FORD diesel tietoa kaivataan

Ford_rikki

Heip !


Purkkarissa on Ford thames trader, 6-l 6-syl 108 hp diesel motti jostain 60-luvun vaihteesta.

Mikä on oikea puristuspaine sylinterissä ?
Mittasin puristuspaineet, olivat välillä 18-20 Bar tai 260 - 280 psi.

Pukkaa kurmitettaessa PALJON mustaa savua eikä anna tehoja/kierroksia.

Onko puristuspaineet liian piene -->männänrenkaat vaihtoon ?

45

9509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ford_rikki

      Lisää tietoa. Puristustehti siis tehtiin niin että suuttimet vek -> mittari kiinni ja startilla pyörittäen.

      Moottorista on suurinpiirtein kaikki muut katottu/korjattu paitsi nokkaa ei ole tarkistettu.

      • naftapuolen

        Probleema. Onko suihkut tarkastettu. Pumppu taitaisi kaivata huoltoa, saattaa olla syötöt poskellaan kun mustaa on tuotos.


      • outlanderisti
        naftapuolen kirjoitti:

        Probleema. Onko suihkut tarkastettu. Pumppu taitaisi kaivata huoltoa, saattaa olla syötöt poskellaan kun mustaa on tuotos.

        Ilman saanti? oikea potkuri? Pumpun säädöt?. Toden näköisesti itse moottorissa ei ole vikaa, musta savu johtuu liiasta polttoaineesta, joka taas johtuu joko heikosta ilman saannista,liian jyrkästä potkurista tai pumpun säädöistä. Kokeile ajaa konetilan luukku auki, auttaako asiaan? Jos moottori olisi väljä, se lähtisi huonosti käyntiin ja kuluttaisi öljyä.


      • Ford_rikki
        outlanderisti kirjoitti:

        Ilman saanti? oikea potkuri? Pumpun säädöt?. Toden näköisesti itse moottorissa ei ole vikaa, musta savu johtuu liiasta polttoaineesta, joka taas johtuu joko heikosta ilman saannista,liian jyrkästä potkurista tai pumpun säädöistä. Kokeile ajaa konetilan luukku auki, auttaako asiaan? Jos moottori olisi väljä, se lähtisi huonosti käyntiin ja kuluttaisi öljyä.

        Kiitos ehdotuksista mutta kuten sanoin, kaikki muut on käyty läpi moneen kertaan !

        - ei ilmanputsaria joten eiköhän ilmaa tule riittävästi, lattia pois koneen päältä.

        - potkuri on ollut veneessä koko ajan sama

        - suihkut uudet

        - kansiremppa tehty

        - pumppu ollut boschin pajalla 3 x tarkistettavana, jo riittää ! Pumpussa ei vikaa. Ajoitus tarkistettu.

        - uus pa-pumppu, uudet suodattimet

        En ajatellut että kone on väljä vaan että männänrenkaat ovat jumittuneet tai ehkä jopa poikki.

        Nyt kun joku osaisi antaa oikean puristusarvon, se kun taitaa kaikissa 6-syl 6 l ei turbollisissa samaa luokkaa.

        Lueskelin tuolta just äsken yhdeltä sivulta että käytännössä puristuspaine pitäisi olla vähintään 350 psi. Mullahan ne oli 260-280 psi.

        Kumma miten kukaan ei tiedä tällaista käytännön tietoa, ei edes kaikki kunnon mekaanikot..


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksista mutta kuten sanoin, kaikki muut on käyty läpi moneen kertaan !

        - ei ilmanputsaria joten eiköhän ilmaa tule riittävästi, lattia pois koneen päältä.

        - potkuri on ollut veneessä koko ajan sama

        - suihkut uudet

        - kansiremppa tehty

        - pumppu ollut boschin pajalla 3 x tarkistettavana, jo riittää ! Pumpussa ei vikaa. Ajoitus tarkistettu.

        - uus pa-pumppu, uudet suodattimet

        En ajatellut että kone on väljä vaan että männänrenkaat ovat jumittuneet tai ehkä jopa poikki.

        Nyt kun joku osaisi antaa oikean puristusarvon, se kun taitaa kaikissa 6-syl 6 l ei turbollisissa samaa luokkaa.

        Lueskelin tuolta just äsken yhdeltä sivulta että käytännössä puristuspaine pitäisi olla vähintään 350 psi. Mullahan ne oli 260-280 psi.

        Kumma miten kukaan ei tiedä tällaista käytännön tietoa, ei edes kaikki kunnon mekaanikot..

        Esim. sylinterien ohivuotomittaus on aika varma tapa selvittää moottorin kuntoisuutta ja tällöin samalla saadaan selville mäntien ja renkaiden, venttiilien ja kannen tiivisteen kuntoisuus (ja muidenkin osien) ilman purkamatta, ja lisäksi jäähdytysnesteen kaasu ja öljypitoisuuden mittaus
        on yksi tapa tutkia moottorin kuntoa.

        Näiden perusteella jo tiedetään erittäin suurella todennäköisyydellä mitä pitää korjata eikä tule turhia töitä.

        Puristuspainemittaus ei ole ollenkaan hyvä keino tutkia moottorin kuntoa.

        Oletkos muuten netistä etsinyt puristuspaineen arvoja? taikka Ford maahantuojalta?

        Mittaukset ei varmaan paljon maksa verrattuna kenties turhaan purkamiseen.

        Savuttamiseen on moniakin syitä ja savun väristäkin ehkä ammattihenkilö voisi jotain päätellä.

        Väärä ilma/polttoaine seossuhde voi olla yksi savutuksen syy tai sitten palamattomuus.


      • Ford_rikki
        Juha58 kirjoitti:

        Esim. sylinterien ohivuotomittaus on aika varma tapa selvittää moottorin kuntoisuutta ja tällöin samalla saadaan selville mäntien ja renkaiden, venttiilien ja kannen tiivisteen kuntoisuus (ja muidenkin osien) ilman purkamatta, ja lisäksi jäähdytysnesteen kaasu ja öljypitoisuuden mittaus
        on yksi tapa tutkia moottorin kuntoa.

        Näiden perusteella jo tiedetään erittäin suurella todennäköisyydellä mitä pitää korjata eikä tule turhia töitä.

        Puristuspainemittaus ei ole ollenkaan hyvä keino tutkia moottorin kuntoa.

        Oletkos muuten netistä etsinyt puristuspaineen arvoja? taikka Ford maahantuojalta?

        Mittaukset ei varmaan paljon maksa verrattuna kenties turhaan purkamiseen.

        Savuttamiseen on moniakin syitä ja savun väristäkin ehkä ammattihenkilö voisi jotain päätellä.

        Väärä ilma/polttoaine seossuhde voi olla yksi savutuksen syy tai sitten palamattomuus.

        Terps .Mitens toi ohivuotomittaus tehdään käytännössä ?

        Venttiilit on varmaan melko hyvässä kunnossa kun kansi oli juuri rempassa ja tietty kannentiivistekin siinä tuli vaihdettua.

        silmämääräisesti katsottuna jäähdytysneste on jäähdytysnestettä, eikä kupli, jne.

        Olen etsinyt netistä puristuspaineiden arvoja, virallisia sivuja ei ole löytynyt, tuntuu ettei kukaan oikein tiedä mitä ne oikeasti pitäisi olla.

        Vaikka ne ovatkin lähestulkoon samat jokaisessa tuollaisessa moottorissa valmistajasta riippumatta.

        Savu on mustaa, palamatonta dieseliä. NOKEA !!! Sitä tulee niin paljon että vesi veneen vierellä värjäytyy täysin mustaksi. Ja siis vain silloin kun kuormittaa konetta, ilman kuormaa käy kuin enkeli. Viitaisi siis huonoon puristukseen.

        Ilma/seossuhdetta rukkaamalla asia ei parantunut.


      • Motti masa
        Ford_rikki kirjoitti:

        Terps .Mitens toi ohivuotomittaus tehdään käytännössä ?

        Venttiilit on varmaan melko hyvässä kunnossa kun kansi oli juuri rempassa ja tietty kannentiivistekin siinä tuli vaihdettua.

        silmämääräisesti katsottuna jäähdytysneste on jäähdytysnestettä, eikä kupli, jne.

        Olen etsinyt netistä puristuspaineiden arvoja, virallisia sivuja ei ole löytynyt, tuntuu ettei kukaan oikein tiedä mitä ne oikeasti pitäisi olla.

        Vaikka ne ovatkin lähestulkoon samat jokaisessa tuollaisessa moottorissa valmistajasta riippumatta.

        Savu on mustaa, palamatonta dieseliä. NOKEA !!! Sitä tulee niin paljon että vesi veneen vierellä värjäytyy täysin mustaksi. Ja siis vain silloin kun kuormittaa konetta, ilman kuormaa käy kuin enkeli. Viitaisi siis huonoon puristukseen.

        Ilma/seossuhdetta rukkaamalla asia ei parantunut.

        http://motoren.ath.cx/menus/ford.html


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Terps .Mitens toi ohivuotomittaus tehdään käytännössä ?

        Venttiilit on varmaan melko hyvässä kunnossa kun kansi oli juuri rempassa ja tietty kannentiivistekin siinä tuli vaihdettua.

        silmämääräisesti katsottuna jäähdytysneste on jäähdytysnestettä, eikä kupli, jne.

        Olen etsinyt netistä puristuspaineiden arvoja, virallisia sivuja ei ole löytynyt, tuntuu ettei kukaan oikein tiedä mitä ne oikeasti pitäisi olla.

        Vaikka ne ovatkin lähestulkoon samat jokaisessa tuollaisessa moottorissa valmistajasta riippumatta.

        Savu on mustaa, palamatonta dieseliä. NOKEA !!! Sitä tulee niin paljon että vesi veneen vierellä värjäytyy täysin mustaksi. Ja siis vain silloin kun kuormittaa konetta, ilman kuormaa käy kuin enkeli. Viitaisi siis huonoon puristukseen.

        Ilma/seossuhdetta rukkaamalla asia ei parantunut.

        on varmaan selitetty moottoritekniikan oppikirjoissa mutta näin olen itse tehnyt sen:

        Suuttimet (tulpat) irti moottorista ja siihen reikään sopiva tiivisteellinen ilmamäärän mittarin adapteri kiinni ja tähän sitten jostain paineilmaa vakio paineella (6...10 bar.)ja tietysti mittari on ensi kalibroitava käytettävälle paineelle.

        Tutkittavan sylinterin mäntä pitää olla puristustahdin aikaan ylimmässä (kuluneimmassa) kohdassa jolloin on venttiilit kiinni samoin ilmasuodatin auki ja kaasuläppä myös jos on sekä
        öljyntäyttö ja jäähdytys järjestelmän korkit auki ja moottori pitää olla estettynä pyörimästä (autoissa pikkuvaihde päällä, tai muu lukitus)

        Nyt avataan paineilman tulo mittarin kautta tutkittavaan sylinteriin ja luetaan lukema ja jos vuotoa esiintyy niin tutkitaan ja paikallistetaan minne ilma vuotaa? jos kampikammioon niin sen kuulee öljyntäyttö aukosta, jolloin mäntä tai renkaat on vialliset, jos pakoputkeen niin pakoventtiili vuotaa, jos imupuolelta kuuluu ilman tuloa niin imuventtiili vuotaa, jos jäähdytys järjestelmästä tulee kuplia ja ilmaa niin sinne on vuoto kannen tiivisteestä tai jostain muusta viasta vaikka sylinteri tai loki halki tai kansi halki.

        Venttilit ei saa vuotaa yhtään ja samoin ei jäähdytysjärjestelmäänkään.

        Tämä sama mittaus toistetaan jokaiselle sylinterille ja verrataan mittaus tuloksia toisiinsa ja moottorin korjaus ohjeista nähdään paljonko vuotoa saisi olla? yleisohjeena muistinvaraisesti sanoisin että 10%...20% ei ole vielä kovin paha, varsinkin jos sylinterien tilanne on samanlainen kaikissa.

        Tämä tutkinta on mielestäni paras tapa selvittää moottorien kuntoisuutta.

        Lisäksi voidaan tehdä jäähdytysnesteelle kemiallinen analyysi että sisältääkö se pakokaasuja tai öljyä? mutta se pitäisi tehdä heti lämpimänä käytön jälkeen.
        Jos jotain löytyy niin silloin on jossain vuotoja ja vikoja, ehkä kannen tiivisteessä tai loki tai sylinterin kansi rikki tai jostain vuotaa moottori öljyä jäähdytysnesteeseen, koska öljynpaine on korkeampi kuin nesteen paine.

        Voihan käynti olla hyväkin jos vikaa on vain yhdessä sylinterissä? oletko kokeillut vaikka n. 1500r/min kokeilla löysätä suuttimiin meneviä korkepaineputkia muuttuko käynti minkään sylinterin kohdalla? ellei käynti muutu jonkun sylinterin kohdalla niin se todennäköisesti on jotenkin viallinen, tämä on helppo ja nopea tapa mutta ei kovin varma.

        Toivottavasti jotain selviää ja ellei niin kysele lisää vaikka suoraankin postistani.


      • Ford_rikki
        Motti masa kirjoitti:

        http://motoren.ath.cx/menus/ford.html

        Heipähei !


        netti on valitettavasti hidas.

        Tuolla listassa oli uudempaa 2710- sarjaa,
        tämä on vanhempaa 590E-mallia, ford thames trader 60-60-luvun vaihteesta


      • Ford_rikki
        Juha58 kirjoitti:

        on varmaan selitetty moottoritekniikan oppikirjoissa mutta näin olen itse tehnyt sen:

        Suuttimet (tulpat) irti moottorista ja siihen reikään sopiva tiivisteellinen ilmamäärän mittarin adapteri kiinni ja tähän sitten jostain paineilmaa vakio paineella (6...10 bar.)ja tietysti mittari on ensi kalibroitava käytettävälle paineelle.

        Tutkittavan sylinterin mäntä pitää olla puristustahdin aikaan ylimmässä (kuluneimmassa) kohdassa jolloin on venttiilit kiinni samoin ilmasuodatin auki ja kaasuläppä myös jos on sekä
        öljyntäyttö ja jäähdytys järjestelmän korkit auki ja moottori pitää olla estettynä pyörimästä (autoissa pikkuvaihde päällä, tai muu lukitus)

        Nyt avataan paineilman tulo mittarin kautta tutkittavaan sylinteriin ja luetaan lukema ja jos vuotoa esiintyy niin tutkitaan ja paikallistetaan minne ilma vuotaa? jos kampikammioon niin sen kuulee öljyntäyttö aukosta, jolloin mäntä tai renkaat on vialliset, jos pakoputkeen niin pakoventtiili vuotaa, jos imupuolelta kuuluu ilman tuloa niin imuventtiili vuotaa, jos jäähdytys järjestelmästä tulee kuplia ja ilmaa niin sinne on vuoto kannen tiivisteestä tai jostain muusta viasta vaikka sylinteri tai loki halki tai kansi halki.

        Venttilit ei saa vuotaa yhtään ja samoin ei jäähdytysjärjestelmäänkään.

        Tämä sama mittaus toistetaan jokaiselle sylinterille ja verrataan mittaus tuloksia toisiinsa ja moottorin korjaus ohjeista nähdään paljonko vuotoa saisi olla? yleisohjeena muistinvaraisesti sanoisin että 10%...20% ei ole vielä kovin paha, varsinkin jos sylinterien tilanne on samanlainen kaikissa.

        Tämä tutkinta on mielestäni paras tapa selvittää moottorien kuntoisuutta.

        Lisäksi voidaan tehdä jäähdytysnesteelle kemiallinen analyysi että sisältääkö se pakokaasuja tai öljyä? mutta se pitäisi tehdä heti lämpimänä käytön jälkeen.
        Jos jotain löytyy niin silloin on jossain vuotoja ja vikoja, ehkä kannen tiivisteessä tai loki tai sylinterin kansi rikki tai jostain vuotaa moottori öljyä jäähdytysnesteeseen, koska öljynpaine on korkeampi kuin nesteen paine.

        Voihan käynti olla hyväkin jos vikaa on vain yhdessä sylinterissä? oletko kokeillut vaikka n. 1500r/min kokeilla löysätä suuttimiin meneviä korkepaineputkia muuttuko käynti minkään sylinterin kohdalla? ellei käynti muutu jonkun sylinterin kohdalla niin se todennäköisesti on jotenkin viallinen, tämä on helppo ja nopea tapa mutta ei kovin varma.

        Toivottavasti jotain selviää ja ellei niin kysele lisää vaikka suoraankin postistani.

        Joo suurkiitokset valaisevasta kirjoituksesta. Tuosta sylinterien paineista sen verran että kansi höylättiin ja pakoventtiilit uusittiin, konetta on sen jälkeen käytelty parisen tuntia joten tuskin vika on siellä.

        Epäilen vahvasti että vika olisi vain yhdessä sylinterissä, SAVU ON NIIN VALTAISAA, voiko yksi sylinteri tehdä maailman mustaksi ?

        Käynti muuttuu jokaisen sylinterin kohdalla erikseen avattaessa. Kone tuskin kiertää edes tuota 1500 rpm kuormitettuna. kuormittamattomana ottaa kevyesti täydet kierrokset.

        Lueskelin tuolta että 16:1 puristuspaineilla männän paine pitäisi olla luokkaa 235 psi.

        Tässä omani:

        1 260
        2 270
        3 280 = 20 bar
        4 270
        5 260
        6 260 = 18 bar




        - - --
        Voihan käynti olla hyväkin jos vikaa on vain yhdessä sylinterissä? oletko kokeillut vaikka n. 1500r/min kokeilla löysätä suuttimiin meneviä korkepaineputkia muuttuko käynti minkään sylinterin kohdalla? ellei käynti muutu jonkun sylinterin kohdalla niin se todennäköisesti on jotenkin viallinen, tämä on helppo ja nopea tapa mutta ei kovin varma.


      • olisiko?
        Ford_rikki kirjoitti:

        Joo suurkiitokset valaisevasta kirjoituksesta. Tuosta sylinterien paineista sen verran että kansi höylättiin ja pakoventtiilit uusittiin, konetta on sen jälkeen käytelty parisen tuntia joten tuskin vika on siellä.

        Epäilen vahvasti että vika olisi vain yhdessä sylinterissä, SAVU ON NIIN VALTAISAA, voiko yksi sylinteri tehdä maailman mustaksi ?

        Käynti muuttuu jokaisen sylinterin kohdalla erikseen avattaessa. Kone tuskin kiertää edes tuota 1500 rpm kuormitettuna. kuormittamattomana ottaa kevyesti täydet kierrokset.

        Lueskelin tuolta että 16:1 puristuspaineilla männän paine pitäisi olla luokkaa 235 psi.

        Tässä omani:

        1 260
        2 270
        3 280 = 20 bar
        4 270
        5 260
        6 260 = 18 bar




        - - --
        Voihan käynti olla hyväkin jos vikaa on vain yhdessä sylinterissä? oletko kokeillut vaikka n. 1500r/min kokeilla löysätä suuttimiin meneviä korkepaineputkia muuttuko käynti minkään sylinterin kohdalla? ellei käynti muutu jonkun sylinterin kohdalla niin se todennäköisesti on jotenkin viallinen, tämä on helppo ja nopea tapa mutta ei kovin varma.

        Mitenkäs pakopuoli, olisko jokin tukos siellä vaikkapa vesilukossa tai joutsenkaulassa. Tuleeko sen suuren savun joukossa vettä ihan normaalisti?


      • outlanderisti
        olisiko? kirjoitti:

        Mitenkäs pakopuoli, olisko jokin tukos siellä vaikkapa vesilukossa tai joutsenkaulassa. Tuleeko sen suuren savun joukossa vettä ihan normaalisti?

        Oletko aivan varma, ettei joku ole tukkinut moottoritilan ilman saantia?? Silloin kun savu on mustaa niin kyse on ilma-alijäämästä (polttoaine palaa kaikki, mutta liian vähällä ilmalla), jos taasen savu on sinistä olisi se huonosti palanutta (väljä kone, öljyä pakosarjaan, vuotavat suuttimet). yhtenä vielä on pumpun ajoitus ja nimen omaan keskipako järjästelmän toimivuus. Jako hampaan pielessä ei välttämättä vaikuta kuormittamattomaan koneeseen mitenkään, mutta kuormitettu ei ota kierroksia ja viimeinen oliko turbo? jos oli, niin turbo sökö tai hukkaportti sökö.


      • Ford_rikki
        olisiko? kirjoitti:

        Mitenkäs pakopuoli, olisko jokin tukos siellä vaikkapa vesilukossa tai joutsenkaulassa. Tuleeko sen suuren savun joukossa vettä ihan normaalisti?

        Joo kyllähän se mahdollista on, ajattelinkin tässä testata moottoria "toisella" pakoputkella eli vedän jonkunlaisen putken suoraan luukusta pihalle.

        Tosin putki on melko paksua (90 mm) putkea, mutta kyllä sellainenkin tukkoon voi mennä. Suuren savun joukosta tulee vettä, mutta putkessa on kyllä muutaman metrin pätkä joka on melko täynnä vettä, tuli vaan mieleen että voisiko itse vesi ahdistaa sen verran. (kokeilin käyttää venettä niin että vettä meni vain vähän putkeen mutta ei vaikutusta..)


      • Ford_rikki
        outlanderisti kirjoitti:

        Oletko aivan varma, ettei joku ole tukkinut moottoritilan ilman saantia?? Silloin kun savu on mustaa niin kyse on ilma-alijäämästä (polttoaine palaa kaikki, mutta liian vähällä ilmalla), jos taasen savu on sinistä olisi se huonosti palanutta (väljä kone, öljyä pakosarjaan, vuotavat suuttimet). yhtenä vielä on pumpun ajoitus ja nimen omaan keskipako järjästelmän toimivuus. Jako hampaan pielessä ei välttämättä vaikuta kuormittamattomaan koneeseen mitenkään, mutta kuormitettu ei ota kierroksia ja viimeinen oliko turbo? jos oli, niin turbo sökö tai hukkaportti sökö.

        Terve taas :o)

        Olen testaillut konetta "kaikki luukut auki" eli koneen yläpuolella on noin 6 m2 tyhjää tilaa. Luulisi sen riittävän. Ja ilmanputsari pois. Tai eihän tossa koneessa ilmeisesti kunnon putsaria koskaan ole ollutkaan. Joskus kun imusarja oli irti, seinämissä oli tosi paksu töhnäkerros kökköä, putsasin sen mutta sen vain luulisi lisäävän ilman saantia. Pumpun ajotus on tarkistettu ja kaikki mahdolliset ajoitukset koitettu. Mitään keskipakojärjestelmää ei tässä koneessa tietääkseni ole, niin yksinkertainen laite kun on kyseessä.

        Käsittäääkseni kukaan ei ole koskenut hammasrattaisiin jakopuolella sen jälkeen kun kone on viimeksi joskus toiminut.

        Turboa ei ole, kone on oikeastaan niin simppeli kuin diesel-moottori voi olla.

        Nokka-akseli ei avaa imuventtileitä tarpeeksi ?? Voisiko sellainen aiheuttaa tuon ilman ahdistuksen ?

        Saaattaahan tuolla pakoputkessa olla joku tukos ??


    • Fordi minullakin

      Ekaksi, sinun Fordi on ns Trader. Mene diselhuoltoon ja kysy sieltä tarkkoja tietoja ko koneeseen. Arvot ovat erilasiet kuin esim Ford 5,9 ltr ja Ford 6,2 ltr vaikka monet osat käyvätkin toisiinsa.
      Nyt kun sitä kantta on laitettu voitanee olla varmoja että kansi on kunnossa. Jos siinä olisi vuotoja se yleensä näkyisi normaalilämmöllä seuraavilla tavoin: joko kuplina ja kuohana vesitilassa, koneen lämmönnousuna kun käytät kierrosaluetta n 1800-1900, tai vesi vaan häviää. Nämä ilmenevät tietenkin erityisesti jos sinulla on ns makeavesijärjestelmä. Kyllä uskoisin että syötössä ja ajoituksessa on jotakin pielessä.
      Fordiahan käynnistyy melko hyvin ja tyhjäkäyntialueella tasaisesti vaikka nämä em olisivatkin pois kohdaltaan. Savutus viittaa myöhäiseen ruiskutukseen ja jos se on liian suuri syntyy savua lisää. Tarkasta ajoitusennakko sen pitää olla mahdollisimman tarkka. Löydät ne vauhtipyörältä ja pumpulta. Onhan muuten polttoaineen paluujärjestelmä auki? Tsemppiä.

      • Ford_rikki

        Juu, traderhan se, olen sen varmaan noissa viesteissän isanonut.

        Tiedätkös onko venttiilien välykset erilaiset traderissa ja noissa 5,9 / 6,2 litran koneissa ? Muistaakseni ne säädettiin jotain 0,35 ja 0,4 mm välyksin.

        Juu, merivesi lauhduttaa makeaa vettä joka kiertää koneessa. Ei kuplia eikä muitakaan juttuja.

        Syötössä tuskin on ongelmaa koska pumppu on ollut pajalla 3 kertaa tarkistettavana.

        Ajoituksesta sen verran että kaivoin silloin joskus vauhtipyörästä sen ajoitusmerkin esiin ja laitoin ajoituksen kohdalleen. Sen lisäksi kokeiltiin siitä akselista mistä sitä säädetään, jokainen kohta läpi, ja huonommaksihan se meni kun oikeasta kohdasta poikettiin.

        Polttoaineen paluujärjestelmä käytännössä menee tällä hetkellä pulloon koska tankissa ei ollut "paluuureikää".

        Jos paluuputki olisi esim. koneen sisältä tukossa, voisiko se tehdä ko. ilmiön ?


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Juu, traderhan se, olen sen varmaan noissa viesteissän isanonut.

        Tiedätkös onko venttiilien välykset erilaiset traderissa ja noissa 5,9 / 6,2 litran koneissa ? Muistaakseni ne säädettiin jotain 0,35 ja 0,4 mm välyksin.

        Juu, merivesi lauhduttaa makeaa vettä joka kiertää koneessa. Ei kuplia eikä muitakaan juttuja.

        Syötössä tuskin on ongelmaa koska pumppu on ollut pajalla 3 kertaa tarkistettavana.

        Ajoituksesta sen verran että kaivoin silloin joskus vauhtipyörästä sen ajoitusmerkin esiin ja laitoin ajoituksen kohdalleen. Sen lisäksi kokeiltiin siitä akselista mistä sitä säädetään, jokainen kohta läpi, ja huonommaksihan se meni kun oikeasta kohdasta poikettiin.

        Polttoaineen paluujärjestelmä käytännössä menee tällä hetkellä pulloon koska tankissa ei ollut "paluuureikää".

        Jos paluuputki olisi esim. koneen sisältä tukossa, voisiko se tehdä ko. ilmiön ?

        Onko tuo vika ilmestynyt hetkessä vai pikkuhiljaa? Tuossa yhdessä viestissä kerroit että veneen viereen veteen tulee nokea.. ei kai vene ole kiinni laiturissa testi aikana?

        Puristus paineista pari esimerkkiä 16:1=23kp/cm2 17:1=25kp/cm2. Olihan nuo mitaamasi hieman alhaiset mutta se voi johtua mittavälineistä ja keskinäiset erot oli suht normaalit vanhalle koneelle, jos kone ei huohota niin varmaan puristukset on kunnossa.


      • Ford_rikki
        B23E kirjoitti:

        Onko tuo vika ilmestynyt hetkessä vai pikkuhiljaa? Tuossa yhdessä viestissä kerroit että veneen viereen veteen tulee nokea.. ei kai vene ole kiinni laiturissa testi aikana?

        Puristus paineista pari esimerkkiä 16:1=23kp/cm2 17:1=25kp/cm2. Olihan nuo mitaamasi hieman alhaiset mutta se voi johtua mittavälineistä ja keskinäiset erot oli suht normaalit vanhalle koneelle, jos kone ei huohota niin varmaan puristukset on kunnossa.

        En osaa sanoa tuosta hetkessä vai pikkuhiljaa.

        Yesh, vene on kiinni laiturissa testin aikana. Merellä tosin tekee samaa.

        Miten nuo kp:t muuttuvat bareiksi tai psi:ksi ?

        Kone ei huohota yhtään..

        tulee mieleen seuraavat:

        1) tukos/ahdiste pakoputkessa
        2) väärin säädetyt venttiilit
        3) kulunut nokka-akseli

        Komments ?


      • Ford_rikki

        Tuo voisi tosiaan olla että venttiilit on säädetty väärin, tämähän on työntötankokone.

        Onko kellään tietoja 59 mallisen thames traderin (simms pumpulla) venttilivälysten arvoista ?

        Fordilla niitä ei tiedetty


      • Ford_rikki kirjoitti:

        En osaa sanoa tuosta hetkessä vai pikkuhiljaa.

        Yesh, vene on kiinni laiturissa testin aikana. Merellä tosin tekee samaa.

        Miten nuo kp:t muuttuvat bareiksi tai psi:ksi ?

        Kone ei huohota yhtään..

        tulee mieleen seuraavat:

        1) tukos/ahdiste pakoputkessa
        2) väärin säädetyt venttiilit
        3) kulunut nokka-akseli

        Komments ?

        Jos tuo moottori, vene ja potkuri yhdistelmä on joskus toiminut ja mitään muutoksia ei ole tehty, niin hengitys vaikeuksilta tuo kuullostaa.

        Tukos pakoputkessa esim. letku rikkoutunut sisäpuolelta? Tämän varmistaisin ensimmäiseksi.

        Testaus pitää tehdä ajossa konekoppa ja hytin ovi tai joku iso luukku auki.

        Jos nokassa on niin suurta tiputusta että alkaa käytöksessä huomaamaan, niin osaava huoltomies olisi sen huomannut venttiilien säädön yhteydessä.

        1kp/cm2 on n. 0,98 bar


      • Ford_rikki
        B23E kirjoitti:

        Jos tuo moottori, vene ja potkuri yhdistelmä on joskus toiminut ja mitään muutoksia ei ole tehty, niin hengitys vaikeuksilta tuo kuullostaa.

        Tukos pakoputkessa esim. letku rikkoutunut sisäpuolelta? Tämän varmistaisin ensimmäiseksi.

        Testaus pitää tehdä ajossa konekoppa ja hytin ovi tai joku iso luukku auki.

        Jos nokassa on niin suurta tiputusta että alkaa käytöksessä huomaamaan, niin osaava huoltomies olisi sen huomannut venttiilien säädön yhteydessä.

        1kp/cm2 on n. 0,98 bar

        Juttelin juuri häkkisen kanssa puhelimessa ja sanoi että korjausraja on 22 bar, eli pitääpä vaihtaa männät ja männänrenkaat tai ostaa toinen kone.

        Jos jollain on 2710-sarjan kone niin äkkiä yhteyksiä..


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Juttelin juuri häkkisen kanssa puhelimessa ja sanoi että korjausraja on 22 bar, eli pitääpä vaihtaa männät ja männänrenkaat tai ostaa toinen kone.

        Jos jollain on 2710-sarjan kone niin äkkiä yhteyksiä..

        Jos moottori on väljä, niin se huohottaa, on voimaton ja saattaa jopa savuttaa vähän mustaa. Epäilisin vääriä mittalaitteita noihin alhaisempiin puristus arvoihin.

        Paksua mustaa taas saadaan aikaiseksi turbo moottorilla, jota kuormitetaan liian pienellä ahtopaineella (ja jos ei savuta, niin syöttöä on liian vähän ;-)). Vaparissa siihen tarvitaan liikaa syöttöä tai liian vähän ilmaa. Kun kerran tuo yhdistelmä on toiminut niin syötön määrästä ei sillon ole kyse. Paljonkos tuolle pumpulle on säädetty vetäviä kierroksia ja paljonko on ryntäys kierrosluku?

        Kun et ole saanut selville ventiilivälyksiä, niin niissä kannattaa "erehtyä" liian suuriin 0,6mm pitäisi riittää :-).


      • fordi minullakin
        Ford_rikki kirjoitti:

        Juu, traderhan se, olen sen varmaan noissa viesteissän isanonut.

        Tiedätkös onko venttiilien välykset erilaiset traderissa ja noissa 5,9 / 6,2 litran koneissa ? Muistaakseni ne säädettiin jotain 0,35 ja 0,4 mm välyksin.

        Juu, merivesi lauhduttaa makeaa vettä joka kiertää koneessa. Ei kuplia eikä muitakaan juttuja.

        Syötössä tuskin on ongelmaa koska pumppu on ollut pajalla 3 kertaa tarkistettavana.

        Ajoituksesta sen verran että kaivoin silloin joskus vauhtipyörästä sen ajoitusmerkin esiin ja laitoin ajoituksen kohdalleen. Sen lisäksi kokeiltiin siitä akselista mistä sitä säädetään, jokainen kohta läpi, ja huonommaksihan se meni kun oikeasta kohdasta poikettiin.

        Polttoaineen paluujärjestelmä käytännössä menee tällä hetkellä pulloon koska tankissa ei ollut "paluuureikää".

        Jos paluuputki olisi esim. koneen sisältä tukossa, voisiko se tehdä ko. ilmiön ?

        Sanoit:
        Syötössä tuskin on ongelmaa koska pumppu on ollut pajalla 3 kertaa tarkistettavana.
        Vastaus: Monet meistä ovat käyttäneet pajalla pumppua ja usein se on entistä huonompi. Pumpun säädössä on tiedettävä kone jolle se säädetään sekä tietenkin sumuttimien avautumispaine jotka on pumppuremontin yhteydessä aina tarkistettava.
        Sanoit:
        Ajoituksesta sen verran että kaivoin silloin joskus vauhtipyörästä sen ajoitusmerkin esiin ja laitoin ajoituksen kohdalleen. Sen lisäksi kokeiltiin siitä akselista mistä sitä säädetään, jokainen kohta läpi, ja huonommaksihan se meni kun oikeasta kohdasta poikettiin.
        Vastaus: oletko ennen säätänyt. Ensin vauhtipyörän ennakko kohdalleen tarkasti, sen jälkeen käännät pumpun ajoitusmerkkiin joka simsissä on siellä sisällä hammaskehällä, merkki ja reikä kohdalleen työkalulla. Poistat vanhat meistit ja teet uudet meistit pumpun runkoon. Sitten on pumpun perässä se säätöruuvi jolla saadaan ns joutoköynti säädettyä.(Tästä ei kannata kääntää neljänneskierrosta enempää / - koska jos ei sillä korjaannu on pumpun säädöissä vikaa)Tämän pitäisi olla kohdallaan jos huolto on tominut oikein. Useimmiten se ei ole kohdallaan vaan kone ei meinaa sammua , tai ei käy tasaista joutokäyntia. Näinhän se on ollut oikeissa dieselpumppuhuolloista tuotaessa????? ja monella eri pajan tapauksessa.


      • fordi minullakin
        Ford_rikki kirjoitti:

        Juu, traderhan se, olen sen varmaan noissa viesteissän isanonut.

        Tiedätkös onko venttiilien välykset erilaiset traderissa ja noissa 5,9 / 6,2 litran koneissa ? Muistaakseni ne säädettiin jotain 0,35 ja 0,4 mm välyksin.

        Juu, merivesi lauhduttaa makeaa vettä joka kiertää koneessa. Ei kuplia eikä muitakaan juttuja.

        Syötössä tuskin on ongelmaa koska pumppu on ollut pajalla 3 kertaa tarkistettavana.

        Ajoituksesta sen verran että kaivoin silloin joskus vauhtipyörästä sen ajoitusmerkin esiin ja laitoin ajoituksen kohdalleen. Sen lisäksi kokeiltiin siitä akselista mistä sitä säädetään, jokainen kohta läpi, ja huonommaksihan se meni kun oikeasta kohdasta poikettiin.

        Polttoaineen paluujärjestelmä käytännössä menee tällä hetkellä pulloon koska tankissa ei ollut "paluuureikää".

        Jos paluuputki olisi esim. koneen sisältä tukossa, voisiko se tehdä ko. ilmiön ?

        Paluuputkesta. Onhan sinullakin öljykopan sisätilassa oleva paluuputki. voit tarkistaa paluuputken jouduthan sen irroittamaan sumuttimien irroituksen yhteydessä. Jos paluuputki vuotaa menee diesel yleensä öljytilaan. Minulla paluun määrä on hyvin vähäistä. Itse kokeilisin ajoitusta siten että käännän pumppua hieman aikaisemmaksi, meistin verran. Fordit on tarkkoja myös venttiilien välyksistä. Tarkasta vielä ajoitus ja välykset, jos olet varma että pumpunsäätäjä on tehnyt kaiken oikein löysää kevyesti pumpun kiinnitystä laita käyntiin käännä pumppua 1-2 mm aikaisemmaksi, kiristä kiinnitys, Kuulet äänestä mitä tapahtuu
        jos kaikki ok anna hieman kierroksia, anna 2300rpm, savuaako?


      • Ford_rikki
        B23E kirjoitti:

        Jos moottori on väljä, niin se huohottaa, on voimaton ja saattaa jopa savuttaa vähän mustaa. Epäilisin vääriä mittalaitteita noihin alhaisempiin puristus arvoihin.

        Paksua mustaa taas saadaan aikaiseksi turbo moottorilla, jota kuormitetaan liian pienellä ahtopaineella (ja jos ei savuta, niin syöttöä on liian vähän ;-)). Vaparissa siihen tarvitaan liikaa syöttöä tai liian vähän ilmaa. Kun kerran tuo yhdistelmä on toiminut niin syötön määrästä ei sillon ole kyse. Paljonkos tuolle pumpulle on säädetty vetäviä kierroksia ja paljonko on ryntäys kierrosluku?

        Kun et ole saanut selville ventiilivälyksiä, niin niissä kannattaa "erehtyä" liian suuriin 0,6mm pitäisi riittää :-).

        Kone ei kyllä huohota mutta ehkä öljyrenkaat on vielä hyvässä kunnossa ? Olen nimittäin kuullut moottoreista joissa on ollut renkaita poikki ja eivät huohota yhtään. Voimaton on kyllä ja pukkaa mustaa.

        >>Paljonkos tuolle pumpulle on säädetty vetäviä kierroksia ja paljonko on ryntäys kierrosluku?

        Enpäs tiedä, sitä pitää kysyä valmistajalta. pumppu on säädetty alkup asetuksiin.

        Venttiilinvälykset sain tänään selville, 0,30 on oikea eli niistä ei ollut kyse. Mahtaisikohan kone edes käydä noilla 0,6 välyksillä ;o)

        Olen kuullut muidenkin mekaanikkojen sanovan että kone ei voi olla väljä. Ja toisten taas sanovan että kone on väljä.

        Tämä hemmo on kuitenkin korjaillut niitä työkseen koko ikänsä ja omistaa yhden kuuluisimmista suomen diesel-pajoista. Toisaalta, saattahan hän olla väärässä.

        Kukapa tietää.

        Ilman saanti ei pitäisi olla ongelma ellei nokka-akseli ole niin kulunut ettei venttiili aukea tarpeeksi. Mutta tuo syöttö kun toimii alipaineella niin eikös sen pitäisi sillllloin imeä vähemmän ilmaa ja antaa vähemmän löpöä eli ei kait siitäkään voi olla kiinni.

        Kuinkas paljon sinulla on kokemusta näistä vanhoista fordeista ja
        mikäs sinun mielestäsi on sylinteripaineen alaraja tallaiselle moottorille ?


      • Ford_rikki
        fordi minullakin kirjoitti:

        Sanoit:
        Syötössä tuskin on ongelmaa koska pumppu on ollut pajalla 3 kertaa tarkistettavana.
        Vastaus: Monet meistä ovat käyttäneet pajalla pumppua ja usein se on entistä huonompi. Pumpun säädössä on tiedettävä kone jolle se säädetään sekä tietenkin sumuttimien avautumispaine jotka on pumppuremontin yhteydessä aina tarkistettava.
        Sanoit:
        Ajoituksesta sen verran että kaivoin silloin joskus vauhtipyörästä sen ajoitusmerkin esiin ja laitoin ajoituksen kohdalleen. Sen lisäksi kokeiltiin siitä akselista mistä sitä säädetään, jokainen kohta läpi, ja huonommaksihan se meni kun oikeasta kohdasta poikettiin.
        Vastaus: oletko ennen säätänyt. Ensin vauhtipyörän ennakko kohdalleen tarkasti, sen jälkeen käännät pumpun ajoitusmerkkiin joka simsissä on siellä sisällä hammaskehällä, merkki ja reikä kohdalleen työkalulla. Poistat vanhat meistit ja teet uudet meistit pumpun runkoon. Sitten on pumpun perässä se säätöruuvi jolla saadaan ns joutoköynti säädettyä.(Tästä ei kannata kääntää neljänneskierrosta enempää / - koska jos ei sillä korjaannu on pumpun säädöissä vikaa)Tämän pitäisi olla kohdallaan jos huolto on tominut oikein. Useimmiten se ei ole kohdallaan vaan kone ei meinaa sammua , tai ei käy tasaista joutokäyntia. Näinhän se on ollut oikeissa dieselpumppuhuolloista tuotaessa????? ja monella eri pajan tapauksessa.


      • Ford_rikki
        fordi minullakin kirjoitti:

        Paluuputkesta. Onhan sinullakin öljykopan sisätilassa oleva paluuputki. voit tarkistaa paluuputken jouduthan sen irroittamaan sumuttimien irroituksen yhteydessä. Jos paluuputki vuotaa menee diesel yleensä öljytilaan. Minulla paluun määrä on hyvin vähäistä. Itse kokeilisin ajoitusta siten että käännän pumppua hieman aikaisemmaksi, meistin verran. Fordit on tarkkoja myös venttiilien välyksistä. Tarkasta vielä ajoitus ja välykset, jos olet varma että pumpunsäätäjä on tehnyt kaiken oikein löysää kevyesti pumpun kiinnitystä laita käyntiin käännä pumppua 1-2 mm aikaisemmaksi, kiristä kiinnitys, Kuulet äänestä mitä tapahtuu
        jos kaikki ok anna hieman kierroksia, anna 2300rpm, savuaako?


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Tuo voisi tosiaan olla että venttiilit on säädetty väärin, tämähän on työntötankokone.

        Onko kellään tietoja 59 mallisen thames traderin (simms pumpulla) venttilivälysten arvoista ?

        Fordilla niitä ei tiedetty

        niin voitko kirjoittaa tänne mikä oli vikana?
        Saattaisi olla apuna muillekin?

        Mielestäni venttiilien säädöillä ei ole paljonkaan vaikutusta (savuuttamiseen) jos niissä on yleensä välystä ja ne pitää, elikä ei ole vialliset, koska monet koneet käy kohtuullisesti vaikka on ollut välystä n.6...8mm elikä lyijykynä sopi väliin.

        Jos taas venttiilit "kantaa" niin silloin ei monikaan kone käy kunnolla eikä varsinkaan diesel.


      • Ford_rikki
        Juha58 kirjoitti:

        niin voitko kirjoittaa tänne mikä oli vikana?
        Saattaisi olla apuna muillekin?

        Mielestäni venttiilien säädöillä ei ole paljonkaan vaikutusta (savuuttamiseen) jos niissä on yleensä välystä ja ne pitää, elikä ei ole vialliset, koska monet koneet käy kohtuullisesti vaikka on ollut välystä n.6...8mm elikä lyijykynä sopi väliin.

        Jos taas venttiilit "kantaa" niin silloin ei monikaan kone käy kunnolla eikä varsinkaan diesel.

        Joo elikkä noi puristuspaineet on liian alhaiset. Luultavasti puristusrenkaat tai koko mäntä/sylinterisetti on niin kulunut että vaihtoon menee..ehkä koko kone ?


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Kone ei kyllä huohota mutta ehkä öljyrenkaat on vielä hyvässä kunnossa ? Olen nimittäin kuullut moottoreista joissa on ollut renkaita poikki ja eivät huohota yhtään. Voimaton on kyllä ja pukkaa mustaa.

        >>Paljonkos tuolle pumpulle on säädetty vetäviä kierroksia ja paljonko on ryntäys kierrosluku?

        Enpäs tiedä, sitä pitää kysyä valmistajalta. pumppu on säädetty alkup asetuksiin.

        Venttiilinvälykset sain tänään selville, 0,30 on oikea eli niistä ei ollut kyse. Mahtaisikohan kone edes käydä noilla 0,6 välyksillä ;o)

        Olen kuullut muidenkin mekaanikkojen sanovan että kone ei voi olla väljä. Ja toisten taas sanovan että kone on väljä.

        Tämä hemmo on kuitenkin korjaillut niitä työkseen koko ikänsä ja omistaa yhden kuuluisimmista suomen diesel-pajoista. Toisaalta, saattahan hän olla väärässä.

        Kukapa tietää.

        Ilman saanti ei pitäisi olla ongelma ellei nokka-akseli ole niin kulunut ettei venttiili aukea tarpeeksi. Mutta tuo syöttö kun toimii alipaineella niin eikös sen pitäisi sillllloin imeä vähemmän ilmaa ja antaa vähemmän löpöä eli ei kait siitäkään voi olla kiinni.

        Kuinkas paljon sinulla on kokemusta näistä vanhoista fordeista ja
        mikäs sinun mielestäsi on sylinteripaineen alaraja tallaiselle moottorille ?

        Eipä ole paljoa kokemusta Foordin kutosesta, siitä johtuen joudun hieman kyselemään pohjatietoja. Muista moottoreista on jonkin verran kokemusta kertynyt ;-). Aika lailla samat asia noihin vaikuttava merkistä riippumatta.

        Venttiili välyksisä sen verran, että tuon kokoluokan työntötanko moottoreiden yleisimmät välykset löytyy väliltä 0,4-0,65mm.

        Sitten sinulle pieni pähkinä pohdittavaksi. Jos tuo moottori on niin väljä että puolet tehosta menee ohipuhallukseen, niin minne ne kaasut katoaa, kun se ei kerran huohota?


      • Ford_rikki
        B23E kirjoitti:

        Eipä ole paljoa kokemusta Foordin kutosesta, siitä johtuen joudun hieman kyselemään pohjatietoja. Muista moottoreista on jonkin verran kokemusta kertynyt ;-). Aika lailla samat asia noihin vaikuttava merkistä riippumatta.

        Venttiili välyksisä sen verran, että tuon kokoluokan työntötanko moottoreiden yleisimmät välykset löytyy väliltä 0,4-0,65mm.

        Sitten sinulle pieni pähkinä pohdittavaksi. Jos tuo moottori on niin väljä että puolet tehosta menee ohipuhallukseen, niin minne ne kaasut katoaa, kun se ei kerran huohota?

        Eli siis kokemuksia on isoista dieseleistä ? Hyvä.

        Mietin tuota kertomaasi ohipuhallus-juttua, vastaus on melko yksinkertainen. Jos puristusrenkaat ovat sökönä ja öljyrengas kunnossa, se laskee aika oleellisesti puristuspaineita, eikö :o)

        Palotilan tilavuus kun kasvaa kun tilaa löytyy mäntien ja sylintereiden välistä..

        Sama efekti ilmenee jos pakoventtiilit työstetään liian syvälle kanteen..


      • Ford_rikki
        B23E kirjoitti:

        Eipä ole paljoa kokemusta Foordin kutosesta, siitä johtuen joudun hieman kyselemään pohjatietoja. Muista moottoreista on jonkin verran kokemusta kertynyt ;-). Aika lailla samat asia noihin vaikuttava merkistä riippumatta.

        Venttiili välyksisä sen verran, että tuon kokoluokan työntötanko moottoreiden yleisimmät välykset löytyy väliltä 0,4-0,65mm.

        Sitten sinulle pieni pähkinä pohdittavaksi. Jos tuo moottori on niin väljä että puolet tehosta menee ohipuhallukseen, niin minne ne kaasut katoaa, kun se ei kerran huohota?

        Onkos sun kohdalles sattunut sellaisia moottoreita joissa olisi puristusrengas/renkaat olleet jumissa ?

        Siis sillä lailla kun esim tossa naapuriveneessä oli niin jumissa ettei renkaita saanut ehjänä pois urista. Samanlaiset oireet, puristuspaineet alhaiset ja mustaa savua, ei tehoa. Uudet männät ja renkaat ja avot, kone kävi kuin kello. Sillä tosin on pari tollasta lehmän kokosta v12-mööttöriä mutta periaate tietty on sama..


      • Ford_rikki kirjoitti:

        Onkos sun kohdalles sattunut sellaisia moottoreita joissa olisi puristusrengas/renkaat olleet jumissa ?

        Siis sillä lailla kun esim tossa naapuriveneessä oli niin jumissa ettei renkaita saanut ehjänä pois urista. Samanlaiset oireet, puristuspaineet alhaiset ja mustaa savua, ei tehoa. Uudet männät ja renkaat ja avot, kone kävi kuin kello. Sillä tosin on pari tollasta lehmän kokosta v12-mööttöriä mutta periaate tietty on sama..

        Jos jostain syystä on ohipuhallusta, niin silloin kaasua pääsee kampikammioon ja se ilmenee ns. "huohotuksena". Jumiutuminen aiheuttaa huomattavan puristusten putoamisen ja käytännössä aina on suuria eroja eri sylinterien välillä. Minä en olisi huolestunut jos erot sylinterien välillä on alle 10% ja moottori ei huohota.

        Tietysti venttiilit voisi tehdä tuota vaivaa, liian pienet välykset, lämmetessä laskee paineet imupuolelle ja pumppailee samoja kaasuja edes takaisin ;-) mutta nehän oli ok.

        Turha tätä on enää miettiä, kun kerran naapuri veneessäkin oli sama vika..


      • Ford_rikki
        B23E kirjoitti:

        Jos jostain syystä on ohipuhallusta, niin silloin kaasua pääsee kampikammioon ja se ilmenee ns. "huohotuksena". Jumiutuminen aiheuttaa huomattavan puristusten putoamisen ja käytännössä aina on suuria eroja eri sylinterien välillä. Minä en olisi huolestunut jos erot sylinterien välillä on alle 10% ja moottori ei huohota.

        Tietysti venttiilit voisi tehdä tuota vaivaa, liian pienet välykset, lämmetessä laskee paineet imupuolelle ja pumppailee samoja kaasuja edes takaisin ;-) mutta nehän oli ok.

        Turha tätä on enää miettiä, kun kerran naapuri veneessäkin oli sama vika..

        Noo, ei sitä noin helpolla saa luovuttaa ! :O)

        Naapurin veneessä oli vaan muutamasta männästä renkaat jumissa ja paineissa oli muutaman baarin erot.

        Mitenkäs jos tuo mottini on oikeen kulunut, sylinterit ja männät tasasesti kuluneita ja puristuspaineet pienenee vanhemmiten, eikös se alaraja kuitenkin joskus tule vastaan ?

        Venttilithän tässä koneessa pitäisi kyllä olla ok, ehkä imuventtiilit säädetty 0,1 mm liian isolle.


      • Raateri
        Ford_rikki kirjoitti:

        Simms alipainesäädöllä? Kuulostaa oudoltaa, Traderissa on vipu pumpulle suoraan
        polkimelta, samoin Leylandissa jossa on sama pumppu. Onhan kysessä Simms
        rivipumppu? Jospa moottoriisi on vaihdettu imusarja ja pumppu niin vika voisi olla siellä päässä. Yleensä imusarjaan ei öljyä tule ellei se ahdista ja tule kova alipaine.


      • raateri
        Ford_rikki kirjoitti:

        Tuo voisi tosiaan olla että venttiilit on säädetty väärin, tämähän on työntötankokone.

        Onko kellään tietoja 59 mallisen thames traderin (simms pumpulla) venttilivälysten arvoista ?

        Fordilla niitä ei tiedetty

        Puhuinkin edellisessä viestissäni osin potaskaa, moottoreita on vipusäätöisiä ja alipainesäätöisiä. Ok Sinulla on alipainesäätöinen.
        Oletko muuten varma että jakopään ajoitus on oikein? Onko moottorisi toiminut aikaisemmin normaalisti, vai aina tukkoillut, tiedätkö onko jakopää ollut auki?


      • Anonyymi
        Juha58 kirjoitti:

        niin voitko kirjoittaa tänne mikä oli vikana?
        Saattaisi olla apuna muillekin?

        Mielestäni venttiilien säädöillä ei ole paljonkaan vaikutusta (savuuttamiseen) jos niissä on yleensä välystä ja ne pitää, elikä ei ole vialliset, koska monet koneet käy kohtuullisesti vaikka on ollut välystä n.6...8mm elikä lyijykynä sopi väliin.

        Jos taas venttiilit "kantaa" niin silloin ei monikaan kone käy kunnolla eikä varsinkaan diesel.

        Vennelien säädöllä ei ole mitään vaikutusta saavutukseen ja piste.


    • egde83

      mulla on traderin kutoskone majorissa ja pitäs saada selville että missä jakopään ajoitusmerkki on ku pitäs saada kohdalleen pumpun kanssa?? onko se kenties vauhtipyörässä,ei oo luukkua mistä sinne näkis..

      • kämänä

        Moottorissahan on alipainesäätöinen ruiskutumäärän säätö eikö ? Oletko laittanut ne pumpunsäätimen ja imusarjan väliset alipaineputket ( 2 kpl ) varmasti oikein päin ? Vaihdappa niiden paikat ja kokeile sitten.
        Oikeat venttiilinvälykset on: imu 0,38 mm pako 0,30 mm kuumana !


    • Sylinteripaineet on normaalit.
      18 puristussuhteella paine lämpimässä koneessa on hieman yli 30 bar, jos mittari on suuttimen reiästä, anturi kasvattaa tilavuutta ja paine jää pienemmäksi.
      Tapauksessasi lukemat on täysin OK.

      Todennäköinen vikakin on täällä jo moneen otteeseen kerrottu, tehon puute ja musta savu on merkki ilman huonosta vaihtumisesta.
      Syitä on tukos jossain tai venttiilien ajoitus, pumpun ajoitus ei voi olla kovin paljon mäessä, jos kone käynnistyy normaalisti ilman savupöllähdystä ja poikkeuksellista kalinaa.

      Ps.
      Jos siinä on alipainesäädin, älä mene vaihtamaan niitä säätäjän putkia, ryntäytät koneesi hajalle.

      • Jaajuunokyllä

        Et sit huomannut, et juttu täyttää pian 5v.


    • Fordi

      Vanha on jo tapaus ja moottorikin on montakertaa saattanut vaihtua. Ko konetta käytettiin 60 luvun alkupuolella armeijan Vanajoissakin ja on marinoituna vieläkin pomminvarma. Ei ole turhia hienouksia. Tuttavan tuttava otti aikoinaan samantapaisten oireiden takia koneen varaston nurkkaan ja hajotti atomiksi: ei mitään vikaa. Löysi jostain käytetyn ruiskupumpun ja polttoaineputket, heitti paikoilleen semmoisenaan ja jopa sieraimet selvisi. En tiedä onko konetta enää.

    • CaptainAD41

      En usko että ongelma liittyy puristuksiin. Paksu musta noki vaikuttaisi joko ilman saannin ongelmalta, taikka liian suurelta vastapaineelta pakoputkessa. Onko pakoputki tutkittu? Lisäksi ongelma voi toki olla huonosti atomisoituva diesel, eli suutin, tai pumppuvika.

      • CaptainAD41

        Jahah, huomasin itsekin nyt, että juttu on jo wanha. Mutta tämmöisissä olisi aina kiva tietää miten homma on selvinnyt, vai onko selvinnyt.


      • reiskaaa

        Samaa ajattelin minäkin kun tätä ketjua olen seurannut. On täällä joskus ollut niitäkin, jotka ovat kertoilleet lopputuleman - mukava olis kuulla miten on asiat selvinneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe