon....

• meillä....

kannattaa kokeilla tota omaa sänkyä niinku joku muukin tossa neuvo, meilläkin on tyttö nukkunut hyvin sen jälkeen.
      eli...menee nukkuun vaihtelevasti 20-23,herää ekan kerran tissille n.4-5 ja sit heräilee 7-9 aikaan.on pari tuntia hereillä ja menee ekoille päikkäreille.

nukutan tosiaan aina hämärässä olkkarissa tissille ja yöllä kun herää vaihdetaan vaippa ja otan viereeni tissiteleen,sit nostan omaan sänkyyn takas ku on nukahtanu jatuo nukahtaakin aina melkein samantien.

• Marianni

Heips!
      Teillä ja monella muullakin täällä tuntuu olevan juuri tuo "siirtymävaihe" eli n. 3kk tienoilla lapsi alkaa opettelemaan itsekseen nukahtamista. Pikkuvauvahan tyynnytellään sylissä, imettämällä jne. kun voi olla masuvaivoja ja muutenkin kaipaa äidin turvaa kovasti. Mutta tämä jää herkästi "päälle", niinkuin itsekin totesit. Kun koliikkivaivat ovat helpottaneet, olisi nyt tärkeää tukea lasta tässä nukahtamisen opettelussa. Eli iltarutiinien, imetyksen yms. jälkeen omaan sänkyyn (tai vanhempien sänkyyn, missä nyt sitten nukkuukin, mutta ei siis sylissä enää). Siinä voi lasta hetken tyynnytellä, peitellä, antaa uniriepua yms. Sitten jätät hänet hakemaan unta itsekseen. Hetken aikaa voi antaa itkeä, mutta mitään huudatusunikoulua ei noin pienelle voi tehdä (enkä sitä varsinaista huudattamista muutenkaan kannata). Käyt välillä rauhoittelemassa ja sitten jätät taas yksin. Lapsi tarvitsee myös omaa rauhaa ja liika vanhempien puuttuminen nukahtamistilanteessa häiritsee sitä vauvan luonnollista kehitystä, jossa oppii nukahtamisen taidon. Toisilla tutti toimii, toisilla se vain häiritsee kun tippuu koko ajan. Kokeile mikä teillä toimii. Tästä "siirtymävaiheesta" luin Marc Weisbluthin kirjasta, Healthy Sleep Habits, Happy Child. En tiedä onko sitä suomennettu. En ihan kaikkea allekirjoitta mitä hän neuvoo (hän oli enemmän huudatuksen kannalla), mutta siinä oli hyvää tietoa unitutkimuksesta, vauvan unirytmeistä ja kehityksestä. Myös aikaiset nukkumaanmenoajat, joita hän suositteli, toimi meillä hyvin kupuksen kanssa, ja kenties teilläkin yöt rauhoittuisi jos aikaistaisit sitä parilla tunnilla?

Tuo kirjoituksesi on aivan kuin meillä esikoisen kanssa. Hän ei sitä itsekeen nukahtamista oppinut kun liian pitkään olin aina työntämässä tissiä suuhun. Heräili sitten 8kk asti tunnin välein, ja mikään muu ei rauhoittanut kuin tissi, että kantapään kautta on tämä opittu. Jouduttiin tekemään unikoulua asteittain 4 otteeseen, ennen kuin oppi kokonaan itsekeen nukahtamaan ja oli silloin jo 1v 9kk vanha. 8kk ikäisenä ekan unikoulun (tassuhoito) jälkeen oppi nukkumaan yön läpi, mutta nukutukseen tarvitsi tuolloin vielä paljon kosketusta ja hyssyttelyä. Kuopuksen kanssa olen nyt toiminut toisin. Pienestä asti pikkuhiljaa totutin nukahtamaan itse sänkyyn, ja nyt (6kk) olen enemmän häiriöksi siellä huoneessa jos sinne jään. Masulleen rauhoittui paremmin. Hän tosin imee peukkua, mutta sen avulla saa yölläkin unenpäästä kiinni uudestaan jos herää. Eikä ime sitä kuin nukahtaessaan, ei siis nuku peukku suussa. Toki on vauvoissakin eroa, mutta uskon oman kokemukseni ja erilaisen toimintani auttaneen asiaa.

Tulipa tästä pitkä :) Olen tämän asian kanssa niin paljon kärsinyt aikanani, että kun ajattelen että voisin näilä neuvoillani säästää jonkun toisen samalta, niin innostun aina sepostamaan pitkäänkin... Tsemppiä teile ja kaikille muille ketjuun kirjoittaneille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe